"river", kissar inne, biter på saker..
Så, jag har ansett mig som någon som kan en del om katter ändå, men nu är jag rådvill och söker desperat tips..
Jag är gravid för det första, vecka 26. Har foglossning och det betyder att jag inte orkar så mycket, dock har jag aldrig behövt underhålla mina två katter speciellt eftersom dom har sina race i lägenheten och roar sig själva.
Det började med att för några veckor sen så "river" hankatten mot väggen, en byrå och på ytterdörrens brevinkast. han använder inte klorna alltså men står och drar med tassarna.
Han har även börjat tugga på en del grejer, helst av plast.
Igår kväll när jag gick och la mig till exempel, så tog han och tuggade sönder min ena foppatoffel.. Han har även börjat föra ljud på natten och väcker mig, vilket han ALDRIG gjort förut, han har sovit nätterna igenom jämt.
SÅ ja, jag trodde att okej det är ena katten det är lite problem med just nu.
Men tji fick jag..
Idag när jag ska gå från toan ser jag att honkatten är på väg att hoppa upp på kattlådan (har en med tak) , inget ovanligt för hon klättrar på allt.
Men sen hör jag hur det strålar där inne.
Då har hon alltså satt sig ovanpå kattlådan och kissar liksom utför den ner på golvet, så det är kiss på kanten till ingången och en hel pöl nedanför.
Lådan rengörs regelbundet så det ska inte vara något sånt..
Vad FASEN ska jag göra? Till saken hör att det kommer ske förändringar snart också.
jag kommer flytta hem till min kille och det kommer komma en bebis ..
Jag blir ju orolig för hur dom ska reagera och vad tusan jag ska göra för att hindra det här.. Sitter tusan och gråter (hej hormoner) för att jag känner att jag gjort något fel, men vet inte vad? :(
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Är det INGEN som har ett råd?
Hur gamla är dina katter och är dom kastrerade?
båda är ca 2 år och kastrerade sen dom var 6 månader..
Det är ganska vanligt att katter blir lite mer oroliga på våren. Även kastrerade katter. Kanske märker de också av att något nytt är på gång. Felliway i eluttaget kan kanske hjälpa. Och försök att aktivera så mycket du nu kan. Finns även leksaker de kan aktivera sig själva med.
Håller med ovanstående. Prova laserpekare om du inte orkar så mycket. Då kan du leka samtidigt som du själv sitter och tar det lugnt i soffan :) Fjädervippa med långt snöre är också bra för detta, jag brukar sitta i soffan för snöret hängande över ryggstödet och bara sitta och rycka lite i det. Katterna blir som tokiga bakom soffan :P Min soffa står iofs inte med ryggstödet mot väggen.
Feliway kan också hjälpa, har hört mkt gott om det.
Vad innebär det att lådan rengörs "regelbundet"? Hur ofta är det? Har du bara en låda till 2 katter? Är den dessutom med huv och kanske t.o.m. med lucka? Vad har du för typ av sand i lådan (märke och sort)?
Hur stort bor du och hur pass mycket är hemmet kattanpassat, dvs hur ser katternas aktivitets- och stimulansmöjligheter ut?
Sajtvärd Katter iFokus
Den rengörs varje eller varannan dag. Dom har delat på en låda hela sina liv. Ja det är låda med huv, och lucka. Nu ska jag ju flytta lite större, till en tvåa . Dock eftersom vi ska ha barn så måste vi ha en låda med huv så inte barnet kan ta sig till den sen när hen börjar krypa osv. Och då kändes det bäst att vänja dom vid den innan..
I den lägenheten finns även innätad balkong och mycket olika höjder som dom kan ta sig till, något jag inte har så stor möjlighet till här.
Dock har dom en lång sträcka från hallen in till stora rummet där dom kutar som tokar och busar med varannan, har en soffgrupp som dom hoppar emellan och en byrå dit dom kan ta sig.
Har ju faktiskt provat en ny sand nu , den från four friends som är rätt ny på marknaden. Men den verkar rätt dammfri och luktfri,.
jag har faktiskt tänkt att det är att våren kommer nu, och att det är därför som hanen blir tokig. För han är van att kunna gå ut på balkongen nu till våren och det finns det ju ingen möjlighet till nu då jag inte får näta in här.
Flyttar den 30e juni så om jag bara kan få dom att stå ut till dess så har dom massa mer plats och tillgång till balkongen..
Är verkligen mest brydd på honkatten som kissade på golvet, hon har aldrig gjort något liknande förutom en natt när jag var bortrest och toadörren hade råkat åka igen.
Rekommendationen är en låda per katt + en till. Jag vet att det finns flera här inne som har lådan på en bänk eller dylikt för att inte deras hundar ska äta av godbitarna :P Du borde köpa minst en låda till, utan huv och sätta på en bänk med halkmatta under lådan. Katterna utvecklas ju fortfarande och är nu i perioden då de slutar vara ungkatter. De får nya åsikter och nya preferenser. Många katter vill ha fler lådor, tror de flesta vill det. En del katter gillar huv, andra inte.
Dessutom städar du lådan lite väl sällan. Jag har 5 katter och 5 kattlådor som jag städar varje kväll och då är det rätt mycket klumpar i lådorna. Du har två katter som delar på en låda som du städar varje eller varannan dag. Då hinner den bli ganska äcklig, katter är väldigt renliga djur.
#7 Den troliga förklaringen till honkattens felkissning är mycket enkel. Katter är renliga och doftkänsliga djur.
Skaffa 3 lådor, ta bort luckorna och rensa bort avföring och kissklumpar minst varje morgon och kväll. Sanden bör vara lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad i ett så tjockt lager att kiss ej tränger ner i botten.
Sajtvärd Katter iFokus
Nu är det ju inte jag som städar den då jag blivit förbjuden av barnmorskan. Och tre lådor är inte möjligt i min lägenhet, då skulle jag gå i kattlådor typ, och ha sand i hela lägenheten då dom sprätter som tokar.
Men en andra låda ska jag kunna få fram i alla fall.
Det löser ju dock inte problemet med hankattens beteende, som tuggar och river..
Måste tänka efter nu när katterna föddes.. Vad virrig jag är, tre år gamla är dom :P
Föddes nån gång på våren 2010..
Själva luckan verkar dom inte störas av , dom har accepterat den länge nu.
Om man har handskar på dig är det inga problem att städa kattlådor när man är gravid. Min mamma och många andra har gjort det utan problem under sina graviditeter.
Om du aktiverar hanen mer, som vi har tipsat om ovan, samt köper en tuggleksak eller flera till honom tror jag beteendet är så gott som försvunnet. Rekommenderar även en Cat it senses, finns på djuräffär.
http://www.supercat.se/cat-it/cat-it-senses-play-circuit.html
#10 När katter mognar socialt (vid 2-4 års ålder) blir de känsligare när det gäller att t.ex. dela toalett med en annan kattindivid. Är dina katter 3 år nu är det en mycket trolig förklaring till att felkissandet skedde först nu. Är hela lådsituationen bristfällig (smutsig och instängd) är det snarare konstigt att katten har stått ut så här pass länge.
Toxoplasmos smittar inte om man håller normal hygien, dvs rensar lådan 2 ggr per dag och tvättar händerna efteråt.
Sajtvärd Katter iFokus
Finns det tuggleksaker åt katter? :P
Den där leksaken har jag, totalt dissad blev den..
Mja nu har jag blivit avrådd från att rensa så jag lyssnar på min bm :) Ska dock se till att lådan blir rensad varje dag.
#13 Jag blev också överraskad men tydligen! :-) Den här ska vara mkt omtyckt har jag förstått: http://www.supercat.se/kattleksaker/petstages-orka-wiggle-worm.html
Den där ska jag testa, tror det kan gå hem faktiskt!

För att toxoplasmos ska smitta så måste bajset vara 48 timmar gammalt, och det händer ju inte om man rensar kattlådan 2 gånger om dagen. Plus att man så klart tvättar, eller kanske till och med spritar, händerna direkt efteråt, så då bli det ännu mindre risk.
På den tiden man smittspårade toxoplasmos så hade i princip alla fått det från ej helt genomstekt kött, ej helt genomsköljda grönsaker, eller fallfrukt. Från att rensa kattlåda? Ingen.
Att folk är så rädda för kattskit beror på att katten är en mellanvärd för parasiten, men det är bara en fara utomhus där bajset får ligga mer än två dygn, som i fallet med grönsaker och fallfrukt – inte inomhus i en kattlåda som rengörs två gånger om dagen.
Jag har förresten en djup plastback fylld med 20-30 kg sand och mina två katter går snällt på den. Den står i en stor HOL från IKEA (med ingångshål uppsågat naturligtvis) och rensas 2-3 gånger om dagen. Ett smidigt sätt att gömma lådan och minimera sandspridningen utan att katterna tycker att den blir äcklig 🙂
Med tanke på att TS har foglossning hjälper det nog inte att Toxiplasmos inte smittar, hon får nog inte böja sig ner till kattlådan oavsett plasthandskar eller inte. :-)

Tja… man kan sätta sig på en stol och rensa.
Nu har jag inte haft foglossning i och för sig, men rent logiskt borde det kunna fungera om man inte är helt sängliggandes.
#7 om du nyligen bytt både Kattsand och till en låda med huv och lucka så förstår jag att katterna kissar fel. så jag skulle råda att byta tillbaka till de du hade innan för katterna verkar ej uppskatta bytet.
Har du lådan på toaletten kan du faktiskt skärma av med en grind, då kommer ju inte ungen åt lådan då den börjar att krypa? alt en regel som håller toadörren öppen så att katterna tar sig in och ut men inte ungen…

Köp en klöspelare till katten som river och sätt framför det han brukar riva på. Den bör vara minst 80-100 cm hög så att katten kan sträcka ut sig i hela sin längd. Utöver det bör man ju även ha golv till tak-höga klösträd så att de kan klättra, men just klöspelaren är jättebra som komplement och är lätt att flytta dit man (katten) vill ha den.
Jag tror som många andra att kissproblemet kan lösas eller bli bättre om du ser om lådsituationen. Kanske gå tillbaka till den gamla kattsanden och skaffa en till låda, gärna utan huv. Och försök städa båda kattlådorna två gånger om dagen.
Det är möjligt att dina katter blir stressade av att du är gravid. Även om du upplever att allt är "som vanligt" så är katter väldigt känsliga på ändringar i sinnesstämning, stress m.m, och känsliga individer reagerar på det. Det är även möjligt att de känner av "graviditetshormoner" på ngt sätt. En kompis till mig hade iaf en katt som helt undvek en av hans vänner medan hon var gravid. Supermysig katt som helt plötsligt vägrade ligga i hennes knä.
Stress tror jag även kan förklara den andra kattens plötsliga tuggbeteende. Har katterna fri tillgång till mat eller får de mat några gånger om dagen? Min katt som har begränsad tillgång brukar jag gömma torrfodret för runt om i lägenheten. Då får hon under lång tid gå runt och leta efter torrfodret och äta långsamt. Det gör att hon både blir stimulerad och får sitt tuggbehov tillgodosett.
Mot stressen har någon tipsat om Feliway, så börja med det. Det finns även en form av naturläkemedel som fungerar lugnande för katter, om inte Feliway fungerar. Om de blir stressade av att du är gravid, och av att ni flyttar, så är det inte så mkt man kan anpassa i miljön under förändringsfasen. Då kan det vara läge att prova andra saker för att minska katternas stress.
Lycka till!