Katter iFokus

Katter

Etiketterbeteendekastrering
Läst 95 ggr
ElinLiv
0

Sen kastration, beteende

Jag undrar om någon har erfarenhet av att kastrera en hankatt senare i livet (från 5 år ungefär) och hur det påverkat hankattsbeteendet?

Jag har tagit över en hankatt på 5 år och har sedan innan två kastrater, en hane 7 år och en hona 6 år.
Innan de fick träffas lämnade jag in den nya och fick honom kastrerad och lät honom läka ifred i några dagar.
Nu har alla katterna varit tillsammans fritt i nästan hela huset i drygt en vecka och de HATAR varandra. Eller mina tidigare hatar den nya. Tror att största problemet är att han är för på och tror att han äger stället, istället för att ödmjuka sig lite som nykomling.

Han har även ett invant beteende av att kissa inne, finns det hopp om att detta kan försvinna när han nu är kastrerad?
Och hur länge ska man fortsätta hoppas på att de kan bli vänner?

OberonsMatte
4

Att sammanföra flera helt vuxna och helt mentalt/socialt mogna katter är oftast en utmaning som kan ta betydligt längre tid än när nykomlingen är kattunge. När det bara gått en vecka är det helt normalt att de fortfarande "hatar" varandra, men även "hat-skalan" har olika graderingar. På vilket sätt märker du att de hatar varandra? Hade det varit riktigt illa skulle det inte ens gå att ha dem tillsammans fritt i huset.

Är alla katter innekatter? Hur stort bor du?

Angående felkissandet, var är toalådorna placerade och var och på vad kissar han fel? Sitter han ner och tömmer blåsan eller står han upp och skvätter på vertikala ytor? Använder han lådorna överhuvudtaget, även för att kissa i?

Sajtvärd Katter iFokus

ElinLiv
0

#1: Honkatten fräser och morrar oavbrutet när den nya är i närheten (det är hennes unge, som flyttade vid 12 veckor och nu kommit tillbaka, men jag tror inte att de känner igen varandra). De har inte slagits.

Den andra hankatten beter sig likadant som honan, men har även gått steget längre och jagat efter honom. Det har resulterat i ett par slagsmål dem emellan. Inga värre skador än att hårtussar flugit.

Mina katter går ut och in som de vill, men jag har försökt hålla dem inne i lite högre utsträckning nu, för att de ska vänja sig vid varandra. Den nya går självklart inte ut ännu.
Bor i tvåplansvilla, så de har gott om utrymmen att komma ifrån varandra. Har dock stängt av vissa utrymmen där jag ogärna vill ha kattkiss.

Innekissandet är inget nytt som uppkommit nu, utan han gjorde det även i tidigare hem. Han kissar även i kattlåda, både i tidigare hem och här, så jag tolkar det som markering. Alternativt att det från början (hos tidigare ägare) uppstod pga understimulering. Har inte sett själv när han kissar, men det jag hittat har varit på golvet, så jag utgår ifrån att han sitter.

Pyttelite
1

Om du nyligen kastrerat katten är det värt att tänka på följande:

Efter kastrering av en hankatt sjunker testosteronnivåerna ganska snabbt, men det kan ta några veckor innan hormonnivåerna och beteendet stabiliseras.

Testosteron börjar minska inom dagar efter kastreringen.

Beteenden som påverkas av könshormoner, till exempel urinmarkering, ridbeteende och starkt revirbeteende, kan minska successivt under 2–6 veckor.

Vissa beteenden kan finnas kvar längre, särskilt om katten hunnit utveckla dem som vana.

En kastrerad hankatt kan dessutom fortfarande vara fertil i upp till några veckor efter operationen, eftersom spermier kan finnas kvar i könsorganen.

Därför bör han hållas åtskild från fertila honor under den perioden.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2026-08-30 12:16 av Pyttelite
OberonsMatte
3

#2: Fri utevistelse försvårar introduktionen väldigt mycket eftersom de då måste börja om från början varje gång de är inomhus igen. Hur ofta och länge är utekatterna ute per dygn? Det är bara tiden i det gemensamma kärnreviret som kan räknas in i den tid som gått.

Att morra och fräsa är sånt som vanligtvis går över om katterna tillbringar längre tid tillsammans inom ett gemensamt kärnrevir (dvs. inomhus). Att det börjat förekomma jakt och fysisk konfrontation är mindre bra om det sker innan de accepterat varandra fullt ut. För att förhindra det kan man sätta upp t.ex. kompostgaller i en dörröppning så att katterna kan fortsätta vänja sig vid närvaron av varandra (se och känna doften av) på tryggt avstånd. För att blanda dofter kan man byta plats på katterna efter en tid och ta bort gallret helt först när morrandet/fräsandet upphört.

Vid felkissande är det alltid viktigt att granska lådsituationen eftersom den alltid har stor betydelse när felkissande förekommer. För att undvika/avhjälpa felkissande behövs fler lådor på fler ställen. Placering har stor betydelse och när man inte vet vilka placeringar katten föredrar för kissande resp. bajsande behövs många lådor. Lådorna bör vara stora och öppna, med fri sikt och fria flyktvägar. Inga svängluckor och lätta att gå i och ur (inga hopp-i- lådor eller inbyggda lådor). Sanden bör vara lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad. I så tjockt lager att urin inte når lådans botten. Lådorna bör rensas minst varje morgon och kväll + direkt efter att katten bajsat.

Felkissande i tidigare hem kan ha berott på att katten var okastrerad och understimulerad, men lådsituationen kan ha haft störst betydelse även då.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2026-08-30 12:34 av OberonsMatte
Uppkatten
0

Äldre hankatter som kastreras brukar bli mindre ranghöga tids nog.

Ibland får man vara nöjd om katter alls kan tolerera varandra.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.