Katter iFokus

Katter

Etikettkattstatus
Läst 1696 ggr
OberonsMatte
2021-12-16 13:39
31

Rasspekulationer undanbedes!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Katter i Fokus värnar om katters status och värnar om att katter ges hög status av anledningar som gynnar katter. Stambokförd avel gynnar katter eftersom den sortens avel är restriktiv och innebär obligatoriska ansvars- och omsorgsregler. Det är alltså engagemanget, kunskapen, ansvarstagandet och omsorgerna inom stambokförd avel som i grunden ger raskatter hög status, inte utseenden och pälslängder.

Det enda som även kan ge huskatter hög status är ansvarstagande och påkostade omsorger, inte utseenden, pälslängder eller påstådda "rasinslag". Att stambokförda katter utnyttjas i huskattavel är oförsvarligt. Grejen med stambokförd avel är att alla efterkommande generationer enligt reglerna ska födas inom samma ansvarsfulla avel som avelskatterna själva gjort, men den kedjan byts i de fallen bort mot generationer av okontrollerad huskattavel istället. Det är som sagt både obegripligt och oförsvarligt och det enda man kan vara säker på är att det skett av andra orsaker än med katters bästa i fokus.

När raskattköpare väljer att bryta mot reglerna och istället utnyttjar sin katt i huskattproduktion är det oftast för att det enda som krävs är att strunta i att kastrera och för att kattungeköpare ser till att det dessutom är väldigt lönsamt. Det är en huskattmarknad där katter värderas efter utseenden, pälslängder och påstådda "ras"-inslag istället för saker som gynnar katterna själva eller katters status.

Rasspekulationer gynnar den här huskattmarknaden och normaliserar uppfattningen om att huskatter blir något annat (och mer värdefullt) om det är stambokförda katter som utnyttjats i oansvarig avel. Den som utnyttjar en stambokförd katt i huskattavel borde skämmas, men istället skryts det om det..

Med katters bästa i fokus tar Katter iFokus därför avstånd från alla former av rasspekulationer och hävdar att "ras" är något som enbart är relevant när katter föds inom stambokförd avel. Katter som inte är födda inom stambokförd avel benämns som (100%) huskatter, oavsett hur de ser ut och oavsett vilka föräldrar de har, eller påstås ha.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2021-12-16 14:53 av OberonsMatte
MonicaLagerquist
2021-12-16 13:44
9

Bra skrivet.

Stolt ägare till tre La permer

Mmb
2022-05-04 04:21
1

#0: Tack!

OberonsMatte
2022-05-16 18:36
2

Ständigt lika aktuellt.

Sajtvärd Katter iFokus

Jillyana
2022-07-25 11:21
1

Säg att någon vill avla fram en ny ras, låt oss säga en mix av en napoleon och en engelsk korthårig. Kommer denna avling kallas köksavel/huskatt avel tills den nya rasen reggas eller ör det direkt en ny rasavling? Jag menar, ursprungligen skapades ju raserna genom att man tog katter man gillade och avlade på just dessa.

OberonsMatte
2022-07-25 11:59
6

#4 Det krävs mycket och målinriktat arbete för att skapa en ny godkänd ras. Det är inget som huskattuppfödare sysslar med.

"Ragchilla" är exempel på populär hitte-på-ras som bara är värsta sortens huskattavel och där den enda planen är att tjäna så mycket pengar som möjligt på oansvarig huskattproduktion.

Sajtvärd Katter iFokus

Jillyana
2022-07-25 13:20
1

#5: jag förstår det, men det kag undrar är var gränsen går.

OberonsMatte
2022-07-25 13:32
4

#6 Gränsen går när man har och följer den upprättade handlingsplan som krävs för att uppnå fullt rasgodkännande. Det måste alltså till betydligt mer än att bara se till att fertila katter ges möjlighet att para sig med varandra.

Sajtvärd Katter iFokus

Jillyana
2022-07-25 13:33
1

#7: okej, visste inte att en sådan handlingsplan fanns :) det låter intresant :)

MonicaLagerquist
2022-07-25 13:35
7

Jag har varit med om att få La permen godkänd i Fife och det tog oss många år.
Jag har den första La permen som tog titel.

Jillyana
2022-07-25 13:36
2

#9: grattis :) har du någon länk där jag kan läsa på om kraven för att kalla något en ras? Blev nyfiken(vill abdolut INTE avla), bara läsa på:)

MonicaLagerquist
2022-07-25 13:41
2

Har ingen länk men gå in på Sverak hemsida så kan du se vad som gäller för Fife anslutna klubbar.

Jillyana
2022-07-25 14:54
2

#11: tackar :)

Denna kommentar har tagits bort.
Kissemissyoumeaow
2025-09-18 08:08
1

#0: Att man tar en inavlad raskatt med hälsoproblem som exempelvis trubbnosighet som ger andningssvårigheter och parar den med exempelvis en vanlig bondkatt tycker jag enbart är positivt eftersom detta gynnar kattens hälsa. Även att para två raskatter av olika ras är positivt eftersom man blandar upp generna och förhoppningsvis för vidare de bästa generna till avkomman.

Om du anser att det är ett så stort problem att det finns hemlösa katter så antar jag att du själv inte köpt en katt utan bara adopterat? För alla kattköp är isf fel, även köp av raskatter.

Det du lyfter fram som positivt med "kontrollerad" rasavel innebär i realiteten att man öser ur samma lilla genpool hela tiden och för vidare vissa gener/defekter som inte är positiva.
De som avlar raskatt ska följa vissa hälsoregler men samtidigt innebär stora grupper av katter på en begränsad inomhusyta att sjukdomar sprids mycket lättare. Risken att man köper en katt med kronisk kattsnuva ökar om man köper från rasuppfödning eller från katthem.

Jag anser inte att man därför ska låta bli att köpa en raskatt eller adoptera från ett katthem om man vill (jag har själv katt från katthem) men jag tycker det är rent löjligt att bli upprörd över att folk blandar upp aveln OCKSÅ om de vill.
Katterna har själva blandat sig i alla tider för att få genetisk mångfald. Det är bättre att ha små "uppfödningar" där en kattmamma får ett par kullar under sitt liv och man inte har ett helt menageri av katter hemma. Då ökar chansen att miljön är ren och katterna trivs.

OberonsMatte
2025-09-18 10:22
12

#15: Stambokförda katter med hälsoproblem ska överhuvudtaget inte användas i fortsatt avel.

Det finns över 40 olika raser som är godkända för stambokförd avel inom SVERAK. Av drygt 40 godkända raser är 2 (perser och exotic) de enda som är trubbnosiga. Om rasens noslängd behöver korrigeras är det enbart inom stambokförd avel det kan göras.

Att köpa katt från stambokförd avel är inte fel eftersom det är den enda avel som är kontrollerad, går att kontrollera och som enbart kan ske i balans med seriös efterfrågan. Det är den enda avel som kräver engagemang från uppfödaren och betyder obligatoriska ansvars- och omsorgsregler i alla avelsled, dvs. både för avelskatter, avkommor och efterkommande generationer inom stambokförd avel. Det är enbart tack vare det stambokförda raskatter har högre status än huskatter - inte p.g.a. utseenden, pälslängder eller s.k. "renrasighet".

För att höja huskatters status behöver man titta på vad som ger stambokförda katter hög status. De som inte förstår bättre (dvs. huskattuppfödare) tror att det är utseenden, pälslängder och påstådd "renrasighet", men det är ett stort missförstånd. En stambokförd korthårig raskatt har inte lägre status än stambokförda katter av långhårig ras.

Endast 10-15% av alla avel är stambokförd och det beror på att en grundförutsättning för hög status är att tillgång/produktion hålls i balans med seriös efterfrågan. Seriös efterfrågan är inte vem som helst som "vill ha" en söt kattunge. Seriös efterfrågan är den som är beredd att vara ansvarsfull ägare till just den katten i 15-20 år och är införstådd med vad det innebär.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2025-09-18 10:24 av OberonsMatte