Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 10029 ggr
[nettaahs]
0

MJAU torrfoder?

Jag har sett att många här inne rekommenderar MJAUs blötmat, men hur är det med torrfodret? :)

elli-kleo
0

Är nog bland dom bättre på mataffärer. Men finns bättre torrfoder på djuraffärer och nätet

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Neela
8

Det finns sämre torrfoder men det finns bra mycket bättre också. Blötmaten håller en helt annan klass än torrfodret, det är därför just det rekomenderas.

parisi
5

Borde inte ens få kallas för kattmat eftersom det bara innehåller 4% kött :(

MonicaLagerquist
3

#3 varifrån har du fått den siffran?

Stolt ägare till tre La permer

AnnaMaja0
3

#3 Det är inte världens bästa torrfoder, men det innehåller allt mer kött än 4% :-) Om man köper t.ex Mjaus Kycklingkalas (torrfoder) innehåller det minst 4% kyckling, det är alltså inte den totala % kött som menas. Så står det även på blötmat, om du t.ex köper Mjaus oxkött m. bitar i sås innehåller den minst 4% oxkött, men sammanlagt så består Mjaus blötmat av ca 90% kött då den ju innehåller annat kött också än just oxkött. Jag tror att det är så att för att få kalla maten t.ex Kycklingkalas så måste den innehålla minst 4% kyckling, det är därför just de 4% anges.

Cazzos
3

#5 OT Tycker att det är lite knasigt att majoriteten av köttinnehållet i blötfodret är övriga djurslag än t.ex. oxkött, men ändå står det oxkött på framsidan 😉

Inte för att katten bryr sig, men en parentes bara!

AnnaMaja0
0

#6 Håller absolut med dig!

fvanilla
0

#5 Fast man måste ju räkna om till torrvärdet, annars får vi inte rätt antal. Då räknar vi ju bort vätskan och sen får den egentliga procentdelen.

AnnaMaja0
0

#8 Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar? Jag har inte räknat ut nåt, jag bara återger vad som står i innehållsförteckningen på en av Mjaus torrfoder respektive blötmat och förklarar varför tillverkaren så noga angett just de där 4%.

fvanilla
0

#9 Du sa att blötmaten endast innehåller 4% oxkött t.ex, vilket inte är helt sant, särskilt när du sa,

"Så står det även på blötmat, om du t.ex köper Mjaus oxkött m. bitar i sås innehåller den minst 4% oxkött, men sammanlagt så består Mjaus blötmat av ca 90% kött då den ju innehåller annat kött också än just oxkött."

Då ska man räkna på torrsubstansen då det innehåller över 80% vatten, så är det lättare att förstå hur mycket oxkött det egentligen innehåller.

Men det är sant att "med X-kött" är oftast den speciella smaken, och inte allt kött som finns i den.

IceJossan
3

Alltså en lite förtydling till det #5 skrev (eftersom det verkar missförstås) så har i alla fall Mjau blötmat ett grundrecept på nöt-, fläsk- och kycklingkött. Om smaken är oxkött så innebär det att det är mer av det i maten så att det smakar mer sånt. Samma med alla andra smaker. Står det "minst 4% lax" så innebär det att maten innehåller nöt-, fläsk, kycklingkött och lax.

Samma med torrfodret. Står det "Minst 4% oxkött i de bruna bitarna" så innebär det att dessa bitar innehåller extra oxkött helt enkelt, utöver det kött som finns i grundreceptet.

AnnaMaja0
0

#11 Tack för ditt förtydligande :-) Kanske var jag en smula otydlig. #10 Nej, jag skrev att maten innehöll MINST 4% oxkött och att det inte är detsamma som att maten bara innehåller 4% kött, och att jag tror att gränsen ligger på just 4% för att få säga att maten t.ex har smaken oxkött. Siffrorna jag angav kom direkt från förpackningarna så jag både hoppas och antar att de är korrekta. På tetran står det att den innehåller sammanlagt 93% kött (minst 4% oxkött).

fvanilla
0

#12 Då förstår jag mer vad du sa! Ja, då håller jag med - det innehåller minst 4% oxkött och i torrsubstans ännu mer. (Det läggs ju till för att vara smaken så att säga och inte allt kött den innehåller)

AnnaMaja0
0

#13 Gott att jag kunde förtydliga mig så att du förstår hur jag menade, ibland är jag lite kass på att förklara :-)

Mirrorglace
0

alla mina katter är kräsna och vänder ryggen till mjao både blöt-och torr foder.. Lite synd att lägga så mycket pengar på svindyr mat för katterna när man har så många djur :)

❤️

Thaeri
2

Long story short: torrfodret är rätt dåligt, bara inte lika dåligt som vissa tror.

Blötmaten är däremot bland det bästa du kan ge din katt, om du inte BARF:ar då.

elli-kleo
0

Hur mycket kött innehåller mjaus torrfoder totalt då?

pip89
0

#17 mjaus torrfoder "kycklingkalas" Den innehåller 16% kött

shamz116
3

varför ge torrfoder när man kan ge mjau blötmat men jag ger den torrfoder kyckling som godis åt min katt :)

Tyrisen
0

#18 Nej men nu luras du väl :) Varifrån kommer den siffran? Jag är inget fan av torrfoder generellt, men så lite kött kan det ju inte vara.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

pip89
0

Jag brukar variera regelbundet. Mån,tis,ons=mjau blötmat Tors,fre= mjau torrfoder Lörd,sön= rent kött

Tyrisen
1

#21 Men vartifrån är siffran 16%? :)

Sen undrar jag, hur du tänker om att din katt äter det ca 1/3 av sitt totala matintag (enligt schemat)? Jag vill verkligen INTE låta dum utan undrar av nyfikenhet och vill veta hur andra tänker. För jag gissar att du ger blötmaten för att det är så bra med det höga innehållet kött.

Stoppa BYB!

pip89
0

#22 det står på paketet ;) Har 4 huskatter hemma i olika färger/former/åldrar och alla äter tills dom blir mätta helt enkelt, så tänker jag.

Tyrisen
0

#23 OK, för det är en himla djungel HUR det står på paketet. Ord som "med", "minst", "av" osv betyder helt olika saker. Så därför tror jag att det är mer än 16% kött, eftersom proteininnehållet ändå är ca 35% torrsubstans. Fick lära mig det här efter ett tag, och tror inte många vet hur man ska läsa ut det. Jag kan knappt komma ihåg :) och det är lite fult gjort då man vet att konsumenterna såklart inte kommer tänka att det är något annat än det som står rakt upp och ned.

Tack för din förklaring :)

Stoppa BYB!

pip89
0

#24 ja det är ett riktigt knepigt pussel det där med kattmaten, det må jag säga.. Haha, inga problem ;)

IceJossan
3

#24 Det där med proteininnehåll är också lurigt. Gluten, t.ex. majsgluten, är en grej som höjer den totala proteinhalten trots att en del av den är vegetabilisk. Så 35% protein innebär inte att det är 35% animalisk protein tyvärr.

[Forest]
0

Då vi har letat som idioter efter torrfoder som katten tål och faktist är mjua föräldrarfritt en som verkligen passar honom kanon :) Innehåller

Analytiska beståndsdelar: Protein 35 %, fettinnehåll 15 %, kolhydrater (NFE) 32 %, växttråd 2 %, mineraler (råaska) 7 % (kalcium 1,3 %, fosfor 1,1 % och magnesium 0,09 %), vatten 9 %. Omsättbar energi 1530 kJ/100g.

Han äter mjukmaten på kvällen får han torrfodret, han är inte kattunge men har fiskallergi och efter provat oss fam så var lösningen denna, hans päls är så mycket finare bra mage o allt vart kanon :)

elli-kleo
2

#19 nu handlade det om hur mycket kött ett visst torrfoder innehöll och inte om vad man ska ge sin katt för typ av foder.. Jag tror nog att alla som varit på det här forumet ett tag förstår att torrfoder inte är lika bra som mjukmat.

[Forest]
0

19, Jag kan svara på detta i vårat fall är det så att katten är som en envis galning som ska sno hundarnas torrisar (står i ett skåp i burk med lock dom äter bara torrisar när vi reser och lite som frukost under promenaden. Så just detta så ser jag vad han vill ha och det är torrfoder, jag ger honom mjukmat och råkost + hundarnas färskfoder. Skulle han få välja mat så är det torrfoder. Väljer jag skulle det vart mer råkost men han äter inte helt allt ;)