13-årig kattmamma
Ett facebook-inlägg visar film på vuxen katt och tre kattungar. Texten lyder: "Tre st kattungar. Troligen är 2 bokade men kan bli 2 lediga ! Mamma Grållan har uppfostrat många i sitt 13 åriga liv ! Och jag vet att man ska sterelisera dom ! Har haft en jobbig vår och sommar och inte orkat detta."
Första kommentar: "Härligt att det föds nån liten vanlig bondkatt ibland, snart är dom utrotningshotade❤️"
Vad tänker du? Är det härligt eller ens försvarbart att en 13-årig katt behövt genomgå ännu en dräktighet och förlossning? Är det en ursäkt att "inte orka kastrera"?
Sajtvärd Katter iFokus

Om ägaren haft en jobbig vår och sommar är det väl inget emot vad katten har haft?! Har ägaren haft det jobbigt i 13 år?
Nej till en 13 årig kattmamma.
Nej till att ha haft 13 år på sig att kastrera men inte gjort det.
Nej, bondkatter kommer INTE att bli utrotningshotade.
Nej till folk som hejar på sånt här beteende.
#1: Ja, eller hur! Om det verkligen inte finns möjlighet att kastrera borde katten åtminstone hållas åtskild från andra fertila katter.
Sajtvärd Katter iFokus
Fruktansvärt.
/Maria
Nä sånt här blir man bara ledsen och upprörd över hur jobbigt måste det inte vara för kattmamman.
Jag blir lite misstänksam kan matten endast ha haft jobbigt en tid eller kan det röra sig om år något hon inte vill skriva eller erkänna men har man mångårig sjukdom eller annat borde det kunna gå att lösa där någon annan kunnat ta med katthonan och kastrerat henne för längesedan.
Beroende på vart hon bor finns djurtransport och jag minns en gång på 90-talet jag låg sjuk då anlitade jag djurambulansen som fick köra en katthona till Bagarmossen nu var det inte kastrering och dom hade inte annat jobb så det där löste dom åt mig som låg i hög feber så visst kan man lösa sånt här på flera sätt men låta honan vara okastrerad i 13 år vilken stress för katten det gör verkligen ont i mig.
Allt som kan följa med om man inte kastrerar den allvarliga juver cancern för honorna som sällan är godartat så det här låter som en ursäkt med att ha haft enbart en jobbig sommar mer än så måste ligga bakom hon tycks ju vara medveten om att sterilisera så jag nöjer mig inte med enbart jobbigt över sommaren.
Fullkomligt bedrövligt. Går inte att anmäla människan för djurplågeri?