Katter iFokus

Katter

Läst 168 ggr
Kvinnofrid
1

Prissättning Ragdoll, 5 mån, troligtvis döv

Vi köpte en 5 månaders ragdoll för 8000 kr som vi nu insett visar alla tecken på att vara döv. Vi har bara haft henne 2 veckor men vi älskar henne och vill gärna ha henne kvar.
Men hur ska man tänka kring prissättning på ett dolt fel som detta?
Vad är rimligt?

OberonsMatte
5

Är kattungen stambokförd? Var kattungen köpt för avel?

Om katten är köpt enbart för sällskap kan jag personligen tycka att det inte spelar någon större roll om katten skulle vara döv. Eftersom alla katter kan "verka" döva är det viktigt att ta reda på hur det faktiskt ligger till innan man diskuterar ev. prissänkning. Hörseltest (BAER-test) kan göras hos vissa veterinärkliniker.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2026-09-01 20:29 av OberonsMatte
Kvinnofrid
2

#1: Jag har sett mammans stamtavla, men vi köpte ingen stamtavla själva och har inte tänkt ha henne till avel, endast sällskap.
Det jag är ute med min fråga är vad marknadspriset ligger på. Det kan förstås vara så att uppfödaren inte kände till detta men vi var ändå tre personer som noterade ett annorlunda beteende, oberoende av varann, och efter endast 2 veckor, så jag kan inte utesluta att detta var ett dolt fel som mörkades vid köp.
Vi hade inte köpt henne om vi vetat att hon var döv, om jag ska vara helt ärlig, med risk för att låta kallhjärtad. Vi tycker hemskt mycket om henne redan men
vi har barn och det känns lite otryggt att hon inte hör deras framfart hemma. Jag är lite orolig att hon ska råka bli skadad pga det.

Vi vill självklart göra en hörselkontroll hos veterinären, och vi har skickat videos med tydliga exempel på vad som verkar vara total dövhet till uppfödaren. Vi har inte sett några tecken alls på hörande sen hon kom. Vi vill absolut ha det konstaterat innan prissänkning ens kommer på tal. Jag har full respekt för att frågan är känslig men jag vill samtidigt att rätt ska vara rätt, om vi kommer dit att dövheten bekräftas. Vi ska inte betala ett pris som inte känns rimligt, anser jag. Särskilt inte om felet mörkats.

OberonsMatte
5

#2: Är kattungen stambokförd i ett kattförbunds stambok? Kattungar som är stambokförda i SVERAK får alltid med sig en stamtavla som bevis för att de är stambokförda. Är kattungen stambokförd i ett annat kattförbund (t.ex. TICA) ska kattungen ha ett registreringsbevis. Är kattungen inte stambokförd (dvs. har varken stamtavla eller registreringsbevis) är det en huskatt.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2026-09-01 21:21 av OberonsMatte
Kvinnofrid
0

Kattmamman har en stamtavla från Sverak, och det är den vi sett när vi skrev kontrakt. Enligt vår uppfödare så skulle det kostat 1000 kr extra om vi skulle fått med en stamtavla, och eftersom vi inte tänkt avla och inte "brydde oss" om sånt så ville vi inte betala 1000 kr extra för det. Men vi fick alltså erbjudandet om att köpa med en stamtavla.
Menar du att hon inte bör ha tagit ut en sådan summa för ragdollkatten, om vi inte fick med en stamtavla med i priset?

Priset var redan nedsatt från ca 10/11 000 eftersom kattungen redan var 5 månader, och inte lika ung som vanligt. Så vi upplevde priset som "billigt" utifrån det.

alva03
3

#4: Är båda föräldrarna stambokförda?

Tänker att hon inte stambokför aveln men ändå skapar egna stamtavlor för att sälja för extra pengar…?

MVH Alva <3

Kvinnofrid
1

Båda föräldrar ska vara stambokförda. Hanen kommer från en erfaren uppfödare, enligt henne. Hon sa att vi kan återkomma när som helst till henne för att betala den sista summan på 1000 kr och på så sätt få ut stamtavlan på vår kattunge.

OberonsMatte
8

#4: Enligt SVERAKs regler för stambokförd avel ska alla kattungar i kullen stambokföras och det innebär att alla kattungar får en egen stamtavla som medföljer vid överlåtelse. Väljer uppfödaren bort att stambokföra kullen väljer uppfödaren att vara huskattuppfödare och kattungarna som säljs är då huskattungar (oavsett vad huskattuppfödaren påstår).

Det är tyvärr ett klassiskt trick av huskattuppfödare att låtsas som att stambokföring är onödigt och att det är "köparens val" om en kattunge ska stambokföras eller inte. Hur mycket köpare är villiga att betala för oansvarig huskattavel kan jag inte uttala mig om.

Sajtvärd Katter iFokus

Kvinnofrid
4

Tack för värdefull information!
Jag ska ta med mig informationen till uppfödaren och även kontakta Sverak.

Pyttelite
0

Är det ett Sveraksregistrerat katteri?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Kvinnofrid
0

#9: Jag är inte säker. Men mamman till henne är registrerad där och jag har sett stamtavlan på mamman.

• Redigerat 2026-09-02 16:38 av Kvinnofrid
Silvestris
4

Är du ute efter ett reducerat pris? Det är ju väldigt svårt att sätta ett marknadsmässigt pris på en oregistrerad katt. Dövhet räknas sannolikt inte heller som ett dolt fel eftersom det typiskt sett uppstår vid runt 4 veckors ålder. Att uppfödaren inte har upptäckt det betyder inte att det är ett dolt fel.

Det bästa ni kan göra är väl att bekosta ett BAER-test och om det bekräftar att katten är döv kan ni vända er till uppfödaren och kräva ersättning (vilket ni sannolikt inte kommer få) och därefter kan ni vända er till ARN som inte nödvändigtvis kommer ta sig an ärendet.

En sällskapskatt som inte går lös ute klarar sig alldeles utmärkt som döv så ni ha antagligen inte direkt några pengar att hämta igen någonstans.

Kvinnofrid
0

Okey. Fattar. Tack för alla svar och rådgivning. Jag får landa i det här nu.