Katter iFokus

Katter

Läst 139 ggr
Jämtlänning
1

Utställning huskatt nybörjare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som är vana utställare , jag har en huskatt som jag funderar på att ställa ut men har hört att det kommer gå dåligt om han är likt en raskatt , han är en mainecoon mix men man måste väll kunna ställa ut en huskatt för att få ett kvitto att man har en fin katt eller inte , läst på massor men just detta tyckte jag var lite trist och höra , vi funderar på Sundsvall nästa år då han vuxit på sig och man vant honom med allt som kan tänka sig hända på utställning plus att han då är kastrerad han är född 5 maj i år bild på huskatten 🥰

Vixxen
4

Din katt måste vara vaccinerad, vara
ID-märkt och ha ett huskattsbevis för att kunna ställas ut.

Man kan börja redan när kattungen är
4 månader om man vill. Är katten 12 månader måste den vara kastrerad.

Du behöver en burklädsel, men det brukar ibland finnas att låna hos den kattklubb man är med på. Kolla med dem!

https://www.sverak.se/for-medlemmar/utstallning/att-stalla-ut-huskatt/

Jämtlänning
1

#1: tack för svar , ja vi ska fixa allt detta och kastrerad kommer han bli om några månader 😊

Vixxen
1

#2: Utifrån fotot bedömer jag att din katt är svart/bruntigré och vit, bicolor (halva katten är vit).
Hans mönster kan när han blir äldre bryta upp i fläckar. Då kallas mönstret spotted.

Hans EMS-kod är idag n 03 23. Skulle mönstret förändras är han n 03 24.

OberonsMatte
1

Eftersom det är emot all stambokförd avel att utnyttja stambokförda katter i huskattavel skulle jag personligen avråda från att visa upp ett så uppenbart resultat av det på en utställning.

Sajtvärd Katter iFokus

Jämtlänning
0

#4: stamboksförd ? Är det är stamtavla ? Ozzy har ingen stamtavla han är en mix utan stamtavla

Nephi
0

Testa!
Det är kul att ställa huskatt, tyvärr tycker inte huskatterna i mitt liv att det är lika roligt. Jag har en som går toppen att bada och föna men hon tycker inte om att visa upp sig på domarbordet, den andra tolererar dusch men att föna honom går inte.. Han tycker däremot att det är kul att vara uppe på bordet 😅
Det brukar vara bra gemenskap ibland huskattsutställarna, viktigt att börja träna på redan nu är bad! Pälsen och temperamentet är det viktigaste på en huskatt som ställs ut.
Så en bra regelbunden badrutin och att kunna föna honom (lägsta värmen eller kallföning) är bra att börja träna på redan nu 😉
Ta med dem ut i koppel till djuraffärer brukar kunna vara bra träning också

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Jämtlänning
0

#6: tack vi jobbar på det 🥰

OberonsMatte
1

#5: Ja, stambokförd betyder att kattens födelse är registrerad i ett kattförbunds stambok. SVERAK är exempel på ett kattförbund som stambokför raskatter och ger ut stamtavlor som bevis för det.

Eftersom Ozzy inte är stambokförd är han en huskatt. Istället för stamtavla behöver han ett huskattbevis utfärdat av SVERAK. För att beställa ett sådant och kunna delta på SVERAK- utställning behöver du vara medlem i en SVERAK- ansluten kattklubb.

Eftersom huskatter inte har någon rasstandard bedöms huskatter främst baserat på temperament, kondition och skötsel. Klassen är indelad i långhåriga respektive korthåriga huskatter som i sin tur delas upp i hanar och honor.

Även om det inte ska ligga någon värdering i vilket utseende som är mest önskvärt sticker det i ögonen när stambokförda katter medvetet har använts i oregistrerad avel och det går inte att komma ifrån.

Sajtvärd Katter iFokus

Nephi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8: Det bror väldigt mycket på domaren, vissa bryr sig mer än andra om att de har drag av raskatt.
Jag hade en domare som skrattade åt det hela en gång, han hade dömt ragdoll och birmor hela dagen. Så kommer jag med en huskatt som har mycket Ragdoll drag 🫣
Han skojade med både publiken och mig om att man nästan kan gissa vad vad är för blandning i 🤣 (Huskatten sägs ha mycket ragdoll bakom av ”uppfödaren”)
Det är föräldrarnas katt och när hon köptes in så hade jag inte så mycket att säga till om 🤷🏼‍♀️

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

OberonsMatte
2

#9: Jag är säker på att det finns både domare och registrerade raskattuppfödare som är så insnöade på stambokförd avel och katters självklara höga värde att de inte förstår vad som är så dåligt med huskattavel.

För att främja ansvarsfull avel och huskatters värde är det fel att framhäva huskatter som sålts som x procent "ras". Hellre då att en korthårig huskatt adopterad från katthem tar hem vinsten.

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
2

Jag tror inte alls att din katt kommer ha nackdel av att rasinslag i sig. Min erfarenhet (som mångårig utställare men nu väldigt lat/ointresserad) är att personlighet är den största tillgången för huskatterna.

Sanning med modifikation. Skulle jag komma med en oregisterad devon rex (jag föder upp devon rex) som är fantastisk på alla sätt tror jag att det skulle vara till nackdel eftersom en oreggad devon rex ändå ser ut som en renrasig devon rex. Det skulle inte vara positivt. Men då har devons ett väldigt specifikt utséende. Din katt ser inte ut att falla i den kategorin. Om din katt trivs på utställning och har "the winning personality" tror jag att det kan gå väldigt bra. Man vet dock aldrig förrän man har provat.

Jämtlänning
0

#11: tack för svar , ja vi tänker prova så får vi se hur det går 😊 annars bra träning och roligt och träffa andra och surra med

Belimas
1

Det värsta som händer är att den blir slagen av en annan katt, så testa och se :) Jag ställde ut min förra katt, fd. hemlös från ett katthem, och hon mötte ibland en hane i panelen som hade lite drag av perser i sig. Ibland fick den nedslag på det, men det hände ibland att den vann över min tjej. Det är kul att ställa ut dock, och jag önskar att vi hade hunnit med flera. Var beredd på väldigt långa dagar bara!