Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 4095 ggr
carlas
11

Lyxfällan - raskatter på avbetalning och sms-lån?

På Lyxfällan TV3 ikväll 17/1 handlade det om en ung kvinna i Härnösandstrakten som bland mkt annat hade "handlat på sig" för många djur för att ekonomiskt hantera det, inkluderande 2 hundar, 5 katter och 1 fågel. Två raskatter påstods det vara. En hade inhandlats på avbetalning för inalles 2000:-, om jag förstod rätt. En hade nyligen inhandlats för 5000:- via sms-lån. Om det finns några raskattsuppfödare här. Skulle ni sälja era katter på avbetalning, resp via sms-lån? Känns som en ytterst osäker framtid för katten ifråga då, eller hur. Kanske ytterligare en, typ, Blocket-bluff. Usch!

Geru
3

Frågan är om dom kan få reda på det när dom säljer. Ekonomin är ingenting man brukar fråga andra om, direkt, och inget heller som anses okej att fråga om heller.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Hesat
10

#1 Men om någon vill köpa en katt på avbetalning av en uppfödare så borde väl uppfödaren inse att det kanske inte står helt rätt till med ekonomin hos köparen? Hur går det då med vet. besök, matkvalitet, försäkring mm. om det inte finns ett sparkapital att ens köpa katten för?

Medarbetare - Halloween.ifokus

Geru
1

#2 Du köper den ju inte på avbetalning? Du får ju pengarna rakt in på kontot, du skickar dom till den andre som betalning och sedan så betalar du tillbaka till banken. Den som säljer behöver aldrig ens få veta att någon tagit lån för det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

carlas
7

#3 jo här hade en katt betalats på avbetalning -  två stycken avbetalningar, till uppfödaren. Detta var raskatten om 2000:- om jag fattat rätt.

I det andra fallet, 5000:-, var det betalning gm sms-lån. Det senare kan uppfödare/säljare i och för sig inte känna till antar jag - dvs om det är via lån, hopsparat, bankrån el vad som helst ;-), för som du säger "rakt in på kontot"… Lite denna typ av ansvarstagande jag frågade efter, för kattens skull.

För som Hesat #2 antyder, uppfödare bär väl kolla om det står "helt rätt till med ekonomin hos köparen". Åtminstone om uppfödaren bryr sig det allra minsta om de egna, medvetet producerade katterna och deras framtida liv.

Är ju sen kväll/natt nu, men kanske kommer uppfödare av raskatter att visa reaktioner på programmet under morgondagen?

[Finns för övrigt mkt annat också att diskutera i just detta inslag. Första ggn jag sett en Lyxfälla där djur/katter framställts som största ekonomiska problem, med typ mat (och kanske sand). Men inget blev sagt om andra nödvändiga utgifter, som försäkringar och veterinärvård. Det var synd. Hade kunnat vara ett tillfälle att lära ut. Nu blev fokus mer på att bli av med katterna (åtminstone "bondkatterna"), inte på att ta reellt ansvar för dem.]

Slashignore
0

Jag tycker att man kan känna av ganska bra om personerna har det bra ställt med pengar. De som har varit och kollat på mina små bebisar har haft bil, hus, jobb och ansträngt sig för att visa intresse för katterna. Fick ett sms från någon som ville betala på avbetalning, jag sa att det inte var så jag hade tänkt mig men att hon gärna fick komma och kolla men jag hörde aldrig något mer.

MonicaLagerquist
8

Det ringer en del "konstigt" folk när man har kattungar.Vissa är uppenbarligen psykist sjuka och har stora problem och dessa får inte rakt av köpa katt av mig.

Det ringer folk som vill ha defekta katter för att få dem billigare,det ringer folk som vill köpa på avbetalning men det är inget som jag ens reflekterar över att sälja till.

Senast jag hade en CRX kull hörde det av sig en tjej som var intresserad av att köpa katt av mig när hon hade sparat ihop pengar,hon hade sparat under en tid och det fattades lite.

Nu var det så att jag hade kull just då och när hon var här så förälskade hon sig i en av kattungarna.Vi löste det så att han stannade ytterligare tre veckor här och hon jobbade extra och fick ihop pengar snabbare.Släpper inte iväg en obetald katt.

Jag kan ju inte begära inkomstuppgifter på dem som hör av sig och vill köpa katt ,men man ser snabbt om personen har råd och hur de resonerar kring kattköpet.

Jag har inte sett programmet men ska göra det under dagen.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Fridaybrew
14

RÄTTELSE: båda raskatterna var normalpris, dock saknade hon 2000 på den ena katten och tog smslån på det hon saknade.

Som uppfödare så är detta inte helt enkelt, man får försöka se på helheten ibland. Har tackat nej till avbetalningsplaner flera gånger då helheten inte var helt positiv. Dock har vi sålt på avbetalning vid några få tillfällen. Oftast betalar de 50-75% av totalsumman vid leverans och resten en månad senare.

Det har då rört sig om universitetsstudenter, då vi själva var/är studenter vet vi hur det fungerar.

Jag säljer hellre på avbetalning och innekatt än till någon som fullbetalar och utekatt.

Det viktigaste att ta reda på är att de försäkrar katterna kastrerar dom, samt har ett säkerhetsnät omkring sig som kan ställa upp utifall att de egna medlen inte räcker till.

Man får helt enkelt fråga sig fram till den informationen man vill ha får man inte inget svar eller ett svar som inte passar så stannar katten kvar tills lämplig köpare dyker upp. Man hivar verkligen inte iväg sina kattungar till först till kvarn.

Visst man behöver en buffert för oförutsedda kostnader och detta förklarar man redan innan köpet går igenom så de förstår att spara undan lite varje månad.

Sen är det så mycket mer man bedömmer, och olika uppfödare bedeömmer olika och värderar olika saker på olika sätt.

Det gemensamma för seriösa uppfödare är att man försöker se till att katten får ett  långt liv så härligt som möjligt hos en och samma ägare.

Som uppfödare så kan man inte få för mycket foton och brev i princip från sina kattköpare. Så en uppmaning till alla är att skriva ett mail till era uppfödare och berätta om hur de katterna mår och bifoga gärna bilder =)

/Fridaybrew

[RMSLiners]
0

Uppfödaren får ju inte reda på om köparen tagit lån för att betala en katt eller inte. Uppfödaren får vilket som sina pengar vid betalning men köparen står sen med ett lån hos något bolag. Hade varit en annan sak om personen betalat av katten månadsvis direkt till uppfödaren, då kan man disskutera om uppfödare skulle gå med på avbetalningar eller inte.

Fridaaaa
5

Jag tycker att det är galenskap att köpa en katt elelr djur överhuvudtaget via SMS-lån :S Har man inte råd att köpa djuret och ge den vettig kost ska man inte köpa den heller :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Geru
0

#4 Alltså, det är inte så att jag tycker det är bra, har man inte råd med något ska man ju inte skaffa det. Jag bara säger att det kan vara svårt att veta ibland.

Om någon accepterat det så tycker jag väl det är rätt kest, men saken är ju den att det finns andra som tar katter som är dyra på avbetalning för att dom inte har kontanterna, men får in tillräckligt per månad för att klara sig ändå.

Generalisera är illa. Väldigt illa. Och som #7 så berättade du inte en helt sanningsenlig bild heller. Lite besviken, måste jag säga att jag är.

-Stephen Hawking

mitzerl
0

Nu såg jag inte programmet, men var det verkligen raskatter? En raskatt med stamtavla kostar sällan så lite som 2000 kr. Man vet ju redan hur gemene mans kunskaper om raskatter ser ut. Dvs "långhårig katt = raskatt" och "uppfödaren sade att det var en (valfri ras), alltså är det så".

Niiinah92
0

#11 Ja det ska vara en raskatt, den kostade 6500 tror jag men hon tog ett sms-lån på 2000 för att kunna betala.

[silkesnosen]
5

min uppfödare kollade upp att jag inte hade skulder. bra tycker jag. då räknades inte studier el ev huslån in.

Geru
1

#12 Men visste den som sålde om att den tog SMS-lån för det?

-Stephen Hawking

Niiinah92
0

#14 Det vet jag inget om, går bara efter vad som sades i programmet.

[RMSLiners]
2

#13 Hur då? Kolla den om du satt i kronofogden eller inkasso då eller bara om du hade lån? Jag hade nog inte känt mig bekväm med en uppfödare som vill veta om man har några lån tex för lån kan man ha (om det så bara är huslån eller CSN lån mm) utan att ha en ekonomi som ligger i botten.

Noa-Nisse
11

#6, bara för att man är psykiskt sjuk så betyder ju inte det att man inte kan ta hand om ett djur. Tycker det låter väldigt nervärdernade när man skriver
**_
"psykist sjuka och har stora problem och dessa får inte rakt av köpa katt av mig"

_**Tror säkert det finns någon här inne på KiF som är psykiskt sjuk som har katt och tar mycket väl hand om den/dem. Det kan ju handla om en sjukdom som t.ex. anorexia, adhd, fobier, sociala handikapp, deprimerad o.s.v.

Att handla djur på avbetalning hos uppfödaren låter väldigt oplanerat och oseriöst. Visst kan de vara bra personer som tar hand om sina djur hela livet och ser till att de mår bra. Men det måste ju kännas avsevärt mer nervöst för djurets framtid att sälja till en avbetalnings-människa jämfört med en som betalar hela summan direkt.

Medarbetare på Hundar.ifokus

[RMSLiners]
4

#17 Håller med dig där. Sen undrar jag hur man kan dömma att en person i telefon skulle vara psykiskt sjuk om nu inte den som ringer öppnar samtalet med "hej mitt namn är sven svensson och jag är schizofren…" vilket jag har svårt att tro folk gör.

MonicaLagerquist
15

Har  jag sagt dömer ut en person via telefon?

Har även nekat en äldre dam att köpa kattunga av mig.Hon gick på två kryckkäppar och var inte tidsorienterad.

Med hjälp hade hon säkert kunnat passa bra som matte till en äldre lite lugnare katt men inte till en busig CRX kattunge,

En person som är rent psykostisk och vid samtal pratar på ett sånt sett att jag inser att personen inte kommer att klara av att sköta en katt på ett vettigt sett utan att ha ett rejält stöd får inte köpa katt av mig.

Jag har en utvecklingsstörd/handikappad dotter som md hjälp och stöd kan ha katt.Jag skulle inte sälja katt till henne om hon inte hade det stöd som hon har.

[silkesnosen]
3

#16 vet inte exakt hur, men hon ville givetvis se om jag hade betalningsanmärkningar och så. Tycker jag är bra, skrämmerf bort oseriösa. Hon kollade ju inte om man hade csn el hus….men annat, vilket kanske tyder på att man inte säkra djurets försörjning.

Geru
0

Det enda man kan kolla är ju om man har betalningsanmärkningar och sådant, men vilka lån och så man har borde vara sekretessbelagt.

-Stephen Hawking

Silvestris
3

Jag vet inte varifrån pengarna kommer när det betalas för mina kattungar. Jag förhör mig om personen och försöker bilda mig en uppfattning om det är någon jag anser är lämpligt att ha katt. Om de sedan betalar katten med ärvda pengar, lön, lån eller whatever så är det deras ensak. Det är ingenting jag tänker gräva i.

Vad gäller avbetalning har jag själv sålt och köpt på avbetalning men då handlar det om uppfödare som jag känner. Där jag vet att resten av summan trillar in vid nästa löning.

Det kan uppstå situationer som gör att det kan lämpa sig med avbetalning, men i mitt fall bara med människor jag känner.

Och när du frågar oss raskattuppfödare… du ska nog veta att det finns uppfödare som tar lån (inte SMS-lån dock) för att importera katter. Tycks det också illa om?

Hesat
2

Jag tror inte att någon tycker direkt illa om något annat än vad som porträtterades i programmet (såg det nu när jag kom hem och även jag tycker att kvinnan var mycket naiv med sin ekonomi och att djuren och barnen hamnade i kläm).

Av denna tråd har jag dock förstått att jag själv sett saker och ting på tok för snävt och svart/vitt (ex. hade jag glömt bort aspekten av studenter fast jag studerat till fil. kand själv Skäms).

Det bör poängteras att TV3 med all säkerhet dessutom försöker vinkla det hela än mer för dramats skull. Jag tycker att det är bra att det diskuteras för att få lite mer kött på benen så man/jag slipper tänka "OMG!! vilken uppfödare kan sälja kissar på det sättet!!111!!" efter att nu ha sett programmet Glad.

Tack för att ni uppfödare givit en till dimension på programmets innehåll.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Mymlan
0

#17 Håller med dig.. Jag har haft katter i över 30 år och jag har ADHD man är inte ngn sämre person. Det betyder inte heller att alla med Bokstavsdiagnos sköter sina djur illa.

Mina är vaccinerade, försäkrade, kastrerade *dock så väntar Fröken på bli kastrerad vilket hon blir under sommaren*

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

MonicaLagerquist
9

#24 Nu pratade jag inte om människor med bokstavsdiagnoser utan om personer som har vanföreställningar och psykoser som inte klarar av att ge katten det den behöver.

Geru
0

#25 Sådana finns inte ute i samhället, om dom inte har mediciner vilket gör att dom inte har dom symptomen.

Dessutom behöver inte en te.x. schizofren människa vara farlig alls. Inte heller för sina djur.

Så mycket fördomar kring andra människor här, man undrar ju hur många det är som är SDare i grund och botten.

-Stephen Hawking

[silkesnosen]
14

#26 e va? Jo jag har mött ett antal Mkt sjuka människor, som tyvärr har barn och jo de rör sig i samhället. Vi har inte tvångsvård i det här landet längre. Många barn som far oerhört illa och jag anser inte att de ska ha djur heller. Sedan hur du lyckas slänga in SD, det är både OT och oartigt. OBS arbetar m människor, likaså många i min närhet…givetvis är de som är "illa däran" i minoritet, men när de växer upp utan riktigt stöd(samhället kan vara grymt) så skapar det en del individer, som inte är lämpliga att ta hand om ett livet. Sedan anser jag att djur överlag är helt fantastiska på att skapa kontakt och lugn. Har exempelvis träffat en Mkt svårt drabbad kvinna, med bland diagnos, med svår autism. Hon var Mkt orolig och svar hanterad, men när hon väl kom upp på hästryggen blev hon fullständigt lugn. Häftigt:) Så slut på OT

Mona22
3

Möjligvis att jag skulle kunna ge en kattungeköpare avbet (inte hela summan)men bara en jag känner eller som köpt tidigare och katten står på mig tills det är klart. Men samtidigt så vet man ju om att raskatter kostar och har man inte råd så bör man egentligen inte köpa den men mycket kan ju komma upp.

Slashignore
1

Jag tror att man får tänka på att de som kanske skulle låna pengar för att köpa en katt behöver ju inte vara så som denna kvinnan på tv 3. Hennes problem var ju att hon inte betalade tillbaks pengarna. Om hon hade gjort det så hade det ju inte blivit något program. Jag ser inget fel i att ta ett lån om det är så att det man känner att man har möjligheten till att betala av det + kanske har "bråttom" att typ boka en katt som man verkligen vill boka och är orolig att den ska säljas. Det viktiga är väl att man har klart ställt för sig själv att man inte varje månad går och köper kattmaten på avbetalning… det är då det börjar bli idioti.

annzoo
5

Om man inte har råd och måste promt köpa en katt anser jag att det är bättre att spara ihop till en katt än att inpulsköpa. Men då en köpare kommer hit med summan för katten kan jag ju inte veta hur denna fått tag i pengarna? Hen kan ju tagit ett sms-lån precis som hon i avsnittet. Känner själv 2 unga personer som fastnade i sms-låns fällan. För att betala första lånet var de tvungen att ta ett till, för att betala nr 2 tog de ett 3e lån osv de tog alltid lite mer då de ville köpa saker. Dessa 2 hade dubbelt så mycket inkomst som mig ändå klarade sig inte då de impulshandlade ofta :(

Jag tyckte killarna var lite hård mot henne ang djuren. Allt focuserade på att bli av med dem :( De borde gett henne råd som tex köpa större säckar med bra foder. Uträkningarna killarna i lyxfällan kom med vad hennes katter kostar är helt taget ur de blå!
De påstod att katterna åt 360kg kattmat per år, det innebär 30kg i månaden för 5 katter! detta skulle kosta 1000kr. Mina 6 katter äter 10kg på drygt 1månad och de kostar kring 700kr/säcken

#26 Nu vet jag inte vars du bor eller om du inte vill märka hur illa det är i samhället. Där jag bor finns flera sådana människor som inte mår psykiskt bra och inte kan ta hand om sig själv (ännu mindre om barn eller djur). Sedan vet jag ett flertal personer i min omgivning som inte kan ta hand om djur fast de köper nya hela tiden. :(

Geru
0

#27 Jo, vi har faktiskt sluten psykiatisk vård.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykiatrisk_v%C3%A5rd

Såatte…

Människor som generaliserar och har fördomar är människor som söker sig till SD. Man ser inte saker på individnivå utan dra alla över en kam.

Vilken typ av "sjuka" är det du pratar om då? Personligen anser jag att en alkis inte direkt ska ha djur, men den är inte heller sjuk riktigt.

Det är för mycket fördomar och generaliseringar i tråden. Det stör mig något otroligt.

-Stephen Hawking

Minka040
11

#31 Du generaliserar själv på högsta nivå när du berättar för oss hur en SD-anhängare är. Sedan har du en fördom deluxe där du menar att det inte finns obehandlad psykisk ohälsa ute i samhället.

Det finns massor med människor med exempelvis obehandlade tvångstankar och inom min egen släkt kröp det fram att det fanns en man som hört röster i hela sitt liv. Det hela uppdagades först när han en gång låg på sjukhus och rösterna berättade för honom att personalen skulle döda honom. Han hoppade från ett fönster och flydde i panik med ett brutet ben. Vid senare samtal berättade han att han trodde att alla människor hörde röster och att det var normalt, men att hans kanske var av de lite mer onda slaget.

[silkesnosen]
2

# 31 ja det har vi, men Mkt få är inlåsta idag.

[silkesnosen]
8

Jag anser även att alkolism är en sjukdom, en svår sådan.

Geru
0

#32 Jag orkade faktiskt inte gå mer OT. SD är generellt två typer, men det finns undantag.

Egen erfarenhet visar det. Deras egen agenda visar det.

Skillnaden är dock stor, eftersom SD är ett parti man väljer att tillhöra, men psykiska sjukdomar och liknande inte är det. Variationen är för stor för att generalisering ska fungera på psykiskt sjuka, men generalisering inom politiken fungerar utmärkt, det är ju därför vi har partierna till att börja med.

Höra röster i sig tror jag faktiskt inte är direkt skadligt. Beror ju på vilken typ av röster det är, eller hur? Visst skulle jag söka vård för det, men det är ingenting som ens behöver förändra livet, om man får rätt mediciner för det.

Det ska sägs att jag upplevt människor i min närhet med tvångsttankar. Dom behöver, och är oftast inte, hälsosamma på något vis, utan är direkt destruktiva. Men det vet man ju inte när man prata med någon i telefon, right?

Jag vet att det finns obehandlade psykiskt sjuka människor i samhället, men inte direkt destruktiva på samma vis, eftersom dom brukar fångas upp. Sen vem fan är man om man ska sitta där, utan utbildning, och bedömma någons mentala hälsa, över telefon dessutom? Det når en topp i absurdum.

-Stephen Hawking

Minka040
1

#35 Jag tycker att du förminskar problemet med psykisk ohälsa. Det kan ta oerhört lång tid innan de fångas upp, om ens aldrig. Har vidare inte sagt något om att som lekman bedöma diagnoser över telefon; mitt inlägg var riktat som svar på ditt inlägg om att det inte finns personer med psykoser och vanföreställningar ute i samhället (#26). Och där anser jag att du gör en grovt felaktig generalisering.

Nu måste jag lämna diskussionen eftersom den är så OT.

Geru
0

#36 Men det spelar som sagt ingen roll här. Diskussionen är kring hurvida säljare ska försöka luska ut hurvida någon är psykiskt sjuk över telefon, och fördomarna kring människor som har psykiska sjukdomar.

Jag beskriver en annan sida. Jag kan dock inte beskriva alla mina perspektiv på samma gång, för det blir en liten roman av det då.

Då lämnar vi det.

-Stephen Hawking

Fridaaaa
2

#29 Om man inte har råd att köpa katten, hur ska man då ha råd med veterinär osv? Plus de andra djuren med.

Geru
2

#34 Alkolism är ett val. Du väljer även att inte söka hjälp för det. Ditt eget val. Tro mig, jag bor med en aktiv alkolist. Det är ingen sjukdom i den bemärkelsen. Det är ett val, helt enkelt. Du själv väljer, att istället för att ta tag i personliga problem, problem med omgivningen, eller livskriser, så väljer du att försöka dricka bort problem. Alkolism är alltså i sig inte en sjukdom, utan maximalt ett symptom på en.

#33 Grejen var ju att du sa att det inte fanns. Men sanningar hoppar ju runt väldigt mycket i den här tråden, märker jag.

-Stephen Hawking

Fridaaaa
3

#39 Alkolism räknas som en sjukdom.
Och de väljer inte alltid att supa, det blir så ändå, även om de får hjälp.

Geru
1

#40 Jag vet att den gör det rent medicinskt. Jag personligen klassar den inte som det, jag klassar det som missbruk. I samma kategori som människor som tar Kokain, heroin och liknande. För att inte tala om att röka på.

Att klassa det som sjukdom gör endast att människor har någonting att skylla på "Jag är sjuk, det är inte mitt fel".

-Stephen Hawking

Fridaaaa
3

#41 Spelar ingen roll vad du klassar det i sammanhanget, eftersom det räknas som en sjukdom oavsett. Och även folk som vill bli fria från det kan få återfall osv. Man räknas aldrig som 100% frisk från det.

Nej det är inte alls så.

Geru
0

#42 Och det säger en random person på nätet, som helt saknar utbildning inom ämnet :)

Tyvärr, jag håller mig till min åsikt.

Jag är inte speciellt förlåtande mot människor, oavsätt vad det medicinska väsendet i Sverige fått för sig att ändra termer för dom närmaste åren.

Så jo. Det spelar mycket väl roll vad jag anser om det hela.

Nu är vi OT. Lägg ner.

-Stephen Hawking

Fridaaaa
9

#43 Man behöver inte vara "utbildad" för att veta sånt. Jag har en släkting t.ex som är nykter alkolist, så jag vet mer än vad du tror.

Ja du får hålla dig till din men det är ren fakta det jag skrivit.

Geru
0

#44 Helt allvarligt så finns det många läkare där ute som inte håller med om det. Men ja. Det är samma sak med narkotika missbruk.

Jag bor som sagt, med en aktiv alkolist. Jag ser valet att vara det konstant. Jag ser förnekandet av situationen konstant. Jag ser människa göra så många fel, på samma gång, att det är omöjligt en slump, och därför ingen sjukdom, möjligen en självförvållad sjukdom. Men så långt är max jag går. Resten är ett val.

Jämför det med en människa som äter gift varje dag. Det är inte giftet som gör att människan är sjuk, det är psyket. Giftätandet är ett symptom. Samma med alkolismen.

Extremt sällan som helt fullt psykiskt friska människor blir alkolister. Det finns en jävligt god anledning till det med.

Kan vi ge oss nu? Tror folk kommer klaga på OT.

-Stephen Hawking

Fridaaaa
5

#45 Finns många läkare som har olika uppfattningar osv om saker och ting, inget ovanligt.

Det har jag inte sagt, sluta förvräng saker som vanligt. Jag skrev att du får gärna ha din åsikt men jag har min och det jag skrev också är fakta.
Man behöver som sagt inte utbildning för att veta sånt.

Ja det är inte lönt att diskutera det mer

Geru
0

#46 Därmed är det inte ett totalt fakta. Typiskt svensk mentalitet, om något, att göra offer av människor.

Det enda som påvisar att vissa alkolist skulle vara det pga sjukdom är en viss gen. Men that's it.

-Stephen Hawking

carlas
6

Jo det har burit iväg en del. Lite av viskleken här … ;-) Men en intressant diskussion i många stycken, även om den delvis kan uppfattas som OT.

Vill bara inflika, som TS, att min ursprungliga frågeställning inte avsåg lyxfälle-offren i sig och deras problem utan mer ett försök att vända på saken, och speciellt i ett fall där det handlar om levande väsenden, som katter.

Ingen förväntar sig att banker o likn (som lånar ut till höger och vänster med höga räntor) eller företag (som med effektiv reklam säljer prylar av alla de slag och som beviljar dyra krediter för att effektivt sälja samma prylar) ska ta ngn typ av moraliskt ansvar. Här är det helt enkelt vinst som gäller, inget annat, och produkterna är döda ting. De senare kan hamna på soptippen, pantbanken eller hos kronofogden. Vem bryr sig.

Men en uppfödare (av katter, i det här fallet) har medvetet satt ett levande väsen till världen, el snarare en hel del levande väsenden, och säljer dem. Det är skillnad. Här kan man inte bara hänvisa till idoter till köpare, som inte kan hantera sin ekonomi, sina inköp el sina köpta produkter. Tänker jag. Och svaren här fr ngr uppfödare visar att man är tämligen medveten om den saken också. Det var väl inte helt oväntat på ett kattforum och är glad för det. Alla säljare av levande väsen är uppenbarligen inte lika medvetna dock. Kan bara hoppas att ngr av de senare får en tankeställare.

PS. Och jo, enligt uppgift köptes i det här fallet en raskatt med hjälp av sms-lån, och sedan ytterligare en raskatt på avbetalning, till uppfödaren. De exakta summorna är inte helt relevanta. Med källor som TV3 och Aftonbladet lär det aldrig bli fullt klart heller. Numer meddelas att "bondkatterna", 3 stycken, bor hos bekanta, och de 2 raskatterna hos kvinnan ifråga i lgh. Hon påstås nu planera slå sig på avel och försäljning av katter. Kan man gissa att inget totalt unikt fall. DS

Mona22
3

#48 har hon redan problem med pengar borde någon upplysa henne att föda upp katter är inget man blir rik på, tvärt om ! Tragiskt att folk inte förstår.

carlas
1

Nja, men som sagt, någon/några uppfödare tjänar pengar på att sälja (ras)katter till människor som inte är upplysta. Det visade det aktuella programmet. Tragiskt ja, för katterna.

MonicaLagerquist
0

#50 Hur vet du att katterna är sålda till avel?

Det finns gott om folk som köper en katt och som sen blir uppföldare och tror att det går att bli rik på det.

indra-bus
6

Ursäkta ot nu.

Men jag har läst diskutonen om psykiskt sjuka. De flästa som har psykos sjukdomar har hjälp/stöd. De finns i dag mycket bra medicin som tar bort symtomen o de funkar som vem som hälst.

Men de "farliga" är de med personighets störda .tex sociopater, spykopater, anarkistisk personlighets störning tex. Då de helt saknar empati, de är mycke vanligt att dessa plågar djur som barn.

De märker man inte tvärt om då de extremt manipulativa o vet exsakt vad de skall säga. För att få de de vill. De skulle vara en PERFEKT katt ägare. Som kommer i en ny fin bil,

Något att tänka på ibland är de kanske för bra.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Labolina_73
3

nu vill jag bara säga en sak,, jag tycker ju faktiskt att hon verkade ta hand om sina djur väldigt bra,, vissa prioreteringar som var galna men hon misskötte ju inte djuren.

vad man fick se iaf och inte heller vad man fattade det som,, inte jag iaf,.

hur ska uppfödaren veta om hur vida någon tar lån eller ej för att betala en katt/ hund eller vad man  nu väljer att lägga dom lånade pengarna på?

men sedan blir jag jäkligt frustrerad oåpå hur programmet är upplagt,,

hon hade ju själv redan sagt att hon skulle omplacera 3 av katterna iom att hon skulle flytta till lgh och dom var ju vana att vara ute…. men med det sagt kanske inte tänkt att lämna bort dom dagen efter till ett katthem.

Jag skulle aldrig i livet lämna bort mina djur på det viset, katthemmen behövs till annat och hon tog bra hand om djuren vilket jag då anser att hon kunde mycket väl ha kvar dom tills hon hittade ett hem till dom,, vilket hon ju faktiskt gjorde oxå..

men bara för att man har det skitknapert ekonomiskt och söker hjälp innebär ju inte det att dom ska komma och plocka katterna dagen efter,, även om det nu inte blev så… Men tanken fanns att det skulle gå så  till väga..

//L

mitzerl
0

Jag tycker också att de var lite väl snabba med att kalla dit katthemmet. Inte lämnar man väl ifrån sig sina katter bara så där hux flux utan betänketid, så jag tycker Lyxfällangrabbarna var lite okänsliga där.

Jag såg ingenting i programmet som föranledde mig att tro att hon skulle ta illa hand om katterna. Hon verkade tvärtom måna om dem, tyckte jag. Att man har taskigt ställt ekonomiskt betyder inte automatiskt att man inte skulle ge katterna vård om de behövde det. Jag tror säkert att hon hade lånat pengar av någon om katterna behövde vård.

Men om det är som carlas skriver att hon nu skall avla på katterna för att tjäna lite pengar så är det ju förstås mycket illa. Var har du läst eller hört det? Flashback?

annzoo
1

grr hon är en person som föder upp kattungar utan stamtavla för att få snabba extrapengar och då hon blir en registrerad uppfödare i framtiden för att tjäna ännu mer pengar. Nu tycker jag inte synd om henne mer!

"Just nu ligger hon i förhandling med banken gällande tecknandet av ett lån för att lösa hennes dyraste krediter och lån. Samtidigt har hon drygat ut sin inkomst genom försäljningen av kattungar som avlats på hennes raskatt.
- Jag hade tänkt göra det redan innan Magnus och Patrick kom hit. Det är snabba extrapengar, säger Elin.

I framtiden ser Elin också möjligheten att skaffa en registrerad kattuppfödning vilket ytterligare skulle förbättra hennes ekonomiska situation."

Fridaaaa
0

#55 Hur kan du veta att hon föder upp kattungar utan stamtavla för att få extrapengar?

mitzerl
1

Ja, det är under all kritik. Och "registrerad kattuppfödning" skulle nog knappast förbättra hennes ekonomiska situation, för då blir hon tvungen till att följa SVERAKs (eller annat förbund) regler och då blir aveln betydligt dyrare än huskattsavel utan tester eller omsorg om katterna.

Nu tycker jag synd om de uppfödare som sålde katter till henne. Om det verkligen var raskatter hon köpte öht, det framkom ju inte i programmet.

Men var någonstans hittade du denna information som du nu citerade i #55?

Slashignore
1

Tv3:s hemsida har den testen som #55 citerade.

Fridaaaa
0

#58 Vart på sidan? har inte sett det, kollar där dagligen typ :P

Fridaaaa
0

#60 Tack ^^

vinteralvan
2

Riktigt illa. Ytterligare en BYB.

Labolina_73
2

grr. nu blev jag bara arg……

//L

carlas
2

#53 + #54 Håller verkligen med om att tjejen verkade måna om sina katter, och förstår att hon blev ledsen då ett katthem plötsligt dök upp som skulle ta över hennes "bondkatter". Bra att hon sa ifrån och blev rasande.

Överhuvudtaget var atttityden fr de "hjälpande" ekonomernas sida gentemot hennes katter, och gentemot katter som husdjur och familjemedlemmar överhuvudtaget, bisarr. (Försökte antyda det i #4 men ville inte splittra diskussionen alltför mycket.) Tror den attityden speglar mkt av gemene mans inställning. Och fruktar att programmet bidragit till att befästa den synen. Idén med tråden här var att s a s vända på problemet, och fördela ansvaret. Ingen som förstått så lämnade det.

Men nu då, då det framkommit att tjejen skaffat "snabba extrapengar" gm "försäljning av kattungar som avlats på hennes raskatt" (se citerad text i #55 + länk i #60)

- då går drevet mot tjejen i programmet, igen. Utan urskiljning el ansvarsfördelning. Enl ngn är det nu "synd om de uppfödare som sålde raskatterna till henne" - vilket alltså skett via sms-lån resp avbetalning (vilket jag reagerade mot fr början), okastrerad(e) dessutom (vilket jag fr början inte hade en aning om). Sådant kan uppfödare inte känna till el lägga sig i har vi fått förklarat för oss gång på gång i tråden - pengarna går ju direkt in på kontot, och i övrigt går man på magkänslan el likn. Jaha? Och som #51 säger "Det finns gott om folk som köper en katt och sen blir uppfödare och tror att det går att bli rik på det". Rika tror de nog inte, men snabba extrapengar - uppenbarligen. Jaha? Är det synd om uppfödare och försäljare av levande liv då? Nej det är synd om katterna. Och vem/vilka bär ansvaret?

Ingen enskild uppfödare här behöver ju ta åt sig el ta på sig enskilt ansvar för just detta fall. Men varför per automatik hålla alla uppfödare av raskatter om ryggen? Måste vara en BYB-are då, sägs det, måste vara icke-rasrena katter då, sägs det. Samtidigt som det anses vara ok att sälja katter via lån och avbetalningar, även okastrerade. Och samtidigt som vetskapen föreligger att "det finns gott om folk som …" (enl #51 igen). Inte enbart köpare som är oansvariga el naiva med andra ord. It takes two to tango.

exitingsvillemo
5

#47 Alkoholism ÄR en sjukdom, inget val. Valet ligger i att söka hjälp eller att dricka, absolut, men fakta kvarstår det ÄR en sjukdom. Akoholist-genen kan slå till första gången du dricker.

Liksom Deppression är en sjukdom där den sjuka har samma val som alkoholisten, antingen medicinerar man eller så mår man dåligt.

Har du huvudvärk? Du har ett val då också; ta en alvedon eller fortsätt ha ont i skallen… Dina uttalanden haltar tycker jag.

Vidare så är det DU som medberoende som står med det viktigaste valet, lämna den aktiva alkoholisten i ditt liv eller kliva ur "förhållandet" och må bra själv.

Dina uttalanden om psykiskt sjuka är även de, helt missvisande och felaktiga. En psykotisk människa kan jag hålla med om att det är svårt att missa eftersom de kan hitta på allt möjligt tokigt under ett skov, men en tex psykopat är MKT svårt att "få fast" då dessa inte bara är väldigt duktiga på att manipulera sin närmaste omgivning, utan även läkare. Så jag skulle nog våga påstå att de flesta med psykopatiska drag går runt som vem som helst i samhället. Den slutna psykiatriska vården tar, i stort sätt, bara in människor som är en ren fara för sitt eget, eller andras liv!

Sen kan jag hålla med dig om att det #6 skriver är helt galet!!!

#6 Vad sitter du med för spec.utbildning som, på ett samtal, kan diagnostisera en psykiskt sjuk människa?

Ang köpa katt via sms-lån så tycker jag det är helt enkelt korkat! Har man inte råd att betala räkningarna så skaffar man sig inte ytterligare en utgift!

mitzerl
1

#64 skriver: Är det synd om uppfödare och försäljare av levande liv då? Nej det är synd om katterna. Och vem/vilka bär ansvaret?

Naturligtvis är det främst synd om katterna som utsätts för denna kvinnas nycker och tvingas genomlida dräktighet med ev. risker för att vara guldkor åt sin ägare.

Men om kattarna kommer från seriösa uppfödare (och inte från BYBs, vi vet ju inte om katterna har stamtavla) så är det även synd om dem som ser sina avkommor hamna i BYB-träsket. Det måste väl vara en uppfödares mardröm att få sina katter i BYB-fabriker.

En uppfödare kan väl knappast veta om köparen betalt katten av egna eller lånade pengar, men om den godtagit avbetalningar så får väl han/hon skylla sig själv lite.

Men egentligen så vet vi ju inte om katterna verkligen är raskatter, det pratades aldrig om stamtavla eller någonting. Och en raskatt brukar väl kosta mer än 2000 kr. Så det är kanske BYB-katter redan från början som tvingas fortsätta i samma bana. Som sagt, i första hand är det ju mest synd om katterna.

Geru
0

#65 Uh, psykopater behöver inte ens vara farliga? Har du kanske sett lite för mycket på TV nu?

Valet ligger i att sluta dricka, söka hjälp, eller fortsätta dricka. Om man ska vara specifik, vilket man ska.

Har du huvudvärk? Sluta stressa, och gör någonting åt problemet.

Är du deprimerad? Leta reda på vad det är som gör dig deprimerad, och lös det.

Klara du inte av det sök hjälp. Det finns hjälp att få. Massvis av det med.

-Stephen Hawking

exitingsvillemo
5

#67 mig veterligen så har jag aldrig påstått att psykopater måste vara farliga… Sluta lägga in egna ord i mina texter är du vänlig.

Japp, valet ligger i att söka hjälp för sitt missbruk, likväl som för alla andra sjukdomar

Huvudvärk behöver inte vara tecken på stress, kan vara väldigt mkt annat

Depression löser man vanligtvis med medicinering, eftersom det oftast innebär att det fattas en viss hormon i hjärnan.

Läs på lite innan du uttalar dig nästa gång…

Fridaaaa
2

#68 Bra skrivet!

Geru
0

#68 Det var ju det vi talade om? Alltså, vem man skulle sälja en katt till, och hur du skulle märka om denne är farlig för katten, typ sjukdomar eller ekonomi.

Väldigt sällan som huvudvärk är annat än stress.

Nej. Depressioner kommer inte pga att det fattas ett hormon, normalt vis. Det är på grund av att man har andra problem, är vilse, saknar mening eller liknande. Det är inte bara "Det saknas ett hormon", och sen ge piller för det, för problemen försvinner inte då. Hur vet jag det? Jo, egen erfarenhet, och jag har pratat med både läkare och psykologer om det. Så stay out of that.

Så läs på lite själv. Det finns flera typer av depressioner, men i dom flesta fall är det inte hormonrubbningen i sig som är problemet, utan det är mer det som blir på grund av problemet. Det hade du vetat om du visste att hjärnan skapar dom hormonerna själv, och negativa tankar och stress hindrar det från att skapas.

Men ja, du är ju välkommen att säga emot läkare och psykologer. Jag gör ju det när jag visar mitt förakt och hat för alkolister, men det är ju bara dom alkolister som inte söker hjälp för sina problem jag känner så för, inga andra.

-Stephen Hawking

Fridaaaa
0

#70 Ja där har du rätt att depression inte alltid beror på att det fattas ett hormon :)

jollycox
1

Förlåt för ännumer OT
#70 för mig beror huvudvärk iprincip aldrig på stress utan brist på vatten.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Geru
0

#72 Det blir stress för kroppen. Kolla blodtryck/blodvärden så förstår du.

-Stephen Hawking

jollycox
1

#73 Ja men inte på så sätt att jag är stressad utan då är det ju kroppen, organen, som är stressad. Jag förstod det på dig som att om man tex har mycket att göra och har huvudvärk så beror det på att man har mycket att göra = stressad.

Geru
0

#74 Du missförstår mig. Din kropp är stressad, du kan vara stressad mentalt utan att det påverkar kroppen om man klarar av att dela upp det.

Stress kommer i väldigt många former.

-Stephen Hawking

jollycox
1

#75 Men jag är inte stressad. Det är inte så att jag missförstår dig, det är så att jag inte förstår dig. :P

Geru
0

#76 Haha, kul formulerat:p Ja, det brukar vara så.

-Stephen Hawking

mitzerl
3

Om man inte ens kan stava till ordet alkoholist så förstår jag att det kan vara svårt att förstå sjukdomens natur också. Enligt läkarvetenskapen är det en sjukdom, så om Geru tycker annorlunda så kanske du skall vara lite försiktig med dina uttalanden. Att du personligen tycker någonting betyder inte att det är så.

Du uttrycker dig på ett närmast raljerande vis mot personer som lider av missbruksproblematik och det är inte särskilt klädsamt. Folk kan faktiskt ta illa upp. Lite ödmjukhet gentemot den drabbade gruppen skulle inte skada om man vill gå på tvärs mot vetenskapen.

Geru
0

#78 Åh:D Personangrepp:D Perfekt :)

Jag tror faktiskt jag skrivit det hela tiden, att jag räknar det så? Det har ju liksom varit med hela tiden, eller hur?

Jag uttrycker mig hur jag vill, om vem jag vill, beroende på hur jag känner, har du ett problem med det ta det med någon som bryr sig, jag gör nämligen inte det.

Ödmjukhet, precis som respekt, förtjänas.

Det är lite "I feel offended by that" och helt allvarligt, det blir man ibland. Get over it.

-Stephen Hawking

Inlägget är låst för nya kommentarer