Att minska antalet katter utan hem.
En tanke som slog mig då jag läste igenom diverse munhuggande mellan huskatt och raskatt ägare.
Anledningen att det finns så många hemlösa katter är för att vissa människor inte kastrerar sina huskatter, ofta pågrund av kostnad, Finns över tio sådana fall på den lilla gatan där jag bor, många av dessa ägare har ett flertal katter. Så dom får ungar som sedan säljs för en billig peng, så ser någon kanske annonsen och tänker "åh jag har hundra kronor, då kan jag köpa den här katten!" utan att kanske tänka igen att det är krävande att äga katt och kostsamt, därav överges dom som tex. sommarkatter och ges bort när man inte längre har tid eller vill ta hand om dom.
Jag menar att det är ju inte samma mängd renrasiga katter som är hemlösa och övergivna och placeras i katthem då seriösa uppfödare bryr sig mer om vart dessa katter hamnar. Dom ägnar större delen av sitt liv åt sin ras, lägger ner massvis med pengar på mat, omsorg och att föda upp/köpa bra avelsdjur. De renrasiga kattungarna kostar flera tusen kronor så vem som helst har inte råd att köpa dom. Därför är det mer seriösa köpare av dessa katter som tänkt igenom sitt val av ras, läser på om sin ras och sparar pengar för att ens ha råd att köpa den. Seriösa uppfödare släpper heller inte ut sina avelsdjur utan sele och koppel eller utanför inhägnat område så att dom kan springa och para sig hej vilt. De vet även hur mycket deras katt är värd och att det finns människor som stjäl katter av värde, (i pengar)
Och hur många gånger har man inte läst och hört om icke renrasiga kattungar "katt skänkes, säljes billigt, vi kan inte ha kvar dom och de som inte får flytta måste tyvärr avlivas." Hur många av dessa kattungar får somna in på ett humant sätt med spruta hos en veterinär? Det är ju också kostsamt. Och hur många dumpas inte ute i något dike och svälter/fryser ihjäl?
Jag har sett små vildkatts ungar i området där jag bor, en ny kull nästan varje år, dom håller till vid en tågstation och är för rädda att lockas till sig med mat, inget katthem har heller resurser att fånga in dom eller rum för dom, har även kontaktat kommunen men ingen brydde sig. Antagligen har dom frusit ihjäl. Och varför? För att någon inte "hade råd" att kastrera sin katt eller övergav den.
OBS! jag menar inte att ALLA som köper huskatt är oseriösa köpare som slänger bort sina katter. Jag själv har en hittekatt och två blandraser som jag fått gratis. Känner/vet även MÅNGA som älskar sina huskatter mer än allt annat i världen som jag gör med mina. Men faktum kvarstår att det är mer oseriösa köpare av huskatter än vad det är oseriösa köpare av raskatter och mer oseriös avel av huskatter.
Några av mina förslag på lagar gällande huskatt&raskatt:
(Rätta mig om någon av dessa redan finns och länka gärna till källor)
- Alla kattungar ska registreras/chippas.
- Alla katter som vistas utomhus utan koppel&sele ska kastreras, då man inte har kontroll över parning.
- Kattungar måste säljas för ett värde av minst 5000:- och uppåt för att minska lätt tillgängligheten och risken för att dom blir"slit och släng" produkter eller impulsköp.
- Att alla som tänkt avla på sin katt måste uppfylla diverse kriterier och registrera sig som en uppfödare.
- Alla kattungar måste vaccineras, avmaskas, veterinärbesiktigas och dolda fel försäkras pågrund av att det är kostsamt för den som tänkt föda upp kattungar och då minskar risken för oseriös uppfödning.
Dessa punkter bör leda till ett avsevärt mindre antal hemlösa och övergivna katter. Katter som löper stor risk att bli förvildade. Dom förökar sig okontrollerat och föder kattungar som i sin tur blir förvildade och förökar sig.
I den här tråden kan då ni komma med era egna förslag på lagar gällande katter som kan stoppa antalet hemlösa katter. Sprid det vidare, kan det vara aktuellt med en namn insamling? Har någon information om hur lagen för utekatter och katt uppfödning ser ut idag? Hur lägger man fram ett lagförslag?
ONÖDIGA KOMMENTARER OM VILKEN KATT SOM ÄR BÄST ELLER ATT MAN SKA SLUTA AVLA PÅ KATTER HELT UNDANBEDES, DET ÄR INTE SYFTET MED DENNA TRÅDEN!
Det finns faktiskt redan ett förslag till ny djurskyddslag, där utredarna kommit fram till ungefär samma saker som du. 
www.unt.se/husdjur/nya-regler-for-sallskapsdjur-1996102.aspx
- Alla katter ska märkas. (är det samma som registrering och chip? vanlig öronmärkning?)
- Katter som får gå ute fritt måste kastreras hade jag.
- Att överge djur ska förbjudas. Är också en bra punkt!
men frågan är om så lite åtgärder räcker.
Baksidan med det nya förslaget, hjälp till att stödja TNR!
om det var öronmärkning eller chip framgick inte i förslaget däremot ska det bli lag på regestrering av katter. en sak jag är väldigt skeptisk till är:
"Den femte åtgärden är att katters förmåga att fortplanta sig föreslås begränsas om katterna tillåts röra sig fritt utomhus. Detta kan bl.a. handla om kirurgisk kastrering eller genom medicinsk behandling och bör regleras i Jordbruksverkets djurskyddsföreskrifter."
om katten springer bort, blir utan hem eller effekten inte funkar som den ska, ägaren glömmer bort exakt när djuret ska ha behandling så kan det ju para sig iaf.
# 2 Det är förbjudet att överge djur allaredan!
Är väl samma sak för raskatts ägare, vår förening sitter med 5 raskatter där det gått överstyr. Ingen hjälp från rasföreningarna där inte. Fast de katter man kunde hitta papper på tog man hand om. Verkar som raskattsuppfödare och ägare bara bryr sig om pappren, inte djuren om vi nu ska generalisera. Vilket tramsinlägg från #0. Hur fasen tror du att man ska uppnå något när du skuldbelägger huskattsägare.
Några förslag på åtgärder för raskattsägare.
Ta vara på er egen skit istället för att angripa andra.
Se till att oseriösa inte får fortsätta.
Hjälp till att hjälpa katter för att inte förstöra ryktet.
Om bara de punkterna går igenom kan vi komma mycket långt på vägen att sluta fylla på med fler hemlösa katter. Med märkning avses ID-märkning, chip eller tatuering. Om jag inte missminner mig innefattar det förslaget även obligatorisk ägarregistrering.
Förslag till dig: sluta dra alla över samma kam. Min rasförening hjälper (hjälpte iaf när jag var engagead) katthem som tog hand om de raser vi ägnar oss åt. Vi hjälpte till både ekonomiskt och med annonsering, jourhem också. Vi betalade ut ersättning för misstänkta blandraser också.
#5 vad bra, som jag skrev, jag vet inte exakt vilka lagar som redan gäller om du läste, men tyvärr är det oerhört många djur som överges utan att lagen bryr sig. en gång när en person som övergav kattmamma och kattungar fick hon inga som helst konsekvenser fast polis kom och hämtade katterna och visste precis vem ägaren va..
#6 nu har ju inte du läst ordentligt, står klart och tydligt att alla åtgärder ska gälla både hus&raskatt. jag skuldbelägger inte huskattsägare eller raskattsägare, jag skuldbelägger oseriösa uppfödare och köpare, vilket tyvärr är vanligare gällande huskatt. det är huskatter som i största del överbelastar sveriges katthem och är hemlösa på gatorna? (ska knåpa ihop "bevis" till dig under dagen.)läs OBS! också innan du kommenterar.
"Några förslag på åtgärder för raskattsägare.
Ta vara på er egen skit istället för att angripa andra."
i ditt inlägg angriper du raskattsägare. att se till att oseriösa köpare/uppfödare slutar och bidrar till antalet hemlösa katter är det tråden handlar om inte vilken typ av ägare som är bäst, vill du diskutera det ber jag dig ta det i en annan tråd.
dessutom är det väl klart att seriösa uppfödare vill ha papper på sina avelsdjur? försök att adoptera ut dom precis som man gör med huskatter istället. om en huskatt är utan hem kontaktar man knappast uppfödare utan leter efter ett hem som är seriöst och vill ha en lurvig vän i många år. det gör även seriösa uppfödare när deras avelsdjur har uppnått en viss ålder.
och jag har ingen egen skit att ta vara på så jag behöver inte göra det.
#7 absolut! men det är synd att det är så få! jo jag vet vad märkning innebär, det jag undrade över va vilken typ av märkning det skulle bli. det kanske är alla tre alternativ som gäller i lagen.
kul att du har gjort en insats att hjälpa till med dom katterna!
Lågkostnads kastreringskliniker. De kan åtminstone ha kliniker i de 4 största städerna.
Nu betalar samhället för katterna när de redan finns där ,pensionatskostnader, arbetskostnader för infångning,avlivning etc. de kan lägga pengarna på förebyggander åtgärder istället.
Klinikerna ska vara till för hemlösa katter i första hand. Man ska kunna ta dit sina hittekatter och kastrera dem.I många fall kan katthemmen inte ta emot katterna meddetsamma utan katten hamnar på väntelista och en honkatt kan ha hunnit få flera kullar med ungar under tiden,
Låginkomstintagare som inte har råd med kastrering kan också få vända sig dit.
Vid fall där folk har för mycket katter och har fått tillsägelse av länsstyrelsen att kastrera katterna händer det ofta ingenting och vid ev återbesök långt senare har katterna hunnit bli många fler.Då kan LS se till att alla katterna tas till kastreringskliniken första gången och avgiften får väl ev tas med avbetalning.
Om kattsamlaren inte bor där kastreringskliniker finns kan man ha kastreringsbussar.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#9 "Klinikerna ska vara till för hemlösa katter i första hand. Man ska kunna ta dit sina hittekatter och kastrera dem.I många fall kan katthemmen inte ta emot katterna meddetsamma utan katten hamnar på väntelista och en honkatt kan ha hunnit få flera kullar med ungar under tiden,"
är vad NTR försöker få igenom, just nu är det inte lagligt att göra så.
"Låginkomstintagare som inte har råd med kastrering kan också få vända sig dit.
Vid fall där folk har för mycket katter och har fått tillsägelse av länsstyrelsen att kastrera katterna händer det ofta ingenting och vid ev återbesök långt senare har katterna hunnit bli många fler.Då kan LS se till att alla katterna tas till kastreringskliniken första gången och avgiften får väl ev tas med avbetalning.
Om kattsamlaren inte bor där kastreringskliniker finns kan man ha kastreringsbussar."
jätte bra förslag! så gör dom i vissa(?) delar av USA och i sydafrika. (källa animalplanets program djurpolisen.)
#10 Jag vill att man ska kunna ta in kolonikatter till kliniken men också att man ska kunna kastrera katten innan det blir en koloni.
Det finns många dumpade katter som dyker upp där folk bor.En del vill ta in katten men det kan bli problem om katten är okastrerad.Har de egna katter kan det bli bråk mellan katterna.Jag tror att fler skulle välja att ta in katten om den var kastrerad.
Sen har vi de som inte kan eller vill ta in katten men den får bo på altanen ett uthus,garage etc där den får mat och tillsyn 2 gånger om dagen, den dumpade katten kan vara lite misstänksam men är ändå van med människor och kan tas till veterinären utan större problem.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Så räkna upp vad huskattsägare ska bli bättre på det är inte att generalisera?
Har man inte råd att kastrera en katt har man inte råd att ha katt.
antal huskatter som söker hem: 848st
antal raskatter som söker hem: 1st
http://www.bergslagskatten.se/
antal huskatter som söker hem: 46st
antal raskatter som söker hem: 0st
http://djurenshopp.dinstudio.se
antal huskatter som söker hem: 19st
http://www.djurskyddetbollnas-ovanaker.se/
antal huskatter som söker hem: 22st
http://djurskyddetbillochbull.se/
antal huskatter som söker hem: 15
antal huskatter som söker hem: 32st
http://hem.passagen.se/hudiksvallskattsamarit/
antal huskatter som söker hem: 15st
http://www.gastrike-katthem.se
antal huskatter som söker hem: 48st
www.gotlandskatthem.se/
antal huskatter som söker hem: 48st
http://delkertz.getmyip.com/kattfoten/
antal huskatter som söker hem: 47st
http://www.djurskyddet-eksjo.se
antal huskatter som söker hem: 13st
http://www.katthemmetkompis.se
antal huskatter som söker hem: 58st
antal huskatter som söker hem: 11st
antal huskatter som söker hem: 33st
http://www.djurhemmet-tassebo.se/gallery_20.html
antal huskatter som söker hem: 41st
http://www.djurensvannermalmo.com
antal huskatter som söker hem: 5st
http://www.tassebokisarna.se
antal huskatter som söker hem: 17st
http://www.djurhjalpen.nu
antal huskatter som söker hem: 85st
http://fisksatrakatthem.nu
antal huskatter som söker hem: 25st
antal raskatter: 0st
http://www.kattcenter.se/katthem/
antal huskatter som söker hem: 24st
antal raskatter som söker hem: 3st
antalet huskatter som söker hem: 40st
antalet raskatter som söker hem: 0st
#14 Det säger inget om hur många av huskatterna som härstammar från en raskatt, De flesta som har raskatter har katterna inne men det finns undantag ,Både raskatter och huskatter kan också råka smita ut ,transportburen går sönder etc,En raskattshane som råkar smita ut kan hinna göra många honor dräktiga.Både hemlösa katter och honor med ägare.Sen har vi blandrashandeln som kan ge upphov till en hel del katter.
Uppfödare till avelshannar, har en himla koll på sina djur. De har till och med egna rum. Tvivlar på att raskattsaveln är involverad på ngt sätt i alla ess "jag tar en kulla för att de är söta" eller "jag korsar min perser utan stamtavla, med kompisens Birma, som inte höll för avel och så säljer vi kattungarna". N<är jag läsaer blocketannonser, så blir jag så oaändligt trött på alla ansvarslösa typer, som gärna hotar med att det är akut att bli av med katterna, suck
Råka smita ut är nog ett undantag men däremot BYB är det inte. Där borde göras mer från raskattsförbundens sida och upplysa allmänheten om vad i skillnaden ligger på en katt med eller utan stamtavla och varför dessa kostar.
>Vildkatten 9 huskatter- 8 raskatter, varav 5 VÄLDIGT vanvårdade Perser!
#17 Kastreras ALLA kattungar som ska gå som sällskapsdjur innan de flyttar till nytt hem?
# 20 Så länge veterinärer envisas med att kastrera från 6 månader och uppåt så kan vi nog glömma det
#20 Tyvärr inte och fattar inte varför det är så himla svårt, men uppfödare brukar skriva in det i kontraktet och det brukar stå om ngt är tokigt i protokollet från besiktningen hos veterinären. Jag anser ju att man skulle kunna vänta att säla ungarna tills de är fyra månader och hinna kastrera dem innan.
De flesta som köper kattungar av uppfödare följer nog kontraktet. Men det finns de som inte gör det och har man då sålt kattungen vet jag inte hur pass giltigt ett kontrakt är.Det gäller också katthemmen och de som envisas med att föda upp huskatter med flit och har kontrakt.
Min uppfödare behöll honom extra länge för att vara säker på att han blev kastrerad innan han såldes, då han är lite skev i nsiktet, så det finns ju de som gör så också.
Uppfödaren av min yngste britt hade inskivet i kontraktet att om katten kastreades innan 6 månaders ålder fick man en viss summa tillbaka. Det kan vara en morot för några. I mitt fall fick ge det till et katthem som uppfödaren valde istället.
#25 Det har jag hört flera uppfödare som gör. Är inte det en klockren metod även för de katthem som säljer okastrerade ungkatter? I alla fall tills dess fler veterinärer läst in sig på tillgänglig forskning och börjar kastrera vid 12 veckor.
Någon som vet något katthem som använder denna morot, istället för pinsamt hotfulla kontrakt som ändå inte gäller?
Jag håller med om det mesta utom att man måste ta 5000 kronor för en katt. Katten blir på marknaden en "vara" och jag är av princip emot att lagstifta priser på sådana, när det inte är i stil med skatt eller subventioner.
I alla fall. Om uppfödaren var tvungen att grundvaccinera, veterinärbesiktiga och id-märka innan försäljning så skulle priset gå upp automatiskt. Om de inte vill gå i förlust. Och det vill folk generellt inte.
Det där med dolda fel försäkring ska absolut inte heller vara lagstiftat. Vi har redan lagar kring det - nämligen köplagen och konsumentköplagen. Dolda fel-försäkring är bara en trygghet just för uppfödaren. Om såld vara har ett dolt fel som köparen kan "bevisa" har funnits där från början, så måste säljaren, enligt lag, betala för det ändå - och är det inom en kort tid efter köp så är det säljaren som måste motbevisa det. Så en påtvingad försäkring gör ingen skillnad där, det är som sagt bara en trygghet.
Jag kan bara konstatera att inte alla raskattsuppfödare har en 100% koll på sina hanar 100% av tiden. I så fall skulle inte min huskatt med Russian Blue pappa funnits. Han lyckades smita från sin ägare. Bara ett exempel, men jag ser fler där jag är volontär.
Har man inte råd att kastrera sin katt så har man inte råd att ha katt. Inköp och kastrering hör till de lägsta kostnaderna för en katt.
Så länge det finns 100.000 hemlösa katter så kommer man ingen vart med en lag om en köpeskilling på 5,000.-. Priset på en katt ska vara relaterat till om den är veterinärbesiktad, kastrerad, vaccinera, id-märkt, avmaskad osv., osv. En lag om obligatorisk kastrering utom för vissa avelsdjur skulle jag välkomna. Alla raskatter passar inte för avel och alla som köper en raskatt passar inte att bli uppfödare pga bristande kunskaper (om alls några) i t ex genetik.
Det lagförslag som finns är en bit på vägen mot att få hejd på problematiken med hemlösa katter MEN man måste tillåta TNR. Det finns inte tillräckligt många katthem i Sverige för att kunna ta hand om alla hemlösa katter. En beräkning säger att det skulle behövas en tiodubbling av det befintliga antalet. Med tanke på att 99,9% av alla katthem drivs med ideella medel utan någon som helst stöttning från kommuner/landsting/stat är detta en utopi.
Samhället får en otroligt stor hjälp att reda upp ett problem, men de vill inte betala för det ens i form av att ge lägre hyra, se till att det finns lokaler osv. SVEKATT (se www.svekatt.se) har gjort en undersökning och kommit fram till att katthemsföreningarna idag svarar för ett värde av ca 37 miljoner kronor i form av ideellt arbete. Och det är lågt räknat eftersom det förmodligen finns ytterligare arbetstimmar som man inte tänkt på när man svarat på frågorna. Många har säkert enbart räknat med de timmar volontärer gör på katthemmet med direkt skötsel av katterna. Man har inte räknat in de timmar som läggs ned på att transportera katter till veterinärer, jourhem och katthem. Tid för att samordna volontärarbetet, styrelsens arbete för att få verksamheten att fungera, eventplanering och genomförande, pr- och sponsring. Listan kan göras precis hur lång som helst.
Ställ krav på den som vill köpa katt av dig. Det är dags att samhället börjar ställa krav på alla djurägare att ta sitt ansvar.
Till dig som funderar på att skaffa djur - tänk efter före! En katt kan lätt leva i 15-20 år. Hur kommer ditt liv att se ut? Har du förmåga att under så lång tid ta ansvar för en familjemedlem på 4 ben? Har du en plan för hur du ska agera vid sjukdom/skilsmässa/utlandsarbete/flytt/allergisk partner eller barn? Fundera igenom detta först - skaffa husdjur sedan!
Medarbetare Hittekatter iFokus
# 28 Har du några bevis för att det är just en Russina blue som är pappan? Jag undrar bara då jag själv har en som ser ut som en sådan men jag har ingen aning om vare sig mor eller far.

#28 undrar jag också. En hona kan bli parad av flera hanar och bara för att han råkade smita betyder det inte att han är pappa till din. Har haft en blå katt som verkligen såg ut som en ryss och fick även frågan på utställningar. Men han var en ren gatukorsning som råkade se ut som en ryss bara.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Utan lagar tror jag inte det kommer bli någon större skillnad i alla fall.
Dom oseriösa huskatt och raskattsägarna kommer finnas och det finns inget förbud mot att avla oseriöst mer än att man inte medvetet får avla på sjuka djur.
Kommer en lag om idmärkning kommer nog deras status kunna höjas mer. Samt om det krävs att de är kastrerade när de springer ute.
Bäst vore om alla kunde sluta köpa från de som inte avlar seriöst. Eller åtminstone ställa krav på idmärkning m.m
För varför ska dom ändra något som folk godkänner?
Sen önskar jag att det skulle kunna vara möjligt att skriva giltiga kontrakt där det krävs kastrering. För det finns ju t.o.m dom som köper från katthem och avlar ändå.
Men hur som helst, tror det krävs lagar för att det ska bli en större skillnad.
#29 Ryssägaren kom på dem mitt i akten, men då var det redan försent.
# 32 Jaha, ja . Det var var jag undrade då ryssarna är en ovanlig ras i Sverige. Men hade inte honkattsägaren kunnat hålla sin katt inne och gjort en snabb kastrering då?
Det var en familj som tog med sig sin okastrerade rashankatt till sommarstället på en ö.Där var det säkert för katter tyckte de och katten fick gå ut som den ville.
Men på ön bodde också flera andra som hade okastrerade huskattshonor.De visste att det inte fanns några hankatter på ön eller om de som fanns var okastrerade.Det var inga risker att de katterna skulle få ungar trodde det.
Den katten blev pappa till ganska många ungar.Jag har för mig att de inte fick tag på katten när de skulle åka hem efter sommaren utan han fick vara där några där extra med en granne som matade.Katten var rätt så upptagen med alla honor.

Dålig stil att inte kastrera honorna, känns som att bara hankattägare har ansvar =/
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Så fruktansvärt dåligt att låta fertila katter gå lösa öht.
Dålig still att låta okastrerade katter gå ute, honor eller ej. Man har ingen garanti för att det som händer här inte kommer att hända igen.
hej på dig, du har helt rätt enda chansen att få folk att inse värdet på katter lika väl som hund är att ta rejält betalt för dom.
I Sverige springer det ju inte så många hundar lösa på gatorna p.g.a.att folk betalar en större summa för dom.
Koppeltvång i bostadsområde är inte fel, men hur förverkliga det? ett snack med fastighetsägarna kanske?
Ska man inte avla på sina djur ska man förbinda sig att kastrera sin katt vid köpet. Finns säker fler bra ideer problemet är att förverkliga dem.
Kattägare med koppel
Nitus