Hur mycket väger era katter?
Får jämt höra att min katt är så stor (ej tjock) utan väldigt stor bara.
Han är ju långhårig och ser gärna större ut än han egentligen är.
Vägde honom idag och jodå 5 kilo som han legat på finfint senaste året när vi fick ordning på hans kinkighet med maten.
Blir därför förundrar då vi haft större katter än så förr, vad egentligen katter väger i allmänhet
Skriv gärna också ålder och ras osv.
Båda honorna sex kg, hanarna fem kg.
#1 Vad är det för raser och hur gamla är katterna?
Min är 8år och perser/bondkatt blandning men misstas för att vara norsk skogskatt hela tiden 
Min hankatt som är 11 månader väger exakt 5 kilo just nu men är långt ifrån färdigvuxen. Min honkatt som är 14-15 månader väger endast 4.1 kg och hon kommer nog inte bli större. Han varit väldigt spinkig fram till nu och hon är nätt överallt utan runt magen hihi
Huskatter kan te sig hur som helst i vikt nästan och visst lurar pälsen. Mina föräldras hankatt ser maffig ut pga den långa pälsen men väger inte alls mycket.
"Min" katt väger runt 5 kilo han med.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
honorna mellan 3.5kg och 5kg (åldrar mellan 9månader till 5år)
hanen 6,7kg ca 2år

har tre flickor. rexarna väger 2.8 och 3.0 och maine coonen 7,5.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Nykastrerad huskatt, långhårig hane. 7 mån, 3,7 kg.
Hona. Kastrerad huskatt på 12 år. - 4.2 kg (vägd för 2 veckor sedan)
Hona. Okastrerad Maine coon 6,5 mån. - 3.5 kg (Vägd för 2 timmar sedan)..
Dock är jag osäker på om coonisens vikt är rätt.. litar inte riktigt på min våg. Hoppas hon egentligen väger lite mer för tycker 3.5kg är lite lite för hennes ålder.. Huskatten är vägd hos veterinär så hennes vikt stämmer.
Kastrerad hane, bondkatt. Ca 6-7 år och väger 7 kilo. :-)
#8 Hon kanske bara är lite sen i växten har hon kroppstypen att bli tyngre kommer det nog skall du se
#9 Det var så mycket jag trodde min herre skulle väga när folk kommenterade hans vikt ^^ Är din katt utekatt månne tro? För våran första katt vägde också däromkring ena riktiga muskelpaket med rejäl nacka efter all trädgympa hihi
Kastrerad hane 10 år gammal, bonndkatt, 3.4 kilo men är inte smal…
#10 Mjo du har nog rätt :) men man kan inte låta bli att grubbla lite när hon knappt ökat något alls senaste 1-2 månaderna x)
Mamman väger ca 5 kg (fertil) så uppfödaren trodde min tös skulle hamna där någonstanns också.
Burma, hane, kastrerad, runt tre år och väger runt 5kg. Innekatt, men väldigt biffig och muskulös för sin ras. Också lite större än normalt.
Siames, hona, kastrerad, runt två år och väger runt 3kg. Innekatt, lite liten för sin ras.

Huskatt hane 7 år 9 kg ( håller på att få honom att gå ner i vikt nu ) Huskatt hona 10 år 6 kg ( håller oxå på att få henne att gå ner i vikt ) Huskatt hane 3 år 4 kg
Huskatt hane på snart 5 år väger 5,5 kg.
Huskatt hona på 4½ år väger ca 3,5 kg.
Huskatt hona på 4 år väger 3 kg.
Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus
Har två devon rex honor. ena väger strax under 3 kg och den andra 4 kg. Den som väger 4 är lite överviktig.
Hona, huskatt, 10 mån väger 3,3 kg
Hane, cornish rex, 5 mån, väger 2,8 kg
Kastrerad hankatt perser/huskatt: 5,6 kilo. Dock erkänt lite överviktig, tyvärr. Borde väga max 5,4 i min mening. Stor, bred katt.
Kastrerad hankatt hittekatt: 4,5 kilo. Perfekt vikt för honom, även om jag faktiskt blev lite förvånad nu när jag vägde honom att det trots allt var så mycket. Trodde att han skulle väga max 4 ^^.
Ragoll hane: 8,2 kg
Huskatt hane: 5,6 kg
Korsnings hane : Huskatt, Norsk Skogkatt & Perser: 6,3 kg
Ragdoll hona: 3,4 kg
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Mina pojkar är små men inte för smala. Ca 3,1 kg och 3,2 kg. De är ca 13 och en halv månader gamla och är föredetta vanvårdsfall..
Kastrerad ragdoll hona som är snart 2 år väger 3,8-4kg
Kastrerad birma hane ett år väger 4-4,2kg
Kastrerad huskattshona, 3-4 år, 2,66kg
Det ska tilläggas att hon inte är ett dugg mager, bara väldigt liten 
Nu blev jag osäker på hur mycket mina väger, men det är en hona o hane på 10 och 11 år o. De väger väl mellan 3-4kg. Kastrerade o fri tillgång till mat. Skulle dock vilja att ena gick upp lite då han är lite för smal. Men kan ju inte tvinga i honom maten utan han äter när han vill.
En 3 årig Norskskogrkattsaktig (de sa han var äkta men jag har inte sett några papper så…) hane 5,4 kg men han ska nog väga mer för han är ganska mager. Både jag och vetrinären tyckte det, inte sjukligt mager men det skulle inte göra något om han blev tyngre
Norskskogskatt, hona, kastreras imorn, snart 2år och väger 2,7.
Hon är för smal i mina ögon då man tydligt känner rygg kotorna, försöker få upp henne i vikt men det går väll sådär men det är nått vi kämpar med!
Huskatt, hona, okastrerad, snart 7mån, 2.5 kg.
Bra vikt för henne just nu men hon växer fortfarande :)
Båda är innekatter :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
När jag försökte väga katterna hemma på min vanliga våg så blev jag chockad, rufus låg på 7,8 kg, men var ju till veterinären med honom och där vägde han bara 6,8 så det var ju skönt :P Men han är inte överviktig. bara stor. Han är 1 år och 5 månader.
Elden är 1 år och 3 månader och vägde 5,3 kg, men antar att jag borde plocka bort ett kilo på henne med. så 4,3.
jag vet inte exakt, men ungefär tror jag det stämmer. båda är kastrerade innekatter!
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Norsk skogkatt (mellan stor i stl.) 4 år - 4,1 kg
Norsk skogkatt (lite i stl.) 2 år - 3,5 kg
Huskatt (väldigt grov) 6-8 år - 4,5 kg
Tycker att alla mina katter har ett bra grund-hull. Men båda de norska katterna är på gränsen till för magra. Den ena har dock nu 5 kattungar så hon går nog upp efter hon slutat dia. Just nu har hon 5 hungriga bebisar att mata.
#30 Åhhhh underbar :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#31 jaa man blir helt varm i hjärtat när han kryper upp och gosar 
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Huskatt, kastrerad hane, snart ca 7 år gammal, 4kg.
Kastrerad britt, hane, 9 månader 5.65 kg och större ska han bli
Kastrerade bondkatter, 7,4kg (hane, 6 år), 5,6 (hona, 4 år) och den andra hanen har jag inte vägt på ett tag, men han ligger nog också runt 5kg.
Ingen av dem är överviktiga.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Kastrerad huskatt hona 1,5 år 2,8 kg
Fertil Norsk Skogkatt hona 1 år 4,1 kg
två ragdoll hanar syskon= 10kg styck. Då är dom bara stooora.
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
Kastrerad huskatt hona, 1,5 år - 3.8 kilo
Kastrerad huskatt hane (hittekatt, kanske 5 år vem vet?) - 4 kilo
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Mina föräldrar hade en katrerad hane på 9 kilo innan, han var inte tjock bara väldigt stor.
Min STORA huskatthane Lillen (
) som är 3 år och kastrerad väger 6.9 kilo, Min lilla huskatthane Pussel som är 1år väger 4.1 kilo och min kastrerade huskatthona Bissi som är 2 eller 3 år väger 4.7 kilo.
Hona huskatt, kastrerad, 4 år i mars väger ca 3 kilo.
Hona huskatt ca 1,5 år väger ca 2 kilo ( ser fortfarande ut som en kattunge :P kaninen som är åtta veckor är lika stor som henne :) )
Sen har min mor en hona, huskatt, kastrerad, 16 år som väger ca 6 kilo och en till hona , huskatt , 16 år som väger mellan 3-3,5 kilo.
:)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#42 Varför "skämsgubben"? :)
#43 alla säger att han är tjock och väger för mycket!
, men nu när jag ser här vet jag inte om de är för mycket! 
#44 Aha hehe han ser inte tjock ut på bilderna 
¤45 nä..lute mage men inte så farligt den släppar inte i golvet (än haha) ne men för mig är han lagom..
gosig påg! 
Ingen som klår mina ragdollgrabbar här inne? =S
nä, ens inte mina katter ihop väger 10 kg hehe de väger 8,5 tillsamamns
(5,2 + 3,3 = 8,5)
kan du inte lägga ut bilder på dina ragdoll ? Skulle vara kul att se hur en sådan 10 kg ser ut ;P
Två huskatter, båda hanar och 1 år och 9 månader gamla (Kullbröder): Ca 3,5 kg samt 4,2 kg. Tjockisen bantar lite just nu då han är något hekto för tung och lite slapp runt magen. Vi tränar och har oss så det blir nog bättre snart :)
en redig snygging! 
Min katt som tyvärr dog för några månader sen slår lätt dina ragdollgrabbar
Han var världens största katt, nästan lika stor som min hund.. Ett tag var han även överviktig, hans mage hängde lite, han vägde som mest 13 kilo. När han hade gått ner till normalvikt (för hans storlek) vägde han 11 kilo. När han blev sjuk gick han ner till 8 kilo på några dagar och då blev han jättesmal.
Jag har ingen bild på hela honom, men här ser man iallafall hur stor han var
Och så någon konstig gammal bild jag hittade.. 
#52 Tackar ^^
#53 Fast det beror ju lite på vad för hund? Mina är större än vad mina hundar var, tibetansk spaniel då. Coolt om det vart världens största katt, finns det inte bildbevis då? =P
#54 Alltså han var ju inte bokstavligen världens största katt
Men han var verkligen riktigt stor! Större än alla stora katter jag någonsin sett. Han var en riktig bjässe redan när han var ett år gammal.
Hunden är en Pitbull/Staffe mix som väger 22 kilo, hon är 51 i mankhöjd, så han var väl ungefär 43 i mankhöjd
(jämförde precis med hunden och vår andra stora katt) Fast han var riktigt lång också, han kunde titta upp på vårat köksbord om han stog på bakbenen
Uppdatering:
Nu har jag tre katter. Två hanar som är bröder och 6 månader gamla. En 11-årig kastrat sen tidigare. Alla är kastrerade. Huskatter.
Den minsta av småttingarna väger 3.2 kilo, den andra 3,3 kilo. Så de är slanka och fina.
Gamlingen har börjat hetsäta lite, så jag tror han har gått upp ett kilo ungefär, så jag skulle gissa på mellan 4-5 kilo på honom nu. Han vägde innan 3.4 kilo, men det gör han nog inte nu.
Min mamma hade en Maine coon för några år sen som utan tvekan är den största katt jag träffat. Han var rejält överviktig och hon lyckades inte få ner honom i vikt då grannar matade andras katter osv. Men han vägde vid ett tillfälle 17 kilo. Han var gigantisk!
När han blev äldre och slutade gå hemmifrån lyckades hon ÄNTLIGEN få ner han i vikt. Vägde väl 11 kilo när han dog vid 15 års ålder. Men han var extrem på alla vis.
Han hade varit med om mycket i sitt liv denna katten. Så blodöra och här halvt nerklippt och endast 11 kilo. Kanske lite dålig bild men det är enda jag har på honom!
Ja, alltså det är ju inget att skryta med om att ens katt var/är stor. Min katt var jättestor och jag skämdes över det. Jag visste ju att det var absolut ohälsosamt för katten men det var så svårt att få honom att gå ner i vikt. Jag borde dock ha försökt ännu mera.
#57 det är skillnad på stor och överviktig. Klart det är mäktigt med en stor katt en överviktig katt är bara ledsamt.
Dock om man gör allt man kan för att den ska må bra och gå ner i vikt så har man gjort sitt. =) Din katt kanske hade knas med förbränningen och så. Man kan inte alltid bara säga att det är för mycket mat och godis och för lite kondis som är problemet. =/ Jag tror du gjorde ditt bästa!!
sen är de från ras till ras visa raser ska va stora i sig, andra små 
#58 Nåja, stor var väl fel ordval. Överviktig är det rätta ordet.
Jag blir bara så ledsam varje gång jag ser en överviktig katt. Jag vet ju hur jobbigt det är att få katter att gå ner i vikt. Om man inte lyckas så är det stor risk att de inte får leva ett långt och hälsosamt liv.=/
#60 vad vägde din katt ?
Det är skitjobbigt att få ner överviktiga katter i vikt. Mamma kämpade som ett djur. När hon fick han var han så överviktig och tovig och det kändes ganska så hopplöst faktiskt. men till sist så! Dock var han ju STOR utan övervikten också.
Menmen. Hon älskade honom oerhört.
#60 Jo, det tog ett tag innan vi lyckades få ner Tarzan i vikt. Han var ju lite tjock när vi adopterade honom också, han hade haft navelbråck. Men efter många olika foder och dieter så gick det ändå inte. Men när vi skaffade hunden och den yngsta katten så blev det fart på honom, han blev som en kattunge igen. Och då hade han inte lekt på flera år.
oj! 
oj. haha shit verkligen stor.. !! Min katt som en del tycker e stor.. (har bild nr 42..) ska känna sig smal! 
#67 Min katt var nog väldigt stor och litet huvud hade han jämfört med resten av kroppen. Många tyckte att han såg extra stor ut pga det.
Men, jisses. Din katt ser ju ut som rena rama fotomodellen jämfört med min förra katt. Men se upp, min katt såg också ut sådär en gång i tiden!
ok, hehe, ska verkligen se upp.. han är 3 år nu.. så ska försöka hålla han på max de han väger nu (5,2) men kanske helst lite mindre! 
Uppdaterar då min gosse nu väger 5.5 kg
(han är kastrerad)