Förlossnings-tips mottages tacksamt
Hallå, det börjar dra ihop sig till födsel här hemma och jag har suttit på internet och läst i flera dagar om vad som ska göras och vad som behövs innan förlossning. Men har ni några allmänna tips, ni erfarna, något speciellt ni tycker jag borde ha hemma osv.
Alla tips välkomnas då nerverna verkligen börjar göra sig påminda.
Sedan undrar jag om någon skulle kunna uppskatta hur många bebisar det skulle kunna vara i den där jättemagen (enligt mig iaf, haha)
~ Ysmn

Tips för själva förlossningen låter jag nån mer erfaren svara på.
Men ett tips jag har är att ha ett nummer och en adress till en veterinär som du kan ringa alternativt åka till ifall nåt skulle gå galet.
Jag vet hur jäkla svårt det är att försöka hitta telefonnummer och grejer om det blir fara på färde.
Det är ett tips från mig. Akut-nummer, bra att ha, även om man såklart hoppas att man aldrig behöver det.
Mycket bra idé, ska fixa det direkt och se till att ha tillgång till bil utifall att. Problemet är väl mest att jag inte vet när det är dags, kan vara en vecka, två dagar eller två hela veckor i prinicip. Känns väldigt nervöst! 
~ Ysmn

Gick hon med hane länge tillsammans? Eller nån du tagit in? Tänkte i och med att du inte vet riktigt när det är dags.
#2 vet du inte när hon blev parad? När kände du sparkarna i magen?
Att ha till hands steril slö sax att avnavla om katten ej gör de lr rena naglar att avnavla, modersmjölkersättning, naåå, våg, nagellack att märka ungarna med, anteckningsbok + penna.
Ägg (gulan är bta att ge efter förlossningen), en bra bok att läsa medan du vakar,=) nummret till jouröppen klinik pch bensin i tanken.
#3 Hon är en jouris jag tagit in, och inga uppgifter fanns om när hon blivit parad vad jag vet.
#4 Nej det vet jag inte, av ovanstående skäl, fick in henne för 1,5 vecka sedan ungefär och sparkarna var redan då väldigt tydliga och många.
Vad för typ av våg, för jag antar att en badrumsvåg inte riktigt plockar upp på en kattunge, va? Tack så mycket för tipset om äggula, hade jag inte läst förut och ska verkligen fixa det! 
Får ju självklart hjälp av katthemmet också, men så skönt att vara mentalt förberedd själv också 
~ Ysmn

Ok, då är det inte så lätt att veta. En digital våg kan vara bra att ha, men jag har väl inte använt mig av min så mycket.

Jag har en hushållsvåg när jag väger kattungar.
Tänk på att boet inte får vara i en bananlåda pga gifter. Ha inte heller handdukar som underlägg. Kattungarna fastnar med sina små klor som de inte kan dra in i dem. Lakan brukar jag använda. Boet får inte vara kallt eller stå vid drag.
Sedan tror jag att de andra har fått med det mesta =)
Vi vill se många bilder på de små när de kommit =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Du måste finnas hemma vid förlossningen om något går fel. Det brukar lugna sig med sparkarna när det börjar närma sig. Honan brukar bli lite nervös och gärna vilja ha sällskap hela tiden. Gör iordning en bolåda, hon kommer säkert inte vilja föda där men du kan lägga ungarna där efter förlossningen. Ställ lådan på ett ostört ställe och låt dörren vara stängd om du har fler katter. Ge mamman äggula efter förlossningen.
Tack så mycket! Just nu har jag lakan som underlägg i den bolåda jag gjort iorning, gäller gifter specifikt för bananer, för jag tror den lådan jag har är någon sorts melonlåda. (har iofs två, en av plast med)
Ska införskaffa alla grejor idag, och någon typ av våg med!
Självklart ska jag vara hemma 
Det har det definitivt inte gjort än, de sparkar som det vore fotbollsmatch där inne. Men hon har blivit mycket keligare sista dagarna.
Har tyvärr inga dörrar i lägenheten, förutom till min minimala toalett.. Men där får det bli, varmare där inne också. Tänkte faktiskt låta Felicia varahos min farmor ett tag efter kattungarna fötts, för säkerhets skull, men det känns lite elakt. 
~ Ysmn

Vad spännande det ska bli kan jag tro :) Detta blir ju hennes 8e kull (tyvärr) så hon har ju mammaerfarenhet iaf. Kan du inte skicka bilden till mig så fixar jag upp den på hemsidan?
Jo! Jag skickade en massa bilder igår till webbmästaren eller vad det var. Om du ger mig din mail kan jag vidarebefordra det mailet till dig. Eller ville du specifikt ha bilden på hennes mage? :)
~ Ysmn

Förste webbmaster är på BB, jag är andra webbmaster så jag kan lägga upp dem så får hon ta det lugnt :) jossan@orebrokatthem.com har jag.
Vidarebefordrat från min telefon nu, om det inte kommer fram som det ska så hojta till!
~ Ysmn

Är det kattens åttonde kull?
Japp, totalt sett. :/
~ Ysmn

Blir ju lite nyfiken. Det är alltså en f.d ägd katt som ni tagit in som jourkatt. Som någon tagit åtta kullar på tidigare?
Varför fick ni henne som jourkatt?
Tänk på att katter är enormt överbeskyddande så hon kan mycket väl flyga på din katt när ungarna kommer. Har själv råkat ut för det med jourkatter. Så gott som alla katter blir enormt keliga under dräktigheten, har du provat att klappa hennes mage med lätta lätta masserande drag?

#16 Örebro Katthem har tagit in henne pga att ägaren flyttade dit han inte får ha djur. Hon har gått ut och in okastrerad och fått snart 8 kullar under sina 8 levnadsår :(
Och Yasmine ställde upp som jourhem :D

#18 Men stackars skrutt:(

Kan ju tilläggas att alla tre katterna i det hemmet skulle avlivas, men de slapp undan i sista stund tackolov! Livbojen tog sig an grabben medans vi tog oss an de båda tjejerna. Tackolov avv Yasmine kunde ställa upp för denna dam :)
Hallå! Idag har värkarna satt igång. Nu på morgonen klockan halv sju väckte hon mig. Sitter med datorn i knät bredvid henne nu
~ Ysmn
Oj, spännande! Lycka till! Och superduper att ta in en jourkatt, eloge till dig (och de andra inblandade)! :)

Vad kul =) Jag själv konmmer få en skogis kull i Juni och mamman där är blå-vit precis som eran.
Lycka till nu under dagen med födslen ♥
S*Luddhuvet´z
Tack så mycket! :) kommer självklart lägga upp en massa fina bilder som EddaM bad om :) Jourhemmet, du hade helt rätt. Såg inte din kommentar förrän nu men hon flög på Felicia två gånger imorse så Fille är under sängen och trycker, het traumatiserad :p
~ Ysmn
Förövrigt har hon varit otroligt kelig sista dagarna! Gosat under täcket med oss osv :)
~ Ysmn
Lycka till nu! =)
~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~

LYCka till med bebisarna. Vill se bilder sen. Blir ledsen för kattans skull att hon har behövt ha så många kullar pga oansvarig ägare :( Men nu är det väl sista och sedan blir hon lycklig kastrat =D
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Första kattungen ute! En liten svartvit! :)
~ Ysmn
#28 Grattis till första kattungen :D
# 23
Vad roligt! Lycka till med dina ! =)
# 27
Tack så mkt! Självklart ska ni få det! Japp det ska hon defnitivt bli.
Kattunge nummer två ute. Även den svartvit eller blåvit då, svårt att säga ;p
~ Ysmn

Ååh vad kul!!! :D Väntar med spänning på bilder!!
Det blev fyra totat! Tre svartvita och en helblå! Bilder kommer senare idag! 116, 95, 95 och 123 g :)
~ Ysmn
Det blev fyra totat! Tre svartvita och en helblå! Bilder kommer senare idag! 116, 95, 95 och 123 g :)
~ Ysmn
Grattis! Skönt att hennes sista kull gick bra :) Hoppas ni hittar fina hem åt dem! 
Och bilder vill vi ha!
Kände precis i magen och det verkar vara en till på G 
Det känns jätteskönt, men hon är väldigt trött nu så jag oroar mig lite över sista ungen.
~ Ysmn

Spännande! Du kan ge äggula och grädde om hon vill ha det, näringsrikt och gott. Hoppas att det går bra även med den sista!

Hur gick det? Kom det en till?
S*Luddhuvet´z
Hallå! Det kom bara fyra, förmodligen var den sista vi kände i magen bara livmodertappen.. Allt är lugna gatan här, väldigt mycket kel och mys på gång.. Stämningen är lixom rofylld. Ska uppdatera med bilder under morgondagen tänkte jag, riktiga sötnosar är det!
~ Ysmn

Åh men vad bra. De måste vara ur söta ♥
S*Luddhuvet´z
Gud vilka söta kissar! och HERREGUD va vacker mamma katt är! Otroligt!
Sen måste jag berömma dom vackra namnen också ;) (Gammal warcraft och wow-nörd som man är) :D
Otroligt vacker mor och skitasöta små!

Häftiga vitfläckar de svart-vita är och hel blått är ju så vackert. Mamma är jätte söt ♥
S*Luddhuvet´z
Bra av dig att ta hand om en dräktig katt som skulle avlivas. Lycka till med ungarna och fler bilder vill vi se eftersom de växer.
Vilken bebislycka! Lycka till med allt :)

Nämen vad fina dom är… 

Nästa minikatt är Sylvanas, minstingen i kullen och charmbollen. Lyckades vinna tillochmed min moders hjärta och hon är ingen kattentusiast från början.
I skrivande stund väger hon 250g, och det oroar mig lite. Det är inte det att hon går ner i vikt, hon går bara uppåt saktare.. Vad borde de väga då de är 18 dagar gamla?
~ Ysmn
ååh sååå fina <3 Kattbebisar är det sötaste som finns!
# 56
Visst är dom! Jag kan inte ens gå in i mitt kök längre för jag smälter ihop till en liten hög bara jag tittar ner i lådan.
~ Ysmn
Mina vägde 396, 382, 364 och 397g när de var 18 dagar gamla. Men man ska inte jämföra vikten på kattungar i olika kullar. Håll koll på att de går upp i vikt och utvecklas normalt.
Supersöta bebisar. Om du inte har avmaskat dem ännu, så kan det vara dags nu.
Tack så mycket för tipsen, Sylvanas som väger minst är den som är mest försigkommen, hon tar några trevande steg och söker kontakt. Hon öppnade också ögonen först.
Ska jag avsmaska mamman och min egen katt samtidigt då?
Sedan undrar jag om det är okej att ge kattmamma lite tonfisk, bara för de tycker det är så gott? Vet att det inte hör till vad de ska äta så tänkte fråga er först 
~ Ysmn
Mamman bör du avmaska samtidigt, eftersom hon levt ute. Din andra katt behöver bara avmaskas om den visar tecken på mask. Vuxna katter mår inte dåligt om de har några enstaka maskar. Små kattungar kan däremot bli riktigt sjuka. Använd ett milt maskmedel som tex Banminth till kattungarna. Mamman kan behöva avmaskas med något starkare eftersom hon även kan bära på bandmask.
Lite tonfisk som extra godis kan du gott ge ibland, om de gillar det.

Åhhh nu vill jag ju ha en av de små, usch. Och i Örebro finns de med =( (bor ju där med) och min egna huskatt börjar bli lite till åren. Men just nu passar det inte så bra då jag ju får en egen kull i nästa vecka. Nåja det kommer alltid fler tyvärr. Men de är kanon fina och jag fastnade speciellt för Tyrande ♥
S*Luddhuvet´z
# 62 Förstår det! Känner likadant här.. haha
Men vill du komma förbi och bara ta en liten titt så är det alltid ok, bara att höra av sig 
Gud vad roligt!! Hoppas allt går bra för er 
~ Ysmn
Så söta de är
Åh så söta! Blir riktigt avis! Vill med ha kattungar någon..
Dock skulle jag nog inte kunna sälja utan hade behållt alla själv. xD
Gretsky är ju en gullis utan dess like.
#60 Akta dig för tonfisk. Jag var inne förra veckan med två jourkatter som kräktes blod. En av de första frågorna veterinären ställde var om jag hade givit katterna tonfisk. Jag visste att det inte var bra för katter men att det tydligen kan ge en akut förgiftning visste jag inte.
Kattungar rekommenderas att avmaskas första gången när de är 2-3 veckor gamla. Det tar ungefär 3 veckor för maskarna som ungarna blir smittade med via modersmjölken att bli könsmogna och börja lägga egna ägg. Speciellt viktigt är det att avmaska ungar till katter som går/gått ute. Att den minsta inte ökas så mycket i vikt som de andra gör kan ha att göra med att den har mindre motståndskraft mot masken. Avmaska med Banminth som är ett mycket milt avmaskningsmedel.
#67 Oj, har aldrig hört talas om att katter blivit förgiftade av lite tonfisk. Kan förstå om det hade rört sig om en rejäl portion, eller om man ger dem lite var dag så mineralerna och de ämnena som kan vara skadliga samlas och lagras i kroppen. Men lite tonfisk någon gång tror jag inte skadar.
Veterinären hade tydligen varit med om det och då var symtomen blodiga kräkningar.
Tonfisk innehåller histamin.
Så då var det en allergisk reaktion?
Det kan mycker väl ha varit det.
#72 Veterinären sa att katter kan få en akut förgiftning av tonfisk. Att man inte hört det förut kan ju bero på att varken ägare eller veterinär har sett sambandet.

Kan säga att när en av våra katter fick tonfisk utan att vi visste att det inte bra fick hon diarré som verkligen stank. Efter det har bara huskatten fått tonfisk på sin födelsedag (visar inga tecken på vare sig det ena eller andra)
Tonfisk innehåller inte histamin, tonfisk innehåller histidin (en av de 20 aminosyrorna). Om fisken förvaras fel efter fångst kan bakterier växa som omvandlar histidin till histamin. Då kan man få histaminförgiftning, gäller både människor och djur. Så det finns alltså en risk, men all tonfisk kommer inte att ge förgiftningssymptom.
Källor:
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=7200 eller http://ltarkiv.lakartidningen.se/2007/temp/pda33718.pdf
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/histaminforgiftning/
Men det är histaminet som orskar sjukdomssymptomen.
Ja, det stämmer. :) Men det blir lite missvisande att säga att tonfisk innehåller histamin så jag ville bara förtydliga för dem som inte hört talas om detta tidigare.
Men guuuu så söta!
Jag vet! Och så himla busiga och duktiga. Med små egna personligheter, det här har verkligen varit en underbar upplevelse!
~ Ysmn
Åh vilka sötisar!!

Ojoj vad söta de har blivit ♥♥♥
S*Luddhuvet´z
Vilka sötnosar! :D