Ge möss till katt (bilder)
Kan man köpa döda möss i djuraffärer
/Maria
Ja, de säljs som ormmat och är frysta. Man kan köpa pinkisar (små rosa ungar), popcorn (musungar som är lite äldre) eller vuxna möss. Det är ett extremt bra aktiveringtips. Plus att det ger extra näring och lite extra tandmotion :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Söta bilder
Mina katter skulle säkert bli jätteglada då de varken har sett levade eller döda möss men jag vet inte om jag skulle klara det
/Maria
#6 Första gången jag ens köpte på mig något sådant (skulle prova till illrarna) kunde jag inte äta någon kvällsmat på kvällen. Var extremt äcklad… Konstigt hur sjukt mycket man vänjer sig. Förut kunde jag knappt klippa isär rå kyckling till illrarna och nu klipper jag i kycklinghjärtan och ger!
döda möss trodde jag aldrig att jag skulle klara av!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Måste man fråga efter dom frysta mössen på djuraffären, eller finns det liksom en frys av något slag som man kan ta själv i, eller hur funkar det? 
#8 Jag säger bara till i kassan att jag vill ha tex 4 frysta vuxna möss och i linköping kostar de 14:-/st tror jag det är…
Sajtvärd på Iller.ifokus
När man har katt får man inte vara kräsen om de släpar in möss och råttor, min tog in en ödla en gång. Det ligger ju i deras natur såattsäga. Jättesöta bilder på din lek/jagglada kisse 
Bläk! ;)
Katten ser ju ut att ha det förtjusande roligt med den, men jag vette tusan om jag skulle klara av att ge mina döda möss :/
Fast å andra sidan, så tror jag inte mina skulle gilla döda, när levande är så mycket roligare :S
En av mina katter levde som utekatt förut hos fd ägaren, och han var en jäkel på att ta möss då. Hade för länge sedan en hamsterunge som rymde ur sin bur, och den slukade han på en gång. Tror han ser lite av jakten som ett nöje också :S
#11 Min kisse får också vara ute om han vill men han är nog knappt ute 5 min om dagen nu när det är så kallt. Till hans förtjusning har det dock kommit in hela 3 möss under senaste veckan så han har allt haft sitt rolga också… Men vet inte om han är skyldig till alla musmord här hemma. Har ju en iller som gömt och tuggat på 2 av dom men anar att katten kan vara ansvarig för själva dödandet..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men om du redan ger illrarna detta, de gömmer inte undan det så det ligger mus-rester lite här och var och ruttnar eller bara är äckliga? ;)
Tänkte att det kanske inte är så trevligt med en mus-svans i tv soffan direkt ;)
#13 Nej hua! Mina illrar vill bara gömma sina möss, de enda de tuggat på har varit de vildfångade så inga möss till illrarna.. Ger jag möss till dom gömmer dom det definitivt och det vill jag inte. Allt som inte är torrfoder övervakas medans illrarna äter det, annars kan det hamna vart som helst ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Haha, okej :) Ja här skulle jag bergis hitta mössen i sängen eller nåt om det serverades ;)
Undrar hur man kan ge katten döda möss att leka med?
Tycker det är helt fel..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
#16 Lite lustig kommentar
Jag skulle inte klara av det p.g.a egen äckelkänsla men varför tycker du det är helt fel?
/Maria
Fina bilder! Och vilken vacker panter katt. 
Härliga bilder!
Jag ska ta mig i kast med att köpa hem några möss till mina livliga kastrater.
Honan kommer säkert uppskatta musmiddagen 
Harliga bilder!
Jag skulle garna gora det men jag ar lite radd for om jag skulle borja ma lite illa av att ha naturrutan live i mitt hem ;-). Jag kanske far tanka om och lata katterna ha lite skoj.
Jag måste verkligen pröva detta till mina kztter för jag vet att dom skulle älska det.
#16 han får inte mössen för att leka med- det är en bonus- han får dom för att få bland det nyttigaste man kan ge en katt. Ett helt bytesdjur.
Jag har förståelse om folk inte klarar av det, men för mig är det inte så stor skillnad på en ko som malts ned till torrfoder och en mus som ges hel. Visst är det stor skillnad i det vi ser men även stor skillnad på vad katten får i sig. Så ibland ger jag en mus helt enkelt, som extra tillskott och samtidigt en rolig leksak. Kan väl även tillägga att jag själv inte äter kött men gör detta för mina djur.
#18 Han är väldigt svart killen :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Urk! 

Det är säkert väldigt roligt för katten och bland det bästa de kan få att äta. Jag har bara två invändningar. Det ena är att jag kan tänka mig att det blir väldigt slabbigt och blodigt i rummet och förmodligen inte så trevligt att städa upp efteråt, eller försvinner verkligen rubb och stubb? Det andra är att tyvärr behandlas ofta mössen väldigt illa hos uppfödaren/djuraffären och värst av allt, väldigt många bryter mot lagen och lägger dem i frysen levande varpå de går en kvalfull död till mötes. Det är självklart inte tillåtet, men det tycks mus-uppfödarna strunta i och det vill man ju inte direkt gynna :(
#24 Konstigt nog blir det endast lite, lite orangefärgat av blod på golvet där katten äter, allt går verkligen ned. Inte en smula vill min kisse slösa bort.
Och självklart är ju det optimala att köpa av någon man känner, som man vet tar väl hand om djuren. Nu skulle jag aldrig kunna göra det själv för då skulle det sluta med en musfarm där inga möss dödades.. Men jag kan egentligen även där dra en parallell till torrfodret. För även där vet vi inte vilka liv djuren levt som vi matar våra katter med. Kor, grisar och får som kan ha levt fruktansvärda liv. Det vet vi inte.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Funderar på att ge våra damer detta… Tror två av tre skulle fatta vinken… Den ena skulle nog välja torrfodret iställlet XD Men kanske kanske, det mesta försvinner ju. Mest lite inälvor som ligger kvar på marken för det mesta, så gjorde våran husis iallafall.
så roligt att vissa tycker att ge katter deras riktiga, naturliga mat är fel. Men att ge konstgjorda fabrikstillverkade torrfoder är helt okej^^
Roligt att se hur människor påverkas av samhället vi lever i
Fast "riktig naturlig mat" är en sanning med lite modifikation.
Mig veterligen finns inga vita, nedfrusna möss i naturen
Så det blir ju ett slags mellanting. Det som är mest motsägelsefullt är ju att katter inte äter redan döda djur mig veterligen, om det inte är en utsvulten stackare.
/Maria
#28 Nej, katter är inga asätare, men varför inte när de ändå har bytet och köttet inte är dåligt.. 
#29 Nej, jag säger inte emot
utan bara mot att det skulle vara "helt naturligt"
/Maria
#30 Hehe ja, det har du rätt i. Men bekräftade egentligen ditt svar om att kissen inte äter redan döda djur. 
/Maria

#27 Rätt roligt att du tror dig kunna dra slutsatser om folks eventuella påverkan av samhället eller inte utifrån om de tycker det är äckligt med att ge hela möss till katter eller inte. Med en sådan "röntgenblick" borde du även kunna tala om vilka som är blonda och vilka som är brunetter utifrån din spåkraft!
Personligen skulle jag tycka det skulle vara äckligt med en död mus som dras runt i lägenheten och blodar ner m.m. Dessutom så tycker jag synd om musen som ju faktiskt också var en levande varelse innan den dog.
folk är fjollor… musen var en levande varelse. Vilka människor tänkte så för 10 000 år sen.

Allt i köttväg har en gång levt, skulle jag blanda in känslor i det hela skulle jag nog ha varit vegetarian idag och det vill jag inte - för kött är gott ;) Så jag väljer att inte fördjupa mig i det, för annars är jag väldigt djurvän. T.o.m så att tårar fälldes när de skulle slå ihjäl en skrikande kanin i Robinson. Den tror jag däremot inte att jag skulle äta… :(

Visst är det synd om musen, men en död mus lider åtminstone inte längre och har den haft ett gott liv och avlivats på ett snabbt och humant sätt, så visst kan man ge den till katten. De djur som fötts upp och slutat sina liv som torrfoder eller konserverad mat till hundar och katter, är det ju i så fall också synd om. De har det säkert inte för roligt vare sig då de föds upp eller slaktas. Men kött måste katter äta. Att ge dem vegetarisk/vegankost är inte rätt.
#33 Tycker du inte synd om kossrona och grisar som också varit en levande varelese innan de blev torrfoder/blötfoder till din katt?
När jag ger mus till katten har jag koll på vart han håller sig. Vill inte att illrarna får tag i musen o gömmer den. oftast är det färdiglekt och uppätet på 15-20 min. Ibland ser man lite orangefärgat blod på golvet där han lekt. Men oftast blir det bara lite oranget där han ätit.
#35 Skulle jag leva efter mina principer skulle jag vara vegan idag. Nu har jag bara slutat äta kött och fågel och har levt så i 8,5 år. Mest för att jag tycker synd om djuren som jag anser mig inte behöva äta.
Men det betyder inte att inte mina husdjur ska få det dom är skapta för. Jag ser ju ändå helst att jag ger sådant jag vet har haft ett bra liv. Har man många vänner som föder upp möss till sina illrar så får man passa på att köpa av dom helt enkelt :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Musen känner inget för den är död.
Jag tycker det är en strålande ide. Jag funderar själv på att pröva detta till mina katter. :)

Ha ha ! Någon vegankost ger jag inte till mina katter, men som en annan skrev i ett inlägg så brukar dessa möss inte ha det så bra innan de dör. Om andra ger såna här möss till sina katter skiter jag i, mitt inlägg var alltså inte någon uppmaning till hur andra bör göra. På samma sätt ska jag få betämma om jag vill ge hela möss eller inte, och jag tycker fortfarande att det är äckligt.
#38 Japp, jag tycker nog synd om djur som blir mat, speciellt om de inte haft ett bra liv innan, eller om det överproduceras och sedan bara slängs, vilket ju ofta är fallet.
#34 Med din filosofi tycker jag att du ska börja äta katter och hundar också. Vad är skillnaden på dem och att äta gris t.ex? Du vet väl att man äter katter och hundar i Kina? Och hur tänker man om man jämför dagens situation med hur det såg ut för 10.000 år sedan? Inte sjutton hade man mängder med djur samlade på liten yta för massproduktion på den tiden så som vi har idag?!
Det var ju väldans vilka känslosvallningar som mitt lilla inlägg gav!
#40 Man får välja själv, absolut! Ingen har väl tvingat dig att göra det ena eller andra, bara förklara varför du tycker så :)
Jag tycker också synd om djuren som blir till mat. Därför jag skulle vilja utfodra mer med djur jag vet om vart dom kommer ifrån och hur dom har haft det än storproducerat torrfoder som kan innehålla vad som helst…
Det är bra! På forum ska det ju diskuteras! :D
Sajtvärd på Iller.ifokus

#41 Hur har denna mus haft det då? Men den kanske är från egen produktion? För enbart då kan du veta hur den haft det.
Nu måste ju mina katter ha kött och jag har tyvärr ingen möjlighet att producera deras mat själv. Att det skulle vara så himla naturligt med en vit framavlad och tidigare nedfryst mus tycker jag inte, inte mer naturligt än att ge blötmat i så fall.

#35 Äter du katter och hundar också? Och varför skulle du inte äta kaninen som du såg bli dödad? Allt kött du äter kommer ju från djur som blivit dödade, så varför inte äta de djur du själv sett dö?
#43 Jag kan mycket väl förstå känslan av att inte vilja äta djur man sett leva eller känner. Hur ologiskt det än verkar.
Jag har varit med om att slakta sommargrisen till jul när jag var liten. Jag hade ätit vilken skinka som helst men inte från MIN GRIS.
Som sagt helt ologiskt men förståeligt.
/Maria
#42 Hur just denna mus har haft det vet jag inte, precis som jag inte vet hur kossorna i torrfodret har haft det, därför jag ska ta tag i saken och vända mig till någon av mina vänner som föder upp möss till foder. Möss som har det bra.
och ja, jag tycker det är mycket mer naturligt med en framavlad mus som tinas och ges med hull och hår än en framavlad kossa där merparten som används består av biprodukter och blandas ut med div koncerveringsmedel, stärkelser, ofta med ris och majs eller andra växter (Mjau är väl undantaget). Plus att skellettet och senorna ger en del tandmotion vilket katten inte får av varken blöt eller torrfoder, inte på samma vis iaf…
Men det är ju min synpunkt. Jag utgår ifrån vetskapen att katten faktiskt är en carnivor.
#43 Det är helt naturligt att inte kunna äta det mans er blivit dödat. Det har med den mänskliga empatin att göra. Något som inte alla har lika tydligt som andra.
Tycker det känns mer onaturligt att kunna äta djur man haft en relation till och som man sett dödats, är man inte van att ha det så är det naturligt att reagera med avsmak..
Sajtvärd på Iller.ifokus

#43 Nej, jag äter inte katter eller hundar eller något djur som jag själv har relation till. Jag skulle inte heller äta kött som kommer från ett djur jag sett dödats. "Det man inte vet mår man inte dåligt av". Jag kan inte se jaktprogram på tv utan att må dåligt när de skjuter ett djur. Som många säger, ologiskt, men jag har väldigt stor respekt för ett levande djur. Medan en köttbit från ett dött djur är precis vad det är, dött. Det låter nog helt sjukt, men jag känner inte samma sak när jag inte har en relation till djuret som har dödats. Typ som att jag inte skulle gråta till att en jag inte känner har dött eftersom jag inte kände personen och hade några som helst känslor för personen.
#46 Det är väl så de flesta känner och tänker skulle jag tro.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Visst är det synd om musen om den dött av att blivit nedfyst, men jag tror inte det hade varit mindre plågsammt om den dött av att blivit omkringkastad av katten. Det är hemskt hur så små möss kan skrika så högt. :(
Lägger upp en bild på min katt med en åkersork, som mina katter på sommaren hämtar var och varannan dag, men inte leker med :)(lite från ämnet, menmen:))
Jag förstår inte varför man köper riktiga möss som leksak till sin katt..
Att ormar måste få möss för att överleva är en sak, men att köpa möss som leksak till en katt som endå inte lever på att äta möss.
Dom flesta vet nog inte hur dåligt dessa möss behandlas på djuraffärerna innan de avlivas och säljs som foder. Finns inget "sött och gulligt" i det.
/Alexandra
#49 Vad tror du katter äter ute.. Älgar?
Nej, de äter möss, sorkar och fåglar, kanske någon ekorre ibland..
Gnagare är ju de mest naturliga du kan ge till din katt..

#49 Är du medveten om att katter ofta leker med sitt byte innan de dödar? Mammor tar ofta levande, men ofta skadade, möss till sina ungar för att de ska få testa på att leka/jaga med ett riktigt byte innan det äts.
Och "dessa möss" är väl att ta i. Många möss, ja, men dra inte alla över en kam är du snäll.

#52 Vilken middag! Haha, värsta lyxen! 
50# Ute jagar dom mössen själv och äter upp. Jag reagerade på att det är fel att köpa riktiga möss (även döda) som leksaker till sin katt.
Jag matar min son med köttbullar till middag men inte f*n köper jag en död ko som han kan leka med på rummer innan middagen..
51# jag är medveten om att det händer hos katter som bor ute och föder sina ungar ute. Men har man valt att ha katt som husdjur innomhus och därmed tagit bort allt annat som är "natruligt" för den så behöver man inte köpa döda djur till den att leka med.
Folk verkar tro att det är helt ok att föda upp djur för att dom ska dödas och lekas med. Den inställningen oroar mig. Djur ska endast födas upp till foder om det är nödvändigt. Att lite då och då köpa en fodermus som leksak är knappast nödvändigt.
/Alexandra

#54 Nej, det har någon gjort redan innan den slaktades. Om du är upprörd över hur mössen produceras och dör så ska du tänka en tanke till de slaktdjur som föds upp och slaktas innan de blir mat. "Folk verkar tro att det är helt ok att föda upp djur för att dom ska dödas och lekas med." Mjo, eftersom vi äter kött (ja, iallafall jag)

#54 Kanske inte du, men jag kommer från en familj där vi varje år köpte en halv eller en kvarts gris, tog hem i bilen inlindade i svarta sopsäckar och plast, och sedan styckade upp och lagade egen korv osv. Har även jägarvänner. Så jag ser inget konstigt i att göra samma sak för djuren, dvs. låta katen ta hand om styckningen själv, så som dess kropp är skapad för att göra.
Men nej, vi människor leker inte med vår föda för att det inte är en del av vår natur. Det är en del av kattens natur att leka med födan. Det är inte vi som får den att göra det, det är den som beter sig precis som sina vilda förfäder, med skillnaden att födan i våra tamdjurs fall redan är dött.
Jag har faktiskt svårt att se det här moraliskt felaktiga du försöker påpeka.
Edit: "Mina" kattungar leker för övrigt med kycklingvingarna jag ger dom ibland. Och torrfoderkulor kan vara roliga att bolla runt. Är det också fel då, de leker ju med maten?
Mina katter fick häromdagen en död mus var. Jag var i djuraffären och handlade transportlåda medan jag kom på jossans tråd.
Min ena katt älskade det precis som jag trodde. :O)
det ger ju dom tillbaka något naturligt åtminstone.. folk blir så bortkopplade från att vi faktiskt också är djur, för inte så länge sen så fanns inte affärer med affärer färdiglagat, då fick man döda sin egen mat etc.
En framavlad vit mus är uppbyggd av samma beståndsdelar som en liten gråbrun skogsmus. Det är inte två helt skiljda arter vi snackar om utan en inomartsskillnad… vi kan kalla dem två olika raser.
Närmare naturlig kattmat än så kommer du inte och självklart är en hel mus någonting helt annat än blötmat. Milsvida mer naturligt.
söta bilder, och sjukt fin katt!
helsvara är så fint!!! =))
men han är inet såå gammal eller?
Hyrrokkin - Jamen visst! Och mer vart det. Just den lilla blåa kissen som slickar sig om nosen på bilden vart en stor härlig långhårig hane på stadiga 7 kilo som kastrat, hehe.
Min hona leker med fjärliar hon pillar in själv genom nätet på balkongen, kycklingvingar och torrisarna.. Nåde matte om de hamnar på golvet. Full rulle, och hela lägenheten är kaputt, haha!
Men om vi ändå har tagit bort mycket som är naturligt för katten genom att hålla den inomhus, hur kan det då vara fel att försöka ge katten en sådan naturlig tillvaro som det går att göra för en innekatt?
Helt ärligt så tror iallafall jag att dessa möss har det bättre än de djur som slutligen hamnar i våra katters torrfoder. Flertalet av dem kommer ju ifrån USA tex, och deras hantering av "matdjur" samt djurtransporter får de djuren här i Sverige att verka ha ett lyxliv :/

Hur mycket kostar en död mus på ett ungefär?
Här kostar en levande mus strax under 50-lappen, så en död mus borde väl vara billigare?
Det var ju ingen tokig idé eftersom möss är kattens naturliga föda. Men det jag tänker på är att det blir slabbigt på golvet där bakterier kan börja frodas. Man får ju hålla katten på ett visst område under tiden den äter…….

#64 Ja, jag tänkte det också!

Om tagit bort kattens möjlighet till att vistas sin naturliga miljö genom att ha den som innekatt är det väl ändå extra viktigt att kompensera med så mycket annat naturligt som möjligt, såsom föda, klättermöjligheter och stimmulans!!
"Allt eller inget" är definitivs inget bra resonemang när det gäller djur! De behöver få så mycket utlopp för sina naturliga behov och beteenden som möjligt. Så att katten är innekatt innebär att ägaren måste bry sig extra mycket om kattens naturliga behov, och inte om vad ägaren själv tycker är moraliskt korrekt.
En död mus här i trakterna går på ca 14-18:-.
Jag köper inte möss för att min katt ska leka med dem. Leken är en bonus. Den får möss för att det är nyttigt för den.
Ska jag tvinga den att inte leka med sin mat för att det inte är accepterat eftersom man "inte får leka med maten" eftersom vi är människor och alltid ska föra över våra värderingar på våra husdjur.
Samma sak med kycklingvingar. Har han möjlighet att leka med dom gör han det med. Jag övervakar alltid middagarna här hemma då jag inte vill ha något slabb på golvet. Men det enda som brukar lämnas efter en mus-middag är lite orangefärgat på golvet av blodet. Resten äts upp.
Jag kan även passa på att nämna att jag själv inte äter kött. Jag gillar inte tanken på den köttindustrin som jag stödjer när jag köper min mat. Jag köper det mina djur behöver men inte vill jag äta det själv. Vem säger att en kyckling har mått bättre än en fodermus? Jag ger både kycklingvingar och fodermöss.
#60 Tack tack :) Han blir 1 år i juni så han fortfarande sjövild :P
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tycker inte heller där är något större fel i att ge sin katt en död mus. Menar, dom är ju döda så dom märker inte att katten leker med dom. Sen kan ju katter leka med precis allting så, det kan man inte göra något åt. Kan ju inte säga "Nej, man leker inte med maten. Sitt här snällt nu och ät din mus".
Och mössen lider dessutom betydligt mindre än dom möss som man kör djurförsök på.
Hmmm…………..min katt som älskar att apportera sina leksaksmöss, och lägga dem hos mig och ibland på huvudkudden. Tänk om jag skulle ge henne en riktig och hitta den på huvudkudden morgonen därpå……….
. Hugaligen!
Jag skrattade rejält när jag såg bilden i inlägg #1.
Jag har också funderat på att köpa en död mus till min katt Tindra, men jag har valt att inte göra det därför att jag inte tål att se döda djur.

haha kul bilder!
själv sitter och och funderar på om det inte blir kladdigt?
tänk om jag skulle gett ngn av mina katter, dom leker med den, och sen börjar käka. TÄNK om dom lämnar något, typ. huvudet, eller svansen eller ett ben eller ngt :P VAD gör man då?!
haha detta är nog orsaken till att jag aldrig skulle våga ge en katt en levande död mus ;P
#72 hahaha en levande DÖD mus, det var nåt nytt ;P
Här hemma blir det inte kladdigt alls! lämnar dom något blir det oftst bakkroppen då de i stort sett alltid börjar äta huvudet som är godast och nyttigast för dom. Första gången jag gav en mus till mina illrar kunde jag inte äta någon kvällsmat då jag var så äcklad. Nu går det riktigt bra och jag ger inte detta ofta.
lämnas någon liten kroppsdel så slänger man den :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

haha ja, men jag menade ju såklart att ´den HAR varit levande ju ;P
jag tänker bara att dom slaktar musen något så otroligt.. USCH. vill inte börja se bilder framför mig heller ;P HEHE
NÅGON gång kommer man väl testa. men inte just nu iaf ;P hahaha kanske om 100 år

Har blivit inspirerad av denna tråd. Mina katter har tidigare varit utekatter och fångat möss och fåglar mm. men nu har de fått rastgård och det är inte ofta det kommer in möss. Har heller inte velat att de äter möss ute, då det finns risk att de får mask. Men idag frågade jag på djuraffären där jag brukar handla och de vet att jag har katter, efter frusna möss. Affärsbiträdet blev helt tyst och stirrade på mig. Jag sa att "jag ska prova att ge mina katter, har hört att det kan vara populärt och nyttigt". Hon tittade med stora ögon på mig: "Är du galen???"
Hon hade i alla fall inga möss hemma, bara små pinkisar (nyfödda) och stora råttor. Råttorna visade hon, usch va hemskt att se. Hon skulle i alla fall ta hem möss till mig i lagom storlek för katt, så får vi se. Bara jag klarar av att hantera dem. När kissarna fångat möss ute har jag inte haft någrastörre problem med att ta i dem (med plastpåse över handen), men detta kan bli värre. 
Vad gör man inte för sina missar!
Jag tycker absolut att man ska försöka ge så naturlig föda som möjligt till katterna, möss är toppen. Men själv skulle ja ha svårt för det, har haft råttor som husdjur i 10 år och möss är lite för nära släkt.. blir för personligt.. tror däremot jag skulle ha lättare att ge en liten kyckling eller något, såna har jag aldrig haft nån personlig relation till. Dock lite svårare att få tag i, heh.
Fanta skulle säkert tycka det var jätte skoj, så som har kollar in mina tamråttor här hemma.
Men vette tusan om jag skulle klara av det, blir ju ledsen bara han tar en mus i naturen(såklart straffar jag inte honom). Men eftersom jag precis som Ninja har och har haft råttor ett ganska bra tag blir det som för personligt. Han får nog ta och nöja sig med dom han tar själv ute i naturen =)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#77 Jag ska ärligt säga att det berörde mig stort när min katt tog en näbbmus ute. Vi hrde hur den skrek utanför dörren för den var så rädd. Jag kunde inte låta honom leka ihjäl musen utan släppte ner den i ett hål i snön som ledde ned under några buskar. Det kändes så onödigt att den skulle dödas långsamt för att sedan inte ätas..
Råttor skulle jag aldrig kunna ge. De påminner mig så mycket om barndomens sällskapsråttor…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#78 Kan ärligt säga jag med att jag faktiskt grät en hel del dom första gångerna, och även gör jag det nu ibland om jag själv hör och ser när han dödar den. Dock har dom alltid varit för skadade innan jag hunnit fram, och därmed fått avlivas. Men håller med att det är synd att dom ska plågas och dödas eftersom dom ändå inte äter upp dom. Men mja, vad kan man säga. Det är ju en sån naturlig sak för katter att det inte går att ändra.
#79 Helt sant. Man är blödig ibland. Konstigt bara hur det skiljer sig mellan djur o djur. Jag vill dock inte se djuren dödas…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#80 Samma här.

Jag köpte en död mus till min katt idag, dessvärre fattade han inte vad han skulle göra med den. Han slog på den lite, men se gick han iväg och lät den ligga. Lite synd att han inte "uppskattade" det, emn antar att det är en smaksak 

Jag har läst mig till att minsta lilla kattbett är dödligt för ekorrar - kanske är det även det för möss? Jag hittar ingenting om detta på google nu, men jag läste detta bland en massa informationssidor jag drog ut när vi hade hand om en ekorrunge här hemma 2005.
Om kattsaliv är giftigt även för övriga gnagare, som möss, så är det tyvärr inte precis någon välgärning att släppa ut musen på "hemligt" ställe eftersom den kommer dö en plågsam död av blodförgiftning ändå. Bättre i så fall att försöka få katten att döda musen fortast möjligt, eller om man själv har styrkan att göra det.
Men som sagt, jag vet inte om det gäller för andra gnagare, och vet inte riktigt vart man kan ta reda på det heller. Nån som vet mer om detta??

#83 Oj, jag har aldrig hört om att kattsaliv skulle vara giftigt. Här kan jag lära mig något nytt om det skulle vara sant..
Kan det inte vara så att det man pratar om är att katter ofta har en rik elak bakterieflora i munnen och en bett från en katt väldigt ofta slutar illa med inflammationer och bölder? Och även om tänderna skulle undvika att penetrera huden så är ju både möss och ekorrar väldigt små och katten har troligen gjort en allvarlig inre skada som kanske inte alltid syns utanpå.
#82 Testa smeta någon god smörja på, räkost eller något annat katten gillar, så kanske du lyckas trigga igång tuggandet? 

#84 Nja giftigt vet jag ju inte om det är, men för just ekorrar räcker tydligen minsta lilla kattbett för att ekorren ska bli sjuk och dö, det går på några timmar. Även ett icke dödligt bett i ex ett ben eller så blir dödligt pga att kattens saliv är som gift för ekorren. Det är antagligen som du säger pga bakteriefloran i kattens mun.
Det kan ha varit ett program jag sett på TV de sa det på, dumt att jag inte kommer ihåg riktigt nu! Det var ett par månader sedan iaf.
Det vore intressant att få reda på mer om saken, och om det gäller övriga gnagare.
Min katt älskar möss, eller ja allting levande. Ormar, råttor, sorkar och fåglar. På sommrarna är det minst 2 djur om dagen. Så sätter hon sig vid dörren och vill in och visa hur duktig hon har varit. En gång vaknade jag med en jättesork bredvid mig, och en sovande katt. Det var inte mysigt…
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#83 jag vet att det inte är en välgärnaing att åter släppa ut ett skadat djur.. Det är egentligen bara dumt. Ibland är man ganska korkad…
Har heller aldrig hört att ett kattbett skulle vara så skadligt för en biten gnagare. Så ofta som min katt river hål med sina tänder i mina armar när vi busar… Men det är klart. Efter att sett hur min pappa såg ut efter en olyckshändelse med ett djupt kattbett i armen så förstår man att där finns bakterier. 2 penicilinkurer varav en innefattade 6 tabletter om dagen, plus rekomendation att gipsa armen pga att infektionen spridit sig ner i handen… :/
Sajtvärd på Iller.ifokus
Blir det inte väldigt söligt på golvet? :D
#88 Nej då, min katt städar upp efter sig och lämnar inte ett hårstrå- kanske lite orangefärgat blod på golvet. Har koll på vart han äter :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
När jag ger katterna rått kött så får de hålla sig på en begränsad yta, t ex i köket (ev. mattor tas bort) där de får härja fritt medans de äter. Då vet jag att jag inte har något som ligger och blir gammalt någonstans, och så är det bara att skura köksgolvet efteråt.
Okidoki! Brukar nämligen hitta tarmar lite här och där utomhus. ^^
#91 Samma här när vi haft katter som varit ute. Men inte här inne.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Kattens saliv är inte giftig. Inte för något djur. Däremot innehåller den elaka bakterier som kan orsaka allvarliga infektioner och tom. blodförgiftning. Inte bara ekorrar har dött av kattbett, det har även människor gjort. Människor som blivit bitna och inte sökt hjälp hos sjukvården och således utvecklat blodförgiftning som inte gått att hejda.
En fråga.. Det kan inte vara farligt att ge en död mus? Tänk om musen har nån sjukdom?
#94 Om du plockar en mus utifrån skulle jag nog vara försiktig med att ge den om inte annat så för risken för mask… Men dessa möss uppfödda för att bli ormmat så de är inte sjuka.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jossan när du ger din katt dessa möss, lämnar den kvar huvud och inälvor?
#96 Huvudet är alltid det första som slinker ned (gäller både katten och mina illrar). Och de gånger han har ätit upp hela musen (utan att bli störd av andra nyfikna nosar) så har han inte lämnat en enda liten smula kvar förutom lite, lite blod på golvet.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#49 Om du misstänker att någon säljer möss avlivade på det sättet tycker jag att du ska anmäla butiken eftersom det är olagligt!
Jag förstår dock inte varför någon skulle föredra att avliva genom frysning? Är det inte väldigt bökigt att stoppa ett djur i frysen, sen plocka ut det och paketera? Kan väl knappast vara någon som avlivar i större skala som använder sig av sådana metoder, då jag föreställer mig att det tar både plats och tid…?
De möss vi säljer på jobbet är avlivade (i enlighet med lagen) med koldioxid. De somnar först in innan de dör av syrebrist. Därefter paketeras dom och fryses in. Låter kanske hemskt, men som någon skrev så måste ju även ormar etc få äta.
Har inte fallit mig in att plocka hem en död mus till katterna, men ska absolut prova! Jag ser inte hur det skulle vara mer moraliskt fel att ge sin katt en död mus, än andra döda djur oavsett om det är i torrfoder, blötfoder eller hela stycken.
Vänliga hälsningar
Cindy

Har funderat på att testa detta med en mus till henne.
Men funderar.. blir de inte väldigt blodigt och kladdigt när de tuggar o slänger runt den? Har inget bra, "rent" utrymme hon kan va i med musen och vill inte gärna ha musinälvor i sängen ^^
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

känns lite makabert att låta dem leka med. oke, jag vet att de gör det ute i naturen och kanske skulle vara mer naturligt också om de var ute katter.
sen vet jag inte om jag vill städa upp en Exploderande mus
inte så kul med tarmar och annat. nej jag är inte äcklad av mig, har sett liggsår, och andra sår som gått igenom en människans flera hudlager, dissikerat en gris, petat i lungor etc. men någonstans drar jag min gräns. inte hemma på golvet.
Vad kul att se att hela foderdjur används även av kattägare och inte bara inom reptilhobbyn. Finns det något nyttigare foder att ge? Jag tror inget färdigt foder kommer i närheten, hehe. :)
Jag förstår inte varför vissa här reagerar så starkt på det. Katten är ett rent rovdjur och djuren i den färdiga maten har det antagligen sämre än vad musen hade det. Att den leker med maten är väl ändå ingen nyhet? Det är betydligt humanare att ge en redan avliden mus till en katt än att dom ska plåga ihjäl levande eller?
#101 Jag tror det är att man inte gillar att se vad maten faktiskt är för något. Om allt kött till människor också skulle vara tydligt vad det är så skulle nog fler sluta äta kött.
För annars är det ju i princip samma sak att ge torrfoder eller blötmat förutom att det inte syns vad det har varit innan.
Men det är i alla fall vad jag tror 
Att fodermössen inte kan vara sjuka stämmer verkligen inte.
Kan ju berätta om den butik jag haft prakti i o deras levande fodermöss (som sen dödas o fryses in).
De levr mellan 70-80 st i en duna bur på 70 cm alltså har varje mus mindre elle rupp till 1 cm att leva på.
Båda könen i buren betyder konstant dräktiga honor o både för unga o för gammla mödrar.
Dessutom hade de allihop mykoplasma o många hade sneskalle (dessa såldes dessutom först för att man inte skulel se att de hade sneskalle).
De fick dessutom ett frukstansvärt dåligt foder så de hade alla möjliga bristsjukdommar.
Varje dag fick man plocka bort död amöss som blivit ätna på för att de var så utsvultna på protein så de smaksade omedelbat i sig sina döda kompisar.
Jag skulle aldrig i livet utfodra nått djur med en mus uppfödd på detta vis. Djuret som äter dessa djur kan ju inte själv må bra av det.
En annan sak är det om djuret haft en bra uppväxt o fått bra mat, men personligen är jag för blödig för det, haft tamråttor i över 14 år o möss är för lika helt enkelt.
Min min kisse skulle säkert uppskatta det, blir galen när han får rå färs eller en rå köttbit.
#103 Jag hoppas du anmälde det där stället då dom antagligen bryter mot ett flertal lagar.
jepp de är anmälda ett antal gånger av många personer men det hjälper tydligen inte då de får fortsätta att ha det så
Blää, skulle aldrig i livet ge mina katter möss 
usch, det finns ju regler på hur möss ska ha det, max 9 st i en miniduna (9,någonting) och det är för trångt tycker jag men 70-80st i en större duna det skulle jag aldrig klara av att se
lagarna är ju till för att följas ju fy alltså

intresant tråd tyvär har jag inte orkat läsa hela men har en fråga till dig/er som ger möss.
fer ni dem frusna eller tinade och hur lång tid tar det för dem att tina och hur vet ni när de är tinade?

fattar inte hur folk kan säga att det är "kul bilder". helt hjärtlöst.
ja, egentligen tycker jag hela grejen är knäpp faktiskt.
#102 Jo så är det antagligen. Jag tycker dock man kan förvänta sig att vuxna människor ska kunna inse att även köttbitar och torrfoder har varit ett levande djur. :P
#108 Nu har jag inte katt utan reptil. Mössen tinas i varmt vatten. Vill man inte att den ska bli blöt kan man lägga den i en påse innan man lägger den i en burk med vatten. :)
#109 På vilket sätt är det hjärtlöst? Katten behöver ju kött. Tycker man inte om att ett djur äter andra djur så skaffar man inte ett rovdjur helt enkelt.
#110 Man vet, men det är lätt att inte tänka på vad det är när man inte ser det tydligt.
#109 i rubriken står det att det är bilder i tråden. Och det varnas även i texten i första inlägget. Så då kan man lätt undvika tråden om man vill. Jag förstår att man kanske inte tycker det är roligt att se såna bilder.
När vi nu pratar om möss så har jag läst någonstans att katter kan få ett
virus som heter poxvirus av råttor(tror det kunde smitta människa också).
Vet ej om det gäller möss också.
( Har inte läst hela tråden)
Men SLUTA tjafsa!!!
M.v.h. Louise
Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!
#113 Det är ju ändå ett diskussionsforum där man diskuterar.

Jag tycker det är hjärlöst att kalla det "roliga bilder". Inte att katter äter kött. Min kisse får jaga sina egna möss. UTE. Jag köper inte frysta möss som gud vet hur de hanterats.
Och kom inte med att det är kött i köpt kattmat för det hör inte hit. Man kan minimera sin medverkan i en sjuk djurindustri.
Jag har inte tittat på bilderna. Jag har läst diskussionen. Men bra att du varnade!
#115 Risken är ju rätt stor att mössen din katt fångar själv lider mer än dom frysta mössen nånsin gjort.
Man kan t.o.m relativt lätt hitta någon att köpa möss från där man t.o.m får veta hur dom fötts upp.
Det som antagligen kan vara intressant med bilderna är att se hur katten beter sig. Och det är väl inte helt ovanligt att det finns katter som gör sådär mot levande möss heller.
Så köper man inte döda möss för att dom kunde ha hanterats dåligt, så borde man heller inte tycka att det är okej att katten dödar egna möss.
Jo, men om man ska minimera en sjuk djurindustri, då måste man kanske låta bli att köpa vissa torrfoder också som inte tillverkas i Sverige?
Jag anser personligen att USA har dåliga lagar gällande hantering av boskap/slaktdjur och dess transporter, och jag tror vi har större kontroll på att få redan på hur och vart råvarorna i ett svensk tillverkat foder har det innan det blir foder.
Och jag tror knappast att köttet som ligger på min tallrik har levt ett liv ute på gröna ängar innan…
Här diskuteras det mycket :) olika åsikter hit och dit, men väl är väl det annars vore världen tråkig. Om man verkligen är mån om hur musen hade det innan kan man ju alltid ta kontakt med någon som föder upp möss som djurfoder där man vet att de haft det bra. Hade en gammal klasskompis som födde upp möss till sina ormar, men inte behandlade hon dem sämre för det, de levde livet i en stor bur med bra mat, motionsjul, rent strö, vatten, och inte allt för många individer. Jag tror inte möss som blir föda behandlas illa eller missköts, men självklart finns det alltid undantag.
~ Bara döda fiskar följer strömmen.

visst, det är synd om mössen som min katt tar. naturen ÄR hård.
men människan, som har moral och makten att välja, kan faktiskt ta avstånd från vissa saker. som att bidra till onödigt lidande. jag förstår inte varför man ska jämföra vad som är hemskast? det handlar väl om att minimera lidande och inte göra allt man kan för bidra till det? eller?
i min värld är det bättre att så få möss som möjligt föds upp i fångenskap för att bli mat. och därför anser jag att man inte ska bidra till efterfrågan.
#119 Men som människa väljer man ju att släppa ut sin katt. Man gör det valet att släppa ut sitt husdjur. Man vet att katten jagar, och det är en stor risk att kattens byten får lida.
Jag ville inte jämföra vad som är mer hemskt, jag ville bara visa att det är i princip samma sak.
Förutom att man faktiskt kan välja en mus som fötts upp på ett bra sätt, och avlivats på ett bra sätt.
Jag tycker bara inte riktigt att det blir rätt att säga att det är fel att ge döda möss till sin katt, samtidigt som man låter sin katt döda levande möss själv.
#115 119
Jag förstår att du vill eftersträva att skapa så lite lidande som möjligt. Jag äter själv i princip bara vegansk mat, använder inga skinnprodukter osv. Så det där känner jag verkligen igen mig i den biten.
Men jag förstår ändå inte hur du resonerar. Djur måste dö för att vi ska kunna utfodra våra köttätande djur. Detta oavsett om vi bara fryser ner djuren, styckar dom eller maler ner dom till djurfoder. Det är ändå samma sak i grund och botten, bara olika "förpackning". Djur lider och dödas.
Dom frysta mössen som finns i djuraffärer har antagligen inte haft så bra liv. Men den styckade kossan på Ica eller dom nermalda grisarna på Coop har antagligen inte haft det så bra heller, jag är tämligen säker på att deras liv varit ännu jävligare.
Tyvärr är djurhållningen inget vidare och jag försöker själv som konsument bidra till en djurvänliga och miljövänliga värld. Men jag tror inte smådjursuppfödningen kommer bli så bra så länge människan själv äter oetiskt kött. Ifall folk inte kan tänka sig betala mer för att djuren dom själva äter ska ha det bra varför skulle dom betala mer för att maten till deras husdjur ska ha det bättre?
Jag tycker inte man kan påstå att man bidrar till mer lidande om man köper hela djur än färdig mat/köttbitar. Det fantastiska med just foderdjur är att det är lättare att få tag i etiskt foder. Jag själv köper bara möss från privatpersoner som jag vet tar bra hand om dem. Hade jag istället köpt färdig mat så hade jag inte kunnat välja något bättre alternativ för det finns bara dåligt att välja på.
Jag är vegetarian (näst intill vegan) och reptilägare. Jag upplever att jag står lite på båda sidor så att säga.
Som reptilägare stöter jag på människor som tycker jag är hemsk som utfodrar mina djur med smådjur.
Som vegetarian kan man inte ens ifrågasätta köttätare. Då är man en moralkärring, en veganjävel.
Jag vet inte vad det beror på men tydligen är det inte okej att döda möss men grisar och annat får man båda döda och plåga. Detta har jag aldrig förstått mig på.
Ni tjafsar visst ni skriver vad ni tycker och ni argumenterar men ni tjafsar om det är rätt eller fel vissa säger " naturens gång " och andra " bra bilder" så börjar ni tjafsa om vad ni tycker SLUTA!
M.v.h. Louise

#120 121
Kort: Om man BARA köper möss som mat till sin katt, som man dessutom vet fötts upp och avlivats på ett vettigt sätt, så kan jag ställa upp på att det är ok. MEN om man dessutom köper vanlig blötmat till katten, och har mössen som "en kul grej, lite godis", så tycker jag att det är fel.
#123 Varför är det fel?
Ger du din katt mat?
#124 Vrf ska hon inte ge sin katt mat?
M.v.h. Louise
jag tyckte om "musväskbilden" i alla fall :)
~ Bara döda fiskar följer strömmen.
Inte tycker jag mig kan se något tjafs, än så länge är det en bra debatt utan påhopp. Bara för att man argumenterar för sin sak betyder ju inte det att man bråkar ;)
#125 Tänkte eftersom det verkar fel att ge sin katt möss om den äter annan mat. Då borde det ju vara fel att katten får döda möss när den får annan mat.
Fast det kanske bara gäller innekatter som man kan kontrollera maten till.
Men låter som dubbelmoral än så länge i mina öron i alla fall. Speciellt eftersom det verkar bara vara okej när mössen är uppfödda och avlivade på ett vettigt sätt.
För så sker det inte när katten får jaga egna möss. Dom kommer mest troligt få lida en hel del, dessutom är det ju inte alla gånger katten dödar sitt byte.
Nej usch, detta är inget för mig och mina katter! Tycker inte att det är "fel" att ge möss (så länge de redan är döda!), men det är inte min grej. Usch! Är inte vegetarian, men har aldrig klarat av att äta något jag sett ansiktet på, inte ens fisk *skratt*. Visst är katterna rovdjur, men det finns ju bra mat på burk ock tetra pack tack och lov!!!
Tänkte på min kompis granne, som har en utekatt som är grym på att släpa hem möss.
Bara den agen i somras som jag var där och vi satt ute på gården, fick nog grannen slå ihjäl en 5 st möss som katten lekt med men som var skadade men vid liv.
Och jag tror fodermössen dör en snabbare död utan plågor av den kaibern.

Grunden är:
Är det fel att föda upp djur i fångenskap för att döda och äta dem? Jag säger ja på den frågan.
Således anser jag det är fel att köpa möss. För de mössen är uppfödda och avlivade för att bli mat. Inget annat. Inget värdigt liv.
Om jag köper kattmat? Ja. För jag har valt att ha katt och han måste äta.
Tydligare än såhär kan jag inte vara och därför sätter jag punkt för mig. Nu.
Fast då måste ju det betyda att vi ska ge oss ut i skogen och jaga älg, hare, svin etc för att vi människor ska få mat på bordet då?
För gris eller ko tex är ju också uppfödda för att bli mat…

ja, själv äter jag inte kött. för att jag anser det är åt helvete fel med djurindustrin.
#132 Så det spelar alltså egentligen ingen roll för dig att dom vilda mössen ofta lider mer? Alltså att lidandet i sig inte har någon större betydelse, så länge djuren levde vilt innan?
I söndags så kom kattfröken in genom kattluckan och skulle bjuda på middag.. En halvt förlamad söt liten vit och guldfärgad mus. Samma färger som hamstrar, så visst finns möss i olika färger.. Dock så lyfte jag ut musen, vill inte ha en halvt levande mus under soffan.. Har man katt så får man acceptera det! Att köpa en fryst mus på affär är inget konstigare än att köpa annan mat för mig.. Vildkatter brukar ha fina tänder, när de sedan bott inne ett tag och fått kattmat så brukar tänderna rasa sönder…..

Jag ser inte problemet. Jag skulle kunna köpa en mus åt våra katter.
Jag har sett sargade och halvdöda vilda möss och det är bra mycket hemskare. Katter leker med sin fångst och lämnar dem gärna halvdöda.
Istället för att släppa ut min/a katt/er utan uppsikt , vilket jag ALDRIG skulle göra, så kan man ju köpa hem en mus åt dem som redan är död. En, någongång då och då är väl bättre än flera halvdöda varje dag eller har jag helt fel?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Nu råkade jag stöta på den här tråden igen och såg att det hänt en del sedan jag var här.
Jag kan inte, hur jag än vänder och vrider på det, förstå hur donnacorleone (i inlägg #132) resonerar när hon säger såhär:
"Grunden är:
Är det fel att föda upp djur i fångenskap för att döda och äta dem? Jag säger ja på den frågan.
Således anser jag det är fel att köpa möss. För de mössen är uppfödda och avlivade för att bli mat. Inget annat. Inget värdigt liv.
Om jag köper kattmat? Ja. För jag har valt att ha katt och han måste äta."
Hur kan det vara fel att köpa möss men fel att köpa kattmat? Är det inte precis samma sak egentligen? Enda skillnaden är att djuren är nermalda.
Har djuren i kattmaten haft ett värdigare liv?Nej. Är det mer synd om möss än t ex grisar och kycklingar? Nej. Känner möss större lidande än kossor? Nej.
Det är dessutom lättare att hitta möss som levt under bra förhållanden än att hitta etisk kattmat. Hur ska man kunna kontrollera att just dom djuren i just den kattmatspåsen/burken har haft det bra?
Väldigt intressant tråd som jag totalt missat (okej, den är visserligen från början av 2010)..
Men idén med att köpa döda möss och ge till katter låter rätt intressant, och bilderna som TS la upp, visar ju helt klart på ett tydligt sätt hur en katt beter sig med ett byte. Så det borde ju ge en en tankeställare om hur levande möss eventuellt har det när dom blir tagna av en katt.
Jag har bara skummat igenom tråden lite, och förstår inte hur det kan vara fel att köpa döda möss… Döda möss som säljs, antingen från privatpersoner eller djuraffärer, säljs ju i första hand som ormföda. Och jag tror nog att många kattägare har gett sina katter kycklingvingar… på vilket sätt är det mer okej med kycklingvingar än en död mus?
Och sedan blir jag väldigt nyfiken på hur många av dom som tycker att det är fel att ge sina katter döda foderdjur, har frigående utekatter?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Härliga bilder. Och jag orka inte läsa alla inlägg. Men vet ni om hur dessa möss dör? Jag kände (han finns inte längre) som har ormar o han sa att man köper x-antal möss o så får de föröka sig sen tar man o lägger möss i påse lr bunke o fryser in dom levande…. tycker det låter väldigt dåligt om djurbutiker säljer möss som blivit nerfrysta levande. Vill bara säga det eftersom jag skulle inte lägga pengar på sånt :(
#140 Det där är ingen laglig avliningsmetod. På jordbruksverkets hemsida kan man läsa föreskrifter om lagliga avlingsmetoder för olika djur. Ser man en affär som fryser ner levande djur bör man anmäla dem.
Vad gäller frysta möss man kan köpa så har dom antagligen avlivats med hjälp av koldioxid. Men hos privatpersoner är det nog vanligare med ett slag mot nacken.
Oj, här händer det grejer :) Det heter "naturligt" när katten fångar möss ute. Det många ofta glömmer är att om katten även äter foder inomhus så äter den oftast inte ens upp musen den fångar. Katten leker med sitt byte. Rent ut sagt plågar musen innan den dödas. För att sedan inte ens äta upp den!? Spelar det ingen roll att musen dör en fruktansvärd död till ingen nytta så länge den levt sitt liv utomhus? Det måste ju ändå finnas en anledning till varför man inte få ge levande föda till sina husdjur. Anledningen är enkel- man kan inte garantera att djuret inte lider innan det dödas. Alla djur som används till djurfoder har fötts upp för att bli mat. Varje gris, ko, lamm, kyckling. Varje mus jag ger har fötts upp för att bli mat. Vilken utav dessa industrier är egentligen smutsigast? Vilken man väljer att stödja är upp till var och en. Men det är lite samma sak. Själv äter jag inte kött. jag måste inte det, men mina djur måste.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
141, Skönt o höra, jag tyckte det lär så hemskt jag hörde detta för flera årsen. Han sa iaf att då kunde man köpa såna möss om det var ryckte eller påhittat skitsnack ej vet jag inte. Man får väl bara hoppas att det var skitsnack iaf.
142, jo visst helt klart ska man se till att djuret får iaf bra levnadstid. Jag tillhör den som inte äter kött men det är inte för att jag tycker synd om djur eller så, jag gillar helt enkelt inte kött sen jag var 9 år.
jag undrar hur ofta man kan ge en upptinad mus till en katt?
sen undrar jag hur man gör för att tina upp den på bästa sätt.
jag har precis börjat barfa min överviktiga kastrerade katta,hon verkar iaf gilla kyckling bitar. =)
sen om någon vet hur ofta kan man ge ett helt kyckling hjärta?
Jag BARFar mina katter, och har funderat på detta med att ge en fryst mus ibland, men är lite orolig. Kanske är det helt obefogat, kanske inte..
Jag har råttor hemma. Är det inte stor risk att om katterna får en mus/råtta som mat så kommer de bli mer intresserade av mina råttor som mat också? Eller förstår de kanske inte att en död mus en gång var en levande mus? Förstår ni hur jag menar? Någon som har smådjur själv och har erfarenheter om detta?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
#144 möss kan du nog ge ganska ofta då den innehåller det mesta som behövs näringsmässigt, men lite lite ben. Du tinar smidigt en mus i en plastpåse i ljummet vatten. Om du helbarfar din katt skulle jag nog råda dig till att vänta lite med det och läsa på ordentligt först. En felballanserad kost kan påverka katten negativt och ge näringsbrist. Kycklinghjärtan är små och kan ges några stycken de dagar du ger inälvsmat. Se bara till att de inte legat i frysen för länge då de tappar taurin i fryst tillstånd. Kolla gärna in barf.ifokus! :) #145 skulle påstå att det inte har någon betydelse för din katts relation till dina råttor. Dels triggar vi dagligen kattens jaktinstinkter med olika lekar och leksaksmöss borde verka på samma sätt som en död mus tycker man, och dels så finns det många som har ute/inne katter som jagar och äter allt i sin väg ute men rör inte familjens djur. Har själv fått höra att mina illrar skulle bli ohanterbara om de fick känna smaken av blod, men det är förstås bara gamla myter ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#146 Ja, att de skulle bli ohanterliga eller aggressiva av att äta kött håller jag med om är helt knäppt. Vad jag var mer orolig för är väl om de får ett helt djur som luktar och ser ut som de vi har som husdjur, som de redan är väldigt intresserade av. Men du har nog rätt, de skulle nog kunna förstå skillnaden mellan mat och mattes kära "ägodelar".
#147 Råttor och möss luktar inte den samma så det är nog inga problem.
Vi hade kanin när jag var liten som katten gillade att lura på och dutta lite i rumnpan när han kom åt, men aldrig att han gjorde något annat med den trots att vi hittade honom ätandes på hela harar vid 3 tillfällen.
Jag tror inte att katterna skulle bli mer triggade av att få hela bytesdjur.
Sajtvärd på Iller.ifokus
tack så mycket för tipsen
#145 Oroa dig inte för det du, katten vet skillnaden. För några år sen hade jag en utekatt som ofta tog möss och släpade hem för att visa matte och sen äta upp i soffan. Men mina möss som jag hade då rörde hon inte. Jag kunde lämna dom lösa i vardagsrummet och gå ut i köket för att laga mat utan att behöva oroa mig för att hon skulle göra dom illa.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#150 Men hur kommer det sig då att min katt tog två av mina kaninungar som rymt. Han hade liksom suttit och ätit pellets intill dem flera gånger och gjorde samma sak dagen efter med kaninungarnas bror. Han har även tagit kaninungar två gånger till och varit på väg att ta en vuxen (väldigt liten hona) också. Dock hoppade hennes stora burkompis iväg och han är lika stor som katten så då stack han. Jag älskar ju honom lika mycket ändå men det är otroligt jobbigt att vara tvungen att hålla koll på var han är varje gång man ska kolla till kaninungarna.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#151 katter är ju rovdjur oavsett vad man gör, men jag tror inte att din katt tog kaninungar pga vad den ätit hos dig eller vad den ätit ute. Ser inte katten skillnad på husdjur och bytesdjur får man helt enkelt se till att även de djur som går som bytesdjur lever ett säkert liv utan risk för att bli dödade. Så visst är det ju ingen garanti. Men jag tror inte katten ändrar sin syn på resterande djur pga kosten.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#152 Nu är ju burarna säkra men är lite jobbigt när man inte kan öppna buren utan att hålla koll på var han är. De andra katterna gör det inte. Visserligen är två födda här och ser kaninerna som en naturlig del i familjen men ändå.
#153 Det förstår jag är jobbigt. Låter som du har en katt med riktiga jaktinstinkter!
När jag hade 2 råttor hemma tillfälligt så hade jag 3 illrar som bokstavligen klättrade på mina byxor för att komma åt råttorna så fort jag gick förbi där råttorna stod.. Man måste tänka till extra noga när man har med riktiga jägare att göra.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#153 Jo tyvärr. Ingen tror mig när dem ser honom. Stor, slö och en riktigt kelen grabb men jo då. Dock har jag aldrig sett honom ta något annat eller så som jag gjort med de andra. Kaninungarna är ju så lätta att fånga för dem är ju inte rädda för katterna. Men jag ska inte föda upp kaniner längre och då behöver jag ju bara hålla koll på honom någon månad när ungen är liten. För marsvin bryr han sig inte om konstigt nog.
Jag tycker det bara känns så fel :( Stackars mus, även fast den är död… Vet inte vrf
Tur jag inte har katt, eller kommer skaffa
#156 Och ändå utfodrar du hunden med kött antar jag? Även om den är processerad så du slipper djuren som blivit uppfödda för att bli nermalda till hundmat ;)
Det är konstigt det där hur kroppen fungerar. Vad man reagerar starkt på och inte.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har också tänkt ge mina katter möss. Har inte fått hem katterna än dock, väntar på att de ska bli leveransklara. Jag föder upp egna möss pga att jag har ormar.
Tycker det är synd att det är så få som ger sina innekatter möss, det är ju så bra för dem att äta. Jag kan dock förstå att en del tycker att det är en obehaglig syn.
#158 Föder man upp själv, under bra förhållanden, så är det ju i princip det bästa och mest djurvänliga man kan ge (gäller ju då förstås allt kött man föder upp själv) då man själv kan hålla koll på hur djuren mår innan de blir föda. Vad som finns i torrfodren har vi ingen aning om..
Men jag förstår att det känns svårt att ge och jag själv fäster mig så vansinnigt lätt vid djuren jag har hemma så jag kan i dagsläget inte skaffa någon foderuppfödning..
Sajtvärd på Iller.ifokus
#158 önskar jag klarade av att föda upp eget sådär. Skulle kännas bättre att ge det till ormarna också. Men klarar inte av avlivningsbiten.
#157 Jag vet, Men att se den stackars musen hel känns bara så fel, Vet ej vrf :/
Det kanske bara är det att katter leker med musen medan den lever (inte i detta fall men du fattar vinkeln (:) så den plågas till döds, Medan min hund bara äter upp maten även rått kött utan att leka med den.. Jag tycker det är konstigt att jag känner så men det bara känns inte rätt :/
Har din katt fått jaga själv och så någon gång? Eller är de instinkten som slår till? Skulle kunna prova på min katt och köpa en död mus. Men vet inte om hon ens skulle bry sig om den.
#162 Det är instinkter. Mina katter har aldrig jagat på riktigt men de älskar ändå att "jaga" dött kött. Jag har fått tipset att man kan klippa upp musens mage så att katten ser att det finns kött därinne, om katten inte själv fattar att musen är mat första gången.
Jag har försökt ge möss till min katt (tyckte det var bättre än att bara slänga bort dom), men hon äter dom inte hur jag än gör. Hon åt inte ens musungarna som lyckades rymma ur sin bur, vilket jag iofs var väldigt glad över. Hon bara lekte med dom lite, skadade dom inte ens. Väldigt mysko med tanke på att hon sitter utanför musburarna och "kvittrar" när mössen springer runt därinne. 
Det är alltså inte samma katt som jag kunde lämna i vardagsrummet med mössen lösa. Hon kunde beviserligen ta möss och äta dom också, hon rörde bara inte mina möss.
Men för att tillföra något till diskussionen: Jag ser inget fel med att man ger hela möss till sina katter. Jag har själv möss, och älskar dom något enormt. Men när dom dör så är dom döda, det spelar ingen större roll vad jag gör med kroppen för deras del. Så då kan den lika gärna få göra någon nytta. Däremot är jag inte lika förtjust i att man köper möss på djuraffären för det ändamålet. För tillskillnad från annat som man ger katten så finns det faktiskt ett bättre alternativ, bättre uppfödare.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?