Ursprung, typ, ungefär, men ändå inte?
Goddag kattmänniskor. (lite varning för längden av text)
Vi har nyligen blivit med katt (jag och min mor), det är en stilig herre, 5 år gammal och han heter Asus. Det är en blandraskatt, en vanlig huskatt kan man väl säga, och vi tycker om honom massor.
Någonting jag inte riktigt kan sätta fingret på är vad han ser ut som. För han ser inte ut som en katt-katt (enligt mig) och han är lite stor. Så jag tänkte fråga om någon av er har några förslag eller roliga tankar bara. Det är ingenting som förändrar någonting, han är lika omtyckt oavsett hur han ser ut, jättekelig och älskar att jaga laserpekare, och det är våran *host* lilla *host*Asus.
Jag letar absolut inte efter något att kalla honom, typ: "Ja men han är blandras med lite sibirisk katt och huskatt och lite perser… Tror vi" utan jag tycker bara det är väldigt intressant hur hans ansikte ser ut, och han har väldigt stora tassar också. Utöver det ser han vanlig ut, ingen speciell täckning och inget annat som skulle vara avgörande för en specifik ras i min åsikt.
Det är en vanlig huskatt helt enkelt, finns ingen historik av något speciellt vad jag vet, och det gör ingenting alls, han är verkligen lika underbar trots det. Han ser bara så rolig och annorlunda ut jämfört med andra katter vi haft.
Jag bifogar en bild som är tagen idag, där jag äntligen fick en bild på hans nos/profil, och sen en länk här nedan också på övriga bilder. http://imgur.com/a/u4X9e
/jey
Sen tänkte jag iofs passa på att fråga en sak. Han fäller som en galning och har även väldigt statisk päls. Han fick någon mjau-kattmat förut, men här får han iams (något mot hårbollar) istället, och sen en ny kattmat som godis (något med wild) och även b-vitaminer som är bra för pälsen, så det är inte maten som ska ändras för stunden i alla fall tror jag.
Finns något bra förslag mot nämnda bekymmer? Att han fäller gör inte så mycket egentligen, tänker så han inte får i sig så mycket päls när han tvättar sig. Det statiska gör ingenting för oss, men han verkar inte tycka om att få stötar titt som tätt, så det är för hans skull jag funderar över det.
Alla katter har denna årstid statisk päls. Mjau blötmat är ett mycket bra foder sedan skulle jag personligen välja ett torrfoder som innehåller mer protein och mindre spannmål än Iams. Kan rekommendera er att köpa en furminator till att borsta pälsen med för nu när det snart börjar bli vår så släpper alla katter mycket päls.
Vi har inte haft problemet tidigare med statisk päls (korthåriga och långhåriga katter) så det är lite nytt för oss. Det var mjau torrfoder dock, inte blötmaten, han får iams blötmat lite då och då, den älskar han. Jag vet inte varför, men jag är inte så sugen på att ge honom mjau faktiskt.
Vilket annat torrfoder kan vara bra istället för Iams? Han älskar Taste of the wild-fodret (köttsmak), det får han som godis. Däremot läste jag att det innehåller sötpotatis och att det tydligen är dåligt/farligt för katter? Antar att det är i större mängder i så fall. Vad finns det för foder som är bättre? Funderade på eukanuba tidigare, däremot finns det ingen info alls på deras hemsida om kattmaten, endast hundmat, vilket gör mig förvirrad och nästan nojjig.

Ekanuba är ett bättre foder än Iams då det innehåller mer kött och Iams har tyvärr visat flera gånger att det ger högre del urinsten enligt veterinärer. Har själv gett Iams men sedan min unga hane fick urinsten har jag gått över på annat foder, han får special foder. TOW fodret tror jag är ett bra foder själv och sötpotatis är bättre än spannmål som är i andra foder. TOW innehåller ju dessutom mycket kött.
Statisk päls kan du efterhålla med balsamspray både på möbler som ger statisk päls, som deras klösställningar och på katten. Sedan att ha vatten i sådana hängen som finns att ha på elementen hjälper med.
Och raser i ja…har själv en huskatt med mycket vitt och som många undrar om det är skogis eller perser i. Men hon kommer från ett stall och hennes mamma ser likadan ut. Visst kan det finnas någon ras i och i så fall perser ialf när det gäller min skulle jag gissa på. Men långhåriga huskatter finns naturligt i våra bestånd och det betyder inte att någon skogis varit på vift och sibbarna hålls ännu mer kontrollerat så det är inte troligt. Om han var lik någon ras så skulle jag säga Turkisk Van men de springer inte fritt och är ganska ovanliga. Så han är som du säger en helt underbar huskatt med lite extra =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Ja han såg speciell ut, mäktig kille :). För att svara på din fråga vet jag inte ens vilken ras jag skulle säga att han liknade mest. Att huskatter kan se rätt olika ut vet vi ju alla här, TS också. Men han ser ju inte ut som "klassisk bondkatt" då de ser ut som europén, men heller inte ut som någon raskatt. Ragdoll, kanske?
Han liknar sig själv helt enkelt :P.
Edit: åh jag älskar huskatter. Särskilt långhåriga. Finaste icke-rasen i världen ;).

Kan inte säga någon ras han liknar men han var så otroligt vacker!!! Älskar katter med mycket vitt. Så fin!
Tycker du ska posta honom hem till mig 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus