Inget vaccinationsintyg?
Har inte fått något vaccinationsintyg för min coonis när jag köpte honom. Han är ungefär 4 mån nu, hur gör man då när man ska vaccinera honom vid ungefär 1 års ålder?
Kan du inte ringa den du köpte katten ifrån?

Har du kollat på baksidan av stamtavlan?
Många uppfödare använder inte vaccinationskort utan fyller istället i alla vaccinationer i fälten för detta på baksidan av kattens stamtavla.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Va ingen stamtavla?Det låter som om du blivit blåst.Får man fråga vad du betalade för katten .
Stolt ägare till tre La permer
Troliogen är du lurad… Hoppas du inte betalade mycket för katten.
Finns ett enkelt sätt att kolla om den är renrasig, kolla chip nr, är den renrasig kan man identifiera den via chipet :)
Just det, han är icke chippad 

Ja du har blivit blåst.Är han hörseltestad?
Ingen aning.. men han kommer när jag kallar och när han hör matskåpet öppnas, hehe. Han har det klassiska coonishåret bakom öronen, vad det nu kallas.. Och det växer mer och mer.
Du har betalat 3500:- för en huskatt.

Som dessutom inte är vaccinerad chippad och besiktigad.
Det ringde inga varningsklockor just pga att katten var så billig? Såg du båda föräldrarna? Varför frågade du inte direkt efter stamtavlan? Katten kanske inte är vaccinerad överhuvudtaget.
Förresten ser han väl inte alls särskilt rasren ut? Du har sannolikt köpt en blandras. Eller till och med en "vanlig" huskatt.
Underbara ögon han hade i alla fall, lillkillen. Husisar är fantastiska de med :D. Tips inför nästa köp är dock att inte köpa första bästa billigaste "raskatt" på blocket, utan att ta reda på lite mer först. Om man nu vill ha en raskatt det vill säga.
Finns nog en tyvärr en väldigt enkel förklaring till att du inte har någon stamtavla till katten och varför din "coonis" var så billig jämfört med andra. Har du köpt den i tron att den var renrasig? Sa "uppfödaren" att den var det? I så fall är du nog tyvärr lurad. Reagerade du inte på att du varken fick stamtavla, vaccinationsintyg eller annat? Tycker du ska ta dig ett snack med säljaren. Om det vore rätt och riktigt skulle du fått med bl.a en stamtavla. Och särskilt billigt är det ju inte för en katt utan stamtavla som varken är vaccinerad, besiktigad, chippad eller kanske ens avmaskad. #6 Hur uppför sig en Maine Coon? Antar att det är något speciellt du tänker på när du skriver det. Men det var en väldigt söt pisse du har, oavsett ras. Är ju jättemysigt med katt oavsett om dom är raskatter eller ej. Har själv 3 huskatter just nu. Men det är tråkigt att folk försöker luras.
.

Maine coon har inga speciella hår bakom öronen men de skall ha långa tofsar på öronen. Vilket din katt inte har. Sedan har han för stora och breda öron, en Maine coon skall ha ganska smala öron och de skall sitta tätt på huvudet. Men alla är ju inte speciellt ras typade heller så.
Din katt är verkligen jätte vacker och kanske så är det maine coon i honom men helt renrasig kan du inte vara säker på om han inte har stamtavla.
Gå in på maine coon iFokus och visa upp honom. De kan allt om rasen.
Blir så fruktansvärt arg på folk som lurar aningslösa människor på det sättet! *morr*
Ring uppfödaren och fråga om stamtavla och vaccination, sedan skall han vara veterinär besiktad också.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Det är inte olagligt för privata försäljare att "luras" lite angående sin vara, om det är sedesvana. I kattbranschen (huskatter) så är det väl sedesbruk att säga att katten är lite vad som helst så länge man inte garanterar det (förfalskar stamtavlor och dylikt). Hade gärna sett en förändring på detta, men just nu tror jag faktiskt att lagen är väldigt öppen för lite smålureri i privat marknadsföring. Precis som en bilförsäljare får luras lite gällande "världens bästa bil", eftersom det är sedesvana inom dennes bransch.
Däremot ska registrerade uppfödare följa andra regler, så var det en registrerad uppfödare bör TS direkt anmäla denne till Sverak. Och givetvis kontakta uppfödaren och fråga vad tusan hen håller på med.
Det enda sätt jag anser att jag blivit lurad på är att jag inte fått papper. För det tycker jag att man ska ha oavsett. Men hon erbjöd mig faktiskt att komma och hälsa på föräldrarna innan köpet men jag kunde inte det eftersom det var för långt bort. Jag ville verkligen ha en vit maine coon och eftersom jag knappt hittat det blev jag jätteglad när jag såg honom. Har dessutom en kompis som också köpt från samma uppfödare som träffat föräldrarna. Hennes ena vita coonis ser precis ut som min Lucifer.
Sen har han det exakta coonisbeteendet: han "brrpar" och kvittrar , jamar inte så mycket, älskar vatten (följer alltid med mig till duschen och väntar på mig så han kan plaska i vattnet sen) , han är väldigt hundlik i beteendet; vill vara med oss vart vi än är osv. 
Får gå in på maine coon ifokus
Sen köpte inte jag första bästa katten… som sagt så ville jag ha en vit maine coon och har letat efter en länge.

Min skogis kvittrar en massa med och duschar med mig så det är inte bestämt att just en ras gör detta. =)
S*Luddhuvet´z
Väldigt söt katt ändå trist bara att du fick betala sånt överpris , var han änds besiktad? man ska kräva mycket när man skaffar djur oasett vilket pris de har :)
Är det bortskänkes får man självklart räkna ut att man får lägga lite pengar själv som kastrering,vacc,märkning men annars tycker jag man ska kräva lite.
#18 I så fall har jag också en MCO. Pratglad men lite eget läte, sitter och tittar runt duschdraperiet och ska sedan kladda i vattnet, plaskar i vattenskålen….
Jag kan förstå att du ville ha en vit MCO men högst troligen har du inte fått det. Du har en vit huskatt som varken var chippad, besiktigad eller vaccinerad, efter otestade föräldrar.
Tyvärr har du fått en vit bondkatt/huskatt/blandras katt, kalla det vad du vill men ser inte ut som en maine coon, ser lite liten ut för en 4.a månader maine coon också :)
Viktigt är dock att grundvaccinera NU! Finna massa sjukdomar som är jätte farliga för kattungar, dem kan få dem även om dem är innekatter. Han måste även märkas så ifall han skulle råka rymma kan man hitta ägaren, vore väl hemskt om han rymde och dem inte kunde hitta dig pga att han inte var märkt :(
Avmaska också.
Ps: jag har en renrasig bondkatt som älskar att ligga på golver eller badkarskanten när jag badar, sover gärna i duschen, kommer på komando, speciellt på morgonen får då är det mys stund i sängen. Hon kan t.om sitta på en stol och tigga artigt när jag käkar frulle XD
Och brukar följa med mig ut på skogs promenader. Men lovar, hon är renrasig bondkatt ;)
Så dem egenskaperna du räknar upp är inte typiska för MC.
Min syrras MC är helt annorlunda, han vill helst bara hitta på hyss och försöka rymma. Han kommer INTE när jag ropar om han inte ska få mat just då. Och är för lat för att följa mig runt i huset, dock gillar han också att sova i duchen, men tror det beror på att det är svalt där. Han HATAR att bada, så vatten är inte hans grej ;)
Det där med" lodjurstoffsar", så har han faktiskt börjat få det men det syns inte väl på bilderna… Jag bifogar en bild på en vit maine coon som inte heller har så synliga toffsar. Ska försöka ta en närbild på hans små toffsar men han vägrar sitta still just nu
Jag trodde att en maine coon växte långsamt och först blev utvecklad vid 3-5 års ålder?
Och det där ang. öron, så läste jag på flera sidor att de visst det ska vara stora och att det ska vara brett mellan dem
Aja.
Men hur som helst- fick du inte med stamtavla har du nog råkat ut för en riktig lurendrejare :(
Tyvär finns dem överallt, men nu vet du ju iallafall till nästa katt!
Din katt kanske är renrasig och har renrasiga föräldrar med stamtavla, men att denna kull kanske inte registrerades av andra orsaker? Kanske är det tex avelsförbud på någon av föräldrarna? Köp aldrig ursäkten att de ej är reggade pga dyra stamtavlor, för de kostar bara 200 kr/katt.
Synd att det finns så många fula fiskar i havet. Du kommer ju aldrig kunna ställa ut katten i annat än huskattsklass tex, ej använda till avel etc om det finns intresse för sådant.
Eftersom du efterfrågar vaccinationsintyget, hade säljaren påsått att katten var vaccinerad innan köp? Isdåanfall borde ju säljaren kunna hsota fram bevis på det.
#25 Lite OT men i SVERAK kostar det nu 300/stamtavla om man inte är diplomerad.
Aha ok, men ändå ingen kostnad så hög att man avstår :)

Om du köpt katten under falska förespeglingar om att det skulle vara en renrasig Maine Coon så tycker jag att du skall anmäla säljaren till allmäna reklamationsnämnden.
Det finns inga som helst belägg för att din för övrigt supersöta kisse skulle vara en Maine Coon, att den är långhårig, har tofsar osv är absolut inte något tecken på att det är en Maine coon.
Tofsarna har de flesta långhåriga katter oavsett om det är ras eller huskatt, vad gäller rastypiskt utseende så kan det till och med på vältypade katter vara svårt för oinvigda att se skillnad mellan Skogkatt, Sibir och Maine Coon. I somras stötte jag dessutom på en huskatt som var extremt vältypad om den hade varit Maine coon, men det var den inte, kissen var stallkatt och mamma och pappa var kända… (ägarna till föräldrarna fick sig för övrigt en föreläsning i vikten av kastration och jag kan glädja alla med att de numera ÄR kastrerade, inte alltid talar man för döva öron tack och lov) ;-D
Jag tycker absolut att du skall anmäla uppfödare, 3500:- är på tok för högt pris för en icke vaccinerad eller chippad huskatt :-(
Om man tittar på typen på denna så sitter öronen för brett isär, de pekar för mycket snett utåt, nospartiet ser omarkerat ut och hakan är svag, ser lite smal ut nedtill det gör att det inte blir det fyrkantsutseende, som MCO ska ha. Storlek och vikt kan variera enormt i denna åldern så det går inte att gå efter alls. Den vita som du visar upp som Maine Coon var en ganska dåligt exempel då den ser väldigt otypad ut.
Bifogar en bild på en lovande ung hona också fyra månader gammal.

NÅGOT är fel om en katt påstås vara efter renrasiga föräldrar men ej är registrerad.
Registrering kostar lite olika men inte mycket någonstans, nedan är priserna hos de vanligast förekommande förbunden idag.
SVERAK Diplomerad uppfödare: 200:-/kattunge
SVERAK Ej Diplomerad uppfödare: 300:-/kattunge
WCF: 150:-/kattunge
Alltså inte en summa som är något att orda om, däremot finns det andra saker som kan få oseriösa att dra sig för att registrera, det finns en del regler att följa.
* Båda föräldrarna skall vara navelbråcksfria annars är det automatiskt avelsförbud på dem.
* Hanen skall ha testikelintyg
* Vita katter skall vara hörseltestade för att få gå i avel, vita döva har avelsförbud.
* Katterna skall vara registerade och uppfödaren skall vara medlem av en kattklubb (detta för att se till att regler följs för katternas bästa).
* Kattungarna SKALL vara vaccinerade, registrerade och id-märkta och de skall åtföljas av ett veterinärintyg som EJ får vara äldre än 7 dagar.
Ovanstående är absoluta minimikraven sen finns en hel massa andra regler att följa som inte har med just själva enskilda parningen att göra.
Ingen stamtavla, inget vaccinationsintyg, inget intyg på veterinärbesiktning, ej sedda föräldradjur. 3500 kronor. Och så undrar man hur de mest uppenbart oseriösa uppfödarna får sina "raskatter" sålda… Nej, man kan inte anmäla sin egen dumhet till Allmänna Reklamationsnämnden. Det finns en del kontrollstationer för att veta huruvida man får en raskatt eller ej, och om uppfödaren inte förfalskat eller ljugit om detta så är det enda juridiska man har att gå på att priset var oskäligt. Hade dock varit intressant med en anmälning i rätten då det kan bidra till att GÖRA det olagligt (prejudikat) att luras i annonser.
TS: Fick din kompis stamtavla med sin katt? Annars är ni båda lika okunniga om raskattsaveln och ingen av er har en Maine Coon.
Jaja, uppfödaren är iaf glad. Får lite extra slantar till jul.
För det första så är jag inte i behov av en stamtavla, eftersom att jag inte tänker ställa ut katten. Därför så krävde jag inte heller en stamtavla, eftersom jag kunde faktiskt ha gjort det. Vad ska jag med stamtavlan till? Min kompis tjatade till sig ett vacc.intyg och dessutom sa uppfödaren till mig att den är vaccinerad. OCH en maine coon är allergivänlig , både min kompis och min sambo är allergiska men de känner inte av någonting med dessa katter. + så står det i tingningsavtalet att det är en maine coon.
Jag bifogar en bild på min andra katt, ca 7 månader gammal. Föräldrarna okända men enligt uppfödaren raskatt. Vill ni vara så snälla och bedöma vilken ras/raser hon kan tänkas bestå av, nu när ni är så duktiga på det här med maine coon… Tack.
Om det står i tingningsavtalet ätt det är en Main Coone så kan du stämma säljaren då du inte fått någon stamtavla. Oavsett om du behöver en eller inte så ska du ha det om det är en Main Coone
hm vad får jag ut av att stämma henne? Om jag skulle förlora målet i rätten så blir det ju rättegångskostnader osv… + så kostar advokat. Jag är nöjd med min katt och det anser iaf jag är det viktigaste.
Min Lucifer blir ju inte en bättre katt för att han har stamtavla eller för att vi stämmer uppfödaren. Kommer alltid vara Lucifer.
#34 ja ellerhur, då är det plötsligt en annan sak. Säljaren har de facto lurat TS och hen kan anmäla honom/henne!
#32. Stamtavlan ska du ha för att DU ska veta att din katt är en maine coon! Nu är den inte det. Tyvärr. Kommer aldrig bli. Om du inte kontaktar uppfödaren, säger att du kommer anmäla denne om du inte får ditt bevis på att det är en coonis, och sedan "råkar" det plötsligt dyka upp ett bevis någonstans. Du kommer inte kunna försäkra din katt som annat än huskatt heller, just eftersom du inte kan bevisa att det är en maine coon. Förstår inte varför du fortsätter lura dig själv? Du. har. inte. köpt. en. Maine Coon - utan en blandras/huskatt.
Din andra katt är också en huskatt. Kanske en huskattsblandning med norsk skogkatt eller dylikt. Förhoppningsvis planerar du inte avel på någon av dessa katter.
Kräv vaccinationsintyg. Det borde finnas om katten är vaccinerad. :) bra att ha också inför försäkringen. För är inte katten ordentligt vaccinerad kan man få problem med försäkringsbolaget om katten blir sjuk. Om man enbart tittar på priset så går det säkert tro att du fått en billig maine coon. Men som det låter har uppfödaren lagt ut under 500 kr på katten beroende om den är vaccinerad eller inte. Raskatter är ju dyrare pga hälsotester som görs innan, vaccin, idmärkning, stamtavla, besiktning osv. Men nu har du en superfin katt ändå, som du kommer att älska oavsett :) Det är bara tråkigt att höra om dessa uppfödare.
Finns vaccinations intyg ska du givetvis få det. Exempelvis krävs det om du behöver anlita kattpensionat
Vaccinations intyg behöver du, annars måste du vaccinera om grund vaccinationen, och det är dyrare än 1 spruta vid 1 års ålder.
+ att din katt är inte ens märkt och då kan den inte få stamtavla.
Varför vill du kalla den maine coon? är huskatter dåliga? Om det verkligen är en maine coon är det lätta att skaffa bevis, kontackta uppfödaren och be om stamtavla är din inte reggad men föräldrarna renrasiga så be att få föräldrarna stamtavla. Enkelt ju?
Sen ang att din kompis såg föräldra djuren, månag ser inte ens skillnad på stora långhåriga huskatter, norskskogkatt och maine coon… om man inte sätter dessa 3 bredvid varandra…
Hävdar säljaren att de tappat bort vacc-intyget kan de skaffa nytt från veterinären.
Stamtavla eller registreringsbevis är just beviset på att du har en maine coon. Vad du har nu är en väldigt dyr huskatt som INTE fått den omsorg den förtjänat som kattunge.
Att renrasiga kostar beror bla på regelverket vi uppfödare följer: dvs vi hälsotestar föräldrar, kan åka långt och para, tar ledigt kring förlossning, ger bra mat av olika typ (mina ungar får bra sammansatt BARF, blötmat samt torrisar), vi vaccinerar, besiktigar, chippar. Jag kollar även mask hellre än avmaskar i onödan.
Detta blir dyra omkostnader. Att föda upp en huskattunge under förutsättning den är frisk kostnar ca 1500 kr INKLUSIVE vaccination, chippning, besiktning, Kollamasken. Du har betalat 3500, vilket gissningsvis gav "uppfödaren" 3000 rakt ner i fickan.
Självklart är inte katten vaccinerad då inget intyg medföljde.

Tycker du har fått många bra råd här. Som första steg skulle jag råda dig att ringa uppfödaren och få vaccinationsintyget samt att fråga om stamtavla.
En stamtavla är inte bara något du behöver för att ställa ut katten, vilket många verka missförstå. En stamtavla är ett bevis på att din katt är en raskatt. Det är även en säkerhet för dig som köpare att du vet vad du får för pengarna. Eftersom föäldrardjuren samt mor- farföräldrar finns med i stamtavlan kan man gå in på PawPeds och få fram information om stamen.
En seriös uppfödare ser till att testa djuren innan de avlas på. Maine Coon har rastyspiska sjukdomar som HCM (hjärtsjukdom), och HD (njurar). Detta är något som oseriösa uppfödare struntar i att testa för. Genom att inte testa dessa djur ökar risken markant att avkommor får dessa sjukdomar.
Jag har och har haft raskatter och när jag har köpt dem har jag aldrig behövt att be om stamtavla. Detta är istället något som "automatiskt" följt med. Raskatter speciellt Maine Coon oftast kostar runt 6000-7000 kr. Visst kan man hitta billigare men aldrig så lågt som 3500 kr.
Tyvärr har du blivit lurad av uppfödaren som sa att det var en Maine Coon. Det spelar ingen roll att det står Maine Coon i tingningsavtalet för om ingen stamtavla finns är det endast en huskatt.
Han är verkligen en jättefin katt och du ska vara glad att du har fått tag på en så fin katt. Men rastypisk är han tyvärr inte.
HD är väl ändå höfter?

Haha…jag skrev visst lite för fort. Menar höfter så klart.
Angående min andra katt så är hon enligt uppfödaren blandning mellan skogis och perser. Dock tvivlar jag på perser men skogisdrag ser jag tydligt.
Jag har mejlat Lucifers uppfödare och bett om vacc.intyg och stamtavla, nu får jag se vad hon säger.
Jag ser inte skogisdrag på henne.
#32 Katten på bilden ser ut som en vacker huskatt.
HAHA! Svartsjuka klär ingen ;) Puss!
Dessutom så var jag på djuraffären med katten idag för att klippa korna och då utbrast de "Gud vilken fin maine coon!" 
*klorna
Jag tror ingen skriver här för att de är svartsjuka, utan tvärtom, måna om din katt och att du ska få papperf på att den faktiskt skötts med den omsorgen den borde fått.
Jag var på en utställning en gång med min huskatt, en jättevacker katt som påminde lite om en whiskas-reklamkatt.
Det var jättemånga som kom fram och frågade vilken ras denna vackra katt var av. När jag svarade huskatt tappade de hakan, för de trodde inte att vanliga "bonnkatter" kunde se ut så, utan det måste per automatik vara en raskatt.
Det är flera som bestämt har hävdat att mina långhåriga huskatter bara måste ha skogis i sig för att de är långhår. Så bara för att folk tycker att det ser ut som en mc är det ju inga bevis för att din katt är rasren.
djuraffärer säljer även pandahamstrar
Och har man en blå huskatt kommer folk undra om det är en russian blue man har osv.
var stolt över din huskatt istället? ^^ Det är INGET fel med att ens katt "bara" är en huskatt.
#48 svartsjuka över?
Jag förstår mig inte riktigt på det man märker på blocket om alla dessa blandningar. Där det t.o.m finns annonser där det är omöjligt att det är sant. Som om det gör katterna fina genom att det finns raskatt?
Många verkar ju inte tro att en bondkatt/huskatt kan vara långhårig och att det genast måste finnas perser eller annan långhårig ras.
Hoppas du får svar från uppfödaren snart och hoppas det finns vaccinationsintyg så att katten har det skyddet åtminstone.
Nej klart de inte behöver vara raskatter bara för de är långhåriga
Dock hade t.ex. jag aldrig haft mage till att lura någon om jag hade varit uppfödare t.ex. Tycker bara det är allmänt hyfs att inte luras, menmen. Jag tror faktiskt inte att hon kommer svara mig , men man kan ju alltid hoppas. Det intressanta är väl hur hon kommer att reagera på frågan om hon kan ge mig stamtavla + vaccinationsintyg. I alla fall hur hon kommer reagera på stamtavlan. Har hon ingen så kommer jag iaf att fråga varför.
nej jag förstår inte hur man medvetet kan sitta och lura folk. Men sen tror jag inte alltid dom vet själva att det är en lögn. Finns så mycket myter kring katter som folk tror på till 100%.
Om din kompis fick intyg borde det ju inte vara några problem att få det. Så du inte får problem pga att katten inte är vaccinerad, och så att katten inte får problem pga det. :)
Jag vet en vän till mig som fick en "stamtavla" över sin perser/MCO blandning, så det finns alla varianter av såna här sk uppfödare som luras.
Tror också att många som säljer raskatter som norsk skogSkatt inte vet vad en ras innebär och tror med automatik att långhåriga katter är norskisar. Upplever jag ofta med folk jag pratar med iallafall att långhårig katt = raskatt.
~ Ysmn
Om jag är "svartsjuk"? Varför skulle jag vara det, har du pussat på min kille eller 
Och stamtavla behövs ju inte, för du ska väl ändå inte avla "MC:s"
Jo du #56 det är klart o tydligt att du är svartsjuk eller något, eftersom att du i mitt andra forum ang. foder skrev "Eukanuba passar perfekt för dina huskatter
" Ren ironi. Jag tycker att har du inge vettigare att komma med så kan du lika gärna sluta skriva till mig, har fattat ditt problem. Hejdå.
#57 men Jourhemmet har ju rätt, en katt utan stamtavla är ju en huskatt. Det är i alla fall vad jag har fått lära mig. Tror inte det är någon som är svartsjuk då vi alla har precis lika fina katter som för oss är mkt speciella.
#54 Ja för mig är det viktigaste att katten är frisk och är vaccinerad osv
#55 Har också upplevt det att folk tror att långhåriga katter är raskatter.. Hade huskatter tidigare som var långhåriga när jag bodde hemma och då sa folk alltid att "det kan inte vara vanliga huskatter"
Har Jourhemmet då en anledning att vara ironisk i det andra forumet? Nej precis. Något problem är det ju. Blir trött på sånt.
Jag är inte ett dugg avundsjuk. Hade jag velat ha huskatt hade jag köpt huskatt. Hade jag velat ha maine coon hade jag köpt maine coon. Hade jag velat ha ragdoll hade… ja, du fattar.
Så länge det inte finns en stamtavla att visa upp på att din "coonis" är just en Maine Coon så räknas den och kommer alltid att räknas som en huskatt. Dvs, du har köpt en underbart vacker huskatt.
Det tråkiga är att ännu en säljare har lyckats lura en köpare i att tro att hon/han säljer en raskatt.

#59 men du vet ju tyvärr inte om din katt är vaccinerad eller ej?
jag ska berätta nåt för dej som drabbade mej för några år sedan-
jag hade precis separerat och skulle köpa mej en katt,,
kollade runt på blocket och jag SKULLE ha en norsk skogkatt, jag kollade runt lite och ringde runt till olika uppfödare, varav en som sålde sina för 1000:- billigare än alla andra,, dvs 3500:- en renrasig med stamtavla kostade då 4500:-
men jag naiv eller snål vad vet jag tyckte att 3500 var superbra.
jag ringde uppfödaren och hon berättade att katten inte har stamtavla pga att då man bara får ta 2 kullar utan att vara registrerad uppfödare med stamnamn och detta var hennes 3-e kull.
Jag svalde detta med hull och hår då jag iaf inte "behövde" stamtavlan iom att jag iaf visst att det var en skogkatt, hon sa ju det..
jag köpte denna underbara varelse, 3500:- vaccinerade henne 2 ggr, id-märkte henne och veterinärbesiktade henne,, varför kan man ju undra? det är ju för uppfödarens skull dom ska besiktas, men men,, jag var novis och hade läst att dom skulle vara besiktigade så jag gjorde det. utan egentlig vetskap varför?
hur slutade detta då? 2 vaccinationer, en idmärkning, vetbes,, jaa du,, man kan lätt räkna ut att det gick på mera än 1000:- som en rasren hade kostat med en stamtavla.
Jag visste inte heller att man inte skulle avla på denna fina katt,, hon var ju rasren.. jag fick låna en rasren hane med stamtavla och trodde på något vis i min enfald om att jag så småningom skulle kunna registrera kattungarna efter ett par led.
Naiv,, JA! absolut..
hur som helst,, jag tog 2 kullar på henne,, med samma hane,, ingen sa någonting till mej att det var fel iom att hon saknade stamtavla.
Tillslut var det någon som uppmärksammade detta och mailade mej med väldigt bra förklaringar till varför och hur det ligger till etc..
Det jag vet idag,, hon är INTE en rasren norsk skogkatt, man kan se det väldigt tydligt. men då visste jag inte,, hon var ju semilånghårig, och jättefin,, hon var en skogkatt det visste jag.. hm njo tjena…
Så uppfödare luras,, jag lovar dej att dom gör det,, massor av BYB back yard breeding uppfödare lever för att luras, dom skaffar kattkull på kattkull och skriver att det är den ena eller andra rasen,, dom vaccinerar inte och stoppar alla pengar i fickan utan att egentligen bry sej om kattungarna alls. TYVÄRR…..
Jag måste säga,, jag tror helt seriöst att du blivit lurad,, jättetrist,, men sant tror jag..
Såklart ska du älska din katt lika mycket iaf,, det gör jag med Zara,, hon är mitt allt,, men hon är en huskatt,, och det gör mej detsamma att jag betalade så mycket för henne,, men jag gillar inte att bli lurad eller att uppfödare fortsätter på detta vis just pga människor som du och jag mm, går på deras fina ord om att allt är så himla bra och att deras katter är dom bästa.
Lycka till med din vacka katt.
//Linda
#60 Nu hoppar jag in i tråden här
Det är tyvärr väldigt vanligt att oseriösa uppfödare säljer "raskatter" utan stamtavla, som varken är vaccinerade, vet.kollade eller id-märkta. Och har man inte gjort något sådant med katten kan man tjäna sig en slant - tar man dessutom lite lägre pris än de uppfödare som har gjort de här kostsamma (men jätteviktiga) sakerna får man dessutom lättare att sälja.
Jag tror att nästan alla här på katter.ifokus har stött på folk som har blivit lurade, och tror att de har köpt en raskatt när det i själva verket är en huskatt. Möjligen har den raskatt i sig - men det är fortfarande lika mycket huskatt för det.
Sedan är det förstås inget fel alls med huskatter, det tror jag inte att någon här tycker, men däremot är det fel att luras och tjäna pengar på oseriös avel!
#59 och då köper du en icke hälso testad (om den nu är renrasig) som inte blivit vaccinerad eller avmaskad?
Du säger en sak och gör den helt tvärt om?
Och vet om en djursjukvårdare som gick in till min kompis norska skogskatt (stor hane) och utbrast, "men gud vilken fin katt, är det en maine coon?"
Bara för att man jobbar med djur är man inte automatiskt expert på alla olika sorter, ajg har sjävl en maine coon i huset men skulle lätt missta en stor långhårig katt för maine coon :P
#59 Min katt ÄR vaccinerad och avmaskad, det sa uppfödaren och min kompis som köpt från samma har vacc.intyg. Jag har valt att lita på uppfödaren och kompisen.
Det jag tyvärr har märkt på detta forum är att folk verkar tro att de vet allt bäst, samtidigt finns de också de som menar väl, men när vissa är ironiska och kallar mig för oansvarig osv så blir jag ärligt talat ARG. Jag har haft djur i HELA Mitt liv, detta är första gången jag köpt en raskatt sen jag flyttade hemifrån och därför så är jag ganska ny på det här.
Jag SKITER i stamtavlan, ville mest fixa fram den så ni kan bli nöjda. När den nu är så j*kla viktig. Jag tycker dessutom att det är sjukt att en katt kan ändra ras bara för den inte har stamtavla. Vilken äcklig värld vi lever i.
#32 Vart ifrån har du fått att Maine Coone är allergivänliga? Man är allergisk mot olika saker. Sibiriska katter sägs vara allergivänliga och jag har en, men min mamma tål inte henne iallafall, medans min bror tål henne. Det beror på både katten och vad människorna är allergisk mot, inte vad det är för ras…
#66 Vad aggro du är. Att folk ger råd för att de bryr sig behöver du ju inte bita huvudet av dem för
TS, ingen härinne anser att du gjort nåt dumt eller tokigt! Du har blivit lurad och jag tycker väldigt synd om dig. Du ville ha en maine coon men fick en huskatt. Nu spelar det säkert ingen roll för dig för du har hittat en superfin katt!! Vill bara hjälpa, inte klanka ner. Men nu vet du detta till en annan gång och du kan sprida detta du lärt dig vidare så att inte någon av dina vänner eller bekanta råkar ut för samma sak. Jättebra att du tycker det är viktigt att katten vaccineras, får bra mat osv! Din kisse ska vara lycklig som fått dig som ägare!!
#32 har läst det på många sidor samt så sa även min kompis det, hon visste det tidigare än mig.
#68 Jag tycker faktiskt att jag har rätt att bli arg när man är ironisk som vissa. Sen tror jag tyvärr inte heller att alla menar väl heller, tror mycket att stamtavla är väldigt mycket statusgrej tyvärr. Känns som det. Sen märker jag att här även finns folk som faktiskt menar väl. Tro mig, jag kan läsa mellan raderna.
#70 Tror inte det handlar om en statusgrej.. Men har man stamtavla på sin katt kan man faktiskt säga att man har en renrasig katt. Men din lilla kisse är inte värd mindre för att den inte är renrasig!! Värdet sitter inte rasen.

Stamtavlan är en värdehandling ingen status pryl.
#63 Väldigt fin katt du har och mycket tråkigt ang. det som hände, men viktigast är ju att du älskar din katt
#71 Nej jag anser verkligen inte att han är värd mindre, han är faktiskt den bästa katt jag haft
Otroligt lekfull, charmig och pratsam. Följer med mig vart jag än går. Min andra är mer seriös av sig och mer kräsen när det kommer till mat, så det är lite jobbigt när det gäller maten. Men annars pratar hon också varje gång man vidrör henne eller säger hej till henne.
Hej TS och ni andra!
För att svara på din fråga, så går det såklart bra ändå utan vaccinationsintyg, så länge du är säker på att lille Lucifer redan har fått sin första dos.
Tycker egentligen inte om off-topic alls, som präglar i stort sett hela denna tråd, men eftersom diskussionen verkligen intresserar mig och väckte en hel del känslor väljer jag att svara ändå.
Jag är själv diplomerad uppfödare och har hållit på under många år. Har dock de senaste åren trappat ned lite på grund av ändrade arbetsförhållanden och dylikt. Har nu endast kvar Maine Coon nu, en hane och en hona, men har tidigare haft både Ragdoll, norska skogskatter och vanliga huskatter.
Jag vill faktiskt gå emot er andra, för i mina ögon är det absolut en renrasig Maine coon. Har själv en helvitt hona, och måste säga att Lucifer faktiskt är väldigt lik henne när hon var en liten kattunge, förutom ögonfärgen då. Fick dessutom en helvit kull med coonisar för några år sedan, och de var ju så härliga. Lucifer får verkligen mig att tänka tillbaka på den tiden då jag hade såna där sötisar springandes i hela huset.
Att haka upp sig på det låga priset tycker jag är fel. Jag brukar sälja mina katter för ungefär samma pengar, om inte lite billigare till och med, då jag tycker det nya hemmet är viktigast. Därför säljer jag endast mina katter till seriösa och trygga hem, till en billig peng. Uppfödningen för mig är en hobby, jag ser det inte som en extra inkomst eller liknande. Jag älskar katter helt enkelt.
TS: Var uppfödaren diplomerad? Vart bor du förresten? (Du kan svara i PM om du vill).
Och nu hakar jag upp mig på att en "diplomerad uppfödare" skriver skogskatt. Du säger att du säljer ännu billigare? Vad har du gjort för tester då och är ungarna vaccinerade, chipade och veterinärbesiktigade då? Måste säga att då låter du lika oseriös som denna uppfödare.

#74,,, nja lite förvirrad blir jag allt av det du skriver..
#74 fast utan intyg kan man inte vara säker. Jo om detta är en värld där man kan lita på alla, men tyvärr är det ju inte så. Sen just bara för att ha ett intyg när katten är försäkrad t.ex :) Som uppfödare, blir du inte upprörd när någon inte gör det arbetet som ska göras med en kull. Och inte ens registrerar dom?
#74 Säljer du dina kattungar med stamtavla? Låter som att du motarbetar och förstör för seriösa uppfödare. Undrar också vad du gjorde för tester på katterna.
TS har nu fått säkert 50 svar som säger samma sak - det är ingen Maine Coon och även om det är det så kan du inte bevisa det. Vad du och andra TROR spelar mindre roll - det är kanske en tiondel om ens det av kattmänniskor (!) som överhuvudtaget vet skillnaden mellan skogis/maine coon/sibirisk. Hon fick även samma svar på Maine Coon forumet. Men hon vägrar ju i sin enfald inse det så oavsett vad vi säger har hon en 100 % rasren Maine Coon :). Vänta ett halvår så kommer den säkert ha ungar också. Kanske med kompisens "coonis".
Barnfasoner att yrka på rasrenhet när hon inte sett pappan, inte sett pappans stamtavla, inte sett mammans stamtavla (eller?) och bara går på vad hennes KOMPIS säger. Kompisen som uppenbarligen inte heller fick stamtavla på sin katt! Vet inte vem det säger mest om av de två…
Personligen blir jag bara oerhört irriterad på att folk sitter och försöker hjälpa och ge tips till TS, som skjuter ifrån det med "avundsjuka" "HAHAH" "puss" "stamtavla är BARA en statusgrej!!". Ju mer man läser desto mer förstår man att hon ändå mest bara lurar sig själv och dessutom är väldigt nöjd med det.
Detta är sagt med uppfattningen att TS är vuxen/myndig och att det är hennes egen katt. Om TS är mycket yngre än så och om det är hennes familj som stått för kattköpet så tar jag tillbaka mina ord. Är man ett barn får man givetvis även lov att uttrycka sig som ett barn och förstå världen som ett barn gör.
Hej Jourhemmet!
Som jag nämnde tidigare så är uppfödningen av katter som en hobby för mig. Jag tjänar inga pengar alls på det, faktum är att jag faktiskt går minus på min uppfödning. Tycker inte det är något konstigt, vissa gillar att spela golf och lägger ut stora summor på det utan att tjäna några pengar, just för att dom tycker det är roligt. Precis som mig, jag älskar katter och har inget emot att lägga pengar på dem. För mig är djur inget man skall sitta och tjäna massa pengar på.
Självklart så chipar, testar, vaccinerar och besiktar jag samtliga kattungar. Det ser jag som en självklarhet, så om detta inte gjorts i TS fall så är det mycket dåligt och då är det klart hon kan känna sig lurad.
När det gäller stamträd så händer det mig rätt ofta att köparen inte bryr sig om det, men jag skickar alltid med det ändå. Tror det kan bero på att många köpare är barnfamiljer där katten är för yngre barn.
Du må tycka jag verkar oseriös, men det är inget jag tar åt mig av.
Trevlig kväll alla kattälskare! 
LaRagazza - Ja hon är diplomerad kattuppfödare, det är dessutom hon som jag köpte den andra katten hos, såg det på väggen när jag hämtade katten. Tror knappast en diplomerad kattuppfödare vågar luras
#79 Du känner inte ens mig så du behöver inte uttrycka dig alltför mycket heller, eller hur?. Alla jag har träffat; veterinär, djurbutik, andra folk säger att det är en maine coon. Skulle ni då vara BÄTTRE och några slags EXPERTER på kattraser än de som faktiskt är UTBILDADE?? Jag struntar i väl vad ni tycker. Du kan tycka att jag uppför mig barnsligt men jag försvara bara mig och min katt. Alla här är inte så trevliga de heller.
Har katten ingen stamtavla så är det ingen maine coon!!!!! Punkt.
Joho du, det är visst det en maine coon så ni kan ju sitta här och skriva hur mycket ni vill, tycker bara det är roligt hahaha
Vad bra att hon är diplomerad. Då MÅSTE katten vara chippad, vaccad, besiktigad OCH medföljas av stamtavla.
Om jag får fråga…vad är liksom SYFTET med allt det här? Tycker ni att det är roligt detta? Jag ställde först frågan om vad jag gör ang. vacc.intyg och hur jag gör… sen blev det väldigt off-topic som Ragazza säger.
Måste bara nämna att veterinärer är utbildade i sjukdomar, inte kattraser.
JAG (svarar inte för andra) vill hjälpa DIG. Jag tycker det är skittrist om du blivit lurad och är uppfödaren diplomerad MÅSTE vissa saker medfölja katten eftersom diplomerad = SVERAKansluten.
#81 tror du eller uppfödaren ljuger! Pyttsan att hon är diplomerad..denna sk uppfödare får inte sälja katter utan stamtavla, katterna ska vara id-märkta, vaccinerade och veterinärbesiktade innan försäljning. föräldrarna måste även klara hörseltest mm
Vad heter uppfödningen?
#86 Jo men de har väl ändå träffat många katter och ni är väl inte utbildade i kattraser heller…………?
TS du har två jättefina huskatter varför kan du inte vara nöjd med det? Om det nu var så jättetvunget med en MC så varför köpa från någon som inte verkar pålitlig (och med det menar jag inte ger stamtavla och vacc.intyg). Varför är det så extremt viktigt för dig att kalla h*n för Maine Coon?
#90 Som sagt så skiter jag i vad ni säger nu…… Hon har flera kullar och det fortsätter man nog inte med om hon är ute efter att lura folk. Min katt är visst det maine coon och därför så kallar jag honom det. Tänker fortsätta med det också.
#89 Veterinärer med intresse för kattraser vet nog lika mycket som lekman med intresse för kattraser :)
Tycker ändå du ska ringa uppfödaren och förklara att hen har vissa skyldigheter som registrterad uppfödare inom SVERAK :)
Är hon uppfödare av din andra katt säger du? Det var väl den du sa var skogis/perser men du skrev att perser trodde du inte på…. Oj vilken seriös uppfödare som föder upp huskatter!
Men snälla TS. Om jag ville lura folk och lyckades och stoppade pengarna i egen ficka, visst f-n skulle jag fortsätta när jag märkte att lurendrejeriet lyckas! Nu lurar du bara dig själv.
Kollade Blocket lite snabbt. Hittade även en annons på maine coon-kull där vissa ungar anges vara korthåriga. Så visst måste du TS hålla med om att det finns lurendrejare.
Är det förresten Jämtland din kommer från?
TS, jag har inte gått kursen själv för att bli diplomerad uppfödare, men som jag har förstått det som så ingår det bland annat att uppfödaren får höja sin kompetens inom Sveraks regelverk, vad som gäller och att man som köpare ska kunna känna sig extra trygg att allt går schysst till om man köper från diplomerad uppfödare.
Därför får man absolut inte göra så som din uppfödare gjorde, och det borde hon också vara väldigt väl medveten om! Att strunta i att skicka med stamtavla etc kan vara grund för en uteslutning ur förbundet, vilket får mig att fundera om hon redan blivit det eftersom inga papper på katten finns?
Du får jättegärna pma mig namnet på uppfödarens stamnamn så jag slipper slösa på min tid ifall jag skulle bli intresserad av någon katt från den uppfödningen.
Du säger att du har köpt den från en "diplomerad uppfödare" som alltså säljer en katt till dig som varken är chipmärkt, vaccinerad (för nej, du har inget vaccinationsintyg, därför har du ingen som helst aning om han verkligen är vaccinerad), inget papper på att katten är veterinärbesiktigad och du fick ingen stamtavla som ens bevisar att det är en Maine Coon du köpt?
Du har köpt en huskatt! Varför är den informationen så svår att ta in?
Se nu till att vaccinera katten din, grundvaccinera den, eftersom den troligen inte är vaccinerad överhuvudtaget så du inte riskerar att han blir sjuk. ID-märk honom på något vis, tatuering eller chip om olyckan är framme. Försäkra honom, man vet aldrig vad som händer. Och njut av att vara ägare till en underbart gullig katt.
Att polisanmäla någon för att sälja fel sak kostar dig inget. Det var vad jag avsåg när jag skrev att stämma, vilket var fel uttryckt.
Och som folk här säger så är det en SVERAK-ansluten uppfödares uppgift att se till att kattungen är vaccineradx2, chippad och veterinärbesiktad samt åtföljas av en stamtavla. Ingen stamtavla=huskatt.
Det är nu inget fel på huskatter, jag har själv två stycken varav den ena ser ut som en Russian blue.

Jag tror att det ibland kanske kan vara jobbigt att erkänna,, framförallt erkänna för sej själv att man blivit lurad,,,
/Linda
MIN KATT ÄR EN MAINE COON!!

#100 det är kanske så.. men du kan bara försäkra den som en huskatt, du kan bara om du skulle vilja ställa ut,, ställa ut den som en huskatt, du har inget vaccinationsintyg och bör därför vaccinera din katt.
Så länge du saknar alla papper som katten ska ha för att kallas raskatt så ses den som en huskatt.
Jag känner med dej, det måste kännas hemskt att sitta här och försvara något som faktiskt inte behöver försvaras,, du älskar din katt.. och det spelar väl ingen roll vad katten heter,, om den så heter GREGERrasen eller nåt annat så är det din katt.
Men säg inte att det är en Maincoon när du inte vet helt 100 att det är så… kan du inte ens försöka tänka tanken att du faktiaskt kanske blivit lurad?
/L
Jag säger som Chekov: And I'm the the Czar of all the Russias
#100 Du vet innerst inne att det inte är rätt, en katt utan stamtavla är fortfarande en huskatt. Försäkrar du katten så kommer de fråga efter regnr om du ska försäkra den som main coon. inge regnr blir din katt försäkrad som huskatt oavsett om du anser det är en renrasig maine coon du har…

Tyvärr så är inte personal i djuraffärer, veterinärer osv. inte utbildade i raserna, om du vill prata med någon som kan rasen så är det uppfödarna (de som säljer med stamtavla) och domare, de andra är inte en säker källa. Inte heller animal planets förklaring av Maine Coon, om man skulle tro dem så är även min NFO en MCO eftersom hon har ett "M" i pannan 
Men till din grundfråga! Vaccinationsintyget ska du får från uppfödaren, annars får du göra om vaccinationen. Samtidigt kan du chippa, få en veterinär besiktning samt kastrera din kille så slipper du strilande fertil hankatt
Ni är ju inte vettiga, bara för jag fick min coonis till ett bra pris .. som sagt: svartsjuka klär ingen och definitivt inte er!

#105 Du frågade en fråga och personer här har svarat, bara för att svaren inte passar dig så behöver du inte ha en dålig attityd. det klär ingen heller

#105 så kan man ju se det eller så läser man mitt inlägg #63 och inser att det inte är så bra pris.. 
Nej nu får det vara nog. Tur att det är adventstider annars hade jag kanske råkat skriva det jag faktiskt tänker…

#105 Varför skulle jag vara svartsjuk på att du har blivit toklurad och köpt en huskatt som inte fått den mest grundläggande och vettiga starten på livet. Om du hade köpt en renrasig och registrerad Maine Coon skulle detta inte vara en fråga, allt skulle ha gjorts samt att föräldrarna skulle vara testade. Kostar lite mer, men det är en kostnad som du måste lägga ut iallafall
Det kan du planera in för framtiden, HD kolla din katts höfter samt HCM-testa din katt.
Ja, absolut, jag erkänner. Jag önskar att jag också blev lurad av en uppfödare. Jag är avundsjuk. Vill också ha en huskatt till överpris 
(ja nu var jag barnslig. som man ropar får man svar)
Förresten: Varför skulle någon vara avundsjuk på att lägga ut 3500 kronor på en ovaccinerad blandras?
Coolt med oddeye, men att varenda människa på i-fokus skulle vara avundsjuk på det har jag mycket svårt att tro. Kasta sten i glashus, hej.
#109, skriv det du tänker då? HA. dU Är ju en av de som tror att den är mest expert. SUCK på sådana!!!
Nej för om jag skriver vad jag tänker så riskerar jag en ban från forumet. Och "mest expert"? För att jag återupprepar att du inte har en stamtavla och därmed inte en renrasig Maine Coon? Det krävs en simpel googling för att konstatera detta. Om du lyckades hitta detta forum utan hjälp är nog även du kapabel att göra en sådan sökning själv.
Mest expert är ju i alla fall du själv, som säger emot ALLA, till och med uppfödare av Maine Coon, insatta kattmänniskor, utställningskunniga och 99 procent av alla andra som skrivit i tråden och andra trådar. Lite skrattretande är det ju. Eller gråtretande. Eller båda.
#114, skrev fel: det ska inte stå att den inte KAN vara renrasig. Men att den inte RÄKNAS som det. Särskilt inte om föräldrardjuren inte heller har stamtavlan.
Ja men du kan skriva det i PM till mig? Är militärt utbildad gumman så jag tål skit. Är jägarsoldat och jobbar som det
TS du har köpt en katt utan stamtavla=du har köpt en huskatt, DEAL WITH IT förnekelse förändrar inte sanningen
#117 - Nej det har jag inte , jag har köpt en maine coon. Vad får du ut av att säga emot mig?
#118 för att du har fel kanske?
Fick du något svar ang mailet om stamtavlan från uppfödaren?
#119 Jag har inte fel, men ni verkar ju däremot inte ha någon fritid då ni lägger på det att säga emot mig KONSTANT…. om ni nu tycker att jag har fel varför inte lägga ner bara när ni märker att det inte leder någonstans?
Nej, har icke fått något svar.. Ska ringa henne imorgon , får se om jag har kvar hennes nummer. Vill mest bara ha vacc.intyget faktiskt.

men varför hävdar du motsatsen? känner du uppfödaren privat så du ärligt kan säga att du litar på henne?
Jag gick på samma nit som du,, men fick en underbar katt fördet.
uppfödaren sa att det var en coon, ja det vet vi… bevisade hon det för dej på något vis?
varför sålde hon då kattungarna utan att dom varesej var vaccinerade, id mårkta och allt katten ska göra hos vet innan leverans.
iom att din katt är vit, så är antingen mamman eller pappan vit, är han hörseltestad? är föräldrarna HCM testade?
maila henne och fråga dessa frågor, du skrev ju nästan högst upp i tråden att du tycke att det är konstigt att du inte fick en stamtavla.
säg att det är viktigt för dej att veta detta ur försäkringssynpunkt.
har hon inte lurat dej så skickar hon ju dina papper till dej,,, om inte så vet du ju då iaf att du blivit lurad,, synd bara att du inte kan lite på vårt ord,,, vi vill dej absolut inget illa.. vill bara hjälpa dej för jag kan säga att du är inte den första som kommer in här och säger att dom köpt en renrasig men fick ingen stamtavla. vi har fått höra dom mest otroligt storeys.
Jag tycker inte heller att din ser ut som en rasren coon,, men visst, kan kan ha fel, det kan vara en dåligt typad coonis men
spy inte gall på oss för vi har bara försökt få det att förstå och försökt hjälpa dej.
Maila uppfödaren eller ring,,, eller ge mej numret kan jag ringa som iaf är uppfödare själv och vet vad jag ska fråga om.
vad heter uppfödningen? jag menar,, hennes stamnamn, pm-a gärna om du inte vill hänga ut henne här.
mvh Linda
Vad är stamnamn? Är det hennes namn eller vad innebär det? Nej jag vill ogärna hänga ut henne då jag tycker hon är jättetrevlig osv..
Men, jag har som sagt mejlat henne, jag har inte sagt att jag INTE tänkt på det ni sagt och har faktiskt lärt mig något. Eftersom jag ALDRIG själv haft raskatt, bara mina föräldrar. Men nu har jag ju flyttat hemifrån. Men som sagt; jag märker här vilka som vill mig väl och inte..
Har sagt till henne i mejlet att jag måste ha vacc.intyget iaf…och det vill jag!! Får jag INTE det tänker jag faktiskt gå längre med detta .
Ett stamnamn är det namn man föder upp katterna under, tex att alla katter ja föder upp heter Imasy´s Anna, Imasy´s Britta osv.
Har hon inget stamnamn tycker jag verkligen det luktar skunk, för det borde hon ha om hon ska kunna vara reggad uppfödare nämligen…
# 123. Hm, hon har inte nämnt något sådant… ingen aning isåfall :/ Jag tänker ringa henne imorgon för hon är faktiskt skyldig att ge mig vacc.intyg. tyvärr så tycker jag att jag själv borde vetat bättre ang. det. Vill bara min katt väl . Han är den bästa missen jag haft.

#124 skickat pm till dej.
#124 begär då stamtavlan också så du får tyst på oss en gång för alla
samt kan försäkra din katt som MC
det är lätt att vara efterklok och man lär sig oftast bäst av sina misstag. Tror ingen här inne har tvivlat på hur mkt du gillar din katt och jag måste säga att jag blev lite smått kär när jag såg honom. Men så är jag otroligt svag för vita katter
PS: har precis mejlat en uppfödare som säljer "coonisar" (?) för 2200 kr på samma ort. Har frågat i mejlet om hon har stamtavla! Hanar kostar 3200. Jag är så ledsen just nu .
Kan mkt väl vara den jag köpte Lucifer ifrån…eftersom det är samma ort. jag ville ju alltid ha en coonis, TYVÄRR har jag insett att jag borde läst på mer. Men jag visste inte, har alltför lätt för att lita på folk ..
De föds med blå ögon, sedan kommer den riktiga färgen smygande.
Stamnamn är samma som kennelnamn i hundvärlden. Mitt är S*Felis In Horto (S:et står för Sverige inom FIFe). Sedan 2010 får nya i SVERAK SE* istället, tex SE*KIssekatten. Är de gamla nog, eller i annat förbund, har de inget prefix alls.
Okej, ja men då är det väl Lucifer på bilden. Har iaf mejlat henne, ej svar.. har dock pratat med sambon nu, … han tycker som er
Ta inte illa upp nu för detta är en fråga av REN nyfikenhet. Jag såg att det är lite bruna fläckar i öronen både på bilden du skicka nu och bilderna längre upp, och undrar vad detta är? Är det smuts eller är det typ "födelsemärken"? För om det är något liknande "födelsemärken" så kan du ju jämföra dessa på bilderna du fått + som han ser ut idag och se om det är samma.
Läste en artikel på foderbilen idag och där stod detta ang oddeye "Kattungens ögon är blå. När kattungen är cirka en månad brukar färgen ändras. Är ungen oddeyed (ett blått och ett gult öga) kan man se hur det blå börjar skifta i turkost och det andra i brunt. Före man kan se detta med blotta ögat kan kameran registrera skillnaden. Tar man en bild med blixt blir det blå ögat rött i blixtskenet." Hur gammal är fjunbollen på bilden #127?
Det är väldigt jobbigt att behöva inse att någon man littat på och kanske till och med kommit väldigt bra överrens med har lurat en.
När jag köpte min första flygpungekorre tog uppfödaren nästan dubbla marknadspriset och gav mig på tok felaktiga uppgifter om hur de ska hållas, diet, lagen.. ja allt möjligt.
Nu var detta inte en katt.. men det var jobbigt att behöva inse att jag litat på någon och blivit lurad och felinformerad..och jag förstår om det är det för TS också.. men sånt händer och i livet är det ju helt enkelt så att om man inte vet så vet man ju inte! Jag gick i god tro och litade fullständigt på människan.. och hon tjänade stora slantar på mig.. men jag är ju lika glad för mina flygpungekorrar för det! Men har lärt mig att inte lite på folk enbart för att de föder upp djur. De flesta uppfödare är ju fantastiska men det finns oärliga människor också.
#132 Enligt sambon så ser fläcken i kattungens öra ut som chip-nr , eftersom hans pappas katter har exakt på samma ställe. Finns ingen fläck på Lucifer alls. Sambon hittade hennes efternamn nu och helt plötsligt är hon bosatt i södra Stockholm. Vi bor i södra Norrland. En annons jag såg nu ikväll var VÄLDIGT billig för en maine coon, 2200 för hona och 3200 för hane typ. uppfödaren angav inte namn ALLS, utan kallade sig för maine coon . Det intressanta är att annonsen kommer från samma ort, som är en väldigt liten ort här i södra Norrland…Kan nästan omöjligt vara någon annan.

#134 Hur ser dom du köpte katterna av ut?
Titta i öronen på katten om det är något brunt där, det ser ut som smuts i örat på bilden. Jag har läst att katter med oddeye kan vara döva på den sida med blått öga. Be veterinären kolla det när du vaccinerar katten.
tyvärr blir det fler och fler såna här uppfödare. Man hör t.o.m om historier om hur vissa köper t.ex långhåriga huskatter och sedan säljer dom dyrare på blocket där dom helt plötsligt är en raskatt.
Och många som avlar fram nya kullar hela tiden och enbart avmaskar och sedan säljer ungarna för 2000-3000 för att det är "raskatt utan stamtavla".
Och tyvärr verkar dom sälja dom lätt också, för om man tittar enbart på priset ser det ju ut som en billig raskatt.
När dom då kan sälja för över 3000/katt så blir det mycket extra pengar i plånboken. Och när dom då kan tjäna så mycket på det, så lär dom inte sluta :/
#132 för det första sitter inte chipnr i örat, det är inget som syns utan är något man endast kan se om man scannar med en speciell scanner runt omkring nacken eller ner mot benet om chipet vandrat.
Sen spelar det ingen roll som helst hur renrasig en katt än må vara ända till kattens begynnelse, utan stamtavla så registreras de som huskatter. Du är inte den första och inte den sista som blivit lurad på detta sätt, vet några år sedan samma sak upprepade sig men den personen förstod att hon blivit lurad men tog det ganska lungt ändå och var nöjd med sin huskatt för hon hade hittat sin drömkatt och då spelade priset ingen roll.
Med denna uppfödare skulle jag inte lita ett ord på att katten var vaccinerad då inte mycket av det andra stämmer så utan skriftligt bevis skulle jag anse den som ovaccinerad, annars hade det ju varit lätt att vaccinera den samtidigt som uppfödaren veterinärbesiktade och chipade den.
Om jag skulle vara ärlig är detta en uppfödare gör sig en bra penning på katterna och lurar godtrogna, blåögda och okunniga köpare. En seriös uppfödare tjänar inget på sin uppfödning, allt runt omkring kostar för mycket.
Tycker däremot att du ska vara nöjd med din huskatt som den är och vara stolt för att du just har en helt underbar och fin huskatt, du betalade överpris men fick din drömkatt oavsett MC eller huskatt i grunden.
Men någongång måste du inse att utan stamtavla så kommer den registreras endast som huskatt.
//Pia
#139 I den åldern så är man ändå 20. Man får akta sig från fördomar 
#140 det är inte fördomar, det var mina erfarenheter. och vad spelar det för roll om man ändå är 20?
#139 Jag tycker du är lite väl hård. Hon har ju just insett att hon blivit lurad och är ledsen.
#141 Tyckte bara det lät elakt även om du skrev att det inte var av ironi eller elakhet. Kändes bara väldigt nedlåtande. Känner många födda 91 och dom varken tycker alla andra är dumma i huvudet eller att dom vet bäst. Vuxna människor är dom också hela högen.
Visst kan jag väl hålla med om att man kanske inte har så stor livserfarenhet när man är 20 år gammal.
Men att bli lurad på detta vis som TS förmodligen har blivit anser jag inte ha med ålder att göra.
#143 vem sa att ungdomar tycker att andra är dumma i huvudet? inte jag iaf.. dumma sa jag, som att säga dumma saker som man inte håller med om. läs inte in något jag inte skrivit.
#144 nej, åldern har inget med att göra om man blivit lurad, men attityden sedan när folk vill hjälpa till och informera. det är det jag pratar om.
Läs hela tråden lillfjanten, TS har tagit informationen till sig. Så din kritik är onödig och dessutom för sent ute.
/Fridaybrew
#145 Ja ursäkta, tycker alla andra är dumma. Låter fortfarande elakt/nedlåtande att säga att det är TS ålder och därav attityden.
Finns situationer där man kan reagera "fel" för att man blir upprörd. Vi är trots allt bara människor 

Jag lider verkligen med dig.,..men nu när du börjar se hur hon verkligen är…att hennes hona antagligen får kull på kull på kull och slits ut rent ut sagt för att tjäna pengar…då förstår du väl att hon inte är seriös, hur trevlig hon än är. De är oftast detta…de som bedrar. =(
Och när det gäller mina inlägg att han inte ser rastypisk ut…då är det faktiskt så att jag håller på att utbilda mig till kattdomare..har inte kommit så långt ännu pga att min hane måste ta några mer cert för att bli Grand International Champion och jag har några gånger till att gå assistent…men jag är kattnörd och jag går som sagt assistent väldigt mycket och läser på om raser, trots att jag inte har maine coon själv utan Norska Skogkatter och långhårig huskatt. Men som sagt jag har tagit i många maine coons i mina dagar och står bredvid domarna när de dömer och frågar så mycket jag kan. Och sedan har jag en lång och dyr domarelev utbildning.
Jag älskar alla katter oavsett ras och tar hand om hemlösa kattungar. Min långhåriga huskatt är pärlan här hemma.
Du får gärna Pm:a mig hennes uppgifter så skall jag kolla upp henne lite mer.
Skall du försäkra dina katter så kan du bara göra detta som huskatter då du inte har stamtavla och då kan du inte få mer än 1500kr i liv. Stamtavlan är en försäkring från oss uppfödare att allt har gått rätt till, att honan inte får kull på kull. Att föräldrarna är testade, att du kan ställa ut katten…att du kan avla på katten och du kanske inte är intresserad av detta nu men i framtiden kan allt hända. Reagerar inte på priset på katten utan just att du inte fått stamtavla eller vaccineringsintyg. Vi uppfödare får inte föda upp blandraser/huskatter, vi måste regga kullarna och en massa mer. Hon följer inte detta och borde inte föda upp, hon förstör för andra uppfödare och hon lurar flera än dig. =(
S*Luddhuvet´z
# 139
Jag är också född 91 och jag vet inte vilka i min ålder du träffat men det är nog bra om du ser dig runt och träffar lite fler. Jag tror inte attityden har med åldern att göra och det är klart att det är jobbigt när man som TS har blivit lurad.
Jag är förövrigt medveten om att jag vet långt ifrån bäst och jag tycker definitivt inte alla människor som kritiserar mitt sätt att vara/göra saker är dumma 
~ Ysmn
Som sagt så har jag väldigt lätt för att lita på människor. Därför var det väldigt väldigt svårt att faktiskt ta in att jag blivit lurad….Därför jag reagerade som jag gjorde.. men har förstått det nu. Som sagt så hittade jag en annons där en säljer maine coon för 2200 (för honor) och 3200 (för hanar). Sambon mejlade och frågade ang. stamtavla, om denne person har det på sina katter. Vi har inte fått något svar än, finns inget tel. nr man kan ringa. Ang. uppfödaren till min Lucifer så har jag fortf. inte fått något svar på mejl. Så vi har bestämt oss för att ringa henne idag, låter sambon göra det då hon inte har hans nummer och inte kan strunta i att svara när han ringer. Skulle hon inte ge mig vacc.intyg kommer jag ju säga att hon kan få ett nytt… men säger hon att hon inte har stamtavla, vad gör jag då?
PS. Ang. den som säljer maine coon- kattungar för det billiga priset kommer annonsen från samma ort. Det är som sagt en MYCKET liten ort här i södra Norrland. Känns inte som om det av en ren slump skulle vara en annan uppfödare. Min vän sa också att hon har flera kullar så jag började tänka på vad du #148 sa. Hon hämtade sina kattungar efter mig. Hennes ena kisse är en kopia av min Lucifer, skulle man sätta de två bredvid varandra skulle man bara kunna gå på ögonfärgen, vet inte om hennes katts ögon är blåa båda två dock.

Då frågar du varför han inte har en stamtavla. 200kr per katt kostar det att ta ut så hon kan inte skylla på kostnaden. Fråga om någon av föräldrarna har avelsförbud och det är därför…och vad det är för fel på den katten i så fall så du kan kolla upp din egna katt. Men tänk på att fråga snällt så hon svarar. De brukar bli väldigt otrevliga.
S*Luddhuvet´z
#152, Tack får göra det! Jag återkommer med hur det har gått
Jag har en vit huskatt som är oddeyed och hon är helt döv. Jag tycker att man märker ganska tidigt i alla fall om katten är helt döv. Däremot är det ju lite kruxigare om den är döv enbart på ena örat.
Hoppas att det löser sig för dig.
#149 nej nej, jag behöver inte träffa fler :) jag umgås nog helst med folk i min egen ålder.
till ts: jättebra att du börjat ta in vad folk har sagt, jag vet att det kan vara svårt att höra att man blivit lurad mm, har varit där. tyvärr så finns det många som absolut inte kan inse att de blivit lurade, och det kan alla bli. hoppas att det löser sig för dig.
Och det är defenetivt ingen dålig egenskap att lita på folk. Den som borde skämmas är uppfödaren som utnyttjar detta hos andra.
#156 Precis, att lita på folk är ju något som alla måste göra i någon utsträckning, jag tycker inte att det är något fel på det, dessutom är det en stor grej att mitt inne i en sånhär diskussion komma fram till att man kanske hade fel.. är inte många som kan säga en sådan sak när man haft en såhär hettsig diskussion, jag tycker det är grymt bra gjort. så jag tycker vi ska ge TS lite cred, :)
Så tråkigt med såna där falska människor som luras :(
Tycker inte du behöver hörsel testa din katt TS, det behöver du bara göra om han verkar döv eller ska gå i avel :)
Kolla även i öronen, har han nåt som ser ut som siffror är han öronmärk = samma funktion som chip.
Hej allihopa, vet ni vad vi borde göra? Jag ska till vetten med katten nu (huujaa) men ikväll tänkte jag starta en tråd om Konsumenträtt vid kattköp - om ingen redan har gjort det ;). Där vi diskuterar vad man gör när "varan" inte är vad den skulle vara, om köpet inte går till som det ska etc. Vad har konsumenten för rättigheter och säljaren för skyldigheter? Ni som har raskattsuppfödning eller har läst (hobby)juridik kan säkert komma med viktig input så jag hoppas ni kollar in tråden sen! Och TS också såklart, det är ju personer som henne vi har möjlighet att hjälpa.
Bara för att man har en oseriös avel är man INTE befriad från ansvar! Lagen gäller alla.
Så jag hoppas ni hjälper till med denna diskussion senare.
#159 men vad som är oseriöst eller inte är väl vad man själv tycker? man kan vara en oseriös säljare som luras med vad man säljer, men oseriös avel, vad är det egentligen? visst, många tycker att man är det om man inte testar osv, men det är väl inte lagstadgat att man måste göra det? huskattsavel tycker många är oseriöst, men det är ju fullt tillåtet.. bara funderingar, och jag ber om ursäkt för ot. (vad jag anser om detta är att det är omoraliskt, men jag kan inte beskylla folk för att vara oärliga om de inte bryter mot regler och inte far med osanning) ser fram emot den tråden du ska skapa! ;)
Man har fortfarande rättigheter som konsument, då köplagen gäller även för katter och privatpersoner. Vilket kan bli kostsamt för privata säljare! Många vet inte detta. Har katten dolda fel exempelvis så kan konsumenten få ersättning för detta, vissa tror ju bara det gäller om säljaren har dolda fel försäkring. Vilket är felaktigt eftersom doldafel-försäkring snarare är en försäkring till SÄLJARENS förmån :). Men som sagt, en annan tråd senare.

Måste bara säga att du har en otroligt vacker katt. Älskar oddeye och vill ha en sådan någongång.
Jättetråkigt att du blivit lurad , man vill ju lita på folk
Blir sur att det finns uppfödare som bara vill tjäna pengar. Är man seriös så kostar det massor att föda upp.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#161 Du menar konsumentköplagen hoppas jag. Köplagen är något annat.
#150 Om det är samma person som har annons ute nu på "MC" så står det ju faktiskt att dom säljes utan stamtavla. Det gjorde det säkert i annonsen för eran katt också.
#164, Vet inte vad du pratar om? Detta är annonsen jag menar: XXXXXX (länk borttagen med hänvisning till personskyddslagen)
Sen verkar du ha allmänna problem med mig, du visste ju inte ens vilken annons jag menade först. Det stod verkligen ingenting om att katterna såldes utan stamtavla då jag tingade Lucifer.
Vi har pratat med henne via telefon nu. Hon skulle skicka vacc.intyg via posten och ang.stamtavlan så sa hon att katterna ej var registrerade och att hon inte hade någon. Min sambo som är så j*vla SNÄLL mot alla när det gäller sådant där sa inte något. Jag bad honom ringa för att jag var väldigt arg. Hon sa iaf att hon skulle kolla upp det här med stamtavla. Hm. Hur gör jag då om det inte kommer någon stamtavla? Kan jag anmäla på något sätt/kräva tillbaks pengar etc?
#162 - Tack så mycket! Han har fått jättemycket bra feedback faktiskt, finns nog inte någon som INTE älskar Lucifer
haha
#165 vet ej om du kan, men blir det pengarna tillbaka måste du även lämna tillbaka katten… ev om du kan få henne att gå med på att betala tillbaka en summa av pengarna frivilligt, men det känns inte troligt. :/

#165 Allting beror ju lite på vad ni kom överens om från början. Om katten skulle säljas med stamtavla eller inte.
Grejen är ju att om de varit reggade med stamtavla från början så hade hon ju kunnat sälja dem för mer än dubbla priset.
Om föräldrarna inte är registrerade så kan ju heller inte ungarna få stamtavla.
#165 Kan du vara snäll och tagga ner för du har inte en aning om HUR jag skriver eftersom du inte hör mig prata.

Men kan man inte på nåt sätt hävda att det är falsk marknadsföring då man annonserat om att det är en viss ras, och sedan inte har belägg för att det är det? Det finns ju tex muntliga avtal, som gäller i rätten…
#170 Jag tycker det.

#170 håller med dig. Har hon bevis på att föräldrarna är renrasiga, dvs har stamtavla, ja då är ju kattungen det också. Annars är det falsk marknadsföring om hon påstår att de är mco men de ej är det. Hon kanske själv blivit lurad och fortstätter föda upp oreggade mco.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

men detta om marknadsföring skulle vi ju ta i annan tråd,,,, hon har ju insett att hon blivit lurad mer eller mindre oich strångt av henne att ändra uppfattning mitt i denna hetska tråd.
Jag tror inte alls att hon kommer att börja föda upp oreggade MCO.. hon vet ju hur det drabbade henne själv.
//Linda
Skiter snart i detta, först säger man här inne att säljer man utan stamtavla och skriver att det är en maine coon är det överpris och bla bla bla, hade hon sålt katten under "huskatt/bondkatt" så hade väl priset varit lägre antar jag! Sen frågar jag om tips, skit samma kan väl inte göra så mycket mer antar jag….
#169 Jag taggar inte ner förrän du slutar upprepa hur oansvarig jag är, det kan jag läsa mellan raderna, eftersom du skrev att hon säkert skrev i annonsen att hon inte hade stamtavla. Vilket jag sa till dig att hon inte gjorde och var fick du det ifrån helt plötsligt mitt i allt?
#167 Nej känns inte troligt att hon skulle vilja ge mig han för en lägre summa.. menmen, vill ju knappast lämna tillbaks Lucifer
Enorm lättnad över vacc.intyget iaf… känns som att min katts välmående är allra viktigast

#176 absolut är han väl och ve viktigast,, absolut,, bara hoppas att du får vaccinationsintyget.
att du skulle få pengar tillbaks tror jag inte heller tyvärr..
ja en dyr huskatt blev det,, men ack så underbar,, eller hur..?
jag tycker fortfarande inte att det är du som gjort fel i detta utan det är uppfödaren som säkert upprepade gånger gjort på samma vis.
synd bara att man går på niten hela jäkla tiden…
men se det så här… du har lärt dej nåt av detta.. precis som jag gjorde.. :-D och nu blir jag mer än galen på dessa människor..
//Linda
Den annonsen som du länkar till T.S är ett typexempel på hur det inte ska se ut. Uppfödarnamnet finns alltid med i en seriös annons. Här syns inte vem som är uppfödare.
Som jag sagt tidigare har du ett tingningsavtal där det står att du tingat en Maine coon och inte fått stamtavla kan du polisanmäla detta och det kostar inget. Det kan åtminsone ge skrämselhicka för säljaren.

#178 En anmälan kanske iaf kan rädda andra stackars ovetande från att köpa till överpris, även om katterna är lika underbara för det!
#177 Japp min Lucifer är himla underbar
är så glad för han!
Och ja jag har lärt mig något av det här, hade faktiskt ingen aning om det här förr att har de inte stamtavla så klassas de som huskatter. Jag trodde att stamtavla bara krävdes för utställning osv. Givetvis tycker jag detta är rätt sjukt, men så är det ju.
#178 Ja jag tänkte ju också det att det är väldigt konstigt att inte ha med namnet. Den här personen har inte svarat på sambons intressemejl heller, kanske eftersom han frågade om stamtavla? Fixar hon ingen stamtavla så har du rätt att jag borde nog anmäla eftersom att jag inte vill att någon annan ska råka ut för det jag gjorde .
#179 Precis, så därför vore det nog smart att anmäla!
#163. Varför hoppas du det? Köplagen (inte konsumentköplagen) är den relevamta lagen som gäller när privatperson köper av en privatperson.
http://katter.ifokus.se/discussions/4ee10e5a88f4724d10008444-kopa-katt-konsumentratt (ännu tom, så ni som kan något får gärna hjälpa till!)
#181 Ytterst få privatpersoner säljer kattungar.
Nu hänger jag inte med. Är det få privatpersoner som säljer kattungar? Vilka är det då som sätter in alla annonserna?
#183 Uppfödare
#184 Så gott som bara privatpersoner om du tar tex Blocket.
#182 Men om en uppfödare köper en katt av en annan uppfödare gäller köplagen, eftersom det då är mellan två näringsidkare ;)
Så båda lagarna är relevanta i det här läget =)
Mvh, Sara
S*Capsicum's, www.capsicumcats.se
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
tyvärr är det så att katt ovasett ras/er utan stamtavla är helt vanliga huskatter sen om man ska proffsa på att det är raskatt till vilket bevis? Du har inget det är stamtavla som är kattens bevis för att den är renrasig.
Den har för mig samma värde det är en katt oavsett stamtavla eller inte, men lägga ut samma kostnad i inköp det hade jag inte gjort. Gäller samma på hundar oreggad hund=blandras sen om båda fäderdjuren är renrasiga med stamtavla vad har man för nytta av det om inte uppfödaren reggat valparna?! Det måste man oxå förstå att renrasiga katter har mer rastypiska tester de ska följa innan de avlar, de har mer krav är oreggade katter. Antar att denna inte gjort de tester som krävs eller så var inte fäderdjuren inreggade=huskatter.
#186 Fullt medveten om det, men trodde vi pratade privatköpare.
Aktiv avel = uppfödare.

#184, jag håller inte med dej där..
iofs så beror det ju på hur man definerar uppfödare..
vissa anser att tar man en kull är man uppfödare,, jag anser inte att det är så.. man kanske vill vara uppfödare, men en uppfödare tar betydligt mer ansvar än dessa lurendrejjare och andra huskatts"uppfödare" gör.. dom tar en kull antingen för att tjäna pengar eller för att deras hona minsann är så himla söt. Fel anledning som jag ser det..
//Linda
Ja, likväl är de uppfödare (fast jag brukar skriva "uppfödare" ;) ). De har skyldigheter gentemot köparna gällande varorna de producerar.
Men om grannen tar kullar på sin honkatt så är h*n visserligen uppfödare, men ändå privatperson. Och de flesta annonser sätt faktiskt in av just sådana privatpersoner.

jo men asså.. jag är oxå någons granne.. men jag ÄR uppfödare..
men jag förstår vad du / ni menar..
men ser lite olika på det bara…
seriös och icke seriös,, kanske man ska säga då istället..
Det viktiga är vad man räknas som JURIDISKT - vars definitioner jag inte sitter inne med. Om jag tar två kullar på min honkatt per år, men inte redovisar detta och inte är inskriven som uppfödare, så kan jag påstå att det inte är någon näringsverksamhet. Och både köplagen och konsumentköplagen innebär ju, som tur är, skyldigheter för säljaren.
#191 Jag tänker ju främst inlägg i denna tråd som syftande till vad tråden handlar om. De flesta buskavlare och blandrasuppfödare avlar ju upprepat. Som jag skrev i #188: aktiv avel.
Finns massa av dessa som avlar betydligt mer än många av oss som avlar renrasigt. På 2 år har jag haft 3 kullar.

#193 men inte tar du väl 2 kullar / år på en hona? eller blandar jag ihop äpplen och päron nu?
#193 skrev ju OM, inte ATT.
Vänligen håll tonen mot varandra!
202, Förlåt ja kunde inte låta bli. Haha
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#195 hehe ja det gör du :P. Jag har ingen hona, och min hankatt är kastrerad sedan han var sex månader. Texten var ett exempel på oseriös avel som man kan tjäna rätt mycket pengar på, men som även kan vara svår att "bevisa" som annat än en enstaka parning eftersom allt sker svart och under mattan.
Oavsett vilket så lämnar jag diskussionen (eftersom jag inte har en aning om när man klassas som näringsidkare!) och återkommer i andra tråden (rättigheter vid kattköp).
Här är en länk till en bra skriven artikel/berättelse, var tvungen att gräva lite i ifokusarkivet men men det är ju därför vi har sökfunktionen =)
BTW artikeln är relaterad till denna tråden.
EDIT glömde länka *doh* *skratt* natthjärnan är inte helt med.
http://katter.ifokus.se/articles/4d713ed4b9cb462233055634-jag-blev-lurad-av-oserios-uppfodare
Edit två:
När man ändå är i arkiven och gräver så kan detta också vara värt att läsa om hur det kan gå till vid kattköp och hämtning/lämning osv osv och hur tokigt det blir. Dessutom är det bara bra och känna till så man vet hur det kan gå till så varningsklockorna ringer i framtiden om det nu blir aktuellt.
http://mainecoon.ifokus.se/discussions/4d713b53b9cb4622440528b8-efterlysning-av-uppfodare
/Fridaybrew
#205 var är länken? ;)

#70 Vill bara säga att stamtavla är absolut inte något statusbevis, en stamtavla är däremot ett ganska säkert kvalitetsbevis.
En stamtavla visar att uppfödaren förbundit sig följa de regler som förbundet satt upp om inte blir uppfödaren avstängd.
En del av de uppfödare som sitter och säljer oreggade katter kan faktiskt vara en sån som blivit utesluten ur samtliga förbund pga av att denna inte följt regler som finns där i "djurskydds-ändamål".
* Har föräldrarna till din katt navelbråcksfrihetsintyg?
* Är de testade för HD och HCM (HCM skall kollas vid 1,2,3 och 5 år) Det finns en del Maine Coon som fått avlivas pga HD för att de haft så svåra plågor, HCM är dödligt och det är dessutom enligt svensk djurskyddslag förbjudet att avla på katter som nedärver skadliga anlag till sina avkommor, följer din uppfödare dessa regler?
* Har hanen godkänd testikelstatus?
* En renrasig Maine Coon efter testade föräldrar kostar kring 6500-7500:- men då kan du också ta en livförsäkring som gör att du får tillbaka hela köpesumman OM katten skulle dö i förtid, en icke registrerad katt får inte livförsäkras för en högre summa än 1000:-, så jag tycker absolut att du skall kräva att få ut stamtavlan på din katt om det nu är så att den verkligen är renrasig, då kan du livförsäkra katten för den summa du köpt den för åtminstone (dvs 3500:-).

#207 Har du läst hela tråden? Hon har förstått de här sakerna nu, iaf! :)
#208, #209 Det är bra info ifall någon annan läser tråden.
#209 Det är väl inget att skratta åt att folk vill hjälpa och säga sin sak?
Haha jo det var ju lite jobbigt i början att alla typ sa samma sak xD menmen man kan väl säga att det har satt sig rätt ordentligt nu i alla fall och jag har ju trots allt lärt mig något

Fast #207 var ett mycket bra inlägg tycker jag, det är verkligen beskrivande och enkelt att läsa. Tack för det, det ska jag i framtiden referera till :)
#209, Det tog ändå cirka 130 inlägg innan det "sjönk in", så det kanske är lite fel att reagera på att folk upprepar sig. Och det enda du har skrivit i tråden var tydligen ett inlägg så grovt att det togs bort och du fick en varning från moderator, så frågan är ju vem som ska sitta och skratta här..?
213 Jag har inte fått någon varning ? Vad har du fått det ifrån? Sitta och gissa på saker kan du göra någon annastans.
Och nej det var knappast grovt. Om du inte tycker att ordet patetiskt är grovt. tycker inte jag. Men jag och Moderator tyckte tydligen olika=). Ingen skada skedd. Och jo. jag skrattar. Och det gör nog alla som går in och läser tråden som inte är ett dugg intresserade av katter.
jag är med på andra sajter och jag tyckte att stämmningen där inne var dålig. Då länkade ena MODERATORN till detta inlägg för att visa att det finns ställen med VÄRRE stämning och människor som tror dom kan/vet allt =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#214 nu bidrar ju du till en dålig stämning här.. och varför du hänger med och kommenterar här då du inte är ett dugg intresserad av katter förstår jag inte heller.. men det är väl för att det är kul att reta upp folk kan jag tro. inte moget.
Man får tycka vad man vill men inte förlöjliga andra. Att enbart gå in i en tråd för att skratta åt andra är inte okej. Så nu får tråden återgå till att handla om TS katt.
#216 ja, en del är lättroade..
Oavsett har TS en underbart fin katt.
//Pia

Såg nu, satt på jobbet tidigare och hade svårt att läsa precis allt.
TS, jag tycker det är enormt sorgligt att du blivit lurad och blir heligt förbannad över att personer ska kunna lura oskyldiga köpare på detta sättet och gå fria. Kan bara beklaga att du lurats, men är säker på att du finner glädje i den goa lilla pälsboll du har där trots allt.
Nästa gång någon blir lurad är jag säker på att du kommer att vara bland dem som villigt delar med dig av dina erfarenheter och tillsammans kanske vi alla kan upplysa allmänheten så mycket att skojarna inte längre får sina katter sålda till ockerpriser och därmed räddar någon annan från att bli lurad.
Jag hoppas att du en dag får din renrasiga MCO också, det är något speciellt med dessa otroligt varmhjärtade goa underbara individer :-D
Önskar dig all lycka och hoppas att du stannar här och kommer att kunna trivas med alla oss här även om starten blev lite knackig och full av besvikelse.
Sen måste jag också säga att jag tycker inte det är så värst konstigt att en människa slår ifrån sig i början, det är en ganska naturlig reaktion, även ilskan som riktas mot dem som skriver sånt man inte "vill" höra är fullt naturlig det tar tid att smälta en sån sak, men det är stort att kunna luta sig tillbaka tänka igenom det hela och ta till sig det som skrivs.
Och nu säljs katten för att den inte passar med er hund? Var han inte värd mer än så?
Säljs?
Som vanligt är det hunden som får stanna…
#223. Mmm båda katterna ute på blocket nu. Maine Coon 2000 och Perser/skogkatt 500 kr. Säljes pga passar inte med hunden.
Men men, TS är ju inte längre kvar här så. Lite tråkigt, hon verkade ju så kär i denna katt :(.
Först när jag såg annonsen kom jag in här för att säga att någon hade snott hennes bild hehe. Men så såg jag namnet på katten.
Katten har tydligen blivit en maine coon igen, fast TS verkade förstå det där med stamtavla. Men h*n har ju blivit lurad, så varför skulle h*n inte kunna lura en mindre påläst intressent också.
Det här gör mig så ledsen. Stackars katter.
Uppfödare av Radoll & Kurilean Bobtail Långhår.
http://piecesofarts.blogg.se

Tycker det är så "lustigt" när det står i annonsen att endast seriösa köpare bör höra av sig. Bör inte säljaren vara seriös för att det ska kunna begäras?
http://hundar.ifokus.se/discussions/4f07a82488f47259bf000adb-ska-kanske-kopa-en-engstaff
Jaja, jag överreagerar kanske, men argumenten i tråden gör mig rätt förbannad. Katterna säljs för att hon vill "satsa på hunden", innan hundens ens är köpt är det alltså bestämt att katterna ska väck. Bra jobbat. Vissa borde uppenbarligen inte ha djur överhuvudtaget.
#230 läste precis den tråden, så ledsen man blir….