skendräktig på p-piller?
Kan en katt bli skendräktig trots hon får p-piller?
min honkatt har fått p-piller i dryga halvåret, och när jag fick det utskrivet så rekommenderade min vetrinär att jag bara skulle ge henne när hon börjar löpa för att bryta löpet. Och då hon är 100% innekatt och inte vart på rymmen nån gång så är chansen att hon träffat en snygging lika med noll.
Så i senaste löpet så fick hon ett p-piller som hon antingen lyckades spotta ut eller kräktes upp. Så löpet fortsatte några dagar till innan jag insåg att hon nog inte fått i sig pillret och då stoppade jag i henne ett till och löpet upphörde.
Men kan detta ha gjort att hon blivit skendräktig? för hon börjar bli tjockare om magen och har blivit väääldigt social och tillgiven. Hon sover hos mig om nätterna och vill gärna ha kroppskontakt. Annars brukar hon vara väldigt självständig.
Vi har en kastrerad hankatt men han har aldrig visat det minsta intresse för henne när hon löpt utan snarare tyckt att hon vart pest och pina som uppvaktat honom hela tiden.
Anledningen till att jag inte kastrerat henne är att jag vill ta en kull på henne om något år (hon är 1½ i dag) när vi bor i hus istället för i lägenhet samt så vill jag ha tid på mig att hitta en genomtrevlig hane som kan vara lämplig pappa som inte är för dyr.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Bättre att låta kastrera henne, då p-piller ökar risken för livmodercancer har jag hört från olika håll.
Tror inte pillrena har gjort henne skendräktig.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
P-piller innehåller hormoner som imiterar dröktighet, så varför inte?
Tycker också du ska kastrera henne, du utmanar ödet genom att ha henne på piller så länge och att ta ungar på henne när hon är äldre.
Och är det en huskatt så kastrera bums och hjälp en hemlös dräktig stackars katt istället.
Kastrera henne även om hon är raskatt, såvida du inte håller på med seriös avel och hennes blod verkligen behövs för att förbättra rasen.
#3 Spelar ingen roll om det är raskatt eller huskatt?!
# 5 Om man föder upp raskatter så har det visst betydelse.
#6 Jag menade i TS fall.
Alla katter som ej ska användas i avel bör kastreras, oavsett om det är huskatt eller raskatt.
Hittade lite info på katter.nu
Skendräktighet förväxlas många gånger med att en hona "går tom" men en "äkta" skendräktighet är nästan identisk med en riktig dräktighet. Honan får röda tuttar (inte alla), hon äter mer och får lite hull efter ca. fyra veckor. Hon får mjölk i juvren och får faktiskt värkar någon gång mellan 63-70 dygn men det kommer inget såklart. Detta fenomen hör inte till vanligheterna. Det är inte fråga om skendräktighet när en hona "går tom" efter parning dvs. honan har fått ägglossning men inget ägg är befruktat eller så är de tillbakabildade på ett mycket tidigt stadium. Vid dessa fall kan honan också få röda tuttar men de brukar "komma och gå" så man ser aldrig säkert på om hon verkligen skulle kunna vara dräktig. En sådan hona lägger också på sig en del på grund av ökat foderintag. Men, skillnaden här är att en hona som "går tom" börjar löpa igen efter sex-åtta veckor. Om en hona börjar löpa redan efter ett par veckor efter parning har inte någon ägglossning skett. Hoppas att det klarnat för dig !
Så visst tror jag att hon kan vara skendräktig. Dock verkar det vara ovanligt.
#8 tack!
Jag för ingen seriös avel, eller avel alls för den delen. Men jag vill ha ungar på henne för hon har ett väldigt fint temperament för att vara en tråkig huskatt och ingen tvärfin utställningskatt med bra blodlinjer. Och jag har hem till eventuella kattungar redan. Inom vår familj hamnar djuren aldrig långt bort.
Min stora katt börjar bli gammal och har nog inte så många år kvar, vi kommer inom 1-1½ år flytta till hus/gård och jag vill ha in-och-ut-katter som håller nere möss och råttor nere.
sen de katter som löper störst risk att få cancer är de som man proppar i p-piller en gång i veckan. inte en gång i kvartalet när de löper.
Men visst kan man kastrera och köpa/ta omplacering/hittekatt osv också för att få råttfångare och familjekatter. Får se hur det blir framöver.
Men tack för infon ang skendräktighetsmöjligheten av p-piller, det är bara att vänta och se när hon kommer i löp igen ^^
Varför kallar du din älskling för tråkig huskatt? 
För övrigt så tycker jag definitivt ni ska adoptera en oönskad katt som råttfångare i ställlet för att tillföra ännu mer huskatter som riskerar få oönskade ungar.
Den dagen det är OK att "ta en kull på sin fina hona" är den dagen då katthemmen är tomma.
#10 det är den attityden jag oftast möter, när folk får reda på att faktiskt inte är en russian blue. Hon är en så kallad norsk bondkatt (dvs inte rasren skogis). Men hon blev korthårig.
Men för mig är hon inte tråkig, hon är den goaste katt jag haft. Som kattunge så ville hon sova under hakan och på min bröstkorg, mycket bra för en astmatiker som mig ^^
Nu som vuxen sise så är hon sin pappa upp i dagen. Otroligt charmig och trevlig.
#9 Tar du en kull på din hona då sysslar du med avel.
Tyvärr oseriös avel då det inte går att stambokföra kattungarna.
Stolt ägare till tre La permer
Fattar jag dig rätt, du har gett katten p-piller i ett halvår MEN bara för tt bryta löp? Har duens läst på förpackningen?? man ska ge katten regelbundet med minst en gång i veckan för att förhindra löp och ett piller hjäper inte att avbryta ett löp! fattar jag rätt så byt veterinär!
några frågor:
1. har hon varit ute på egen tass? dvs då hon inte "löpte" antingn att du eller någon annan släppt ut henne.
2. bor du så att ingen hane kan ta sig in i lägenheten?
3. Har du varit kattvakt åt en hankatt under 7månader.
4. Hur länge har din hane varit kastrerad ? en hankatt som nyligt kastrerats kan bli pappa.
har du rejält otur kan dräktighetssymptom bero på annat tex sluten PYO eller något annat

Det finns 100 000 fler katter än det finns hem till i Sverige. 100 000, inte bara några stycken alltså. Behövs det verkligen sättas fler ungar till världen bara för att katten i fråga har ett härligt temperament? Det har även otroligt många av de hemlösa, magra stackare som dag ut och dag in far illa. Dessa behöver ha hem. Dina hona behöver inte få ungar.
Varje kattunge som dina hona får om du parar henne gör att ÄNNU en hemlös stackare får vara utan hem, eftersom varje katt som du låter födas till denna värld bidrar du till att det blir fler hemlösa katter på ett eller flera sätt:
Har du redan planerade hem till ungarna så kunde istället varsin hemlös mager stackare få!
Om din hona får ungar som du ger bort, tänk om de nya ägarna i sin tur tar ungar på dessa katter? De ungarna ska också ha hem, och då är risken stor att åtminstne en av dessa kattungar så småningom blir utslängd eller omplacerad (och fortfarande fertil) när ägaren tröttnat, och därmed tillverkar denna katt i sin tur ännu fler kattungar…
Det är ditt ansvar att inte låta detta ske. Alla bör dra sitt strå till stackan för att åtminstone inte spä på huskattbeståndet ytterligare. Kastrera din vakra honkatt istället, så bidrar du till att flera av dessa 100 000 hemlösa stackarna får egna fina hem även i kommande kattgenerationer!
Vill du vara med om kattfödsel och kattungarnas uppväxt ändå så kontakta ett katthem eller gå in på hittekatter.ifokus.se och ta dig an en hemlös dräktig hona istället. Då får du vara med heeeela vägen :) Men du bidrar inte till fler hemlösa katter!
Dessutom innebär det enorma risker för din kisse att få ungar. Det är inte ovanligt att en förlossning går fel. Det kan kosta ca 20 000 att göra kejsarsnitt på kissen, men det är ändå inte säkert att hon överlever en problematisk förlossning.
Det är dessutom många hälsotester som behöver göras på både hane och hona innan parningen ska ske. FIV/FELV, HD, HCM osv… Eftersom det är huskatter finns det ingen som helst koll på ärftliga dolda sjukdomar som era katter kan bära på och som ungarna drabbas av.
Nej kastrera istället, så blir din missa mer harmonisk och klart mer avslappnad i sinnet, istället för att ha en massa ungar att ta hand om, och barabara tänka på att hitta nya killar när hon löper. Låt din katt slippa det, och låt de hemlösa katterna få de hem som du annars skulle ha gett dina kattungar till. Låt inte dessa stackare vara utan mat och kärlek bara för att du tycker att din hona ska få ungar.
Om du har en veterinär som rekommenderar att återkommande avbryta löp med p-piller hade jag bytt veterinär ögonaböj! Risken för livmoderstörningar ökar när man gör som du gör. Dosen skall vara så hög att katten aldrig går in i ett löp om det ska vara så skonsamt som möjligt!
P-piller är överlag ett ofog, min veterinär hade enligt egen utsago velat klassa p-piller som djurplågeri. De livmödrar som utsätts för p-piller under längre tid kan se rent av groteska ut vid kastrering. Jag rekommenderar hellre ett suprelorinchip för kattens skull.
Och väljer du ändå att ta en kull så gör tester innan och vaccinera, idmärk och besikta kattungarna innan leverans, och avmaska vid behov.
Men då kan det vara en bra idé att redan nu göra vissa tester. Det kan ju hända att det finns något som gör att din hona inte bör paras.
Och då vore det ju onödigt om hon hinner gå på p-piller länge.
(och sen att pappan också testas förstås)
För känner du dom som vill ha katt så vet du ju att dom vill kattens bästa och kommer betala för allt som görs också.
Men sen kan det även vara bra att tänka på situationen med hemlösa katter.
Hur vet du att ev ungar kommer att få mammans fina temperament?De kanske bara blir tråkiga huskatter………..
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Huskatter är definitivt inte tråkiga och lika mycket personlighetsmässigt som en raskatt. Trött på att trackande från olika håll i olika trådar ang huskatter (bondkatter som jag säger)
#18 Det trackas aldrig på huskatter här på forumet, något annat är nog din egen tolkning. Det är du som verkar anse att individvärde och avelsvärde är samma sak, men de flesta av oss här inne anser att huskatter endast saknar avelsvärde. Som individer betyder de däremot lika mycket och hemma hos de flesta av oss har det väl smugit sig in en och annan huskatt också. :)
Adjektivet "tråkiga" i denna tråd myntades av TS själv (vad jag förstår ironiskt menat) och på den vägen har det fortsatt. Det är väl uppenbart att ingen här verkligen tycker att huskatter är tråkiga? :)
#19 Har jag sett många gånger i många trådar att har man huskatt ska man inte avla, man ska inte göra det, eller det osv….
#20 det handlar väl mer om att höja huskattens värde.

#20 Att man inte ska avla på en huskatt är inte för att det bara är en huskatt, utan det är för att det redan finns ca 100 000 hemlösa katter i Sverige idag och 99,9% av dessa är garanterat huskatter. Dessutom sker inte hälsotester på huskatter innan parning, och mycket sällan ens vaccination av kattungarna. De ges bort många gånger, eller säljs för en ynka hundralapp. Därav har många huskatter hälsoproblem, eftersom föräldrarna hade någon dold sjukdom som inte borde ha avlats på men det undersöktes aldrig.
Raskatter har en helt annan status eftersom de föds upp kontrollerat: Man stambokför så att man VET att katterna som paras inte är för nära släkt, man hälsotestar föräldrarna och avlar (mestadels) bara på friska individer för att få fram så frisk avkomma som möjligt, man vaccinerar, veterinärbesiktar, ID-märker och försäkrar ungarna innan leverans så att de får en sån bra start som möjligt i livet och sitt nya hem. Raskatter slängs sällan ut eftersom de kostar så mycket i inköp att "vem-som-helst" inte vill lägga de pengarna på en katt.
Så att avla på huskatter på vanligt vis är att försämra kattens status. Att INTE avla på dem, eller att åtminstone avla seriöst genom att göra alla tester på föräldrarna innan parning och vacca, märka och försäkra ungarna innan leverans - DET är att höja huskattens/bondkattens status! Avlar man inte = inga fler föds nu när det finns så extremt många utan hem. Avlar man seriöst = man visar på att även en huskatt är värd att göra allt detta med, att de har samma värde som raskatter.
"#19 Har jag sett många gånger i många trådar att har man huskatt ska man inte avla, man ska inte göra det, eller det osv…."
Vad är egentligen "det och det osv"? Utveckla gärna för det blev lite vagt. Jag är uppriktigt intresserad av vad du läser som jag aldrig sett! :)
Mitt uttryck om tråkiga huskatter är och var ren ironi. Under hela mitt liv har jag bara haft en raskatt, resten har varit bondkatter eller ras/bondkatt-korsningar.
När min förra hona fick ungar, då fick hon 3 stycken. En dog pga navelbråck. Ena kattungen flyttade hem till min mor, där hon fortfarande bor. Och när hon flyttade blev hon vaccinerad, chipad och fick en hälsoundersökning. Vilket hon fått varje år sedan dess.
Andra katten en hankatt flyttade hem till min dåvarande medryttare, men han kom tillbaka efter en månad då han "inte var rumsren" och väl hemma igen så gick han klockrent på lådan, dvs att det vart med 99% protestkissningar pga familjens andra katter. Hos mig kastrerades han när han vart tillräckligt gammal och i samma veva så vaccinerades och chippades han. Han lever fortfarande med mig som en "gammelman", en lagom grinig katt med mycket humör ^^
Men för att svara på #13 frågor
1. har hon varit ute på egen tass? dvs då hon inte "löpte" antingn att du eller någon annan släppt ut henne.
Nej. Hon har inte varit ute annat än i sele i somras 3 gånger, sedan dess inte ute alls. Enda ute hon varit är på balkongen. Jag är hemma större delen av dagen utom när jag är i stallet, och då är min sambo hemma. Dvs vi har nästintill 24h övervakning ;)
2. bor du så att ingen hane kan ta sig in i lägenheten?
Ja, MEN vi har hägnat in hela balkongen för att inte objudna katter ska komma in eller sitta på vardagsrummets fönsterbleck och retas med mina katter (första vintern vi bodde här vart det en stor hankatt som satt och retade min kastrathanne) Samt så är inhägnaden tänkt som skydd mot fallande huskatter och för att hålla dem hemma utan att beröva dem möjligheten till att få vind i pälsen.
3. Har du varit kattvakt åt en hankatt under 7månader.
Nej, enda andra katterna de träffat är väninnans 9 och 10 åriga honkastrater, under en helg. 3e våningen i lägenhetshus utan möjligheter till balkong eller annan utegång.
4. Hur länge har din hane varit kastrerad ? en hankatt som nyligt kastrerats kan bli pappa.
Han har vart kastrerad sen innan han blev ett (tror jag, det var när han började revirmärka kulorna åkte av) och han är född 2005… Så då bör ju riskerna vara väääldigt små. Och han har inte visat intresse för henne över huvud taget ens när hon löpt hela löp.
Men argumenten kring att kastrera är faktiskt väldigt bra och så har jag inte sett det tidigare. Så nu lutar det åt att när ekonomin tillåter så blir det kastrering av henne. Jag har ju inget emot att ta mig an andra katter heller.
i våras så omplacerade jag en katt vars familj flyttade mitt i vintern och lämnade katten kvar. Han passade inte in hemma hos oss men väninnan som bor på landet med hästar och stall tog sig an honom efter en kort insats med en förfrågan på facebook bland kompisarna. Så jag behövde inte kontakta den lokala katt-räddning-föreningen.
Om ts tar en kull på sin katt och ser till att de hamnar hos BRA människor, om hon ger dem bra mat och vaccinerar dem, om hon har pengar liggande ifall det skulle behövas kejsnarsnitt etc, VARFÖR i hela friden ska hon inte få ta en kull?
Det är ju som att resonera att människor inte ska få skaffa barn för att det finns miljoner föräldralösa barn i världen !
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

#25 Jag har precis den åsikten att det finns alldeles för många människor som för "dåliga" gener vidare och som istället borde adoptera barn. Jag själv anser mig inte ha dåliga gener men hoppas innerligt att jag (om jag vill ha barn senare i livet) kommer att adoptera eller vara fosterfamilj till ett barn som faktiskt behöver mig, istället för att sätta fler ungar till världen när det finns så många som far illa. Jag ser heller inget som helst fel i att tycka att folk ska adoptera istället för att skaffa egna barn. Jag tycker att det är själviskt att tycka att det är en absurd åsikt. Det är min åsikt och jag tycker att det är synd att så få andra delar den.
TS: Ursäkta att det blev OT här.
Bra att du tagit till dig informationen här :) Känns skönt att du gör det istället för att bli arg (det är vanligare att folk som får denna information blir förbannade, faktiskt).
Men jag har en tanke.. Du skrev att din katt hälsat på två kastrathonor på tredje våningen… När var det? Var du där hela tiden eller var det en kattvakt? Kan hon ha smitit ut utan att de berättat det för dig? Jag vet nämligen en katthona på 7 månader som haft kattvakt. Allt hade gått bra, men efter några veckor började hon blå tjock och hade hallonröda tuttar. Vid ett närmare förhör av kattvakten så kom det fram att kissen smitit ut i några timmar. Inte långt därefter fick hon en kull. Så det krävdes inte mycket, och kattvakten tyckte inte att det var nåt att berätta eftersom det ju inte var någon stor grej.
#26 väninnan som vart kattvakt är inte den som inte brukar berätta om något hänt med våra djur. När hon passat våra hundar har hon redogjort för konsistens och färg på bajset. Och hon sa inget om att lillkatta vart på vift.
Detta var i samband med att anticimex sprayade vår lägenhet och vi+ hundarna sov hos svärmor dit jag inte ville ta katterna för att där finns det okastrerade hankatter så det kändes inte så hett.
Och detta var 5 jan-6 jan i år. så ungefär två veckor sedan.
# 25 Tänk dig att en person tar en kull på sin katt och hittar bra hem till dem.När kattungara är vuxna tar de nya ägarna en eller flera kullar på dom etc Det finns många hemlösa kattungar som behöver hem och hem är faktiskt en brist idag.En del argumenterar att"de som köper katt av mig vill inte ha några katthemskatter, de vill ha sociala och trevliga kattungar". Det är många dräktiga katter som tas in där kattungarna föds inomhus och de är lika sociala och trevliga som den planerade huskattskullen.De konkurrerar om hem. I världen avlivas miljontals katter för att detinte finns hem till dem och kanske ännu fler dör ute. Jag vet ingen siffra i Sverige men det torde vara tusentals katter som avlivas och som dör ute. Det är många katter som behöver omplacerasi Sverige av en eller annan orsak och ibland avlivas helt friska katter för att det inte har hittats hem till dom.Kanske en del av dom katterna kommer från planerade huskattskullar för en katt kan leva i 20 år och man kan aldrig vara säker på att de kan stanna livet ut i den första familjen. Allergi,utlandsflytt,sjukdom m.m. Jag vet att det finns hemlösa barn men jag har aldrig sett eller hört att de över hela världen avlivas för att det inte finns hem åt dem.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#28 med risk för att starta en jäkla diskussion, så vore det kanske inte bättre att låta sjuka och döende barn få somna in lugnt och stilla istället för att svälta ihjäl eller tyna bort i aids och annat för att de lever i ett land som inte bryr sig och som inte har resurserna att hjälpa barnen?
Sen tillkommer ju kapitlet om folk som skaffar barn som inte borde ha barn av olika anledningar. Och då frånsett den genetiska biten utan folk som skaffar barn för att försöka lappa ihopa sitt trasiga förhållande, eller som faller för grupptrycket och skaffar barn för att det är gängse norm att är man 30 så ska man ha minst två barn för att så är det bara.
Det är farligt att tänka så, det vet jag.
Men sen kan jag tillägga att alla mina egna "uppfödningar" är kastrerade, dvs min stora och hans syster som bor hos min mamma.
Sen ser mina framtidsutsikter ut till att jag blir en crazy cat-lady i framtiden. Jag älskar mina katter. Men ibland behöver man få litet ny input och litet nya funderingar och presenteras för nya tankebanor. Hon kommer kastreras, frågan är bara när. Just nu är det mycket annat som pengarna går åt. Hyra, mat till djuren och sedan tertiärt mat till oss människor. Djuren går alltid före oss. Hundar, katter och hästen.