14 & påväg till hilmen?? , OROLIG!
En kort information om min katt.
Han är en kastrerad "bonnakatt" som vi köpte för typ 1 kr. Han är 14 år & väldigt överviktig ( blev de när vi kastrerade honom för 13 år sedan)
Nu de sista veckorna SPYR han mängder om vi ger honom för mycket mat men är hungrig som fan om han får för lite mat ( svårt & förklara) I vanliga fall brukar han äta ca en halv burk på morgon , en halv under dagen & en halv på kvällen. Nu klarar han bara typ 2 matskedar åt gången. Kan ju påpeka att han äter allt som finns i skålen & har alltid gjort.
Först började han spy av räkor som han alltid fått i 13 år varje fredag men nu är de som han blivit allergisk , en liten (HALV ELLER MINDRE) räka så spyr han i timmar. Samma gäller maten nu om han får för mycket. & hans mage låter precis som små tysta fisar. Låter roligt men kan inte förklara bättre. För övrigt är han pigg för att vara 14 , han har alltid sovit ofta o så här men han orkar leka med saker som han innan lekt med. Någon som har haft liknande problem med sina äldre katter & vet vad de är? tacksam för svar!

Just den varianten av ätande och spyande har jag ingen erfarenhet av. jag tycker ni ska kontakta veterinären. De kan hjälpa er bättre än att man spekulerar på vad det kan vara 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Nummer ett borde vara att gå till veterinären och se att det inte är något fel på honom som orsakar beteendet.
När det är avklarat, om man inte hittat nåt fel, borde ni kolla upp om han kan vara allergisk mot någonting, skaffa ett foder som han tål, och bara ge honom det, i lagom mängder så han går ner i vikt. Katter, precis som människor, mår bäst av att vara normalviktiga, även om de till synes inte lider av det.
Så, ta kissen till veterinär bums, så att det inte är nåt allvarligt!
Ska ringa till vetrinären imorgon , han beter ju inte sig "sjukt" bortsätt från att han spyr & nån magsjuka är de dock inte imed att de inte är lösa skitar eller bara någon dag utan detta är till & från i några veckor. Har testat olika foder , torrfoder åker upp pang bomb , endast blötmat funkar. Men ringer dom imorgon o hör med dom
Kom på att för några veckor sedan köpte jag "gourme" (stavning?) MED spenat i , de åt han 3 såna små burkar om dagen utan att spy.
Sen de med överviktigt , lärkarna sa att de inte var något farligt utan bara vanligt för de är inget som går att banta ner , de är som kom efter han blev kastrerad.

#4 det går att banta ner katter. inga problem. Kastrerade katter kan ha en tendens att gå upp i vikt men man får hålla efter lite med maten då 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Veterinären nästa som sagt.Min ena är 15 år o pigg o fräsch men började spy, då visade de sig efter ett blodprov att han har fel på levern.Nu får han special foder mot det o det är lite pyssel då de andra ej ska äta av hans mat o tvärtemot men så är det.
Ju fortare du kommer till rätta med problemmet ju bättre förutsättningar har katten att leva ett fortsatt gott liv.
Min pappa hade en seriöst diskution med Spoiler (Katten) för någon vecka sedan. De lät ungefär så här ; "Spoiler dör du så blir jag jävligt förbannad så nu ser du till att skärpa dig , minst 3 år till ska du leva FATTAR DU?" Katten bara stod och vred på huvudet , sen slutade han spy. Nästan lite komiskt.
Men tack för svaren , ska ringa kattdoktorn imorgon!

Superbra att du ska ringa vet! Passa på att fråga om nån diet för att få honom normalviktig. Det går jättebra att banta katter, och på det sättet kanske ni t.o.m. får 5 extra år med honom! Oavsett om viktökningen har berott på kastreingen, så tär det på kroppen att bära på en massa extra fett.
Problem i magsäcken, tarmen kanske? inflamation, infektion?
Får han i sig nåt alls, tex lite mat eller vatten? eller kommer allt upp, kommer allt upp kan det vara stop i tarmen, men då blir dem även dåliga efter ett tag.
ring och boka tid hos en veterinären :)