Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 8953 ggr
goldenhamsters
0

Kissar i sängen

Nu har våran innekatt Pysen fått en vädligt dålig vana. Han går in i mitt rum och kissar på mitt täcke. Verkligen äckligt och inte alls mysigt…

Förstår inte riktigt varför han gör det. Han har gjort det nu 3 gånger de senaste dagarna.

Han har ju en kattlåda som han går på och som rensas varje dag. Men han verkar tycka att det är mysigt att kissa på duntäcken också.

Jag måste byta lakan, påslakan och tvätta mitt täcke varje kväll nästan nu. Inte så kul när man är helt slut när man går och lägger sig…

Är det någon som vart med om något liknande? Har ni några tips? Vi kan ju inte ha det såhär att han kissar på våra täcken i all framtid.

Kan försöka komma ihåg att stänga dörren varje dag, men då blir det lite instängt i rummet. Har börjat med att stänga dörren till mitt rum i alla fall, men risken finns ju att han börjar kissa i den andra 4 sängarna i vårt hus då.

Mvh Alicia.

Josefa
0

Kolla upp så han inte har UVI. Då svider det att kissa och då känns det bättre att doppa rumpan i något mjukt när man kissar.

Rumblebee
0

Håller med #1. Ta honom till en veterinär och kolla så att det inte är urinvägsinfektion, eller urinsten heller för den delen.

Om han visar sig vara frisk, så kan det vara protestkissning. Är det något nytt som kan ha hänt som han inte gillar?

Är han kastrerad föresten? Även det kan vara en anledning till kisserierna.

annzoo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kastrerad? Då kissningen i sängen kan bero på könsmognad.
Hur många lådor har ni? har ni bytt sand eller gjort någon annan förändring på sistone (tex ni är borta längre, nytillskott i familjen mm)
Varit stenhård eller lös i magen då han börja kissa i sängen?

Kolla också med ett urinprov för att utesluta annat som tex uvi mm

Sagolika
0

Utöver kastrering samt kolla upp så han inte har UVI så ta bort alla eventuella duntäcken/dunkuddar då många katter tyvärr lockas att kissa på sådana. Dessutom är det väldigt viktigt att få bort kisslukten från sängarna så att han inte gör om det.

goldenhamsters
0

Pysen var en vildkatt som föddes ute på landet i ett hus som min mormors granne inte använde, han var en vildkatt. När han och sina 2 syskon var gamla att flytta så gav vi bort hans andra två syskon till vänner som vi känner och Pysen var tänkt att bli stallkatt där mamma jobbar. Han fick först bo hos oss för att lära sig att gå på toan och bli lite mer tam. Men vi blev väldigt kära i honom och tänkte behålla honom. Men då började han med ovanan att kissa i sängar. Då fick han flytta till stallet. I ett par månader bodde han där, men han trivdes inte. Så för några få månader sedan tog vi tillbaka honom hem och han fick bli innekatt. Det har gått bra enda tills nu, nu har han börjat kissa i sängar igen. Så jag tror inte det har med någon urinvägsinfektion eftersom han höll på så för lute midnre än ett år sedan.

Han blev kastrerad i vintras/våras.

Vi har en kattlåda med Pussi som Kattsand eftersom vi hört att det ska vara bäst i test. Vi har inte bytt sand eller ändrat på något på sistone.

Vi tvättar ju själva dun täckena också eftersom kiss-lukten inte får vara kvar.

Ska till veterinären med min hamster på måndag, kan när jag ändå är det prata lite med veterinären om Pysen.

Mvh Alicia.

annzoo
0

Ta med ett urinprov till veterinären så kan ni utesluta flera saker. Sedan bör du testa flera lådor, speciellt då man har en felkissande katt. Har katten huv på sin nuvarande testa öppen på den andra.
Har ni kattlådan på eran toa? Kan toadörren isf varit stängd då katten var nödig och började kissa i sängen..

Tvättarni duntäcket med ättika?

goldenhamsters
0

#6 Kan tästa att ta bort "locket" eller vad det nu heter på kattlådan.

Kattlådan står inte i ett rum, så han kan gå på den när han vill.

Nej det gör vi inte, men vi kan testa det. tack för tipset! :)

Mvh Alicia.

goldenhamsters
0

På måndag åker vi till veterinären med honom. Han ska även vaccineras då. Så nu håller jag tummarna för att vi får reda på vad det är så han slutar kissa i min säng :)

Mvh Alicia.

AgnetaB
0

Vad bra o tills dess håll dörren stängd o inga kläder på golvet mm.

Sagolika
0

Katter som kissar på duntäcken (och det är vanligare än man tror) fortsätter tyvärr att göra det oavsett om man tvättat duntäckena eller ej, så duntäckena måste tas bort permanent och bytas till täcken av annat material. Antingen det eller också får ni hålla stängt till sovrummen där ni har duntäcken.

Rumblebee
0

#5 Kan det kanske även vara så att han saknar utevistelsen lite? Om du har balkong, har du nätat in den, eller möjlighet till att bygga en rastgård?

Kanske även prova att gå med honom i sele?

[FruStein]
0

Jag tänker lite som #10. Han kanske helt enkelt tycker att det är väldigt mysigt att kissa på duntäcke? Här hemma har vi fått ta bort två supermjuka och gosiga filtar (åhh, vad jag saknar dem!) och ersatt dem med lite mindre gosiga fleecefiltar för mellankatten ville bara para sig med dem…

eemmaf
0

Jag har fick ett tips då min förra katt gjorde så.

Man lägger byggplats på hela sängen och när katten sedan kissar där så rinner det ner på tassarna vilket dom tycker är väldigt obehagligt!

Värt o prova i alla fall! Glad

Hoppas det löser sig och lycka till!

Med vänliga hälsningar

Emma

goldenhamsters
1

#12 Hehe, ojdå… Nä, jag hoppas vi slipper byta ut duntäckena, de är ju så mysiga :(

#13 Hm, ja det kanske jag kan testa :)

Mvh Alicia.

eemmaf
0

#14 det hjälpte på min katt i alla fall! Glad

Med vänliga hälsningar

Emma

goldenhamsters
0

#15 När han bodde här innan han bodde i stallet så började vi med byggplast på sängarna. Då slutade han kissa i sängarna. Men så fort vi inte hade byggplast på så började han kissa igen :/

Mvh Alicia.

Sussi89
0

Jag hade samma problem med min ungkatt. Hon kissade i sängen varje natt. Jag fick rådet att jag skulle "mota Ole i grind". Vilket betydde att katten inte skulle få någon möjlighet att kissa i sängen. i tre, fyra veckor fick min katt sova i köket. Och tro det eller ej men hon slutade med att kissa i sängen efter det.

Täcke och lakan som hade kommit kiss på tvättade jag med ättika, det gör att katterna inte känner lukten av sitt urin, vilket dom kan göra om man tvättar dom med bara tvättmedel.

Så det kanske kan vara värt att testa i några veckor att inte ha honom i sovrummet ett tag. Glad

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

goldenhamsters
0

#17 Han får inte sova i mitt rum, eller jag kan inte sova med öppen dörr så inget djur sover med mig :)

Men har nu haft stängd dörr på kvällen och han har inte kissat sen i torsdags i min säng!

Han kissar bara på kvällen i min säng :S

Men ska tvätta llt med ättika.

Mamma sa att det finns något medel som man sprutar i rabetter för att katter inte ska kissa där, mend et kanske man inte direkt vill ha i sängen… ;)

Mvh Alicia.

Josefa
0

Usch, du vet väl att fåglarna plockas på dunet medan de lever. Jättemysigt!!

noir
0

#18 skulle aldrig ta in någon lukt medvetet som jag vet skulle störa mina katter. Tänk dig själv om du tvingades leva med en lukt som störde dig så mycket att du inte ville vara nära den och du kan känna den långt långt bort. Nej inget sånt i ett hem om man vill ha harmoniska katter.

Se till att katten inte alls kan komma in i rummet, sätt upp kompostgaller över hela öppningen om du måste vädra o.s.v
Fins även ett spray medel om heter piss off man kan ha i tvättmaskinen när man tvättar :)

Mona22
0

#19 nu har ju inte det med saken att göra och alla djur plockas inte levande heller även om en stor del gör det.

#18 kan det vara något han protesterar mot ?

Josefa
0

Nä dt har inte med kattens kissande att göra, men tankarna om mysighet.

Visserligen så används också de slaktade fåglarnas dun, men det går åt många fåglar för att fylla ett täcke.

goldenhamsters
0

Det där emd duntäcken visste jag inte, har faktiskt aldrig tänkt på hur många fjädrar som går åt till ett duntäcke. Men det blir något att tänka på i framtiden :)

Vi har en rätt stor villa, och det är bara i mitt rum som han kissar :S Men nu har det ju gått bra när jag stängt dörren.

Men vi ska prata med veterinären idag när han ska vaccineras :)

Mvh Alicia.