Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3476 ggr
[Forest]
0

Utekatt vs Innekatt vad tycker du?!

Jag bor i lägnehet i mindre stad marklägenhet men har innekatt o kommer så förbli. Men jag ser flera trådar just där många är för att släppa ut katterna medans vissa inte alls ser det som fördel snarare nakdel. Så vad säger du Utekatt (som får gå in o ut) eller helt innekatt :)

Jag har haft både och men då hade vi hus mitt ute i skogen där ingen farlig väg eller annat fanns. Men jag ser ingen fördel att släppa ut som jag bor idag katter gå in till grannar gör behoven där skapar osämja mellan grannar. Sen även faran för katterna även om man bor på landet finns det viss fara, bla de vilda djuren. Svara och försök hålla en trevlig ton Glad

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina katter ha en inhängad kattgård där de kan få en säker utevistelse.Att släppa ut dem på egen tass är inget som jag ens skulle kunna  överväga att göra.

Min grannar som har valt att inte ha katt ska slippa mina katter.

Jag har inte skaffat katt för att aldrig få se dem.

Stolt ägare till tre La permer

[Emma--]
0

Jag tycker man ska ta sitt ansvar över sina husdjur. Alltså att dom inte ska gå fritt ute.
Speciellt i tätbebyggt område. Det skapar bara en massa problem, och ännu mer risker för katterna.

Jag ser inte varför katterna ska gå fritt, när det finns många andra möjligheter. Det är ju bara att spana på kattstatus sida hur stora rastgårdar/inhängnader man kan göra.

Och det finns ju problem att kunna ta det ansvar man faktiskt har över sina husdjur, om man tittar på lagar och föreskrifter. Är katten borta 1 dag bryter man mot X antal föreskrifter bara där.

Fördelen jag ser med utekatter är att dom kommer få precis den aktivering dom behöver. Mindre risk för övervikt och uttråkade katter. Men bor man så att det är lämpligt att släppa ut dom kan man nog bygga en rastgård i storlekarna som fanns på kattstatus Glad

Jag tror det vore bättre för katterna om man vet att en katt inom tätbebyggt område inte får vara ute på egen tass. Då kan man göra något åt det direkt.
Som det är idag är det ingen idé, för man skulle bara plocka in andras katter hela tiden. Som det är idag måste man vänta tills katter mår dåligt innan man reagerar. Med det skyddet kanske det skulle minska lidandet för många katter. Men det är vad jag tror.

ravenkitty
0

Jag står bakom Innekatt till 100%

[_annaH]
0

Bor mancentralt i lägenhet så är det bäst o ha innekatt. Men har man hus så tycker jag att katterna ska få gå ut när dom vill. Förstår inte vitsen med att ha innekatt Obestämd Katter är byggda för att gå ut o jaga på egen hand, klösa mot träd och få en bra aktivering. Självklart ska de vara kastrerade. En katt klarar sig bra utomhus, bättre än vad man tror. Visst är man rädd att något ska hända, men för en katt är det naturligt o vara ute, klart dom kan bli påkörda men det är sånt man får ta. Jag vill inte att mina katter ska leva instängda inomhus. Dom ska få uppleva världen :)

Har haft katt i hela mitt liv, ingen har blivit påkörd, dom har vart ute på dagarna när vi inte hemma, så fort vi kommer hem så va dom inne nästan hela tiden. Enligt mig så lever katten bättre av att få vara ute hur mycket den vill :)

[Emma--]
0

#4 Men vad anser du om rastgårdar? Eller om du kollar på kattstatus hemsida.
Allt du skriver kan dom ju få tillgång till i en stor inhägnad? Glad

[_annaH]
0

#5 Vet faktiskt inte :) Klart rastgårdan funkar bra men skulle inte kunna låsa in mina katter på det sättet. Är man rädd att något ska hända sin katt så självklart ska man ha rastgård :)

[AliceDotevall]
0

min ena katt som är åtta år har gått ute sen hon var cirka ett år och jag tror inte att hon skulle trivas inne men min andra katt som är cirka ett halvår kommer aldrig få gå ut. hon kommer ju få gå ut i koppel och sånt men sen tycker jag att 1# har fel i att man aldrig får se utekatter utan min gammla katt är ute medans jag och min bor är i skolan och mamma och pappa är på jobbet sen är hon inne och är hur mysig som helst.Skrattande

[Catteklina]
0

Jag ser ingen vits med att katter får springa fritt när inga andra djur är tillåtna att springa vind för våg.
Mina katter är och förblir innekatter.

Sen om någon annan tycker annorlunda, det respekterar jag. Jag lägger mig inte i hur någon annan har sina katter, mina föräldrar har inne-/utekatter, men det är deras val.

Mvh,
Catarina

MonicaLagerquist
0

Nu som har era katter ute när ni inte är hemma.Hur löser ni det att man är skyldig att ha tillsyn över katten.Det kan ju omöjligt fungera om man inte ens är hemma.

[Anunnaki]
0

Alla här lär veta min grundinställning: Alla katter ska kunna vara ute på egen hand men det förutsätter givetvis att de bor på landet där det är långt till vägar med tät trafik. Det får inte heller vara ett villaområde med tätt mellan husen.

Risken att en katt skulle tas av ett annat rovdjur är väldigt liten. Jag bor ju granne med björn, varg och lodjur och flera av mina katter rör sig där de mycket väl skulle kunna möta något av dessa djur men den ena som nästan dagligen går rätt långt ut i skogen är 15 år och en annan som håller till hälften så långt bort är 17 år. Däremot råkade en katta som jag hade för länge sedan i slagsmål med en grävling och av det slagsmålet blev det många stygn sydda på kattan.

Att släppa ut en katt i tättbebyggda områden borde vara förbjudet i lag med tanke på både katten och de andra som bor i området! Det räcker inte att närmaste grannarna inte har något emot att en katt bor i huset intill för katter kan gå långt, flera kilometer, hemifrån.

Rumblebee
0

Jag tycker det är galenskap att ha frigående utekatter. Vad som helst kan hända dom. Och händer det något, så att katterna råkar ut för lidande (som kunde ha undvikits), ja, då är det ju helt och hållet ens eget fel för att man lät den gå ut utan uppsikt.

För jag tycker det, att om katter ska ha rätt till att få ströva fritt utomhus, då borde andra djur också ha det.

Att ha lösgående utekatter är rätt oansvarigt, jag menar, man har ju liksom ingen koll på katten alls. Den kan ju lika gärna ställa till besvär för människor, som inte vet vem katten tillhör. Ska dessa då behöva köpa antingen nya saker som katten kanske förstör, eller köpa produkter för att hålla någon främlings katt borta?

Och det här med att katter är byggda för att vara utomhus och få jaga och sådant… ja, är inte hundar byggda för att få springa ute och bilda riktiga flockar, eller samma sak med hästar, och fåglar byggda för att få flyga väldiga sträckor etc..

Och att man får ta att en katt blir påkörd? Hur hjärtlös kan man vara om man säger något sådant, det är ju inte ens säkert att katten dör av smällen, och då går in i en buske och självdör… Sådant är djurplågeri som kunde ha undvikits.

[Forest]
0

Våran katt är bara en kattunge än men kommer bli en 100% innekatt dok funderar jag starkt på göra eller köpa en kattgård o göra den klättervändlig för katten möjligen dela den med grannens 2 katter men det får vi se. Vi har sele och kopple/spårlina till katten o han har selen på sig inne ibland för att bli riktigt van vid den, tanken är att kanske sen att ta ut han i den när vi ändå är på våran gård, kanske tillomed får han följa med när vi cycklar o går i skogen med hunden oxå. Har haft katt som var galen glad i både åka bil och följa med i cyckelkorgen för att gå i skogen hon var mer "katthund" :) Så det återstår lite att se vad han gillar oxå. Jag tycker att det är helt rätt i att ha innekatter så länge man skapar en rolig innemiljö för sin katt. Det anser jag ett måste, men att släppa ut dom ser jag inte som nån fördel OM man bor i tätområde. Många katter slåss o det kan gå riktigt illa. Sen bilar o allt.

BMEXX
0

Hemma där jag växte upp(tätbebyggt) så fanns det alltid massor av katter som sprang överallt. Var inte särskilt roligt att exempelvis få ens utemöbler nerpissade. Tro mig era katter som springer hos era grannar är oftast inte välkomna där. Så tycker det är ganska respektlöst att låta dem springa runt hur de vill.

Våra är innekatter och så ska de få förbli!!

// Pabblo

[Forest]
0

13 håller med dig, jag är själv trött på grannens katter som är okasterade en går o pissar ner allt ute varje år har man nerpinkade blommer som jag har i krukor,trägårsmöbler torkvindan ja allt. Kattskiten jag hittar kastar jag över till grannen. Fick göra en ny sandlåda pga kattskit. Ne jag är inte glad i grannen alls.

[sakring]
0

Själv bor jag i ett halvtätt område där jag släpper ut mina 4 katter på egen tass. Dock så är det enbart när vi är hemma, annars får de vara inomhus.

Ja de går till mina grannar men bara dit de är välkomna för det är ingen idé att gå någonannastans. Bakom oss så har vi ett grönområde och så ligger det två bondgårdar med fält och skog. Vi har rådjur, grävlig och räv här.

Naturligtvis så är katterna inomhus på nätterna och kvällarna och de kommer alltid när man är ute i trädgården så de är inte långt borta.

exitingsvillemo
0

Vi bor på landet, i skogen närmare bestämt och våra katter är och kommer förbli utekatter. Dom får vara ute hur mkt dom vill, vilket uppskattas. Under sommarn sover dom helst ute på altanen på nätterna, på vintern gosar dom gärna ner sig i sängen med oss.

Även om dom är ute mycket mer på sommaren så kommer dom in flera gånger under dagen, så visst ser man katterna även om de är utekatter.

Jag anser att katter ska få vara ute, antingen fritt eller i stoooora rastgårdar om man nu bor i stan. Det finns inte i min värld att hålla en katt endast inne.

[Lillfjanten]
0

bor man på landet så tycker jag att katter kan få gå ute, men inte om man bor i tätbebyggt område.

[_annaH]
0

Bor numera i tätbebyggt område där det finns många katter. Men folk här respekterar faktiskt att det finns katter. Ingen som har klagat,(alla i området har bra kontakt). Även dom äldre tycker det är kul när dom sitter ute  o dricker te o myser med katterna som kommer fram till dom. Har även sett katter i trädgården (innan vi skaffa staket så hunden kunde gå lös bak) dom passera bara.

Men har man problem med grannens katter så tar man ett snack med dom istället för att "kasta över det till grannen" är man tillräckligt mogen så ska man kunna prata med grannen att deras katt förstör möblerna, bajsar i sandlådorna osv.

Man får respektera ifall grannarna inte gillar katten, då får man faktiskt göra  något åt det. Men det är svårt o få en ute katt till att bli innekatt.

[Emma--]
0

#18 I mitt fall blir det 100-tals grannar att kontakta för jag har ingen aning vart alla katter bor. Dom som vet att deras katter skapat problem visar ingen respekt, ber inte om ursäkt och fortsätter släppa ut sina katter.

Har ni koll på alla grannar inom det området katter kan röra sig på?

Mely
0

Själv bor jag i stan, och skulle aldrig släppa ut mina katter här. Aldrig någonsin.
Min mamma bor ute på landet, med flera km till närmsta granne, där tycker jag att det är toppen att kunna släppa ut katterna (men dom sover alltid inne, och är aldrig ute när ingen är hemma).

[_annaH]
0

#19 Visar dom ingen respekt så borde dom inte släppa ut sina katter. Tråkigt att det är så. Jo nästan alla faktiskt. det här området är väldigt bra, förra veckan fick alla ett brev om att några tänkte skaffa katt o med en bild på katten så vi vet vems katt det är. Dt är respektfullt :)

[Emma--]
0

#21 Fast det hänger ju lite ihop när man släpper ut sina katter i tätbebyggt område tycker jag. Ingen respekt mot katterna eller grannarna. Men det är min åsikt :) För man kan aldrig veta vad katterna gör.

Antar att erat område måste vara väldigt litet om ni har kunnat kontrollera med nästan alla. Fast då kanske det är någon stackare som faktiskt har problem pga av katterna. Och det kan flytta in nya som kanske är allergiska, eller helt enkelt inte gillar katter. Och som du sa själv så är det kanske inte är lätt som en plätt att vänja om en katt från utekatt till innekatt alla gånger.
Sen kanske inte alla vågar klaga heller, för att det trots allt är grannar man ska leva bredvid?

Mona22
0

#18 om man bor i ett område med massor med hus och ej vet vart katten kommer ifrån så är det svårt att säga till när katten pinkar överallt och skriker på nätterna, dessutom verkar flera utekattsägare inte vilja ta ansvar för det katterna gör heller. Alla katter är inte änglar, min svärfar har lagt ut 1000tals kronor för att byta ut/laga det katter förstört. Det är inte schysst att tvinga på andra en katt.

Jag kan tänka mig utekatt om man bor mitt ute i ingenstans utan massa stora vägar, annars är det innekatt som gäller, med tillgång till rastgård eller koppelpromenader.

Tycker det är lite löjligt att säga att katten är byggd för att vara ute, katten kommer ju ursprungligen från varmare länder. Tror varenda hemlös kisse hellre hade varit inomhus än att gå ute och frysa.

Hunden och katten går under samma lag om tillsyn så efterssom kattägare bryter mot det så är det väl okej att min syster släpper sina hundar lösa också?? De är också "byggda för att vara ute".

Det är inte omöjligt att göra en utekatt till innekatt, man måste bara ta sig tid. det är enkelt att släppa ut katten så den roar sig själv men det krävs lite mer av ägaren att ha en innekatt. Man kan inte vara lat inte…

anna6807
0

Jag har verkligen vandrat från Utekatt till Innekatt. Vi hade en gammal katt som var ute och det gick bra med både grannar o vägar i 10 år(bor i ett villaområde). han dog av ålder.

Sedan skaffade vi en katt i vintras som vi släppte ut under försommaren, då blev grannarna sura och han blev sedan överkörd!!!

Ville ju så gärna ha katt igen, så vår lilla nya nykomling blir nu innekatt med rastgård på innätat altan, till våren +promader i koppel. Vill verkligen inte komma på kant med grannen igen samt att jag vill ha en levande katt!!!

[sakring]
0

Här finns det mina 4 katter samt en katt hos en annan familj, sedan finns det 2 katter på gården nedanför. Mina närmaste grannar har 6 katter men de har rastgård till dessa. Kommer det någon katt som inte hör hit så kollar vi upp den var så säker. Jag hade en kattuppfödare här en gång som konstaterade att detta var ett bra område att ha katter iSkrattande

Ni som hävdar att det är samma regler för katter och hundar har uppenbarligen inte läst lagen för det är inte så. Katter får släppas lösa men inte hundar, läs gärna lagen innan ni uttalar er.

BMEXX
0

#18 Som Emma-- sa så lär knappast en granne som har problem med katterna våga säga något för isf blir den helt plötsligt en dålig/jobbig granne.

Ser fortfarande ingen som helst respekt i att en massa katter springer runt på andras tomter och förstör saker.

// Pabblo

[sakring]
0

Inledande bestämmelse

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

8 § Om någon brister i tillsynen över eller skötseln av en hund, får polismyndigheten meddela de förelägganden och förbud som behövs för att förebygga skada eller avsevärd olägenhet.
   Såväl förelägganden som förbud får förenas med vite.

21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm

[_annaH]
0

Men varför ska man ses som en dålig granne bara för att man berättar att ägarens katt förstört något? Då är man riktigt jävla feg. En granne som blir arg över sånt är en dålig granne, kan man lika gärna undvika den personen.

Skillnaden med att släppa ut en katt o en hund är att ser nån en hund som springer lös ute så tar alltid någon in den o letar efter ägaren just för att hundar ska inte springa lösa o är inte vanligt här i Sverige. Men katter ses som utedjur, och ska få vara ute.

Bor man i hus så får man räkna med att grannarna har katter, du kan inte flytta in i ett hus o sen upptäcka att grannen har katt o sen gå o klaga det första du gör. Man får räkna med att katter springer runt i trädgrden, skaffa staket annars, eller flytta till lägenhet om katterna förstör så mycket.

ALDRIG i hela mitt liv har en katt försört något i våran trädgård(förutom sandlådorna) Trädgårdsmöbler av trä har aldrig blivit förstört eller så. Vem vet vi kanske haft tur?

Men bo inte i hus om katterna förstör så mycket som ni anser..

Vet att ja kommer få många påhopp vilket ja respekterar, men vad jag tycker är inte erat problem. Sa min åsikt som TS vill att vi ska göra.

jollycox
0

#28 men varför ska inte hundar få springa hur dom vill?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[_annaH]
0

#29 Så du tycker alltså att en aggressiv hund ska få springa lös? det är skillnad på hund o katt Obestämd

jollycox
0

#30 en agressiv katt då? och varför får inte kaniner och marsvin springa lös då?

[_annaH]
0

#31 Vsst, släpp ut era kainer o marsvin o sen aldrig se dom igen. Katter håller sig borta från människor.

jollycox
0

#32 tror du det?

[Emma--]
0

#28 jag har ännu inte träffat någon som tycker om när man lägger sig i. Och alla tycker att deras katt har rätt att gå ute. Och det blir trots allt grannar man ska bo bredvid och det kan bli en tråkig stämning. Eller så illa att man kanske måste flytta tillslut. Och som du själv visar väldigt bra med din text, att alla andra som inte vill ha katter i sin gård förväntas ha ansvaret och ska skydda sig mot andras husdjur. Vart är det rätt? :/ Vilket leder oss tillbaka till respekt. Är det respekt att tvinga andra att stå ut med ens egna katter? Jag vill bo i hus i framtiden, men inte vill jag ha andras husdjur i min gård. Och inte ska jag väl behöva räkna med det? Ansvaret ska väl inte kastas över på andra? Vilket nästan blir en garanti i tätbebyggt område.

[sakring]
0

# 34 Om du har vill bo i hus i framtiden och grannarna har katter så får du tåla att deras katter passerar över din tomt. Det finns prejudikat på detta. Tyvärr så kommer jag inte ihåg om det var i Miljödomstolen eller i HD. De anses vara en rimlig kränkning.

Mina katter är mest på vår tomt och sedan på grönområdet. Till de grannar som tycker om dem går de då dessa är utomhus och där är de välkomna.

Däremot så tycker jag inte att man bör släppa ut katter på egen tass där det är flervåningshus och tätt boende, då är det bättrre att man går ut i koppel och har en innätad balkong. Jag har kompisar som bor så och som inte släpper ut sina katter pga utemiljön.

Silvestris
0

En gång i tiden hade vi faktiskt problem med lösspringande hundar i Sverige. Därför infördes hundskatt. Alla hundägare var tvungna att betala skatt för sin hund och hundar som inte var försedda med ett halsband med "skattebevis" (kommer faktiskt ihåg att vi hade sådana på våra två första hundar) fick tas omhand och avlivas av myndigheterna. Vad hände? Jo, folk slutade låta sina hundar springa vind för våg.

Så att vi inte har lösspringande hundar längre beror endast på att myndigheterna faktiskt tog tag i problemet och fick till en attitydändring hos hundägarna. Det beror inte på att de är mindre lämpade att springa lösa ute i naturen.

Det håller på att ske en attitydsförändring bland kattägare också, men det går långsamt.

Och katter håller sig borta från människor? Ja, möjligen förvildade katter men en helt vanlig utekatt som har en ägare som ger den mat, är snäll och visar helt normal omsorg håller sig inte per automatik borta från människor eftersom den inte förknippar människor med något obehag. Vi är rätt många som kan vittna om att andras katter väldigt obesvärat knallar in i våra hem, vid möjlighet.

Rumblebee
0

#27 Läsa lagen innan man uttalar sig? Ja, då borde ju även du ta dig en extra titt på ena stycket som du skrev. Även kattägare ska hålla sig till lagen om tillsyn av lösa djur, precis som hundägare…

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Har man en lös katt, hur kan man då förebygga att denna katt inte orsakar skador eller olägenheter? Nu förutsatt att man inte bor i ett område där det bara bor 10 personer som känner varandra…

För några år sedan när jag var ute och gick med min hund, så ställde sig han och nosade mot en buske någon meter bort, ut kommer en rasande katt som anfaller min hund och verkar vilja försöka klösa sönder både nos och ögon. Det enda som faktiskt blev rivet, var min hand som jag satte i vägen för katten, dels för att skydda min hund, och dels för att skydda katten från min hund.

Men enligt vissa, så är det helt okej att ha lösspringande katter, som kan orsaka skada och olägenheter som denne gjorde mot mig. Eller att det är okej för dom att kissa i sandlådor och vässa klorna på cykeldäck (vilket även det är något jag sett tllräckligt många gånger).

Och visst, katter som faktiskt bara passerar över ens tomt är ju en sak. Men vad händer om katten i fråga faktiskt börjar gräva i rabatter, kanske kissa i sandlådan och klösa på utemöblerna? För det är skada på annans egendom, och en olägenhet för dom som äger prylarna.

[_annaH]
0

Nu finns det ju ingen lag på att katter inte får vistas utomhus.

Så ni kan börja klaga på katterna o deras "oansvariga" ägare när den lagen införs, om det nu ens kommer att hända Flört

Rumblebee
0

Det är väl ingen som påstått att det är olagligt för katter att vistas utomhus, men däremot utomhus utan tillsyn, då man inte kan förhindra att dom ställer till skador eller olägenheter.

[_annaH]
0

Visst man måste ha uppsikt över sin katt, men ska du då följa efter den vart den än går för att se till så han inte skadar något? löjligt…

Gillar man inte att ha katter i trädgrden så kan man faktiskt skaffa staket =)

Rumblebee
0

Ja, det är ju det som kallas för tillsyn… Tänk om folk som hade vänligt sinnade hundar skulle släppa dom lösa, skulle du tycka att det var kul att få din tomt uppgrävd, eller hitta en golden retriever som rullar sig i dina rabatter?

Så bara för att någon har en utekatt, så måste grannen 200 meter bort bli tvingad till att för egna pengar, köpa ett högt staket för att hålla främmande katter borta?

Och i och med att katter är rätt duktiga på att klättra, och hoppa, så är det ju inte ens säkert att det hjälper.

[Emma--]
0

#35 jo det vet jag redan för man får inte ens hjälp när katter skapar problem som det är idag. Men jag undrar om det egentligen är vettigt att jag ska behöva stå ut med djur andra människor valt att skaffa. För hur man än bor borde det finnas respekt mot sina grannar. T.ex att inte spela hög musik hela nätterna. #38 inget mer svar än så på allt jag skrev? Du pratade ju om respekt själv, men det fanns visst gränser?

jollycox
0

#40 det är precis vad man ska göra.
Ska alla andra bygga staket pga din katt?? det är du som har ansvaret för din katt inte alla andra.

Mona22
0

#40 Vem ska betala staketet för min svärfar då? han har bott längst i det kvarteret. Han har ingen katt men har påhälsningar av såna flera ggr per dag. Dessa "snälla" katter har pinkat sönder massa saker för honom, smitit in hos honom när han vädrat och gjort sina behov inne,(inte kul med trägolv då)

Han har inte valt att skaffa katt utan ska stå ut med alla andras katter. För inte så länge sedan var det en katt som tyckte det var roligt att kloa på hans bil! ganska så nylackad dessutom .vem betalar det då han inte får tag på ägarna? För er som inte vet så är det inte billigt att lacka om en bil! Han har provat det mesta för att få katterna att inte komma dit, vatten, ättika och sådant som inte är farligt för katten men som människor tror skrämmer bort dem, men det funkar inte.

Ska man behöva stänga in sig som en fånge bakom ett väldigt högt staket (katter hoppar högt om ni missat det) bara för att andra har katt som de inte har tillsyn över trots att lagen kräver det?Det är verkligen ansvarslöst och egoistiskt att säga att andra ska anpassa sig efter DITT djur och vad DU vill göra.

Som tur är så skulle han aldrig någonsin kunna göra illa en katt men det finns ju folk som gör det för att de tröttnat.

Han får väl ta och låna in en hund som kan skrämma bort katterna lite.

#41 precis, min systers hundar är jättesnälla och gör inte en fluga förnär. de skulle absolut kunna vara utehundar utan att skada någon men det är inte lika okej som att ha katter lösa som gör mer skada, konstigt egentligenSkrikandes

Marad
0

Varför ska då hundar hållas under uppsikt? har inte hundar behov att få röra sig fritt? hur många hundar får utlopp för sina naturliga drifter?

[sakring]
0

#  37 Det står i deras natur och kattens natur ingår att få röra sig fritt. Hunden är beroende av en ledare om du inte visste det.

Jag måste säga att det finns ingen hejd på vad lösspringande katter kan hitta på. Här är det enda som hänt att en av katterna på gatan har slunkit in och ätit av mina katters mat.

Dessutom så finns det lösspringande hundar också både här där jag bor nu och när jag växte upp.

Rumblebee
0

En katt kan gå näst intill lika fritt när den är i sele som utan uppsikt. För en katt har inte större behov av att få springa fritt utan koppel/sele än vad en hund har.

Sophey
0

Innekatt.

Medarbetare på matlust

Afrejd
0

Nu har inte jag läst va alla har skrivit o vetinte om någon annan har nämnt de jag kommer nämna.. Jag har 2 st innekatter pga jag bor längst upp i lägenhet. Dom hade fått vara inne katter även fast jag bodde i hus för världen idag är helt fucked up. Katterna kan bli påkörda, snodda, dödade, misshandlade o massa mer. På det området jag bor på är de nån sjuk människa som snor katter (och vi misstänker att dom äter upp katterna eller säljer dom eller något). På 1 vecka har jag sett 2 eftrlysningar efter sina katter här på området o jag tyckte jag såg en av dom så ringde ägaren men va tyvärr inte den katten och då berättade hon om att flera som bor här blivit av med sina katter nu på senaste tiden, HEMSKT! Och raskatter speciellt skulle jag ALDRIG släppa ut för dom är värda mycket pengar och då finns det alltid någon sjuk jävel som vill tjäna lite extra.. Mina katter är som mina barn, jag vill ha dom vid mig hela tiden istället för att gå runt o känna oro hela dagarna och om dom inte kommer tillbaka på 1 dag så skulle jag få panik! Mina katter har iaf en egen inhängnad balkong dom får vara på hela dagarna, har alltid öppet. Så ja, jag säger innekatt !!

Adrina
0

#16 Håller med dig. En stooor rastgård är ett bra alternativ men katten kommer endå inte få jaga vilket är naturligt för alla katter. Mina katter är utekatter och trivs inte alls att vara inlåsta 24 h.

[Emma--]
0

#50 Klart dom kan jaga ändå , men inte på lika stora ytor. Och jaktinstinkten går faktiskt att få utlopp för utan att döda smådjur.

MonicaLagerquist
0

Mina katter jagar dagligen,laserpekare ,myntamöss ,flugor och allt annat som rör sig.

Sen jagar de varandra upp och ner för trappen.

Afrejd
0

Visst har man vant en katt att vara ute då är de taskigt att göra den katten till innekatt. Men att säga att en katt inte trivs att vara inne 24h om dygnet vet man ju inte. Dom vet inte så mycket annat.. Visst älskar en av mina katter att få komma ut i sele medans min andra katt AVSKYR det. Men så länge dom inte vet annat så anpassar dom sig nog

Anibaz
0

Har utekatter och skulle aldrig ha katt om jag inte kunde låta dem gå in och ut som dem vill.

pv60
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har tre katter som går ut och in som de vill i lucka. Tack och lov så bor vi närmast en skogsdunge längst in på ett bostadsområde. Inga bilvägar i närheten. Bland grannarna finns det nog minst 25 katter i husen runt omkring. Alla "fostrar" allas katter - dvs jagar bort dem från rabatter, biltak osv - där de inte ska vara. Vi har inte grannarnas katter hos oss, och de har inte våra hos sig. Fungerar toppen!!
Inte heller några gäster genom luckan, trots att vi är de enda i kvarteret som har en sån.Cool

[sakring]
0

# 53 Det går utmärkt att göra innekatter av de flesta utekatter. Det har jag kompisar som gjort.

exitingsvillemo
0

Självklart har hundar också ett stort behov av att röra sig fritt, vilket man som bra hundägare ser till att dom får också.

Mina hundar springer lös hela dagar på vår gård. En katt rör sig naturligt över större områden än vad hundar skulle göra om de fick springa fritt, en vargflock är ganska enkel att lokalisera då det ofta stannar inom ett område, medans katter (lon) rör sig över större områden.

Min åsikt är att katter ska vara ute, antingen fritt eller i stora rastgårdar, och inte då på 10kvadrat utan då pratar vi minst 100 kvadrat.

Hundar har inte samma jaktinstinkter som katter, förutom jakthundar som förhoppningsvis får jaga. Man kanske har lyckats avla bort jakten på vissa kattraser också? Då är det väl ok att inte låta katten få jaga, men de flesta katter har fortfarande en mycket hög jaktinstinkt, som de bör få utlopp för.

Att jämföra katter och hundar är enligt mig omöjligt, då dom har 2 helt olika levnadssätt och instinkter. Den enda liknelsen som egentligen finns, är att de är köttätare, men sen tar liknelserna slut!

[sakring]
0

# 52 Nu vet jag inte hur det gäller hundar. Vi hade min systers hund fritt på vår tomt och den lämnade inte tomten utna att det fanns något staket.

När det gäller vargar däremot så vandrar de långa sträckor, miltals om de så behöver.

Mina katter går inte längre än över till en av grannarna.

[Emma--]
0

#57 Alla katter har jaktinstinkt mer eller mindre. Och mina katter får utan problem utlopp för sin jaktinstinkt utan att vara ute på egen tass och döda djur. Precis som jakthundar får utlopp för sin instinkt.

Eftersom dom flesta av oss matar våra katter så behöver dom heller inte jaga för mat, så det blir en lek. Enbart utlopp för instinkten.

Sophey
0

57. Katter far utlopp for sin jaktinstinkt genom lek och annan aktivering.
Du kan inte jamfora en tamkatt med en lokatt! Tamkatten harstammar fran falbkatten och inte lokatten!

Det ar inte naturligt att slappa ut katter i varan svenska natur eftersom katter i grund och botten harstammar fran afrika och vastasien!

Medarbetare på matlust

exitingsvillemo
0

#60 ursäkta min urkassa jämföring Flört den var väl ungefär lika dålig som tidigare jämförelser av katter och hundar…

zoolatri
0

Jag har en lycklig innekatt. Hade jag bott p landet utan att behöva oroa mig för trafik, andra djur och att min katt ska stöta grannarna hade jag kanske haft utekatt. Men det skulle förmodligen bli rastgård. Mina hundar får inte jaga vilda djur, det finns lagar som reglerar sånt, tex att hundarna inte får ges möjlighet till att jaga vilt under sommathalvåret när djuren har ungar. Jag tycker att det är bra, liksom att hunden inte behöver få utlopp för sin jaktlust genom att lägga ner byten i skogen så behöver inte tamkatten det heller. Det finns andra sätt. Jag tycker hemskt synd om de möss och sorkar mina föräldrars utekatter kommer släpandes på som katten bara leker med tills den långsamt dör en plågsam död. Då brukar jag göra lidandet kort för den, eller om den inte är skadad släpper jag den på lämpligt ställe.

Linnea
0

#28 Så om man inte vill ha katter på sin tomt ska man inte ha hus? Om man bor i marlägenmhet då? Sk man hägna in hela tomten för att kunna ha dörren öppen? Eller ska man flytta högre upp i huset då?

För att hålla en katt ute måste man ha ett 2 meter högt, ej klätterbart, staket. Icke önskvärt i tätort och kostar pengar att sätta upp. Det är kattägaren som ska se till så att katten inte orsakar olägenheter för andra så då borde ju du som ha utekatt bekosta staket till alla som inte vill ha din katt på sin tomt. Kan bli dyrt!

Det är ÄGARENS ansvar, inte grannarnas.

Vill man inte ta ansvar för vad ens djur hittar på ska man inte ha några.

Du skiver att om man är rädd om katten bör man ha rastgård. Så du är inte rädd om din katt då?

Om katten blir påkörd, då spelar det ingen roll för dig? "Han fick visserligen inte leva länge men han hade kul under tiden." Eller?

Dessutom är risken stor att katten inte dör direkt utan plågas till döds. Isf har du begått ett brott, du har inte gett katten veterinärvård när den behövt och låtit den lida i onödan. Så blir det om katten blir påkörd för att du låter den gå fritt ute. Enda sättet att undvika det är att ge katten kontrollerad utevistelse.

I en rastgård kan man ha träd/ stora grenar där katten kan klösa och klättra, ligga i gräs och buskar eller ligga högt och ha koll på omgivningen.

Det kan blir mer jobb att stimulera en innekatt men det får man ju ta.

Hästar har ett mycket stort behov av att röra sig, de rör sig i naturen väldigt långa sträckor per dag. Ska vi släppa dom lösa? Min häst hade garanterat uppskattat att få äta av grannarnas äppleträd, tror inte grannarna hade tyckt likadant..

Det finns människor som är rädda för katter också.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Forest]
0

Helt rätt man kan allså se till att kattägare som pissar ner utemöbler dynor mm stå för den kostnaden eller arbetet att få bort kisset fårn dessa saker Obestämd Frågan är bara hur får man då bevis för att det är den katten som gjort det? fotobevis kommer krävas eller annan bevis vittnen? Tycker detta är helt urflippat eftersom det är väldigt sällan man tar katten på bar gärning…. Kattägaren går allså fri från anklagelsen o katten förbli okastrerad Tyst Det är så det är här iaf då har vi granne vars katter går okastrarade o de pissar ner div saker. Så är det med utekatter se till att ha råd att pynta ut grannens möbler,dynor mm  För vem vet kanske står grannen mer redo med kamran än jag gör Flört

[sakring]
0

Är det någon som tror att mina grannar som är poliser och som har både hund och katt skulle låta sin katt springa fritt men gå i koppel med sin hund, om detta inte var tillåtet? Och ja poliskatten är här  ibland och hälsar på, men han förstör inget.

Sophey
0

#65 Grannen kanske skickar katten runt i omradet for att checka om alla foljer lagarna… Flört

Medarbetare på matlust

jollycox
0

#65 det är ingen som har sagt att det inte är tillåtet att ha utekatt.

BMEXX
0

#66 haha!

// Pabblo

[Emma--]
0

#65 Just att katten går fritt är inte emot lagen. Däremot får inte katten orsaka något, som t.ex bajsa i sandlådor.
Sen så har vi bara det där om tillsynen, mat och vatten. Det går fort att bryta mot massa föreskrifter bara om katten försvinner ett tag. Och det är svårt att se till att katten inte råkar ut för något, eller är och förstör något.

Sen är poliser också människor :)

[sakring]
0

# 69 Det ligger i kattens natur att göra ifrån sig i just sandlåder så har man en sådan och har katt så täcker man den. Poliserna har det då de har småbarn.

Att man bryter mot lagar för att katten försvinner kan jag inte se, mat och vatten har mina hemma och som jag sagt de får vara ute när vi är hemma och de är inomhus på kvällar och nätter och kommer hem flera gånger under dagen. Just nu är de inomhus och kommer att så förbli till imorgon. De har precis fått sin alaska pollockSkrattande

Jag tycker att om man har möjlighet att låta katterna vistas utomhus på egen tass så kan man göra det, men kan man det inte så är koppel och innätad altan eller balkong helt OK.

Ja poliser är också människor men jag förutsätter att de följer lagen mer än vad folk i allmänhet gör.

[Emma--]
0

#70 jo, men det gör det inte ok att dom gör det i andras sandlådor. Jodå man är skyldig till att se så dom får ordentligt med mat, vatten och tillsyn m.m Tycker alla som vill ha utekatt kan bosätta sig lämpligt till och inte bo i tätbebyggt och tvinga på alla andra katterna :) men det är vad jag tycker. Det vore att göra det säkrare för katterna samt att man visar respekt mot andra människor. :)

[sakring]
0

# 71 Vad menar du med att de ska tillräckligt med vatten och mat och tillsyn? Mina har som  jag sa vatten och mat här hemma och de kommer in och fyller på när det  känns tomt i magen. Ställer jag mig på trappan och ropar så kommer de inom 5 minuter, är det tillräcklig tillsyn? Jag kan inte förväntas att gå efter dem - eller? Det är inte hundar!

Jag bor i ett som jag säger halvtätt område med enfamiljshus där varje tomt ligger på cirka 1000 kvm och vi bor längst ned och har två bondgårdar nedanför oss med ett grönområde  emellan. Mina katter stör inte grannarna det vet jag. Jag talde med ett par av dem idag och då kom en av mina husisar och strök sig mot grannfrun som undrade hur länge vi haft henne och jag sa 3,5 år då grannfrun inte sett den katten innan. De går dit de är välkomna ingenannstans.

Gården nedanför oss har två katter som är 13 och 14 år gamla och dem ser jag aldrig sedan på den andra gården finns det också katter men hur många och vilka det är vet jag inte då de inte kommer hit.

Området är tillräckligt stort för att katterna ska kunna ha sina revir utan att behöva slåss. Och samtliga katter är också kastrerade.

[Emma--]
0

#72 jag menar att det är svårt att ge dom bra med mat och vatten om dom är borta i några dagar. Samt tillsyn som ska ske minst 2 ggr/dygn. Alltså svårigheter att följa det ansvaret man enligt lag har för sina djur. Jag tycker man borde förväntas att ha den kontrollen över sina djur. Så bra om det funkar för du och dina grannar, men så fint funkar det inte för alla även om dom flesta säger att deras katter minsann inte skulle förstöra något. Något man sällan kan garantera.

[sakring]
0

# 73 Nu blir jag nästan, men bara nästan f-bd på dig. Att katter ska ha tillsyn 2 gggr per dygn är då det inte finns någon hemma och inte att man ska kolla till sin katt 2  gggr per dygn om den är ute. Nu gör jag iofs det men blanda inte ihop begreppen. Och som sagt mina katter är inomhus fr.o.m kvällen till på morgonen, de får som tidigast gå ut kl 09.00 vilket de sällan vill.

Om en katt försvinner i några dagar  så är det inte ditt ansvar då du inte vet varför katten försvunnit.

Det katter förstör är i regel sådant som blir nedpinkat och då mina katter och alla andras katter är kastrerade så har det inte hänt här på de 24 år som vi bott här. Vi har  haft katt sedan1997 men grannar hade det när vi flyttade hit 10 år tidigare.

[Emma--]
0

#74 För att jag påpekar något som gäller alla kattägare? Obestämd Alla katter ska ha tillsyn minst 2 ggr/dag. Spelar ingen roll om man är hemma eller borta, man måste ju ändå kolla till sina katter.

Jag tror du har missuppfattat mig lite, jag pratade allmänt och inte direkt om hur du sköter dina katter.

Din katt är alltid ditt ansvar, precis som att mina katter är mitt ansvar. Är dom borta kan jag inte ta mitt ansvar medans dom är borta. Och klarar alltså inte av att garantera att dom får det dom behöver.
Men det är fortfarande mitt ansvar.Glad

Linnea
0

#64 Man kan ta kort på katten om man ser den. Tyvärr är det svårt att ta dom på bar gärning.

#64 Det finns djurskyddsinspektörer som inte heller bryr sig om att folk har katter ute utan tillsyn. Antagligen för att en del inspektörer delar uppfattningen att katter "ska" vara ute lösa hursomhelst.

#70 Om man själv väljer att ha utekatt så kan man visst täcka sin sandlåda, men man ska inte behöva täcka sandlådan för att grannen har en katt. Har man inte valt att ha katt ska man inte behöva få kattskit på sin tomt.

#74 Dina djur är alltid ditt ansvar oavsett var djuren befinner sig och oavsett om du vet var dom finns eller inte. Om dina djur försvinner (oavsett om det är katter, hundar, hästar, kor osv) så är det ditt ansvar att dom hittar hem och du är ansvarig för allt dom eventuellt förstör för någon annan. Det var ju trots allt du som släppte ut dom eller hur?

[Anunnaki]
0

Jag har läst endast här och där bland kommentarerna och jag skrev lite om vad jag anser i # 10 men jag vill säga ett par saker till.

I den bästa av världar för katter, som jag ser det, skulle det inte finnas en enda innekatt och det skulle heller inte finnas enda utekatt i tättbebyggda områden och förstås aldrig i närheten av vägar med tät trafik och än mindre där man får köra fort.

En del anser, att eftersom hundar inte får släppas ut om man inte har 100 % koll på dem utom vid jakt så borde man heller inte få släppa ut katter utan att full koll på dem. Det finns dock en mycket stor skillnad. Hundar som springer lösa kan ställa till med förskräcklig oreda. De kan ge sig på får och getter och då bita ihjäl åtskilliga fastän fåren och getterna är i sitt hägn. Jag känner en kvinna som fick 28 får/lamm dödade på några minuter av grannens hund. Vi hade en getabock som fick sys ihop med bortåt 20 stygn efter en hundattack av hundar som ägaren påstod var tränade att vara med i ciclförsvaret eller något liknande.

Det finns fall när en liten hund sprang in i en fårhage. Trots att denna lilla hund inte kunde ge sig på fåren och lammen, orakade den ändå åskilliga lamms död genom att rusa efter fåren som blev så skrämda att de rusade runt i panik och trampade ihjäl sina egna lamm.

Jakthundar får släppas lösa i skogen utan att ägaren har någon som helst koll på sina hundar och mellan den 20 augusti tills betessäsongen är över dödas rätt mycket betande tamdjur av jakthundar under jakt med löshund.

[Emma--]
0

#77 Katter gör också stor skada. Dom kanske skadar och dödar mindre djur och mindre önskvärda djur? Men trots allt dödar dom massor av smådjur och fåglar varje år. 

Jag tycker egentligen inte man ska behöva jämföra vilka som gör mest skada.

Sen kan man ju diskutera hur vettigt det är med jakthundar, men det är en helt annat diskussion som inte hör hemma här.

Denna kommentar har tagits bort.
PogoPedagog
0

Många på landet har ju katter just för att dom tar råttor och möss.

Linnea
0

#80 På landet ja, i tätorter får man nog använda andra grejer för att hålla skadedjuren borta.

#77 Som sagt, även katter gör skada, kan tex skrämma tamkaniner/marsvin/tamfåglar som är i uteburar. Man får ju inte jaga med hundar som själva dödar bytet i Sverige men katter får fånga vilka djur dom vill. Logiskt? Är det storleken på bytesdjuret som avgör om det är ok eller inte?

Katter kan även skada hundar, det händer faktiskt.

Jakthundar har jägaren visserligen "ingen koll" på men det är tränade hundar som vet vad dom ska göra. En hund som man jagar vildsvin med börjar inte springa efter älg tex. Visst det kan hända men hundarna är normalt sett så tränade så dom vet vad dom letar efter. Plus att de flesta (kanske alla) jägare har GPS på sina hundar idag. Om folk hade haft GPS på sina utekatter så hade nog många blivit förvånade över hur pass långt bort deras katter faktiskt går..

Vad gäller jakthundar så vet dom normalt sett vad som är jakt och inte plus att man som sagt inte får använda hundar som själva dödar sitt byte. Ofta när får blir rivna av hund så är nån olydig rackare som rymt för att ägaren inte har koll på den eller inte bryr sig om att den är lös ute. Man tränar inte en jakthund till att bita ihjäl det den jagar.

[sakring]
0

# 75 Du har helt rätt man ska ha koll på sina katter 2 ggr per dygn. Särskilt viktigt då de är  instängda enligt SJV.

Katter har hållits för att hålla efter smågnagare i alla tider så även nu. Mina katter tar möss. Ett  annat sätt skulle vara råttgift men det betackar jag mig för.

[Emma--]
0

#82 Mm, men alltid viktigt :)

Finns andra sätt än att släppa katter lös om man vill att dom ska fånga möss, råttor osv. Om det är vid huset så kan man göra en inhägnad t.ex.

Sophey
0

Man kan lagga ut illerbajs runt huset och sa har man inte en mus i narheten. Flört

Medarbetare på matlust

[Anunnaki]
0

# 81 m fl

Det var en jämthund som tog sig in en fårhage och fortsatte ända till fårstallet där den snabbt dödade 28 tackor och lamm.

Hundarna som svårt sargade vår getabock var, enligt ägaren, två väldresserade schäfrar.

Vad det för slags hund som jagade runt får i deras hage så att tackorna blev så stressade att de trampade ihjäl flera sina lamm vet jag inte.

Tamdjuren på bete som blir dödade av hundar mellan 20 aug och till betessäsongens slut blir dödade just av lösspringande jakthundar.

Katter jagar sork och möss men det är det som de är skapta till att göra plus att smågnagarna förökar sig så snabbt som de gör just för att de är bytesdjur för flera rovdjur och rovfåglar.

[Emma--]
0

#85 Tycker det verkar ganska tydligt att katter inte är dom enda djuren som är "skapta för" jakt och dödande av andra djur?

Blir det mer rätt för oss att skaffa oss tama husdjur som ska ha rätt att springa runt och döda det dom får för sig att döda?Så länge det inte är stora skador som får t.ex?
Många katter håller sig ju inte direkt till smågnagare heller. Kaniner, fåglar osv. Både tama och vilda djur.

Hundar och katter har mycket gemensamt. Mycket större skillnad än storleken och vad dom kan skada ser jag inte. 

Jag ser helt enkelt inte hur man kan sitta och klaga på vilka skador hundar kan göra, för att sen säga att katter är gjorda för det och då är det genast okej?

Tycker bara det är lite lustigt att katten är skapt för att döda och måste få göra det, men hundar går bra att aktivera på annat sätt. Även om båda i grunden har instinkter som borde kunna behandlas på samma sätt Glad

[sakring]
0

Hundar kan äta samma mat som männikosr och behöver inte jaga för födan. Katter jagar för födan och för att det är roligt, men de äter faktiskt det mesta som de jagar och gjorda för att  göra det. Om man inte  barfar sina katter så är risken stor att de inte får tillräckligt med kött. De foder om finns idag inneåller för mycket kolhydrater för att de ska vara bra för katter med undantag av blötmaten Mjau och Bozita men där är det ändå kokt mat de får inte färskt kött.

När jag säger att man har katter för att hålla undan smågnagare så menar jag bondgårdar och stall.

Silvestris
0

Katter får enligt rådande rättspraxis gå lösa, ja. De får dock inte orsaka olägenhet för omgivningen (Tillsynslagen). Detta tänker i regel inte folk på. Det var ett jäkla liv när polisen i Östersund avlivade en utekatt som hade bitit en kvinna, men den katten avlivades med stöd av lagen om tillsyn av hund och katt. I det läget har polisen laglig rätt att avliva katten. Alldeles oavsett varför katten biter. Tänk på detta. Det finns inga förmildrande omständigheter. Även om en katt tex. biter ett barn för att barnet pga. okunskap tagit upp och hållt fast katten. Biter den får polisen avliva den och som ni vet sker det. Hur många tänker på den aspekten innan katten släpps ut?

[Emma--]
0

#87 Men eftersom vi matar våra katter så behöver dom inte jaga för föda. Och det går att ge dom betydligt säkrare kött än sånt dom ofta får mask av om det är kötthalten man oroar sig över.
Och verkar ju vara en hel del katter som bara leker med sina byten, och inte äter upp det mesta. Bytesdjuren får alltså lida massor innan dom eventuellt dör.

Samma sak med stall och sånt, de behöver inte gå lösa utomhus.

[sakring]
0

Vad jag sa var följande.  De foder som finns innehåller för mycket kolhydrater, i synnerhet torrfoder.

Säg till en bonde att hans ladugårdskatter inte behöver vistas utomhus.

[Emma--]
0

#90 Mm det finns tyvärr en hel del foder med mycket "skit". Men lösningen behöver inte vara att dom ska gå ute. Matar man sin katt, vilket man måste, så kommer den inte jaga främst för mat ändå. Så då sitter man ändå där med "foderproblemet".
Så det är alltså ingen anledning till att katter ska jaga och döda djur. Vill man kan man ju t.o.m föda upp egna råttor som avlivas på ett bra sätt som katten sen kan få leka med och äta. Fanns ju nån på forumet som hade köpt hem en mus eller råtta till sin katt.
Bara det jag menar :) 

Nej jag diskuterar bara här :) Jag säger bara att dom behöver inte gå fritt ute för att jaga råttor i stall osv. I många fall kanske det egentligen skulle bli mer effektivt om dom enbart kan jaga i stallet.

Sen är det dom personliga åsikterna resten beror på. 

Och orkar man inte leka och aktivera sin katt, eller vill ha klätterställningar i sitt hem (vilket jag tycker alla borde ha oavsett) osv så kan man antagligen inte hålla en katt inne och få den att må bra. Lika lite som att man kan skaffa en hund som aldrig aktiveras. Precis som alla djur vi håller i fångenskap, alla behöver aktivering.
Det är det katterna gör ute, aktiverar sig.

[sakring]
0

Mina katter får torrfoder och blötmat samt kokt fisk och kött men ändå ser jag dem mumsa i sig en och annan musSkrattande

Och hur hade tänkt lösa detta med att katterna inte få gå ut från stallet eller ladugården?

Jag vet att det finns människor som far illa av att rovdjur beter sig som rovdjur men skaffar man sig ett eller flera rovdjur får man nog acceptera att de beter sig som rovdjur.

[Emma--]
0

#92 Det får man väl lösa utifrån hur stallet ser ut osv. Finns ingen magisk lösning som passar alla stall. :)

Nej jag tycker man ska se djuren för det dom är. Men det betyder fortfarande inte att dom ska gå ute och döda djur bara för att dom är ett rovdjur.
Jag anpassar mat och aktivering efter alla djur jag har här hemma.
Katterna får en kost med så mycket kött som möjligt. Hamstrarna och råttorna får ett anpassat foder samt färskt kött. Inget dom heller skulle äta i det vilda, men det ersätter det.
Och ormarna äter död föda, inget dom heller skulle göra i det vilda.

Så vill man fixa det, så kan man. Men som sagt är det dom personliga åsikter resten beror på.

Men nu är det nog ingen idé att jag babblar på mer, för det känns som att jag upprepar mig. Du förstår nog hur jag menar ändå :)

Bara en sista sak angående mat. Dina kanske mumsar en mus ibland men det betyder inte att dom behöver det näringsmässigt. Mina kan försöka stjäla kidneybönor t.ex. Men det är ingen dom behöver alls :P

[sakring]
0

Du har många olika sorters djur förstår jag, själv har jag "bara" 4 katter. Fast som barn hade jag undulater och en katt och en av undulaterna lyckades ta sig ut ur buren och blev uppäten av katten. Jag tror att katten  hade klarat sig utan undulaten.

[_annaH]
0

När jag hade hamstrar så hade ena tagit sig ut och min katt va i rummet, jag kom in i såg hamstern springa runt i rummet o katten titta på, hon låg bara o titta på den, när jag kom in så kom min katt o strök sig mot mina ben o gick ut därifrån. Är väldigt förvånad att hon inte käka upp den Tungan ute

[Emma--]
0

#94 Jag vet inte riktigt om jag förstod vad du menade med "Jag tror katten hade klarat sig utan undulaten"?

#95 Har också en hamster som varit på rymmen och klarat sig. Tungan ute Och en råtta på rymmen en gång. Men råttorna är katterna ganska rädda för.

[sakring]
0

Bara en sista sak angående mat. Dina kanske mumsar en mus ibland men det betyder inte att dom behöver det näringsmässigt. Mina kan försöka stjäla kidneybönor t.ex. Men det är ingen dom behöver alls :P

Så skrev du Emma, och jag tror att näringsmässigt så hade min katt klarat sig utan den undulaten.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.