Katt försvunnen!
Nu har min kompis kastrerade hankatt vart försvunnen i 10 dagar. Hon har satt upp lappar i affärerna och lagt i brevlådor i sitt område.
Även kollat längst vägarna nära sitt hus. Men ingen katt.
Hon har spridit via nätet och gått runt i områden där man sett en långhårig svart katt och ropat, men aldrig har det vart hennes katt.
Jag har tipsat om att anmäla honom saknad till polisen och kommer han hem så på med sån där gps för katter.
Han har vart utekatt i ca 1 år.
Har ni fler tips vad hon kan göra?
Lägg in detta på Hittekatter och Kattpolisen också, tillsammans med var katten försvann och hur den ser ut +och vilken id-märkning den har.
/EvaS
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Känns inte troligt att någon från iFokus som läser det ska bo i just lilla Kungsör. Vi sprider det via FB, då går det ju ut alla kompisar, kompisar syskon och föräldrar, ens egna släktingar, och ja i slutet blir det ganska många, och dem flesta bor i Kungsör så :)
Ville bara se om det fanns nåt mer vi kunde göra.
Anmäla till polisen är det första man ska göra. Man kan även ringa runt till katthem i närheten.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hoppas ni hittar kissen snart. Det kan ju tyvärr hänt att den blivit överkörd eller tagits av räven eller liknande.Efterssom den är kastrerad borde den inte springa iväg så långt.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#3 har sagt att hon ska göra det så hoppas hon har gjort det :)
#4 hoppas jag med, hon har ju letat längst vägar för att se om han kan ha blivit påkörd.
Bor inne i stan så finns inga rävar ;)
#5 Finns många rävar inne i städer också faktiskt, tvärtemot vad man kanske kan tro!
Hon kan även sätta in en annons i tidningen, det är bra för att nå ut till fler än de som bor i närheten. Ett annat tips är att sätta ut en fälla.
#6 Varför sätta ut en fälla? han är ju tam och går in och ut som han vill = inga problem att gå in om han är nära hemmet?
Det där med tidninge var en smart idee :)
Kolla i cykelförråd, garage och källare i området. Kan vara så att misse sitter instängd någonstans.
#7 Sätta upp en fälla om hon ser honom någonstans men han inte vill komma eller om hon får tips på att en katt som kan vara honom rör sig på ett särskilt ställe, kanske man skulle skriva
Nu är han ju van att gå in och ut och har inte varit borta så länge så det är ju förmodligen som du skriver inga problem för honom att gå in om han kommer hem. Men det är inget ovanligt att fånga "tama" katter i fällor, även utekatter som varit på vift längre tid eller av annan anledning vägrar komma hem annars.
När hon är ute och letar efter katten kan hon ha med en hög av samma efterlysningslappar som hon satt upp och ge till hundägare och annat folk som hon möter och säga att de gärna får höra av sig om de ser en katt som likar hennes, dessa kanske inte bor i området och därmed inte ser lapparna annars.
Kan katten ha smitit in någonstans och blivit instängd? I ett garage, en lada eller liknande som folk kanske inte går in i så ofta.
När hon letar efter katten är det bra att ta med lite mat i en plastbutt eller liknande och skaka så att det skramlar. Likaså om katten har någon leksak som låter så kan hon ta med den.
Man kommer på mer och mer hela tiden, men det var nog de tips jag hade. Har själv letat en försvunnen katt och det är inte roligt. Hoppas din kompis hittar sin katt.
#8 jo matte har vart inne på samma spår och bett alla kolla sina förråd och liknanade. Dock inte troligt att alla gör det…
Finns ganska många förråd/garage där hon bor tror jag…
#9 hon uppmanar folk att ropa på honom och ta in honom och ringa henne om dem hittar honom. Han ska tydligen komma när man ropar :)
Det där med lapparna var ju en bra idee, speciellt hundägare ser ju ofta katter då dem rör sig på större områden och hundarna vissar vart katterna är :D
Hon ropar på den vid namn när hon letar, den ska tydligen komma om man ropar på den :)
Jag jag har bara letat borttappad katt 2 gånger, min första katt gick vilsa och hittades via lappa som satte upp i affären. Den andra hade vandrat genom skogen men hittade inte tillbaka så hon strök runt huset på andra sidan skogen, när hon kom hem igen gick hon inte ut på 2 veckor XD