Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3911 ggr
thildatessie
0

innekatt eller utekatt?

Hej, jag och min pojkvän ska snart flytta till hus och jag är sugen på att skaffa katt. Problemet är om det isf ska vara inne eller utekatt, det är hus med stor trädgård men en mycket trafikerad väg ligger precis jämt så för mig hade det kännts bättre med en innekatt. men vad är bäst för djuret? det är väl mest naturligt för den att vara ute…. Och alla katter reagerar väl inte positivt på att vara inne? ska man isf satsa på en kattunge som är uppfödd i innemiljö, ev omplaceringskatt…

jollycox
0

förbered dig på en vild diskussion :P

Själv skulle jag aldrig ha utekatt vid en trafikerad väg eller en väg där bilarna kör fort. Inte heller om jag har grannar som bor nära. Jag skulle altså eventuellt ha utekatt om jag bodde på landet.
Att tänka på om man vill ha utekatt är att många har problem med katter som är på deras tomt, kissar på saker eller tar sig in i huset.

Här har du en artikel om innekatt och i kommentarsfäletet har du diskussionen som brukar komma när man diskuterar innekatt vs utekatt: http://katter.ifokus.se/articles/4d71480cb9cb46222705c492-ett-gott-liv-som-innekatt#articles-3

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Imitra
0

Om det är mycket trafik ska du absolut ha en innekatt.

Jag rekommenderar att du skaffar en hankatt, de blir lugna när de blir kastrerade och då har de inte så stort behov av att ha väldigt mycket plats att röra sig på. 

Men du får vara beredd på att skaffa ett stort klösträd och aktivera kissen !

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

blondifire
0

nej ute är inte det mest naturliga.. men hade j varit som du så hade j byggt en rastgård. då får katten det bästa av båda världar och ni en trygg katt som inte blir överkörd  t ex.

S*Winsnes Wilda

Rosenlind
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker du ska ha den inne. Jag har själv mist två katter på grund av att de blev överkörda. Nu har vi en Norsk skogkatt och det går hur bra som helst att ha den inne. Jag kommer aldrig mer att ha utekatt. Våra katter som inte finns idag var öronmärkta vilket gjorde att vi fick reda på vad som hade hänt. Skogisen är både chippad och öronmärkt. Har du innekatt så krävs det klösbräda och intressanta och roliga leksaker.

Signe-Jonna
0

TS skriver:

Och alla katter reagerar väl inte positivt på att vara inne?

Du kan vända på frågan också:

Och alla katter reagerar väl inte positivt på att vara ute?

Av mina katter är det bara en enda som tycker det är roligt att gå ut (i sele då förstås.)

[Emma--]
0

Har ni stor gård kan ni ju dessutom bygga rastgård! {#emotions_dlg.smile}

En katt måste inte gå ute helt ensam för att må bra. Har man dessutom grannar ökar riskerna för katten, och dessutom risken för att katten kommer att störa andra.

Man kan aktivera en katt jättebra utan att den behöver gå själv. {#emotions_dlg.smile} 

Jag skulle aldrig släppa ut en katt ensam. För bor man så att man kan göra det, så kan man bygga rastgård. ^^

[sakring]
0

Ute eller inne är frågan? Jag har själv 4 katter som får vara ute på dagtid på egen tass men inte under natten eller om vi är borta under dagen.

Då jag har flera vänner som bor i lägenhet (jag bor i villa med grönområde bakom mig)och av dem är det enbart en som har en katt som vill gå ut och som gör det i sele. Det är huskatter samtliga så man behöver inte ha en uppfödd katt för att hålla den inne. Det är också katter som tidigare varit utekatter.

Kom bara ihåg att se till att du id-märker katten, vaccinera den och försäkrar den. Det finns 5 bolagsom försäkrar katter. Agria, Dina Försäkringar, if, Folksam och Sveland. Vilket du väljer är en smaksak. Läs gäran lite in på kattstatus sidan om kattes behov www.kattstatus.se.

jollycox
0

#7 samt kastrerar ;)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Anunnaki]
0

Katter vill vara ju helst få vara ute som de vill själva men med en trafikerad väg utanför är ju risken stor att den blir överkörd. Men när du nu köper hus så kan du ju fixa en rastgård åt katten. Om det är en liten radhustomt kan du ju ha staket runt hela tomten men om det är en större tomt är nog det bästa att ha rastgården så att er uteplats ligger i rastgården och att rastgården ligger mot huset så att det går att ha en kattlucka från huset till rastgården så att katten kan gå ut och in som den vill. Ett träd i rastgården att klättra i vore förstås bra och något litet katthus. Man kan ju fixa det ena och andra allteftersom man kommer på något roligt. Mina katter, som är utekatter, tycker om att ligga i en liten, liten egen inglasad kattveranda som jag fäst på räcket till min riktiga veranda. Det är bara fanatasin som sätter gränser hur ni kan göra rastgården trevlig för katten men gör den stor så att det går att springa runt ordentligt i den.

PS

Det trodde ni inte eller hur,  att jag skulle vara så pass positiv till att ha katt i en rastgård?!

Rumblebee
0

Jag tycker helt klart att innekatter är bättre än utekatter, just med att utekatter löper sådana enorma risker att råka illa ut, oavsett hur man bor, men visst lär ju riskerna öka om man bir nära en väg. Och hur trevligt kan det vara att få reda på att sin pälskling har blivit allvarligt skadad med svåra smärtor, eller till och med dödad?

Som de andra sagt, så vore en rastgård väldigt bra till katten, eller/och kanske lära den att gå i sele.

Mona22
0

Jag håller med övriga. i eran situation är innekatt det bästa. Men man kan ju gå ut med katten i koppel. Bygg en rastgård också så kommer katten bli glad. Jag med flera har tagit över fd utekatter och vant dem som innekatter, allt handlar om aktivering{#emotions_dlg.smile}

Fridaybrew
0

Innekatt som så många redan sagt =) Sålde en katt till det mest idylliska platsen för en utekatt, = ute på landet, enskildgrusväg i flera km och inga grannar o inga vägar föriutom grusvägen i närheten. Den katten blev tyvärr inte mer än 2 år. Den kom hem efter varit borta 2 nätter med två brutna tassar o lite andra skador. Ägarna valde att  följa veterinärens råd och avliva katten =(( Det var inte en bil utan troligen något annat som hänt om man vågar spekulera.
Min poäng är att egentligen så är det rätt farligt ute oavsett civilisation eller ej. Så det var den enda och sista katt som vi tillätt säljas som utekatt från våra kullar.

Fördelen med innekatt är att man verkligen har sällskapp av katterna de gillar att vara omkring en och det är så mysigt.

TIPS: Klätterträd av alla de slag finns att köpas på tradera rätt billigt. Vill man ha det billigast möjligt och har inga problem med tyska språket så är tyska ebay ett bra ställe att fynda på. Finns trådar här om klösträd där olika versioner diskuteras och folk delar med sig av vad de tycker om sina träd. bara använda sökfunktionen.

Lycka till med katten!

/Fridaybrew

thildatessie
0

tack för alla svar! Några tips på aktivering? Har känt från början att en innekatt hade varit bäst för oss, men det blir inte att vi skaffar katt detta året om min kille får betsämma då det är så mycket att fixa med huset först. ang rastgård så finns det en liten lekstuga på tomten  och då barn ligger längre fram i planeringen kanske man skulle kunna bygga något av den.. :) som en liten hundgård typ :) tyckte inte att det blev någon så värst vild disskussion ;)

Mona22
0

#13 Om ni skaffar 2 så har de sällskap av varandra. Annars är ju klösträd och leksaker sånt som de säkert vill ha. Sedan kan ju ett vanligt gardingsnöre vara tillräckligt kul för en katt om ni håller i ena endan och drar längst golvet som exempel.(ta bort den när ni lekt klart)
Fantasin sätter gränserna. Bara se till att de inte kan äta upp sakerna. 

Sedan om de får någon aktiveringsleksak. tex http://www.swecat.com/aktivering-katt då får katten tänka för att få sin belöning.

Sedan är ju koppel en bra grej. Många katter fångar ju möss även om de går i koppel. Skaffa ett flexikoppel så kan de upptäcka omgivningarna runt er. Det uppskattas nog. 

tror inte diskutionen blev så stor för att ni bor vid en starkt trafikerad väg och inte många skulle släppa ut en katt där.

Lycka till med framtida kissen.

Fridaaaa
0

Jag bor på landet, och mina ktter är ute katter, vilket jag trivs bäst med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Anunnaki]
0

Diskussionen har nog inte vållat så höga vågor som man skulle befara eftersom det är starkt trafikerad väg plus möjligheten till rastgård. Lekstugan blir en bra del av en rastgård men se till att rastgården är stor nog att rymma en trädgårdsmöbel så att ni och katten kan ha det trevligt ihop när ni är ute. När jag sätter mig i mina trädgårdsmöbler kommer den ena katten efter den andra och vill sitta i knäet. De kommer och vill hjälpa till när jag rensar ogräs också.

AgnetaB
0

Det där med landet funkar ju inte alltid heller.Vet flera katter som blivit överkörda på landets små grusvägar då folk även där kör som galningar o inte ens lättar på gasen då det ser något levande där. Sedan vet jag 2 fall i villa område då katter blivit överkörda av backande bil på parkeringen. Ena var grannen o den andra var mamman sjölv som gjorde. Sätt alltid på bilen o låt den gå medans du sätter på bältet mm så kanske de hinner undan.

Mina är ute när jag är ute i trädgården o jag äger 3 hk mark så de är bara på min mark. Annars har jag fixat en kattgård på 15 kvm :) känns jätteskönt o tryggt.

[Aquelegia]
0

Vissa katter trivs att vara inomhus, min mor ägde en katt som vägrae hoppa ut ur öppna fönster högst 1m ner till marken, MEN efter ngt år vågade hon ta språnmget, och allt eftersom så drog hon sig längre och längre bort ifrån huset, mötte henne på åkrar, vägarna, skogen, tills hon en dag försvann (icke hittad hennes kvarlevor, brukar då tyda på att ngn annan tagit hand om katten) Iaf rekomenderar jag vid en trafikerad väg att ha innekatt med tillgång till stor inhägnad där ni kan släppa ut katten så fort ni är hemma. Då det annars är ENORM risk att katten blir överkörd.

Jag har innekatt nu och vi lever livet ihop förutom vissa tillfällen som nu då han är jätteskrikig och vill ut, då lämnar jag honom hos min mor ngn vecka som bor i väldigt obebodda bygder och låter honom springa av sig, då är han lugn i ett halvår ^^ (katten har bott där först 6 årena av sitt liv så väldigt van vid trakterna) Så har det funkat för mig det är bara att hitta alternativ för er :) det gäller bara att hitta rätt katt för rätt hem :)

thildatessie
0

okok är bara rädd att just den katten jag skaffar verkligen inte ska vilja vara inne.. vad gör man då liksom :(

[Aquelegia]
0

Ta katten på prov först ! Kolla upp en uppfödare /djurhem som går med på ett sådant arrangemang :)

[Emma--]
0

#19 Med mycket aktivering så ska det inte vara något problem. Och har katten aldrig varit utekatt dessutom så är det inget den saknar. Det finns ju även dom som har utekatter som blivit innekatter.

Vissa katter kräver mycket aktivering, vissa mindre.

För det är det katter gör när dom är ute, aktiverar sig på ett eller annat sätt. Glad När dom bor inne så får vi människor se till att dom blir det ändå.

Erina
0

Tycker absolut att du ska hålla katten inne, tar du en kattunge som inte varit fritt ute så ska det gå bra ska du se. Aktivering är dock hemskt viktigt och jag rekommenderar att skaffa två om ni har möjlighet, just för att de då aktiverar varandra. Började själv med en katt, men det blev snart en kompis och tycker det är mycket lättare att ha två. De busar, tvättar varandra, myser tillsammans och de behöver aldrig var ensam. Har två glada kissar som möter mig vid dörren efter jobbet, vilket är dubbel lycka. När andra charmtrollet kom, blev min äldre katt lyckligare och mycket keligare mot oss tvåbenta. Självklart är det en ekonomisk fråga och jag delar bara med mig av min erfarenhet. När jag skaffade katt så hade jag av någon anledning fått för mig att katten blir mer tillgiven och gosig om den är ensamkatt, nu vet jag bättre! Har fått se vilken otrolig skillnad det gör när de har kattkompis.

Lycka till! Glad

thildatessie
0

#22 det är nog just ekonomin i dagsläget som gör att vi kan ha max en. Man måste ju kunna ge den det bästa och det skulle vi nog inte kunna med två….  men i framtiden kanske en kompis skulle vara möjlig