Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 4763 ggr
[kattsson]
0

Okastrerad hankatt till min honkatt

Hejsan!

Jag söker efter en fin hankatt till min hona. Vanlig bondkatt.

Finns det någon okastrerad hankatt i gävleborg som man kan få låna?

Mvh Katarina

Josefa
0

Vilka tester har gjorts på din hona?

Marad
0

Förstår att det är lockande att ta en kull på sin fina huskatt, ta dig en ordentlig funderare på om du verkligen gör rätt.

Det finns massor av hemlösa katter, som till största delen beror på oansvariga kattägare som låter sin "fina huskatt" få en kull.

Har du ekonomin?

Har du tid?

Har du kunskap?

IceJossan
0

Det finns 100 000 fler katter än det finns hem till i Sverige.

Varje kattunge som dina hona får om du parar henne gör att ÄNNU en hemlös stackare får vara utan hem. För varje katt som du låter födas till denna värld bidrar du till att det blir fler hemlösa katter på ett eller flera sätt:

Har du redan planerade hem till några av ungarna? Dessa hem kan istället varsin hemlös mager stackare få!

Om din hona får ungar som du ger bort, tänk om de i sin tur tar ungar på dessa katter? Risken är dessutom stor att åtminstne en, troligen flera av dessa kattungar blir utslängda när ägaren tröttnat, och därmed tillverkar denna katt i sin tur ännu fler kattungar…

Det är din uppgift att inte låta detta ske pga. Kastrera din vakra honkatt istället, så bidrar du till att flera av dessa 100 000 hemlösa stackarna får egna fina hem!

Vill du vara med om kattfödsel och kattungarnas uppväxt ändå? Kontakta ett katthem och ta dig an en hemlös dräktig hona istället. Då får du vara med heeeela vägen :) Men du bidrar inte till fler hemlösa katter!

Dessutom innebär det enorma risker för din kisse att få ungar. Det är inte ovanligt att en förlossning går fel. Det kan kosta ca 20 000 att göra kejsarsnitt på kissen, men det är ändå inte säkert att hon överlever en problematisk förlossning. Nej kastrera istället, så blir din missa mer harmonisk och klart mer avslappnad i sinnet, istället för att ha en massa ungar att ta hand om, och barabara tänka på att hitta nya killar när hon löper. Låt din katt slippa det, och låt de hemlösa katterna få de hem som du annars skulle ha gett dina kattungar till. Låt inte dessa stackare vara utan mat och kärlek bara för att du tycker att din hona ska få ungar Gråter

SNÄLLA, ta ditt förnuft till fånga! För alla katters skull! Snälla!

[SoooL]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sluta! Huskatt avel ska inte förekomma! Om du vill ha en kull så ta hand om en redan dräktig hemlösing istället. Sätt inte fler oönskade huskatter till världen med flit! Rynkar på näsan

Imasy
0

Om du ska ta en kull på din hona är det väldigt mycket du ska tänka på.

Först och främst bör du testa henne för bland annat PKD, HCM, FIV och FeLV, samt blodgruppera, kanske har jag glömt någon nu?

Dessa test bör du även kräva av hankattsägaren.

Se till att hon är bra försäkrad så att försäkringen täcker ett ev kejsarsnitt.

Se till att honan har ett bra foder under dräktigheten samt att ungarna äter som hästar. Betydligt mera sand går det åt också.

Sedan ska ungarna innan leverans vaccineras två gånger, avmaskas, id-märkas och veterinärbesiktas. Ibland kan veterinärerna ha paketpris på detta och då kan du komma undan med "bara" en tusenlapp/unge på enbart detta.

Se även till att ha en rejäl buffert innan. Det är sjukt många tusenlappar som kommer dra iväg. Tyvärr tror jag inte att du kommer få igen så mycket av dina utgifter när du säljer ungarna dock.

IceJossan
0

Snälla, tänk inte att "det där behöver man inte alls göra, jag vet ingen som behövt göra det" - det är för katternas skull! För att undvika genetiska sjukdomar (väldigt vanligt även hos huskatter, men det är inget som det pratas om).

Och allt som ska göras med kattungarna är för deras skull - så att de har skydd mot bland annat den dödliga sjukdomen kattpesten och att de kan spåras tillbaka till ägaren tack vare ID-märkningen om katterna av någon anledning försvinner, m.m. Du kan ta mycket mer betalt för en kattunge du har gjort allt detta med, och du nåt en heeelt annan seriösare grupp köpare!

[kattsson]
0

Tanken är att behålla kattungarna själva eller att de hamnar till någon utav familjen. Litar dock inte på okända människor.
Vi är inte heller ute efter pengar och vi har även råd om något skulle hända och m.m.

Kattungarna kommer få mycket uppmärksamhet ect ect.

Imasy
0

Isådanfall tycker jag du ska börja med att göra all nödvändiga tester på din hona.

Visar hon positivt på någon av dessa tester så skulle inte jag vilja avla på henne.

[SoooL]
0

"Kattungarna kommer få mycket uppmärksamhet ect ect."

Utveckla gärna "etc etc"

jollycox
0

Varför inte ta hemlösa katter istället? Katter som redan behöver hem..

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Jourhemmet
0

Personligen har jag hört allt det där till leda….. men du glömde, vill ha kattungar på henne för att hon är så fiiiin…

[SoooL]
0

#11: hehe. Ja justja. Så säger ju alla. Och garantierna på att de kommer att få bra hem allihoppa. Det är ju redan löst. Pengar finns och ditten och datten. Men så händer någonting oförutsägbart. Komplikationer och man måste in akut till djursjukhuset. tusenlapp efter tusenlapp drar iväg och detta är inget som TS hade räknat med.

Eller så går graviditeten bra. Det föds söta små kattungar. Men inte 2-3 stycken utan ÅTTA kattungar. Galet! Ska hon behålla alla dessa själv? Hur ska hon få råd? Och samtidigt kunna ge dem BRA mat och inte friskis eller Euroshopper kattmat? Och hur ska alla få plats hemma? För nära och kära som vill ha katter - kan hon inte finna till åtta ungar.

Eller så kanske hon lyckas hitta hem till alla. Men de som köper ungarna för 100kr st tycker inte att katter är värd allt det som katten ÄR värd. Försäkringar, vaccinationer. Vet vård när det gäller. Kastrering. Utan de kanske också vill ta kull på sin "fiiiiina kissekatt" och så kommer det 2-3-4 kullar till. Hittas det bra hem till alla dessa kattungar också?

Eller så kanske de lessnar på sina katter efter Din fina katthona. Vart ska ni/de göra av katterna då? Katter lever (förhoppningsvis!) upp till 12-15års ålder.

Så frågan är om ni tänkt i fler banor än "jag vill ha en kull kattungar på min söta honkatt".

Imasy
0

Ja vill du ha kattungar och bara få ta del av det roliga utan att det egentligen kostar dig en krona, så finns det väl två katthem i Gävletrakterna va?

Kan tänka mig att behovet av stödhem åt dräkiga honor (eller hemlösa överlag) är lika stort där som i övriga landet.

Kan tänka mig att den kattmamman kommer ge dig en stjärna i himlen för att hon slipper föda sina ungar ute med allt vad det innebär :)

[kattsson]
0

Jag är helt villig att ta hand om alla kattungar som föds, så länge som det krävs, 20 år om inte längre.
Pengar finns det gott om så det är inget att oroa sig över.
Bor på landet så där finns det gott om plats för en hel del katter.

Har tänkt igenom detta noga och flera gånger om. Det kommer gå bra!

Imasy
0
Josefa
0

Men så skönt att du har gott om pengar. Vill du dela med dig lite?

Supinesophie
0

Om du nu är så intresserad av kattavel, varför inte starta en seriös uppfödning av någon raskatt och följa alla sveraks regler?

[kattsson]
0

Det är en del av planen lite längre fram i livet. Att föda upp raskatter.

Näe tyvärr inte delar jag ut en massa pengar, dem går först och främst till djuren! :)

[SoooL]
0

Jag hoppas innerligt att du tänker om och rätt. blir så trött på sånt här. Dwt finns en anledning att inte en enda reagerat positivt till ditt inlägg. Försök fatta varför.

Supinesophie
0

Alltså.. Börja inte med huskattavel snälla! Håll dig till din "hobbyavel" med råttor, för katternas skull.

TIMMY
0

håller igentligen med alla fast jag just skaffat, ja, huskatts-kattungar. Så länge folk gör det antar att man stödjer tillverkningen av alla dessa katter där många råkar illa ut. Det verkar i vilket fall som helst inte som om du kommer få några tips på huskattshanar här inne…

[SoooL]
0

#21: precis. Köper man dessa 100kr kattungar från oansvariga människor så bidrar man till att det fortsätts ta kattungar på deras "söta honkatt".
Sure, jag har själv köpt så. Men det är flera år sen. ALDRIG mer. Om jag blir sugen på en till huskatt så köper jag hellre på ett katthem. Det är hemskt att se dem bo så.
Eller en europe (de är ju trots allt väldigt lik huskatten :) )

blondifire
0

glöm inte kastrera alla om dom ska springa runt hos er på landet.. o tänker du börja föda upp raskatter sen kommer detta inte vara en merit direkt men d fattar du nog om du läser inläggen..

S*Winsnes Wilda

TIMMY
0

#22, Fast mina kostade 1000kr stycket och kom från ett mycket ansvarigt par…som hade en fin hona. Så man kanske bidrar, men inte riktigt fullt ut. Jag kollade på kattungar länge innan jag blev såld på dessa, och många valdes bort just pga av att de inte verkade bli riktigt omhändertagna från start till leverans, det ville jag ha och kunde även tänka mig betala för.

Imitra
0

Usch vad less jag blir. Kastrera din hona istället och hjälp en hemlös dräktig katt. Då får du ju till och med välja ut människorna som de ska gå till oftast.

Förstår att man vill känna på upplevelsen att ha små kattungar, men du förstår inte konsekvenserna av det.

Nu på vårkanten så till och med på facebook, så dyker det upp bilder på katter som mina vänner hittat, magra stackare som någon slängt ut för de var inte värda besväret längre.

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Josefa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Liten upphittade hemlös kisse!

Signe-Jonna
0

#18 Om du nu har så mycket pengar så förstår jag inte varför du inte skulle kunna starta en seriös uppfödning av raskatter istället för huskattsavel.

#26 Stackars liten!

Jourhemmet
0

#26 GråterGråter

Cheapo
0

#12 "Men de som köper ungarna för 100kr st tycker inte att katter är värd allt det som katten ÄR värd. Försäkringar, vaccinationer. Vet vård när det gäller. Kastrering."
Bara för att man köper en kattunge för 100:- betyder det INTE att man inte är villig att ge den allt katten behöver!

[SoooL]
0

Johodu. Jag tror på att majoriteten av de som köper sina katter för 100kr inte anser att vaccinationer är nödvändigt. Eller att katten är värd veterinärsvård när det drar iväg många många tusenlappar.
För det är folk som köper 100kr katter som oftast ser annonser på dem för 5-1000kr (eller mer) och tycker att det är för dyrt.

Cheapo
0

#30 Man kan inte dra alla över en kam… Jag köpte min Ansgar för 150:-, inte för att han var billig utan för att vi klickade bra! Jag vaccinerar honom, han är försäkrad och kastrerad, äter kvalitetsfoder och jag har även ett antal tusen kronor undansatta på et konto om någonting skulle hända med honom. Blir bara så arg för att folk har förutfattade menningar. Fine, nu finns det ju människor som köper katter för en billig peng och sedan inte väljer att ha hand om dom på rätt sätt, men ALLA gör inte det!

Imasy
0

Ojdå, å här sitter jag med mina kastrerade vaccinerade "gratis"-katter…

[SoooL]
0

Läs vad jag skriver innan ni är dryga. Vart skrev jag "ALLA"? suck!

Men vad roligt att ni suger åt er som små svampar. Känner man sig intre träffad så reagerar man oftast inte.

Cheapo
0

# 33 Nej, du skrev inte alla men att majoriteten gjorde det. Jag uppfattade ditt inlägg som att du tyckte att de flesta som köpte "billiga" katter inte alls tog hand om dom utan typ sket i dom och det var enbart därför jag reagerade (varför skulle jag reagera annars?).

[SoooL]
0

Ja, många. Alltså inte alla :) Jag vet att det finns ansvariga människor också. Mina huskatter kostade 100 respektive 200kr st. Och de får ALLT (eller ja, nästan allt).
Men samtidigt finns det såååå många som köpter billiga katter/djur som inte ger dem det de förtjänar. Och man undviker ju inte det genom att sälja dem billigt. Alla kan impulsköpa djur för en 100 lapp. Det är inte lika lätt att impulsköpa något för 2000kr-uppåt. Förhoppningsvis har man tänkt igenom köpet (oavsett vad man köper) mer då. :)

Josefa
0

Sen så finns det ju de som köper 100 krs katter bara för att de vill ge dem ett liv som även de billiga katterna är värda.De tänker att de dyra katterna har en bättre chans att få en vettig ägare, än vad en billig stackare har. Visst stödjer det BYB, men det kan göra en jäkla skillnad för katten i fråga.

TIMMY
0

jag tror inte att många eller ens någon här inne direkt platsar, så vi behöver nog inte ta åt oss.  Vi sitter ju liksom och ugglar framför ett FORUM om katters väl och ve, de säger ju litegrann….lol Om vi inte känner någon ansvarslös som vi vill försvara dvs?

EddaM
0

Har du katten försäkrad ifall det händer något? Som om hon kanske behöver snittas? ´

Tycker som de andra att du skall tänka efter ännu en gång. Ta hand om en hemlös dräktig hona eller en med bebisar.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

.m.m
0

#26 - vad har hänt med den lille? Hur har h*n det nu?

JaneDoe
0

Du skriver att du har pengar om nått skulle gå fel, att du ska behlla alla bebisar och att du har råd och kastrera.

men i din blogg skriver du ju att du är student och inte har mycket pengar och rädd för att fakturan för lusbehandling på dina hanråttor ska bli för hög?!

Har själv behandlar mot ohyra på råtta och det går inte över 1000 kr (om man inte har mot en 30 tal råttor förstås o du verkar ju ha många)

Dessutom står det att du ska para BÅDA dina honor ja det kan ju bli 20000 kr om båda skulel råka behövas snittas tex. Är du inte ororlig över vart de pengarna sk akomma då då (jag menar du är ju orolig över den lilal summa det kostar att avlusa råttorna).

O pengarna till att kastrera alla kattungar sen då?

Vet att det redan är p gång att du redan har en hane hemma nu men jag tycler du bode tänka igenom dte mer och ta och kastrera dina honor på en gång istället innan d ehinner ploppa ut massa ungar.

Jourhemmet
0

Ok, ska h*n behålla alla kattungar från två honor. Vilken liten lögnare…

Mona22
0

13000 hade jag fått betala för kejsarsnitt på min raskatt om jag inte hade haft försäkringTyst. Hennes andra kull men endå gick det fel. man kan aldrig vara säker.

IceJossan
0

Fy faan för när folk vägrar lyssna och inse problemet och istället bara tänker på sig själv och vad de själva tyck vore kul Skrikandes FY FAN!

[kattsson]
0

Det är så att jag har sparpengar och hoppas och vill helst spara dom pengarna till NÖDVÄNDIGA SAKER jag har ca 210 000 kr. Så fattig är jag inte. Som sagt vill helst inte behöva använda pengarna tills det är Nödvändigt. Och visst jag kanske inte behåller alla kattungar, jag har ju en familj och lika så min kille som kan ta några.
Vi har tänkt igenom detta och vet att det skall funka.
Kan ni snälla sluta gnälla!?
Nog för att det finns många hemlösa katter och så. Som jag brukar säga, det finns alltid ett hem åt någon lika så när men ska träffa en kille/tjej åt sig själv så brukar jag oxå säga att det finns alltid någon där ute.
Dessa katter kommer få bo i varma och kärleksfulla hem helt klart!

Jourhemmet
0

"Och din kille kan ta NÅGRA" herregud människa…

jollycox
0

Men det finns ju massa hemlösa katter så nej det finns inte alltid ett hem åt alla.

[Emma--]
0

Du som verkar ha fött upp lite råttor förstår väl hur viktigt det är med gener osv. På råttor kan man kanske inte ta tester osv, men på katter går det. Så chansa inte, gör tester först åtminstone. 

Nu kanske jag missat något i tråden, men det är ju något man verkligen bör göra för att försäkra sig att få fram så friska katter som möjligt.

Det där med att det alltid finns hem känns inte riktigt som sanningen med 100000 hemlösa katter i sverige. Men vill man ändå avla så gör man det seriöst även om katterna ska behållas eller stanna inom familjen. Det är lika viktigt ändå.

Jourhemmet
0

Ja men stannar i familjen är ju bara skitsnack. Det kan bli upp till fjorton ungar som du ska placera ut till seriösa människor och jag tvivlar på att du kan placera alla dom inom familjen

Josefa
0

Alltså du har 210 000, och ändå ojar du dig över att lusbehandling av en råtta kommer att kosta. Hur kommer det då att låta när kattungarna ska avmaskas, vaccineras, märkas och kastreras? För har du inte räknat in de kostnaderna i din planerade avel, så kallar inte jag det för någon seriös avel.

Och låt gå för att du kommer att hitta hem till dessa kattungar, och lämnar iväg dem okastrerade. Då kan jag tänka mig att de också kommer att tänka som du."Ooo denna katten är ju så speciell, den måste ju bara få yngla av sig. Och det är ju så gulligt  med kattungar. Dem blir man ju så lätt av med, eftersom det finns ett hem till allihopa. Fast det iofs finns en massa hemlösa katter, men det rör ju inte mig i ryggen. Dem ser ju inte jag, eftersom jag bara har mig själv och mina närmaste för ögonen".  Vips kommer det av dina kanske 4 kattungar att bli 20 katter istället.

Imitra
0

klickar mig härifrån fort annars kommer jag förmodligen bli avstängd från iFokus om jag säger det jag skulle vilja säga.

Madamej.blogg.se

Fridaaaa
0

Inget fel på huskatt avel! Dem är minst lika mycket värda!
Jag tycker att man ska minska på kullarna överlag på katter då det finns så många hemlösa redan :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jourhemmet
0

Frida det handlar inte om att huskatter inte har lika mycket värde som en raskatt.

[Emma--]
0

#51 Nej så länge det är seriöst gjort så. Dom är minst lika mycket värda, så därför borde man väl vilja göra allt man kan för att få friska kattungar. Och när marknaden är så pass mättad så finns det ännu mer att fundera över.

Fridaaaa
0

#52 På en del här inne verkar det precis som det, eftersom vissa har skrivit att man inte ska avla på huskatter.

[Emma--]
0

#54 Men det är ju just för att dom brinner för huskatternas värde, och katters värde allmänt. Just för att det finns mycket hemlösa katter och det blir inte bättre när folk fortsätter avla fram fler huskatter.

Jourhemmet
0

Men du har ju inte fattat poängen. Det finns FÖR MÅNGA huskatter redan som det är. Vi är många som sliter som galningar dag och natt för att rädda så många HUSKATTER som möjligt. Katter som impulsköptes och slängdes ut när folk ledsnat, folk som inte kastrerar sina katter och föder ungarna ute till ett liv som hemlösa och på annat sätt vanvårdade. Vi försöker få upp huskattens värde och det går inte så länge alla j*vla idioter ska avla fram fler hela tiden för att deras katt är ju SÅ FIIIIIN… Fan det är inte för intet jag ständigt har 10-20 katter hemma

Mona22
0

#54 man kanske ska dra ner lite på den aveln då det är för många redan. Det är det folk reagerar på ,att trots att det är ett överflöd så väljer vissa att sätta fler huskatter till världen.

Tyvärr är det ju huskatter som är överrepresenterade bland hemlösa.

Fridaaaa
0

#55 okej du menar så.

#56 Vem pratar du med?

Imasy
0

Jag förstår att huskattsavel ger upprörda känslor, men vänligen håll tonen mot varandra!

IceJossan
0

Idag finns ca 100 000 fler katter än vad det finns hem till. 100 000 katter som inte har något hem 99,99% av dessa är huskatter, bondkatter, blandraskatter eller vad man nu vill kalla dem (men det heter huskatter om de inte är raskatter med stamtavla).

Den dagen det är svårt att få tag i huskattungar, alltså den dagen då det inte finn några hemlösa katter å tala om, DÅ är det såklart helt okej med huskattavel, om detta sker på ett relativt riskfritt sätt och för att avla fram friska kattungar. Man bör göra alla lämpliga tester innan parningen för att få reda på om de blivande föräldrarna är friska eller om någon av dem har någon dold sjukdom. Har de någon åkomma ska dessa inte avlas på eftersom det kan föras vidare till ungarna osv och bli värre generation efter generation. Man ska vaccinera och ID-märka, samt kastrera de som inte ska gå i avel. Detta medför att huskatternas värde i samhället är lika stor som raskatterna. Priset styrs av efterfrågan - ju högre pris, desto seriösare köpare eftersom en oseriös köpare inte är intresserad av att betala mycket pengar.

Men detta finns i dagsläget inte ens på kartan. 100 000 katter utan hem, som far illa. Utöver detta finns garanterat ett ENORMT mörkertal, alltså fler katter som inte är inräknade pga att man inte vet om att de finns. Vanvårdshem och sommarkatter till exempel. Många av dessa svälter, fryser eller blir misshandlade till döds. För att folk låtit sina katter få ungar efter ungar och gett bort/sålt dem till folk som inte kastrerat utan även låtit dessa katter få ungar. Vissa av köparna tröttnar på ungarna efter ett tag och avlivar dem (vad har de då för värde, om ägarna är beredda att BETALA för att döda dem?!), slänger ut dem, flyttar ifrån dem eller ger bort dem till första bästa…

Just TS's kattungar kanske kommer få goda hem, men om TS valt att inte ta ungar på honan så hade ett gäng hemlösa småttingar eller vuxna kunnat få de hemmen. Istället får de fortsätta svälta, vara hungriga och bli misshandlade… Och om någon av TS kattungar är en hona som köparen väljer att ta en kull på blir det samma visa där - ÄNNU fler hemlösa som blir fortsatt lidandes. Och Tänk om dessa ungar får "bra" hem som visar sig vara riktigt dåligt?

Tar man kull på sin hona så skapar man ett led av problem, ett led som kan bli oändligt, utan slut. Detta sänker huskatternas status/värde ännu mer, eftersom att även dessa ungar ska vara med i lotteriet om vem av drygt 100 000 katter som ska få ett hem just den här gången. När 1 unge fått ett bra hem står det fortfarande ca 100 000 katter UTAN hem.

Signe-Jonna
0

#51 Du skriver att du tycker huskatter är lika mycket värda som raskatter, men det kan du ju omöjligt tycka om det är OK för dig att avla fram katter som med stor sannolikhet kommer bli svältande hemlösingar. Du tycker med andra ord inte att huskatter ska ha ett lika bra liv som de flesta raskatter får. Eftersom antalet huskatter är så stort att 100 000 är hemlösa så är det ju stor risk att avel av huskattungar bidrar till att det blir fler hemlösingar som får svälta och lida. Du tycker alltså därmed inte att huskatter är lika mycket värda för de är ju inte värda ett eget fint hem med omvårdnad.

Fridaaaa
0

#61 Nej tycker inte att det är okej att katter blir hemlösa, oavsett om det är raskatt eller huskatt. Tycker att alla katter ska ha ett bra liv, oavsett ras/blandras.

Signe-Jonna
0

#62 Om du tycker så så är det ju underligt att du tycker att huskattsavel är OK där kattungarna faktiskt riskerar att bli hemlösa, svältande stackare.

Rumblebee
0

Tycker helt klart att du ska använda dina 210,000:- till att kastrera dina katter. När jag läser här på din iFokus sida, så verkar du ta din råttavel seriöst, men däremot inte vad gäller kattaveln…?

dels som alla andra har sagt, så finns det för många hemlösa katter, och enda sättet att få slut på det, är att man tar sitt ansvar och inte avlar på huskatter (som majoriteten av de hemlösa är), oavsett hur fin, o' go och speciell ens katt är.

Vet nu inte om du har två honor eller inte som du vill ta en kull på, men om du vill spara dina 210,000 (vilket jag fått uppfattningen om), så hur ska det då gå med allt som måste göras med katterna? Honorna måste testas så att dem inte har några dolda sjukdomar eller andra problem som kan smittas, hanen måste också testas. Sedan måste du se till att köpa bra mat till honorna så att dem kan gå igenom dräktigheten och inte få näringsbrist t.ex. Även kattungarna, när dem börjar på att äta riktig mat, ska ju ha bra, anpassad mat. Sedan ska ju ungarna vaccineras, kastreras och ID märkas, och även honorna bör ju kastreras. Så bara det kommer ju att ticka iväg med flera tusen kronor. Sedan det som andra nämt, kostnaden för eventuellt kejsarsnitt, om katten är oförsäkrad så är ju det en summa som kommer att rusa i taket, och även om katten är försäkrad, så kommer det endå att kosta, om än mindre.

Och säg att dina honor skulle få 4 ungar var. Har du verkligen familj nog som verkligen vill ha kattungar? Och om du väljer att behålla de som du inte får utplacerade hos familjen, har du råd då? Säg att du står där med 5stycken ungar som ingen i din familij vill ha, det blir ju en större matkostnad och vaccinationskostnad än dina två nuvarande katter. Så även det lär ju få ditt sparkonto att minskas.

Fridaaaa
0

#63 Du förstår inte hur jag menar.
Raskatter risker med att bli hemlösa eller hur? Visst inte alls lika vanligt med tanke på vad en raskatt kostar osv.
Men tycker inte att det är acceptabelt med hemlösa katter.

Amorell
0

# 65 
Raskatters chans att bli hemlösa är minimal. Även om du inte längre kan behålla din raskatt har du större chans att hitta ett nytt hem till den senare, och (för de som bryr sig mycket om såna saker) få pengar tillbaka.  Jag tror ingen som köpt en katt för 6000 kronor slänger ut den i skogen då man tröttnat. Oftast är köpare av raskatter mer seriösa och mer beredda på vad det kan innebära att ha katt, ska du göra ett inköp för en större summa pengar är chansen större att du läser på och förbereder dig mer. 

Många sådana variabler spelar in, men de är alla till raskattens fördel och resulterar i att de hemlösa katterna är till 99% huskatter.

~ Ysmn

Fridaaaa
0

#66 Jo allt det där vet jag SkrattandeFlört

Amorell
0

# 67 
Då borde du även förstå vad de menar med huskatter kontra raskatter, jag lovar att det inte finns någon här som tycker att huskatter är mindre värda än raskatter. Glad

~ Ysmn

Fridaaaa
0

#68 Ja jag förstår det vad dem menar med det, men jag skrev, på vissa, låter det som att raskatter har mer värde än huskatter :)

[kattsson]
0

Ja, som sagt vill jag spara mina sparpengar så länge som det är möjligt, Skulle det hända något med katterna så är ju det ett självklart tycker jag iallafall!!
Och jag har inga problem med att sitta kvar hemma med 5 kattungar, det skulle inte göra mig något. Jag känner MÅNGA som vill ha katt ifrån mig så det är inga problem alls att hitta något hem oavsett hur många det blir så kommer dom få leva sitt liv ut på det bästa möjliga.
Sagt gång på gång att detta är planerat och funderat på det länge så vi är väl förberädda.

Supinesophie
0

Kan inte dina MÅNGA bekanta adoptera varsin hemlös katt då?

[Emma--]
0

Så hur ser du på det där med alla nödvändiga tester då?

jollycox
0

#71 precis vad jag också tänkt.

[Gemm]
0

Att alla här tycker att alla katter är precis lika mycket värda har jag verkligen inga tvivel om, vilka eldsjälar som sitter här och trots sin frustration över trådens ämne lyckas få sin syl i vädret, till fantastiskt bra nytta!

Det jag är intresserad av är: För varje huskatt som avlas fram och får ett nytt hem får en av ca 100 000 hemlösa katter fortsätta svälta och lida. (Det är inte menat som citat utan mer en ihopplockning av det många har skrivit eller antytt.)

Detta borde ju, enligt logikens alla lagar, gälla alla katter, stamtavla eller ej?

Min fråga är nu, varför inte avel på raskatter upprör lika mycket känslor som avel på huskatter, om man utgår från det jag nämnt, att alla katter är lika mycket värda samt att för varje framavlad katt får en av ca 100 000 hemlösa katter fortsätta svälta och lida.

Rimligtvis tar ju en raskatt upp lika mycket plats i ett hem som en huskatt och således borde en raskatt beröva en hemlös katt lika mycket plats som en huskatt?

Nu förutsätter inte jag att det finns någon här som tycker att huskattsavel är fyfy och raskattsavel är finfint. Men om det finns någon som har den åsikten, vill du/ni utveckla varför med det jag skrivit ovan som grund?

Um, någonting om ämnet också kanske. Öhm, nej, allt har visst sagts. Oskyldig

Supinesophie
0

#74 Ingen bör stödja sk backyard breeding med allt vad det innebär. Det finns ingen kontroll av sjukdomar och ingen stambokföring plus alla andra skäl som nämts i tråden redan.

Hur stor procent av de som tar ungar på sina huskatter tror du följer dessa grundläggande regler (plus alla tester plus ser till att ungarna aldrig blir hemlösa eller skapar hemlösa ungar osv):

• minst 12 veckor gammal innan den flyttar till ny ägare

• registrerad (stambokförd) och att stamtavla överlämnas till ny ägare (gås ju inte med huskatter, men det finns nåt som heter huskattsbevis)

• veterinärbesiktigad - intyget, som överlämnas till ny ägare, får ej vara äldre än 7 dagar

• ID-märkt

• grundvaccinerad mot kattpest och kattsnuva - intyg överlämnas till ny ägare

Nä det räcker med att ungen är lite avmaskad plus ev. vaccinerad.

Om man vill föda upp katter så tycker jag att det skall vara som en registrerad uppfödare.

Angående hemlösa katter så är de ju oftast huskatter. De som söker en raskatt söker alltså inte på katthem. En raskatt har man inte för att den är "finare" och dyrare än huskatter, utan av samma orsak som att många köper rasrena hundar; man vill ha ett visst utseende och beteende. OM man vill ha just en vanlig husus/bondkatt/blandras så finns de i överflöd som omplaceringar eller hemlösa!

Jina
0

Varför ska seriöst avlande raskattuppfödare ta ansvar för vad oseriösa gör med sina fertila huskatter?

Ska Volvo sluta tillverka bilar för att en-påhittat-lågbudget-bil inte säljer och den fabriken får skrota bilar för att de inte blir av med dem?

Borde inte problemen lösas på "rätt marknad", dvs av huskattsägarna?

Eller, ska siamesuppfödarna sluta föda upp för att perserfolket avlat fram katter i överflöd, som blivit hemlösa?

Mona22
0

#76 så sant. En raskatt tar inget hem från en huskatt för att vill man ha en raskatt så köper man det precis som att vi köpte en Saab för att vi ville ha en. Om alla huskattägare tog mer ansvar och kastrerade sina katter hade det inte funnits hemlösa alls.

jollycox
0

Jag förstår hur #74 menar, tänk om alla som köpte raskatt skulle köpa en hemlösing istället…

Josefa
0

Det hade nog många gjort om det inte funnits några raskatter att köpa!

EddaM
0

Många som har raskatter eller är uppfödare har även en eller annan huskatt med. Känner många som har detta, jag själv med.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

[SoooL]
0

#74: Så raskatterna ska dö ut för att folk (ursäkta nu) är så förbannat idiotiska och själviska att de tar kullar på sina huskatter??

Jag håller med #77, #76 och #75! Så mer än så behöver jag inte skriva.

[Gemm]
0

Grunden var att en raskatt tar lika mycket fysisk plats i ett hem som en huskatt gör, oberoende av vad "människor vill ha" eller "helst vill köpa" (vilket iofs är något man borde påverka istället för att föda upp raskatter till att tillfredsställa dessa behov).

Om inte "den där bengalen" hade avlats fram hade huskatten tjorven, 7 år som bor i betonghögen bakom sågverket kunnat bo där. Hänger du med?

Det du skriver är helt irrelevant för min frågeställning, att man är registrerad uppfödare eller levererar en stamtavla för varje katt man föder upp och säljer gör ingen skillnad för tjorven i betonghögen, den där bengalen tar Ändå, som det liv det är, plats i ett hem. Det är allt jag påstår och allt jag bad er som ville svara grunda ert svar på.

_______

Och vad är det ni pratar om egentligen? Utrota raskatter, ta ansvar för andra själviska idioter, volvo och saab…? Och tonen många har, jag hoppas det är ilska över det tidigare diskuterade och inte aggression mot mig för att jag undrar en sak och ifrågasätter ett tänkande?

_______

Jag undrade helt enkelt bara varför det är ok att en raskatt tar upp ett hem som en hemlös annars kunde fått bo i för att det är en raskatt medan det inte är ok att en huskatt (som har genomgått alla nödvändiga åtgärder, tester och det som tidigare nämnts) får göra det för vad, att det är en huskatt? Båda tar upp ett hem som annars hade kunnat ges till någon som redan var född och behövande.

#78 och #79

Ja, det tror jag också att många hade gjort.

Supinesophie
0

#82 Men saken är den att man kan inte säga att en katt tar en annans plats. Då kan jag lika gärna skälla på dig för att du är född och tar upp plats där en hemlös liten kinesunge kunde fått ett hem.

Mona22
0

#82 tyvärr har jag blivit allergisk mot huskatter och kan inte ta hem en sådan.men det betyder inte att jag skiter i deras situaton utan jag ger pengar till katthem som "städar" upp efter de idioterna som slängt ut sina katter eller helt i onödan tagit en kull för att deras katt är ju så söt. DÄr är skillnaden. En raskatt uppfödare planerar en kull och tar den för att få rasen att gå framåt, och är det för många kattungar som inte är sålda så tar man inte kullen. TÄnk om huskattuppfödarna kunde göra samma sak. DÄr finns det 100 000 utan hem och endå tycker man det är okej att ta en kull på sin söta katt. DEt höjer verkligen inte statusen för dem.

Fridaaaa
0

#84 Allergisk mot katter menar du väl? Man kan inte enbart vara allergisk mot huskatt :)

Josefa
0

Jo, men kan vara allergisk mot en viss sorts katt, men samtidigt klara en annan sort.

Fridaaaa
0

#86 Huskatter kan man ju inte säga, då de kan vara nästan exakt som en raskatt, dem finns ju alla formar, färger och pälssorter :)

Jina
0

Men att tycka att utan bengal hade en huskatt fått plats där, då borde ju alla som skaffar hund istället ta in en hemlösing också? Jag antar nämligen efter detta uttalande att det inte är ok att vilja ha en katt av visst utseende och temperament (i mitt fall främst "päls" när det gäller utseende visserligen, osäkert om jag skulle skaffat katt ifall det bara fanns normalpälsade huskatter). Och får man inte önska gällande temperament, kan man väl lika gärna tvingas ta en katt när man vill ha en hund.

Josefa
0

En människa som inte tål huskatter, klarar i regel inte av alla raskatter heller. Utan det kan vara så att de klarar av t ex rexar eller sibirer. Vissa raser är ju så att säga lite mindre allergiframkallande.

prodigy
0

Personligen tycker jag att den absolut enda skillnaden med att köpa en raskatt är att den garanterat är testad, vaccinerad osv! Få personer som avlar på huskatter gör alt detta innnan försäljning. En uppfödare skulle stämplas som oseriös och inte lyckas sälja många katter om denne skippade något av detta.

Däremot så är jag skeptisk till att även många uppfödare av raskatter absolut ska ta en kull på sin älskling, jag är en ibland dem. jag har två underbara honor, siames o oriental, friska från fina linjer, vaccinerade, föräkrade osv och jag går o velar om jag ska låta dem få varsin kull. Den egentliga anledningen är ju faktiskt självisk, det är jag som så gärna vill ha ungar på dessa honor. De skulle må allra bäst av att kastreras. Det finns ju ofantliga risker med dräktighet o förlossning, oavsätt om kissen är försäkrad o testad! Om jag älskar dem så är det bästa kastrering! Om jag vill ha små söta kattungar kan jag hjälpa en hemlös hona med sina små! Givetvis verkar de flesta uppfödare för att rasen ska fortleva, de ingår i ett program där det handlar om att en ras ska utvecklas o bevaras, jag är bara av den uppfattningen att många låter sina honor bli dräktiga alltför lättvindigt!

Nej, det är vi människors ansvar att ta hand om våra husdjur, huskatt som raskatt. Och om kattens hälsa kommer först är kastrering det enda alternativet..

Lite funderingar…

[SoooL]
0

"Nej, det är vi människors ansvar att ta hand om våra husdjur, huskatt som raskatt."

- precis, våra husdjur inte andras husdjur

Signe-Jonna
0

Egentligen tycker jag diskussionen är ganska dum. De som köper raskatt är ofta inte intresserad av huskatt. Det finns många stora skillnader på varför det är så. När du köper raskatt vet du vad du får, utseendemässigt och temperamentsmässigt. Skaffar du huskatt vet du inte vad du får. Många gånger är huskatterna framavlade på katternas initiativ, alltså den hankatt som är mest dominant, aggressiv, strilar mest och är mest folkskygg får para sig oftare i det vilda än vad en snäll och lugn hane får. Temperamentet på kattungarna blir alltså därefter. Jag säger inte att alla huskatter är halvvilda och ointresserade av människor, men det är fler av huskatterna som är det än raskatterna. Många som vänder sig till mig för att köpa raskatt vill ha en katt som passar som innekatt och inte blir tokig av att inte få gå ut titt som tätt. Man vill också ha en sällskaplig katt som vill vara med människorna. De kattungar som är födda utomhus hipp som happ kommer inte bli socialiserade på samma sätt som kattungar som föds upp under ordnade former. Kattungarna präglas på människor och deras hjärnor utvecklas som mest fram till 9 veckors ålder, så har inte intensiv socialiseringsträning ägt rum fram tills dess så kommer det inte bli mycket av sällskaplig katt framöver heller.

Josefa
0

Du verkar inte ha förstått det hela. Hade det inte funnits hemlösa katter, så skulle de huskatter som föddes inte behövt födas hemlösa. Då hade de redan från början fått växa upp med människor, och fått samma chans att bli socialiserade som vilken seriöst uppfödd raskatt som helst. Och jag tror fortfarande att flera av dem som köper raskatt, skulle ha köpt en huskatt om det inte varit så stort utbud på raskatter.

[SoooL]
0

Utbudet styrs oftast av efterfrågan. Är ju vi köpare som styr.

Jag tycker förövrigt inte om att man ska lägga ansvar och skuld på raskattuppfödare/köpare.
Det bästa vi kan bidra med är att itne ta kull på en huskatt och att inte köpa huskatter från oseriösa människor.
Det ÄR okej att föda upp raskatter. Det ÄR okej att välja en raskatt före en huskatt. Ingen ska tala om för oss att vi ska ta en huskatt istället och så arga pinnen.

Jag tänker inte ha dåligt samvete för att jag hostade fram 8000kr på en renrasig katt istället för att köpa en hemlösing från ett katthem!

Signe-Jonna
0

#92 Jo då, det förstår jag mycket väl. Men jag förstår också varför människor väljer att betala flera tusenlappar för en raskatt istället för att ta hem en förvildad icke socialiserad stackare som sitter och trycker under soffan. Inte alla människor vet hur man handskas med förvildade katter. Visst nu hårddrar jag det lite, men det finns skillnader som gör att folk lägger tusenlappar istället för att ta en gratiskatt. Alla väljer ju gratis om det som erbjuds är samma sak! Jag förstår inte heller på vilket sätt jag som raskattsuppfödare har ansvar för att folk ser huskatter som slit och släng som man kan släppa ut hur som haver och låta bli att kastrera. Jag som raskattsuppfödare jobbar för att höja kattens status och här kommer minsann inte vem som helst hit och köper katt, det är många som får nej. Jag väljer mina köpare med omsorg, om det så innebär att jag sitter med kattungar kvar.

Mona22
0

#84 tyvärr är jag allergisk mot just huskatter, både lång och korthår. Har haft huskatter men kunde ej ha kvar dem. Jag kan inte åka hem till kompisar som har huskatter och vara där allt för länge utan att näsan rinner och ögonen kliar.
Känner tyvärr av min skogis med men inget på rexarna så visst kan man vara allergisk mot en viss sorts katt Glad

håller med ¤94. jag har inte heller dåligt samvete för att jag lagt ut massa pengar på mina katter i inköp istället för en huskatt. Jag hjälper dem på annat sätt.

#95 du har rätt. jag vet inte om jag hade haft det super-mega-jättestora tålamodet som krävs med en förvildad katt. men de hade ju inte funnits några sådana om folk bara tagit sitt ansvar.

[sakring]
0

#93 Du menar alltså på fullt allvar att cirka 13% av kattbeståndet står för att  det finns hemlösa huskatter, för det är vad antalet raskatter är av hela kattpopultionen.

Själv har jag 2 britter och 2 huskatter. Den ena huskatten hittades vid omkring 3 veckors ålder av några som lämnade honom till ett par som hade kattungar. Den andra huskattens mamma hade fått p-piller men det blev en kattunge som mamman försvann ifrån vid 7-8 veckors ålder, så jag fick ta över.

Tack och lov så hade jag en britt som kunde gå in som mamma och lekkompis till kattungen så det är nu en fullt tam katt som gärna sitter i knäet.

Mina britter har jag betalat åtskilliga tusenlappar för men mina huskatter kostade inget i inköp, däremot i vaccinering och id-märkning, men jag kan säga dig att mina britter skulle jag ha köpt även om jag inte haft huskatter. Britten är en godmodig katt som ser ut som en nallebjörn.

Naturligtvis så är samtlig katter försäkrade, kastrerade, vaccinerade och id-märkta både i öra och med chip.

Signe-Jonna
0

Med #93 "logik" betyder det att seriösa raskattsuppfödare som väljer sina kattungeköpare med omsorg har ansvar för att icke seriösa huskattsavlare avlar framtida hemlösingar som de ger bort till vem som helst. Väldigt långsökt måste jag säga. Låter mer som ett försök att hitta syndabockar!

JaneDoe
0

Nu har visserlligen diskutionen tagit en hel annan vändning.

men jag vill bara säga att jag hoppas att du TS tar ditt ansvar med de bebisar som föda, att du avmaskar vid behov, vaccinerar och vet besiktar dem.

Hoppas du är mer seriös med det här än med råttaveln (där du faktist är svartlistad) *obs menar inget illa bara ett konstanterande*

Josefa
0

#93 och #94

Självklart beror inte alla hemlösa katter bara på att det finns sk seriösa uppfödare. Men hur man än vrider och vänder på det så tar en katt med stamtavla upp precis lika mycket plats i ett hem som en katt utan stamtavla.

Sehvrin
0

#100 Å andra sidan så hjälper raskatterna till att höja kattens status, i och med att man måste betala mer för en raskatt och en raskatt ses (oftast) inte som en slit och slängvara.

En generell höjd status för katten tjänar alla katter på.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[sakring]
0

#100 Nej en raskatt tar inte upp lika myckte plats som en huskatt. Utan mina två britter så skulle jag på sin höjd ha två huskatter som jag redan har. Men med mina två britter så finns det plats för 4 katte i hushållet.

Dessutom så är det så att alla vill inte ha huskatter öht så ditt resonemang haltar betänkligt. Sedan är det en viss skillnad på huskattsuppfödning och raskattsuppfödning om du inte förstått detta.

[kattsson]
0

Jag tar detta på fullaste ansvar, veterinär, avmaskning ect ect.

Supinesophie
0

#100 och vissa väljer en katt med stamtavla från en seriös uppfödare istället för att stödja huskattaveln (som är orsaken till hemlösa huskatter). Och därför tycker jag att TS kan ta och kastrera sin kisse för allas bästa. Sen när hon är äldre och mer mogen så kanske hon kan starta en registrerad uppfödning.

[SoooL]
0

#103: Nej det är ju just det du inte gör. Du tycks tro att detta är en lek. Läser du inte alla 100 kommentarer som är här i DIN tråd? Finns det en enda förutom du som tycker du gör rätt?
Skärpning! Blir så trött på sånt här folk.

[Emma--]
0

#103 Så vilka tester har du bestämt dig för?

Signe-Jonna
0

#100 Nej en raskatt tar inte en plats för en hemlös huskatt eftersom de flesta köpare av raskatt hade låtit bli att köpa katt om de inte fick den ras och den specifika individ de länge sökt efter. En huskatt är alltså inte vad de tänkt skaffa sig, och därmed är myten avlivad om att raskatterna tar de hemlösa katternas hem.

#103 Du kan inte på fullaste allvar mena att du tar något på fullaste allvar. Hade du gjort det och tagit in infon så hade du inte avlat huskatter, så enkelt är det.

[kattsson]
0

Tack detsamma!

Signe-Jonna
0

Goddag yxskaft!

Amorell
0

# 108

Om du verkligen brytt dig och förstått det enorma problemet med hemlösingar så hade du använt dina 210 000 till att starta raskattsavel.

~ Ysmn

[kattsson]
0

Jag lägger inte mer tid till att skriva här. Spelar ingen roll hur mycket ni nu skulle skriva här, parningen har redan gjorts och kastrering (ta bort ungar) Känns förfärligt värre. Så konversationen slutar här för mig.

Ni får ha det gött Bye :)

[SoooL]
0

# 111
Nu vill jag inte bli utslängd ur iFokus så jag behåller alla fula och dumma ordgrodor som växer i munnen på mig!
Men: Förbannat tråkigt att du ska vara så egocentrerad! jvla folk det finns!

jollycox
0

Rynkar på näsan

Imitra
0

det enda jag har att säga till dig är USCH

Madamej.blogg.se

Fridaaaa
0

Herrregud detta är rena påhopp tycker jag

Imasy
0

Eftersom TS har valt att inte längre delta i diskussionen så låser jag tråden.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer