Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 1791 ggr
tesselituss
0

Ny här, med dräktig hona!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej hej!

Hitta in här, då jag egentligen hänger på Kanin i fokus, men såg även katt i Fokus så då kikar jag in här! :)

Har 3 katter hemma. Har två honkatter o en hane. Hanen har en skvätt bengal i sig, och tjejerna e vanliga "bondkatter".

Och tanken med detta var då att låta ena honan få en kull. Och hon parades och är nu dräktig på dygn 56!

Sparkar en del i magen, men tror inte det är mer än 2 eller tre(tror mest på tre då hon e större på ena sidan än på andra).

Varför denna kull tänker ni nog?

Just bara för att vi vill!

Och ja, vi tar ansvar för kullen, vi kommer behålla en, och 2 st till kommer det finnas hem åt. Blir det fler bäbisar än så vilket jag betvivlar så behåller vi dem med.

JA, vi har tid, och plats och råd att kasterera dem allihop om det är så. Så detta var inget infall bara! :)

Här kommer i allafall en liten film på bäbisarna som kickar i magen! :)

Spännande nu  är det inte är så många dagar kvar! :)

Kram /Tess

[marthiiina]
0

Hoppas allt går bra för er. Men bara så du vet så är det extremt m¨nga på forumet som kommer bli väldigt upprörda. Det är ett väldigt känsligt ämna för många det här med bondkattavel. Så att du är beredd, förvarnar så du slipper bli skrämd. Men hoppas allt går bra för dig och dina missar :)

Imitra
0

Vad vill du med tråden?de flesta här hatar bondkattskullar så är det reaktioner du vill ha?

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

tesselituss
0

# 2 ett formum som heter katter i fokus borde väl innefatta Katter, såväl renrasigt eller blandisar?

Men här var man tydligen inte välkommen då!

Kram /Tess

tesselituss
0

Någon medarbete kan väl ta bort min tråd, då man inte var välkommen här. Tack på förhand.

Kram /Tess

dagdrivarn
0

Alla som håller till på katter.ifokus älskar katter och värnar om katten, många kämpar oavbrutet i en evinnerlig motvind för kattens status i samhället. Det är just därför alla blir så upprörda över huskattskullar.

Hur ska de någonsin nå framgång, det är så att tillgång och efterfrågan går hand i hand och antalet huskatter är i ett sånt enormt överskott att efterfrågan är uppfyllt för länge sen.

Vet inte exakt dagens siffror men sista siffran jag såg så fanns det uppskattningsvis dryga 1,2 miljoner katter i sverige av dem var det totala antalet raskatter 100 000 vilket var exakt lika mycket som antalet hemlösa katter. Om du tittar på de siffrorna så förstår du varför folk blir upprörda.

Nu är kullen redan på väg och det är inte mycket att göra åt, synd att du inte kom hit in innan kullen blev till. Tyvärr är det ett misstag som många gör att de bara skaffar kull och tar sen i bästa fall och försöker lära sig lite. Vad som varit mer rätt hade varit att läsa på, lära, studera och därefter besluta om det är värt risken att låta sin hona få kull.

Stanna du här, ta hellre kritiken och se orsaken till upprördheten och framför allt för din honas skull om komplikationer uppstår. Precis som vi människor behöver katter med jämna mellanrum kejsarsnitt för att klara sig och ungarna och detta gäller både ras som huskatt. Tur att ni har god ekonomi i alla fall så ni klarar ett kejsarsnitt om det behövs, det är ju tyvärr ett ganska kostsamt ingrepp om det sker jourtid (räkna med dryga 15 000) om hon inte är försäkrad.

Du kan också behöva forumets samlade kunskaper när det är dags att föda det finns stor samlad kunskap som är vana där du kan fråga om det är något du är orolig över eller om du är osäker på om något skall vara på ett visst sätt.

Om hon t ex har värkar som slutar eller kraftiga värkar i mer än 2 timmar så måste hon till veterinär osv…

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

annzoo
0

Förstår att det är spännande=)
Mitt tips är att se till att ha allt i ordning hemma till förlossningen. Något att avnavla med, ombyte i bolådan (ej frotté), papper, penna, våg, nummret till veterinären (om något går snett), modermjölkersättning mm

Ni kommer har 12v att mysa tilsammans med de små liven, glöm inte vaccinering och avmaskning innan försäljning.

här finns mkt läsvärt: www.kattstatus.se

tesselituss
0

alltså, jag har haft katt hela mitt liv, uppfödd på gård så detta är inget nytt för mig med kattungar o födsel, o vi är väl förberedda på detta :) Jag förstår väl till viss del frustrationen om att de finns så många oönskade katter i samhället. Men våran kull är planerad och stannar inom familjen. Så de föds inte till en osäker framtid. Alltid haft bondkatter o älskar dem, synd att de inte har något värde alls för dem som råkar ha raskatter. Så detta forumet e tyvärr inget jag kommer hänga på, de borde heta raskatter och inte "bara" katter.

Kram /Tess

MonicaLagerquist
0

Det är för att vi värderar alla katter lika mycket som vi vill minska andelen huskatter.Så länge det finns ett överflöd kommer många att fara illa.

Stolt ägare till tre La permer

[ingvarisbjorn]
0

#7 Fast det handlar inte om någon nedvärdering av huskatter. Däremot är huskattaveln genomsyrad av oseriösa, oansvariga människor som tar ungar på sina katter utan att göra nödvändiga tester, vaccinera och id-märka ungarna. Istället säljs de för en krona tassen eller dumpas på våra (vi som hjälper katter) trappor för oss att ta hand om.

Mycket frustrerande.

tesselituss
0

#9 jo men jag skrev tydligt att detta var en planerad kull och den kommer stanna inom familjen. Våra katter e våra familjemedlemmar, så de spelar ingen roll om de e raskatter eller inte.

#8 Alla kanske inte har möjligheter att köpa raskatter då de e dyra. Plus att jag tycker våra "bondkatter" är något av de charmigaste som finns. För mig är de de finaste lixom.

Men någon Medarbetare får gärna plocka bort denna tråd för jag kommer inte hänga här inne…:/

Kram /Tess

Josefa
0

OK. Det är en planerad kull. Vilka tester har ni gjort på föräldraparet?

tesselituss
0

# om du undrar om de är blodgruppstestade så svar JA!

NU kan ni ta bort tråden tack!

Kram /Tess

Rumblebee
0

Som andra har sagt, så är ingen emot huskatter och tycker att dem är mindre värda än raskatter. Det folk är emot, är just att föda upp fler huskatter då det redan finns så pass många som är i behov utav hem.

Okej, visst du ska placera ut kattungarna inom familjen (inget fel i det alls), men att många är emot huskattsavel är att de flesta säljer kattungarna till nästan vemsomhelst, vilket innebär ännu mer konkurrens om hem för de hemlösa katterna. Så det har ju inte bara att göra med att deras framtid kan vara osäker.

Och jag tycker det, att det är dumt att huskatter säljs för allt från inget allt sill 100:-, eller i vissa fall 300:- (till främlingar då), tycker att även huskatter borde kosta i alla fall 1000:-, minst, då dem har större chans att hamna i bättre familjer. För tycker att det är befängt att det finns djur som säljs för under 1000:- då det inte är en rättighet att få ha djur, och tycker man att djuret i sig är dyrt att köpa, hur ska det då gå med matinköp, veterinärkostnad etc..

(missförstå mig inte nu alla som läser det, bara för att en katt är näst intill gratis så betyder ju inte det automatiskt att alla som har en 'gratis katt' är dåliga ägare, men det lär ju vara större risk att katten hamnar hos en dålig person om den knappt kostar något)

Imasy
0

Attans, jag som skrev ett svar men det verkar inte ha blivit postat :/

Som andra redan har sagt så är det inte huskattsungarna i sig man har något emot, utan det är väl mer det att det finns så många, som också kommer till oseriösa hem, och att detta i sin tur skapar en massa lidande och hemlösa katter i slutändan.

Men hur som haver så kommer väl ungarna om ca en vecka då, så det är lite svårt att ändra på något nu om man vill det ;)

Se till att de är vaccinerade, id-märkta och vet.besiktade innan leverans. Då kan du ta ett betydligt högre pris för dem och deras chanser att få seriösa spekulanter har ökat avsevärt.

tesselituss
0

#14 de stannar inom familjen så de skall inte ut för några spekulanter.

Kram /Tess

Imasy
0

Aha, jag trodde de skulle säljas, eller åtminstånde de flesta av dem, beroende på antal. Ja då behöver man ju inte oroa sig för den biten iallafall att hitta bra hem :)

tesselituss
0

#16 de står att de stannar inom familjen! Och som jag kännt så tror jag inte det är mer än tre. Så de blir inte så många.

Men i allafall så pma jag dig, bad dig ta bort denna tråden. Så vill du vara bussig att göra de? för jag kommer inte hänga här mer….

Kram /Tess

Imasy
0

Läste precis ditt pm, låser då denna tråd.

Mona22
0

Jag kommer inte gnälla på dig men skriver lite viktigt att vetaGlad.

Självklart ska du vara kvar här, vi tycker om huskatter lika mycket som raskatter men du måste förstå att vi kan bli lite sura då det redan finns så många hemlösa huskatter i behov av hem och särskilt då ni egentligen inte har en anledning att ta kullen utan bara för att ni vill.Och tyvärr säger de flesta att de har hem till kattungarna men i många fall är det inte så.

Många här har både ras och huskatter och ser verkligen inte ner på huskatter men som sagt, det finns ett överflöd och för lite hem.

Det är jättespännande med kattungar och de är ju underbara. Se till att ha en stor buffert. Har ni otur kan honan behöva kejsarsnitt och det är inte billigt. Kastrera honan sen.

Se till så att bebisarna blir vaccinerade, id-märkta, avmaskade och kastrerade, för även om du ger dem till några du känner så kanske de släpper ut dem och de får ungar (ute?) och då har du tyvärr bidragigt till flera hemlösa.

Vet inte om honan bara är innekatt men är hon utekatt så släpp inte ut henne innan hon är kastrerad eller låt henne inte få träffa hanen igen innan. Hanen kan fortfarande efter kastrering para en hona i ca 6v så du vet (om han blivit kastrerad). Så risken finns att det kommer en till kull om de träffas sen.

Bebisarna måste vara 12v innan flytt men det kanske du redan vet.

Lycka till med kullen och är det något du undrar så fråga.

Inlägget är låst för nya kommentarer