varför kostar en raskatt så mycket pengar?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja, precis som rubriken. Hur kommer det sig att en perser t.ex. kostar runt-4000 medans en t.ex. ragdoll kostar 6-8000?
Om man bortser från det uppenbara att katterna kostar mer i inköp, så borde väl en kattunge kosta ungefär lika mycket i kostnad när dom är små?
Det är väl lika "jobbigt" för en hankattsägare oavsett ras om den är fertil? Varför kostar det då mer att få vissa raser parade?
Och alla seriösa uppfödare för ju liknande tester på sina avelskatter, ger bra mat osv?
Ja, om det är någon som kan förklara det för mig så hade jag varit tacksam!
(förstår självklart att det även beror på tillgång/efterfrågan, men INGEN uppfödare jag haft kontakt med vill erkänna att dom tjänar pengar på katterna)

Själva grundkostnaderna är ju samma för alla raser, veterinärbesök och vaccineringar osv. Självklart är ju tillgång/efterfrågan betydande och jag tror att perseruppfödare förlorar mer pengar på att föda upp när de säljs billigare.Klart man vill få in det man lagt ut men inom vissa raser är köpare inte villiga att betala mer. man kan ju försöka sälja en perser för 8000 men jag tror inte någon vill betala det.
Man vill försöka få in det som det kostar att ha en hankatt men är rasen i sig inte så dyr så kan hankattägaren inte ta så mycket i parningsavgift. Klart de gör samma sak alla hanar och det kostar massor att ha hane i förstörda saker.
Det är ytterst få uppfödare som går plus på sin uppfödning.Jag har hittills inte träffat någon.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Den enda gången man kan gå plus är om man har egen hane till sina honor(slipper parningsavgiften), får stora kullar utan komplikationer (och inga defekter) och att kattungarna är lättsålda.. Sedan gärna flera kullar på ett år. (massproduktion), skippar hälsotester mm
Men i ett katteri går ju inkomster till att täcka utgifterna. tex inköp av avels katter/importera nytt blod, hälsotester, utställningar, komplikationer vid dräktighet/förlssning, medlemsskap i kattklubb/sverak/rasklubb, kastrering av avelsdjur som ej håller måttet/för gamla..går ju även åt en hel del sand, mat och vaccinationer då man har fler katter/kull
så i slutändan kanske de inte blir något att skryta med
Fast sand, mat och vaccinationer måste man betalaäven om man inte avlar på dem. Så de kostnaderna räknas bort.

#3 Nja, vi köper annan sand, lådor och mat när vi har kattungar. Nu har vi tre olika sandsorter så kattungarna lär sig att gå på toa och nya små lådor. Maten är annorlunda, mer rå mat här hemma än innan. Saker är annorlunda, småsaker som man inte tänker på kostar på när man har kattungar.
Själva "driftkostnaderna" för kattungar är såklart desamma oavsett ras, men de kostnaderna utgör kanske hälften av de totala kostnaderna. Jag kan bara tala för mig men utöver driftkostnaderna tillkommer bla:
- parningsavgifter (senast 1200 kr+1200 kr/kattunge)
- resor till och från hanen (varierar men senast landade det på 600 kr kanske)
- FIV/FeLV-test+blodgruppering, ca 700 kr
- HCM-test
- registreringsavgift om ca 200 kr/kattunge
- medlemsavgift i rasklubb (för att tex. kunna annonsera) 200 kr/år
- medlemsavgift hos TICA, 260 kr/år
- kastrering av kattungar (500-1000 kr/kattunge)
- försäkring till varje kattunge (300 kr/kattunge kanske)
- annonsering… kostnader varierar
Osv. Förra året blev det en kattunge och hon stannar i katteriet och så köpte jag en ny hane. Inga pengar in men jättemycket pengar ut.
Och nej, jag har aldrig gått plus, trots komplikationsfria förlossningar. Nära +-0 ett år, men det var länge sedan. Det var innan jag började testa i större omfattning.
Inför nästa kull tillkommer HD-röntgen och PKD-test också. Kattungarna kommer gå att sälja för ungefär halva normalpriset… feeet plånbok blir det.

#5 precis. man kan ju komma till 0 om allt går bra med kullarna. men blir det problem så blir det ju jättedyrt och "budgeten" är spräck för länge sen.
Okej, när jag menar kostnader så menar jag enbart kostnaden för att ta kull/ar.
Kastrera kattungar är inte normalfall att man som uppfödare står för, mat o Kattsand kan man enbart räkna med det som är utöver det normala katterna använder. Ha katt hade ni väl haft ändå?
Sedan alla dessa tester håller jag helt med om att de ska räknas med, men normalfallet är väl ändå mer än en kull per hona.
Aningen typiskt att räkna med kostnader som är uppfödarens intresse/hobby , såsom kattutsällningar osv.
Det är bara enkel matematik, alla uppfödare tjänar pengar på att föda upp katter, att dom sedan går minus i slutändan beror inte på uppföfningen utan på de extra grejer som har med deras hobby att göra

Skulle nog inte ha fler än 2 om jag inte haft uppfödning.
Man måste nästan meritera(ställa ut) sin katt för att få låna en hane eller att någon vill låna ens hane. Hittar kontakter så också.
Detta är en hobby och jag räknar inte med på att gå plus på det, det gör nog ingen som har en hobby.
En uppfödare räknas som en företagare så därför räknar man in allt.
Det finns massor med saker som jag inte räknar in. Avelsdjur som inte kan få ungar eller har något som inte bör avlas på. Självklart är ju det utgifter som jag borde ta med.
Tid man måste vara hemma med bebisarna räknar jag inte heller in. Fick vara hemma några veckor från jobbet (utan betalt) för att det var komplikationer.
Förstörda saker, de är ju små hulliganer.
All kontakt med ev köpare.
Leta hane och kolla stamtavlor
Alla grejer runt omkring.
Sedan om man inte blir av med ungarna så får man merkostnader pga det.
Skulle man ta ut en timlön som riktiga företagare för all tid man lägger ner så hade katterna kostat betydligt mer.
Det är inte du som bestämmer vilka kostnader jag kan räkna till min hobbyuppfödning utan Skatteverket och jag räknar enligt dem. Sedan är det klart att vi måste ta betalt för extra foder och sand, det går åt mycket mycket mer mat och sand när man har kattungar jämfört med när man inte har kattungar. Om andra kastrerar sina kattungar eller inte struntar jag i. Jag gör det och därför är det en grundläggande utgift jag har. Många tester görs flera gånger (tex. HCM-test, HD-röntgen enlgt OFA och FIV/FeLV-test).
De flesta av oss uppfödare har även fler katter än vi skulle haft om vi inte födde upp. Jag känner uppfödare som har 10 katter, något de inte skulle ha om de inte födde upp (typiskt är också att när de slutar föda upp minskar antalet katter i hemmet drastiskt). Skulle jag haft 3 katter? Antagligen inte. Två katter är mycket mer praktiskt med tanke på att vi reser ganska mycket och gärna tar med katterna.
Mycket riktigt, köparna betalar för våran hobby. Uppfödning räknas som hobbyverksamhet och den är skattepliktig vid vinst och momsplikt gäller vid en omsättning om 30000 kr/år.
Vi får (enligt Skatteverket) göra avdrag för förbrukningsvaror, foder, PR osv.
Jag räknar enligt Skatteverkets regler och i slutänden kostar min hobby mer än jag får in. Vad andra tycker och tänker om det skiter jag i. Jag vet vad som gäller.
Men så bra, då får ni ju er hobby betald. Det är mer än vad andra får.

#10 betald vet jag väl inte. jag skulle inte uttrycka mig så. Man får tillbaka en del av det man lagt ut bara.
Fast det där tror ju var och en, vad de vill om.
Varför ska det alltid osa av misstro så fort detta ämne kommer på tapeten? Klart att man gärna ser att det går runt men så ser verkligenheten inte ut. Det är knappt att jag vill skriva, eftersom andra gärna berättar för en vilka kostnader som minsann ska strykas. Vänligen ha i åtanke att vi också är människor och i all välmening lägger ner tid och energi på att svara på inläggen, trots att vi aldrig tycks kunna skriva något rätt…
Innan jag registrerade mig trodde kan jag villigt erkänna att jag också trodde att man kunde gå plus. Sedan kickar ju verkligheten in i samma takt som slantarna rullar ut.
Min ena honkatt har köpts in (10 000 kr mer än en sällskapskatt i pris), testats (HCM: totalt ca 3000 kr, FIV/FeLV/blodgrupp: totalt ca 700 för henne och 500 kr för huskatten, de två första görs om inför nästa parning), avelsförsäkrats (1000 kr mer än en kastrat/år), registrerat stamnamn (1500 kr), kattklubbar (totalt ca 1500 kr). Det äter ca 25% mer än en kastrat eftersom de har högre ämnesomsättning; därmed ökar även sandförbrukningen.
Sedan tillkommer utställningar och ledig tid från jobb vid ev födsel (alltså inkomstbortfall). I december åkte vi över 70 mil för att para henne efter att hon fått en igångsättningsspruta några dagar innan (total kostnad strax över 4000 kr, inklusive hyrbil och övernattning). Katten gick ur löp och vi fick åka hem med en oparad katt. Nästa gång får vi låna hem en hane som vi hämtar (kostnad ej fastställd).
Inga kattungar ännu alltså. Med andra ord, än har jag inte gått plus men any day now! 
Ja, delvis. Precis som de som snickrar möbler, drejar konstverk, målar osv. säljer och får in lite pengar. Sådant kan också gå som hobbyverksamhet.
Att man får tillbaks lite av det man lagt ut gör det lättare att fortsätta, men det är ju inte så att man går plus eller att det är pengar som är drivkraften.

#13 Känner så igen det där. ja visst rullar pengarna….ut
Tror man måste bli uppfödare innan man fattar vad det egentligen kostar.
Men alla som tror man blir rik får jättegärna berätta hur. Verkar ju vara störtenkelt att få in en massa pengar utan uppoffring och utgifter.
Ni tror väl inte på allvar att man har någon garanti att katten funkar för avel för att man vill ha den till det ? Å nej…
Hmm, nu ska vi se.
Haft två kullar + en hittekattunge under förra året, gick totalt ca 3000 plus på dem.
Utgifter i katteriet under 2011: ca 9500
Och ja, det är en del utgifter jag ej skulle haft annars, tex veterinärkostnader för en katt jag ej skulle köpt om jag ej avlade, handpenning på avelshane, HCM-scanning på avelshona.
"Plus på kullarna"=
kullens inkomster minus kullens utgifter.
Räknar in hälsotester på föräldrar, men räknar ej in tex honans dyrare försäkring eller inköp av hona.
#7 Varför ska ej utställningar räknas in? Jag måste få ett avelsgodkännande på mina katter då de har rx-stamtavla innan avel och det görs på en utställning. På utställningar knyter man även kontakten med blivande kattungeköpare, andra uppfödare och visar att du finns=PR
Kattungar är rena bajsmaskiner så en hel del extra sand går åt, det ska ju även vara icke klumpbildande sand vilket man ej har annars.
Eftersom jag ställer ut vaccineras mina katter varje år vilket man inte gör i samma utsträckning om man bara har sällskapskatter.
Tror inte jag skulle ha 6 katter om jag ej födde upp, inte heller skule jag ha dem avelsförsäkrade heller.
Jag gick tom back första kullen, bortser man från inköpet av avelskatten + x antal utställningar så fick jag betala en som skjussade katten 40 mil/tur, parningsavgift på de. resultat 3 kattungar med kejsarsnitt på en söndag…varav 2 sålda och en kvar i katteriet (är 2,5år idag). Mamman kastrerades pga smärtsamma cystor på äggstockarna ca 1 år efter kullen, dottern av samma orsak 6månader senare… förlusten blev även en av mina blodslinjer…
2 katter i mitt katteri blev kastrerad innan de fått en kull=mer utgifter ingen inkomst
Det är bara de som inte begriper hur det fungerar med seriös avel som påstår att man tjänar pengar på det
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#18 varför ska man inte ha klumpbildande sand?
#20 Eftersom kattungar smakar på allt, och klumbildande sand kan ge allvarliga magproblem och förstoppning
#20 precis som #21 säger..klumpbildande är inge bra för kattungar, då de äter klumpbildande sand klumpar de ihopsig då sanden blandas med kattungarnas saliv och de kan orsaka stopp och andra allvarliga saker då man har otur.
Den här diskussionen urartade aningen.
Jag var intresserad av varför vissa kattraser kostar så mycket mer.
En bengal kostar ca 12 000, likaså en spynx. En perser 4000.
Hur kommer det sig? Det är ju samma kostnader för kullarna/katterna , med andra ord tjänar uppfödare pengar på de dyrare raserna.
#23 en bengal kostar inte ca 12.000kr… iaf inte om man ska den till sällskap, priset är då mera 6-8000kr
Jämför man statistiken för 2010 registrerades 1078 perser i sverak, spynx 242st och 448st bengaler. Perser är mycket vanligare än både spynx och bengal och då måste de anpassa priser efter vad folk vill ge för katten. En kattras som är ovanligare med få uppfödare har i regel högre priser då de handlar mycket att man måste importera mer pga liten avelsbas, perser har inte samma problem med liten genpool

#24 helt rätt.
Anledningen att dem säger att dem inte tjänar pengar är att dem även räknar in sånt som försäkring, mat och utställning av dem vuxna katterna i utgifter.
Men jag får intrycket av att man har katterna då som en affärsverksamhet. För alla andra som ha sällskaps katter har ju utgifter för mat, försäkring och om dem ställer ut, så ska man räkna så är det ju okey för alla att ta kattungar med tänken "nåt ska ju betalal min katts utgifter" ;)
Lite på det sättet tycker jag också att det verkar vara.

#26 tror du missat läsa lite i tråden
Vi betalar mycket mer i försäkring, "måste" gå på utställningar för att knyta kontakter och ev träffa köpare. Sitter hemma med kattungarna och förlorar inkomst, det gör man väl inte om man har sällskapskatter?
TS #24 gav dig en bra förklaring på din fråga så egentligen har denna tråd fått sitt svar, sen om någon vill fortsätta misstro oss och tro att vi sitter på flera miljoner pga att vi föder upp katter så får de gärna göra det. De får också gärna berätta hur man lyckas då jag inte har en aning.
#26 Mina fertila katter kostar dubbelt så mycket att försäkra som mina kastrater.Skulle jag inte föda upp skulle jag inte ha den kostnaden.
Jag för kassabok över mina in och ut kostnader och 2010 slutade på drygt 19 tusen i minus.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#28 hur många utställningar MÅSTE ni åka på? är det inte typ 1 innan varje kull?
Och som jag fattat det tar ni 2 kullar/katt typ? det blir 2 MÅSTE utställningar under kattens liv :S
Sen kan ni ju åka och kolla på dem utställningar som är nära utan att ställa för att få kontackt och träffa köpare om ni nu tycker det är nödvändigt.
Och sen när ni tagit dem kullar ni ska ta kan ni väl ha vanlig försäkring på dem?
Så det argumentet håller inte.
Sen ska man slå ut det på antalet kattungar, ni säger att man får mellan 1-3 ungar/kull normalt, vilket jag tycker känns konstigt, vet om 4 kullar, 1 på 7 ungar, 2 på 5 ungar och 1 på 2 ungar. Och läste även någon här som hade 8 kattungar.
Men nej man kanske ska ta en kull för att räkna på hur mycket det blir i slutändan XD

#30 för avelsgodkännande 1 ja, men för att katten ska få en titel blir det ju fler.Sedan är det ju inte säkert att man får sina cert direkt utan får åka flera gånger.
Avel och doldafelförsäkring har man 3 år efter sista kattungen är född då man har 3 års uppfödaransvar.
Hur hade du tänkt att man skulle kunna visa sin uppfödning om man inte har sina katter med sig? ta med sig plakat och visa bilder eller ?
Jag köpte min perser för 4000 kr, endast som sällskap. Hade jag velat haft honom till avel hade han kostat mer. Men nu valde jag att köpa honom som sällskap och sedan om han skulle gå till avel så hade jag fått "köpa loss" avelsrättigheterna.
Men en topshow perser kostar betydligt mer än 4000 kr.
Ang utställning så blir det väl ganska många man får åka på, iaf om man vill ta titlar på sina katter. Och det är väl också en viktig del i avelsarbetet att få sina katter bedömda så man vet hur pass de ligger till rent utseendemässigt.
#31 jag tycker väl att har jag ungar till salu, oavsett om det är kaninungar, kattungar, valpar eller föl så får folk komma hem till mig, träffa alla djur jag har av den arten, föräldrarna och ungarna.
Behöver man verkligen marknadsföra sig så enormt mycket?
När vi ayhr valt våra djur har vi gjort den enkelt, kollat upp uppfödare i närheten, v'ljer någon7några av dem, tar mejl/telefonkontsckt med dem, hälsa på och sen väljer vi vem vi ska ta unge ifrån.
Närheten = ca 4 timmar bort. För specilla djur kan vi åka längre.
Aldrig att jag skulle välja djur att köpa från efter hur personers djur på utställningen ser ut :S
Utan då är det den jag pratar med, hur seriösa låter dem, vad ser dem som viktigt med aveln, vad dem vill nå och hur deras tanakr är runt rasen idag. Det tycker jag är det viktiga…
#30 Minst 1 gång för avelsgodkänning ja, titel flera… Man visar ju både sig själv och katterna på utställningen, man marknadsför sig. Man knyter kontakten med andra uppfödare, dels att byta erfareneter och även hitta hanar som man vill låna. Alla uppfödare har inte egen hane utan lånar andras.
Men jag tror inte det spelar roll vad vi uppfödare skriver då ni som inte föder upp tror att man tjänar storkovan.
Min hona jag var tvungen att kastrera efter sin första kull kan jag heller inte ta bort avelsförsäkringen på föränn kullen är 3år och 3 månader då vi har uppfödaransvar i 3år . Sedan måste vi hålla den katt vi köpt till avel avelsförsäkrad från 4 månader för att vissa saker ska ingå(=mer kostnader än en vad en sällskapskatt kostar)
så varför håller inte detta argument? nyfiken fråga vad betalar du för din försäkring för din katt/er?
Genomsnittet ligger på 3-4 kattungar/kull, sedan beror antalet kattungar på hur många ägg honan släpper och hanens spermiekvalite… sedan är det mer ovanligt med 8st än med 4st i en kull
#33 antar att du inte köper raskatter? Alla har inte sådan tur att de finns flera uppfödare av den rasen kring där du bor. Sedan kan de bero på att du vill ha ett speciellt utseende (tex röd hona, maskad mm) eller speciella linjer eller från en viss uppfödare. Då kanske du måste resa 80 mil, istället 30mil
Jag har en kull på 8 nu.Det är en utparningskull så två av dem har målrasen de andra sex är utparning och kommer att säljas för ca 3000.Dvs en rejäl back då hankattsägaren ska ha 1200/kattunge vetrinärkostnaderna per kattunge ligger på ca 1000.
Det kostar att föda upp och man får vara glad om man inte går allt för mycket i back.
Nej, vi uppfödare måste inte ställa ut. Vi måste inte vaccniera, ID-märka eller veterinärbesiktiga heller (det är bara att välja ett förbund som inte har de kraven). Vi måste inte testa för en massa sjukdomar.
Det finns en jäkla massa saker vi inte måste göra, men vi gör dem för att vi anser att det krävs för att vi ska kunna föda upp och hållla katter på det sätt vi vill.
Vill ni inte betala så låt bli! Ingen gör ner en raskattunge i halsen på er. Är de för dyra, köp inte.
Skillnader i priser mellan och inom raser beror på att vi uppfödare har olika utgifter. Inom vissa raser importeras många katter (tex. inom sphynx) och det avspeglas såklart i priserna generellt. Inom andra raser där det inte importeras lika mycket men vissa uppfödare importerar mycket kommer det kanske avspeglas i skillnader inom rasen.
En uppfödare tycker att ett hälsotest är nödvändigt, en annan inte. En ställer ut mycket, en annan gör det inte. En kastrerar innan försäljning, en annan gör det. Det är sådana saker som gör att det blir skillnader i pris och såklart även efterfrågan.
Jag förstår att det blir mycket andra utgifter. Nu blir det svårt att jämföra med någon annan verksamhet, men många andra hobbys innehåller ju också övriga utgifter. Och även tid. Och köper man t.ex något handarbete så kommer det antagligen räknas in tiden man lagt ner.
Precis som att många "vanliga" arbeten kostar efter hur mycket tid som läggs ner. Och även materialkostnad osv.
Som sagt, det är svårt att jämföra avel med andra hobbys.
Så jag personligen ser inget problem med att dom räknar in den extra kostnaden för sand, eller försäkringen som kostar mer. Och sen får dom ju vara beredda att det dyker upp något problem med katter dom säljer. När min ena katt fyllde ett år hade hon fortfarande patella luxation och då betalade uppfödare tillbaka en viss summa.
hur det där med dolda fel-försäkringen funkar vet jag inte, men den gäller ju i 3 år.
Och även om det vi köpare betalar hjälper dom att finansiera sin hobby och kan fortsätta att sträva efter att föra raserna framåt så ser jag heller inget problem med det.
och hellre att dom är ärliga och säger att det kostar att föda upp, istället för att räkna bort alla utgifter som inte är lika tydliga som vaccinering och idmärkning.
För det känns som att man lätt skulle kunna få fel bild av hur det är att hålla på med avel annars.
Sen finns det säkert uppfödare som absolut inte gör mer än dom måste, och kanske går dom inte lika mycket minus. Kanske går dom t.o.m plus om det går bra, men det är så svårt att veta.
Men jag vet inte om jag skulle tycka att det skulle vara bättre med en sån uppfödare direkt.
Det är då mina tankar kring det hela.
Jag tycker att ni som säger att vi uppfödare "inte behöver" gå på utställningar är fåniga. Ni vet inte alls varför vi går på utställningar.
Anledning till att vi vill få godkännande av flera olika dommare och höra mer om hur vår katt ser ut och utvecklas är för att vi vill föra vår ras vidare. De flesta uppfödare tar inte kullar med vilken hona eller hane som helst. Det ska vara en hona och hane som kompleterar varandra, både utseendemässigt och stamtavlemässigt, och då förhoppningsvis får så rastypiska kattungar som möjligt.
Och som #37 säger så måste vi inte vaccinera och ta prover, men skulle ni andra som inte är uppfödare faktiskt vilja föda upp eller köpa skogisar (tar det som exempel eftersom jag själv har skogisar) om alla hade dolda hjärtfel för att ingen ville testa för HCM och forska om det?
Seriös avel snackas mycket om och seriös avel kostar pengar. Oseriös avel utan stamtavlor och tester kan man säkert tjäna pengar på. Speciellt om man inte åker till vet om katten får problem, då slipper man många utgifter.
Mvh, Sara
S*Capsicum's, www.capsicumcats.se
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
#34 jag tror inte nå tjänar några mängder, men att säga att ni går minus är enligt mig skit snack. Varför vågar ni inte erkänna att på en problemfri 3 ungars kull så går ni plus?
#35 skulle jag köpa bondkatter kan jag inte direkt koll upp uppfödaren då det troligen inft finns någon info om hans/hennes uppfödning och katternas bakgrund.
Så så klart snackar jag om ras katter :P
Sen beror det väl lite på vart man bor också, jag bor ganska nära stockholm-örebro-göterborg.
Och det finns inta alltid många, det kanske bara finns 1 men dne är bra, eller kanskje 3 men alla är dåliga, det är helt olika. Så man får väl utöka sitt område tills man hittar rätt.
#37 enligt mig är vaccinering, märkning, osv, osv ett måste. Även om det inte är lag på pappaer så finns det massa måsten när det gäller djur ;)
Sen är priset inget problem enligt mig.
Låt oss säga att jag får en kull på tre ungar som säljes för fem tusen var. Då får jag in 15.000 kr, och visst, kostnaderna för den enskilda kullen blir inte 15 papp.
Men, för att jag öht ska kunna få dessa tre ungar så blir det en hejdundande massa kostnader på vägen, som jag får lägga ut före för att ens kunna ta kullen. Ska inte dessa kostnader då får räknas in?
#40 vet du vad de kostar att lånaen hane? i min ras får du räkna med mellan 2000-3500kr per levande kattunge. Får du en kull på 3st friska kattungar är du redan uppe i 6000-10500kr i utgifter till hanägaren. Sedan kostar ID-märkning, vaccination*2, avföringsprov/avmaskning, veterinärbesiktning, stamtavla mm en hel del pengar som du ska baka in i utgifterna, även annonsering kostar.
enda inkomsten är försäljningen. Sedan finns det anledningar till varför uppfödare sänker priset på vissa individer och förtjänsten blir mindre.
#40 Du lever inte riktigt i verkligheten och det spelar ju ingen roll hur mycket fakta och exempel vi tar upp så kan du ändå inte godta det
Jag har aldrig tjänat något i min uppfödning eftersom alla inkomster som ev blir kvar efter utgifterna går till nya investeringar i form av avelskatter, utställningsmeriter och hälsotester inför nästa kull.
Jag är uppfödare av Siames / Oriental Har tänkt mej nu att bli jätte rik om 5 veckor , kännslomässigt menar jag.
Jag tror stenhårt på den kombinationen jag nu gjort, hoppas innerligt att det blir friska härliga fina rastypiska ungar. Jag har åkt 180 mil för att till slut få en hona dräktig, man kan ju inte låna grannens okastrerade utegående huskatt till sitt ändamål. Det måste få kosta både mil, tid, och parningsavgifter utställningsavgifter mm.
Att hålla på med raskattsuppfödning kostar innivassens med slantar, men jag avråder ingen, ha bara ett enormt intresse för eran ras och se till att ha en rejäl summa på ett kattkonto innan en kull planeras.
Du som inte vill betala för en raskatt kan jag råda, en liten go kattunge för 1,500 kr från ett katthem.
Men utgifterna som går till de nya investewringarna ska ju räknas in på nästa kull. Annars räknar du ju vissa utgifter två gånger.
Man brukar precis som med all annan ekonomisk verksamhet räknas på årsbasis. Då blir det inte dubbel- eller trippelräknat någon gång.
Under 2010 hade jag 0 kr i inkomst. Däremot köpte jag en ny avelshane och födde upp en kull som resulterade i en kattunge som jag behållt. Boooya, fet plånbok.
En sak som jag tycker är väldigt konstig Alla som inte föder upp vet att man tjänar massor av pengar på kattuppfödning.Vi som har erfarenhet och föder upp vet att man inte tjänar pengar på att föda upp-Ändå är det alltid de som inte föder upp vet bäst.
Där slog du huvudet på spiken ;)
Jag tror inte att det är någon här som tror att man tjänar en massa på att föda upp katter. Men tror ändå att man i snitt går lite plus på varje kull man har. Om man nu inte råkat ha väldig otur.
Det var väl du som skrev i en annan tråd för ett tag sedan att det var tack vare att du födde upp katter, som du hade råd att skänka pengar till katthem? Kan fortfarande inte förstå hur det går ihop, när du samtidigt skrev att du minsann alltid går back på dina kullar.
Jag ger pengar till katthemmet från varje såld katt.Är det så svårt att förstå?Skulle jag inte föda upp och vara så involverad i kattvärlden så skulle jag inte göra det.Du kanske tycker att jag ska sluta med att skänka pengar för sålda katter.
Jag har ännu inte kummit så längt att jag går på plus på min upfödaning.Dessutom restar jag för en kull där kattungarna blev sjuka 22 tusen som jag betalade.Det var sex kattungar en dog vid tio veckors ålder och de andra fem insjukbnade två dagar efter flytt och försäkringsbolagen ansåg att de inte kunde täcka upp.Så det var bara för mig att slanta upp.
Men inte heller det stämmer ju. Även när allt går som det ska går iaf inte jag plus. Det närmsta jag har kommit plus är -400 kr. Det är jag nöjd med. Det var 8 år sedan. Jag fick låna en hane till halva priset och fick 4 kattungar som alla kunde säljas till fullpris. Dessutom var det innan jag började testa för HCM.
Problemet är som jag ser det att många av de som inte föder upp anser att vi uppfödare inte "får" ta betalt för annat än direkt kullkostnader. De ser inte uppfödningskostnaderna (medlemsskap i kattförbund och eventuellt rasklubb, extra dyra försäkringar, kostnader för fler katter som vi inte skulle haft om vi inte födde upp, utställningar, resor till och från parningar, inköp av katter osv.).
I verkligheten är det dock så att vi lägger ut mycket mer pengar på vår uppfödning än bara de kostnader som är direkt förknippade med kullen.
Jag har tagit hem en av de katter jag fött upp när han var vuxen för omplacering. Det gjorde jag med glädje och själklart kostade det mig extra. Inte bara i foder utan även i veterinärvård (han behövde veterinärvård pga. stressrelaterade skador) och för veterinärbesiktning innan han skulle flytta till sitt nya hem. Jag har hållt kattungar flera månader extra för att ägaren inte haft optimala möjligheter att ta hem katten förrän några månader efter leveranstid.
Sådana saker är ingenting jag tar betalt för, men ändock blir det kostnader jag får för att jag föder upp (och för att jag är snäll). Kostnader som folk säkert inte tänker på att en uppfödare kan ha.
En sak jag undrar över, är att om vi säger att uppfödarna struntar i att ta betalt för alla omkostnader som kommer runt i kring en kull, och endast tar ut för de kostnader en kull har, som mat och sand.
Hur många av er som påstår att en uppfödare tjänar pengar på sina katter, skulle köpa en raskatt utan dolda fel försäkring, utan vaccinationer, stamtavla, otestade föräldrar etc etc?
Jag kan ju tycka att man får lite vad man betalar för. Och vill man inte betala för det, ja då finns det ju tyvärr en hel massa huskattsuppfödare som säljer billigt/ger bort gratis. Tyvärr vet jag av egen erfarenhet att det inte alltid slutar så roligt.
#52 har helt rätt. vi uppfödare gör inte detta för att vi tror vi kan leva på det. dom flesta gör det för att vi älskar våra katter och jag och många med mig för att få fram friska (psykiskt och fysikt) rastypiska katter. jag föder upp norska skogkatter, en naturras jag är väldigt stolt över att få vara med att bevara med allt vad det innebär. det är min passion och min hobby. jag KAN inte gå efter utgifter/inkomster bara då hade jag inte haft dom eller fött upp. det är blod,svett och tåraar många ggr, så man måste ha kärleken. och att många uppfödare skänker en slant för varje kattunge till katthem visar väl om något att vi älskar alla katter?? samt många skänker det dom vinner/får i samband m utställning som mat,sand m.m
Man gör inga stora vinster. jag t ex har en egen hane nu o hans första kull blev 5 st. 6 månader senare sitter jag fortf med en osåld, han kostar varje dag men sånt måste man räkna in oxå. jag skulle kunna visa min "bokföring" men jag tror fortfarande inte TS skulle fatta. antar att hon har svårt att ta in att så många människor sitter och föder upp för nöjes skull. eller?!
sen testerna man gör, HCM t ex gör man flera ggr även efter avelskatten slutats avla på. för att följa upp. samma lite m utställningar, man vill följa upp avkommor för att se/veta få ett hum om att man är på rätt väg. dom flesta lägger oxå pengar på kurser,diplomering, seminarier m.m
Jag har haft köpare som har eller har haft huskatter som säger att det är enorm skillnad på t ex temperamentet osv.. sånt som faktiskt spelar roll för en del.
skulle kunna skriva hur mycket som helst men du har din åsikt huggen i sten. det är ditt val. vi uppfödare har vår åsikt + ren fakta. Där har du skillnaden !!
S*Winsnes Wilda
Och jag har fortfarande svårt att förstå varför du inte hade kunnat skänka de pengarna även om du inte hade fött upp och sålt kattungarna. Du hade ju enligt dig själv haft mer pengar över då. Ren egoism?
Men den vuxna katten som du fick tillbaka får du ju betalt för en gång till, när du säljer den igen. För jag antar att ägaren inte fick tillbaka de pengarna h*n betalat för den, när den lämnades tillbaka. Och hittar du inget hem till den, så behåller du den själv och då kan man ju säga att du fått en katt som du själv tycker är perfekt (eftersom du själv fött upp den) väldigt billigt.
När man tar tillbaka katter så brukar man oftast köpa tillbaka dem. Tror inte det är många köpare som ger tillbaka en katt de köpt för flera tusen och låter uppfödaren sälja den igen, utan att de får tillbaka en del av köpesumman.

#54 hade hon inte hållit på med katter eller brytt sig om dem hade hon ju inte betalat til något katthem, eller hur?. jag betalar inte för utslängda hundar eller hästar men efterssom jag håller på med katter och älskar dem så betalar jag också till katthem.
Jag tycker inte det är svårt att förstå.
Jag köpte tillbaks katten för 1000 kr (katten såldes ursprungligen pga. en defekt för 3000 kr). Sedan kostade som sagt katten i mat, sand, veterninärvård och slutligen även i veterinärbesiktning innan omplaceringen. Han såldes då för 1000 kr. Hur ser den affären ut ekonomiskt tycker du?
Vad är det sedan som får dig att tro att jag skulle tycka att alla katter jag föder upp är perfekta? Så är det sannerligen inte.
Man kan ju faktiskt vara intresserad av katter, utan att för den skull vara uppfödare.
Varför föder du upp defekta katter? Allting kollas ju så noga innan man bestämmer sig för att en viss hona ska paras med en viss hane. Då måste det ju innebära att det är ditt eget slarv. Och självklart får du själv betala för ditt slarv.
Det samma gäller här. Hur kan en hel kull kattungar dö, när allting kollas så noga innan de blir till? Är alla testerna och alla grundliga genomgångar av stamtavlor onödiga? Och alla försäkringar som ni betalar så dyra pengar för. När ska de gälla. Och hur kan 5 kattungar bli dödligt sjuka två dagar efter att de flyttat till sitt nya hem? De säljs ju veterinärsbesiktigade. Är inte veterinärsbesiktningen något värt då? Jag menar du visste ju att en av ungarna i kullen redan dött tidigare. Borde inte de andra kattungarna kollats extra noga just därför?
Jag menar om jag sysslar med en hobby och klantar till det riktigt ordentligt så är det ju ingen annan än jag själv som får betala räkningen.
Jag ger upp.Det är liksom ingen ide´att försöka förklara för vissa vill helt enkelt inte förstå.
#58 Menar du det med dina funderingar kring hur onödiga alla tester är? eller genomgång av stamtavlor eller veterinärbesiktning för den delen?
Det är väl klart sånt spelar roll. Defekter kan dyka upp ändå utan att det innebär slarv från uppfödare.
Men hur mycket mer skulle inte dyka upp eller bli värre om inget kollades upp innan? Då skulle antagligen vissa raser fortfarande ha många rasrelaterade sjukdomar.
#58 lilla Josefia lugna ner dig ett hekto. Man föder inte medvetet upp defekta katter. Vissa saker kan man inte förutse. Vissa saker kan ske under kattungens uppväxt… Kattungen kan tex födas med olika problem tex om honan haft någon mindre infektion i ett känsligt stadium. En kattunge kan även skada svansen och det blir en knick(finns även medfödd knick). mm Vi uppfödare sänker priser på defekta djur medan huskattsuppfödare säljer defekta djur med tex fler tår högre än sina syskon..kan du förklara för mig vem de är som vill tjäna pengar?
Alla sjukdomar syns inte vid en veterinärbesiktning så innan du spyr mer galla över uppfödare ta och sök lite info först. Lär dig hur saker smittas och nerärvs..

#58 defekta katter föder man inte upp men klart det kan bli fel någongång. alla katter passar inte till avel eller ser jättebra ut utssendemässigt men de passar bra som sällskap.
Det händer ju att det kan gå fel. Veterinärbesiktningen visar bara yttre fel. Även att man testar för det som går så kan ju ändå saker hända och då har man ju ett ansvar endå.man behöver inte alls ha klantat sig.
#59 håller med dig. vissa vill inte förstå och vi uppfödare är så hemska som inte hjälper hemlösa istället , men när man gör det så undras det varför endå.
Visst får man defekter i sina kullar som kan visa sej även när man sålt kattungarna, ett dolda fel som ingen veterinär kan se vid en veterinär besiktning, därför har man dyr doldafelförsäkring om en unge skulle avlida efter 6 veckors ålder. Att det förekommer skönhetsfel på kattungar är inget slarv från en uppfödare.
# 58 Jag tycker att du resonerar som en 3-åring
Hur noga vi än är med hälsotester och planerade parningar kan man aldrig garantera felfria katter, bara öka chanserna för det.
Naturligtvis fattar jag också att det kan gå fel, fast man gör sitt bästa, men på kattuppfödarna här verkar det som om det går fel titt som tätt. Det är väl där doldafelförsökringen skulle gälla, men så verkar ju inte alls vara fallet eftersom de går back med så många tusentals kronor.
Självklart tycker jag att ni ska göra de testerna och alla andra åtgärder som behövs, och självklart ska ni ta det priset ni tar för katterna ni säljer. Tycker ni att ni tar ett skäligt pris och köparen är villig att betala det, så har ingen annan med det att göra. Det är inte DET jag reagerar på, utan det faktum att ni säger att ni går så mycket back på var kull ni tar. Men så är det. Det kostar att leva. Hade ni inte haft kattavel som hobby, så hade ni gjort något annat. Som också hade kostat pengar.
Dolda-fel-försäkringen gäller endast för köparen, om någon kattunge får en defekt (svansknick, sterrnumkrok, navelbråck, färgfel etc) så sälje rman den inte för fullpris och anses heller inte som ett dolt fel

#65 ja det är en hobby, och det kostar. problemet jag ser är att många tror att man får in massor med pengar på det. Man blir inte rik på uppfödning men det är ju inte därför man gör det heller. Jag har flera dyra hobbies som jag inte heller tjänar pengar på men så är det 
Men en fråga här. Om det nu är så att man skulle tjäna pengar på att föda upp katter vad är egentligen felet med det? Jag går ju till jobbet varje dag för att tjäna pengar för att kunna leva, både betala räkningar men också unna mig ett drägligt liv. En del har egna företag och en del är anställda. Har en vän som lever på att föda upp hundar och jag tycker det är underbart att han kan försörja sig på det han älskar mest och hundarna kunde inte ha det bättre än hos honom. Så vad är det som är så fel med att tjäna pengar på sitt jobb så länge man inte skadar eller utnyttjar ae riktigt med i varandra??
Hänger faktiskt inte riktigt med i vad som är så hemskt?
Sen kan man ju undra varför människan har ett behov av att ha en speciell ras eller avla fram raser för att behaga människans ego. men det är en helt annan fråga. Då pratar vi om framavlade raser som inte alls mår bra men som vi människor tycker är söta. Där kan man ju ifrågasätta.
Det kan gå fel titt som tätt Josefa, det är inte alla ungar man får i en kull som kan säljas till fullpris. Oftast säljs dom dyrt till uppfödare de där toppen exemplaren man får fram utsende mässigt, eller till någon som har brinnande intresse för utställning. Vill man ha en kattunge av en viss kombination ja då får man vackert ställa sej på tur för att få köpa en kattunge.
Kanske en tur till Holland England Tyskland mf. med flyget för att hämta sin tilltänkte avelshane blir ett måste för att få in lite nytt blod i rasen.
Köparen av raskatt är alltid villig att betala för ett vackert exemplar, ingen köpare har kommit på iden att pruta, jag sänker priset om 2 kattungar köps samtidigt eller sällskapskatten som har den där svansknicken. Mot intyg av kastrering före 8 månader ålder bidrar jag även med 500kr eftersom jag inte säljer ungar kastrerade.
Uppföljning av de sålda kattungarna hör även till när man föder upp kattungar.
Du själv har ett brinnande intresse för kattungar, vad kostar dina ?

#68 lite skillnad med hundar. Där är folk villiga att betala 10-15000 kr för en sällskapshund. Det är inte kattköpare om det inte är en väldigt ovanlig ras. Sedan har man bara de i 8v osv. Där går det säkert att leva på inkomsten.
Annars håller jag med.
#71 Du har säkert rätt jag kan ingen om katt avel men jag förstår ändå inte vad som skulle vara så hemskt med att tjäna pengar på sitt företag? Ser inte det hemska i det hela oavsett om man tjänar pengar på avel eller inte.

#72 jo egentligen. Nu har ju jag inte träffat någon som tjänar pengar på katter men hade någon gjort det så visst, varför inte
Jag kan tänka mig att hundar ger pengar på ett helt annat sätt. synd att man inte kan leva på kattavel :) hade ju varit underbart om det vore så 
Ja det finns väl de som lever på sina hästar, kor, grisar osv, så egentligen, vad vore så fel om man nu faktiskt skulle kunna försörja sig på sina katter, egentligen?
Det enda negativa jag kan se när man kan börja tjäna pengar på det är att det verkar finnas en tendens att det blir det som är mest viktigt för en del.
Och kanske finns det en risk att pengarna kommer att styra hur många kullar man måste föda upp, om man nu tänkt leva på det.
Istället för att kullarna styrs av när man hittade lämpliga djur att avla på.
Då tror jag det är bättre att man inte kan tjäna en massa pengar på sina djur. Utan att det fortsätter styras av sitt intresse.
#76 Det har du nog tyvärr helt rätt i :( Synd
Vi talar om levande varelser här. Hur mycket vi än testar kan vi inte undvika att ibland får kattungar med defekter eller sjukdomar. Det är en del av livet. Det är fullständigt omöjligt att undvika defekter och sjukdomar till 100%. En bra uppfödare gör allt hen kan, men mer än så kan man inte göra. Att det skulle handla om slarv från min sida tar jag nästan som ett personangrepp. Jag är allt annat än slarvig i mitt avelsarbete! Det är pga. min noggrannhet som min kattuppfödning kostar mig så mycket.
Och tyvärr, dolda fel-försäkringen är ett skämt. Hade jag valet skulle jag inte betala för den men nu ingår den i avelsförsäkringen så jag kan inte göra något åt den saken.

Tycker att alla katter borde kosta ordentligt, då skulle deras status höjas, och folk skulle nog tänka sig för innan de skaffar katt. Och det skulle absolut inte bli så många oönskade katter.
Låt alla katter kosta! Det är dom värda.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
#79, håller helt med dig men för att då kunna genomföra detta så skulle det faktiskt vara lag på vaccinering och chippning som minimum, då kan du ta ut ett vettigt pris på kattungar, samt att deras status höjs. så länge folk tjänar på huskattskullar och/eller i princip skänker bort kattungar som sen kanske blir utekatter/hemlösa så kommer detta att pågå. finns ingen som ifråga sätter blandrasavel eller priserna där när det gäller hundar, t ex..
S*Winsnes Wilda
#79 förstår verkligen hur du tänker vem som helst borde inte kunna skaffa katt. Men om alla katter vore lika dyra som vissa raskatter skulle det även bli en klassfråga att ha katt o det vore synd. Fattar faktiskt inte att folk skaffar katt utan att sen ta ansvar för dem och vara beredda på att ha dom minst 15 år el så.