AKUT!! Min katt beter sig konstigt!!
Min katt Noggis stod med baktassarna på fönsterbrädan, framtassarna var på elementet, sen hoppade han ner och vinglade åt sidan.
Sen så ramlade han ner på sidan och låg ner en stund och började jama långt och mörkt, jag satte mig vid honom och sa "Noggis, Noggis?" men jag ville inte röra honom, han kanske har ont.
Han ligger just nu på min matta, halft uppe med framkroppen, så som "lejon ligger och slappar". Han andas normalt, lite tyngre än vanligt.
Vad hände?!?! Vad ska jag göra?!??! 
*Update: Nu gick han till sin bädd utan några problem, jag tror att han är OK men jag ska vänta och se om han blir sämre på nåt sätt.
Din kisse är en gammal man, det kan hända en del oväntade saker. Konstigt att han jamade hårt… tycker att det tyder på smärta. Men ligger han nu vanligt och gosar sej så ska det väl inte vara någon fara med kissen.
#2 Jag märkte att när han låg ner, så började han att "knåda" och se ut att "krysta" med bakbenen.
Det kanske var därför han jamade sådär. Han bajsade. Liggandes.
Jag tror att han tappade balansen och sen blev helt yr och sen så bajsade han på sig… 
Stackars kisse.
Skönt att han verkar bättre nu. Kan han inte ha fått ett litet epilepsianfall?
/Maria
jag tror oxå det kan vara ett litet ep. anfall eftersom han krampade och bajsade på sej.
Om jag vore dej skulle jag tala med veterinären så du kan ha stesolid som man sprutar in i analen ifall krampen någon gång skulle bli hårdare, vet inte om det är lämpligt preparat till katter det är då det på hundar med ep.
Hoppas han slipper de där elände på gammla dagar. Visst har det varit lite strul med honom då han rammlat på sidan å betedde sej lite konstigt ? Så det är ju inte första gången

Jag tror ju mer på att det var ett EP-anfall katten hade.
Stolt ägare till tre La permer
hur som helst, så borde du gå till vet med din gamle kille. Det kan även ha varit en liten hjärnblödning.Han är ju 18 år. Kolla upp, så att du slipper akutbesök om det händer och blir värre en helg.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#5 Det här är första gången det händer.
#7 17 år faktiskt 
#5Har också för mig att jag sett en tråd om att han ramlat på sidan förut
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
#9 Har ni länk? Eller nåt? För att jag tror inte att det här har hänt förut, asså att han fått kramper och bajsat på sig.. Det har aldrig hänt förut.
#10. Nej tror inte han krampade den gången han hade bara ramlat på sidan tror jag du skrev! Men det kanske var början till det hela tänkte jag?
#11 Att han bara ramlat på sidan låter bekant iallafall..
En liten tiaattack kan det ha varit. Stackars kisse.
ta du din goe kisse till en koll snarast……det behöver ju itne vara något allvarligt som inte kan rätas till, men oavsett, så är det ju skönt att veta?
#13 Vad är en tiaattack för något? Kan du förklara det? 
#15 Ja.. har sagt hela tiden till mig själv "Jag måste till vet nästa vecka på en hälsokoll" men så blir det aldrig av! Och jag hade några tusen i plånkan men de användes till annat 
Dumma mej.. Aja, jag ska säga till min syrra att hon får betala en hälsokoll, det är ju iofs hennes katt som jag tar hand om.
# 13 Tia attack drabbas många äldre människor av, det är en propp som paserar i hjärnan och gör inte vid det tillfället någon skada. med stor sannolikhet drabbas även äldre djur av detta. Symtomen kan liknas med en litet ep anfall.
Synd att inte era pengar räcker till en hälsokontroll av kissen, är han pigg för övrigt så är det inget akut, han är ju till åren och mycket små strul kan ju hända, huvudsaken är att kissen inte ser ut att lida och må dåligt av sin ålderdom.
Tiaattack kan vara en förvarning om att en större propp är på G 
#18 Visst är det så, men de kan ju inte äta blodförtunning våra djur. Ej görs några större sotningar av blodkärl. En gammal kisse tror jag inte de sätter in Ep behandling på.
Men visst behöver äldre katter komma på en årlig hälsokontroll.
Ts ska absolut till veterinären för koll.
ja helt klart måste du sätta kisen i först hand nu. För tänk om han blir jättedålig och måste avlivas? vad gör du då? När inga pengar finns? Man måste alltid tänka på djuren i allra första hand, för de har inte valt att komma till dig och kan inte försörja sig själva.
Tror att det kan vara så som #13 skriver.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
#21 Katten är fortfarande min systers katt, hon sa igår att hon betalar gärna om vi behöver åka till veterinären och så.
Hon var på en hälsokontroll med Noggis strax innan jag fick honom, vilket var Juni 2009.
Jag ska prata med henne om ett till besök hos vet. för att se så att allt stämmer.
Han är ju gammal och har skrutt-njurar, annars mår han perfekt, det sa veterinären till min syster.
Ena ögat är lite sämre än det andra, perfekt hörsel och så, han mår jättebra i övrigt osv.
ja då kan det vara på sin plats att ta en ny liten enkel koll
#24 Japp
Hur mår kissen idag?
#26 Idag så mår han prima. Precis som han gjorde innan.
OT: Har mjukstartat med Mjau's blötfoder, han åt Pussi, tröttnade på det och matvägrade sen så fick han äta Sheba ett tag. Men det är mer som godis för honom, har jag märkt, eftersom att han inte blir "tjockare".
Med Mjau's blötfoder så håller han sig tjock ett tag, men han är inte så förtjust i Mjau, jag kör långsamt med Mjau nu i början.
Funderar på att byta.
OT: Har mjukstartat med Mjau's blötfoder, han åt Pussi, tröttnade på det och matvägrade sen så fick han äta Sheba ett tag. Men det är mer som godis för honom, har jag märkt, eftersom att han inte blir "tjockare".
Med Mjau's blötfoder så håller han sig tjock ett tag, men han är inte så förtjust i Mjau, jag kör långsamt med Mjau nu i början.
Funderar på att byta.
Funderar på att byta.
Min katt vill inte äta samma blötfoder varje dag. Därför vill jag helst ha dessa småpåsar(han också) för då kan jag ha 2-3st öppnade samtidigt o han får ur olika påsar(märken o smak) varje dag, då han äter lite o ofta. Han gillar ej Mjau el Bozitas som brukar rekomenderas tyvärr. Vet ej varför men ev kanske pga stor förpackning.
#30 Ibland så brukar jag köpa Pussi portionspåsar till honom, det är "godare" för honom.
Men vi har bytt permanent till Mjau nu 
haha. men jag tycker så här… det är en äldre herre och låt honom få det gottaste han vill emellanåt….
#32 Jo jag brukar köpa Sheba ibland till honom, det gillar han 
När dom är gamlingar är det bara att skämma bort. :)
Vår första kisse blev 19 år. En riktig ringrostig herre se senaste åren i livet.
När dom är så gamla är det aldrig fel att hålla lite extra koll.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#34 Jag skämmer bort honom så otroligt mycket, alla mina kompisar klagar, men det är ju min katt? Haha.
Var det inte din systers katt? ;)
Hoppas att allt går bra. Mina kissar älskar falukorv och räkor. Det kanske kan vara att lyxa till det ibland?
#36 Jo.

Har du besökt vet. ännu? *nyfiken*
vad blev sagt?
#38 Nej, vi har inte besökt veterinären, har inte haft tid. Vet inte när jag kan åka dit med Noggis 

#39 Ta dig tid!
Klart ni ska till veterinären, en så gammal herre måste få kollas så att allt är bra!
Har haft en häst med epelepsianfall (dock väldigt sällan) och det låter ganska så lika faktiskt!
Hakuna matata!
Har du inte haft tid på snart tre månader….hmm…
#43 Jag har extremt mycket problem hemma som jag måste ta itu med Socialen och jag får läxor från skolan flera gånger i veckan.
Har snackat med min syrra om att jag vill åka till vet. med katten men hon säger att "de va där 2009 innan han kom hem till oss" och att veterinären säger att han mådde bra.
Men det kan hända massa saker under tiden med katten? Ouf, jag har inte råd heller har jag sagt flera gånger.
#43 Jag har extremt mycket problem hemma som jag måste ta itu med Socialen och jag får läxor från skolan flera gånger i veckan.
Har snackat med min syrra om att jag vill åka till vet. med katten men hon säger att "de va där 2009 innan han kom hem till oss" och att veterinären säger att han mådde bra.
Men det kan hända massa saker under tiden med katten? Ouf, jag har inte råd heller har jag sagt flera gånger.
När en katt blir gammal kan det ju gå fort det där, Jag kommer ta mina katter till veterinären minst en gång om år så man vet att dom mår bra.
Har man skaffat katt får man ta ansvaret och åka med katten till veterinären också.
#47 Det är inte jag som sköter pengarna när det gäller katten och ju mer jag envisas desto mer sura blir dom.

#48 Vem är ansvarig för katten?
Den personen bör omgående ta katten till veterinär!
#49 Min mamma och syster är ansvarig för katten, min mamma är den som sköter pengarna och min syster är kattens f.d ägare.
Men mamma vill inte betala veterinär besök, hon tycker att det är för dyrt. Min syster säger att det är inga problem för henne att betala för katten men nu så är jag osams med henne och har inte pratat med henne på ett tag.

#50 Är du ovän med din syster så be mamma prata med henne och be om pengar för katten.
Katten måste till veterinär snarast för undersökning!
#51 Min mamma är ovän med min syster och de har varit det i snart 3 år.
Jag är lite fundersam bara varför det verkar så bråttom? Han mår ju bra nu, men iofs så är det bra för att se till så att det inte händer igen (med medicinering eller liknande)

Om du misstänker att kan är sjuk eller har ont så ska veterinär kontaktas snarast.
Om katten fått ett epilepsi anfall, en hjärnblödning eller annat så måste han ju undersökas, kanske till och med medicineras.
Har man skaffat ett djur så har man också tagit på sig ett ansvar för djuret. Tänk dig in i situationen: Du är sjuk, kanske har ont, men kan inte tala om det för någon skulle du inte vilja då att någon i din närhet skulle ta dig till en doktor om de misstänkte att du var sjuk och behövde medicin?
#53 Nu misstänker jag ju ingenting om honom, men en hälsokoll är ju aldrig fel.
Alltså, jag vet redan mycket om det ni skriver men jag säger det igen, jag har inte råd just nu och jag vet inte när vi besöker veterinären men det är iallafall så snart vi har möjlighet till det.
Tack och hej.

#54 Om du har/hade barn och ditt barn blev sjuk skulle då då säga "Jag har inte råd att gå till doktorn med mitt barn"?
Det handlar om att prioritera, röker/snusar du?
Sluta eller dra ner på nikotinet och använd pengarna till kattens vet.undersökning.
Festar du? Strunta i att gå på fest tills du har tagit katten till vet.
Köper du mycket kläder/skor/smink/accessoarer?
Strunta i att köpa de där skorna, den där väskan eller vad de nu kan vara och ta katten till vet.
Även fast du inte märker på honom för tillfället att han är dålig så har han ju i alla fall uppvisat symptom tidigare, eller hur?
Hallåå, tjejen är 14 år!!
Även om man bara är fjorton år och har ansvar för ett djur måste man göra just det ; ta ansvar.
#57 Föräldrarna är de som har det yttersta ansvaret, och det finns ingen lag som säger att en #14 åring ska kunna ta sin familjs katt till veterinären.
När jag var 14 tor jag jag fick 2 eller 300 kr i månaden, hur skulle det kunna räcka till veterinär?
Hakuna matata!
Jag fick hela mitt barnbidrag när jag var fjorton. Och en vanlig undersökning går på bara 300 kronor här i alla fall.
#59 Här kommer vi knappt innanför en dörr under 500. En vanlig hankattskastrering går på drygt 1500 :S
Hakuna matata!
#60 oj! Jag fick en undersökning på min hona för 300 kronor.. vad olika det kan vara!
Jag anser att man ska lära sig att ta ansvar hela sitt liv ang sig själv,djur mm. Inget man kan lära sig den dagen man fyller 18 precis .Det måste växa fram för att bli bra.
Jo men att be en 14-åring att dra ner på rökning/snusning/festandet är väl lite att ta i.
Och jag tycker faktiskt inte att det är en 14-årings ansvar att bekosta sin katts veterinärvård. OK att de kan sköta kattlåda, matning osv, med till veterinärvård krävs nästan att man har en inkomst.

#63 En 14-årng får enligt svenk lag varken snusa/röka eller dricka alkohol.
Sköta kattlådan, utfodra m.m. är uppgifter en 8 åring klarar av.
#59 alla barn får inte barnbidraget.. Och dessutom så är det de vuxnas ansvar att ta djur till vet om det behövs. Sedan så är ju olika vad man betalar för undersökning, det beror ju faktiskt också på vilken slags undersökning som görs.
Ett barn ska inte behöva betala djurvård ur egen ficka. Jag tycker att tonen är lite väl hård mot ts.
Precis, det är det jag menar. Alltså kan man inte be dem dra ner på det heller!!
Festa innebär alltså alltid när alkohol är inblandat? Man kan festa ändå.. disco, gå på fester UTAN att dricka, mm.. 
#67 Fast hur många fester finns det om man är 14? :)
Hakuna matata!
tycker bara generellt att föräldrar är slappa med san barn .Hur kan man då förvänta sig att de ska bli ansvarfulla vuxna om de aldrig fått lära sig som barn. när jag var 12år så köpte vi en hund o det var planerat länge o väl o jag fick betala en tredjedel så jag skulle känna att ansvaret också var mitt men huvudansvaret hade ju mina föräldrar förstås.
#69 Jag har 6 hästar (ponnyer), får studiebidraget själv och 1100 kr i övriga pengar (600 från farmor, 500 från skolan mm). + att jag sommarjobbar samt ger lektioner på våra ponnyer ibland (provat).
jag betalar hö (halm har vi gratis) och all utrustning och verkning/skoning av hästarna själv.
Men det är en självklarhet för mina föräldrar att om de måste till vet så går de in med pengar. Jag betalar det jag kan normalt set, men de går in när det behövs. Och hade inte inte ansett att de kunde tänka sig att gå in med pengar till 6 hästar då och då så hade de sagt nej till det.
Men det spelar egentligen ingen roll, mina föräldrar hade lika bra kunnat ta mitt studiebidrag o de andra pengarna med och betalat direkt och då har jag "allt jag behöver".
Visst, det är bra att man börjar få pengar själv och ta ansvaret, men om det är för ett djur så måste ju ändå föräldrar kunna gå in. Antingen ger man barnet mer pengar och denna får spara, eller så håller man i pengarna som annars skulle lagts undan till t.ex, vet.
Men har man bara ett fåtal hundralappar i månaden som man ska klara sig på att kunna vara lite social med (gå på bio med kompisar, åka till badhuset osv) + att man ska han ahnd om ett djur? Då räcker det inte på långa vägar.
Ska förälden säga "nej det är inte mitt problem att du inte sparat pengar, så nu får djuret lida", eller ska man inse att antigen barnets budget är för liten, eller så kan denna inte hålla i sina pengar - och då är man som förälder fortfarande ansvarig för det…
Hakuna matata!
#68 det kanske är förvånande, men massor av 14-åringar går på fester utan att dricka..
Men nu har vi nog hamnat lite ot..
#69 det där uttalandet om att föräldrar är slappa, det får du gärna förklara lite närmare. Jag är nyfiken ;)

#66 Det finns många tonåringar som böde röker/snusar och driker, eftersom de enligt lag inte är tillåtet så ser jag inget fel i att be någon dra ner på konsumtionen (oavsett om det sägs till en som är 14 eller till en som är 45)
#71 Nej, det är inte ett dugg förvånande, men jag tror att det är fler som dricker alkohol än de som inte gör det. Jag kan ha fel i det, men det är i alla fall vad jag tror.
1. Jag röker inte.
2. Jag snusar inte.
3. Jag festar inte.
4. Jag får inget barnbidrag.
5. Jag köper inte kläder mer än 2 ggr per år.
6. Jag får 400 kr i månadspeng.
Pengarna går åt till mobilen, katten och mig själv.
Även om det finns fjortonåringar (och det finns det naturligtvis) som röker/snusar/super, så tvivlar jag på att de kommer upp i de summor i månaden, att de skulle kunna betala veterinärvård för en katt med den.

#74 Det är mjligt att det är så, men festar man 4 gånger i månaden (som en del tonåringar gör) så drar det snabbt iväg pengar bara det! och lägg då till kläder, smink och nikotin så har du lätt en vet. undersökning + lite till!
#75 Förlåt men vad f*n tjaffsar du ens om det för!? Ts gör det inte så det spelar ungen roll. Vill du diskutera huruvida tonåringar slösar pengar på onödiga saker så ta det på tonåringar iFokus eller liknandr… Men du ska ha klart för dig att du drar många felaktigt över en kam när du säger så // en tonåring med icke festande och klädfixerade bekanta
Hakuna matata!

#76 Ursäkta? :S
Jag svarade på #74's inlägg
vad har du för anledning att vara otrevlig?
Jag har aldrig påstått att alla tonåringar super och röker, tror du det så ber jag dig att läsa min inlägg igen, för uppenbarligen är det något du missuppfattat.
Om ni ska tjafsa och gadda ihop er så får ni göra det via PM.