Undersökning i kattens personlighet
Hej alla kattälskare 
Jag läste här om dagen i en tidning att det gjorts väldigt få undersökningar om kattens personlighet och att i den undersökning som gjorts hade det tydligen inte framkommit några större skillnader mellan katterna mer än att äldre katter var mindre sociala och nyfikna. Jag skrev ett inlägg på min blogg om detta och skrev även att det vore ju intressant att göra en egen undersökning för jag har svårt att tror att det inte skulle vara skillnader på katterna eftersom alla katter är egna personligheter. Mina bloggläsare gav stor respons och ville gärna delta i en undersökning så nu har jag skapat en egen undersökning om Kattens personlighet.
Varmt välkomna att delta 
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Har lagt in 2 av våra katter.
Fattade inte riktigt det här med lång och kort aggretionströskel. Mina tål jättemycket innan de ens börjar vifta på svansen. Hoppas jag valde rätt då 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
# 1
Dina katter har lång aggressionströskel om det tar lång tid innan dom ens viftar på svansen. Så om du kryssade i en 1 eller 2 så stämmer det bra 

då tror jag att jag gjorde rätt 

När jag gjorde undersökningen så framstod Zorro som värsta djävulen som är otroligt "mammig "
# 4
Haha ja men katter är ju ombytliga djur
Min Theodore har ju väldigt kort aggressionstöskel tex när han är hos veterinären eller blir borstad. Men på samma gång är han också jättemammig och myskille.

#5 hehe jo men oftast en zorro en liten djävul hehe men samtidigt kan han vara så otroligt go =) mina andra 2 är så jämna i humöret men zorro e verkligen som en liten bomb. o hos veterinären har han en ultrakort aggressionströskel, den e nästan obefintlig där..

Bara jag som har rent av "dumma" katter? de protesterar aldrig. accepterar allt och älskar alla

Mina 2+1 är registrerade där nu också :)
Skrev in mina töser och pappas katt sen jag bott med pappas katt i många år och hjälp uppfostra honom kan jag honom utan och innan också :P Lärde mig av många missar där som jag inte upprepade sen när jag fick hem flickorna :P Men dem är ju väldigt olika alla tre till personligheten.
Skrev in mina töser och pappas katt sen jag bott med pappas katt i många år och hjälp uppfostra honom kan jag honom utan och innan också :P Lärde mig av många missar där som jag inte upprepade sen när jag fick hem flickorna :P Men dem är ju väldigt olika alla tre till personligheten.
Har fyllt i 3 katter. 
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
La in mina 2.
Saknar dock att kunna välja hane/hona. Det hade varit intressant o se om det är någon skillnad. :-)
Har fyllt i våra fyra katter. :)
# 7 Haha ja du får vara glad att dina katter har mycket tillit 
# 8, 9, 11, 12 och 3 tack för ni deltar 
Norrbysa: Åhh du har så rätt så att jag inte tänkte på att ha med att man kan välja hane elr hona.
Tyvärr försent nu..
Jag har fyllt i mina bäbisar. De har tillit och pratar oavbrutet. :-P
# 15 Tack för du deltar 
Lagt in mina tre
Lagt in våra två nuvarande katter två honor Eskarina är 9 år gammal och Isis är två år gammal.
De är båda nyfikna, aktiva och tillitsfulla. Eskarina är inte lika social som Isis, hon vill helst bara vara social med mig.
Men sån har hon alltid varit kom till mig när hon var 3 månader efter en lite trasslig start och bodde ensam med mig i flera år.
Isis kommer från en barnfamilj och är social med de flesta.

Skrev in mina 4!

Skrev in mina två :)
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.

Lagt in ett gäng, men jag känner när jag läser frågorna att det kan nog bli ganska missvisande.
När det gällde beskyddar-instinkt så förstod jag inte alls vad som menades?
Och sen det här med rang, enormt många har ju en helt felaktig uppfattning om rang. Vet inte hur många jag hört som hävdat att revirmarkerande handlar om att en hane vill visa att han är högst i rang. Det är ju en stor sanning med modifikation, en ranglåg osäker hane markerar extremt mycket mer än en ranghög säker hane. En bråkmakare är heller sällan hög i rang utan ranglåg och osäker. Den som inte syns hörs eller märks är ofta den ranghögste :-)
Den som bara genom att sitta och titta styr sina ranglägre familjemedlemmar :-)
Tror det är svårt att komma fram till något via en sån här undersökning, det finns en undersökning gjort i japan där man gjorde en stor undersökning gällande katters temperament och personlighet och som var oehört intressant att läsa… ska se om jag kan hitta den.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Så, nu har jag lagt in busbröderna också. Får vi någon sammanställning så småningom?
Tjänstehjon åt Bröderna Bus
Har bara lagt in en av katterna än så länge ;)
Tack alla ni som deltar 
Dagdrivarn: Synd att du inte tror undersökningen kommer ge något.
Beskyddarinstinkt kan ju vara lite olika men tex om någon fara hotar katten så reagerar ju en del katter med att försvara sig (och sin familj) med all kraft medans andra bara försöker gömma sig. Kan ta ett exempel från när vi hade två jourkatter här. Från början var dom väldigt skygga och rädda för oss människor. Honan reagerade med att bli enormt aggresiv om kände sig trängd medans hanen reagerade med att bli förlamad av skräck när han kände sig trängd. Båda blev sen tama gosisar men kan tänka mig att om det skulle hända nått läskigt så skulle dom fortfarande ragera liknande. Ett annat exempel kan ju vara en katthona som har ungar och är väldigt vaktig.
Har nog lite annan uppfattning om rang. Att det skulle vara den katten som inte syns och hörs så mycket som är den ranghöge behöver det ju heller inte vara. En katt som syns och hörs mycket kan mycket väl vara hög i rang. Sen tror jag sällan att om man har flera katter är det inte bara en som är högsta hönset utan det kan tex vara två katter som har väldigt hög rang.
FruFilur: Ja absolut
kommer ta ett litet tag men en sammanställning skall komma.

Fast man kan ju inte gå på tyckande och uppfattning när det handlar om beteendevetenskap. När jag pratar om det här med bullrighet osv så utgår jag ifrån kattens naturliga beteende dvs. det som etologer kommit fram till när de studerat kattdjurens beteende och som stämmer mycket bra när man ser hur katter i grupp interagerar med varandra. Detta är ju något som ofta inte syns så tydligt förrän man har några stycken i grupp.
Där skiljer ju sig katterna inte så mycket ifrån oss männiksor, det är sällan de riktigt säkra individerna som går omkring och muckar bråk 
Men det är oerhört viktigt att skilja på egna åsikter och vad man tror mot vad som är fakta som framkommit genom studier.
Det är ett kanonbra initiativ, vi behöver absolut få mer insikt i kattdjurens beteende och det finns väldigt lite forskning på området. Så du ska ha en eloge för det, men det hade varit bra med mycket mer valmöjligheter.Risken är annars att det blir väldigt missvisade.

Fast man kan ju inte gå på tyckande och uppfattning när det handlar om beteendevetenskap. När jag pratar om det här med bullrighet osv så utgår jag ifrån kattens naturliga beteende dvs. det som etologer kommit fram till när de studerat kattdjurens beteende och som stämmer mycket bra när man ser hur katter i grupp interagerar med varandra. Detta är ju något som ofta inte syns så tydligt förrän man har några stycken i grupp.
Där skiljer ju sig katterna inte så mycket ifrån oss männiksor, det är sällan de riktigt säkra individerna som går omkring och muckar bråk 
Men det är oerhört viktigt att skilja på egna åsikter och vad man tror mot vad som är fakta som framkommit genom studier.
Det är ett kanonbra initiativ, vi behöver absolut få mer insikt i kattdjurens beteende och det finns väldigt lite forskning på området. Så du ska ha en eloge för det, men det hade varit bra med mycket mer valmöjligheter.Risken är annars att det blir väldigt missvisade.
# 24 Fast jag menade inte en katt som går och muckar bråk 
En katt kan ju synas och höras på många andra vis.