Katt på matbord och diskbänk?
Jag undrar lite över vad ni har för "regler" för era katter om var de får vara och inte vara? Eller kanske har ni inga begränsningar alls?
Ni kan väl berätta lite om var era katter får vara och inte vara inne i hemmet och hur ni tänker angående detta. Nämn gärna också hur många katter ni har och hur ni håller på era "regler".
hmmm… jag skulle inte låta katten vara på diskbänken - och inte på bänken - och inte på matbordet
jaja.. men nu är katten på diskbänken ( hon dricker vatten i kranen) och på bänken Men köksbordet försöker jag hålla dock
Jag vill inte ha katthår osv där jag hanterar mat och äter
Jag har en ( grymt bortskämd) katt som är ca halvåret
Har 5 katter och den enda reglen vi har är att de inte är på matbordet när vi äter.
Har just nu tolv katter. Den enda regeln är väl då som ovan, inga katter på bordet när vi äter.

jag får min katt om ca 2 veckor, och jag ska nog inte låta han vara varken på diskbänken eller köksbordet!
diskbänken är ju ändå lite farlig, kan ligga knivar, disk kan trilla, och sen ligger det ju precis vid spisen och då kan han ju råka gå på en varm platta eller liknande?
känner inte att han kommer få något direkt utbyte av att vara där heller? så överallt utom på bord och på arbetsytor i köket :)

Han får inte vara på köksbordet, och inte ovanpå tvn (tjock-tv) eller i min garderob. Men annars är det fritt fram i hela lägenheten!
Jag har just nu bara en o han gör i princip som han vill. Jag har villa o han går ut under kontrollerade former(släpps ej ut på morg o in på kvällen ) o då har han ju ej så stort behov att sitta i fönstren el på bord som står framför fönster mm. Ställer man ett bord där får man förstå att katten vill sitta där o titta ut tycker jag.
Jag anser att bor man litet o har en innekatt så får man stå ut med lite vad katten gör. Låter hemskt med vissa katter som ej får gör si el så när de har inget annat att göra. Ett klätterträd kan ej väga upp allt.
Jag har ej mat framme så han slickar ej i smöret el något sådant. Har inga direkta problem med min katt, han är världens raraste:)
Inga katter på bordet i köket när jag har gäster och vi äter. Annars står deras ampellilja där så äter inte vi så får de vara där. (Dom brukar faktiskt inte ens försöka hoppa upp där när jag har gäster) Diskbänken får de inte vara på. Mest för att det, som någon annan skrev, kan ligga något som dom kan skada sig på och framför allt för att spisen kan vara varm. Annars har de fri tillgång till hela lägenheten.
Jag tycker att hur många regler man än må ha så "dansar katterna på bordet när matte/husse är borta" eller hur var det man sa…

Mina 3 katter får inte vara på diskbänken, köksbordet o soffbordet men mina katter tycker att regler e till för att brytas och passar på att vara där när jag inte e i rummet. sen jag flyttade har de blivit så otroligt olydiga… här e så mycket fåglar utanför o de ser man ju såklart bäst från diskbänken anser katterna.. jag puttar ner dem så fort jag ser det men de e små ögontjänare..
#8 Precis.. Jag har tre katter men faktiskt så är de inte på diskbänken när jag är hemma. Det knakar lite när de går där så jag hade hört det.. Men visst kan de vara där när inte jag är hemma.. Men det är inget de berättar i så fall… ;)

Mina katter får vara i princip överallt inklusive i garderoben fast nu har illerkillen tagit över den bostaden.
Där de inte får vara är utomhus lösa, på diskbänken/spisen och inlåsta i badrummet de får inte heller sitta rakt på mattes tangentbord.
Hittills fungerar allt förutom tangentbordet, det är svårt att lämna ifred.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Jag brukar hindra dom att vara på diskbänken och vid spisen. Men jag är inte lika noga med det längre, men jag håller koll när spisen varit igång. Annars brukar jag inte se något problem om dom myser på eftervärmen när ugnen varit igång
Så egentligen den enda regeln är inga katter på bordet när vi äter. Och jag brukar inte låta dom vara på diskbänken när jag ser.
Pälsen från djuren tar sig överallt ändå. Och sen tror jag inte det är många katter som håller sig från att göra det förbjudna när ingen ser på ändå.
Här har vi katterna med på matbordet, om de får plats, Buster gillar att ligga bredvid och hålla en sällskap vid frukosten. Har han tur så får han en smakbit, om han inte hinner knycka en först..
Är de för mycket på, ex.vis när vi äter pizza, då åker de in i ett annat rum så länge, eller när man har julbord och inte sitter i köket och har översikt.
Diskbänken är en favorit. Det är skönt att ligga ovanpå diskmaskinen. Och de får gärna sitta/ligga där då jag fixar med maten. (har diskhon emellan) Sen gör de som de vill när jag inte ser..
Annars får de vara överallt, utom på natten, då vill jag ha lite ro, så då stängs dörren till mitt sovrum.
har 2 killar ( 6 och 5 månader) de får inte vara på köksbordet, men de är där ändå, men ser vi dem säger vi åt dem att gå ner och då gör de det med.
De får inte vara på köksbänken o har inget intresse för det heller så där behöver man inget göra.
O så får de såklart inte vara i barnen srum på natten, men då är ju dörrarna stängda ändå.
annars får de vara vart de vill, fönstren tex är iordninggjorda till just katterna med ampeliljonr och fastsatta krukor
Jag vill absolut inte ha katter på diskbänken och inte heller på borden. Nu är det som så att jag har en katt och hon är superlat så hon hoppar ingenstans, ligger i soffan, på klösträdet eller golvet, jättesmidigt. Men i mars kommer det hem en kattunge och då lär det väl bli värre..
Svärföräldrarna var här nyss, och då låg katterna med på bordet..
om någon inte vill att katterna ska vara med, då får folk säga till, de vet de. Mina vill gärna vara med när det kommer folk, och nu fick Doris känn på svärmors nystickade ullkofta.. rena myntaeffekten! 
Inga bord och ingen diskbänk för mina två katter, inte heller för de två jourisarna. Jourkatterna har lite svårare att lyda men hör jag dem på olämpligt ställe och säger nej, hörs det hur de hoppar ner. Ampelliljan står på en piedestal så den kommer de åt från golvet.
Inga katter där man tillreder eller äter mat , dvs; diskbänk,köksbord . Annars är det fritt fram, de brukar t.o.m gå på gardinstången!
har två katter!
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Mina två får heller inte vara på matbord eller diskbänk. Diskbänken kommer dom ju inte upp på än… men det är ju bara en tidsfråga såklart. Ja de får inte heller vara på några bord alls. Har faktiskt aldrig sett dom på soffbordet vilket jag är lite förvånad över. De få gånger jag sett dom på matbordet har det antingen varit belamrat med grejjer eller haft stor duk…. och då räknas det inte som bord tydligen ! 
Gardinerna vill man ju ha ifred också vilket har gått förvånansvärt bra trots långa gardiner. Någon lyckades riva ner sovrumsgardinstången en gång… det skramlade nog rätt bra då så de har passat sig för gardinerna sedan… hade kanske dåligt samvete för det… vem vet.
Medarbeterare på Kost

Har en busig kattkille, 8 månader som helst vill vara där han vill. Men han får inte vara på matbordet, inte på akvarierna ("men det är ju sååå skönt och varmt där uppe matte, och det är kul att jaga fiskarna!"), inte i soffan om han klöser i den och inte på diskbänkarna eller spisen. Men när han är hemma själv tror jag han gör det, hehe. Och han lyssnar inte när jag säger till honom, bara om pappa, mamma eller lillasystern gör det. ^^

Bord och diskbänk får de ej vara på men fönsterbrädorna har vi plockat bort blommorna från så de kan sitta där och kika ut.
men när man inte är hemma sitter de ju garanterat både på bord och diskbänk. katter är riktiga ögontjänare.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

Jag har en katt och han får inte vara på matbordet (ohygieniskt tycker jag) och inte på diskbänk (knivar och spis), annars får han vara vart han vill; garderoben, handfatet i badrummet och fönsterbrädor m.m.
I vanliga fall tar han sig aldrig friheten att bryta mina "regler", men nu när jag är "blom-vakt" åt en kompis hoppar han upp på matbordet så fort jag vänder ryggen till för att tugga på hennes smaskiga blommor. Så fort jag säger 'nej' hoppar han ner, men jag vaknar så klart med tuggade blommor. :)
Min regel är att de ska hålla sig på golvet, men det struntar de i, så de är överallt. Har tyvärr även ett par hängandes över mig vid matbordet om jag äter själv.
Vår enda regeln här hemma är att våra 2 katter inte får vara på diskbänken, den ena katten är på bordet medan vi äter och försöker ta våran mat med tassen. 
Annars så får dom vara överallt det är ju deras hem oxå.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

#8 Det är såå sant! 
Mina får inte vara på diskbänken, dels för att det kan vara farligt och dels för att det är ohygeniskt. Jag försöker också få dem att låta bli att gå på köksbordet, men det är svårt då det står i anslutning till ett fönster som de får vara i (och jag tillåter katterna att använda bordet som "trappsteg" upp till fönstret). Annars får de vara överallt där de kommer åt.
Katten hos mina föräldrar får inte vara på bord och bänkar. Dessutom är nya soffan förbjuden för att han inte ska hålla på att klösa på den (och det rummet stängs när det inte är någon hemma, för många katter är som sagt ögontjänare
)
Våra får vara på matbordet när vi är ensamma hemma. MEn har vi gäster, så stänger jag in dem i sovrummet när vi äter.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Mina två grabbar får vara på matbordet - eftersom det är den enda platsen här hemma där de kan få ha maten ifred (från hundarna).
Kan tillägga att vi aldrig äter vid det bordet. Diskbänken har aldrig varit av intresse för katterna.
Däremot vill vi inte ha några djur i våra två klädkammare, så där försöker vi alltid ha dörrarna ordentligt stängda.
#28 gullig bild på grabbarna! passade bra i den grejen.

Våra får inte vara på varken diskbänken eller bordet, tycker inte det är speciellt trevligt :p Men det händer flera gånger att man kommer på dem sitta där ändå. Så de tar chansen så fort de får den ;)
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Min bengalis får vara precis där han känner för att vara. Har inga dörrar stängda. Vill han sitta på bordet när jag äter får han göra det och ja Jag är nog alldeles för snäll.
Sen det där att vissa stänger sovrumsdörren när dem ska sova varför då?
#31 Varför jag stänger sovrumsdörren numera beror på att jag har kronisk värk och därmed sömnsvårigheter. För min hälsas skull så måste jag få sova några timmar åt gången. Som det är nu blir det ca 4-5 timmar, förut när jag hade öppet till sovrummet, väcktes jag 2-3 ggr under natten.
Katterna har ändå ca 80 kvm att vistas på under natten och sommartid en inglasad altan. Det går ingen nöd på dem! ;)

#31 för att få vara ifred? 
Jag stänger för att jag är lite småallergisk mot våran skogis och vill därför inte utsättas jämnt så jag blir allergisk och måste göra mig av med honom. skulle aldrig kunna lämna bort honom därför har jag dörren stängd allafall…
har även problem men ständig värk och somnproblem så jag vill inte bli störd i mina försök att sova.

Har man problem att somna öht är det rätt jobbigt med kutande sent på kvällen samt tidigt på morgonen på täcket… varje timme är guld värd. Plus att jag är en riktig sprattelgubbe själv när jag försöker sova 
Sen är mina småttingar redan små kärnkraftverk även om dom ligger ovanpå duntäcket vid fötterna… det blir helt enkelt för varmt, och inte lär det bli bättre när dom är större.
Medarbeterare på Kost
Jag som har typ fibro, får väldigt ont av totalt 13 kg katt som trampar runt på mig..
Vi har gosestund i soffan innan jag lägger mig och även under dagen. Sen kan de sova inne hos tonåringen med, så de är inte ensamma.. På sommaren bor de nästan på altanen, då är man inte ett dugg intressant. Men jag förstår de som tycker att det låter konstigt att man inte släpper in katten i sovrummet, det tyckte jag var självklart när jag köpte dem, men då var jag inte lika knökig.
Har man en katt, så är det svårt att utelämna den.

*31 Jag har alltid stängt min sovrumsdörr pga att min allergi har blivit mycket värre och kroppen behöver återhämta sig på natten för annars kan jag inte ha kvar dem… så valet mellan att de inte får härja i sovrummet eller att göra mig av med dem e lätt
Våra två får inte vara på köksbordet, köksbänkar och inte heller soffbordet och tvbordet. De två sistnämna är för att vi brukar ibland ha tända ljus, och det är en rätt skön huvudregel att inte vara däruppe och leka/springa. Dock händer det såklart att de går upp där de inte får lov att vara när de tror att man inte ser dem :P
Men principen är iaf sådan :) vill gärna inte ha dem på köksbänkar och köksbord då vi förbered och gör mat där :) Sen så är ju hela lägenheten och det gigantiska klösträdet till deras förfogan, och även utevistelse :) iomed att de inte kissar inne så verkar det inte gå sådan nöd på dem :)
Hälsningar Astrid :)
#35 kan nog vara som du säger lättare att stänga dörren om dem är 2st eller fler. Sen kanske jag har tur katten sover så länge jag sover.
Här hemma får katten inte vara på köksbord, diskbänk eller soffbord. Detta pga hygieniska skäl, vi vill inte ha katten där vi äter eller förbereder mat. Är det ingen här som tänker på att katten kanske kliver runt i sin toalåda innan den hoppar upp på diskbänken där man förbereder maten?
Hon får inte heller vara i någon garderob, då blir det ju mängder med hår på ALLT! :/ I sovrummet får hon inte heller vara, iaf inte i sängen. Visst är det mysigt, men jag vill INTE riskera att bli allergisk. Att ligga hela natten och andas in hår sägs ju vara den värsta risken och det känns så onödigt. Dessutom känns det ganska ohygieniskt att ha katten i sängen också.
I övrigt får hon vara vart hon vill :)
#31 Pga risken för allergi är väl också ett starkt skäl! Plus att man vill sova. Jag undrar mer varför man skulle ha dörren öppen. Vad vinner man på det?

#39 Jag har tänkt många gånger på det. därför har inte jag dem på diskbänken. Jag själv tvättar händerna innan mat men kissarna kan vara hur smutsiga som helst och jag har inte bacillskräck men endå.
Här får katterna vara överallt. Jag tillreder sällan mat direkt på diskbänken utan använder skärbrädor o dyl. Känner jag ett behov av att lägga maten direkt på diskbänken eller köksbordet, som när jag bakar t ex, så har jag disktrasor och rengöringsmedel hemma. Den enda gången jag inte vill ha katterna på bordet är när vi äter och givetvis sitter de inte i vare sig degen när jag bakar eller i maten när jag lagar den. Jag har både hundar och katter i sängen, har svårt att sova borta om jag inte har djuren med mig för jag är så van att ha dem kring mig. Varma plattor kan man ställa en kastrull med vatten på till plattan svalnat och knivar är inte alls svårt att lägga undan.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Här är det att de inte får vara på ställen som matbord köksbänkar eller vardagsrumsbordet.
Men vi har en liten twist på regeln och den är att de får sätta upp framtassarna på kanten på om det är något de är nyfikna på att se så får de göra så. Dock inga baktassar. Tanken bakom denna variant är att de får stilla sina nyfikenhet utan att hoppa upp, vilket är alternativet när inga regler är på plats.
De följer reglerna till 99% av tiden men visst har det hänt att man hittat dom eller sett spår av katt på "olydig" plats, tack och lov väldigt sällan. Men i princip aldrig när man är i rummet. Utan det är när de är ensamma.
Katter är smarta djur ju och är man bara konsekvant så lär dom sig relativt snabbt.
/Fridaybrew
Jag har två katter. Det enda ställe de inte får vara på är i sovrummet, dörren dit är alltid stängd. Vår ena katt kissar alltid i våran säng när han får vara där, vi har testat att släppa in honom med flera månaders mellanrum mellan gångerna men det slutar alltid likadant efter max 2 veckor. Så lösningen fick bli att dörren dit alltid är stängd.
Köksbordet kan vi lyfta ner dem från när vi äter, likaså diskbänken om de är i vägen där.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Bord, diskbänken och vissa fönster är big no no här hemma. Jag kan ha mat kvar på diskbänken utan att behöva oroa mig. Då är det värre med köksbordet eller vardagsrumsbordet. På köksbordet sitter de ibland när man kommer hem eller sitter utanför fönstret. Då kan man inte säga nej.. Och öppnar man dörren så kanske man kan få smita ut en stund.
Diskbänken är väl för att vi har så mycket skit där ofta, mat kvar ibland och lite sånt. Känns mindre kul om de är där då. Dessutom finns mycket knivar och spisen kan vara varm.
Bordet är för att jag inte vill ha katterna där när jag äter.
Vi har fyra katter och det går väl rätt bra med våra regler. Annars flänger de gärna både högt och lågt. Upp på bokhyllor, sitter i trappen och spanar ner, barstolarna är poppis och de fönster där det inte är så mycket blommor i kan man sitta i också. Eller varför inte hatthyllan…
Man måste ha regler för såväl katter som människor i ett hem.Även om hemmet tillhör alla! Vi människor går ju inte i mat o kissar i vasken! elr,hur?Regler ger trygghet o samspel! o de går att lära även katter! Blomspruta är ett bra tips!o envishet..ge inte upp för de fattar ALLTING!
Jag har suttit med mjukdjur och kastat precis bredvid kissarna eller träffat också om det har varit små mjukdjur och samtidigt sagt ett högt och tydligt NEJ när de gjort något de inte fått göra. Det har fungerat väldigt bra tycker jag. Det är bara den sista kissen som flyttat in när han var ett år gammal som inte fattat lika tydligt eller så är det som så att han helt enkelt struntar i vad vi säger. Han ser ju faktiskt ut som att han förstår….
vi har 4 katter hemma.. dom springer runt/går över allt i hela lägenheten. bortsätt från datarummet när vi inte är hemma och dom får inte hoppa upp på matbordet, särsilt inte när vi äter.
#41 Jag tycker som dig.
#45 Man måste ha regler? Nej, vi har inga faktiskt egentligen.. förutom att de inte får vara i sovrummet under natten, däremot på dagen. För övrigt får de inte göra något som kan skada dem naturligvis. Varma plattor osv. Så länge jag inte har tassar direkt i maten, så är det ganska lugnt. Blir de för närgångna eller om vi har besök och de inte uppskattar katter på bord och diskbänk, då får de gå ner.
Det finns rengöringsmedel att ta till när de varit här och där med tassar. För min del kan katterna lika gärna få vara på matbordet (det är deras bästa spaningsplats under vinter och nätter), jag tycker att det är minst lika hygieniskt som att ha dem i sängen.
Blomspruta är inget jag rekommenderar, det är trist om de blir rädda för vatten, de kan bli hysteriska den dagen de bara måste ha ett bad..Kul jämförelse med att vi människor skulle göra ifrån oss i vasken 
Mina katter får inte vara på diskbänken, köksbordet, köksfönstret, soffbordet, datorbordet och tv-bänken, ungefär samma regler som för hundarna förutom att hundarna inte är tillåtna i sängen eller vardagsrumsfönstret heller. Funkade jättebra när jag hade två katter, men lillkatten (6 mån) är konstant på soffbordet, även när jag är i rummet.
Tack vare henne är katterna inte längre tillåtna i köket (lägger för tillfället pussel på köksbordet vilket tydligen var roligt att riva ner när det inte längre räckte med att döda blommorna i fönstret och täcka golvet med jord) och inte heller toan är tillåtet utan uppsikt då hon gillar att gräva i golvbrunnen. Men jag gick igenom samma sak med mina vuxna katter när dom var små så jag hoppas att hon lär sig med förr eller senare. Även om hon har visat sig vara antingen mycket mer envis eller mindre intelligent än sina äldre kompisar..
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#50 Prova att ha citronpeppar i blomjorden, vitpeppar funkar fint det också. Då slutar katten förhoppningsvis gräva där i.
När du är hemma så försök att säga ifrån så ofta du kan på samma sätt. Vi säger alltid nej här hemma när de gör fel. Aldrig något annat. Jag kastade mjuka saker mot katterna när de var mindre och det fungerade ganska bra. Hade under en period kattungar som gillade att testa men när de fick en flygande gris mot sig så lyssnade de faktiskt på nej efter det. :) Jag kastade aldrig för att skada utan bara för att skrämma. Idag behöver jag bara titta på kissarna så vet de vad som gäller.
Sen är det klart att vissa är ju mer envisa än andra… Tack och lov så lugnar de ju ner sig och blir lite mer vänliga att ha i möblerade rum efter ett tag. Mina har varit vildar allihopa men är mycket mer försiktiga och lugna. Senast en blomkruka föll i golvet så var det min sambo som fastnade i en kaktus och rev ned den. :)
Pja… Vi började så fint med "Inga katter på matbordet" vilket sakteliga gled över till "Inga katter på matbordet när vi äter" vilket fasade över till "Inga katter på matbordet när vi har gäster och äter" vilket numera har slutat med "helst inga katter som snor maten från tallrikarna"
Total anarki, med andra ord… Eller… "Det bästa mor har, sätter hon på bordet"
Den enda restriktion jag försöker hålla stenhårt på (med varierande resultat, jag ser ju tassavtrycken i flottet på spisen, men jaja, ögontjänare är de ju och låter i alla fall bli när vi är där) är "Inga katter på köksbänk och spis" på grund av skaderisk bland knivar och varma plattor.
Våra två Norska Skogkatt-busar blir två år i sommar, och de har faktiskt varit riktigt behagliga att ha i huset, visst, en och annan blomkruka har rykt, men de har inte varit totalt oregerliga och strimlat saker för skojs skull (med undantag för mina läderstövlar som den ena busen knaprade i sig (en vecka innan jag skulle ha dem på ett bröllop, den katten var jäkligt billig då!)) utan hållt sig till godkända saker.
Det är deras hem också, så därför vill vi inte kringgärda dem med massa fy och nej; det vi är rädda om har stoppats undan, och det som de kan skada sig på också, och då kan de få härja bäst de vill!
Tjänstehjon åt Bröderna Bus
#52 Kunde inte ha sagt det bättre själv.. stämmer så bra! 

#50 Kanel i blomjorden fungerade för mig när Puma var i grävartagen..
hehe lustigt att många säger att de lugnar ner sig när de blir äldre.. det stämmer inte på mina utan de e som värst nu när de e 7 år,5 år och snart 2 år.. kanske bara jag som har "damp" katter hehe
#51 & 54: Hon gräver inte i blomkrukorna, men hon tuggar på blommorna i köket och försöker gå mellan krukorna och fönstret så dom åker i golvet. I vardagsrummet går det hur bra som helst med blommor och allt, men där har jag halva fönstret tomt för att katterna ska kunna sitta där.
Har en välanvänd blomspruta som får henne att försvinna från borden snabbt som attan, men hon är ofta tillbaka redan innan pälsen torkat. Men det tar tid för dom att lära sig, det vet jag. En av dom vuxna katterna behövde säkert några hundra repetitioner innan hon lärde sig att gosa utan att nypa mig i armen samtidigt.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Mina katter får vara överallt men när jag lagar mat får de inte vara på diskbänken o när vi äter, på bordet men annars får de vara där men när det gäller diskbänken så är det bara en av dem som har intresse av att vara där o det när man tinar något gott. Vardagsrums bordet har de ett eget vattenglas på så där är de ofta o dricker och köksbordet är lite av en sitta o speja plats i fönstret.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Har haft både innekatter o utekatter.Det är stor skillnad då katten har tillgång till att vara ute,då de oftast "bara" vill sova när de kommer in.Innekatter kräver mkt större angagemang vad gäller sysselsättning. vilket som…Katter är fantastiska!!!

#57 ser ut som en liten vampyr

Jag har inga regler för katterna, däremot känns det som om de har massvis av regler för mig. Jag får inte lägga mig i sängen om någon katt redan ligger där. Då straffas jag med en sur blick. Jag får inte äta vid köksbordet om någon av katterna redan platsat bordet. Inga sura blickar då men en väääldigt tung katt med lim under rumpan som efter lite fjäsk ändå är uppe på bordet lika snabbt.
#58 De e faktiskt en väldigt bra beskrivning av Måns!!hahaha.No mercy….

och förresten, min katt får inte vara och gräva i blomkrukorna heller… Han vill gärna kissa och bajsa där i…

Min katt kommer inte få vara på bänkarna i köket och på köksbordet. Sen kommer hon inte få vara på kaninburarna. Och inte i garderoberna. Annars får hon nog vara vart hon vill =)
Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook!
hm, kaninburarna kan du nog inte få ha ifred. Ungefär som att lämna en liten unge med godis framför sig och säga att det får du inte röra.
#63 Har lärt mina katter att de inte ska vara på kaninburarna/marsvinsburarna och det funkar
Vill inte ha katterna på bord/bänkar men de hoppar upp där hela tiden, ibland när man ser tillochmed men man är på sånt avstånd att de hinner hoppa ner innan man kommer fram
#64 och de är inte bara ögontjänare???
Det vet jag inte. De har aldrig vart där när jag sett iallafall :-)
hahaha…….skenheliga små troll, tror jag……
Katterna får vara med överallt, men när vi har middagsgäster får de inte vara på bordet. Det är både otrevligt med katthår i maten och farligt för missebebisarna om man har levande ljus tända.
som här då…..
Vi har som regel att katterna inte får vara på bordet när vi äter. Annars är det fritt fram där. Bordet är skit kul att leka på, även favorit sovplatsen.
Diskbänken hoppar de "små" gärna upp på, men ser vi det åker de ner illa kvickt. Känns som en farlig platsen med vassa saker och de går gärna över spisen vilket kan blir farligt i fel stund.
Blommorna får de inte heller gå på, vilket de gärna gör. Men annars är det fritt fram för dem överallt. Men de ska veta att blir de bortplockade så får de inte vara där. De stora fattar, men inte de små än (4månader).

regler för katterna???? jag kämpar för fullt med att försöka följa deras regler ju ;-)
Mina katter får inte vara i sovrummet, utom vid speciella tillfällen (jag använder det som en belöning ibland, de älskar att vara där inne). Detta beror på flera saker. Dels är garderoberna i sovrummet (och det är tråkigt när alla ens nytvättade kläder är håriga från början). Sen tror jag det är bra för luftvägarna och för nattsömnen att sova "kattfritt".
De får inte vara på spisen eller diskbänken när vi lagar mat, men det verkar de ha väldigt svårt att förstå. Jag antar att det bara gäller att vara konsekvent, så löser det sig i det långa loppet. Jag kan förstå att det är svårt för dem att hålla sig i skinnet när jag står och förbereder saker som luktar gott i en liten kattnos.
Sen får de inte vara på matbordet när vi äter och aldrig någonsin i diskmaskinen, av förklarliga skäl. De får inte vara i kylskåpet heller, men pojkkatten hoppar alltid in när man öppnar dörren. Vi lyfter ut honom och säger strängt "nej", han tittar på oss precis som om han förstått och nästa gång hoppar han in igen. Det är inget stort problem, även om det kan kännas lite tjatigt. Men det är ju bra att han är så intresserad av mat, för friska katter är matglada katter. 
Hade en katt som öppnade kylskåpet själv,med resultatet att dörrlisten på kylen såg ut som en sil.Bytte sedemera ut detta otäta kylskåp,o då fick katten inte lämnas ensam i köket.Det kan bli väldigt dyrt o ha katt utan regler…
…dessutom blev katten väldigt tjock:) 10kg vägde han som mest,men han blev 21 år gammal….
#72 Det som är så mysigt att ha katterna i sängen under natten.
Min katt får inte vara på matbordet, men han hoppar upp där om han ska titta ut genom fönstret, men då går han på en liten del av bordet, annars så får han inte promenera runt på det.
Han får heller inte vara på diskbänken eller på spisen.
Jag brukar sätta honom på bordet ändå om jag ska göra lite trick med honom 
Våra katter får inte vara på köksbänken eller på borden eller skrivbordet. Inte heller i fönstren. Alla andra ytor är fria för kattassar! Men jag vill kunna lägga en smörgås på bordet utan att veta att katten gått där, jag vill inte att sambons fötter ska ha varit där heller:P
Men kattungen här hemma har lite problem med att förstå reglerna, speciellt tidigt på morgonen när hon tycker att alla ska vakna! Då grävs det i blomkrukor, hon hämtar hundmat ur skålen som hon slår mot allt som kan låta, hon klöser gärna på allt i sovrummet… Allt för att få uppmärksamhet! Men det är svårt att vakna på rätt sida av en sådan väckning klockan 3-4 på morgonen;) Tur för henne att hon annars är världens bästa katt.
#76 känns lite som att det bara blir golven kvar då.Låter tråkigt då de inget ser .

Har du bara bord då ? 
Nä skämt å sido, jag har ungefär samma regler som #76 utom att de får vara på fönsterbrädorna. Men dom har ju gott om höga ställen att vara på ändå och klättermanicker som inte är klösträd, typ matta på väggen med hyllor för dom. Och skinnsoffan är ju väldigt poppis och hög i rygger. De klöser inte på den, men det blir såklart märken när dom klättrar på den eller jagar varandra.
En anledning till att jag vill ha borden kattfria är att jag har dröser med viktiga papper liggandes löst, eller så är de belamrade med något annat jag pysslar med. Inge roligt att få räkningarna strimlade även om det iofs skulle vara befriande ! 
Medarbeterare på Kost
#77 Känns trist att du förutsätter att mina katter bara har golvet att vara på. De har en massa roliga platser. Klätterträdet är en favorit, fåtöljen vid fönstret är en annan där de sitter och spanar ut genom det stora vardagsrumsfönstret. På elementet är det varmt och skönt, De två korgarna vid ett element där katterna och hunden brukar rada upp sig, i datarummet är den stora lurviga kudden vid elementet en given plats när jag är där inne om de inte ligger i fåtöljen där, i sovrummet ligger den ena katten ofta under täcket, och den andra katten brukar ligga på garderoberna(bästa utkiksplatsen ut över vardagsrummet, sovrummet och ut genom fönstret och balkongen), de älskar den stora fotpallen med fårskinnet. Är man i köket sitter de ofta på en köksstol eller på den kombinerade katt/hund-möbeln/divanen och spanar på vad man gör… Och jag kan fortsätta räkna upp platser som är avsedda för katterna och hunden. Mitt hem är mycket kattvänligt, men jag vill gärna att det ska vara mattevänligt dessutom, och jag har lyckats kombinera det till både min och katternas belåtenhet, de verkar inte missnöjda iaf.
Så vad är det som är tråkigt och vad är det som de inte ser? De ser inte ut genom alla fönster, bara i 3rum. men hade jag haft färre fönster hade de nog inte lidit av det.
Förresten, de får inte vara på det stora akvariet heller, då taket buktar lite och jag vill inte riskera något.
#79 Det har jag faktiskt aldrig hört, att katter inte får vara i fönstret.. men visst, står det möbler intill fönstren, så de kan se ut ändå, då är det ju bra. Mina älskar att ligga på köksbordet, med framtassarna på fönsterbänken och spana.. det kan ju dyka upp nån grannkatt eller igelkottar (på sommaren då) som är intressant.
Är du hemma hela dagarna så du vet vad katterna gör? Jag tycker att det låter fantastiskt att du lyckats dressera dem till att inte vara på de ytor du räknar upp! 
När jag sitter vid datorn, så har jag en katt vid fönstret intill, och en på skrivaren, eller bredvid/på tangentbordet.
Det skulle aldrig funka med en massa regler här, och det vill jag inte heller, så ohygieniska är de inte.. sen att man hittar hårstrån här och där, det får man ta.
Om man ska hårddra det, så vet man inte var ens partners händer varit heller, om man så tar i osten, eller på dörrhandtaget. 
# 80 Nej sedan lillskruttan kom finns det spår lite här och där;)Inte kan jag övervaka alla steg de tar dygnet runt. Tidigare har katterna inte haft något intresse av att vara i fönstren, i huset jag hyrde tidigare hade de ett fönster till förfogande där de låg ibland. Sedan vi flyttade hit har det inte varit några katter i fönstren förrän den lilla kom. Så det har inte varit svårt att att hålla de reglerna! Cornishen lämnar inte nämnvärda pälsspår efter sig, och det gjorde inte nakenkatten förut heller, så de få strån som finns i lägenheten kommer snarare från hunden. Sitter jag vid datorn har jag oftast två katter i knät!
Jag vill ha regler, och det fungerar bra här. Katter är inte direkt ohygieniska, men jag tycker verkligen inte det känns frächt att ha kattassar på borden efter att de varit i kattlådan.
Inte trodde jag att det var så provocerande och upprörande att inte låta katterna vara i fönstren eller på borden!
Jag låter däremot katterna sova hos mig på nätterna, i sängen vilket många andra inte har. Men jag vill inte kombinera katter med mat, och jag gillar mina hoyor. Funderar dock på att ge katterna en del av vardagsrumsfönstret.
…sedan brukar dörren till klädkammaren stå på glänt, för cornishen älskar att ligga bland tröjorna på översta hyllan. Och lillan gillar att leva rövare inne i mörkret bland trådbackar och annat. Som sagt, katthår är inget jag lider av;)
#81 Nej nej, absolut inte provocerande! Jag har bara inte hört det förut, ber om ursäkt om du kände dig trampad på tårna!
För min del är det inte mindre hygieniskt att ha dem i sängen;)
#79 Det jag reagerade på var att du bland annat sa att de ej fick vara i fönstren. Verkar väldigt tråkigt att vara innekatt o ej få vara där är min åsikt.
Hos oss får katterna inte vara i sovrummet o inte på köksbordet o rumsbordet (när vi ser på). Sen får dem bara vara i källaren när jag är där nere o likadant i ett rum på övervåningen som vi har som ett slags förråd. Dem har sina matskålar på köksbänken då vovven annars kommer åt deras mat. Ev disk som inte stoppas i diskmaskinen ställs ner i diskhon och dit ner går dem inte. Har spisen använts så ställs en panna med vatten på plattan tills den svalnat. Har endast två krukor med konstgjordablommor som sitter fast med dubbelhäftande tejp. Levande blommor har vi två i sovrummet o två på öppenspisen.
Just det dem får inte heller ligga uppe på platt-tv:n (inte sen ena kissen repade den i jakten på en insekt) och inte heller på min bärbara dator när den används. I övrigt så är det rätt fritt fram här ;) Vi har 6 vuxna katter och kattungar med jämna mellanrum. Katterna har även ett eget rum i huset inrett med några klösträd o massa leksaker. Dem har även mindre klösmöbler i varje rum. Halva huset är anpassat efter dem men då är dem min stora glädje här i livet.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se