Katter som pissar på golv
Vad gör man med katter som pissar på golv? Dom går oftast på lådan, men ibland pissar dom på andra ställen.
Är dom kastrerade?
Näe det är Honor¨på 5 månader gamla och har i stort sätt gjort så sedan dom varit jättesmå.
Är lådan rengjord ordentligt? Hur många lådor har du, vilken sand?:)
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Jag har 2 st lådor en liten och en jätte stor. Jag gör rent mellan 1-3 ggr om dagen beroende på hur det ser ut. Så det med lådan kan det inte bero på :/
Vad är det för sand då? De kanske inte gillar den!
Vad för sand?
Vi har provat olika men det är samma problem ändå :/ skiter gör dem på lådan och pissar men händer ändå rätt ofta att det blir pölar här och där :/
När du tvättar ur lådorna så ta klorin, den lukten gillar dom. Vad använder du för medle när du torkar bort kisset?
Det är mamma som gjort det mest. Man kanske ska prova klorin :)
Tvätta inte ställena med något som innehåller ammoniak för den lukten gillar dom, tex ajax. Katter går ofta tillbaka till samma ställen och kissar för att lukten sitter kvar. Prova att köpa Ever clean, ganska dyr sand men det kan vara värt att prova. Finns i zooaffären.
och köp piss off och spraya där dom varit på golvet!
Hur är det med citron gillar dom det?
Eller asolsprit eller ättika på ställena dom kissat.
Ja ättika har jag hört talas om, det ska jag allt prova :)
Hur gamla var dom när ni fick dom?
Ja ättika har jag hört talas om, det ska jag allt prova :)
Vi har haft dem sedan dom var 12 veckor gamla :)
Citron funkar på en del katter men inte på alla, har jag märkt.
Här är en bra sida att leta info på.
http://www.kattstatus.se/index.html
Katter som kissar fel
http://www.kattstatus.se/sida19.html
Hur tvättar man?
Stolt ägare till tre La permer
Jasså :O

Skaffa en till låda, de kanske vill kisse i en och skita i en. Inte alls ovanligt.
Jo men vi har 2 st lådor åt dem redan :)
#24 Men har du två katter kan det behövas tre lådor.
Stolt ägare till tre La permer
Ja man får väl ta och prova då :)
Har ni undersökt om det är nått fel på katterna?
Annars som dom säger skaffa en låda till.

Du har fått ett par bra tips redan, skulle bara vilja tillägga några saker till:
Ev. kan du tillfälligt behöva börja om från början lite, dvs begränsa deras utrymme en del lite beroende på hur stort ni har det.
Studera dem, NÄR kissar de utanför skriv ner tillfällen och vad ni gjort kring dessa tidpunkter och se om du kan hitta någon röd tråd. Är det när ni är borta, när ni är hemma, nattetid eller varierar det. Det är lättare att se ett ev. mönster om man skriver ner när det sker och allt runt ikring.
Veterinärundersökning är alltid bra, ifall det är något fysiskt problem. Kan vara en god ide att i vilket fall som helst kastrera dem redan nu så är det gjort i god tid och de slipper den extra stressen i alla fall.
När en katt går utanför lådan har det i 99.99% av fallen 2 orsaker.
- Sjukdom som UVI eller annat.
- Stress (frustration), urinmarkerande är ett problem-beteende för oss människor men för katten ett naturligt sätt att uttrycka sin frustration och ett sätt att få utlopp för sin stress.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Kan vara att de inte riktigt hinner till lådan också. Kattungar leker ibland väldigt intensivt och har de ingen låda i närheten kan det hända en olycka.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus