Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3476 ggr
Zorbaaa
0

torrisar + lite kyckling/torsk ok mat?

Jag har gett upp blötmate u då de bara rier igeom mi katt.. jag ger bara torrisar och få håller sig mage bra, me skulle ädå vilje ge dom åt lite lyxigare som de ite blir dåliga av.

är det e fullvärdig kost att ha fri tillgåg på torrisar samt ge lite torsk&kycklig om da? eller ka dom äta för mkt kycklig då o för lite torrisar för att få i sig allt dom behöver? vågar ite itruducerat aat kött ä detta då jag ite orkar med mer dåliga magar, så det är atige kycklig/torsk lr igetig.

Imitra
0

fisk är ju ingenting en katt behöver, har för mig att de inte ska äta för mycket fisk faktiskt. men kyckling är nog bra :)

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

Sammetskatt
0

Har du provat ge kycklingvingar? Det är ju perfekt om katten vill äta (som tillägg), då får den i sig kalcium och det är också bra för tandhälsan. Jag trodde min katt inte tålde mjukmat och började ge endast fri tillgång på torrfoder. Efter ett tag (två dagar sedsn) blev avföringen ändå rinnig och jag började ge burkmat, men liiite (för fastan) och inget torrfoder. Det har gått utmärkt. Det är såååå jobbigt med dåliga magar, det är det verkligen och efter 6 månader med rinnig avföring till och från så vet jag fortfarande inte vad det är jag ska undvika för att undkomma problemet.

AgnetaB
0

Vad är det egntligen för någonting som gör att så många katter har problem

med sina magar? innan jag började kolla på kattsidor hade jag ingen aning

att det är ett så stort problem.  Är det dålig avel el  ger vi dem fel mat? 

Händer någon gång med min katt att det är lösare än normalt men aldrig

upplevt det som ett problem. Så ska det ju inte vara.

Lika så hört att det är helt normalt att kattungar får det pga att de ej har

utvecklat något immunförsvar. Jag föder upp hästar o de får ju i sig allt viktig

ifrån mammans mjölk (precis som katter)o jag har inga problem med dåliga

magar.

Någon som vet.

Sammetskatt
0

#3 Jag tycker mig ha sett ett mönster från alla katter jag haft här hemma att raskatter har lättare att få problem med magen. Det kan kanske bero på att de får fel mat? Jag tänker mig att magen på katter behöver "lite skit", typ råttor och sådant som katten vanligtvis äter. Kanske är maten vi framställer för ren och på så vis blir magen mer känslig? Det är ju trots allt onaturligt för dem att äta torrfoder, det kommer man ju inte ifrån. Om en kattunge växer upp på enbart torrfoder och dens mage därmed inte "utsatts" för flera sorter/typer av mat och "lite skit", så verkar det ju troligt att katten sedan kan bli känslig mot att prova nytt. Men det kanske även beror på avel eftersom jag tycks ha märkt att huskatter/bondkatter tycks klara ny mat i större utsträckning och inte lika ofta blir dåliga magen (har inte varit med om en enda som blivit det och då har jag också haft många fler huskatter än raskatter hemma). Men, jag är iaf ganska säker på att detta problem är något som vi människor "skapar" då vi går emot det naturliga (föda och avel).

MonicaLagerquist
0

Jag tror att en kattmage behöver få lära sig att äta olika saker.En kattmage som alltid bara får torrfoder fixar inte att byta torrfoder och fixar inte att äta blötmat.Mina katter som är vana vid att äta lite av varje är stabila i magen.

Stolt ägare till tre La permer

AgnetaB
0

kanske ni har rätt för min har alltid fri tillgång på Hills torrfoder(ibland blandat med typ Eukanuba) o sedan får han fisk ,kycklingbitar, köttfärs o blötmat på burk flera gånger dag.

Hästar är ju väldigt känsliga för foderbyten så det måste ta någon vecka i övergång om man byter till annat hö tex. Kraftfoder ska de ju ha samma varje dag. Man ger ju ej havre ena dagen o pelleterat foder nästa.

Det där med kattungar som jag skrev om då?

Zorbaaa
0

#1 varför inte äta fisk om de tål de? jag vet att det inte är ngt det behöver, tänkte bara för deras skull, att ha nåt som de tycker är extra gott att tugga på men inte blir dåliga av. torrmaten jublar dom ju inte av direkt.

#2 om dina katter har dåliga magar till o från borde du väl uppsöka vet?
kycklingvingar, vart köper man det? råa?

#3 katter kan ha allergier och vara känsliga precis som människor. jag blir också dålig i magen ibland, inget konstigt med det.

Hawknestgrove
0

#7 du kan köpa frysta kycklingvingar. se bara till, att du köper  såna som inte är marinerade. de är styckfrysta och lätta att tina upp en och en. Jag testade på mina dummingar här, men tyvärr, det föll dem inte i smaken…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sammetskatt
0

#7 Jag vet ju att det beror på maten, så det är bara att ge sådant hon tål. Ja, råa kycklingvingar. Vissa katter tycker det är smaskens och då är det jättebra för dem.