Människors brist på förståelse
Hur många är vi inte som stött på människor som har riktigt svårt och förstå hur vi kan känna så starkt för just katten och dess status i samhället.
Och som inte heller kan förstå varför vi köper saker till katterna, stundtals och vid deras födelsedagar och när det är dags för jul. Men som har nästintill full förståelse för att hundägare gör så..
(Hör ofta att just katten är populäraste husdjuret i statistiken men ändå har inte människor i allmänhet kommit längre…)
Jag tycker så synd om vissa katter ibland..
Om ni t.ex kollar på familjeliv finns det så många som skriver och klagar på att katterna kissar utanför lådan osv, och säger att de funderar på att avliva eller byta hem till katten.
Ingen funderar på vad som är fel, det är ju bara en katt.
Jag blir så ledsen på såna människor.
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

#1 Känner igen det där. Och det gör mig också oerhört ledsen och förbannad. Människor borde fatta bättre men de gör det bara inte. Och såna borde INTE få ha katt.
Förra året hörde jag talas om hur en kattunge sköts till döds just pga att den kissade utanför lådan i ägarnas lägenhet. Istället för att kolla upp vad det egentligen handlade om så valde de att ta död på den. De kunde ju ha försökt finna hjälp åtminstone. Samma par har 'förlorat' två katter (både försvann ute). En raskatt och en bondkatt tror jag det var som rymde, även om det spelar mindre roll.
Folk ser inte katten som värdefull. Och det gör ont i mig och veta. För det borde vara en självklar sak. Katten är och förblir värdefull :)

Jag känner många som har den synen på alla djur som "inte kostar så mycket". Det är tydligen skillnad på ifall man har häst och hund, för de är lite dyrare och då tycker man tydligen om dem mer. Väldigt konstigt!
Det känns som att vissa tycker att när det är ett billigare djur så är de bara för nöjets skull och är det ett dyrare djur så blir man mer fäst vid dem. Det är inte så noga med billigare djur, för då kan du ju bara skaffa ett nytt. Det är svårare annars.
Jag hade tex en vän som lovade att ta med mina råttor på tåget hem till mig, det var överenskommet sedan länge. Det hela slutade med att hon bestämde att hon inte hade lust att åka hem till mig och lämnade mina råttor ensamma på tåget i två timmar. "Det var ju bara råttor."
Värdet verkar kunna avgöra det, och då alltså det ekonomiska värdet.
Dock stämmer det inte helt på katter eftersom dom som har en sån syn på katter lägger kanske inte ner pengar på en katt som kostar pengar.

Jag är en idiot som köpt så dyra katter då man kan få dem gratis 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#5 Jaså, du också haha 
#3 vad är det för människa! Skulle hon göra så med sina barn också nej då är det stor skillnad, oftast men inte alltid.
Det som är så konstigt är att allt värderas i pengar nästan. Har man betalt
mycket för någonting så är man mera rädd om det, tex försäkrar,vaccinerar o
går till veterinären. Borde ju nästan vara tvärtemot. Har man inget betalat så
kan man ju ta dessa pengar o kastrera o gå till veterinären mm.
Sedan är det också så att det det finns mycket av har också ett dåligt värde.
Skulle det bara finnas 3 katter i världen(även om det vore huskatter) så
skulle de vara omöjliga att få äga o ingen skulle ha råd o få stå på väntelista
till kattungarna i en livstid dessutom. Då skulle de inte springa ute vind för våg inte.

jo det där känner jag igen med att folk nästan sätter i halsen när jag berättar att jag betalade 400 kr för zigge när man kan köpa andra kattungar för 1 kr typ… blir så irriterad på vissa människor o undrar i mitt stilla sinne vad som e fel i deras hjärna om de fastnat i grottstadiet. Tycker så känner synd om vissa katter och anser att vissa inte borde få ha katt alls.. för andra e det bara katter för mig e det en anledning att gå upp på morgonen.. jag har lagt mycket pengar på mina o det har varit självklart för mig..hade aldrig kunnat avliva dem innan jag gjort allt i min makt för dem.. önskar bara fler hade resonerat så…
Jag har ett extremt exempel på barn:
Jag såg en dokumentär från Kina som handlade om handel med barn, alltså man köper barn för adoption. Detta beror på att man bara får ha ett barn/familj och alla vill då ha en pojke. Barnen kostar efter kön, ålder och hur söta de är. Så en 1-årig söt pojke är dyrast :( Man fick följa en människohandlare och hur han sålde andras barn. Sedan kom det även fram att han själv sålt ett barn. Han hade haft 2 söner och när den yngste var i 4-årsåldern hade han inte råd att betala avgiften för att ha två barn längre. Så han var tvungen att sälja det ena. Han sålde det yngre för att det äldre gick i skolan och han därför hade betalat skolavgift för detta barn, dvs han hade typ "investerat" pengar på detta barn och valde därför att sälja bort det "billigare" barnet. Så detta fenomen kan gälla människor också :'(

#8 vad är det för folk, 400 kr är ju verkligen inte dyrt! Det är ju ett superlågt pris för ett liv.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag har tre katter och har börjat fundera på en fjärde, sista.. Men det är knappt man vågra säga det till vissa! "Va?!! Ska du ha EN till?? Varför då?!" Så det är nästan att man är sugen att dra en liten lögn för att slippa ta den diskussionen.. :( Bli glad för min skull istället! Det är ju jag som ska ta hand om den, lägga ut mycket pengar, inte någon annan..

*10 de tyckte det var dyrt för en hemlös katt.. köpte han genom KKS.. när man kan köpa vilken kattunge som helst på blocket typ.. men jag menade på att jag betalade gärna de 400 kr för dels fick zigge ett hem o dels så bidrar jag till att andra katter kan få hjälp men så långt tänkte de inte o när jag förklarade det för dem så sa nån av dem jaha jo men det e väl bra..

#11 känner igen mig så totalt! folk har svårt att smälta att man faktiskt kan tänka sig att ha katt och flera stycken dessutom. och de har minst lika svårt och smälta att man försäkrar, vaccinerar och läser på och väljer mat som är bra för deras hälsa istället för att köpa det billigaste möjliga och låta dem leva så länge de gör det utan vare sig vaccin, avmaskning eller hälsokontroller.. *ryser*.
#12 åh KKS.. det är utan tvekan en väldans speciell organisation :)
#13 Precis! Det är snart dax för min ena katt att få den årliga vaccinationen. Nämnde det på jobbet och en kvinna säger " Men det gjorde du väl förra året?" Öhh.. Ja? Det ska göras varje år.. :) Och jag berättar aldrig vad min kattmat kostar för människor som jag vet kommer börja tjaffsa om det. Folk förstår bara inte hur man kan lägga så mycket pengar på en katt. Tråkigt!
Och jag hatar när folk kommer hem till en för första gången och ser alla kattsaker det första dom gör och tittar lite konstigt på en och säger "Jaha.. Här bor det katter ser jag.." Den blicken man kan få då säger egentligen allt.. 

#14 Exakt så har jag det också. Och jag tror vi är många som har det precis så 

Hon kanske hade fått beskedet som jag fick sist för både hund och katt. Vi övervaccinerar våra djur, nu behöver man inte vaccinera varje år eftersom vaccinen blivit så bra. Vi fick åka hem med våra katter igen vi =)
Mvh, Agilis
#16 Eftersom jag ställer ut måste dom vaccineras. Sen tycker inte jag att man "övervaccinerar" för att dom får vaccin en gång om året..

Det var inte mina ord, det var veterinärens. Hon menar det antagligen som de läkare som tycker att vi överanvände antibiotika. Det finns väl negativa effekter av det och i så fall är det ju inte en subjektiv åsikt det handlar om.
Effekten av vaccinen försvinner alltså inte för att man inte vaccinerar varje år, men gör det i onödan och förmodligen med någon typ av negativ inverkan eftersom rekommendationerna nu har ändrats.
Mvh, Agilis
#16 det beror ju vilket vaccin, finns lite olika. Och har man försäkrat brukar det också kunna krävas att man vaccinerar varje år, så det kan vara värt att kolla upp.

Absolut, så kan det säkert vara.
Vad jag menade var att frågan som ställdes kanske inte var menad på det sätt som line84 tolkade det. Det SKA alltså inte utan undantag göras varje år.
Mvh, Agilis
OCh de som himlar med ögona tala om för dem, att en vanlig unge kostar minst en miljon innan den fyller 18 år…. vilken katt kostar det?????
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag har precis tagit över en katt som en kompis till mig skaffade innan han insåg vad han gett sig in på.
Kattkillen är snart 6 månader och är inte vaccinerad eller något liknande.
Men han kommer få sin första vaccination snart och nästa en månad senare. Kastreras ska han också, datum kommer bestämmas hos veterinären när han vaccineras.
Försäkringen på honom är på gång.
Han är det mest underbara livet jag träffat på och mina föräldrar som var lite halvt om halvt emot att jag ville ha katt märker hur mkt bättre jag mår med honom nära mig.
Planen är, att så fort han fått sina vaccinationer och är kastrerad så ska han få en kompis från ett katthem i närheten… ensamkatt ska han inte behöva vara, speciellt med tanke på att jag har ett heltidsjobb…
Men, tillbaka till det här med värdet på katten, tyvärr har en katt blivit lite väl mycket slit och släng-pryl för vissa.
Tragiskt att folk inte tänker på att katter kommer leva många år och kommer behöva ens uppmärksamhet och närhet under den tiden…
#22. Sånt där upplever jag jättemycket på sidor som familjeliv, där skriver dom om sina katter t.ex; min katt kissar inne, eller ; min katt biter på sladdar, så NU FÅR DET VARA NOG, nu måste jag väl göra mig av med den?
Så visar det sig ofta att katten är typ 6 månader, så de har egentligen inte ens hunnit försöka ordentligt, inte ens funderat på om det är DOM som gör något fel.
Nej, det är nog katten som har något fel. Det är ju enklast att säga så , då slipper man ta tag i problemen.
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Min tidigare arbetsgivare tog brutalt livet av deras nästan 10-åriga katt därför att hon skötte sina behov i tvättstugan, bland tvätten på golvet. Orsak till detta: arbetsgivaren avskydde lukten och skötseln av toalåda och vägrade därför katten en sådan! - Tyckte att katten kunde sköta sina behov ute, oavsett årstid eller väder. I vintras pratar vi om den värsta vintern på många, många år!
Kan tilläggas att barnen var rädda för katten, då hon fräste åt dem. Det var ytterligare en orsak till att stackarn var oönskad. Orsak: barnen hade varit väldigt elaka och grymma mot katten sedan de var små….
Finns inga ord för den enorma förakt jag känner till dessa personer………… och de ord jag har att beskriva är allt annat än tillåtna här.
#16: Vet inte om dina katter är innekatter, annars bör man ju definitivt vaccinera mot kattsnuva varje år.
#24 Sa du det till din arbetsgivare..ohhh vad hon hade fått höra saker av mig kan jag säga. När det handlar om att djur far illa kan jag inte hålla tyst, arbetsgivare eller ej!
Det ska jag köra med i fortsättningen! :)
#25 Det bör man ändå. På sätt och vis är det viktigare för innekatter. Men det är självklart viktigt för alla katter.
#23 Så tråkigt med folk som gör sådär. Dom verkar inte ens förstå vad för sorts djur dom skaffat.