Ska en vet.klinik vara såhär?!!
Har två katter, en på ca sju månader och en på tre.
Honan som är äldst skulle idag kastreras.
Jag har varit jättenervös inför detta men det kändes som att det skulle gå bra när vi väl kom dit, antog att de skulle förklara allt ordentligt.
Det börjar med att vi ska lämna henne där, vi får ett litet papper med info om hur länge tratten ska vara på, när hon får äta igen osv.
Sen tar de katten utan att vi får chans att säga hejdå!!
När det sedan är dags för hämtning så kommer de ut med katten och nästan schasar iväg oss känns det som.
Jag kanske förväntar mig för mycket men trodde man skulle få komma in i ett rum och titta på såret tillsammans med veterinären och få information om man t.ex får lyfta henne under de här dagarna, hur man gör med tratten osv! Men nejnej, iväg med oss.
Kom hem och tratten visade sig vara för liten, det första hon gör är att slicka på såret.
Vi åker tillbaka och antar att de ska PRÖVA UT en ny tratt men hon får en storlek större (dubbelt så stor?) och ingen information får vi då heller utan vi står liksom där med tratten i handen och de väntar på att vi ska gå.
jag får då bokstavligt talat DRA UR DE information om hur jag gör ifall hon inte kan äta med den på osv!!
Jag måste ju fråga, ska det vara såhär?
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Har du sagt att du är missnöjd med detta? Gör det isåfall, så kanske de ändrar på sig.
Vet ju inte om det är såhär överallt, men jag kände mig inte väl behandlad i alla fall.. 
#2 Jag förstår det 
Jag har aldrig varit på en veterinärklinik, vet ej hur det går till, men jag tror säkert att de lyssnar på klagomål.
Du kan annars maila någon annan vet. klinik och möjligtvis få ett Word-dokument eller nåt som du kan skriva ut själv och läsa, när det gäller efter kastrering osv.
Det är nog så på många större kliniker. Därför går jag till privatveterinär om det inte gäller något som bara kan göras på djursjukhus.
Kastreringar går på löpande band, väldigt tråkigt när man känner oro och osäker på ingreppet och efter vården på sin kisse. Sa dom inte att du får höra av dej om problem skulle uppstå ?
#4. Kan jag kastrera nästa katt hos en privat vet.? jag vill faktiskt känna att de bryr sig om mig och katten..
#5. Det stog på den lilla lappen att man skulle ringa om det blev uppsvullet, infekterat osv..
men jag känner mig jätterädd, vågar inte lyfta henne och blir livrädd om jag råkar nudda vid hennes sår när hon vill gosa med mig..
Vi går till Västra djursjukhuset i Göteborg och det är ganska stort.
De har varit helt fantastiska och förklarat och tagit sig tid.
/Maria
Det kan bli väldigt svullet och ligga sårvätska under huden, man tror att det inte står rätt till. Blir det rött och hett runt op ärret så då tar du kontakt med veterinären igen oftast går det bra utan komplikationer
. Man blir lite "pjoskig" och är rädd att det ska göra väldigt ont på katten, hon kommer snart att hoppa upp i ditt knä fast hon har sina stygn i magen. Tratten kan hon få vila ifrån när du har kontroll över henne. Många veterinärer sätter inte på katten tratt, säjer att det går bra utan. Jag har aldrig haft tratt på någon katt som har haft stygn som går bort av sej själv och det är bara knutar i slutet på op ärret. Mina katter har jag de första dagarna haft en bebisbody på.
Jag har alltid följt med in när vetten lyssnar på lungor och hjärta och jag har fått den tid jag behövt. Kastrerade en hona och hane senast i onsdags, honan är mycket blyg. Vetten tyckte att tratten skulle sitta iaf 5 dgr. Så fort honan kvicknade till så sprang hon under en säng och fastnade gånger flera, så tratten tog jag bort samma dag.
Jag hade sagt till att jag var mycket missnöjd med bemötandet.
#8. Hon verkligen HATAR tratten! Jag tänkte också så, att är det inte är lättare att sätta något slags tyg runt så det går lättare för henne att röra sig..
Hon försöker dra av tratten hela tiden, är fullkomligt tokig!
Men om dom inte har tratt och är där och slickar, tycker vissa veterinärer att det går bra?
Hon och den andra katten började busa nyss, och då hade ju han sina tassar på hennes mage så jag tog dom till olika rum nu, är rädd att han ska göra illa henne!!
Jag har aldrig tratt på skyggisar, det funkar inte. Katter är väldigt smutsiga i munnen så har man riktig otur så blir det en infektion. Jag lider med katter som har tratt på huvudet. Hon säger nog ifrån om den andra katten gör henne illa.

Jag tycker verkligen inte att veterinärkliniker ska bete sig så, men tyvärr är det ju så på många större ställen.
När jag var på Strömsholm till exempel, så hade jag med mig en jourkatt som visade sig ha extremt förstorat hjärta. Jag visste inte alls om det gick att göra något åt (medicin så att hon kunde leva bra med det) eller inte. De pratade bara med varandra om att de skulle sätta kanyl, och jag stod där och tyckte det var skönt att det kunde åtgärdas. Sen förstod jag utifrån deras samtal med varandra och att de undrade om jag ville säja hejdå att det hela handlade om avlivning. Jag fattade ingenting, och de hade inte gjort någonting för att berätta för mig vad som egentligen hände! RIKTIGT dåligt var det :(
Nej tacka vet jag mindre ställen och privatpraktiserande veterinärer - de har tid för en, berättar gärna vad som händer och svarar på frågor. Hos vissa får man även sitta med och se allt som händer och prata undertiden. Det känns jättebra tycker jag.
Jag tycker du ska ge dem feedback på sitt uppförande. De måste få veta att det kan vara riktigt jobbigt för djurägarna att bli så otillräckligt informerade. Förhoppningsvis tar de åt sig av kritiken, annars har du åtminstone försökt.
Ang. krage så kan du byta ut den vanliga kragen mot en uppblåsbar som inte alls är så ivägen. Den är bara så pass ivägen att katten inte kan böja halsen så mycket att den kommer åt att slicka såret.
Alternativt kan du sy en kroppsstrumpa, eller använda en bebisbody. Då kan hon röra sig helt fritt utan att kunna röra såret.
De brukar alltid få smärtstillande som verkar i ca:a 24 timmar, dag två tycker jag de har varit lite slöare och reagerar mera att de är opererade. Vore jag dej skulle jag ha henne själv i tex. sängkammaren någon dag.
Många tar en tröjärm el tajts och klipper hål för tassar och svans och gör en boddy, du får testa dej fram om det skulle vara något som skulle passa din katt någon dag.
Alla förvildade svårhanterade katter som kastreras går inte att sätta tratt på och det ser ut att gå bra.
Jag vill verkligen inte ha tratt på henne..
Men om jag gör en body så kan hon ju inte kissa/bajsa?
Jag känner mig ju jätterädd för allt det här och ångrar mig nästan att jag kastrerade henne..
En katt blir väl inte infekterad av sin egen saliv. Min vette säger att det inte gör något om de slickar lite. Tror tom att beröringen påskyndar läkningen. Det är mer om de blir helt fixerade av såret som man kanske får sätta på en tratt. Jag har aldrig använt tratt vid kastrering. Och jag har fått många katter kastrerade, och ingen av dem har fått några besvär. Ibland har det blivit en svullnad vid op-såret. Har för mig att det beror på att något av hudlagren reagerar mot stygnen. Men den svullnaden lägger sig efter några dagar. Skulle såret bli mycket rött och vara så får du ta kontakt med kliniken igen.
Ne så ska man inte bli motagen :( Jag har haft det så på ett par ställen där man bara stressar in o ut ursh hatar det, men bytt till ett kanon ställe :) När jag hade kastrarat mina katter hade jag som ett magtäcke på katterna för slippa fåntratten, har tyvärr ingen bild på hur katterna såg ut med täcket :S o ingen katt har jag kvar. Ska se om jag hittar en länk…
#14 Du klipper lite större hål där för svansen och resterande så de kan göra sina behov, man måste byta den där bodyn dagligen. Även denna body retar katten och den vill få av sej utstyrseln men de vänjer sej fortare med den än tratten.
Du ska inte ångra att du kastrerade henne, det blir så bra så.
det behöver inte bli bra för att man går till privat heller.
Min ena katt kastrerades hos en privat och det var helt bissart, mamma (jag var omyndig då) hade hittat henned genom en vännina som gick dit med sina katter, dock inte kasterat sina där.
Men när man kom dit så var hon världens försiktiga. Hon pratat knappt hörbart och mjukt och dalta med kissen.
Hörde knappt vad hon sa och jag var förvirrad och tänkte att mamma kanske hände med, men nej ingen av oss gjorde de och förlita oss på varandra. När vi hämtar katten är hon likadan och mamma upprepar om och om igen att hon inte hör vad hon säger och allt vad det är.
Väl hemma så har hon världens kompress på magen och det är fult sår och usch! inte fint alls. Var så ledfsen och katten var så svag.
Men visst min katt gick det ingen nöd på, det läkte som tur var fint och hon mår bra. Men hon har ärr som känns tydlig om man klappar henne på magen och hon har inte tunn päls!
När jag kastrera hennes olycka till dotter så gick jag till en djurklinik och där blev alla i familjen väl motagna och allt förklarades och en lite undersökning gjordes på katten när vi var med.
Sen när vi fick hem henne hade hon inget direkt sår, eftersom stygnen var på insidan och hon behövde inte ens tratt och hon var piggare och läkte fortare än mamma katt som fick stygn på utsidan…
Så jag tror man ska välja veterinär och inte om det är en stor djurklinik eller privatägt
Skulle vara jättebra med någon bild på hur ni har gjort med bodyn och så..
Det har funnits en länk med bilder och förslag med hemmagjorda bodyn, någon som hittar länken ?

Vissa katter är på och noppar på stygnen, det är det som inte får hända. Och i ett öppet sår är ju infektionsrisken högre…
En body får man ju klippa lite i så att det blir bra, så att kissen kan kissa och bajsa.
19, Jag vet att jag tog en ärm från en långärmad tröja typ t-tröja o bara klippte hål för benen. Såg ganska rolig ut men den funka ju kanon bra. Sen hade jag en som skada sig på något ute då var det bröstet som vart riven på katten. Tog en ärm o klippte hål för benen o sen öppen rygg. Hade resårband mellan skulldrorna svårt o förklara men man knyter ihop det över ryggen fast vi varje ben (bakben-bakben o framben-frambens) Kanske kan förklaras tänk dåg en trosa. benen i sluten vid musen o öppen för kroppen 
Hon äter en massa mat nu i alla fall..
Stog att hon skulle börja med att få bara en liten portion och det fick hon först men nu äter hon som en häst!
Jag förstår inte riktigt hur jag ska tillverka bodyn..
Men kommer hon inte vara där och bita utanpå bodyn ändå ?

Man kan ta en ärm från en tröja som är lagom vid för att sitta rättså tajt på katten, alternativt att man tar stretchttyg och syr kroppsstrumpan helt från början. Klipp hål för ben och svans m.m., och se till att hålet för huvudet blir bra - det ska inte vara slappt runt hals/bröst, för då lär hon kliva igenom med tassarna och kliva ur hela anordningen. Så sy ihop lite tajtare i halsen, låt hålet vara så stort som ett bra sittande katthalsband helt enkelt.
Och visst kan hon vara på och bita ändå, men hon kommer ju inte åt själva såret. Om hon biter på tyget gör ju inget.
Hitta en bra länk 23 http://www.pihl.nu/mona/softspot/
Klipp fem hål i ett bomulls tyg (örngott). trä på kissen. sätt tryck knappar eller bomullsband och knyt på ryggen. Se till att det är någolunda passande
jo länken där bodyn finns leta jag också efter men den leder ingenstans :(
Släng tratten. Mycket sällsynt att det blir infekterat. Sydde dom med självupplösande stygn?
#26 Där fanns en bra modell. Ska rita och sriva upp det där mönstret. Jättebra att ha
#29. ja det var självupplösande..
Men när hon hade en för liten tratt förut så slickade hon ju på det.. :/
Det gör inget.
finns det inga uppblåsbara katthalsband som ska fungera som tratt, fast skonsammare mot katt?
ja jag har, men jag tvivlar på, att du hinner få den i tid. JAg skickar ju med post när jag fått insättningen och då kan det ju ta ungefär 3 dagar allt som allt.Mitt tips är i detta fall, att du klipper ner fåntratten i ytterkanten ca 2 cm hela vägen. Då blir trattten lite mindre. och som många säger här, det är inte alltid man behöver ha tratt. Jag har aldrig haft det på mina.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Som sagt: Det som är illa är om hon skulle noppa på stygnen. Gör hon det måste det dit nytt/nya stygn.
Slicka kan hon ju göra, men det är lätt att katten börjar noppa också. Håll koll så att hon inte förstör stygnen bara.
ja det får ju inte ske. men om fåntratten klipps ner ett par cm i ytterkant, så når hon inte att gnaska på stygnen heller. lit synd det drä, hade du hört av dig tidigare innan kastreringen, så hade du kunnat köpa en krage av mig så du hade, jag tar inte mer än 100 kr allt som allt inkl porto av fokusfolk. De veter som säljer dem ta det dubbla.
Det är ju bara knutar i ändarna, förr när dom sydde med ståltråden ett och ett stygn kunde de dra lös lätt som en plätt. Nu är de ju sytt med en tråd.
och de syr ju även inne i katten. jag brukar faktiskt titta……
Det är nog tre lager med suturer så det är inte så tarmarna trillar ut om katten skulle lyckas få tag på en knut.
ja jag har också för mig det att det sys i tre skikt.

Tre? Jag trodde bara att det var två.
#41 först tarmkexet eller förklädet som det ibland kallas sen muskulatur sen huden. Hoppas det där är rätt nu
Va duktiga vi är
Man har ju stått med och kollat OP på både folk och fä
haha tarmkäx vad äckligt det låter!!!! får det vara lite tarmkäx till kaffet?
Apropå kastreringar av småttisar, så fick vi verkligen se skillnaden i går. Ett av våra stödhem kastrerade sina vuxna katt och fick vår rabatt i går. vår kassör var med och hon var ju också med när vi kastrerade de små på 12-13 veckor. När de små kastrerades så blödde de knappt alls. när den vuxna kastrerades, så blödde det betydligt mer……så ännu en orsak att ta dem i tidig ålder.
Får ni kastrera dom vid 12 veckor?:O Jag ville ju ta min hane först som är 13 veckor men det var absolut förbjudet…
Tog ju en större tratt nu just för att hon nådde och slickade på såret.. 
japp, vår vet kastrerar båda kön vid 12-13 veckors ålder om de är vid god fysik. hum, vad var det då för minitratt du hade fått från början…. för såret är ju så litet och när kisse böjer på huvudet så följer ju tratten med och täcker för såret….även om man klipper bort 2 cm i ytterkant….
det var en jätteliten tratt.. Men såret är ju ca 10 cm i längd..
10 cm???? det var långt.
Det är en del veterinärer som öppnar hela magen
oj, en vet som gör den gamla typen av snitt…. Här blir det bara ett pyttesnitt på ett par tre cm

Ca 5cm brukar det bli hos mina veterinärer.
tuska, ja vår förre gjorde det.
Jag har märkt att de kvinliga veterinärerna gör små snitt, kanske har de mindre fingrar eller vad det nu beror på.
haha ja här gör även Distrveten som är manlig och jämnårig med mig små snitt!
Jaha jag trodde alla snitt var så stora.. 
Om jag inte har fel så utför vissa veterinärer detta ingrepp via titthålskirurgi.
/Maria
jo men de är fåtaliga, tyvärr på landsbygden….jag skulle få åka till göteborg för att göra flanksnitt och det är för långt. bor i Strömstad
Hawknestgrove! Qrera Djurklinik i Ljungskile gör jäätte små och fina snitt. När vi kastrerade vår hona där så började jag fundera på om de ens hade gått in och tagit bort något… Betalade 900 kronor, och då ingick öronmärk och vacc. Litet tipsis :P
Hälsningar Astrid :)
Tackar, det var bra pris, kan vara något för dem som bor i Uddevalla att tänka på……Lite väl långt bort för oss, det är 11 mil en väg….
Tänkte att det var lite närmare än göteborg iaf :)
Jo, men ändock 22 mil tor. Vi har turen att vår veter gör små fina snitt också och för föreningen så har vi rabatt på vetvård. MEn det är helt klart bra för dem att veta i närheten av Uddevalla! superbra pris!!!
Var på Bohusläns smådjurklinik i Uddevalla med Tetris i tisdag. 760 för kastration, vacc och märkning. Dock var det rabattveckor nu. Men hade det vart hona med rabatt skulle de ta 1300 .. Så inte det bästa.. Men rätt okej då sambon inte kunde köra till LSK :)
ja körning är ju något som faktiskt kostar en hel del…..det går ungefär en tusenlapp i månaden för mig i bara soppa. och då är det ingen nöjeskörning alls….
Att dessutom släpa på två kattburar och en råttresebur på bussen, nej tack :P
nä, roligare kan man ha.