Besök hos andra med katt/hund
Ska iväg till en vän i helgen som bor ute på landet, med mig har jag min katt. Han är 5 månader och har aldrig varit utomhus annat än i koppel. Han har inte träffat främmande hundar eller katter förut.
Min vän bor som sagt på landet och har 3 katter, 2 hundar. Hundarna är väldigt vana vid katter och dom leker ihop. Frågan är hur jag bäst vänjer min katt vid dem? Hur gör jag med mat (de äter ju olika)?
Ska jag låta min katt följa med ut och leka på tomten om han vill?
Kan tillägga att jag ska vara där hela helgen och brukar bo hos henne en del på somrarna så det är inget alternativ att katten inte ska med.
Tror ni jag måste avmaska när jag kommer hem, eller syns det tydligt i bajset om det är mask? Han är aldrig avmaskad tidigare.
det känns lite dumt att presentera katten för så många djur på en gång om han inte träffat på andra förr..
Det är i alla fall min åsikt.
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Det kan nog bli en hel del fräs, bäst är väl om inte alla djuren kan hälsa på din katt samtidigt. Då tänker jag främst på hundarna eftersom dom ofta gärna verkar gå fram till katter. Bor din vän stort så att din katt skulle kunna få det lite lugnt ifall det behös?
Har din vän framme mat till sina katter hela tiden? Annars får ni väl helt enkelt försöka se till att dom får äta det dom ska.
Du bör ju inte låta din katt springa ut. Katten kommer inte vara hemma, och katten är inte van att vara ute. Så det skulle vara en stor risk att katten skulle gå vilse ifall den går för långt. Så ska den ut så gå i koppel med den.
Eller så låter du din katt vara på ett rum utan att träffa de andra djuren, eftersom det bara är över helgen. Då får du katten med dig men inget djur behöver bli stressat. Jag skulle inte släppa ut katten om det var min katt, förutom i sele i så fall. Men då finns ju risk att han träffar husets djur.
Susanna

Min erfarenhet är att kattvana hundar är ett stort plus. Värre med möten mellan hund och katt om ingen av dem är "vana vid den andra sorten". Låt din katt ta allt i sin egen takt. Troligtvis kommer hon gömma sig någonstans i början. En helg är rätt kort tid, och frågan är om hon hinner vänja sig vid situationen. Men som sagt, låt henne ta det i sin egen takt!
Jag skulle nog inte släppa ut henne själv. Ta ut henne i koppel som vanligt om hon är på humör för det. Min katt är utekatt, men jag skulle ändå aldrig släppa ut honom på ett nytt ställe under en helg.
Om du kommer få ett eget rum hos din vän så passar det ju bra att din katt har sin mat där. Jag tycker hur som helst inte du ska trycka ner hennes matskål bland de andras. Låt henne få lugn och ro. Både för hennes och de andra djurens skull.
Vad det gäller avmaskning så skadar det väl inte. Det är lätt gjort. Köps på apoteket och ges i maten.
Ha en kul helg hos din vän! :-)
meige är att ha ska få ha kul och leka, framförallt med de adra kattuge. ha är oerhört social av sig så jag tror att det gör hoom gott att träffa adra djur + att jag vill se hur ha förhåller sig till adra katter då jag har takar på att skaffa e till katt.
det är e villa och mi väs djur går ute mkt, alltså kommer de ite preseteras för varadra allihopa på e gåg. hees djur är så vaa vid att familjemedlemmar kommer och går, ya ugar etc så de lär kappt märka hoom, förutom kattuge som lär vilja leka och hudvalpe som också lär vilja leka (me kaske ite får ;)
vill absolut ite stäga i hoom i ett rum, det passar ite alls ha persolighet då ha söker ärkotakt hela tide. ha kommer sova hos mig som valigt. bra tips att ha mate i rummet, då ka jag ge hoom blötmat i portioer, och torrisar över atte om ha skulle få för sig att gå upp och käka.
är det gäller utevistelse så bor de som sagt i the middle of owhere, och om ha vill gå ut med de adra kattuge så håller dom sig bara på tomte. här hemma behöver ha ite vara kopplad då ha ite går iväg måga meter frå mig.. me ka ju ha på kopplet och ta av det om dom vill brottas lite.
Har du inga n? hahaha..såg jag nu när jag försökte läsa vad du skrev
haha nej jag har ingen n-tangent och ibland funkar det inte att kopiera in n på den här sidan, sorry :/

Släpp inte ut honom lös - han vet inte var han är!
Han känner inte de andra djuren, han känner inte miljön, han känner inte de andra människorna - bara dig. Om han lär känna katterna i ett par veckor, och får vara med dem ute i sele första gångerna utomhus, DÅ kan man tänka på att släppa honom lös. Men inte innan. Han måste veta var han bor först, och de andra djuren kan jaga bort honom.
Vissa katter är ju däremot väldigt "perfekta" lekkamrater att ha iväg sådär. Min första jourkatt var lite sådan, att han älskade andra katter vare sig han träffat dem tidigare eller ej (dock livrädd för hundar), och honom kunde jag ha med lös på promenad själv och med mina rabbar utan problem efter att han bekantat sig med området i sele i några dagar.
En annan jourkatt smet ut för mig och vägrade låta sig fångas in (hon kände ju inte mig riktigt då heller efter bara några dagar här). Hon drog iväg bort mot stora vägen, och enda sättet att få henne att följa med hem igen var att hämta min ena egna katt som hon gärna följde efter tillbaka, men sen var hon spårtlöst försvunnen helt plötsligt. Enda sättet att få in henne på var att gå in och lämna dörren öppen, så kom hon in självmant efter 5 minuter. Men risken var rätt stor att hon dragit ännu längre bort om inte min Ragnar fått henne att följa med hemåt.
Så visst, det kan gå jättebra om din katt är så social som du säger - men det krävs absolut en introduktionstid! Dels med de andra djuren, och med utemiljön i sele, sedan undet sträng uppsikt. Och är det nåt av djuren han inte funkar riktigt med, som kan skrämma honom eller så, så ska han absolut inte släppas ut lös ihop med det djuret ens efter invänjningsperioden, eftersom risken fortfarande då är väldigt stor att din katt blir bortjagad/skrämd och inte vågar sig hem/tappar bort sig. Vissa katter behöver ju längre tid på sig att vänja sig, andra går bra snabbt - så var inte för snabb med att tro att det ska gå bra.
Lååång löplina är kanonbra första dagarna tills din katt är trygg!
Har inte läst svaren i din tråd men vill dela med mig av min erfarenhet.
Blev avrådd att inte ta med min kisse hem till mina föräldrar för att det skulle stressa katten och katten kunde få alla des sjukdommar, tror dom rabbla upp alla sjukdommar en katt kan få.
Visst det är jätte bra att vara medveten om riskerna. (ska länka till min tråd så du kan se själv)
Men jag valde att ta med henne ändå. Jag hade fylt år och skulle bli firad av släkt, och jag ville inte lämnna henne hela dagen och såg det som ett ypperligt tillfälle att se hur det kan funka, då jag kommer vara hemma över jul, och det är några mil mellan lägenheten och mina föräldras hem.
Jag förberedde genom att ta med hennes favorit leksaker (kattunnel, favorit mys filt, tyg-råttan), hennes egna toalett utan att byta sand, hennes matskålar + mat, och hennes borste som hon älskar (hon sover med den ibland :P)
Jag åkte till mina föräldrar tidigt och släppte in henne i mitt gammla rum och gjorde det "hemtrevligt" för henne, hon inspektera och när hon verkade något trygg. hjälpte jag mamma med fika och mat och min pojkvänn tog över passer inne hos kissen.
Sen när allt verkade bra (ca 1-2h) så satte vi ett kompost galler för dörren så katterna kunnde se och lukta varandra. Men vi hade möjlighet för alla katter att göma sig bakom någon möbel eller så ifa dom ville "gå undan". Det frästes och smögs.
Det var så långt dom fick komma. Fanns inte tid till att låta dom träffa varandra mer då man verkligen inte ska stressa katterna att ses. Det kan ta dagar innan man bör låta katterna vistas tillsamans.
Så kompostgaller är vekrligen ett bra tips, samt att alltid ha uppsikt så det inte sker en olycka. Då kan nån av katterna/hundarna faktiskt komma till skada och det vill man inte.
Länk till min tråd, angående katter som ska träffa andra katter
Filmer som ger tips om hur man presenterar katten för nya djur :)
Lycka till!
#8&9 tack för bra tips&länkar!
ska låta honom träffa kattungen först, det är den som är tänkt att bli hans "kompis". de övriga 2 katterna (mamma+hankompis) är så vana vid att katter kommer och går/nya kattbebisar etc så de lär knappt se åt hans håll öht. hundarna (mamma+dotter) och som sagt också vana, och leker/gosar med övriga katter. valpen är väl den som kan bli "problemet" då den leker lite mer våldsamt, så den får hållas på avstånd.
jag är inte orolig, känner de andra djuren bra och de har aldrig visat ngt aggressivt mot nya djur eller jagat ngn kompis så jag ska bara låta min ta det i sin egen takt. han har träffat sina syskon en gång efter att han kommit till mig, och då observerade han dom ett tag och därefter var det ATTACK :P

#10 Hoppas att det går bra, det låter ju som att din kisse har goda förutsättningar att passa in. Dock kan ju han ställa till det eftersom det är han som inte är van vid andra djur, och om han visar aggressivitet eller annat annourlunda beteende så kan det mycket väl påverka de andra djuren negativt.
Se bara till att ta det i djurens takt, och när de väl börjar bli vänner kan det vara superkul för dem att vara utomhus tillsammans, så har det varit med mina katter och de jourkatter jag tagit hem till dem. Men som sagt, inte lös första gångerna.
oki, här kommer en update om hur det gick =)
när vi var framme efter resan fick transportburen stå öppen och det dröjde ett tag innan han ville komma ut. alla de andra (3) katterna gick fram och kikade in, "hälsade". min kisse väste som en orm och då gick de därifrån. vi väntade med hundarna. efter 20-30 min var min misse ute och gick, han väste fortfarande när katterna kom nära men han utforskade omgivningen.
vi stängde in han och deras kattunge i ett eget rum så de kunde bekanta sig. de smög efter varandra och min väste fortf. jag la in en sån där lektunnel, som min misse gillade. han la sig där i och deras kattunge stoppade ner sina tassar i mittenhålet och retades, så började de "catfightas". sen så började de hoppas och jagas och efter 3 timmar sprang de runt på hela nedervåningen och brottades/jagades. mötet med hundarna gick också bra, min kisse väste och tom hundvalpen backade då så det var inga problem.
hundarna har varit mkt ute och i ett eget rum så dom har inte varit i vägen. idag väste han inte ens utan mötte mammahund med nosen när hon ville hälsa. de vuxna katterna bryr sig inte om honom öht.
de hade lådan i hallen på övervåningen, jag la in honom där flera gånger men han hoppade bara snabbt ut. så hittade jag honom sittandes i sängen där han kissat, skamsen var han..
så vi ställde in lådan i vårt sovrum och tog av huvan (han är van vid vanlig låda style) och då fattade han :D
så sammanfattningsvis har det gått bra, kul att se honom leka med en kompis.. han gick och letade efter honom ibland, det var sött. känns bra att han fått lite nya intryck och funkar bra med andra djur, hans väsande var vääääldigt mesigt haha så det var ju inge bråk på g direkt och dom andra var så snälla. nu ligger han helt utpumpad här hemma, lär sova gott inatt ^_^

Så skönt och så kul att det gått så bra 
Tror du inte han kommer sakna en buskompis nu då? 
åh vad kul, då blir det nog inga större problem för dig att skaffa en till krabat i framtiden om du vill de och säkert inga problem att ta med han på resor.
försöker vänja min kisse att följa med på resor, åka bil funkar bra.
Idag hade vi besök av hund för andra gången och hon läxa upp hunden med tydliga signaler att kom inte nära mig ditt skuttande monster!!!!
dock inge slagsmål, bara lite fräs och avstånd
jo, jag får väl se om han är som vanligt eller kommer gå och "söka" kompis här med. han är väldigt pratglad i vanliga fall också. nu dock fort stendäckad.. han pep inte ens när jag gick till affärn för att handla. jag är cepesugen på att skaffa en till beb och hans uppfödare har en beb som inte är såld meeeeeeen både jag och min pv är allergiska och det är jobbigt, mest för honom som har astma också. vi har sånt där pental clean men upplever att det gör 0 skillnad, tyvärr. dessutom lever jag på minimum till april då jag ska köpa lgh då och vill ha råd med den finaste, 10 000 kr till skulle resultera i att jag får vänta en månad till och ja, det är sjukt jobbigt för mig att vänta mer. och ja, jag vill ha en raskatt och ingen random huskatt, sån är jag. har sån jävla beslutsångest över detta eftersom jag vill min katts bästa men han är så harmonisk och imponerar så på alla människor han möter, så dåligt mår han ju inte, det gör däremot min kille. sålänge vi är ihop får han nog vara utan kattkompis.. luuutar det åt.
va festligt, min katt ogillar bilen (skriker och försöker brotta sig ut) men buss, tunnelbana och pendel gick bra. hade sele på honom och luckan öppen så han kunde ligga i mitt knä om han ville. det var flera som kommenterade hur söt&lugn han var, undrade vad han var för ras etc. roligt!
skönt att det inte blev slagsmål! jag var lite orolig över hundvalpen som min misse träffa, då hon leker väldigt våldamt med den andra kattungen; stoppar in han i munnen så han blir helt blöt, biter tag i benen och drar runt, lyfter han i munnen etc.