Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 5659 ggr
Missematte
0

Hona söker hane...

Min vackra katthona vill träffa en hane - förhoppningsvis blir resultatet av daten en kull ungar…Glad Intresserad?

line84
0

Vad är det för ras?

[Shaiya]
0

Ett tips om du inte redan gjort det.

Ga till en vet och kolla eventuella gen sjukdommar och mycket mer sa du inte avlar pa en och skapar sjuka katter. Glad

[Sniff]
0

Vad är målet med parningen? :)

Imitra
0

visa bild på kissen!

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

tuska
0

Intresserad av vad ?  Mera information är önskvärt.

MonicaLagerquist
0

Vad är det för ras på honan.Svårt att veta om man har passande hane om man inte vet vad honan har för ras.

Stolt ägare till tre La permer

Rafflan
0

Frisk kolla katten först, sen kolla med uppfödare i sin närhet av din ras och kolla om dem kanske lånar ut sina hanar :)

Imitra
0

hmm man funderar om detta är en oseriös tråd.. Tungan ute

Madamej.blogg.se

EddaM
0

Tror inte att den är oseriös däremot tror jag att det handlar om huskatts avel. Som iofs är oseriös i sig själv men ja…

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Imitra
0

ja det verkar ju inte ens spela någon roll vad det är för sorts hane, varken färg/ras eller ngt annat specificeras ju

Madamej.blogg.se

IceJossan
0

Det gör ju sällan det med huskatter, när folk vill ha en "min katt är så söt så hon bara måste få ungar!"-kull.

Men vi får se vad hon svarar, innan dess kan vi ju inte veta hur det ligger till.

Imitra
0

tycker så synd om ungarna bara ifall det blir många och man inte hittar hem till alla..

Men du har rätt, vi kan inte veta något än

Madamej.blogg.se

[Shaiya]
0

Tycker mer synd om ungarna i fall bada foraldrarna kanske ar barare av en genetisk sjukdom som agarna inte vet om och skapar sjuka katter pa det viset bara for att dom flesta helt enkelt inte ens vet om att katter kan ha diverse genetiska sjukdommar och att man kan testa dom for det.

Tasspuls
0

Men sluta spekulera! Ni vet ju inte ens än…

Imitra
0

Men vi säger ju att vi inte vet heller?Tungan ute

Madamej.blogg.se

Tasspuls
0

#15 Ja, men det börjar pratas om "hemskt med huskattsavel" och om personen som skapat annonsen är oseriös och "stackars kattungar" osv. Känns bara så onödigt när TS inte ens fått svara än.

Imitra
0

Kanske onödigt, men vi sårar ingen i alla fall när vi säger i inläggen att vi inte vet,Skrattande

sen får man väl irritera sig på det man vill, och lägga energi på det man vill!Flört

Madamej.blogg.se

Jourhemmet
0

Hon kanske upptäckte att det var HELT fel forum att vända sig till. KASTRERA ERA KATTER

Rafflan
0

#18 nu tycker jag du spekulerar/antar lite väl mycket?

[Emma--]
0

#18 ett forum där alla borde kunna söka sig till. Där det ska finnas en chans att man får lära sig något, där man får lära sig mer än vad man kan.

Tasspuls
0

#18 Vilken iställning! Suck! Bara vissa är välkomna här eller?!

Jourhemmet
0

Jag syftade på denna oändliga huskattsavel.

Fick åter igen hem två kattungar idag som skulle avlivas för att ägaren inte hittade något nytt hem åt dom…suck säger jag också..

Imasy
0

Nu är ju faktiskt alla välkomna hit, och TS har heller ingenstans sagt att det är huskattsavel det är planerat.

Tasspuls
0

#22 Du behöver ju inte förstöra stämningen på forumet pga personliga motgångar. Alla är välkomna hit så klart och vem har sagt något om huskattavel i denna tråd?

IceJossan
0

Kan inte alla bara invänta vad TS skriver?! Vi vet ju faktiskt ingenting här om vad syftet med aveln är, ras/huskatt, tester osv, eftersom TS inte skrivit nånting om det alls. Därför är det rent otrevligt att sitta och spekulera - det får var och en göra för sig själv utan att skriva det här.

Vänta tills TS svarar, först DÅ kan vi börja diskutera - utifrån det hon skriver!

dagdrivarn
0

Oj det var inte mycket info ;-)

För att kunna hjälpa dig behöver nog de flesta veta.

• Honans ras
  • Stam
  • Vilka hälsotester som utförts (HCM, HD, PKD, PRA), vilka som är nödvändiga varierar ju lite beroende på ras, även om en del finns hos alla kattdjur överhuvudtaget.
  • Vad är målet (alla kullar skall ha en mening annars är det bara kattungeproduktion och det gynnar ingen katt eller människa).  Att låta en hona utsättas för den risk det ändå är att vara dräktig och föda med bara målet att få söta kattungar är inte ok.
  • Vad söker du? Speciell färg, temperament, typ, stam?
  • Foton? Vad har din hona för styrkor och svagheter?
  • Kolla också upp med uppfödaren så att det är ok att avla på henne, hon kan ju faktiskt ha avelsförbud pga t ex navelbråck eller så.

Sen för din egen skull:

• Har du ekonomi i ordning, tänk på att ett kejsarsnitt lätt går på 10-15000 SEK och är inte så ovanligt som man lätt kan tro vare sig på ras eller huskatt.

• Hur har din honas mammas förlossningar varit och hur har hon tagit hand om sina ungar? Alla är definitivt inte lämpade att bli mödrar så se till att ha kunskap bakåt i leden. Värksvaghet kan t ex vara ärftligt.

• Sist men inte minst, det är extremt jobbigt att ha kull, måhända att de är söta men de kräver en enorm insats för att bli trevliga och sociala individer. Det tar tid om allt inte flyter på bra om problem uppstår osv.

• Läs på gällande jordbruksverkets nya regler när det gäller avel på katter (EN kull räknas också som avel i lagens mening).

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

noir
0

#26 Väldigt bra lista på vad man behöver veta om sin katt och andras katter för att avla.

Går själv i tankarna för att möjligtvis ta kull på min Cornish men som sagt mycket man ska ta ställning till innan.
Att para katter är inte en lek! och det finsn mycket hemlösa katter som man kanske kan ge ett hem istället, Med sorg får jag själv inte göra det pga katt allergi. Tål dock vissa katter som tur är

ElinJL
0

Har du någor krav på hur hanen ska vara? :)

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

Missematte
0

Jag ville mest kolla intresset

Jag har en treårig, frisk hona. Grå, lite långhårig, hon har lite norsk skogskatt i sig.

Jag söker inget speciellt, mest en hane som är harmonisk, frisk och fin, och som hon gillarGlad

Jag ska kasterara henne efter en kull. (Om det nu blir någon) Jag har tidigare erfarenhet av kattor med ungar och tänker naturligtvis fixa fina hem åt ungarna.

Imasy
0

Vill bara be alla att hålla tonen i trådens fortsättning.

MonicaLagerquist
0

Du vet att det inte finns någon ras som heter Norsk Skogskatt.

En treåring som inte fått kull tidigare skulle jag inte rekomendera dig att para.

Varför inte kastrera din huskatt och inte riskera hennes liv.

[Emma--]
0

Ta inte illa upp av det här, men huskattsmarknaden är mättad. Och det behövs egentligen fler som kanske hellre tar hand om en hemlös dräktig hona och fler som inte avlar på huskatter. 

Men vill du ändå ta en kull på din hona så gör nödvändiga tester så du verkligen vet att hon är frisk. Och samma sak på pappan till kullen. Det finns saker som döljer sig som kan orsaka att kattungarna drabbas i framtiden. Och det vill man ju inte? Glad

#26 sa många kloka saker som kan vara värt att fundera på.

IceJossan
0

Jag tror att nästan alla här inne håller med mig när jag säger: Snälla, ta inte ungar på din huskatt!

Hur underbar och vacker hon än är, och hur bra hem du än hittar åt alla ungar, så tänk på att det i Sverige finns ca 100 000 hemlösa katter som inget hem har. Behöver din hona verkligen få ungar? Kan inte de hemlösa katterna få dessa hem istället, som din honas ungar annars skulle ockupera? För varje ny huskatt som föds och får ett hem så hindrar det en nödlidande hemlös stackare från att få det hemmet, och den går istället en plågsam död tillmötes pga svält, förfrysning eller obehandlad sjukdom. Är det verkligen värt att försumma dessa katters liv för att du har lust att din katt ska få ungar? Snälla, för deras skull, tänk om.

Om du vill ha kattungar i huset så kan jag mycket varmt rekomendera att bli jourhem åt en dräktig hemlös hona! Sådana jourhem behövs verkligen, eftersom det finns vääldigt många hemlösa/utslängda/viltfödda katter som blir dräktiga och föder sina ungar till ett liv av svält och kyla. För varje honkatt som inte tas hand om så föds det varje år 1-15 nya ungar - som i sin tur får ungar, osv… Du kan göra en enorm insats här! Att du dessutom har vana av kattfödslar gör dig väldigt eftertraktad bland katthemmen som behöver jourhem till dräktiga honor.

Att vara jourhem innebär att man ger en katt ett tillfälligt hem tills den får ett permanent hem. Bakom sig har man en förening som står för veterinärkostnader, vaccinationer, avmaskning och ev. ID-märkning av ungarna, samt kastrering och ID-märkning av mamman när det är dags.

Vore det inte bättre att ta dig an en dräktig katt som inget hem har, ge henne den andra chans hon förtjänar, och låta henne föda sina små inne i tryggheten?

Jina
0

Jag säger som #31, utstätt henne inte för dräktighet och förlossning när hon är 3 år.

OM du ändå bestämmer dig för att göra det föreslår jag att du

Testar henne för HCM, FIV/FeLV och vad heter den på D, som NFO testas för, någon? Blodgrupperar. Sedan hittar du en hane som haft samma tester gjorda. Kom ihåg vaccinera ungarna 2 gånger, chipmärka och veterinärbesiktiga innan försäljning. Går mamman ute så avmaska, annars kan du testa och se om de har mask.

Imitra
0

#33. Håller fullständigt med!

Madamej.blogg.se

Missematte
0

äh vi lägger av nu va?

peacelove&understanding

[Emma--]
0

#36 Lägga av med vad exakt?

kattassen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#29 Jag antar att din hona ser ut ungefär som min Ludde?Skrattande

Ludde hade säkert blivit en tjusig far men han är naturligtvis kastrerad sedan den dagen han kom in till oss. Ludde är ett levande bevis på hur även långhåriga "skogkattsliknande" katter kan bli dumpade och utslängda som kattungar. Han gick en hel vinter och åt skräp på en idrottsplats tills vi fick tag i honom. Då var hela pälsen en enda stor tova. Han fick rakas över hela kroppen och var mager som en sticka.

Vad jag vill säga är att om du känner en önskan över att para din långhåriga honkatt och skaffa små huskattsungar med lång päls skulle jag önska att du tar en funderare till. Det finns massor av små busungar (även med lång päls) som har blivit behandlade som Ludde - dumpade och utlämnade till ett liv i hemlöshet.

Mitt tips är att du istället surfar runt och kollar lite på katthemmens hemsidor och letar upp en liten kattunge med dessa egenskaper istället för leta avelshane.

Jag kan lova att du inte blir missnöjdFlört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

MonicaLagerquist
0

All huskattsavel hoppas jag att det var det som #36 menade att vi ska lägga av med.

Imitra
0

#36. Bra sätt att ta en diskussion och försvara din sak..

Madamej.blogg.se

[Sniff]
0

Säger som så många andra: Vill du ha en kull på en katt så ta hand om en kattmamma från ett katthem! :D Då gör du en god gärning samtidigt som du har kul;) Att avla fram fler huskatter för din skull tycker jag är en dålig idé.

Rafflan
0

Varför inte sluta aval fram dessa raskatter istället? eller ja dem allergi vänliga kan vi ju fortsätta med, men vi kan väl sluta med alla andra raser?

Så kan alla som vill skaffa katt skaffa från ett katthem, och då skulle vi nog slippa alla hemlösa katter :D

Imasy
0

Men hur ofta ser man raskatt på katthem?

IceJossan
0

Rafflan: Akta dig du, med den kommentaren riskerar du att ha startat krig, haha Flört

Rafflan
0

#43 Och då ras katter är lika mycker värda som huskatter kan ju folk lika gärna skaffa en huskatt (utom allergiker som bara tål vissa raser) och huskatter finns i mängder med olika temperament och utseenden, så kan nog lätt få en katt som passar ägarens önskemål ;)

#44 haha krig kan vi ju undivka, men en diskussion i en trevlig ton kan man ju ta ;)

Om raskatter är lika mycket värda som huskatter, kan inte folk ta huskatter då istället? Speciellt då folk tycker så synd om huskatter, och dem som inte får hem osv, men samtidigt föds det mängder med raskatter i sverige som det finns hem åt.

Finns det hem för en raskatt, varför inte ta en huskatt istället?

[Sniff]
0

#42 Det vore jättebra om alla som vill ha katt har minst en från ett katthem:)(A)

Jo, men som Imasy säger, det är ju inte raskatterna som är problemet. Eller okej, de bidrar ju också, men det är ju främst de som avlar fram fler huskatter som gör det sämre. För de katterna har ju så mycket större risk att bli hemlösa och skapa fler hemlösingar.

[Shaiya]
0

Eller sa far varje uppfodare skicka med en extra katt fran ett katthem for varje katt de sjalva saljer, da far katten ett hem samt raskatten far sallskap!! Nej, skojade bara lite men men puss pa er och era kissar! Kyss

Imasy
0

Hehe, men mina mål är ju att ställa ut och avla på en sådan där katt som är platt i fejjan. Vart finns de huskatterna? ;D

Rafflan
0

#47 "köp 1 och få 1 på köpet" typ haha XD

IceJossan
0

#45 Jag håller med dig då jag inte har något behov av olika raser med olika temperament och utseenden - de flesta varianter finns bland huskatter. Katten har ju inget arbetssyfte för människan såsom olika hundraser haft genom århundraderna. Det är bara människan som experimenterar med andras liv, med deras "syften". Dessutom ser vi ju hur det går när människan till varje pris ska utveckla allt - kolla raser (både katter och hundar) som avlats fram till att ha stora hälsoproblem. Djuret skulle aldrig ha blivit så av sig själv om naturligt urval och "starkast och bäst överlever" fått bestämma. Människan har ett starkt och osunt behov av att experimentera och utveckla för sin egna fascinations skull.

Rafflan
0

#48 Jag är lite emot "springa in i väggen" hundar/katter pga hälso skäl :/

Jourhemmet
0

Mycket smarta människor inne i denna tråd, många bra råd Skrattande

IceJossan
0

#48 Hah, jadu det är en av de saserna jag syfter på i #50!

Jag är starkt emot perseruppfödning. Pälsbomber med ögon- och andningsproblem.

Men visst, många uppfödare kämpar ju för att avla bort det - men det är extremaveln jag pratar om: Att människan redan har avlat dit hälsoproblemen. Likaså syftade jag på Scottish Fold som ska ha stora hälsoproblem, Manx som riskerar att födas med deformerad ryggrad, Siameser som numera ser ut som utomjordingar, och andra raser som extremavlats…

Och för att gå halvt avsides så menar jag även extremavlade/sönderavlade hundraser, till exempel Fransk Bulldog som "ska" ha snarkig andning pga trånga luftvägar, Cavalier King Charles Spaniel vars ena stora rassjukdom gör att skallen inte utvecklas till tillräckligt stor storlek för att hjärnan ska få plats när den växer med åldern = extrem smärta som slutar i avlivning. Ändå blir dessa djur som har problemen/sjukdomarna (eller påvisat är bärare av dem) champions på utställningar världen över, och anses som "magnifika avelsdjur".

Osund avel som totalignoreras! Även om många går emot det i dessa dagar och försöker avla bort det, så har de ändå avlats dit de är/varit som värst, pga människans idiotiska behov av att forma andra varelser till vad som matchar ens egna fascination.

[Shaiya]
0

Varfor fascineras manniskan av att ha en katt eller hund som snarkar hogre an sig sjalv?

OT - Jag vet en historia om en Perser som blev raddad fran avlivning en gang i tiden, denna vackra avelspersier (innan nosarna blev sa platta) skulle avlivas for att han hade fatt en vanlig infektion i ogat, ingenting speciellt men anledningen var att palsen vid ena ogat var lite fortstord pga rinningar fran ogat DET avlivar man en katt for. hemskt.

Tasspuls
0

#53 Ja, visst är det sjukt, sådant kan jag bli otroligt arg på!

Imasy
0

#51 + 53

Då får ni nog läsa på lite, för den synen ni har var sanning på 80-talet ;) Eftersom många uppfödare har lagt ner ett otroligt jobb på rasen existerar inte dessa fantasi-katter längre.

Det kallas för fördom. Ungefär som att alla romer är tjuvar.

Nu är väl inte varendaste en av alla födda ungar helt felfri såklart. De som får problem tas ju ur aveln, men det antar jag att man gör oavsett vilken ras det gäller. Förutom huskatterna då förstås ;)

IceJossan
0

#54 Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Vissa perserägare verkar kunna vara idioter! Jag vill inte gärna dra alla över en kamm, jag känner flera som är väldigt bra och sympatiska kattägare, men de ägare och utställare jag träffat just på utställningar har varit extremt otrevliga och endast pratat om sina katter som objekt. När jag frågat en ägare/uställare nåt om kattens personlighet så har personen stått som ett frågetecken och till slut sagt nåt om att "Ja, pälsen är underbar!" samtidigt som hon stått och torkat katten i ögonen, pudrat pälsen och skällt på katten för att den suttit ner och plattat till pälsen.

Självklart, det finns massor av ägare till raskatter som huskatter som kan vara riktiga idioter och som man har god lust att smälla till, ta katten och ge personen en teddybjörn istället.

Man får ju sina fördomar, det är ju så. Det jag kan referera till är de utställningar ja gått assistent på och jag har fått uppfattningen om att: Perserägare är otrevliga som ser djuren som objekt, skogisägare är målmedvetna och intresserade, brittägare är mest bara glada kattägare, och birmaägare är väldigt sympatiska och puttinuttiga.

Jag vet, det är inte bra att ha fördomar, men jag kan inte hjälpa det efter att gångp å gång ha stött på samma sak!

IceJossan
0

#56 Jo men det är ju det jag menar - NU jobbas det för fullt för att rätta till problemen, men grejen är ju att det är människan som avlat fram dem från början!

IceJossan
0

Och Imasy, jag pratar självklart inte om dig i #57 eftersom jag vad jag vet inte träffat dig ;) Jag kan bara referera till de jag träffat såklart.

Imasy
0

#57haha, appropå perser och utställning kom jag att tänka på en grej ;)

En tjej på dagis har föräldrar som ställer ut sina katter. Skogisar. Sådana där med lång näsa.

Så hade den här tjejen som är 3 år varit på en utställning för kanske en månad sedan och de hade gått runt och tittat på katterna där. Så kom de fram till en bur med perserkattungar.

Perserkattungar är ju mest bara som en rund luddig boll med ögon ju, och det här tjejen hade tittat och tittat och stog och funderade i sin egen lilla värld.

Så efter en stund säger hon " men mamma! VAD är det där för djur egentligen?".

Jag skrattade så jag trodde jag skulle dö när jag hörde det. Dessvärre gjorde inte den rättmätige ägaren ens det. hon hade blivit sur. För att en treåring inte visste vad dessa fina perserungar för för djur ;D

IceJossan
0

#60 Hahahahaha!! Underbara barn, de kläcker ur sig så roliga kommentarer :D

Det är väl inte lätt för en så liten unge att veta att katter kan se ut på så olika sätt om man bara har en ras/utseende på katt hemma ;)

Imasy
0

Haha, ja men då får vi nog anses vara redigt långsinta med tanke på hur gamla en del raser är ;D

IceJossan
0

#62 Ja visst är det så - men det är fortfarande vi som gjort dem till vad de är ;) Det är inte naturligt urval ;)

Jina
0

#45 Det är så enkelt för mig att jag vill inte ha en huskatt. Ja, det var politiskt inkorrekt sagt, men så är det. Jag vill inte ha en katt som hårar en jäkla massa, där jag har noll koll på dess släkthistoria, där jag inget vet om dess framtida temperament.

1…2…3… attackera!

[Emma--]
0

#45 Om huskatter och raskatter är lika värda borde man väl få välja den katten man själv vill ha?

[Norrbysa]
0

Nu går ni off topic.

Håll sansad ton och vill ni börja diskutera något annat än TS så starta en ny tråd.

Tack! :-)

IceJossan
0

Vi kan fortsätta denna diskussion i nystartade tråden Avel - huskatt och raskatt Glad

ElinJL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men om du ska para henne så har jag 2 fina bondkatter som jag ska kastrera snart :P Men den ena är riktigt fin och väldigt nyfiken av sig! ;D

Bilder på dom! :)

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

[Norrbysa]
0

Glöm inte att testa katterna för gen-sjukdommar och blodgruppera innan du bestämmer dig för att matcha ihop två katter för avel.

EddaM
0

För att jämna till lite kan jag säga att jag älskar perser o att jag har en med =) För mig är dessa katter underbara =) Så nu har jag tre raser hemma, Norska skogkatter, Huskatt och Perser =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

dagdrivarn
0

Måste lägga mig lite i diskussionen.

Visst bidrar raskatter till fler katter, men det går inte att jämföra och raskattsuppfödarna skall inte behöva ta ansvar för huskatterna och huskattsuppfödarnas ständiga ovilja att ta ansvar för sin "ras"!

Det vore ju som att säga till oss MaineCoon-uppfödare att nej nu får ni inte avla mer för Siameserna har blivit så många att uppfödarna får dem inte sålda längre och de vill fortsätta sin avel i massor, vi vet att ni mco bara är ca 5000 och att Siameserna är 100 000 men vi vill fortsätta för våra katter är sötast så sluta avla nu och så inte våra behöver bli hemlösa!

Hallå eller låter det där vettigt? NEJ!

Var och en måste ta ansvar för SIN "ras" och om då huskatterna ÄR så fasansfullt många, ja iställlet för att säga att jamen alla andra tar ju kull på sina huskatter eller jamen min katt är så söt och jag vill ha kattungar, helt enkelt sluta sig till alla som kämpar för huskattens status och istället för att ta kull, kastrera sin katt och föregå med gott exempel och kämpa tapprare än någon för att få ner antalet och DÅ om några år… då vi inte längre har ett överflöd på dessa, DÅ kan de som önskar och vill ta kullar på sina katter. Naturligt vis efter ansvar och givetvis efter noga övervägande och kontroll att katten passar för avel såväl hälsomässigt som temperamentsmässigt.

S*Dagdrivarn Maine Coon

[Shaiya]
0

(Y)

Sweetelle
0

#71 Precis så som du ironiserar över gör ju många"raskattsuppfödare" när ni drar alla huskattsägare som låter sina katter få kattungar över en kam.

Varför skall jag behöva ta ansvar för vad andra kattägare gör om jag ser till att just mina kattungar får bra hem?

Är gränsen just mellan raser? Eller mellan katt och katt eller vart går den magiska moralgränsen nånstans? Om gränsen är mellan raser så är ju faktiskt inte huskatt en egen ras utan just att en katt är raslös och endast är en katt.

Visst är det så att en välskött katt är friskare än en katt som inte är det, men genuppsättningen är normalt bättre om katten (liksom andra djur och människor) har en bred genpol.

http://www.katterian.se/huskatt.asp

donnacorleone
0

Det här har inte riktigt med tråden att göra, men nån skrev här att norsk skogskatt inte är en ras? det visste inte jag! berätta!

IceJossan
0

Norsk Skogkatt heter rasen, alltså utan s i mitten. Många skriver Norsk Skogskatt, vilket är felaktig stavning.

Det har blivit "extra viktigt" att skriva den korrekta stavningen eftersom det är jättevanligt att folk kallar sin långhåriga huskatt för norsk skogskatt bara för att den är långhårig. Förr var det vanligt att man kallade långhåriga katter för perser, och ibland hör man fortfarande folk säga "åh, det måste vara perser i den där va?" om en långhårig huskatt utan någon som helst iblandning av perser. Men numera är det mycket vanligare att folk säger att den långhåriga huskatten utan rasinblandning är norsk skogskatt eller i alla fall norsk skogskattblandning. Felaktigt, men väldigt vanligt. Värst är det när folk säger att dess katt är Norsk Skogskatt men att mamman kan vara korthårig "bondkatt" och pappan är okänd - då är det omöjligt en Norsk Skogkatt.

Rasen heter alltså Norsk Skogkatt, och inte Norsk Skogskatt eller Norskskogskatt.

dagdrivarn
0

Men snälla, hur kan du få det till att jag ironiserar?

Jag skriver ju bara faktum och försöker få huskattsuppfödarna att verkligen förstå! Man kan inte fortsätta avla om det finns ett överflöd och det gäller oavsett ras! Och visst är huskatten raslös det var just därför jag kallade den "ras" inom situationstecken för att det inte är en ras i den bemärkelsen utan bara ett uttryck för att jämföra i just detta sammanhang!

Den där länken innehåller en massa felaktigheter!

Det står att huskatter av naturliga skäl inte har lika många nedärvbara sjukdomar som raskatter, det är HELT fel! Det finns raser som har mer nedärvbara sjukdomar än huskatten och det finns raser som är mycket mer förskonade från de samma. Bortsett ifrån det så är det extremt mycket vanligare med navelbråck och svansknick på huskatter än vad det är på raskatter då raskatterna har förbund som reglerar förbud mot avel på katter med navelbråck, något som inte tas hänsyn till alls inom huskattsaveln. Svansknickar avlar de flesta uppfödare inte på eller mycket restriktivt på, vilket inte sker inom huskattsaveln. HCM som finns hos de flesta raskatter är också mycket utspridd bland huskatterna samma gäller HD, jag vet huskatter som fått avlivas pga sina svåra smärtor, andra som blivit tagna för aggressiva och lynniga när de bara haft ont. Hur det ser ut med t ex PRA och PKD vet jag inte men jag misstänker starkt att det finns i ungefär lika stor omfattning. Skillnaden är att hos raskatterna försöker man bekämpa dessa sjukdomar hos huskattsuppfödarna inser man inte ens att de finns och om man inser det så gör man som strutsen och kör huvudet i sanden.

Jag vill fortfarande hävda att det spelar ingen roll om man vill föda upp raskatt eller huskatt, oavsett så måste man ta hänsyn till marknaden. Finns ett överflöd av just din sort, ja då får man helt enkelt backa och vänta tills marknaden ser bättre ut! Jag hör ofta, ofta ofta uppfödare som håller igen och låter bli att ta kullar för att det går trögt på marknaden. Hur ofta hör man en huskattsuppfödare som gör samma sak? Jag har då ALDRIG hört någon säga att jaha oj är de så många, jamen då väntar jag med att ta kull till marknaden har blivit bättre, utan alla blir förbannade och anser att det är deras rättighet att ta kull på sin hona oavsett hur det ser ut!

S*Dagdrivarn Maine Coon

Sweetelle
0

#76 Det jag undrar över var den magiska gränsen för en sort går. Om just sorten som är född hos mig inte har en mättad marknad så har den inte det, bara för att det finns mängder med huskatter så spelar det ju ingen roll.

Du vill inte att siameser och main coon-uppfödare skall ta ansvar för varandras katter, huskattägarna skall däremot göra det. Därför undrar jag över var den magiska gränsen går. Tydligen är det registrerade raser som gör att vissa kattägare inte har ansvar.

Kanske är ansvarsfrihet man betalar för när man köper en dyr katt. Vi andra med billiga katter får betala med att det är vårt ansvar att det finns så många katter.

[Liinda]
0

Vi eller jag kanske jag ska säga betalar gärna det ansvaret för att vi bryr oss om dom hemlösa och väljer att hjälpa dom, istället för att se det som en rättighet att avla på sin katt. Alla mina katter är kastrerade och det med respekt för alla hemlösa som springer ute och fryser och även med respekt för mina katter, för att gå igenom en kull med ungar är knappast kull för dom.

dagdrivarn
0

Visserligen är jag inget geni på matte men jag kan åtminstone få ihop att det är helt åt h-vete skevt i matematiken när det gäller huskatter resp. raskatter så oavsett vilken sort du föder upp av huskatter så ÄR marknaden mättad!

Siffrorna där då mörkertalet på antal huskatter är stort och det med absolut största sannolikhet är ÄNNU fler är alltså.

1,2 miljoner katter i Sverige.

100 000 Raskatter oavsett ras

100 000 Hemlösa huskatter (här är mörkertalet enormt)

1 000 000 huskatter (med största sannolikhet många fler).

S*Dagdrivarn Maine Coon

Sweetelle
0

Skulle alla som skaffat en raskatt istället skaffat en hemlös katt skulle det inte finnas några hemlösa katter enligt dina siffror.

Imasy
0

jo, fast riktigt så kan man ju inte räkna heller.

Sweetelle
0

#81 Varför inte? För att de med raskatt aldrig skulle kunna tänka sig att ta hand om en vanlig huskatt istället?

Antagligen skulle en liten minskning av hemlösa katter göra stor skillnad då de hemlösa katterna kan få ungar som överlever och då också blir hemlösa.

kattassen
0

#80 Nej men om alla som tänker avla på sina huskatter hade flyttat hem exempelvis en hemlös kattunge från ett katthem hade den platsen kunnat utnyttjas för en annan kattunge som exempelvis bor under en buske ute i kylan istället.

Vilket i sin tur gör att överskottet av huskatter minskar och således bidrar detta till att den även mättade marknaden på sikt minskar. Det är väl det man strävar efter.

Om, och att, raskatter får ha sin marknad bedömer jag inte som likvärdigt i denna diskussion. Här gäller det att begränsa antalet huskatter i Sverige som är på tok överdimensionerat. (Bara att läsa alla Blocketannonser och alla katthemmens omplaceringssajter)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.