Är min katt en Europé?
Äntligen tog jag tag i att försöka få ett ägarbevis på Findus som flyttade hit lite hastigt och lustigt för ett tag sen. Jag sökte på hans örontatuering på skk:s hemsida och där står det att han är europé.
Det måste ju betyda att han har stamtavla och allt? Finns det något sätt att få fram den eller söka upp hans uppfödare?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Mest troligt är att den som märkte din katt har dålig koll på vilken ras din katt är.Har du ingen stamtavla på honom så är han till 99% säkerhet en huskatt.Många veterinärer skriver europé men menar korthårig huskatt.
Stolt ägare till tre La permer
Okey, eftersom vi inte har några papper finns det inget sätt att veta säkert.
lurvponnyn.vimeddjur.se
det kvittar väl vad han är? I dina ögon så kommer han ju snart bli en av de finaste katterna som finns
. Det blir ju så när man får katt
. Se bara till att rätt ägare (som jag tolkar är du) kommer att stå reggad på katten hos skk
Ja det är klart som attan att jag gillar honom för den han är vare sig han har stamtavla eller inte. Jag tar illa upp över att du kan tro något annat.
Eftersom jag tycker om honom hade det också varit roligt att kanske veta något om hans föräldrar, bakrund och att han kanske till och med kommer från en uppfödare. Därför tyckte jag att det var lite roligt att se att det stod europé efterson ett litet hopp om att kunna ta reda på dessa saker tändes.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Visa foto på killen, det vore kul att se honom
Ska se om jag kan skaffa fram ett, hittade faktiskt en europé uppfödare i Båstad. Findus kommer ju från Båstad. Tänkte maila och höra om hon vet något.
lurvponnyn.vimeddjur.se
På våra katters vaccinationskort står det europé men dom är huskatter. Vi bor dock i finland men har svårt att tro att det är sådan stor skillnad på veterinärers tänk.
Kanske går att luska lite i Pawpeds också. Vet du när han är född?
Jag har träffat många veterinärer som anser att huskatter är detsamma som europe ;)
Men "roligast" var nog ändå en veterinär som ansåg att en långhårig huskattshona jag hade var en europe ;)
#9 Vad är pawpeds för något? På skk står det 2002.
#10 Jag trodde veterinärer visste att det var en egen ras, vad konstigt!
Ja en långhårig katt som Satan får man alltid frågan om vad det är för ras, men europe har ingen gissat på än ^^ Jag brukar stolt säga att han är huskatt.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Det är bara något år sen Agria tog bort rasen långhårig europe från sin hemsida.
#4 TS menade inte alls så ju
katten är jättefin!
Hejsan.
Maila dem och fråga om de inte kan skicka en provpåse. Jag tror att vi fick det innan jag började med det fodret.
/Eva
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
# 13 Kanske inte men bara för att jag ställer en fråga så betyder det inte att jag är missnöjd med mina djur. Att skriva så antyder ju bara det vilket gör mig sårad…
lurvponnyn.vimeddjur.se
# 15 Du har jätte fin kisse,
Lite OT.. Det är lite kul.. varje gång någon frågar om det kan finnas en ras i sin katt, så får denne svaret: Vad spelar det för roll? Du har ju en underbar huskatt ändå! Bara för att den är långhårig behöver det inte vara ras osv..
Men det kan ju vara så att det finns en ras, eller att det är en renrasig, stamtavlan har kommit på villovägar eller att man helt enkelt bara vill veta mer om sin katt. Tycker att det är lite taskigt att ifrågasätta varför man "vill" och "tror" att det ska vara ras i sin katt.
#17 Precis så jag kände! Hade inte en tanke på att han skulle vara någon ras alls förrän jag såg att han var reggad som europe och tänkte att man kanske kunde ta reda på mor om det.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#17 +TS
jag skrev bara att trådskaparen kommer att tycka att hennes katt är den finaste som finns, jag förstår inte ens hur det kan misstolkas.
Har själv haft flera huskatter/bondkatter och inte har de varit mindre värda för mig än mina katter som har stamtavla. När du tar in en katt i ditt hus och du ger den ditt hjärta så kvittar det om det är en champion eller en bakgårdskatt för i dina ögon kommer den att vara den finaste kissen som finns.
ÄR DET INGEN SOM FATTAR?
#19 Det jag skrev i #17 är de svar som ges på många forum så fort någon vill veta mer om sin katt. Och du gav ett sådant svar tycker jag. Varför skulle det kvitta vad katten är? Det kan vara viktigt för ägaren att få svar på de frågor man har.
Det blir lite tradigt att alltid läsa, att din katt är ju världens finaste ändå osv. Då är det bättre att komma med info som kan hjälpa ägaren att finna svar på sina frågor. Det är ju det TS vill.
Ingen som sagt att en annan katt är värd mer än en annan, men att säga att det kvittar, det är lite väl tycker jag..
En annan gång kanske du har en fråga om din katt, och då vill du nog inte ha svaret att det kvittar.
Jo, jag fattar, men du behöver inte skrika för det?
Det vore jättekul om någon hittade något på sin katt, vem vill inte veta härstamningen om det går att få info om det?
Så jag hoppas att du TS får svar på dina frågor. Vilka de än blir! Tycker för övrigt att katten ser ut som en Europé faktiskt..
"#20 bara för att en katt ser ut som en ras så behöver den inte tillhöra den rasen
kändes som ni faktiskt inte läste mitt inlägg utan bara tog något ur luften så jag "skrek"´so what? Inte viste jag att det var kontroversiellt att i kort skriva att en katt oavsett härstamning kommer att ses som världens finaste katt av den som har privilegiumet att ha den som husdjur. Det tycker jag säger mer om er än om mig.
Jag skrev det som att jag förutsätte att trådskaparen redan viste det + att jag ville påminna henne att ändra så att katten stod reggas på henne och inte på sin förra ägare, jag menade inget illa ber om ursäkt.
Antar att ingen av er någonsin anv smilies
#21 Okey om vi säger såhär, om jag ber om ursäkt för att jag tog illa upp för något jag inte borde ha gjort, ber du om ursäkt för att du förmulerade dig lite osmidigt? Eller ska vi bara fortsätta att vara irriterade över en sån här liten småsak? :)
Jag är numera ägare till Findus så den saken är ordnad så jag kan försäkra.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#21 Nej, jag sa att den såg ut som en Europé, inte att den är en sådan..
Visst skrik på du, om det känns bättre..
Jodå, jag använder smileys. Men bara då jag känner för det och när jag tycker att det passar. Och det gör det inte nu..
#22 bad ju om ursäkt redan i förra inlägget ju,,,,,(#21)
#23 Menade mitt första inlägg som hade smily, lade till den för att det inte skulle bli missförstånd som det nu iaf blev
Det är texten man läser, sedan om det är en rolig gubbe efter, det gör ju detsamma. Men nu avslutar ialla fall jag här.
#26 När man ser så fina katter på bild så kan man ju inte bli annat 'än på gott humör
.
katten till vänster är ju i alla fall ingen vanlig huskatt,är dom syskon så är den andre det inte heller,,,men den till vänster är ju långhårig med yvig svans och förmodligen blandnig mellan huskatt och skogkatt,,skit samma för jätte vackra är dom och pälsar som blänker som solen i Karlstad,,kram från Svenssons matte
#28 Vad är en "ovanlig" huskatt då?
Spelar ingen roll om det finns en ras i, det är huskatt ialla fall.. Själv förstår jag inte "blandning mellan huskatt och skogis" Vad är huskatt i detta fall? Det kan ju vara precis vad som helst. En blandning av MCO och NFO, eller kanske Perser och Birma osv..
Varför tror du att det är en skogisblandning?Syskon kan de ju vara eftersom att det mycket väl kan födas både långhåriga och korthåriga katter i samma kull.Om den ena föräldern är korthårig och den andra långhårig eller om båda föräldrarna är korthåriga men bär långhårsanlaget.
#28 Kan vara och kan inte vara, jag hävdar bestämt att han är en långhårig huskatt eftersom jag inte har en aning om hans ursprung. Han är en hittekatt som har bott i min kompis garage innan jag fick möjlighet att ta in honom i vintras han är förmodligen född någon gång under 2009.
Findus däremot är född 2002 förmodligen någonstans i Båstad då han har bott där i hela sitt liv innan han kom till oss. Först bodde han hos ett par sedan när de skulle flytta (vet inte när) så fick min systers kompis morfar honom. När morfadern i våras gick bort så skulle antingen vi ta hand om honom eller så skulle han avlivas. Vi tog såklart hand om honom!
Jag har hela tiden trott att han varit huskatt och inte tänkt mer på det förrän att jag såg att han var reggad som europe.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Fast din katt är väl inte registerad som Europe utan vetrinärn har skrivit europe på ID pappren.Hade han vartit en reggad EUR så hade det funnits en stamtavla på honom.Han är en vacker och unik huskatt.
Men visst, det har hänt att stamtavlor kommit bort på katter. Det har man ju läst om ibland, att det faktiskt har gått att spåra vissa katter till en uppfödare, inget konstigt med det.

#28 Bara för katten är långhårig så menar det inte automatiskt att den är en Norsk Skogkatt. Det är långhårig huskatt helt enkelt :P
#32 Det står på skk att han är europe, det är det enda jag vet om saken. Kan man ta reda på om han är regristrerad som europe någonstans?
Eftersom alla andra hans papper har försvunnit mellan alla hans ägarbyten så vet jag ingenting om honom.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#35 Har du kontaktat uppfödaren i Båstad?
Har inte gjort det än, ligger på min "att göra lista".
lurvponnyn.vimeddjur.se

Herre Gud!!! att det kan bli ett sådant tjafs om man råkar skriva vanlig huskatt,,,ursäkta så mycket,,ingen vanlig bond katt då!!!! det är för övrigt också så att katten kan vara parad med flera katter än en,så att någon blir långhårig och andra inte är inget konstigt,,, alltså mer än en pappa till samma kull.sedan kvittar det väl om eller vad katten är,,har man skaffat den är det väl för att man vill ha den oavsett vilken ras?
#39 Har du läst hela tråden så har du sett att tjaffset är utrett sedan länge och vi har höjt stämningen i tråden. För övrigt så står det att katterna är allt annat än släkt med tanke på att det skiljer 7 år på dem.
Jag har inte mailat uppfödaren än, har hft annat för mig och så viktigt är det ju som sagt inte.
lurvponnyn.vimeddjur.se

#40 är den idmärkt borde det ju stå vad den heter? du får inte ut något av det? är det en raskatt brukar hela namnet stå med och även förre ägaren så du kanske kan forska så?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus