hur tänker folk egentligen... :(
ja, nu läser man återigen på annat forum om nån dåre som skaffar katt efter katt när de går åt på vägen utanför gården… 8 katter på 4 år är så hemskt så man vill bara sätta sig och gråta! ingen som helst respekt för dessa små missar som blir mos på vägen…
anledningen, de vill ha musjägare på gården… ne… jag mår nästan illa över respektlösheten! hur kan man vara så egoistiskt och fullständigt ointresserad av att hitta andra lösningar!
usch… kände att jag bara var tvungen att få ut set så jag inte skriver från hjärtat till henne… blir inte så himla många fina ord då nämligen…

Fattar inte varför folk inte kan ta ansvar för sina katter genom att ge dem en stimulerande miljö inomhus.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

eller i alla fall masar sin tjocka rumpa ur tv-fåtöljen och följer med ut!! eller bygger en rastgård! jisses… intelligentaste djuret på jorden.. jo tjena…

#2 Låter hemskt detta hur man kan vara likgiltig till att katt efter katt blir till mos på vägen. Därmot tycker jag nog att man ska vara försiktig med att skriva att det är tjocka personer som missköter sina katter. Jag vet många som är tjocka och har katt och sköter dem exemplariskt! Finns ingen som helst garanti för att spinkiga skulle vara bättre djurägare. Förstår att du var upprörd i ditt inlägg, men vill ändå inflika detta eftersom det redan finns mycket fördomar om de som är lite tjocka i vårt samhälle.

#3, fast jag skrev inte att någon var tjock, och jag skrev verkligen inte att det var tjocka personer som missköter sina djur. när jag skriver att någon har tummen mitt i handen menar jag ju inte att personen faktiskt har en tumme mitt i handflatan, eller att jag faktiskt gav en person "en känga" när jag skällde ut dem. att använda uttryck som "tjocka släkten" borda vara lika illa eftersom det är nedvärderande att tro att en hel släkt måste vara tjock :P tycker du gör en höna av en fjäder här, för jag har ingenstans skrivit att tjocka människor tar illa hand om sina djur.

#4 Du skrev:
masar sin tjocka rumpa ur tv-fåtöljen
Går ej att likställas med uttryck som tjocka släkten.
Jag försökte påpeka mina åsikter i respektfulla ordalag och har inte haft för avsikt att göra dig sur.
Det är därför jag är emot stallkatter. Blir en påkörd, så införskaffas det ofta en ny som ersättare.
#2 Det låter faktiskt som att de med tjocka rumpor är lata människor som ska masa sig upp ur fåtöljen.
Problemet är inte att de inte tänker utan att de inte känner. Har man förmåga att känna någon slags grundläggande empati utsätter man inte flera djur för sådana risker. Då bankar man upp ett plank mot vägen om man behöver ha katterna ute.
ursäkta^^ men det finns utekatter /stall katter som lever i flera år . och är älskade precis som inne katten är.

#6, visst tycker jag att det är lathet att bara öppna dörren och släppa ut sin katt när 8 stycken redan blivit påkörda… men det är ni som tolkar att lata människor är tjocka, inte jag. själv har jag hört att jag ska masa min tjocka stjärt ur soffan i stort sett en gång i veckan i hela mitt liv… sedan kan ni få sitta och vrida och vända det jag skriver i all evinnerlighet, men jag kan verkligen inte ens med min vildaste fantasi se att jag klankar ner på överviktiga eller skriva att de är dåliga djurägare. den tolkningen får ni stå för själva ^^
#8 De är säkert lika älskade, men varför då inte ha dem som innekatter då istället för att riskera livet på dem? Och det finns råttfällor att använda istället för stallkatter.
#10 jag tycker att ett djur som är rovdjur ska få bestämma själv. men jag har själv en innekatt… och skulle DU tycka om att vara inne hela dagarna och sen kanske vara ute i en bur eller i koppel? och mammas katter är inte stall katter! dom får vara ute och inne, plus dom lämnar aldrig gården för det finns kmt för dom där =P
Det är väl inte främst råttor stallkatten ska hålla undan, katter ger sig ganska sällan på råttor. Dock är katten faktiskt det mest effektiva vapnet mot gnagare. Man kan göra mycket för att göra stallet/ladugården mindre attraktiv för gnagare men till syvende och sist är katten det bästa vapnet.
Dock bör ägaren självklart se till att katterna inte knatar ut på en kraftigt trafikerad väg i närheten.
Du tycker alltså att hundar ska få bestämma själva också?
Asså, jag förstår verkligen inte. Mina katter är som mina barn och jag vet inte vad jag hade gjort om nånting hände dom. Tycker verkligen det är helt fel att skaffa katt bara för att få bort möss. Ännu en gång visar det att kattens status borde höjas. Dom troligtvis inte skicka ut en hund hur som haver till exempel. Katter är för mycket "slit och släng". Musfällor is da shit!
för det första snackade vi inte om katter? och för det andra. hundar har lika stor rätt som alla andra. visst en del kanske har så pass stor ute gård att dom kan springa och så hur mkt dom vill men en del ger bara sina djur (katt ex) bara en så pass stor yta som dom tycker men men det är vad jag tycker.. och! man kan inte bara släppa dom ut visst. men dom behöver f*n inte bara vara inne eller bara vara ute eller bara i en bur/gård, och stallkatter är bara ett ord. och det finns folk som har ute katter och inte har nån "gård" eller "stall" som katten kan jaga i. men alla gör som dom vill.
Stallkatter är ofta mycket uppskattade eftersom de sköter en viktig uppgift på gården. Många av dem är även väl omhändertagna av sina ägare.
Jägare som ägnar sig åt drivjakt skickar ut sina hundar "hur som helst". Jag är uppvuxen med jakthundar och nej, de hade inte införskaffats om vi inte hade haft jägare i familjen. Visst införskaffas även hundar "enbart" för att utföra ett arbete och visst släpps de ut "hur som haver" under jakten, men det innebär inte att de inte är väl omhändertagna djur.
Ursprungsfrågan behandlar dock högst oansvariga kattägare eftersom de låter katt efter katt gå sitt öde till mötes på en trafikerad väg och det är självklart inte OK.
Jo, vi snackar katt men du började snacka rovdjur och hunden är lika mycket rovdjur som katten och de anses i allmänhet inte ha samma rätt som katten att göra precis som de vill utomhus.

#14, har också träffat utekatter som har det bra, men när man skaffat 8 katter och alla blivit påkörda på 4 år, alltså 2 katter om året är det bara sjukt. då har det gått för långt och då ska man över huvud taget inte ha katt. man behöver inte heller ha katten i sele (jag har inte det) för att utevistelsen ska vara bra. är man bara med katterna ute hinner man stoppa dem i god tid innan de knatar ut på vägen. om så bara en katt dör på vägen är det en katt för mycket, och då skaffar man sig inte ytterligare en, och ytterligare en, och ytterligare en…
För mig spelar det ingen roll om stallkatten har en "uppgift". Den är utomhus. Och att skaffa en katt bara för den skull, det är väl knappast att höja statusen. Tycker jag. Det är lika illa som att ha en utekatt. Som jag ser på det, för enligt mig finns det ingen anledning att ha katten utomhus.
#14 Stallkatter bara ett ord? Ja, för mig betyder det att katten bor i stallet. Och ofta är införskaffad enbart för det, att hålla reda på råttor i stallet.
Jag tycker för övrigt att det är märkligt att man kan vara motståndare till utekatter, men tycker att det är helt ok att ha stallkatter, när alternativ finns. Vem låter en hund bo i ett stall? För att vakta menar jag, det är ju en uppgift..
Ja när det är 8 katter på 4 år så borde man tänka om. :/ Då bor man knappast bra till alls.
#19 Kanske någon som tycker att sånt händer med stallkatter, och skaffar sig en ny.. jag ser gärna en lag som säger att alla katter ska bo/vistas inomhus.

#20 Nej de behöver inte bo/vistas inomhus, det får det att låta som ett fängelse, men kontrollerad utevistelse är en bra grej annars ;)
Att hålla stallkatt på ett ansvarsfullt sätt höjer absolut kattens status och det är ofta högt värderade katter som sköts om och tycks om precis som vilken sällskapskatt som helst.
Allt kattägande som visar på god omsorg om katten är statushöjande.
Vad TS beskriver är dock inte god omsorg.
#21 Jag tror att även du förstod vad jag menade.. självklart kan man ta ut dem i sele.
#22 Där har vi olika åsikter. Katter som får/ska bo i stall eller annat uthus tycker jag är fel.

#18, vet int eom du vände dig till mig när du sa att hundar inte har uppgifter i stall. nej visst, kanske int ei stall, men gårdshundar är fortfarande inte helt ovanligt. hundar som bor uteoch vaktar gården. de går fritt, eller spenderar nätterna i gård eller kedjade.
finns även hundar som går hela sina liv ute bland får i flockar i vargrevir. de tas inte in utan bor med fåren som sin flock och jagar bort rovdjur. finns även i Sverige, och kommer antagligen bli fler.
självklart ska djur hållas med bästa omsorg, men jag tycker helt ärligt att där djuret fyller en funktion, om det inte betyder att det riskerar djurets liv (som det gör i mitt första inlägg), djuret får rätt mat och uppmärksamhet ser jag inget problem med det. katten fyller en viktig funktion som inte går att fylla med fällor alla gånger.
#20 Finns dom som kan hålla stallkatter på ett mycket bättre sätt och som inte utsätter katt för katt för det där.
Alla stallkatter jag känner har fri tillgång till stallägarens hem.
#24 Nej, det var till #15.
#26 Det har inte många av dem som jag vet. Men hursomhelst, jag är emot stallkatter/utekatter öht. Men man får respektera andras åsikter..
Så alltså en katt ute på landet (Stallkatt) ska inte få gå utanför dörren för det kanske kommer en bil eller ett lodjur?
Den ridskolan jag besökt med mina bekanta som rider används för att hålla skadedjur borta och vara till sällskap för hästar och människor och sen har de fri tillgång till klubbstugan så förpassade till att sova ute är de ej.. ja jag tycker det är synd att dom inte får ett boningshus att vistas i men dom sover på hästryggar, på loftet och verkar trivas väldans bra. Sen är det även folk där nästan dygnet runt för ibland sover ryttare över i stugan.
Tycker det inte är SÅ illa pinkat..
Visst, det är många som reagerar på utekatter och att de inte har någonstans att bo eller sova.
Jag tror nog att det handlar om sunda förnuftet.
Hade jag haft stall/bondgård så hade jag tänkt följande:
Är mina katter säkra från bilar (närliggande vägar) eller traktorer (ute på fälten) ? Kan jag bygga något eget krypin som de kan vara själva i, och sova gott i värmen, såsom ett eget hus som är inbyggt i ladugården/stallet?
Jag vet inte, men det hade varit min tankegång… Naturligtvis hade jag haft vaccinering, försäkring, kastrering och fästinghalsband på katten… Allt för att den skulle ha det så bra som möjligt…
Det är bara min första tanke när jag läser inlägg och era kommentarer…
Ha en trevlig kväll!
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
#29 håller med dig.
Katter tycker jag i första hand är till för att vara ute om möjligheten finns, dock skulle jag ej bo i en trafikerad by eller en stad.
Njaej… Jag håller nog med dig där. Vi bor väldigt avskilt från större vägar och liknande, men vi har järnvägen precis bredvid oss… Jag hade inte klarat av att ha katter som springer ute "hur som helst" här… Iofs är de duktiga på att höra faror på avstånd, men jag tror att det är en del katter som har fått gå via "Regnbågsbron" för att komma över rälsen, så att säga…
#31 Aha, min far har ett järnväg precis bredvid sitt hus med utekatter och de korsar knappt ens rälsen för dom anser att det är läskigt för den där stora brummande saken man hör på långt håll.
Okej, det är ju jättetur i så fall… Jag har sett några gånger, när jag skulle ta tåget in till stan, att det har sprungit katter på spåret… Men, de kanske sticker iväg när de märker vibrationerna i rälsen…
#33 de kanske är ovana och kommit på villovägar och stannar till och blir mer nyfikna än förskräckta? Jag vet inte men det kanske är så.

När man bor vid en väg så ska man inte släppa ut en katt. Vi hittade en överkörd katt som var mosad på bakdelen. ilfart till veterinär för att ta bort den. Sedan får vi höra att det var en av veterinärens katter. dessutom har flera dött på samma sätt. då tar man inte sitt ansvar.
Usch säger jag bara, kan de inte tänka längre än näsan räcker? en katt fattar inte vad en väg är.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#35 råder dig att inte gå till den veterinären igen 
Gubben som TS beskriver borde skaffa en terrier då dem ska vara bra på att ta möss å andra äckliga små djur ;)
Och alla våra gamla kattar har vart ute katter, och just nu har vi 1 ute katt hos pappa och 1 innekatt hos mamma.
Hade 1 katt som blev påkörd, men det är för vi flytta till andra sidan E18 och katten försökte springa över :'(
Men alla dem andra katterna har mått bra, hade 2 sjukdomar + 1 sår efter slagsmål som behövde vård som dem drog på sig utomhus men efter vård så blev dessa kattar bra.
Kan även tillägga att alla katter, även innekatten, är/var kastrerade ;)
Skånsk gårdshund ska tydligen vara avlad för att ta råttor.

#21 Ja jag förstår, men just det uttrycket du använder dig av upplever jag får folk att tro att ens katt aldrig någonsin får gå ut, det är därför jag ville förtydliga.
#39 Du upplever att folk tror? De allra flesta vet att många katter kan tas ut i sele. Kontrollerad utevistelse är ett uttryck som jag inte gillar.
Man rastar katterna helt enkelt. Eller så har de tillgång till en nätad rastgård med tak.
#40 det gillar inte jag, katter är ett vilt djur som kan springa fort, klättre och jaga, och bör få göra det, vilket den inte kan med en sele…
Samma anser jag om en hund, en hund bör få springa fort och röra sig fritt, gärna i terräng, utöver den mentala aktiveringen.
Varför strävar du efter ett så onaturligt beteende som möjligt? Vill vi inte ha det så naturligt som möjligt för våra djur?
Jo, så naturligt som möjligt utan att göra skada på vår omgivning. En gissning från min sida: 1,5 miljoner lösa katter i Sverige skulle göra en betydande skada på smådjursfaunan (och nu har jag inte ens nämnt den materiella skadan så många lösa katter skulle kunna orsaka).
I Australien beräknas tamkatten, pga. sitt natuliga leverne, vara medskyldig till utrotning av 7 arter.
Jag tycker som sagt att det kan vara befogat med utekatter på grådar som behöver skadedjurskontroll, men i övrigt nej.

#41 måste fråga .. dina chinchillor, kaniner, marsvin,ödlor och fiskar varför måste de vara i bur medans katterna ska vara fria? De djuren var ju vilda från början också eller har jag helt fel?
Katten har blivit domesticerad precis som hundar, fåglar och alla andra djur vi har hemma.Men det är bara katten som ska få springa runt och vara "fri" medans tex många fåglar sitter i sina små burar. de har ju större ytor att röra sig på egentligen då de använder höjden med.
Något att fundera på kanske?
#42 Smådjursfaunan är ganska för stor och förökar sig otroligt snabbt, pga att vi utrotar så många rovdjur då dem gör skada på våra tam djur är smådjur ett stort problem, tex när antisimex får gå in i hus å stallat å utrota dessa sk.a skade djur, hade dem haft nog med föda i skogan hade dem inte sökt sig in mot husen, men pga att dem är för många i skogen måste dem söka sig in mot hus för att hitta föda och överleva. Katterna är en av dem rovdjur som kan hjälpa till att hålla smådjurstammen i skick, det är en balansgång ;)
Ja för där är dem vilda och förökar sig hur som helst, det jag anser ju att det är en självklarhet att alla tamkatter som går löst ska ha idmärkning som chip eller halsband och ska vara kastrerade, en sån lag kanske vora nåt?
Vi har perodvis smådjurs problem i vårt villaområde! Och här har vi tamkatter går ute som kan ta dessa små djur. Det finns skadjurs problem i centrala stockholm, där kan man inte ha ute katt dock som kan hålla ner detta problem.
#43 Alltid kommer någon som du ;)
Chinchillorna var nära att utrotas i det vilda pga att människan jaga dem så hårt för deras päls, skulle vi inte hålla dem som sällskapsdjur och föda upp dem till päls skulle dem idag vara utrotade i det vilda för folk skulle fånga in och tämja ungarna och döda dem vuxna för pälsens skull.
Kaninerna skulle föröka sig hej vilt och bli för många och människan skulle börja skjuta ihjäl dem och elda med dem för att få värme till husen, det händer i stockholm om jag inte mins fel?
Marsvin, fiskarna och ödlorna klara inte vårt klimat, skulle bli sjuka och dö.
Skulle katten vara vilda skulle dem riskera utrotning pga att dem skulle härja fritt och ta tam djur och förstöra och föröka sig hej vilt. Så då skulle nog sverige göra som australiebnm ställa ut kattgift…
Sen måste man inse att dem är helt olika arter, mina kaniner och marsvin fattar inte att det är är deras revir och det är hitt dem ska gå för att få skydd. mat och värme, dem skulle bli förvildade.
Men min katt kan gå ut, röra sig fritt och överleva! Mina andra djur skulle dö, antingen pga kyla, sjukdom eller att dem åt nåt giftigt! Eller pga att människan döda dem med vilje!
I stallet hade vi en shettis sprang löst på gården, och dem har även haft en gris springa löst, båda dessa rymde jämnt ur hagarna så till slut fick dem vara lösa ;)
Och är jag i skogen där mina hundar inte kan skrämma någon hundrädd person så har jag dem också lösa, och det finns folk som har sina kaniner och marsvin lösa ut.
Mina andra djur ger jag ett så naturligt liv som möjligt till och håller dem ju inte inne "bara för att", utan gör allt jag kan för att det ska bli naturligt. Samma vill jag göra för katt och bor jag så katten kan gå ut får den göra det.
Och personligen anser jag att katten är smartare! Katter är erhört smarta och anpassningsbara.
Och nu hoppas jag vi kan lämna mina övriga djur då det inte handlar om det…
"Kaninerna skulle föröka sig hej vilt och bli för många och människan skulle börja skjuta ihjäl dem…"
Det är precis så det är med katterna idag.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#45 ja men katterna, speciellt hanarna är lättare att kastrera än en kanin.
Små djuren löper stor risk att dö under kastrerning, och svårt att hitta kunnigt folk som kan kastrera smådjur, katter är ganska vanliga att kastrera och går nästan alltid bra.
#46 Spelar ju ingen roll hur lätt eller svårt det är när det inte görs.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#47 jo, som jag sa, borde det övervägas att det ska vara lag på att katter som ska gå ute utan uppsyn ska kastreras.

#47 så är det ju.
#44 Tycker fortfarande det är konstigt att just katten ska klara sig själv ute. Att katter är smarta kan man ju diskutera. då skulle väl ingen katt hoppa ut rakt framför en bil?
Sedan kan man ju fundera på varför inte raskattsägare släpper ut sina katter. 
#49 Våran katt kollade sig t.o.m över vägen innan hon gick, nästan som en människa ;)
Och jag förstår inte heller varför, men jag har studerat mina katter när dem vart ute å dem är uppmärksamma och röra sig smidigt i takt med trafiken och folk.
Min hund hoppar jämfota framför bilden när morsan kommer hem av lycka, inte riktigt nåt jag skulle släppa löst ;)
Och mina katter har aldrig hoppas ut rakt framför en bil, men jag kanske har haft tur att haft erhört smarta katter?
Det undrar jag med, kanske beror på att pälsen blir ganska förstörd av all lera och smuts vilket gör att dem blir fula i pälsen å går sämre på utställning?
min syrra i lägenhet i v-rås i stan, inte sånt bra ställe att ha katten lösVi har ju en inne katt, men det är för att han på vardagarna bor med på. Han tar alla chanser han får att smita ut, han vill verkligen bara ut, och har lyckats rymma ca 4 gånger, vi har letat som galningar utan att hitta honom men varje kväll så sitter han på trappräcket, oskadd, smutsig och glad å väntar på att få komma in i värmen och få mat :) Så dem kan klara sig ute ;) Och den senste gången han smet leta vi inte utan inväntade kvällen, och där satt han :)

#50, tror du haft tur :P satt och räknade på Agrias dödsstatestik för katt för inte så himla länge sedan och summan blev chockerande. en katt i sverige dör varannan timme på vägen! det är den utan tvekan vanligaste dödsorsaken för katt.
mina raskatter är inne fast jag inte ställer ut alls. jag hänger med dem ut på promenix. de går inte i sele utan får strosa fritt. jag kan dock stoppa dem om de får för sig att ta en tripp över vägen…
#51 ja men sen är ju dem puckorna som TS skriver om inräknnade där :P
Jag har/har haft totalt 8 katter, 1 som dött ute, han dog pga flytt. Alla andra har mått bra och levt sina liv tills dem blev gamla å sjuka, eller lever än ;)

Asså jag bor på en gård vi bor ca.100m från en väg och vi har 3 utekatter som får komma in när de vill men de är ute på natten, de kan gå ner i våran källare på natten eller gå och lägga sig i höet i ladan,
vi hade en katt hon var helt utekatt och hon blev 16år och dog av ålder hon levde ett underbart liv hon, hon var aldrig sjuk hon gick på jättelånga promenader varje vår men kom alltid hem igen och hon som alla vår andra utekatter är rädda för bilar och vägen.
det var nån som skrev om att om hon skulle ha utekatter så skulle hon fixa så att det inte körde några traktorer och att katten hade nånstans att sova,
herregud en katt kan sova i hö den kan sova vart den vill, jag tror att katten själv hittar ett ställe där den känner sig säker. och om katten inte är döv eller otroligt korkad så flyttar den på sig om det kommer en traktor. och katter gillar att fånga möss är det ingen som har tänkt på det? massa skriver åh fattar inte hur folk kan skaffa katt för att bara låta den fånga möss i stallet?? ja katter gillar att jaga och de gillar att äta möss!!!!!
Men här är verkligen allt svart eller vitt!
Alla som tar väl hand om sina stallkatter- bra gjort! varje kisse behöver ett hem. Alla stallkatter har det inte dåligt, precis som att alla innekatter inte har det bra!
Katter som bor utomhus, i stall, kan leva ett bra liv trots att de inte får vara inne och gosa med matte eller hussa när den vill. Katter som lever inomhus, som inte får jaga möss och bara följa med ut på promenader i koppel kan också leva ett bra liv.
Varför måste alltid det ena utesluta det andra här inne? De som står upp för utekatterna förfasas över innekatter som inte får ströva fritt och jaga det dom vill, medan de som tycker att alla katter borde vara innekatter förfasas över tanken på frigående katter och risken att de dör. Så länge katterna mår bra är väl varje hem värdefullt i dagens samhälle med tusentals hemlösa katter???
#53 Slutligen kan jag väl tillägga att man faktiskt kan köpa ormmats-möss på djuraffären att ge sin katt. visserligen är musen död, så den slipper ju plågas i en kattlek, men minst lika uppskattad. när katten lekt klart äts musen upp. Jag har innekatt och har löst det så enkelt!
Sen så ja, katter gillar att fånga möss ute. De gillar även att mysa inne, ha en varm plats att sova på, ha en matskål med god mat och en människa att ty sig till. För mig finns det andra aspekter än just jakten på levande föda som går före när det gäller min katts välmående. Jag kan se när min katt mår bra.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#54 då måste jag ju tillägga att det finns ju rena sällskaps katter som går ut och kommer in när dem vill å får kel, mys och mat i skål ;)
Så bara för dem är ute betyder det inte att dem inte får komma in och gosa med matte i soffan framför tv:n, även många stall katter ha tillgång till bostadshuset och gosa med sina ägare ;)
#55 Fast detta handlade ju om rena stallkatter, som enbart bodde ute och var införskaffade för att jaga möss :) Och enligt London999 så ville ju katter bo så för att de älskar att jaga.. Det är där jag anser att det finns andra saker man måste ha med i beräkningen. Framförallt hur man bor och hur katten man har är.
Mina föräldrars katt lever inne OCH ute och jagar möss. Han mår jättebra. Men tror inte han mår bättre än min innekatt just pga musaspekten faktiskt :)
Man kan väl hålla katt på 40 olika sätt. Så länge man kastrerar och ser till att katterna mår bra (och inte låter dom dö då på löpande band), så ser jag inget problem med att man gör på olika vis!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#56 nej, kattens hälsa och välmående går ju först, men sen har vi ju olika åsikter vad vi tycker bäst om, inne eller ute ;)
Jag har inget emot något, stallkatt, ute katt, eller inne katt. Men jag föredrar att ha mina ute, dock har jag ju 1 inne katt just nu, men det e lite sorgligt då allt han vill är att gå ut och träffa grannens katter som springer runt vårt hus, dem brukar sitta å prata med varandra genom fönstret. Och då brukar katten leka med våran valp och dem har skit kul ihop så det är ju inte för han saknar lek kompis :/

jossanH, asså jag skrev att våra katter får vara både inne och ute, de ligger och myser i soffan och har matskål med god mat och de är ute och fångar möss.
Rafflan beskrev våra katter på pricken! :D
#58 Jag svarade på det här du skrev:
"och katter gillar att fånga möss är det ingen som har tänkt på det? massa skriver åh fattar inte hur folk kan skaffa katt för att bara låta den fånga möss i stallet?? ja katter gillar att jaga och de gillar att äta möss!!!!!"
Sajtvärd på Iller.ifokus

ja det är ju bara sanning, men det betyder ju itne att katterna inte kan få vara inomhus och äta annan mat!
Det finns smådjur i vår svenska fauna som är missgynnade/hotade och riskerar att försvinna. Även om rått- och sorkbestånden inte riskerar att ta skada finns det andra. Taiganäbbmusen kan nämnas, endast 9 fynd av arten har gjorts i detta land.
Sedan har vi ett antal småfåglar: sommargylling, hämpling, göktyta, stenskvätta, lappmes, entita osv.
Visst finns det utrymme för lösa katter i tex. stall och ladugårdar, men om alla Sveriges katter släpps lösa kommer smådjursfaunan ta skada. Tveklöst. 1,5 miljoner katter…
Sätt då en bjällra på katten om man är orolig för att den ska ta möss med mera, oftast brukar möss bli iväg skrämda av dofterna från katt och iller.
Förutom att det är grymt att sätta en bjällra på halsbandet på ett djur med så känslig hörsel så funkar det inte. Katterna lyckas ta djur ändå. Jag har dessutom aldrig lyckas få den enda utekatt jag haft att behålla ett halsband på. Han tog sig alltid ur dem (vilket självklart är bra eftersom de om de fastnar ska kunna ta sig ur halsbanden).
allvarligt talat … Många av er sitter här och säger att det är bättre att ha en innekatt än en utekatt "bara för att" den inte ska bli påkörd … Vill ni sitta inne hela livet "bara för att" ni kan bli påkörda ?
Bara för att en katt får vara ute så betyder det ju inte att den inte får vara inne ? Jag tycker inte att man ska ha katt om den aldrig får vara ute. Katten är väl så mycket värd att den ska få vara ute och springa, jaga möss och bara leva sitt liv ? Och detsamma gäller alla djur. Hundar skiter väl inte i en "hundlåda". Det finns lag på att hunden ska vara ute si och så mycket varje dag. Så borde det vara med katter också.
Sen ska man inte köpa en katt som man vet kommer bli påkörd för att man bor nära en stor väg. Men jag tycker inte det är något fel i att köpa en katt för att den ska jaga iväg råttor och möss, sålänge den får samma ömhet och kärlek som andra katter får.
btw det finns inget som heter "innekatt" eller "utekatt". Det heter olycklig katt eller lycklig katt.

#65, du kan få komma och försöka övertala mina katter om att de är olyckliga… tror dock inte de skulle hålla med dig… du kan även försöka övertala morsans katt att den är lycklig ute. han har möjligheten, men vägrar och får panik så fort han är själv utanför ytterdörren.
lika lite som en utekatt fråntas möjligheten att komma in, lika lite fråntas en innakatt möjligheten att komma ut. vi släpper bara inte ut våra katter utan minsta tillsyn. eftersom du ändå jämför med hundar själv, varför släpper vi inte ut hundar ensamma? varför är det koppeltvång nu resten av sommaren? varför låter vi inte en utpräglad jägare som hunden springa ut och jaga harar, kaniner och rådjur? varför ska hundägare tvingas visa respekt för naturens eget lilla BB nu på våren när katten får döda hela fågelfamiljer och ställa till trubbel? hundar avlas fortfarande selektivt på jaktlust, vilket skulle innebära att deras jaktinstinkt antagligen många gånger är större än en katts. förutom det är hunden ett djur som i grunden rör sig över enorma ytor på kort tid, alltid i rask travande eller springande takt. katten däremot rör sig över små ytor och sover i stort sett hela dagarna. så varför ska en katt ha rätten, när den som egentligen är byggd för det är hunden?
och hur gör vi i områden som det jag bodde i innan, där lösgående katter tvingade i alla fall en allergiker att isolera sig totalt för att katten tog sig in i hennes lägenhet varpå hon fick flytta hemifrån tills saneringen var klar? är det rätt? eller för barnen som inte kan använda sandlådan? hundarna som blev attackerade? hur långt kan du dra kattens "rättighet" och samtidigt begränsa alla andra? nej, kattägare är många gånger de mest egoistiska människor på jorden. de visar ingen som helst respekt för människor som inte vill eller kan ha katter. de rycker på axlarna när katten kissar i utemöblerna och ber en använda vattenspruta. nej, det är sjukt och utan mista anstymmelse till respekt för någon.
men som sagt, du får gärna fråga mina katter vad de tycker om att vara olyckliga…

#66 håller med till 100%.
#64 Det är inte bara för att den kan bli påkörd. Läs #66.
Jag tycker katter är värd så mycket så att man inte ska släppa ut dom utan tillsyn. Mina katter får komma ut också, dom sitter inte bara inne. Men för mina gäller det då med koppel.
Hundar släpps ju inte ut hur som helst eller hur? Man har koll på dom.
#65 Har du träffat innekatter? Mina katter mår bra, ena katten vill sällan ut dessutom.
Synd att du ska ha den synen.
#66 ursäkta men vad för hemska katter har ni i ditt område? :O
Här går inte katterna in i andras hus, kissar å bajsar inte på möbler, hundarna jagar katterna ut från tomt gränsen och sen är det bra med det inge bråk där emellan, katterna skiter dock i rabatterna, men det gör även vilda djur och fåglar skiter över allt, skiten kommer vi inte undan.
Och slut jämför hund och katt, dem är totalt olika djur, min hund skulle jaga alla katter han såg, springa och hälsa på alla människor och hundar, och vissa hundar är ju speciella och agressiva + att människan har ingen respekt för hunden, barn springer fram som dem vill och klappar, men det gör inte folk mot katter. Och katter går inte fram till människor och skulle ni ha några såna katter i ert område går det att skrämma iväg dem.
Så nej, du måste bo i ett väldigt dåligt område, vi hade hos pappa på landet 1 grannes katt som gick in till oss å ställde till det, sen hade vi katt luckan stängd natte tid, inge problem mer.
#68 här är det tvärt om, inne katten vill ut och tar alla chanser han får att smitta.
En inne katt som alltid bott inne vill inte gå ut då dem inte vet hur det är att leva som ute katt, en ute katt som man slutar släppa ut vill ut då den inte vet hur det är att vara inne katt.
Det går inte att säga att katten tycker bäst om det si eller så, katter är individer.
#69 Det händer även på mindre ställen. Katter kan förstöra en hel del faktiskt. Och det är nåt man verkligen bör tänka på innan man skaffar en utekatt.
Hon kanske jämförde med hundar eftersom den hon svarade till gjorde det?
Alla utekatter vill inte ut så fort man stänger in dom. Många kan faktiskt anpassa sig till ett liv inne och trivs minst lika bra med det. Däremot dom katter som vill ut blir ofta inte tillräckligt aktiverade inomhus. Då är det inte konstigt om dom vill ut så dom kan aktivera sig själv. Men såklart finns det katter som behöver en viss utemiljö för att trivas, dock kan man nog i många fall ge katten det och ändå hålla koll på katten.
Ja alla katter är individer. Men om du läser den jag svarade till kanske du förstår mer varför jag skrev som jag skrev.
Kan ju tillägga att jag har en innekatt som gärna är ut på promenader när det är fint väder. Och då går vi ut med henne i koppel.

vi bor i ett ganska vanligt lägenhetsområde. de flesta jag pratat med som bor i liknande områden har exakt samma problem. frågar man dock en kattägare finns det inga problem, katten är bara på tomten, den går inte in hos någon, den gör ingen skada och förstör inte… kattägare är i mina ögon många gånger den lägsta sorsens människor eftersom de inte visar någon som helst respekt för andra. och visst klappar folk katter… och hur tror du att det gått till när katter blir skiträdda för främlingar? inte är det för att främlingar varit så himla snälla och trevliga. och att katter inte går in i andras hus… grannen hos oss hade en katt liggandes i deras lilla dotters spjälsäng förra hösten. då var hon ca 5 månader. katten hade tagit sig in i en lägenhet som ligger ett halvplan upp… tur som f*n att inte lilltjejen låg i sängen. mamma och pappa har katter i sitt hus varenda sommar flera gånger. grannen där jag bodde sist (hon som var allergisk) var förtvivlad varenda sommar…
går att skrämma iväg??? jo, tjena… skulle du säga det till min farbror skulle du få en redig och ordentlig utskällning. anlendingen till det? när han kommer ut en morgon sitter en katt på hans mercedes. han gillar katter så han försöker mota bort den lita försiktigt. katten rör sig inte. då går han fram för att lyfta ner den. katten får då spel och hugger honom i armen och vägrar släppa. han får sjukskriva sig i 2 veckor på grund av blodförgiftning, sprängande smärtor i handen och en arm som är dubbelt så stor och blå… nej, kattägare är i många fall egoistiska människor som tittar på omvärlden genom en strut. spelar ingen roll hur många som blir förbannade katter gör ingen skada alls…
#71 om katterna är sånt problem, har ni pratat med ägarna?
Den enda som klagade på vår katt var min mamma då den sket i rabatten, men då vår tomt var hennes revir vara det bara hon som sket där. När hon dog började massa olika katter skita i rabatterna. Inte så kul kanske, men jorden går inte under.
Varför är människan så oanpassbara? Om det hade varit ett vilt djur hade det inte vart samma sak, så hade man kunna byggt å skyddat sig mot det, men när det är tama djur så blir det en massa rabalder. Sluta drömma om en perfekt värld för slutar katterna skita i rabatterna kommer vi klaga på möss i huset, eller hundbajs påsar i almäna-soptunnorna eller, ja nåt annat, människan är aldrig nöjd, kommer aldrig vara nöjd. Vi hittar alltid nåt att klaga på…
En rolig grej också, en gubbe blev inlagd på sjukhuset och hans granne skulle ta hand om hans katt, då alla i området kände till det här hjälpte alla till med att ge katten mat, ett helt kvarter tog tillsammans hand om 1 katt. Den gick in hos katt folk å delade mat med deras katter, fick kel ute och vart en riktigt nöjd katt ;)
Ska man behöva anpassa sig efter nån annans djur?
Men på riktigt!? Ska alla som har innekatt sälja sina katter tycker ni?? ni tror inte att det "lilla" problem som finns med runt 100 000 hemlösa katter skulle öka? Ni tror inte att en katt hellre är innekatt än ett svältoffer vid vägrenen??
Kanske svårt att förstå om man aldrig sett hur katter som inte har något hem mår, hur de får slåss för att överleva och svälter dagarna i enda…
Som ett litet exempel kan jag ta mina föräldrars katt som räddades från svältdöden.
Han blev rädd bara man öppnade ett fönster…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#73 Nej, vi människor kan ju börja leva i vår egen värld och skit i alla djur och allt annat och köra vårt eget race, kanske börja med att skjuta ihjäl vår lilla varg stam också så den inte kan ta tam djuren. Vore ju en enkel lösning…
På fullast allvar, har man ett problem, är det vilt dödar vi det, är det tamt låser vi in det i en bur, så är problemet löst eller hur?
Undra om verkligen katt ägaren är den egoistisks, utan människan i största allmänhet.
Men jag drar mig ur denna diskussion nu då jag fått mitt sagt ;)
Och som JossanH sa:
Så länge katterna mår bra är väl varje hem värdefullt i dagens samhälle med tusentals hemlösa katter? :)

jag förstår inte hur man ska kunna prata med ägarna? det är ju som sagt innan inte direkt så att de hänger katten i hasorna…
katterna ställer till med såpass mycket oreda och irritaion att det funderas på att lagstadga om innekatter i halland just nu. anledningen är ingen annan än förstörelse.
som sagt, personerna med utekatter har sällan minsta förståelse för problemet. de blånekar när någon påstår att katter skulle kunna vara till besvär… är det några som har svårt att anpassa sig är det de som släpper ut sina katter utan att kolla med sin omgivning. mitt djur ska inte inkräkta på en annan persons privata rum. allt annat är ren egoism.
#75 Förstår inte riktigt hur du fick in dom vilda djuren för att svara på min fråga. Har inte alls med saken att göra. (och jag kan ju påpeka att det där med att skjuta vargarna tycker jag är fel)
Ska man behöva anpassa sig efter andras djur? Låt säga att min väldigt allergiska släkting får besök från en katt som är på hennes utemöbler och bajsar i rabatten, eller tar sig in i huset osv. Hur ska hon göra för att få tag i ägaren, och vad bör ägaren göra i det fallet?
Hon kan inte röra katten. Och om katten varit på möblerna kan det bli ett rätt stort problem.
Jo visst är varje hem värdefullt. Dock bör man ändå bo lämpligt till när katten ska bo ute.
Det finns mycket som man ska respektera.
Vill be alla att hålla sig till ämnet, och de vilda djuren i skogen är inte relevant i denna tråd.
#75 Jag tror att du missuppfattar lite, jag tror inte att folk här menar att man ska låsa in katten för gott, utan de snackar om kontrollerad utevistelse. Att låta katter få komma ut tillsammans med ägaren som man gör med hundar.
#64 Släpper du ut din hund själv?