Ställer ni ut två dagar i rad?
Hur brukar ni göra som ställer ut, om det är tvådagarsutställning, ställer ni båda dagarna?
Jag tar bara en dag, tycker att det är synd om missarna att sitta i bur två dagar i rad. För det blir långa dagar..
Det beror lite på Ställer jag bara mina La Permer på en FIFe utställning så blir det en dag ställer jag vuxna cornishar så blir det ofta två dagar.
Mina katter ser inte ut att vantrivas på utställning.Gjorde de det så skulle jag öht inte ställa ut dem.
Stolt ägare till tre La permer
Nej, vem ställer ut katter som vantrivs? Det hoppas jag verkligen att ingen gör. Men jag vill inte utsätta dem för två dagar i bur. Räcker gott och väl med en dag.
Jag jagar inte priserna, utan det är en kul grej som jag gör typ två gånger om året. Åker inte runt, utan det blir i närheten. När jag varit på en utställning, så är det skönt att vila ett halvår. 

Jag har bara ställt Star 1 gång. Då gjorde jag det i 2 dagar. Hon blev sågad första dagen och höjd till skyarna andra dagen. Hade jag bara varit där på lördagen så hade det aldrig blivit någon mer utställning eftersom jag kände mig så nedslagen i skosulorna efter denna sågning. Detta var min första utställning så det var ju inte kul att Star blev sågad första gången. Men jag är glad att jag ändå ställde henne den andra dagen så hon fick sin EX1:a.
Detta är snart 3 år sedan. Men nu skall jag ställa henne och lilla Song 1 dag i maj och sedan 2 dagar i juni. Så att Star skall få sin CAC
Star tog det lugnt förra gången så hon reagerar tydligen inte allt för mycket på detta. Sen har min kattklubb "korta"dagar och de som inte går vidare till Panel, och vill, kan få gå hem innan Panelen sätter igång.
Jag gör som dig Mainebuster. Åker inte iväg utan stället ut här i stan. Mycket pga mina smärtproblem och att det skulle bli alldeles för jobbigt för mig att resa någon längre sträcka med katter i burar och allt som skall med.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
#3 Ja du, det sliter på en ond kropp att sitta/stå/gå en hel dag. Tyvärr så får ju inte vi gå hem som ni, utan vi får snällt sitta kvar och längta hem! 

#4 Trist att det är så för er. Kanske något för er KK att ta efter. Här är det uppskattat av alla, speciellt utställare.
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
#5 Ja, det är jättetråkigt, och särskilt när det är söndag kväll.. Jag ställer bara på söndagar.
Ställer inte ut så ofta, men ställer jag ut på en 2-certare ställer jag oftast båda dagarna (just för att jag inte ställer ut så ofta). Hade jag inte bedömt att mina katter klarar av det bra skulle jag självklart inte göra så.
Katter som inte trivs på utställning ställer jag helt enkelt inte ut.

Ställer i två dagar om det är i GBG eller här i Örebro o Karlstad annars så blir det mest bara en dag. Eftersom jag inte har råd till hotell o så. Ställer ju ut ganska ofta o tycker det e jätte kul. Fick sluta ställa ut en katt pga han inte tyckte att det var kul.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Enda gången jag brukar köra två dagars är när min klubb har sin utställning i grannstaden.
Annars blir det bara över en dag, men det har väl lite att göra med famlijeskäl, hunden osv.
Är det bara jag som tycker synd om katterna att sitta i en bur kanske 8-10 timmar? Med allt ståhej.. Även om de inte ser ut att lida. Även om jag har dryga milen till utställningen, så blir det bara en dag. De är trötta på kvällen..
Jag vet inte om jag riktigt kan säga att jag tycker synd om dem, för om mina katter inte gillade utställning så skulle de inte heller behöva genomlida en.
Mina sover iallafall bort större delen av dagen och verkar mest irriterade att de ska upp till bedömning och får skönhets sömnen störd ;)

Ställer bara en dag, för katternas och min egen skull. Mest för att det ska bli roligt att vara på utställning igen, att bli totalt uttråkad två dagar i rad är lagom skoj :)
Nej, jag tycker inte synd om mina katter när de ställs 2 dagar i rad. Då skulle jag såklart inte utsätta dem för det. Mina katter är vana vid långa resor (på 12-14 timmar) och utställningar så det är ingen big deal för dem. De vänjs från kattungeålder. När de kliver in i en bur (transport- eller utställningsbur) lägger de sig och sover/vilar. När de kommer ut rasar de av sig.
#13 Jag skulle aldrig låta mina få resa så lång tid. Utställning för mig är bara en kul grej.
Och jag kommer inte att åka till andra länder sedan. Det räcker att hålla sig inom landet. Jag jagar inte titlar. Är nöjd om de blir Premier.
Lite OT: man blir förbluffad när man ser en del utställare på plats. Det är liksom på dödligt allvar kan man tro ibland. DET är skrämmande. Och förtar lite av glädjen att vilja visa sin (absolut inte partisk) fina katt!
Jag tycker att det är viktigt att respektera dem som har intresse av utställningar, och lita på att de känner sina katter och tar väl hand om dem.
#15 Det är väl ingen som sagt annat? Det är ju samma sak som med foder och annat, man måste tro att folk gör det som passar sina katter bäst.
Man måste också respektera dem som kanske har andra åsikter. Jag gör det som jag anser är bäst för mina katter.
Jag reser inte 12-14 timmar för att ställa ut katterna. När vi åker på sådana resor är det semester. Tex. tåg till sommarstället där de kan bo utomhus (i stor inhängnad och ett stall som katthus) i 2-3 veckor.
Ställer ut gör jag bara i närområdet.
Det dödliga allvaret har jag aldrig sett på utställningar, men det beror kanske på att jag bara kollar på bedömningarna inom min ras och jag tycker stämningen bland oss rasentusiaster är god.
#17 Okej, du skrev att du reser 12-14 timmar med dem.. det tolkade jag som att du då reser till utställningar. Men det är lång tid iaf..
Det dödliga allvaret såg jag när jag satt utanför min bur. Så det var inget jag gick runt och tittade på.

Min KK har bussresor till Norge vaje år för att ställa ut på någon utställning där. Det är ju bra. för dem som vill det och inte har bil tex. Smidigt och bra subvetionerat är det med. Inga höga kostnader. Man bor i en stugby. Tycker att det är ett bra och trevligt sätt för dem som vill resa så långt och ställa ut. OM jag skulle börja känna mig bättre så kanske jag skulle kunna tänka mig att fara någon gång. Men det får jag se. Skall klara av denna sommar här först.
Bland det värsta jag sett, i utställningsväg, var 3 kattungar som lämnats av sin ägare i utställningsburen. KAttungarna var jätterädda och for både högt och lågt i buren och skrek. Jag iaktog detta eftersom jag vid tillfället stod vid ett bord och sålde lite saker. Eftersom jag tyckte det var djurplågeri så sa jag till i sekreteriatet och de efterlyste ägaren, som inte kom. Sa till igen efter någon halvtimme så de efterlyste ägaren igen. Då kom hon. Hon hade då varit borta från buren i över 1,5 timme utan att se till sina kattungar.
Jag gick och pratade med henne och talade om vad jag sett. Talade om hur de var så förtvivlande alla 3. Ägaren bara snäste av mig att det hade jag inget med att göra.För det var hennes katter. Kanske inte men jag ansåg att det var djurplågeri i allafall. MEN vad tänker tex. en besökare när 3 kattungar lämnas vind för våg helt utan tillsyn under så lång tid. När det var uppenbart att de inte mådde bra? När de far runt och skriker i buren. Det var verkligen upprörande och jag mådde dåligt av att se det. Det var ju flera som passerade och såg eländet. HUR kan man lämna kattungar under så lång tid på en utställning? JAG tycker det är oansvarigt.
Det var tänkt lite som en parantes att mina katter även är vana vid långa resor. Eftersom vi har släkten 100 mil bort krävs det att mina katter vänjs vid resor från tidig ålder eftersom det inte är aktuellt att lämna dem hemma i 2-3 veckor när vi åker upp till släkten. Familjemedlemmar som katterna är följer de självklart med. Därför är jag mycket mån om att de från tidigt stadie vänjs vid det.
Jag skulle tro att det främst är detta som gör att de lätt tar 2 dagar i bur också. Det är ingen big deal för dem eftersom de är vana vid att bara ta det lugnt även under en längre tid.
#19 Vad bra att du sa till om det, stackars små missar..
#20 Som kattägare vet man ju bäst hur sin katt mår, och självklart förutsätter jag inte att alla katter mår dåligt av att sitta två dagar i bur. Men jag vill inte utsätta mina för det.

#14, lånar ditt OT lite ;) läst i min KK tidning att det hade blivit vanligare med sabotage (!!!!) på kattutställningar. var några som fått pälsen avklippt på sina skogkatter och main coon på utställningar när de varit snabbt borta från buren. då tar man det verkligen på för stort allvar…
Jag ställer alltid två dagar. Mina katter är vana att åka långt och det får man vara beredd på här uppe i norr eftersom vi har långa avstånd.
Skrattar alltid lite när jag ser Stockholmare som gnäller på att utställningen lägger på fel sida stan, när vi har närmaste utställning ungefär 2h bort, som dessuto är en gång per år (förutom vår egen då).
Sedan åker vi ungefär mellan 2-6 timmar till norrlandsutställningarna.
När vi åker till Norge blir resan på ca 6-8h och då får katterna ofta ha stor bur i bilen med kattlåda, mat och vatten och sovplats. Mina katter är dessutom vana att både åka tåg, flyga och åka buss.
Inte blir de direkt uttråkade av att sitta i buren på utställningar heller, men det blir ju alltid lite extra gos och bus när man kommer tillbaka till hotellet eller vart man nu bor.

Lite olika, ungdjur och juniorer ställer jag som regel alltid bara en dag. Vuxna varierar lite beroende på men visst kan jag ställa dem två dagar.
På tal om klagomål om långa dagar, då skulle ni ha varit med i början av 90-talet då var det ovanligt med 2-certare utan då var det ofta 1-certare som gällde och då handlade det inte om att man var där en dag utan om att man fick 1 cert men var där i två dagar.
På lördagen var det bedömningar och på söndagen var det nomineringar och paneler!
Då var det också assistentburet och betydligt hårdare regler, då katten var framme hos domaren fick man inte visa att man ägde katten 
Idag går ju bärasjälv-utställningar fort och snabbt, när de började komma i mitten av 90-talet var det ofta fullkomlig kaos då ägarna ju inte var vana varken att bära fram sina katter själv eller att hålla koll på när de skulle upp. Jag var med på ett antal utställningar som var klara först vid 22-23 på kvällen 
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Jösses vilka långa dagar. Skönt att det blivit ändrat nu då för alla parter.
Även om det är en "bära- själv- utställning" Hur pass vanligt är det att assistenterna bär ändå och om man vill ha den hjälpen skall man säga till innan utst. eller går det bra samma dag?
Befarar att jag inte orkar hålla min tjej, som man skall, mer än några minuter innan ryggen pajar på mig. Lilltjejen väger ju inget så henne klarar jag av.

Det är inte så jättevanligt att assistenterna bär numera, mest för att de flesta vill bära fram sina egna katter. Men varje domare har ju en assistent och den assistenten finns där också just för att bära fram de katter som ägarna inte önskar bära fram själva.
Du säger till på morgonen när du anländer till utställningen att du önskar att assistenten bär fram katten. Du kan säga till i incheckningen så kan de guida dig till den som är ansvarig om de inte tar hand om det själva.
Idag börjar ju assistentburna utställningar komma tillbaka lite, vilket jag tycker är rätt trevligt. 
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
#24 Säger jösses jag med..
Vad gäller assistenter, så tycker jag att det är toppen när assistenter bär, då jag har problem med höger arm, och har svårt att hålla missarna en stund.

TAck Det skall jag göra
Det är sällan jag ställer två dagar. Det är för jobbigt helt enkelt.
Undantag blir Norge i höst, åker då för att jag verkligen behöver cert och då vågar jag inte chansa på bara en dag. Blir minst 7,5 timme enkel resa och det gör jag inte "i onödan".

Är det i närheten kan jag ställa 2 dagar. annars blir det bara en då det är ganska tråkigt att sitta till sen em om man fått sin bedömning kl 10.
Jag vill också på utställningar där man får gå hem innan panelen om man inte kommer med. vilka har så?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#30 Birka har haft det iaf.