Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 5868 ggr
VeganGeek
0

Är era katter rädda för dammsugaren?

Vår äldsta katt Eskarina som var min första egna katt har alltid varit rädd för dammsugaren, så fort den är igång ser man inte röken av henne även om hon numera kommer fram igen fortare när man slutat väsnas med den otäcka maskinen. Så jag har haft känslan att katter ogillar dammsugare även om inte alla är lika rädda som Eskarina.

Sen flyttade Isis in, hon bekymrar sig inte ett skvatt om dammsugaren, ofta får man vänligt men bestämt fösa undan henne för att komma åt att dammsuga. Hon är dock snabbt tillbaka ibland har jag av misstag råkat dammsuga henne lite eftersom jag inte hunnit uppfatta att hon är där igen. Bekymrar henne inte det bittersta. Jag vet att hon hör bra för hon reagerar på sitt namn och diverse intressanta ljud som öppnade av konservburkar i köket. Leksaker som skramlar och annat av vikt. Så hon bryr sig helt enkelt inte.

Så nu undrar jag vad andra har för erfarenheter, hur reagerar era katt/katter på det brummande monstret?

spiritedaway
0

Våra katter är rädda för dammsugaren. Dom springer iväg innan jag ens hunnit starta den.

[Thiah]
0

Här är det respekt som gäller. Dom är inte superrädda (Lucifer var det innan Pixie kom hem till oss) utan dom tittar,Lucifer längre bort än Pxie.

Pixe börjar så smått närma sig den och jag tror att snart börjar honleka med den.

Det har nog hjälpt att vi har en liten hand dammsugare som vi har framme varje dag.  Glad

Maria
0

Vi har två katter varav den ena är dödsförskräckt och försvinner bara man öppnar skåpet.

Den andra tuffingen kan ligga på mattan och man får dammsuga runt honomGlad

/Maria

Fanskapet
0

Min kisse Busan är en riktig tuffing hon är inte ett dugg rädd, hon leker med dammsugaren när man sveper runt med den:) Likaså den blöta skurmoppen är kul att leka med:)

Mainebusters
0

Min katt SKA bli dammsugen.. han lägger sig på klösträdet när jag dammsuger, han vet att det ska sugas där med, så det är bara att dammsuga honom.. Ofta så lägger han sig på rygg och njuter. Ibland gäspar han mitt i alltihopa.   Cool

Cheapo
0

Min katt är megarädd för dammsugaren. Såfort jag öppnar skået så springer han iväg och gömmer sig och kommer inte fram förens en minst en halvtimme efter att jag slutat dammsuga..

[Norrbysa]
0

Mina är så rädda så att de får panik och gömmer sig. Jag brukar stänga in dem i något rum när jag damsugar för att ge dem lite andrum från damsugar-monstret.

Jag har inte vågat damsuga här hemma i min nya lägenhet ännu! Har flyttat till en 1:a och här finns det ingenstans att gömma sig.. Får nog stänga in dem på toaletten.. :-(

Mainebusters
0

#8  Stackaren.. Att de inte vänjer sig?

Dorkiis
0

mina springer alltid och gömmer sig, även för golvmoppen när man ska moppa golvet =)

Charlie2006
0

Mina spinger ner så fort dom ser mig röra dammsugaren Tungan ute, ser inte röken av den ena katten förens dammsugaren varit avstängd i ca 20 min. Den andra katten var rädare förut men nu kan hon sitta på avlägset avstånd men ändå se den utan vara totalt rädd. Hon "anfaller" även dammsugaren om den kommer för nära..

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

SaraC
0

Den ena sticker om man är för nära honom med den, annars är det lugnt. Den andra bryr sig inte ett dugg.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annaliz
0

Hanen är väl inte störtförtjust, men inte heller panikslagen.

Honan däremot springer raka vägen och hoppar in i en låda vid skrivbordet och sitter där tills jag är färdig. I lådan är hon säker.

[Hilo]
0

Min hane flyr för sitt liv, min vita hona flyttar på sig.. ibland.
Jag kan dammsuga henne om jag vill..

Sen är hon ju också mycket ljudtränad och sånt än vad min hane är.
Sedan uppfödaren tränat lite under deras uppväxt och så.

Mona22
0

Våra kissar är inte rädda för damsugaren. de har blivit vana Skrattande

Våran skogis får man damsuga på om man vill.

Julialex
0

Min katt är inte så rädd för dammsugaren, men hon stannar en bit på avstånd. Däremot tycker hon väldigt illa om min hårtork. Redan när den tas fram stelnar hon till. Men hon vill ändå ha stenkoll när jag använder den. Om jag t.ex. använder den i sovrummet kommer hon springande, sätter sig två meter ifrån och stirrar med uppspärrade ögon. Under tiden får man absolut inte komma nära, då smäller hon till med tassen. Även efter att den stängts av så tar det kanske 5 minuter innan man får röra henne igen Obestämd Detta har gjort att hon dessutom är rädd för hårborstar, vilket gör det svårare att borsta henne, men med lite tålamod och godis brukar det gå ändå Flört

http://julialex.blogg.se

Isira
0

Min stora flicka är livrädd för dammsugaren. Brukar försöka förbereda henne och riktigt visa att det ska dammsugas för hon blir så panikslagen om det råkar överaska henne. Bättre att ge henne en liten stund att få sätta sig i "säkerhet" Tungan ute men lilla flickan är en tuffing, hon är inte ett dugg rädd. Vill gärna vara med och observera vad man sysslar med.

elyse
0

Mina håller sig undan, men det är samtidigt spännande för de tittar gärna på fast från ett annat rum.

spiritedaway
0

Kan ju tillägga att mina kissar oftast håller koll på vart dammsugaren är och går inte och gömmer sig helt. Men när man kommer för nära byter dom ställe där dom kan sitta och spana ifrån Tungan ute

Cheapo
0

Min katt (8,5 månader) har alltid varit rädd för dammsugaren, sprungit och gömt sig såfort jag har plockat fram den och inte kommit fram förens ca 30 minuter efter att jag slutat. Men idag efter att jag dammsugit var/är det annorlunda. Dammsög runt 18-tiden och nu är klockan 22:30 och han har fortfarande int ekommit fram bakom sitt gömställe bakom tvättkorgen. Jag har varit där inne och prata lugnt med honom och klappat, men han är fortfarande jätterädd. Hans pupiller är stora och han är på helspänn. Vill ju inte att han ska må såhär dåligt såfort jag ska dammsuga, och jag kan i princip inte stänga in honom i ett annat rum då jag bor i studentlägenhet på 24kvm, och enda rummet jag skulle kunna stänga in honom på är toaletten, men är rädd för att han skulle få ännu mer paik om han inser att han inte "kan fly" utan är instängd. Är det någon som har nått tips så tar jag jättegärna emot dom!

Belimas
0

Båda springer och gömmer sig så fort dammsugaren tas fram, den ena är dock snabbt framme igen så fort man har slutat dammsuga men den andra ligger gärna kvar under badkaret en liten stund extra för säkerhetsskull =)

stina63
0

Det är ett farligt monster och Hugo Och Anton sticker så fort monstret börjar brumma. Gäller att veta var monstret är någonstans. Men sover monstret så kan kan dom gå fram och hoppa på denTyst

Tufvans
0

Det är allt ifrån någon som är livrädd och gömmer sig till de som ligger på klösträdet och håller koll. Sedan har vi ju Royin, som följer efter dammsugaren, slänger sig på rygg och hoppas att få bli dammsugen på magen. Glad

SidenMoare
0

Så fort de hör att jag öppnar städskåpsdörren så försvinner mina katter. Nu har jag ju även kattungar här och 3 av dem verkar inte bry sig så mycket. Men det 4:e är jätterädd och skakar hela han och kan inte röra sig. Så honom får jag flytta eller ta upp i famnen. Så jag har dem i köket medans jag dammsuger i sovrummet.

Men mina 2 första katter brydde sig inte nämvärt om dammsugaren utan titta bara på det väsnande monstret och gick därifrån. De la sig ofta någonstans så de hade uppsikt över monstrets framfart

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mona22
0

#15. mina gillade inte hårtorken heller tidigare men jag blåser håret på samma ställe varje dag, dvs badrummet. först försvann de som en avlöning men nu ligger allihopa därinne och tycker det är spännande när håret blåser runtSkrattande

Damsugaren brukar stå framme då och då så de kan lukta på den , därför är det ingen som bryr sig.