12 veckors-lagen
Det är faktiskt tråkigt och ledsamt. Det är inte första gången det händer. Någon är JÄTTESTOLT över att ha blivit med katt. Vad gör folk här inne? Jo, hackar ner direkt. Jag har varit med i några månader nu, och jag tyckte det såg ut till att vara en väldigt trevlig sida, men jag vet inte det längre. JAg har lärt mig SÅ mycket här inne pga era kunnigheter och erfarenheter. MEN, om något är fel så går vissa av er på som en ångvält DIREKT! Nu har jag inga katter längre, så jag kan bara vara här inne och lära mig och hjälpa till om det behövs. Men om jag hade haft katt, och jag hade skrivit om dem, så hade säkert jag blivit påhoppad pga något.
Är det lönt att vara med här egentligen? Tycker man inte som ni, så blir man påflugen direkt.
Att det finns en lag på 12 veckors ålder är något som JAG har lärt mig här inne. Jag är 36 år gammal, har haft katt i hela mitt liv. Om det finns info om katter, både i skrift, via internet och via tv, suger jag åt mig denna information. Jag har ALLTID haft en väldigt öppen dialog med mina veterinärer, tyvärr har jag haft oturen att inte fått tag i de bästa. Jag har DOCK aldrig läst detta någonstans om 12 veckors-lagen, utan jag har lärt mig detta här på iFokus. Det ÄR faktiskt inte alla som VET om att det är förbjudet att lämna bort en kattunge innan 12 veckors ålder.
Informera om det istället, inte börja hacka direkt. Hallå, hur gamla är ni? Skriv på ett vänligt sätt istället. Ni kan börja hacka hur mycket ni vill i denna tråden, gör det bara inte i andra trådar där ni förstör lyckan för folk som precis har fått kattunge.
JAG förstår att det är en lag som säger 12 veckor. NI förstår inte att människorna skriver in här för att visa upp sina vackra kattungar, och kanske få beröm för dem. Vad blir resultatet av detta tror ni?? Jo, ni sätter iFokus i dåligt rykte.
Hade jag velat få fram informationen till personen, så hade jag INTE gå på som vissa av er gör.
Jag blir SÅ J-A förbannad på sådant här tjafs.
Likadant det här om att det tjafsas sins emellan. "Du skrev så om mig" "Ja, men det var bara för att du skrev så om mig". Ta det i PM, eller bit i en gammal strumpa, men låt det INTE gå ut i trådarna här.
Jag får se om jag fortsätter här. Som det ser ut nu, så nej tack. Det finns andra sätt att ha en trevlig dialog på.
Hoppa gärna på mig här i denna tråden, men jag bryr mig faktiskt inte. Jag har aldrig blivit påflugen förr, så därför har ni er chans nu att gå på mig, eftersom jag nu "attackerar". Förvånar mig INTE om jag får höra att jag skrivit personliga påhopp också.
Lena skrev ett inlägg om att sluta tjafsa, och se till att samarbeta. Det var många som skrev under på det. Jag vet inte var det tog vägen, men det skulle ha markerats som alltid synligt, så att alla påminns om vad som har skrivits under, och för att få ALLA här inne att tänka efter INNAN fingrarna går loss på tangentbordet.
Denna tråden har jag läst igenom ett antal gånger innan jag har publicerat den, FÖR ATT INTE DENNA SKA INNEHÅLLA OTREVLIGA ORD. NU vet jag precis vad jag skrivit.
Denna tråden gäller INTE ALLA här inne. Många av er är helt underbara människor som jag verkligen har fastnat för. Jag följer en del av er för att jag tycker att ni är underbara i ert sätt att tänka, att informera, att ta hand om. Utan er hade nog inte så många katter fått hjälp. Ni sliter som djur för att allt ska bli bra.
JAG orkar inte med fjanteriet här inne. Det är nog många med mig som håller med…
Skärpning nu. Hur många nya medlemmar är här egentligen? Hur många nya medlemmar är AKTIVA här? Det förvånar mig INTE om antalet är lågt. Det beror på att det finns vissa som är SÅ negativa…
Jag kan skriva och skriva, men bryr ni er egentligen, ni som hackar ner på folk?
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.

Så du tycker alltså att vi bara ska le och vara glada när folk medvetet bryter mot lagen på ett sätt som faktiskt riskerar en kattunges hälsa och väl?
Nej, det tänker jag inte göra. Jag är här för att jag bryr mig om katter och för att jag vill deras bästa. I just det här fallet med att ta en kattunge för tidigt så är det inte kattens bästa, och för mig är det självklart att man då säger ifrån. Om det får dig att tycka att jag är en surpuppa, bitch, besserwisser, stämningsförstörare eller vad du nu vill kalla det så står jag fortfarande rakryggad för att jag vågar säga ifrån när någon gör fel. För det är fel, inte bara fel enligt min personliga åsikt utan som sagt även enligt lag. En lag som finns där av en anledning.

Jag kan faktiskt hålla med dig om vissa bitar. Jag blev medlem här på grund av en orsak och det var att jag behövde råd och stöd i min situation, men det blev personliga påhopp och pajkastning av det hela och jag själv var i chock över allt som skrevs. Jag har lärt mig mycket sedan dess och främst saker ur min startade tråd, men jag tycker att jag hade kunnat få ett bättre bemötande. För jag kom in oskyldig och ovetande på denna sajt.
Det är bra att göra sin röst hörd och informera om viktiga saker, men inte på ett anklagande eller nedlåtande sätt.
#0 Bra skrivet.
Att hacka på någon, att hugga direkt är aldrig speciellt klokt om man vill nå fram med ett budskap.
Det värsta man åstadkommer då är att skrämma iväg.
/Maria

#2 Men det är ju också högst personligt hur man tolkar en skriven text. "anklagande och nedlåtande" är ju saker du som person läser in, inte nödvändigtvis vad som står skrivet.
Ja, det förstår jag Hyrro, MEN en människa som inte vet detta ska väl inte behöva bli utskälld för sin okunskap? Är det inte bättre att informera på ett vänligt sätt? En människas psyke är väldigt enkelt:
Mjukt = bra
Hårt = dåligt
Alltså, om man förklarar på ett trevligt sätt att det inte är tillåtet, samt att man kan ge tipset om att den nyblivna kattägaren kanske kan prata med "uppfödaren" om att ta tillbaka ungen tills den är 12 veckor. Man kan på ett trevligt sätt förklara varför, DÅ går budskapet in.
MEN om man går på som en ångvält, som vissa här inne gör, så reagerar inte "den påhoppade" på VAD som har skrivits utan på HUR det har skrivits.
DET vill jag ha fram, INTE att det är förbjudet att informera. Men SNÄLLA, gör det på ett TREVLIGT sätt.
Samma sak om du cyklar över ett övergångsställe och någon kommer fram och ger dig en riktig blåsning för att du kunde ha skapat en olycka. Hur känner du dig då?
Exemplet mellan cykling och kattunge är STOR skillnad på, men tanken bakom det hela är samma.

#5 Ja, sant. Men jag kan bara tala för mitt fall. Jag visste inte om det som jag vet nu och jag skulle aldrig göra om det om det var i nuläget. Men då visste jag inte det och många inlägg var inriktade till att jag visste allt från början och medvetet gjorde fel och medvetet var elak för att jag inte gjorde som jag borde ha gjort, då jag inte visste bättre och förstod innebörden med saker och ting.
TS mycket väl formulerat, vi ska just lära av varann o det sker bäst med ett trevligt bemötande. kunde inte sagt det bättre själv!
Jag tycker man ska ha ansvaret att kolla upp vad som gäller innan man skaffar katt. Jag gjorde det och visste om det där om 12 veckor. Och jag måste ju säga att om man missar det i dagsläget när man har internet är man väldigt duktig. Dom flesta som söker katt kollar säkerligen på blocket och där står det om 12-veckors regeln i alla kattungeannonser. Hur kan man då missa det? Tyvärr är det många "uppfödare" som säger att det går fint ändå, och tyvärr många som litar på det.
Och visst kan det då låta otrevligt när man säger att dom brytit mot lagen.
#12 Visst finns det en lag och visst finns det en lag om att husägare ska hålla sina djur under uppsikt men så länge kattägare bara skriker högt om vissa lagar så blir det lite "kluvet"
/Maria
#10 Så att säga att nån har brytit mot lagen och att katten kan drabbas av detta är fel? Vad ska man då göra?
#11 Man kan säga saker på tusen olika sätt och det är väl precis det TS menar. Att sakligt förklara istället för att ha alla taggar utåt och prata om lagbrott med en gång…
/Maria

Jag visste inte om 12 veckors lagen när jag skaffade Zorro.. det var för 4 år sen.. Nu vet jag dock om den o Zigge kom till mig när han var 12 veckor..
jag tror på information på det snälla viset utan att döma o säga att man brytit mot lagen..Alla kan inte veta allting o man lär så länge man lever.=)

När jag läste Gunlogs tråd så tänkte jag, fan har jag redan skrivet vad jag tänkt om klimatet på detta forum. Oftast väldigt bra och nyttig info men ibland så undrar man varför folk blir så sura för skit saker som felstavning, kommatering elller så missförstås det och istället för fråga vad vederbörande menade så går folk igång. Men så såg jag att det var Gunlog som skrivet precis vad jag tycker. Tack Gunlog.
Mathz
Kanske med tanke på att lagen inte rä så jätteny längre. Folk borde ha förstått..
Sen är det ju ändå en viktig grej..
Även om man kanske inte ska direkt skälla på någon så reagerar folk starkt..
Det är ju lika dumt att inte följa den lagen sm vilken annan "smålag" som helst..
Inga valpar säljers innan 8 veckor, bilbälte skall alltid användas, m.m. m.m.
Sen är detta ett öppet forum även om man inte behöver vara otrevlig, så tycker jag fakstikt att kan man inte ta att det hettar till ibland, så kanske man ska söka sig till andra sidor..
Vissa saker är känsliga ämnen, vill man inte ha något med det att göra, ja då läser man andra trådar..
Men det är bara vad jag tycker..
#12 Ja det är ju klart att man kan.
Som jag skrev i kattunge-tråden då? Påpekade först i andra kommentaren att det var ett lagbrott det handlade om.
Jag tycker inte det är fel att påpeka att det faktiskt är ett brott mot lagen på en gång heller, för det är ju det. Eftersom katten kan få men av det så tycker jag det är viktigt att påpeka att det är ett lagbrott och att katternas största utveckling sker mellan 8-12 veckor.
Jag förstår fullständigt och klart att MAN SKA FÖLJA LAGAR OCH RELGER.
Jag förstår OCKSÅ att det är viktigt med 12-veckorsregeln.
Jag förstår även att "ni/vi här inne" vill informera om det, men i så många trådar läser man ändå: "VARFÖR togs ungen för tidigt? Spelar ingen roll vilken orsak, för det är olagligt, men VARFÖR?" Tyvärr är det så att folk inte kan allt om allt. Det är helt onödigt att "rubba in det" i näsan på folk. Skriv på samma sätt som ni hade velat bli bemötta istället, så blir allting mycket bättre.
Så här hade jag skrivit:
"Hej! Grattis till er nya familjemedlem. H*n är jättesöt och har vackra färger. Önskar er stort lycka till. Vill samtidigt informera er om att det skrevs en lag år 20** då det bestämdes att kattungar inte får lov att lämnas bort från uppfödaren före 12 veckors ålder. Det är pga blablabla, och kan bli blablabla. Detta är kanske något som din uppfödare inte vet om, så det vore trevligt och av stor nytta om du kunde vidarebefodra denna information till din uppfödare. Det är kanske tom möjligt att er söta katt kan få lov att komma tillbaka till uppfödaren tills den är 12 veckor? Det vore det bästa för den lille/lilla krabaten.
Återigen: Stort grattis och lycka till!"
Detta är kanske bara jag som är ute och cyklar som tror på att man oftast kommer längst på vänlighet?

# 17 Du har helt rätt man kommer längst med vänlighet. I alla lägen.
Mycket bra att du tog upp detta.
Kram
Mongu
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Förstår inte vad som är så hemskt med frågan varför katten tagits för tidigt? Faktiskt.
Vad kul, visste inte att det tillsats fler moderatorer/medarbetare :)
#19 Det är inte ATT man frågar, det är HUR man frågar.
#20 Jag är ingen moderator/medarbetare, jag är bara en vanlig människa, som liksom andra också reagerar på saker.
#21 är detta tillräckligt snällt, eller var jag otrevlig? : Varför har du hämtat honom redan nu? Du vet väl om att kattungar ska vara minst 12 veckor innan man får hämta hem dom? Deras största utveckling sker vid 8-12 veckor, och att ta dom tidigare kan skapa problem.
Så vad var orsaken att ni har honom hemma redan nu?"
Det är ju faktiskt inte så himla länge sedan det var okej att sälja kattungar redan vid 8 v ålder, sedan 10 v och nu 12 v.
Träffar fortfarande många som tror att det är okej, för att det var ju så förut. Många har jag också träffat som tror att det är 8 v för katter, för att det är 8 v för valpar, att de har samma tidsgräns båda två.
Visserligen så vet ju många om denna 12 v gräns, men det kanske inte är så många som vet att det faktiskt är lag på det nu?

#21 Jag tänker inte hålla på och smöra in mig för att bli omtyckt, jag är här för att informera om det jag vet och lära mig det jag inte vet, inte för att skaffa vänner för livet.
Om jag frågar helt rakt och enkelt "Varför togs katten för tidigt?" så är det en oerhört neutral mening. Jag skulle vilja påstå att det knappast går att få den mer neutral, det är ju bara en fråga, rakt upp och ner.
Och helt ärligt blir jag helt chockad över att folk faktiskt föreslår att inte berätta om lagbrott, eller att det inte är tillräckligt viktigt för att tas upp direkt, utan det kan vänta. Absurt, säger jag då. Om vi inte ska informera om Sveriges lagar när någon har gjort ett brott är det för mig samma sak som att stödja brottet, eller att åtminstone inte lägga särskillt stor vikt på det. Det ger för mig oerhört fel signaler.
Men, så var det ju det här med frågan. Om särskillda omständigheter föreligger så är det okej att bryta mot t.ex. 12-veckors-lagen, är det då så konstigt att man frågar?
Jag förstår inte alls själva grejen med att man ska hålla alla om ryggen och stryka dem medhårs, jag måste säga att jag tycker mycket av det är så himla..ja, jag hittar inte ens ett passande ord.
Jag måste också säga att jag tycker många tolkningar av inlägg är väldigt överdrivna. Man väljer gärna att läsa det negativt om det inte finns massa snuttigulliga uttryck, smileys och klappar på huvudet. Det här inlägget till exempel. Jag är inte sur, inte arg, inte något sådant, utan jag skriver bara rakt upp och ner och i mina ögon fullständigt neutralt, men jag lovar att majoriteten av er väljer att läsa det negativt. Varför? Ja antagligen för att ni förespråkar att alla ska skriva übertrevliga inlägg som om vi alla skulle hålla varandra i händerna hela tiden. Men jag vill inte ha gruppkramar av ett forum, jag vill ha diskussioner och erfarenhetsutbyten. Men det kanske jag är ensam om, och i så fall förstår jag att folk uppfattar mig som hård och otrevlig.
#17 jättefint skrivet Gunlog och det är på det sättet man måste skriva om man vill att andra ska ta åt sig.
Jag tycker nog att vissa trådar här inne blir väldigt elaka och det skär lite i hjärtat när det är någon yngre som fått en katt och sedan får skäll för alla möjliga saker. Självklart ska man informera om ett lagbrott begåtts men att göra det i en negativ ton gentemot köparen är ingen ide för då slutar dom bara komma hit och läsa/lära sig andra nyttigheter som kan gagna katten.
#24 Håller med.
#24 Helt rätt Hyrrokkin

# 24 Nej man ska inte hålla tyst om lagbrott, men det kan räcka med att säga det en gång. Inte hålla på i inlägg efter inlägg med att skuldbelägga de som inte känner till alla lagar.
Tror nog att de allra flesta kan göra fel. Man är inte sämre människa för det. Det viktigaste är att man försöker göra så rätt som det bara går.
Allt är inte bara svart eller vitt.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#28 Det är ett forum så det är inte konstigt att flera påpekar att något fel har gjorts.
Sen om personen säger att den inte visste om lagen och visar att den faktiskt förstår att något har gjorts fel och att en viktig lag har brytits kommer knappast någon att fortsätta anklaga hur fel den har gjort. (däremot kanske förklara lagen lite närmare och varför det är så viktigt)
Visar man däremot att man tycker att det inte gjorde så mycket att man tog katten några dar för tidigt eller inte beklagar sig alls att man gjort fel, då får man nog räkna med en lite längre diskussion.
Jag tror också på att man har störst chans att nå fram om man försöker framföra det man vill i god ton och på ett bra sätt. Men jag håller samtidigt med om att det många gånger "övertolkas" i inlägg, en helt neutral kommentar tas för otrevlig bara för att den är rakt på sak och inte innehåller en massa smileys exempelvis. Man får, både när man läser och skriver, komma ihåg att det är så mycket lättare att misstolka skriven text mot att samtala ansikte mot ansikte.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Gunlog:
Jag håller med dig till 100% och tackar dig verkligen för att du orkat skriva det många av oss vill få fram!!!
Tack och kram!!!
Ja alla har vi ju varit nybörjare någongång, och jag tror inte ens den mycket lärde vet allt endå.
Jag tror på att är man bara trevlig så kommer man långt, och ska man ta just detta som exempel som det pratas om i tråden, tror jag man når fram till den lyckliga ägaren genom att framföra sin sak på ett trevligt sätt istället för att vara nedlåtande.
Just den här frågan har ju varit på tapeten många gånger på många olika forum, och tyvärr brukar dessa trådar många gånger sluta illa. Ofta går en medlem in och berättar att det är lag osv, så måste av någon anledning 9 till gå in och upprepa detta som redan sagts.
Ofta slutar det med att denne lyckliga kattägare känner sig utskälld och lämnar forumet, istället för att stanna kvar och lära sig mer. Och vem vinner på det?
Sen tycker jag väl att det kan vara ens eget ansvar att kolla upp hur gammal en kattunge ska vara innan den säljs. Oavsett hur gammal man är eller hur mycket nybörjare man är. däremot finns det värre saker som människor gör medvetet. Det är inte hela världen om någon råkar sälja en kattunge för tidigt av okunnighet, jag tycker det känns svårt när någon gör det medvetet.
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
Inte så länge sedan… ja, allt är ju relativt men för 15 år sedan var det iaf inte OK att ta kattungar redan vid 8 veckors ålder. Då var den nedre gränsen 10 veckor. Ingen lag existerade, men den inofficiella rekommendationen som gavs från kattförbund och veterinärer var 10 veckor.
Det är tydligen många med mig som tycker att det är otrevliga tongångar gällande att informera om 12-veckorslagen.
Bara för att man inte vill bli "vän för livet" med NÅGON här inne, betyder inte att det är fritt fram att skriva HUR man vill.
Jag förstår inte varför det är så svårt att vara artig och trevlig? Det kostar ju inte någonting…
Man BEHÖVER inte smöra in sig, eller tvinga sig till att stryka någon medhårs, DET om något blir väl fel.
Det är också otroligt hur man kan överdriva saker… Trevlig = smöra för andra och stryka medhårs för att bli omtyckt.
Jag vet också att vissa av er tycker att Smileysar och annat är fjantigt. Det är en smaksak och det är inte tvunget att använda sådant, det är FRIVILLIGT. Det är inte en Smiley som avgör om en skrivelse är trevlig eller ej, det är orden i skrivelsen. Att smöra är detsamma som att göra någon annan nöjd för att man själv är ute efter något, i alla fall i mina ögon. Att vara trevlig är en helt annan sak.
Men, visst, fortsätt bara att skriva i samma otrevliga stil, så kan man ju undra hur många som blir kvar här inne… Det tillkommer ju inte några nya om de i sina första trådar får 9 kommentarer av 11 som innehåller samma hackande och otrevligt skrivna kommentarer om 12-veckorslagen…
Ni skrämmer ju bort nytt folk, förstår ni inte det?
Detta är, som ni själva säger, ett forum. Visst, varsågoda att delta om man vill, men f*n inte bli motade från att komma in i gemenskapen här inne. Detta är en ALLMÄN plats och då MÅSTE man faktiskt visa respekt för varandra. Det är många gånger det inte följs.
"Jag tänker inte ändra på mig bara för att någon annan tycker det."
Jag vet inte, det är möjligt att någon tänker så, men läs i så fall vad andra skriver. Det ÄR kanske, trots allt, dags att göra just det: ändra på sig…
Jag har respekt för er alla här inne, för vad ni kan och för att ni gör så mycket för alla katter. Jag skulle ALDRIG våga vara otrevlig mo någon här inne. Det kan slå tillbaka i nacken en dag.
Vem vet, det är kanske dags för förnyelser?
Klä av er nakna och spring ut i snön. Det skulle ni ALDRIG tycka vara roligt innan ni hade gjort det, men EFTER. Det roligaste ni varit med om på länge…
Samma sak här, det BLIR roligare om man skriver på ett trevligt sätt….
#35 Säger det igen.. Det blir lätt heta samtal mellan olika medlemmar, och kan man inte ta att det blir lite barskt ibland, så finns det andra sajter att hålla till på.
Känsliga ämnen berör många, på olika sätt, och det faktum att många uppfattar en text olika är ju självklart. Jag själv tycker inte alls att vissa är otrevliga och "bitchiga", inga namn nämnda..
Visst, kan tycka att vissa säger saker som är ren idioti, och vissa håller med alla om allt..
Jag tycker hellre att informativa inlägg är bättre än att folk håller med varandra till höger och vänster.. I ett forum ska det vara olika åsikter, och enligt mig är vissa saker värda att upprepas.. Men det kanske bara är jag.
Håller fullständigt med om att informativa inlägg är bra. JAG håller inte med folk till höger och vänster, jag kan inte svara för andra, men jag respekterar folk och deras tycke ändå.
Visst ska saker upprepas, men inte i den stora utsträckningen som jag försöker få fram. I en tråd kan det finnas samma "gnat" i 9 kommentarer av 21. Som den här lagen.
Det får gärna bli heta samtal mellan medlemmarna, det får gärna bli barskt ibland, det är bara nyttigt, men inte att vara barsk mot en som för första gången skriver här inne om sin lycka med den lilla kattungen.
Jag håller också med att det ska vara olika åsikter, detta är ett forum.
Jag kan se en bild framför mig: en flicka går med sin nya kattunge i famn. Hon är så glad. Hon går bort och öppnar dörren för att visa sin katt som hon är så stolt över, men hon möts av folk som puttar ut henne igen…
Sen kan man faktiskt fråga sig så här.
12-veckorslagen. ALLA lagar är till för att följas, så även denna. MEN, vem ska se till att den hålls?
Till vem ska man anmäla om det inte följs?
#37 För det första ska man väl som säljare se till att de följs..
Bara det att man inte tar reda på sådana saker bevisar väl statusen för katten idag??
Ja, länsstyrelsen/djurskyddet gissar jag på, om inte annat ringer man dit och kollar vart man går vidare med det..
Ganska enkelt i mina ögon…
#37 Det finns så många som bor på landet som har katter. Det finns så många som bor i stan som har katter. Det finns så många som låter sina katter springa ute UTAN att först bli kastrerade. Det är jättebra att vi/ni här inne (och andra aktiva ställen) verkligen kämpar för att det ska kastreras om det ska vara familjekatter/sällskapskatter. Det är jättebra att ni kämpar för att fler och fler ska göra det. MEN, det är inte alla som bryr sig om det. "Ska JAG betala en massa bara för att inte katterna ska kunna föröka sig? Låt dem ha lite roligt i sänghalmen!" Det är tyvärr många som tänker så. (Det vet jag att ni vet.) Sedan kommer då grannens dotter som säger: "Snälla mamma, h*n har så söta kattungar. Kan vi inte ta en av dem? Vi har ju aldrig haft djur."
Precis, de har aldrig haft djur. De köper katten vid 8-veckors ålder för en krona, för att grannen sagt att ungen inte diar längre så den klarar sig själv. De går och köper lite kattmat och grus i mataffären och några leksaker. Grannen har ju sagt att det är okej. Kattmat, grus och leksaker fixat. Vad behövs mer? Inget, nu har ju katten vad den behöver… I djuraffären sa de försäkring och vaccinering och id-märkning, men det fixas inte förrän skattepengarna har kommit… Det är så lätt stt komma undan.
Att anmäla till länsstyrelsen/djurskyddet? Vilket djurskydd? Djurskyddet finns ju bara på papper, det efterlevs ju inte. Det finns ju ett antal trådar här inne som bevisar det…
Nu blev det lite OT på denna OT-tråd, men vad gör det? Det kan jag väl bjuda på.
Nu ska jag faktiskt ha en god kopp te och mysa lite i soffan innan jag ska gå och lägga mig.
Ja, det skulle vara #38, fingrarna slant på tangentbordet… 
#39 just i det "fallet" som du tog upp så tycker jag nog att djurskyddet har viktigare ärenden. Vi har väl alla läst om katten som föll från balkongen och som djurskyddet/LST inte hjälpte.(nu kanske dom har det men inte på flera flera veckor)
#39 Ja, synd för dem.. Men det är ju just därför sakerna ska upprepas om och om och om igen.. För att det är så många om inte vill, kan eller för den delen orkar hålla koll på vad som gäller..
Jag har bara goda erfarenheter av Djurskyddet och givit några personer beök av dem med goda resultat.. Så bara för att det inte alltid funkar så är det ju ingen ide att inte försöka.. eller?
Känner folk som anmält för tidigt lev. kattungar där säljaren fått ett besök och en varning..
Men men, ett misslyckande är ju för mycket, och då är det ju onödigt att fortsätta försöka.. Eller hur menar du?
-Ursäkta alla eventuella stavfel. Mitt tagetnbord kommer från tidigt 1800-tal och vill inte alltid som jag vill..
Så Gunlog, det jag skrev i #22. Är det otrevligt eller ej?
Och angående hur 12 veckorslagen ska hållas. Man ska se till att läsa på innan man skaffar ett djur, man ska veta vad som gäller. Det är för mig självklart att läsa på lite om djuret innan man skaffar det. Man kan inte kunna allt, men en sån viktig sak som att katter ska vara minst 12 veckor ska man kunna. Nu har ju faktiskt lagen funnits ett tag, hur lång tid ska det ta tills man kan sluta skylla på att man inte visste om den lagen? Speciellt om man är en vuxen människa så borde man kunna tänka ett steg längre. Visst att ett barn kanske inte har koll, men där ligger ansvaret hos föräldrarna.
Och hittar man då en uppfödare som vill sälja tidigare så anmäler man och sen letar man en annan uppfödare som gör jobbet seriösare.
Det är svårt att anmälan följs upp, men då har man i alla fall själv sett till att inte skada katten på det sättet som det faktiskt kan bli. Och man har sett till att inte stödja en oseriös uppfödare. Det är väl det minsta man kan göra.
Man ska alltid vara så trevlig som möjligt, men i vissa diskussioner kommer det att hetta till.
Och den enkla frågan varför katten tagits för tidigt kan ju faktiskt vara väldigt viktigt och är inte alls otrevlig tycker jag. Men man bör vänta på ett svar innan man ska säga en massa andra saker. Vänta tills man får höra anledningen.

Gunlog, jag upplever inte alls samma hårda ton som du talar om. Vid två tillfällen har jag varit med om att det varit allmänt dålig stämning här på sajten, och båda gångerna har en och samma person fått mig att vilja lämna sajten. Ena gången lyckades h*n också.
Kan det vara så att det är du som övertolkar helt neutrala inlägg och får dem otrevliga, för att de inte är skrivna på det extremt trevliga sätt du vill?
Av det du skriver verkar det finnas två typer av inlägg - de trevliga (som du gett exempel på) och de otrevliga (resten). Du pratar själv om att det finns olika sätt att uttrycka sig på, men det finns också olika sätt att tolka på. Varför ska vi (jag och de med mig) som skriver neutrala inlägg ändra oss, varför kan man inte ändra på sitt sätt att tolka inlägg istället, och utgå ifrån en neutral ton och inte som du gör utgå från att det ska vara (över)trevligt?
Sedan måste jag ärligt säga att jag verkligen inte förstår problemet med att stryka under vad andra redan har sagt. Det ökar ju bara värdet av det som skrivs. Du klagar på oss som håller med vad andra har skrivit, men dina små fna som gillar det du skrivit här, det är visst helt okej ;)
Nej Gulog, jag har nog faktiskt alltid tyckt att du haft vettiga saker att säga, men jag måste säga att jag tycker det här är en oerhört överdriven reaktion från din sida.
#45 Ja, Hyrrokkin, du vet ju vart jag står.
Jag tycker inte att det bara är gunlog som överdriver eller övertolkar (och det märks också om man läser flera inlägg i denna tråden). GIVETVIS kan det bli heta diskissioner och det behöver inte vara något negativt! Men överlag kan det vara en otrevlig ton från vissa här inne och det är så onödigt! Jag förstår om folk inte vågar ställa frågor av rädsla för att de kan bli påhoppade och uppläxade.

#47 Men det är Gunlog som "ballar ur" och svär och hotar att lämna sajten :P
#48 Jo, visst.. Men hon har rätt i en del hon skriver.
Jag är helt övertygad om att det kunde varit en bättre stämning här inne om alla bara tänker lite på hur dom uttrycker sig. Ofta är det så att en frågeställare kan få två svar som egentligen säger samma sak men är skrivna på väldigt olika sätt (menar inte "smörsvar"), TEX "du fattar väl att du måste kastrera katten, gör det nu!!" eller "jag tycker att du borde kastrera katten, då kommer den säkert må mycket bättre och ev problem kan försvinna", och det kan vara avgörande för om den lilla katen blir kastrerad eller ej. Upplever jag en person som hård och otrevlig har jag mycket svårare att ta till mig av den personens råd.
#49 Fast jag tycker att det också kan tolkas som att det inte är lika viktigt.
Allt är en tolkningsfråga som sagt 
Men om många svarar lika (trevligt) så uppfattas det säkert som viktigt.

#49 Men sådär som du skriver att vi skulle skriva, "Men det fattar du väl.." Ehm, det upplever ändå inte jag att folk uttrycker sig på det sättet, hade var och varannan människa skrivit så så tycker jag också att den här tråden är befogad. Det tycker jag inte nu, jag tycker snarare det är nästan löjligt överdrivet från en del.
#51 Nej jag tycker inte att inlindade svar alltid känns lika viktiga som raka svar. Särskillt inte när det handlar om lagbrott.
#51 Man får leta efter de små nyckelorden.. Måste, och ska uppfattas ofta som otrevliga(?), men då kanske mer angelägna än borde och kunde..?
Men om en del inte är otrevliga hur kommer det sig att värdarna här ofta går in och varnar för att det börjar bli för mycket och att man ska hålla sig till ämnet och hur kommer det sig att många trådar ofta tas bort pga att en del hetsar? Jag syftar INTE på någon speciell person/personer.
Många av de trådar jag börjat läsa spårar ofta ur och sajtvärdarna tar bort el redigerar trådarna så det Gunlog säger kan inte vara enbart hennes uppfattning utan även sajtvärdarnas och en hel del medlemmar. Sen kan man ha olika åsikter om hur man pratar med folk och hur man är ödmjuk och respektfull.
Alla har växt upp under olika förutsättningar, olika kultur och miljö och det har ju en stor del i hur man är som människa idag.
Jag tror att de som har en dålig ton/attityd inte kommer ändra sig utan man får helt enkelt välja vad man skriver här och väl välja vilka trådar man ger sig in i.
#54 Ofta och ofta. De trådar jag kan komma på såhär på rak arm är när det är diskussioner om utekatt vs innekatt.
Annars är jag och du på olika sidor, för tycker inte alls sajtvärden eller medarbetarna får gå in överdrivet ofta och säga till nån. Och tycker inte alls det är många trådar som tagits bort.

#54 Att enstaka trådan rensas från inlägg är väl ändå inte skäl nog att säga att det här är en sajt med dålig stämning. Då tycker jag man har orimliga tankar om vad ett diskussionsforum är för något.
Jag har aldrig sagt att sajten har dålig stämning jag sa att alla är olika och att man får välja vad man skriver och vilka trådar man ger sig in i om man som jag tycker att det kan blir påhopp och respektlösa kommentarer.
Det finns även många trevliga personer som har lärt mig mycket!!!

Hej! Jag är ny medlem här och jag tycker att jag blev välkomnad på ett bra sätt av många sajt-medlemmar här! Men en liten fråga.. Om kattmamman inte bryr sig om 12 veckorslagen? vad gör man då? Mamman till min katt Iriz började stöta bort sina små ganska tidigt. Till slut gick det inte att ha dem ihop längre. Iriz är född 1november och jag hämtade hem henne i början av januari (runt 8-9 minns ej exakt datum just nu). Skulle ungarna varit kvar hos en mamma som redan var aggressiv mot dem?

Om en kattmamma är aggresiv på riktigt så är hon mest troligt sjuk och behöver komma till en veterinär.Att kattmamman stöter bort ungarna hör liksom till.Det är en viktig del i kattungens uppfostran.Det kan se riktigt illa ut när mamman stöter bort ungarna men oftast ser det värre ut än vad det är.
Stolt ägare till tre La permer
#59 Nu kan ju många tolka bortstötningen som aggressivitet, något som ofta förväxlas.
Sen börjar mammam smått stöta bort ungarna mellan 6-8 veckor..
Lära dem gränser m.m.
Så 12-veckorslagen är just för lärdom från både syskon och mamma,
Det är inte så att på dagen så stöter mamman bort ungarna, utan det börjar långt innan och ökar gradvis..
Sen så kan det vara så att om honan går in i löp kan hon verka hårade mot ungarna.
#60 Ah bra att du tog upp det, glömde sjukdom

Kattmamman börjar bortstötningen redan vid ca 5 veckor (möjligen ännu tidigare), det är inget som sker över en natt. Men det betyder inte att kattungen är redo att lämna sin mor då, det betyder att mamman gör kattungarna mer och mer självständiga, precis som vi människor lär våra barn att leva i den stora världen innan vi släpper iväg dem helt. 
Men är hon däremot aggressiv i sitt bortstötande så är situationen en annan, som redan nämnts an Monica.
Jag håller med Gunlog till viss del… Men just det här om 12-veckorsregeln tycker jag att man ska veta innan man köper en katt… För mig är det lika viktigt att ta reda på vilka lagar och förordningar som gäller inför ett djurköp som för vilket köp som helst. För inte kan jag köpa mina barn en moped utan att de tar moppekort/förarbevis och sen säja att "jag visste inte att lagen ändrats"… Det är upp till mig att ta reda på tycker jag…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner