Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 2351 ggr
Emmell
0

Varför försäkrar ni?

Ni som har innekatter, varför har ni katterna försäkrade? Är det verkligen så stor risk att något händer en kastrerad innekatt?

Jag undrar för att en jag känner är helt emot att försäkra katter, inte jag. Däremot blir jag lite osäker när jag hittar fler som inte försäkrar sina katter… vad rekommenderar du? Och varför?

Scilla
0

Jag försäkrar eftersom jag vill kunna ge min katt vård när något händer, det ska inte få bero på plånboken.

Det finns mycket risker för katter inomhus också, inte minst sjukdomar. Katten kan svälja något dumt (snören, bollar, you name it), bli förgiftad, få diarréer och behöva läggas in, infektioner, allergier, diabetes, falla från balkong/fönster osv. Listan kan tyvärr göras oändlig…

Jag ser ingen anledning till att INTE försäkra innekatt ;)

Mona22
0

jag försäkrar för att det kan hända olyckor som snabbt kan bli riktigt dyra. när vi fått hem våran huskatt så väntade vi ett tag på att försäkra (fråga mig inte varför).

sen en kväll så sade vi att vi fixar försäkring dagen efter. hörde mitt i natten när de lekte att huskatten skrek till och sen fräste massor. gick upp och  kollade. han låg i sin transportbur och fräste åt oss när vi tog ut honom .

han hade skadat bakbenet i leken. ringde veterinär och de sade att vi skulle kolla om det var brutet eller om han bara vrickat det. det var som tur var inte brutet och fick reda på av veterinären att en röntgen skulle gå på 2000.

så alla katterna är föräkrade. olyckor kan hända även inomhus. om de hoppar ner från något och hamnar fel så.

så 500 kr per år är inte så hemskt mycket endå …

MonicaLagerquist
0

Just nu försäkrar jag mest av slentiran.Ska ta tag i det hela och avboka alla försäkringar och istället betala vad det kostar.

Just nu betalar jag drygt 550 i månaden i försäkringar och det känns lite väl mycket då jag upplever att det som jag vill ha hjälp av via mitt bolag inte ingår i försäkringar.

Stolt ägare till tre La permer

Elcyion
0

Jag säger som de två första. Det händer så lätt en olycka! Sen kvittar det om du har ute- eller innekatt. Den kan drabbas av olika kroniska problem/sjukdommar. Tex hjärtfel.

Medarbetare på jack russel terrier

skrollan
0

#2 500 kr per år bara, när jag läste på så var det minst det i halvåret som jag läste. Vart har du dina katter försäkrade? :)

smurfan-13
0

Olyckor händer lätt och kan bli DYRT! Sen kan ju katten bli sjuk oxå, givetvis spelar det ingen roll om man bor inne eller ute då :P

Kattförsäkringar är ju dessutom väldigt billiga om man jämför med tex hundförsäkringar. 

Ser ingen anledning till att bråka om några hundralappar om året (även om min 9 åriga katt aldrig behövt använda sin försäkring än)

Emmell
0

Han jag diskuterade med anser att risken är alldeles för liten, att katten ska skada sig inomhus, för att han skulle försäkra..

Personligen tycker jag som ni. Har dessutom kollat upp olika kattförsäkringar, och det är ju inga skyhöga kostnader man talar om direkt!

sighni
0

Jag försäkrar mina katter för att kunna ge dom veterinärvård när det behövs. Varför skulle inte en innekatt kunna bli sjuk?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

En katt kostar hos de flesta runt 400-500 att försäkra, för ett försäkringsbelopp på 20.000 och en självrisk runt 1000-1200 och därefter betalar man 20% av kostnaden upp till 20.000. Givetvis kan man ha högre belopp, då stiger ju årskostnaden lite med. Men inte är det dyrt, jämfört med en bilförsäkring å då får man allt hosta upp tusenlapparna för den årliga servicen.

Emmell
0

#8 han jag diskuterade med ansåg att risken att en innekatt blir skadad är närmast obefintlig, samt att katter så sällan blir sjuka att man "slänger bort" försäkringspengar.

Jag förstår ju hur han tänker å ena sidan (har heller aldrig haft sjuka katter), men personligen skulle jag inte ha råd att chansa, utan försäkring är ju veterinärkostnader äckligt dyra, så "better safe than sorry".. då offrar jag hellre några hundralappar om året, och får billigare veterinärkostnader OM det skulle behövas. :-)

Madask
0

men en innekatt kan väl oxå bli sjuk?

Jag e så tacksam att jag har försäkring då min katt får urinsten titt som tätt och det hade kostat mej 9000 åt gången (ca en gång i halvåret senaste tiden) men istället har jag "bara " fått betala 3000

Scilla
0

Hos Agria kostar det 61 kr i månaden (720 kr/år) att ha en tvåårig huskatt försäkrad med 60 000 som maxbelopp, 1100 kr i självrisk + 10 %. Det tycker jag är en riktigt bra försäkring. Minskar man maxbeloppet och ökar självrisk och procent blir det billigare i månaden.

Emmell
0

#11 ja självklart, och därför skulle inte jag våga chansa. Men som jag skrev, han har aldrig haft någon sjuk katt (eller jag för den delen) så han tycker risken för sjukdom är för liten för att försäkra, typ.. (Det, okunskap och lite snålhet, gissar jag på.)

Ledin
0

klart man ska försäkra en inne katt om den blir sjuk o behöver opereras så kan jag lova dig att man är bra glad över att man har försäkrat sin katt. Har haft själv en inne katt som smet ut å vart påkörd av en bil tyvärr gick ryggen av men visst hon kunde ha kommit lite mindre under bilen o då hade ju försäkringen vart bra. Har även en syster som bode i en lägenhet tackvån.lägehet hon hadde öppet ett takfönster tänkte inta på att katten kunde komma ut där, kan säga så  här va en bra bit ner till marken o katten halkade ner å skada sig  men gick att fixa iordnig hon var väldigt tacksam sina försäkring i det läget. det skulle kostat annars runt 20 laxar men 2 500 betala hon i självrisk katten lervede tills han vart 19 år så la njurarna av.

dumuzi
0

Ansluter mig till övriga skribenter, en olycka händer så lätt, även inomhus. Och innekatter kan ju också bli sjuka. För mig känns det lika självklart att försäkra mina katter som att försäkra mig själv. Jag vill ju inte hamna i en situation där jag tvingas avliva någon av mina katter för att jag inte har råd att betala den vård katten behöver.

Madask
0

det gissar jag oxå på…för det e nog mer ovanligt att en katt inte behöver vetrinärvård nångång i sitt liv..tror jag ..

Elcyion
0

Du kan ju berätta den här historien för din kompis:

För något år sedan bestämde jag mig för att skaffa katt. Jag satt och letade, och hittade Selma i en annons. Jag föll för henne direkt, och hon för mig. Selma var mer som en hund än en katt. Följde mig överallt och ville hela tiden vara med matte.

Pga okunskap dog Selma endast 2 år gammal. Eftersom våra katter hade dött en efter en, så skickade jag henne på obduktion. Den visade att hon hade en inflamation i både njurar och njurbäcken. Hade jag varit mer kunnig på kattens sjukdommar och språk, så hade hon kanske gått att rädda!

Eftersom det var min första egna katt, var hon varken försäkrad, ID-märkt eller vaccinerad. Hon var ju "bara" en innekatt (även om hon var en älskad sådan). Hade jag upptäckt inflamationen i tid, och vi hade kommit iväg till veterinären, hade det med största sannolikhet kostat mig multum att få henne frisk igen. Om inte annat pga alla undersökningar. Selma har varit borta i snart 1½ år, men det går inte en dag då jag inte saknar henne!

Medarbetare på jack russel terrier

Blondieisbackagain
0

japp risken är stor fast det är en innekatt….

tindra90
0

hej

När en av mina 7katter blev sjuk så var det helg och vi fick åka till Bagarmossens djursjukhus. Han blev inlaggd, rötgad mm, det hela gick på 14 000kr men han var försökrad så det slutade med en nota för mig på ca 4000kr. Tack och lov för vetrinär föräkringar alla  mina katter är försäkrade i Agria och jag betalar ca 2500kr/år och då är en del av katterna försäkrade upp till 60 000kr (de äldre).

Mvh Jeanette

Ps alla mina katter är innekatter och huskatter.

isnornin
0

Mina djur är försäkrade… Jag vill att de ska få vård till vilket pris i fall de behöver. De är en del av familjen, vi älskar dem, gör allt för att de ska må så bra som möjligt! Det är dyrt att besöka vetrineren, så försäkring känns rätt!

MVH Isnornin

emjon
0

För mig är det också helt självklart att alla våra djur är försäkrade. Våra kissar är innekatter men kan givetvis bli både skadade och sjuka om olyckan är framme.

Det som tidigare skrivits här om just urinsten  eller andra sådana sjukdomar kan bli riktigt dyrt och tyvärr drabbas många katter av det.

Hoppas bara att den killen som är så emot försäkring har råd att hjälpa sin katt om den blir sjuk. Det är inte helt ovanligt att oförsäkrade katter får avlivas för att ägaren inte har råd att betala räkningen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

linasvovvar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har (hade) min innekatt försäkrad. Vill ju kunna ge henne allt om hon blir sjuk. Nu blev hon tyvärr det. Hon magrade och blev hängig. Åkte in med henne, ett medfött fel på njurarna konstaterades det. Så tyvärr slutade det med att hon fick åka till katthimlen, fanns inget att göra. Tyvärr.

Jag hade henne försäkrad hos sveland endast vetrinärvård. Notan slutade på 14 000 och min försäkringsbolag tog ca 10, 000 så även inne katter kan ju bli sjuka. Det kostar så lite att ha dom försäkrade men det gör med sig om man måste åka in med dom.

R I P Frigg

Emmell
0

Ville bara tacka er som gett exempel på vad det har kostat, och vad ni betalat i självrisk. Mycket enklare att förstå hur dyrt det faktiskt kan bli! Och hur billigt det då är med försäkring, i jämförelse.