Katter iFokus

Katter

Läst 165 ggr
New2ragdoll2
0

Kattsand, Bestfriend Fresh & Easy

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har bytt ut befintlig, välfungerande, men dammande Kattsand med Bestfriend Fresh & Easy.

Problemet - den klumpar sig inte alls! Försöker jag plocka upp kissklumparna smulas allt sönder dirket. Räcker med att man petar lite på klumpen.

Är all Kattsand som består av dessa vita "kristaller" lika dåliga?

Uppkatten
2

Kan inte svara på om all kristallsand är lika dålig på att klumpa sig, men en kanske viktigare fråga är om din katt trivs med sanden. Många katter ogillar kristallsand liksom pellets vilket kan öka risken för att katten börjar missköta lådan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

New2ragdoll2
0

Han verkar tycka om den. Kristallbitarna är avsevärt mycket större än vanlig sand och jag tycker mig se att de kan ha lite vassa kanter.

Uppkatten
2

#2 Har provat kristaller någon gång för massor av år sedan. Upplevde att de snabbt blev gula och kändes ofräscha. Det var svårstädat i lådan, och luktade snart illa. Kanske fungerar dagens kristallsand bättre, men hörde på föreläsning nyligen att felkissande katter ofta har haft kristallsand eller pellets i kattlådan (och alltså inte varit bekväma med detta).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

New2ragdoll2
0

#3: Ska ha koll på detta och ev byta tillbaka till den gamla sanden (Cattia). Det vi ville med sandbytet var att slippa allt damm som han då andades in.

Fridaaaa
2

Kristaller är inte bra för katternas tassar och upplever att det stinker så fort de kissar på det och mer svårstädat

#4 Den dammar ju mängder Cattia.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

• Redigerat 2026-05-14 09:33 av Fridaaaa
New2ragdoll2
0

#5: Ah, då vet man det. Trodde kristallsand var liksom top-of-the-line när det kommer till Kattsand. Dyrare än vanlig sand.

Vixxen
0

Ska kristallerna klumpa sig?
Är inte tanken att kristallerna ska suga i sig urinen? Jag vet inte…

New2ragdoll2
0

#7: Ingen aning. Jag utgick ifrån att den skulle klumpa sig. Men vad är då vitsen med att den bara suger åt sig urinen? Blir ju jättesvårt att isolera "klumpen" och slänga den utan att den sprids ut.

Fridaaaa
2

#7 Nej det klumpar sig inte.
Kristaller är skräp och fattar inte att de får sälja det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vixxen
2
Välkommen till Katter iFokus, sajten för kattintresserade! Här är det tänkt att alla kattintresserade skall kunna läsa om och diskutera kring olika kattrelaterade ämnen, och lite till. Vi har en levande och öppen diskussion med såväl nya som gamla som blivande kattägare. Stämningen hos Katter iFokus är härlig och generös! I vårt forum finns flera vitt skilda grupper, även sådana som avhandlar djur-frågor i största allmänhet, relationen mellan djur & människor m m och inte minst några exklusiva trådar för endast medlemmar - så vad hindrar dig från att också bli en av oss, välkommen in i gänget!
New2ragdoll2
0

Nu har jag lärt mig något nytt.
Typiskt, köpte ett par påsar med kristallsand.

Cattia som klumpar sig mycket bra, dammar för mycket.
Nån rekommendation..?

New2ragdoll2
1

#10: Oj, detta var ett helt nytt koncept.
Så poängen med kristallsand är att man ska låta kisset absorberas av kristallerna och sen när sanden i lådan blir gulare och kanske börjar lukta, byts allt ut?

Vixxen
0

#12: Verkar så.

New2ragdoll2
0

Har sökt här på sajten och denna verkar ligga högt hos flera kattägare ;

https://www.arkenzoo.se/odour-lock--original?57649

Oparfymerad kattsand som håller kattlådan luktfri i upp till 40 dagar! Oduor Lock är klumpbildande, dammfri och behaglig för kattens tassar