Kristaller som kattsand!
Tjo!
Vad har ni för erfarenheter av kristaller som Kattsand? Funkar det verkligen för er att endast ta bort bajset under en hel månad och sen byta ut allt innehåll? Hur mkt kristaller har ni i en låda? i cm är väl lättast att prata om :)
Hur tycker ni att kristallerna klarar urinen?

Slänger med en fin bild på en av mina Bengaler Cleo!

Nu har vi bara iller, men vi har provat det. funkade jättebra, fast det såg äckligt ut.. luktade betydligt mindre. Men det var så pass dyrt att vi inte har råd då Sigge gräver ur lådan på natten 
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Jag har både kristaller och sand. Jag tycker kristaller funkar jättebra. Visst de vita kristallerna blir gulare och gulare med tiden, men man kan ju ha lock på toan om man tycker det ser illa ut. Funkar jättebra att bara ta bort bajset och luktar inte alls illa. Där jag köper finns två storlekar på påsen och jag tar hela lilla och fyller ner i kattoan så får den vara tills jag tycker det är mer gult än vitt i lådan. Fördelen framförallt tycker jag är ju att man slipper sanden, bara en och annan kristall följer med utanför lådan, inte alls så mycket som sanden ändå gör. Men ena min kisse gillar bara sand, därav har jag inte bara kristaller.
Jag ahr kristaller som jag köpte i panik igår. Kisset klumpar sig dessvärre inte, men det verkar ta bort den mesta lukten
Med kristaller ska inte kisset klumpa sig utan kristallerna suger upp urinen. Bajset tar man bort varteftersom och när man tycker det är för mycket gult i lådan så byter man alla kristaller. Man tar inte bort varteftersom

Jag har kristaller och är helnöjd! luktar ju ingenting. håller med att det inte ser så nice ut i lådan när de börgar gulna men en täckt låda löser ju det, jag byter offta i lådan utan lock men bara för syns skull, inte för lukten,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Kristallerna är toppen (kisel/silikat). Man köper en påse som räcker i en månad för 1 katt, eller en större påse som räcker en månad för 2 katter. Eftersom mina katter går ute räcker sanden lite längre.
Det jag gillar är att det är så gott som luktfritt - det är bara bajset som luktar en kort stund, sen absorberas lukten av kiselkristallerna.
Det blir inte smuligt som med grå sand.
Det är praktiskt att slippa ta bot kisset.
Medges att det är lite äckligt när man väl tömmer alltihop, men jag gillar ändå den här sanden bäst.
aha e det så det funkar trodde det klumpa sig till en kristallboll :P har bara hört bra saker om den kattsanden men här köper jag billigare Klumpe en kartong bra sand och det blir bra klumpar katterna gillar den sanden med. Den är som strandsand å jätte enkel att få bort kisset å bajset
Hm, bra tråd:) Har aldrig provat detta men funderar starkt på att göra det till Ozzy :)

jag har köppt kristall sand nga gånger. katterna stör sej otroligt mkt på att sanden blir äckligoch gul, och jag gillar det inte heller, skulle helst vilja kunna ta bort kisset oxå istället för att kristallerna blir gula. det e iaf bra att det inte luktar lika mycket ;)

jag provade men Zorro o puma hatade det o vägrade gå på toan…

tycker det funkar bra. Det luktar inte någonting om man jämför med vanlig Kattsand. Dessvärre räcker det absolut inte i en månad. Men det e lite beroende på vilka kristaller man köper. Det finns en sort hos vetrinären som är asbra. minns dock inte namnet..
Vi använder hela påsen. Det är ju så det är tänkt att man ska göra för att det ska räcka i en månad

vi häller i kristallerna så att det är 5 cm djupt.
Diesel började strejka igår, kissade i soffan! Så jag bytte till vanlig sand och det funkar utmärkt!

Kom på en grej som inte funkar bra med kristaller: om katten är lös i magen. Vanliga bajskorvar blir snabbt torra och luktfria i kristaller och kiss sugs upp av kristallerna. Men löst bajs kan ju inte helt absorberas av kristallerna och då blir det lite läskigt att ta bort, plus att det inte går att få bort allt bajs då.
Men det är ju inte meningen att katter ska vara lösa i magen. Min fick en omgång maskmedel och så var allt som det skulle igen.