Avlivning enda utvägen?
Snälla hjälp mig!
Jag har flera katter och med dom flesta fungerar allt bra.
Men…en liten buse, som från början är räddad från vildkattslivet, gör tillvaron outhärdlig! Vi tog hem honom (och två till katter men dom är nog inte syskon) eftersom alla kattungarna som hittades vid detta ställe skulle skjutas. Vi vet alltså inte hur gammal han var när vi tog hand om honom. Han var mycket mager och hade en hel del problem med magen när han var liten. Han var också mycket kontaktsökande.
Vi gick igenom en hel del han och jag innan han lyckades bli bra i magen och kunde äta utan problem. Han har dock känslig mage och äter sensitive-kost.
Han har alltid varit MYCKET vild, ingen ro i kroppen, springer runt och sladdar så det bara yr om honom osv. I början tyckte vi det var gulligt men med tiden har vi förstått att det nog inte är normalt. Han kan plötsligt attackera en sovande kattkompis och biter då riktigt rejält!!
Han är inte alls populär bland dom andra katterna - dom undviker honom! Vår äldsta katt som är 13 år har fått denne yngling som en trogen beundrare, något han inte är glad över, men han har svårt att komma undan.
Det har fått till följd att den äldste och även denna yngling båda skvätter inne och så kan jag ju bara inte ha det!!
Vi har nu provat allt -Feliway, - Zylkene, och nu går denne yngling på Anafranil.
Det känns inte ens som det väldigt starka Anafranil hjälper, vissa dagar ser han iof helt drogad ut, men han kan fortfarande attackera sina sovande vänner OCH skvätta inomhus!!!
Önskar så att det gick att göra om honom till en ren utekatt, men så fort man har dörren öppen kommer han ju givetvis in som han är van att göra…
Jag/Familjen orkar inte mer…men jag får samtidigt så vansinnigt dåligt samvete när vi pratar om avlivning…
Hur mycket ska man orka?
Det är ju helt outhärdligt att ha kattpiss inne, han har förstört flera möbler…dessutom är jag rädd att de andra katterna ska börja "svara" - alltså skvätta inne!!
Hjälp mig! Goda råd, tack!! Jag vet varken ut eller in!😕
Omplacera som ensamkatt?
www.kickemcattery.se
Hur gammal är katten? Är han kastrerad?
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Undrar också hur gammal katten är och om han är kastrerad. En kastrering brukar avhjälpa många beteendeproblem.
Här finns också en massa idéer och tips. http://hittekatter.ifokus.se/articles/4d714cfeb9cb4622270601ce-katter-som-bajsar-eller-kissar-utanfor-ladan?4d7123deb9cb46214104450e-1
Missade att skriva att katten givetvis är kastrerad - annars hade vi naturligtvis börjat med det.
Det är just därför det känns som vi gjort allt…
Han är 3 år. Problemet med att han anfaller de andra katterna har ökat med åldern, förr var det mest på bus - nu är det typ allvar!
Det där med omplacering låter ju bra, men ärligt talat så vimlar det ju av katter på olika katthem som vill bli omplacerade. Att då få någon att ta sig an en sån här vilde…han är ju inte så enkel att ha inomhus - det orkar man inte med under nån längre tid. Så då skulle han säkerligen försöka vandra hem igen, och blotta tanken på vad som skulle kunna hända honom då, om han kommer bort. Jag tycker inte det känns som nån bra ide´.
Vi är helt övertygade om att han har ADHD eller nåt liknande. Vi nämnde det för veterinären, det var då dom skrev ut Anafranil.
låter som du redan bestämt dig för avlining? tycker att du kan testa med omplacering och se om det funkar!
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Sök efter ett hem på landet där han kan ha bra möjlighet att vara ute. Kommer han till ett nytt hem kan han säkert anpassa sig till ett liv både ute och inne. Utevistelsen får honom också att göra av med mycket överskottsenergi.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Ta katten till veterinär för koll om han är frisk.
Har definitivt inte bestämt mig för avlivning!
Men jag försöker vara realist. Har redan frågat runt lite, men här på landet i Skåne där vi bor känns det som de flesta har katterna som "ladukatter"
Jag är ju inte riktigt van vid detta, så var det aldrig i norrland där jag är uppväxt.
Och så är inte denna missen van att ha det heller!
kontakta en kattbeteenderådgivare ex Susanne Hellman Holmström som bor i Skåne. Googla på namnet.
Tycker du ska fråga en annan veterinär, helst en som är duktig på katter.
Någon "som talar med djur" en djurkommunikatör kan troligen reda ut vad som är fel. Annars funkar nog kissen bäst som stallkatt, men inte så nära dig att han går hem igen.
Att placera honom hos en ny familj kan ju leda till att han får fortsätta flytta - det lär han knappast bli bättre av.
Lycka till!
Aa.
"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.
Hur många katter har ni?
Sajtvärd Katter iFokus
När det gäller temperament och aktivitetsnivå får man komma ihåg att det inte finns någon förväntad, typisk eller otypisk aktivitetsnivå hos huskatter. Sådana egenskaper syns bara på utsidan när det gäller etablerade raskatter där man renodlat vissa egenskaper genom selektiv avel.
Hade jag haft en energisk och intensiv korthårsras bland mina långhåriga och lugna lagomraser hade jag nog också blivit förskräckt. Den som har, och är van vid energiska raser skulle tycka att det var något fel på mina katter…
Sajtvärd Katter iFokus
"När det gäller temperament och aktivitetsnivå får man komma ihåg att det inte finns någon förväntad, typisk eller otypisk aktivitetsnivå hos huskatter." - Visst har du helt rätt, OberonsMatte. Men,men…därmed inte sagt att man kan acceptera vilken aktivitetsnivå som helst! Det är väldigt frustrerande att se honom ge sig på sina vänner helt oprovocerat - det flyger hårtussar!
Men det största problemet är givetvis kissmarkeringarna inomhus, det går ju bara inte att ha det så det förstår väl alla?!?
Förslaget att kontakta kattbeteenderådgivare Susanne Hellman Holmström - Jaa, tyvärr, riktigt SÅ rik är iaf inte jag!
Då skulle jag ju kunna besöka veterinären flera ggr för dessa pengar (om jag nu hade dom), men det har vi ju liksom redan gjort. Då fick vi lugnande medicin, som tydligen inte hjälper fast det är starka saker. Känns inte speciellt bra när man ser på honom att han är drogad, det är väl inget kattliv…
Och tyvärr, det är inte så enkelt att hitta ett nytt hem, även om det kan låta som en vettig ide´. Det krävs ju verkligen att han skulle komma till mycket tålmodiga människor som har förståelse för hans problem. Annars blir det ju naturligtvis flytt efter flytt för honom.
Delar av familjen har nog bestämt sig för avlivning, men för mig sitter fortfarande samvetet i vägen. Men lille Pysen mår nog inte heller bra att ha det så här…
En stallkatt har i regel ett bra liv. Där finns ofta stallflickor som kelar med katterna. Där finns hästar o ibland även andra djur. Där finns möjlighet att jaga o fånga möss. Värme från hästarna när det är vinter.
Fast någon måste se till att det finns dricksvatten om det är torrt ute och en skål kattfoder om katten/katterna behöver.
I ett stall finns liv o rörelse hela tiden även när inte människor är där. Aa.
Oscar Wilde.
Men försök åtminstone omplacera honom?!? Grymt att avliva en katt för stt ni inte kan se över problemet du har fått många goda råd men det låter som om du redan bestämt dig för avlivbing. Ge åtminstone någon annan en chans än att vara så trångsynt
Ok, är finns det personer som är mindre för sig här också???
"Grymt att avliva en katt för att ni inte kan se över problemet"…ärligt talat…du kanske ska läsa hela tråden innan du lägger dig i!?!
Har ju talat om att vi varit till veterinär, medicinerat och dessutom hört mig för om omplacering - har du lite svårt att fatta eller..??
Om du kallar min jobbiga situation…"trångsynt"…ja, snälla nån…
Jag började faktiskt det hela med att be om hjälp - vet inte riktigt hur du kunde få för dig att du hade nåt att tillföra - det här är uppriktigt väldigt jobbigt för mig. Jag är en sån där obotlig djurvän som har svårt att bestämma mig för att avsluta en annans liv. Men med åren har jag gått igenom en hel del jobbigt så jag börjar tvingas inse att det ibland är nödvändigt…Du kanske också kommer dit en dag, Pimey…Men till dess, du gör ingen nytta med att försöka såra mig, inte för att jag brukar ta åt mig från unga tjejer som du (har jag rätt??)
För mig är det viktigare att få fundera med vettiga människor som förstår att detta är jobbigt.
#17 Att du har börjat med medicinering är inte likställt med att du har testat allt, du har en uppenbart högaktiv katt, och om du nu inte vill/kan omplacera, vilka aktiverings alternativ har du testat?
Foder labyrinter och/eller foderbollar kan vara ett bra sätt att stimulera honom mentalt, vilket kan resultera i att han blir mindre stressad då han får något att sysselsätta sig med.
Hur mycket leker du aktivt med katten per dag?
Agility och klickerträning kan också vara en jättebra och stimulerande utmaning för honom att sysselsättas med dagligen.
Om du inte drar dig för att spendera pengar på att lösa problemet så kan ett katthjul vara ett alternativ så han verkligen kan få springa av sig all sin energi utan att behöva gå ut.
Om det är så att alla dina andra katter är lågaktiva katter så kan det vara så illa att du behöver skaffa en kompis till honom som är lite mer på hans egen nivå.
Utöver det är det viktigt att du leker med honom varje dag minst 30 min (mer om det behövs), han måste få utlopp för sin energi på ett positivt sätt om man inte ska attackera dom andra katterna, du kan inte bara medicinera bort det.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
En foderlabyrint/boll har vi faktiskt till honom, han kan tycka det är kul ett tag men tappar rätt snart intresset och rusar iväg på andra upptåg.
Kan väl iof inte säga att vi leker med honom aktivt på det sättet du beskriver varje dag, men vi bor på landet, han springer ut och in som han vill och har flera kattkompisar. En stor lada att fräsa runt i, massor av träd att klättra i och dessutom klösmöbler/torn inne. Utöver det en hel del kel och lek av familjen, och rätt ofta jagar han efter en laserstråle. Tror nog det bör räcka för en katt - det räcker för mina andra katter och jag kan inte kalla dom lågaktiva.
Nej, det är snarare full fart och när de andra vill ta en välförtjänt tupplur så kommer Pysen och hugger dom i nacken…
Blev lite nyfiken på vad ett katthjul är för något?
Jag är också en obotlig djurvän som förlorat djur genom åren bl.a. 2 av våra huskatter som tigs bort förra sommaren pga ålder och sjukdom det var riktigt jobbigt så jag vet hur det känns. Medicinering och besök till veterinären kan jag inte klassa som "provat allt" och omplacering då kan du lägga ut en annons här och även på blocket. Fastän blocket har sitt rykte så finns det även bra människor där. När folk tipsar om olika saker här så kasserar du bort det mer eller mindre vilket får en del inlägg att kännas oengagerad men nu kan jag såklart ha fel men det är min känsla. Han låter bara som en väldigt överaktiv katt som behöver mer stimulans helt enkelt
Själv skulle jag kolla med Susanne Hellman Holmström innan jag gjorde något annat. Hon är inte djurkommunikatör utan kattbeteende -rådgivare och har varit med de senaste tisdagarna i Go´kväll. Jag har även varit och lyssnat på hennes föredrag.
Katten är alltså 3 år nu och ni har haft honom sedan har var kattunge. Antar att det största problemet, som gör att ni överväger avlivning, är att han kissar inne.
När började han med det? Hade det hänt något då i hans bostad/familj som kan ha gjort honom så upprörd och stressad? Har han någon jämnårig kompis att leka med?
Tycker fortfarande att han bör undersökas av en annan veterinär. Han kan ha fått en skada någonstans, som gör ont.
21# TS hade inte dom pengarna som krävdes för en beteendevetare
# 23 Det kosta inte mer än en veterinär.
Ööh. vad har du för dyr veterinär???
Denne Susanne Hellman Holmström har telefonrådgivning för 1200,1500 resp 1800 kr!! Ett besök kostar 1500…tycker nog det är mer än en veterinär…
# 25 Det är vad samma sak skulle kosta hos en veterinär med provtagning och urinprov. Och vill man lösa problemet så finns pengarna.
Katten Pysen är alltså en aktiv katt på 3 år som bor ihop med hur många andra katter?
Han har eller är precis i färd med att uppnå social mognad, vilket sker mellan ca 2-4 år och innebär att katter får en vuxen katts syn på status och revir. Med tanke på detta är det inte konstigt att hans beteende blivit värre med tiden och att han attackerar andra gruppmedlemmar till synes oprovocerat.
Både han och den äldsta hankatten strilar urin inomhus för att hävda sin närvaro inför varandra eller inför övriga gruppmedlemmar. När kastrater i en kattgrupp urinmarkerar är det tecken på stor stress och disharmoni i flocken. Vanligtvis beror detta på att antalet katter i gruppen är för många, att resurserna i reviret är för få, eller en kombination av dessa två.
Katters bristande personkemi kan också vara en anledning, men om individerna i gruppen är få och yta samt resurser mer än tillräckliga kan katter ändå oftast acceptera att leva separata liv inom samma revir och bara undvika närkontakt. Finns det ingen anledning till konkurrens är det lättare att åtminstone stå ut med varandra.
När det gäller antalet katter får man komma ihåg att även om katter visserligen är sociala djur som kan trivas i grupp, är de inte flockdjur. Man kan alltså inte sätta ihop hur många katter som helst eller vilka katter som helst och förvänta sig att detta ska ske problemfritt under de år och utvecklingsstadier som följer.
Sajtvärd Katter iFokus
#22 Ja, det största problemet är givetvis att han kissar inne. När man skurat och skurat och fått både möbler och annat förstört så tröttnar man ju…till slut kommer avlivning på tal. Som jag skrev tidigare så är jag dessutom väldigt rädd att våra andra katter ska börja svara med att också kissa inne! Åldermannen, 13 år har ju redan gjort det.
Har lite svårt att säga precis när det började, men det har ökat!
Ingen speciell händelse här hemma.
Ja, han har jämnåriga att leka med.
Jag har (hittills) haft mycket stor förtroende för vår veterinär, vi har fått mycket hjälp och goda råd i olika ärenden. Så därför är vi lite tveksamma om någon annan veterinär verkligen kan komma fram till något annat?
Rengör ni med klorin där katterna kissat? I så fall så doftar det kattkiss i katternas nosar.
Förstår inte riktigt varför ni inte vill omplacera till stallkatt? Låter som ett passande liv för honom 🤔 Så länge det finns någon form av värme på vintern och någon ställer ut mat och vatten brukar det inte vara ett dåligt liv alls, känner en med gård och deras katter har det riktigt bra, det är alla katter som inte trivs inomhus alls och de är mycket lyckligare som stallkatter 🤔 Du kan iaf prova tycker jag, komma på flera återbesök och se hur han har det och så om du är osäker.
Borde inte vara så svårt att hitta heller tycker jag, kolla runt på hästgårdar/ridskolor och så, de brukar inte ha något emot att ta in en kastrerad katt…
Mycket bättre än att avliva iaf, om du inte tänker ta itu med problemet du har med katten.
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Mycket bättre än att avliva iaf, om du inte tänker ta itu med problemet du har med katten, skriver du, kigon. Jag blir så ledsen när jag får kommentarer som gör gällande att jag VILL avliva Pysen…herregud…jag vill inget hellre än att det ska funka med honom, han är ju en i familjen!!
Jag bad om hjälp i mitt jobbiga tänkande runt detta, resten av familjen har i princip bestämt sig - han måste bort!! Ingen orkar få flera saker förstörda. Det är JAG som har på mitt ansvar att torka och skura nu.Men hur mycket jag än tycker om katter så blir tom jag helt less till slut! Och JA - jag vet allt om alla olika rengöringsmedel som man bör eller inte bör använda!!
Någon av er skrev om olika utvecklingsstadier, vi har haft den diskussionen med en veterinär, och han tyckte nog snarast att Pysen borde lugna ner sig nu istället för att bli värre. En tanke är ju att han helt enkelt var för ung när han lämnade sin mamma, då kan det ju bli problem. Men det spelar egentligen ingen roll vad det beror på. Vi önskar bara att det skulle funka som förut.
Vi har haft långa samtal i familjen om detta och faktum kvarstår - det går inte längre. Ingen VILL ju, men nu börjar jag snart bli övertalad av de andra.
Ni får det att låta så enkelt med omplaceringar…har ni verkligen allesammans försökt med det själva?
Jag har hört mig mig för utan framgång..
Och ärligt talat, förslag om att aktivera katten med agility osv…Det är ingen innekatt vi skaffat för att vi inte hade nåt annat att göra…
Vi räddade lille Pysen från att bli dödad redan som liten kattunge, då han oönskad kommit till världen, vår målsättning var väl givetvis att han skulle få ett bra liv.Nu känns det tyvärr inte som vare sig han eller vi har ett bra liv.
Jag är ingen ond människa…
#31 Skrev absolut inte att du VILL göra det, endast att det är ett bättre alternativ än avlivning. Du skrev väl här för att du ville ha tips om andra alternativ på avlivning eller hur du skulle kunna få detta att fungera? Jag föreslår bara en lösning. Om du avlivar tar du inte heller itu med problemet (hur mycket du än har försökt, så gick det ju inte om du tillslut avlivade), så menade inte det med att du vill avliva din katt!
Hur många gårdar har du kontaktat? De flesta ridskolor har hemsidor. Det är bara att ringa och förklara situationen och se om de vill ta in honom. Sedan kan du ju också kolla på grisgårdar, ko, etc.
Kan eventuellt prata med bekant som äger ridskola här i Skåne om du vill 👍 (Mitt minne är luddigt men du bor nu i Skåne, eller?). De bryr sig mycket om sina katter, så skadar ju inte att fråga!
#31 Jag undrar fortfarande hur många katter ni har. Att Pysen är en livlig och aktiv katt är inte ett problembeteende, men att han ger uttryck för disharmoni i kattgruppen genom urinmarkeringar och aggressivitet riktad mot övriga gruppmedlemmar är ett stort problem, både för Pysen själv och för övriga katter. Problemet handlar inte om Pysen utan om kattgruppens konstellation och om konkurrens kring befintliga resurser i reviret. Angående att han borde lugna ner sig med tiden, är en katt fortfarande helt ung vid 3 års ålder. En katt som är livlig och aktiv i temperamnet och aktivitetsnivå är fortfarande livlig och aktiv då. Social mognad vid 2-4 års ålder gör dock att det blir svårare att stå ut med statuskonflikter och konkurrens kring otillräckliga resurser i reviret, vilket kan visa sig genom urinmarkeringar och bråk. Så, hur många katter lever Pysen med i dagsläget? Hur ser hans relation ut till var och en av dem? Hur stor yta bor de på? Hur ser resurserna de samsas om ut? (antal kattlådor, utkiksplatser, klösplatser, sovplatser, matplatser, tillgång på mat, leksaker?) Hur ser hans stimulans- och aktivitetsmöjligheter ut? (vad finns det att göra och vad gör han?)
Sajtvärd Katter iFokus
Såg nu att han och de andra katterna har tillgång till utevistelse, så att aktivitets- och stimulansbehovet är uppfyllt kan man därmed utgå ifrån. Antalet katter spelar däremot fortfarande en förmodligen avgörande roll. Hur resurserna inomhus ser ut när det gäller kattlådor och mattillgång kan också ha betydelse. Anfaller han alla katter eller är det vissa utvalda han ger sig på?
Sajtvärd Katter iFokus
Undrar fortfarande om du skurar med klorin där katterna kissat?
Hon skrev att hon vet vilka medel man ska och inte ska använda när man städar
/ Michelle

Jag har erfarenhet av omplacering av "problemkatter" av diverse slag, både pinkande och aggressiva katter, och som jag ser på saken så ligger problemet i din katts aktivitetsnivå, som påverkar alla i hemmet och är orsaken till kaoset.
Orsaken: Din galenpanna är högaktiv och behöver en lika högaktiv kompis att busa med och/eller väldigt stora ytor med mycket stimulans (lämpligtvis där han får vara ute och jaga). Detta har inte din katt, men likväl behöver han det. De andra katterna blir frustrerade över att han är så intensiv, och han själv blir frustrerad över att "kompisarna" surar och inte vill leka på samma villkor som han själv. Frustrationen börjar göra katterna stöddiga mot varandra och detta upplevs så klart som konkurrens, vilket gör att de "måste" revirpinka för att hävda sin rätt i reviret.
Lösningen: Omplacering. Jag tycker inte att du ska utsätta dig själv eller någon av dina katter för att låta honom bo kvar i detta (och självklart inte heller avliva honom pga ett lösligt problem). Som du själv skriver så orkar du inte mycket till (kattpiss är inte roligt, jag förstår dig!).
Jag jobbar ideellt inom en kattomplaceringsförening och har omplacerat flera såna här katter och alla problem har upphört när de har fått ett hem som passar dem perfekt! En av katterna med liknande beteende som din katt omplacerades ut på landet till en ägare som nu kartlagt kattens revir med hjälp av mörkerseende kameror med rörelsedetektor och insett att katten går 4 mil om dagen - inte konstigt att den katten mådde dåligt i en lägenhet trots flera kattkompisar!
----------
Börja nu istället ett intensivt sökarbete efter ett nytt hem. Sätt ut annonser överallt du kan hitta - i tidningar, på blocket, på andra annonssajter, lägg upp i facebookgrupper och sprid inlägget, sätt upp lappar i mataffärer och på stolpar, lägg en bunt med lappar på jobbet/i skolan och be alla att ta med sig några lappar hem och ge till sina vänner och släktingar, samma till dina egna vänner och släktingar. DE kanske inte kan ha katten, men någon de känner kanske längtar efter just en sådan liten galning som kan förgylla deras tillvaro!
Det bör vara ett hem som har stora ytor att vara på, lämpligtvis i lantmiljö och helt utan katter som inte är lika galna som honom. Har de en lika galen katt så kan de ha galet roligt tillsammans, för hela aggressionsproblemet har du ju märkt kommer ifrån lek som spårat ur pga frustration. Men inga katter som är lugna, för då är risken att det blir samma visa där som hos dig.
---------------------------------------------------
När du annonserar så finns det en del du kan tänka på:
• TYDLIGA och fina bilder som ser bra ut även som små. Har du svårt att fota själv så be någon vän om hjälp som kanske är duktig med kameran och snygga vinklar och så. Flera bilder som är olika - gärna minst en mysbild, en busbild och en poseringsbild.
• Tydlig och beskrivande rubrik: T.ex: "Fantastiskt busig grabb" eller "Fartfylld hankatt till lantmiljö". Absolut ingen kort "Katt behöver flytta" eller nåt liknande som inte syns i mängden.
• Positiv, personlighetsbeskrivande text. En katt som är jobbigt aktiv i en liten lägenhet kan man beskriva nåt i den här stilen: "Väldigt busig och aktiv katt som vore fantastiskt rolig att ha med ute i trädgården och på skogspromenaden! Skulle nog vara en väldigt rolig katt till en barnfamilj!". Problemen som är med honom kan du skriva sakligt på liknande sätt: "Pga att han är för busig för mina andra katter så har han gjort att hela kattgruppen mår riktigt dåligt och konflikterna om reviret blir värre och värre. Den här grabben behöver bo på stora ytor som ensamkatt eller med en lika busgalen katt som han själv.". Om du får kontakt med någon som vill adoptera din katt så är det viktigt att du berättar att han pinkat men att det med mycket stor sannolikhet beror på vantrivseln i kattgruppen. Nämn även att du fått veta av "problemkattskunniga" att det är jättevanligt att såna här problem upphör helt om katten byter miljö och dessutom kommer ifrån kattflocken han har problem med.
• Skriv inte "Hem viktigare än pris" - det kan locka oserösa köpare som bara vill ha en billig katt. Sätt gärna en femhundring som pris. Om någon verkligen vill ha DIN katt så är en femhundring inget konstigt alls att betala. Är han inte ID-märkt eller vaccinerad så är det bäst att ordna detta så snart som möjligt. Det ökar "värdet" på att köpa just din katt, eftersom nya hemmet inte behöver krångla med det själva sen.
OBS!
• På lappar bör texten vara kortfattad. Förbipasserande folk ska orka stanna och läsa snabbt utan att tröttna och gå vidare innan de läst klart. Bild och rubrik är väldigt viktigt här att det syns på håll.
• På internetannonser går folk in och läser för att det är det de tänkt ägna tid åt. Därför kan man med fördel lägga in lite längre text i just internetannonser.
• I tidningsannonser får man ofta bara ha ett fåtal smala rader, då krävs en extremt kortfattad text, t.ex: "Härlig, aktiv och busig katt söker lantligt hem".
Ursäkta långt inlägg, men tro mig - när du hittar det perfekta hemmet så är det värt allt besvär!! :) Det kommer kosta några hundralappar med annonser m.m. men det är man ju ändå skyldig att kosta på sin kisse för att hitta ett bra hem :)
#37 Väldigt bra beskrivning! Har själv omplacerat en kull hemlösa kattungar en gång och gjorde precis så som du har skrivit (förutom tidningsannonser och internet) och det tog 2 veckor så var alla 7 tingade till fina hem (och jag var även väldigt mån till vilket hem de skulle komma till).
Ofta sätter folk bara in en internet annons och tror det är hopplöst om det inte går, men det finns så mycket mer sätt så som du beskrivit :) Att sätta upp lappar i mataffär eller lantaffär brukar vara väldigt effektivt! Samt det med att ge ut i skolan/jobbet 😃
Jag tycker det här är rena häxjakten mot Norr-Kattis. hon blr utfrågad i detalj och får nästan order om att göra det ena eller andra.
Själv har jag framhållit att jag anser stallkatter har ett bra liv - MEN det är väl för tusan hon själv som sedan völjer, själv vet hon väl ändå bäst vad hon kan tänka sig eller inte tänka sig.
Tycker att jag ofta ser den här sortens drev på I FOKUS! Är det så himla svårt at ge råd o sen låta personen själv välja? Bör man inte respektera dem som skriver här om något som bekymrar!
Bara undrar!
Aa.
Oscar Wilde.

Kissar han ofta fel? Han har inte uvi? Har han ont? Har ni tillräckligt med lådor som är tillräckligt rena? Minst 1 per katt. Jag vet hur det känns att vara helt rådlös men se över situationen ur kattens perspektiv. Vad har ändrats? Är han missnöjd med något? Annan sand? Jag får en riktig pissenisse hemma om jag råkar köpa fel sand.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Häxjakt? Hon får tonvis med råd som hon bad om sen vad hon väljer i slutändan är väl hennes val? Ser inte att någon har "beordrat" henne att göra si eller så. Men vill man inte ha råd då ska man inte fråga heller
# 39 Och om den blivande stallkatten har problem med sin urinblåsa blir den bättre i ett stall. Inget ont om stallkatter de har sin rätt att finnas de också.
#39 - Tack snälla!! Jag blir faktiskt ledsen över att många inte bara kan förstå att det är ett jätteproblem som verkligen bekymrar mig!! Börjar inse att det var dumt att tro att man kanske skulle få lite förståelse här, detta är ju verkligen jobbigt!
Visst goda råd, men alla katter passar inte att placeras om, och jag tror nästan att jag känner min misse bäst, eller??
Och alla förslag om att han kanske är sjuk, eller gå till en annan veterinär - Vi HAR varit till veterinären och han är mycket bra, jag litar fullkomligt på honom.
Rengöringsmedel, antal kattlådor, katt kompisar…Jag har haft katter i hela mitt liv. Jag vet! Orkar inte ens bemöta sådana inlägg!
Tips på hur man skriver i annonser och på lappar - ja, du menar säkert väl - men samtidigt är det väl självklara saker (kanske inte för alla??) men denna katt passar faktiskt inte för omplacering. Risken är på tok för stor att han bara skulle få flytta vidare och det är det sista han behöver..
Stallkatt? Ja möjligen. Även om jag tror det är absolut bäst för dom katter som inget annat vet, som växt upp som stallkatt. Men jag har ringt runt till flera stall och vet ni?? Dom har också fullt och får själva ta hjälp av olika katthem för att försöka placera om sina katter.
Jag är helt villrådig, katten kissar vidare, jag skurar…och är ledsen.
Skulle vilja ge en ros till dig som skrev ett personligt brev till mig i natt!!
Det ÄR jobbigt när drevet går…och även min familj säger ju att jag borde tänka lite mer på mig själv och kanske förstå att det inte alltid fungerar att sätta djuren framför allt, och innerst inne förstår jag nog kanske det…men det är sån jag är - ständigt orolig för mina lurviga vänner, att dom ska bli sjuka, gå vilse eller bli påkörda. När jag nu ringt till olika stall så har jag först kollat så det inte ligger nån väg i närheten, klarar inte av oron över att Pysen skulle bli överkörd…
Jag tror mer att problemet ligger i att du har för många katter, efter som du inte svarar på frågan antar ja att de är rätt många. Kan va så att han vill bo ensam och få utlopp av sin energi hos någon och va ensamkatt, och bo både ute o inne.
Hjälper alla till med o aktivera katten?, ni kan lägga ett schema att ni leker med han upp till två timmar om dagen, och lek me han 30min var.(nu utgår ja från att ni e 4pers i hemmet, om inte utöka tiden - var.)
Kan han bli lugn alls?, förutom när han sover? och hur är hans sömn tider?. Kanske behöver han ha en time out och sitta i en större hundbur/komma ifrån er alla och bara varva ned och sova?.
Men o andra sidan, är han ung, så de lägger sig till slut de med, förhoppningsvis. Men tror han e rätt stressad.
Annars har du fått bra tips o råd. Så Lycka till!
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
T.S Hur ska jag kunna veta vd du rengör med efter att katten kissat fel? En annan person hade samma fråga och det hen skrev var att vad skulle hen använda om inte klorin?
Sluta upp med att fråga om du inte vill ha de svar du får. Du känner katten bäst säger du.

Norr-Kattis, jag förstår att det känns hopplöst för dig och att du är väldigt orolig över att han ska skickas land och rike runt till olika hem och må skitdåligt. Men katten har goda förutsättningar om han omplaceras dit han aldrig varit och därmed aldrig kommit in i den onda cirkel han är i nu. Ett miljöombyte har många gånger oanade positiva effekter! Man måste dock vara mycket noga med nya hemmet, att de vet hans bakgrund och är villig att satsa på att ge honom förändringen som mycket väl kan få pinkandet att upphöra. Chanserna är goda!
Jag har som sagt varit med och omplacerat många katter med liknande beteende som din - oro och aggressioner i kattflocken och kattpiss överallt. Även totala nervvrak som pinkat ner allt de hittat under hela sitt liv samt oberäkneliga aggressiva katter som rätt var det är sätter tänder och klor djupt i armarna innan man själv hunnit reagera på att man gjort nåt fel eller att något i omgivningen stört katten. Det är inte en enda av dessa katter som INTE fått bra och harmoniska liv i sina nya hem.
Det är självklart du själv som väljer hur du ska göra, ingen annan kan bestämma det åt dig, men detta är mitt råd, och jag talar av stor egen erfarenhet. Jag kan bara hoppas att du är villig att prova detta.
Sen kan man göra upp om att nya hemmet har en prövotid. En tam katt som är trygg i sig själv har mycket sällan några problem alls i att flytta, förutom att vissa katter är nervösa i några dagar innan de bestämt sig för att stället är najs. Om katten då har flyttat till en ny miljö utan andra katter och med flera toalådor här och var för att uppmuntra att toabesöken sker i dem, så kan man efter detta ta ställning till vad som är lämpligt. Om katten verkar må bra och inte felkissar så är ju allt frid och fröjd :) Om katten skulle fortsätta felkissa hos dem så har han troligen inte tagit någon skada alls av att ha "åkt på semester" ett slag. DÅ kan man ta beslut om vad som ska hända därnäst. Men för kattens skull är det absolut värt att prova.
Förstår mycket väl att det är jobbigt med en katt som kissar utanför lådan!
Har hört att ättika är det enda effektiva för att verkligen få bort alla doftspår av urin från en plats där katten kissat, så den inte går dit igen. Men det visste du förstås förut, för du vet ju redan allt säger du.
#46 jag har faktiskt aldrig frågat vad jag ska rengöra med - varför?? - Ja det kanske är så enkelt att jag vet det. Begriper inte alls varför du följer denna tråden, du tillför ju inte ett dugg!!!
#48 Om du vill tolka det som att jag tror att jag vet allt, nja riktigt så skulle jag inte beskriva det. Men om jag förklarar att det inte är sånt jag behöver hjälp med…jag kan dom delarna. Annars hade jag frågat!
Alltså ni kanske bara kan hålla er till min lilla, lilla fundering - vad gör jag…jag HAR inga funderingar på hur man gör rent eller hur många kattlådor man behöver osv!!!
Ett schema för hur vi ska leka med katten???!!! Har ni alla bara uttråkade innekatter här? Är det helt föbjudet att ha en vanlig katt som går ut och in genom kattluckan, lever livet på landet och leker som den vill för att sedan komma in och få lite mys??
Och jag som trodde att JAG överdrev det här med sköta om katter…
49# hur många katter har du ochi vilka åldrar?
Snälla TS avliva katten då om du inte vill ta emot tips..jag tröttnar att läsa på dina ursäkter du vet tydligen redan allt och du känner din katt bäst så varför ber du om råd när inget passar dig? du får oss att framstå som no lifers och idioter när du skriver nu
Sedan antar jag att du rengör med klorin så sluta med det
#52 "tröttnar att läsa på dina ursäkter du vet tydligen redan allt " - varför läser du då - nog borde du fattat att detta ämne kanske inte riktigt passar dig???
"du får oss att framstå som no lifers och idioter" -Ja det var du som sa det!!!😃😃😃
#49 och #53 Efter dina senaste utbrott tvivlar jag starkt på att du vill ha några råd över huvud taget. Tror du bara är här för att provocera. Ajöss!
Jag läser för ämnet är intressant och jag har själv haft felkissande katter och vill lära mig mer till skillnad från dig som mer eller mindre idiotförklarar folk. Som sagt du vet redan allt så fråga inte om svaren inte duger. Något är ju uppenbarligen fel eftersom han kissar
Vad skönt att du haft katt i hela ditt liv och vet allting. Jag är 60 år och har också haft katt i hela mitt liv men jag är långt ifrån fullärd det är därför jag läser trådar som dina - för svaren alltså.
Susanne Hellman Holmström som är kattbeteenderådgivare säger att hon hela tiden lär sig nya saker och får be sina katter om ursäkt ibland.
#57 Är du 60 år och håller den låga nivån?!? Då hade jag nog väntat mig lite annorlunda agerande… Jag HAR fortfarande inte inte påstått att jag kan ALLT! MEN, jag har inte bett om råd angående rengöringsmedel osv. Nog borde väl du som är 60 år kunna förstå den meningen???
Dom andra dum, dummare, dummast - kommentarerna ler jag bara åt. Ni visar ju rätt bra själva hur lite ni har att komma med!
Så, då var vi av med några idioter! Kanske det nu finns någon vettig som vill ge nåt tips? Eller ska vi ta det privat? Det är ju flera som skrivit till mig direkt nu när dom ser vilket drev flera av er satte igång. Flera vill inte skriva här i tråden för då skulle ni bara bli värre…
#58 Tycker du bör lugna ner dig och hålla dig på en vuxen nivå nu, för att hojta till om att bli av med idioter låter mer som vad ett barn brukar göra i ett utfall 🤔 Dessa människor har bara gett dig goda råd som du har varit väldigt oförskämd mot i svar, så om du inte vill ha råd så borde du inte fråga om det.
Samtidigt har jag erbjudit dig att kontakta ett stall som troligtvis kan ta emot din katt, men du svarar med att du har frågat och frågat och det finns inga. Det får dig att verka som du inte vill hitta någon som kan ta emot honom. Det verkar inte heller som han har varit omplacerad förr sen han kom till dig som en kattunge, hur kan du då veta att han kommer må dåligt av omplacering? Han mår ju inte bra just nu, det märks med problemen han har…
Sedan säger du att det med annonseringen är uppenbart… Har du gjort allt detta som skrevs? För hur länge? Om du inte har gjort det, hur är det "uppenbart" då, iom att du inte har gjort det och överväger avlivning istället…?
Sedan att din katt har problem och du tycker det är "löjligt" med olika saker som kan kanske hjälpa och inte ens vill prova är bara barnsligt. Ingen poäng i att fråga om det då 🤔
Varför svarar du i te på hur många katter du har och i vilka åldrar? De kan spela in i varför din katt är överaltiv och kissar inne och även om han får gå ut och in som han vill kräver vissa katter även hjärngympa för att bli trötta.
Vi kommer ju med goda råd eller läser du inte svaren? Du vill uppenbarligen inte hjälpa din katt eller göra situationen bättre det kan man läsa tydligt i dina svar oavsett vad du än säger.
Jag vill be alla inblandade att tänka på tonen. Man brukar inte komma så långt om man är otrevlig och inte kommer med konstruktiv kritik.
Hur många katter får man högst ha? :)
/ Michelle
"Ett schema för hur vi ska leka med katten???!!! Har ni alla bara uttråkade innekatter här? Är det helt föbjudet att ha en vanlig katt som går ut och in genom kattluckan, lever livet på landet och leker som den vill för att sedan komma in och få lite mys??" Uppenbarligen så är ju inte din katt av den typen. Man väljer ju inte själv om katten är sådan att den nöjer sig med att ligga i knäet och gå in och ut som den vill. Man har ett ansvar om man skaffar ett djur, man måste se till individen och anpassa sig efter vad som passar just den katten. Och om det så är att man måste leka med katten i omgångar så är väl det en enkel lösning. Nu säger inte jag att det är lösningen för just din katt. Men det skadar väl inte att prova?
#59 Nu kan man väl nästan ända säga att vissa får svar på tal, så ska vi vara riktigt ärliga så är det väl inte riktigt jag som varit oförskämd?! Du kan ju inte på fullt allvar mena att jag bara ska svälja att någon kastar ur sig att jag ska slå ihjäl katten (skumt att vissa inlägg försvinner..)
Hmm om du inte förstår varför jag inte vill ha hjälp av just dig att kontakta ett stall??? Jag är som sagt mycket noga med hur Pysen ska ha det och att rätt typ av människor är inblandade - kanske inte varit tydligt nog för dig??
Om du inbillar dig att jag har nån skyldighet att precisera för dig exakt hur jag sökt/annonserat så får du ju ge dig! För det första så menade jag att jag tycker det är självklart hur man formulerar sig och för det andra så är ju just problemet att vi har försökt rätt länge nu - det är ju inte precis så att vi direkt bestämt oss för avlivning. Då hade det ju varit gjort nu.
Släpp lite på att ni alla tror att ni vet bäst annars är detta ju ingen ide`att försöka få lite tankeutbyte här! Jag blev iof varnad att det kunde bli så här, men jag vet också att många sitter här bara för att djävlas med folk. Tycker det är mycket synd när man är ledsen och upprörd!
Tycker faktiskt synd om många av er också, man måste väl ändå kunna vara mogen nog att förstå när ens "råd" inte riktigt passar in.
Jag vet inte…det här hjälpte ju ingenting. Det är nog synd att ni "privatskrivare" inte tog er in i tråden innan det gick för långt!
Jag var inte här för att få skit och bli förhörd, och definitivt INTE för att få höra att jag ska slå ihjäl katten.
Men jag har ju fattat fel - trodde detta var ett forum för vuxna, ansvarsfulla människor som man kunde prata anonymt om jobbiga saker. Men det är det ju inte. Synd. Men jag får nog ge upp nu, tror jag.
Tack alla ni som förstod att jag har det jobbigt, och tack för tröstande ord. Synd att ni fegade ur och inte förde in lite medmänsklighet här - DET behövs!!
65# förstår inte alls va du menar? Du har fått tips och om du redan har gjort allt de folk skrivit så är de ett tips att skriva de direkt i huvudinlägger så får du inte upprepningar. Folk här vill faktiskt hjälpa katten. Du kan inte få mirakel tips för vi har ej träffat katten eller vet kattens rutiner. Kan du berätta vad katten får för aktiveringen en vanlig dag samt HUR många katter har du och åldrar????
#65 Nu tror jag inte du förstår hur rådgivning fungerar. Om du inte vill ge information till oss, hur ska vi då kunna hitta sätt att hjälpa dig? Du vill inte svara på hur många katter du har, vilket som redan har sagts kan vara en anledning till problemet. Du vill inte säga vilka åtgärder du har gjort förut för att fixa problemet. Du vill i princip inte säga någonting, hur förväntar du dig att någon ska kunna ge dig råd? "Jag vill inte bli förhörd" Ja då kanske du ska fråga någon om hjälp som faktiskt bor hos dig redan och ser själv vad du gör/gjort så du inte behöver säga nödvändig fakta…?
"Hmm om du inte förstår varför jag inte vill ha hjälp av just dig att kontakta ett stall??? Jag är som sagt mycket noga med hur Pysen ska ha det och att rätt typ av människor är inblandade - kanske inte varit tydligt nog för dig??"
Vad jag har sagt är att jag kan komma i kontakt med någon som kan förmodligen ta emot din katt, sedan ger jag DIG förstås deras kontaktinformation så ni kan komma på besök och diskutera. Har även rådgivit dig att du kan komma på flera återbesök för att se hur katten har det om du är osäker även efteråt.
Du vet ju ingenting om dessa människor, varför tror du automatiskt att de är fel för din katt? Du har ju inte pratat med dem eller besökt dem. Hoppas du förstår varför jag har väldigt svårt att tro att du har försökt omplacera katten under en längre tid och fortfarande letar, när du inte ens överväger detta alls… Sedan att du säger "av just dig" är väldigt otrevligt, du känner inte mig alls och jag ser ingen anledning till varför du ska vara otrevlig mot mig när jag inte har gjort något annat än att rådgiva dig och erbjuda hjälp.
"Släpp lite på att ni alla tror att ni vet bäst annars är detta ju ingen ide`att försöka få lite tankeutbyte här!"
Det är ingen som säger att de vet bäst, den enda personen som har påstått det är du. Du frågar om rådgivning, det är klart att folk kommer säga vad DE tycker kan fungera som lösning, du kommer inte hitta någon magisk fix utan det är bara att ta råden och prova dig fram.
Samt att jag tycker din ton är allmänt otrevlig. Om någon har pratat med dig i otrevlig ton så ska du inte ta ut det över alla andra som hjälper dig.
Jag tycker att det är jättebra tips som folk skrivit ovan!
Hur många katter har du?
/ Michelle
Rubriken i den här tråden är felformulerad. Trådskaparen verkar inte vilja ha svar på någon fråga, utan endast stöttande tröstinlägg där folk (utan tillräcklig information) försäkrar att avlivning självklart är det enda rätta. Eftersom kattintresset är stort på det här forumet fungerar det inte så.
Sajtvärd Katter iFokus
Det här är ju rena trakasserier mot Norr-Kattis! Borde inte sajtvärden sätta stopp för detta utdragna elände där man om och om igen ifrågasätter denna kattägares omdöme och åsikter? HELT FÖRFÄRLIGT!!! Nu kommer alla att kasta sig över mig i stället och ifrågasätta mig - för här vet min inte att föra en korrekt diskussion där man uppträder men vänlighet och respekt! Och respekterar andras åsikter. Aa.
Oscar Wilde.
Vi har visat vilja och medmänsklighet då vi älskar katter det är DIG problemet sitter i som kastar skit på oss för våra lösningar inte duger enligt dig. Vi har gett dig olika tips och trix för att hjälpa dig och din katt. Ja det var jag som skrev att du praktiskt taget kunde avliva honom för din mentalitet är endast inställd på det nu hade det inte varit det hade du inte uppfört dig så omoget som du gör nu. Folk här inne antingen arbetar med katter, utbildad inom katt eller föder upp katter vi KAN vår sak och vi VET vad vi pratar om så ta dig ner från dina höga hästar och lyssna istället för att agera som du gör
Hahaha…ja herregud vilka självupptagna människor…mmm ,haha det är ju givet att du anklagar mig för otrevlig ton va, kigon?!? ok hade inte tänkt att vara så låg men du bjöd på det - jag har blivit rådd att spärra just dig! Har just förstått varför!!! Synd, jag tror du skulle ha givande samtal med mig om vi träffades - men tyvärr är du lite för upptagen av att få fram dina åsikter…medans många av oss andra bryr oss mer om själva katten! Trist att höra att du tror dig ha nåt att komma med, för det har du inte i alla fall i mitt fall .Ni kanske har rätt ändå - jag kanske vet allt, haha!! Här har man ju inte fått speciellt mycket vettigt. jag hoppas verkligen att ni (värstingarna) verkligen inte HAR katter, för det sista ni ska ha det är att ha hand om djur. "kattintresset är stort" - jo pyttsan…ok, jag fattar ni har alla bara drivit med mig… jag får väl bjuda på att jag var godtrogen, då.
Bara en fundering som kan vara intressant för andra godtrogna som går in på detta forum- hur många användare kan man spärra?? Och nu är det väl läge för en speciell tråd där man varnar för dessa "besserwisser" som uppenbarligen inte har nåt annat liv än att leka med andras känslor -om ni nu verkligen HAR katter - gå och kör lite klicker eller agility, vet jag. Själv ska jag mysa med Pysen för han är värd fan så mycket mer än att ödsla tid på dessa patetiska människor! 😛
70# vad för trakasserier syftar du på? Jag tycker TS själv är rätt så duktig på att vara otrevlig mot oss som ger henne råd.
#72 Du säger att jag inte bryr mig om katten alls, medans jag fortfarande har förslaget öppet att hjälpa dig hitta en potentiellt hem till omplacering (speciellt när du säger att du försöker men kan inte hitta), även när du är totalt otrevlig mot mig och rent sagt förolämpade? Det är inte för din skull, utan kattens.
Men visst, vägra ta emot någon hjälp alls och kalla alla löjliga och idioter när de kommer med förslag och råd bara för att du redan har gjort det de skrev, eftersom du inte vill skriva vad du redan gjort ☝️
Tycker väldigt många som skrivit här är alldeles för dryga. Har ni aldrig hört uttrycket "har man inget snällt att säga så är det bättre att man är tyst". Ts, du tror inte du kan fråga (igen) någon vän eller någon i släkten om hen kan prova att ha katten hos sig en period för att testa om han slutar felkissandet i ett annat hem med färre/inga katter, isåfall är det nog mycket enklare att hitta någon som vill ha honom permanent. Jag har tyvärr inga andra förslag som inte redan har sagts men förstår att du tycker att det är en jättejobbig situation för dig och din familj. Önskar dig all lycka och hoppas det löser sig.
Men snälla kigon, tycker du verkligen att du är annat än otrevlig och rent sagt förolämpande mot mig??? Du är verkligen så ond så du inte förstår när det räcker… till slut får man igen, har du verkligen inte kommit längre i livet..ack, ack…det handlar om att ge och ta, lille vän… nu skulle vi lugnt prata om känslorna för en stackars liten söt katt som min familj vill göra sig av med men jag så gärna vill hjälpa. Synd att du hellre bråkar. Men gör oss alla en tjänst och bråka med nån annan…
Här passar det inte, jag var bara ute efter att utbyta tankar om en vansinnigt jobbig situation. Nu har jag insett att här sitter bara patetiska människor som bara vill såra folk…ja, NU HAR NI SÅRAT MIG - DET RÄCKER NU!!!
Kan verkligen ingen förstå att jag är ledsen, så sluta skriv, för hos mig lever hoppet på någon vettig människa!
Tack snälla ElinLindberg så mycket det betyder med ett litet lycka till då lovar jag att man lyssnar mycket hellre på vad personen har att säga!
Se alla är ju inte onda här…
#77 DU skrev "Hjälp mig! Goda råd, tack!! Jag vet varken ut eller in!" och sedan blev arg när du fick råd som DU inte tyckte var bra, och kallade folk idioter och löjliga. Det är det som är problemet i denna tråden. Var snäll och lås den om du inte vill ta emot råd för din situation och starta en ny där du skriver klart och tydligt att du inte vill ha råd eller hjälp utan endast medlidande.
Jag tänker inte ens svara på första delen av meddelandet då jag tycker du visar ganska starkt min poäng helt av dig själv 😉 Tack och adjö!
Vi vet att du är ledsen men vi blir ju också det då du kallar oss det ena eller andra. Som sagt vi kan detta då många av oss jobbar med katter och vissa har haft problem med felkissande katter och de vet vilken jäkla sits du sitter i. Men att börja utlåta sig om att vi inte borde ha katter, att vi är besserwisser, idioter osv leder ingenstans. Vi känner inte dig, du känner inte oss vi har gett dig svar efter den info vi fått från din tråd och inget är personligen riktat mot dig men för stt kunna hjälpa så behöver vi mer info och då reagerar du som du gör nu. Jag kan inte se ett enda inlägg där vi trakasserar dig och din sits jag kan däremot se flertal från dig som kastar skit och anklagelser emot vissa av oss personligen
Tänkte bara fråga när han kissar fel gör han det på saker eller är det bara revirpinkande på väggar etc.? Min förra katt kissade på saker om vi glömt dem framme, ex skor som var framme, om en väska var på golvet eller en filt/tröja på soffan etc. Så vi fick alltid vara jättenogranna med att inte ha sånt framme. Var bara en tanke jag fick nu…