Min katt Ruben, vad är färgen?
Hej på er alla i KIF !
Jo jag gör detta inlägg i tanke med att få lite diskussion om färgen, och så vill jag visa upp min yngsta fina katt-kille! Ruben heter han och är altså en blandras av en bondkatt och något långthårigt. Ägaren sa då jag sa jag ville ha honom att de sett en långhårig katt stryka omkring i området och tror att det är pappan. Katt kullen kom imistag och jag hörde om dem så jag bestämde mig att ta hem en av dem så att nu alla skulle få ett hem. Nu är då Ruben inte långhårig, men har en form av "Underull" i sin päls som är riktigt vit som också stöter ifrån sig vatten. Som ni hör är han lite speciell ivarjefall, och färge är grå aktig som kanske kan klassas som blå (?) och ögon som skiftar i gult o grönt.
Nu vill jag att ni spammar här under tankar om vad som kan finnas blandat i honom, och vad jag kan kålla på honom för att få bekreftelse. (extra klo har jag hört antyder om norsskogskatt ? )
p.s Ursäktar för lite dålig bild kvalite de är tagen med min mobilkamera!
Kram på er!
På min skärm ser han svart smoke ut. Sen funderar jag om det är något mönster också? Men det finns flera på sajten som är superduktiga på färger.
Det finns ju tyvärr inget sånt man kan spana efter för att se om det skulle finnas någon ras i. När det finns för många tår/klor så kallas det polydaktyli och det är en missbildning som inte ska avlas på.
Sen lång päls finns bland huskatter också utan att det för den delen finns någon ras i.
En superfin katt är det i alla fall. 🙂
jag kan inte färger men måste säga att gudars så fin han var 😍
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Jag vet inte, lycka till!
Skön stil!😃
#2 Ah det är så det är, jasså, hörde att den extra klon kom av att rasen användes som skeppskatter och jagade råttor i trossarna , och behövde den för att klättra bättre. Och att det är också de klättrar neråt med huvudet före, tydligen är jag helt ute och cyklar men vad bra att jag fick veta detta nu!
Och ja, Ruben har någon form av ränder, men är rätt stårt att få på bild, men skall kolla med sambon min , han är fotograf så nått borde han ju ha fått på honom! Hans trampdynor och nos och inne i öronen är också totalt svart :)
#3 Javisst är han fin! och han tackar så hjärtligt , jamade till svar då jag sa det var en på internet som tyckte han var fin , haha!
(angående bilden , så hittade jag nyss denna på datorn , men den är då han var bara någon månad, sedan så är bilden rätt så redigerad så svårt att säga.. )
Dessutom ser hans päls mörkare ut ibland , men är han ruffsig ser han ljusare ut, detta antagligen beror på hans ljusa "underull" :)
Jag tycker som Emma att han ser svart smoke ut. Han är smoke för att hans päls är vit längst in. Jag tror att han ser mönstrad ut för att han är smoke men det är bara spökmönster. Hade han haft mönster hade han varit svart silver och det tycker jag inte han ser ut att vara för då hade han varit ljusare runt ögon och vid nos/mun.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#8 Okej , men se gärna på de andra bilderna också, ja uppfattar han är ljus kring ögonen , nos och mun men inte tillräckligt då kanske ? :) Jag vet då altså inget om färger så jag bara spekulerar! :D
#11 Googla på svartsilvertabby och svart smoke så ser du skillnaden. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Definitivt svartsmoke, mönstret är bara "spökmönster". Hade din varit mönstrad så hade han då varit svartsilvertabby (tänk Whiskaskatten på reklamen) och mycket ljusare i och med ett mönster i täckfärgen som då gör att silvret lyser igenom mer. En mycket söt huskatt men jag kan inte se några rasinslag alls.
#12 Ah såg skillnaden nu! De liknar lite hans flick-syskon, fast dom liknade mer Whiskas kattmat-katten. Nästan på pricken. Och Rubens bror är sedan riktigt vanligt brunrandig med rosa nos sådär klassisk "bondkatt" look :) (min farmors syster tog nämligen honom, och 3 av mina vänner tog varsin flicka, så jag har lite koll ;) :D )
och jo kollade svart smoke, det är nog högst troligast att han skall räknas som det! :)
http://www.katt.nu/kattfakta/kattgenetik/del-7-silver-och-chinchillafarger/
Titta på bilderna där de jämför hur hårstråna ser ut för en silver och för en smoke! Jämför min din katts hårstrån :)
#15 oj vilken bra sida, det där skall jag kolla då jag har lite extra tid! :)
Vilken snygging du har där hemma! 😎
#18 Javisst är han fin! Fast jag gillar ju nog Tuva-Liza minst lika mycket, (henne ser du i de senare bilderna) kallar dem min prins och min prinsessa ;)