Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 1949 ggr
Noa-Nisse
5

Min ljuvliga Katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är min kissekatt redan 8 månader gammal! Tiden går så fort att man bara vill stanna den. Han är ingen lite kattunge längre utan en ungkatt med en helt underbar personlighet :) 

Jag hoppas att jag får många härligt år med honom. Älskar honom så mycket att det knappt är sant. 
Någon mer med ungkatter här inne? 
Förresten, vid vilken ålder räknas en katt som vuxen?

Mvh Johanna :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Cazzos
5

Är han en raskatt? 😃

Jättefin är han! Jag gillar att han har en rosa/röd nos och gröngula ögon 😍

Jag har ingen katt själv, men min syster har en katt, som är min gudson 😉

Han är 9 månader nu.

Jag håller på o tränar honom och självklart, gosar ihjäl 👍

OberonsMatte
0

Jag räknar dem inte som helt vuxna förrän de uppnått social mognad vilket sker vid ca 2-4 års ålder. Könsmogna blir de runt 1 år och vuxna storleksmässigt någonstans mittemellan könsmognad och social mognad (men det skiljer sig förstås från katt till katt).

Har man bara en katt, eller om katten förblir yngst i kattgruppen brukar kattunge/ungkatts-beteendet hålla i sig längre. En del av mina katter har blivit vuxna över en natt, men först när de fått en yngre kattkompis.

Sajtvärd Katter iFokus

Cazzos
5

Min lilla älskling!! ❤️

Noa-Nisse
0

Åh vad kul! Så söt katt :)
Vad tränar du? 
Jag har tränat sitt, snurra och sitt fint med min och det går jättebra. Nu ska jag börja med något nytt :) 

Nej han är en blandras, mamman är en renrasig maine coon men pappan är okänd.

Noa-Nisse
0

Ah okej då vet jag.
Ja han är ju ensamkatt här hemma så då tar det kanske lite längre tid. men det gör inget för mig :)

Cazzos
0

#4 Jag tyckte att han såg ut som en Maine coon pga örontofsarna! 😍

Hittills så har jag bara lärt honom att sitta ned när han ska få mat. Förr när han var yngre så hoppade han alltid och sprang mellan fötterna på en när han skulle få mat, så jag sa till min syster att jag kunde träna honom lite. 

Nu är han jätteduktig och sitter stilla när han ska få mat, så jag ska försöka utveckla det till att han sitter kvar trots att matskålen är på golvet och att han inte får äta förrän man säger "Varsågod", för att just nu så flyger han på matskålen så fort man ställt ner den på matplatsen.

Tass håller jag också på och lär honom, som bilden visar, men jag använder ännu inte några kommandon 🙂

Jag funderar på att skaffa en klicker och klickerträna honom, men ska fortsätta på dessa tre saker jag nämnt ovan utan en klicker än sålänge. 😃

Jag började med att försöka lära honom High-five, men han gjorde alltid fel och satte tassen på sidan av min handflata istället för rakt på, så att hålla handen på det sättet jag gör på bilden är mycket enklare för honom 🙂 

Jag tror att jag senare ska utveckla det till att omsluta tassen med min hand, så att han lär sig att det inte är något farligt att man håller i hans tass, och sen sätta in ett kommando, "Tass" t.ex. 🙂
Då kan man tillslut träna honom att klippa klorna utan att behöva ha honom på rygg och så. 😃

Jag hade en katt förut, och jag lärde också honom att snurra runt och ge high-five på kommando 🙂

Snurra runt är nog det enklaste tricket att lära katter, men min gudson förstår inte riktigt, så jag ska vänta med det 😉

När, eller om, jag skaffar en klicker, då ska jag klickerträna honom att hoppa ned från bordet när man säger till. Min syster och hennes barn och sambo har från början knäppt med fingrarna och sagt, med en bestämd och hög röst "Ner", "Hoppa ner", gång på gång, men det tar ett tag innan han förstår. Jag tror att det är bättre om man tränar positiv förstärkning med min gudson just nu då han är en ungkatt som sagt och ska vara lite tuff 😛

Nu blev det här en väldigt lång kommentar, haha!

Mullemu
4

Jag har också en ungkatt som är 9 månader exakt idag. Litet busfrö som heter Pipen. 😃

Cazzos
0

#7 Gullegrisen då! 😍

Noa-Nisse
0

Så söt Pipen är :)

Noa-Nisse
0

#6 Åh vad duktig du är med att lära in tricks :) Jag måste skärpa mig och börja igen :)

Cazzos
0

#10 Det är jätteroligt att se när träningen är framgångsrik, speciellt när man tränat ett djur from scratch!

Jag kanske kan filma någon gång när jag filmar lillkillen och lägga upp i en separat tråd här på forumet. Någon gång i sommar kanske 😃

Så kan vi alla här på forumet dela med oss av bilder/videoklipp på våra träningssessioner med våra missar 🙂

[JeanetteK]
3

Vilka fina katter! Jag har nyligen tagit över Poker, då förra ägaren inte kunde ha honom kvar. Han är snart nio månader. Det är otroligt att man kan tycka så mycket om någon så mycket så snabbt! 😍Vi har fyra andra katter men de kommer - tack och lov - jättebra överens!

Cazzos
5

#12 Vilken sötnos 😍

Här var gudsonen ca 4-5 månader gammal, kommer inte riktigt ihåg 😃

Jag tycker att bilden blev riktigt bra med tanke på att jag fotade den med mobilen 😮

[JeanetteK]
0

#13 Tack! Vilken fin bild. Katter kan verkligen ligga hur som helst var som helst! 🙂

AnnikaMargareta
0

#12,#13 era kissar är lite lik vår Jinnie, här gör hon ren Elendil och han tycker det är jääätteskönt. De är nio månader.

[JeanetteK]
0

#15 Men åh så sött! Håller med om att de är lite lika!

KvirrZ
3

Jag har en ragdoll på 5 månader som heter Vidar 😍 Han är född hos min syster då hon var fodervärd till hans mamma och han har varit min favorit sen han var en liten skrutt..

En riktig buskille samtidigt som han är världens gosegris 🙂

- Mvh Emma

Cazzos
0

#14 Ja, men idag är han på tok för stor för att ligga på det där elementet 😉

#17 Men guuuud vad fin han är!!!!! 😍

[JeanetteK]
0

#17 Verkligen otroligt söt!

KvirrZ
0

#18 & #19
Tack! 😃

- Mvh Emma

CamillaS
3

Jag har två små monster här hemma. ^^
Sassy som fyller 1 år 17 Juni och Bliz som precis har fyllt 1 år nu 1 Juni.

Sassy.🙂

CamillaS
3

Och Bliz. Han har precis lekt med mig med Da bird så han var helt slut!😃

[marves99]
0

här är en av mina tre små älsklingar, Ludde😍som ganska nyligen fyllt ett!! Jag älskar också att lära honom trix eftersom det är ju så himla kul när man får resultat😃 hittills så har han lärt sig, sitt fint, mjaua på kommando, high five, snurra runt och att komma direkt på inkallning,applåder applåder, haha. Love u Luddis ❤️

[juuniper]
1

Här är Ines samma dag som hon kom hem till oss, 18 veckor gammal. Hon anpassar sig lätt till nya ställen, och sätter sig i knä på alla besökare.

När hockey-VM var bjöd sambon över nästan ett tiotalgrabbar. Ines gick från knä till knä för att prova ut det "bästa".

[JeanetteK]
0

#24 Vilken stil! 🙂