Ang. Vaccination och kastrering
Har två frågor.. (:
1, Hur mycket kostar det att vaccinera katten, mot kattsnuva och kattpest? You know, dom där två vaccinationerna man bör ta varje år, som jag hört.
2, När är det bra för katten att bli kastrerad? När den är könsmogen? Isåfall, när? Har nämligen en kattunge på 4 månader.
Jag var och vaccinerade två katter förra veckan och för det betalade jag 420 kronor så 210 föe en katt.
Många veterinärer vaccinerar från ca 12 veckors ålder.Jag tycker att det är lite dumt att vänta in könsmognaden.Varför liksom?
Så om katten är frisk och har en bra vikt kan du ju enklast kastrera den redan nu.
Stolt ägare till tre La permer
Vill man ha en liten hankatt, så är det en fördel att kastrera tidigt, men om man vill att en hankatt ska växa sig så stor den bara kan bli, så låter man den vara okastrerad till 2-3-års ålder. Jag brukar kastrera mina hankatter runt 11 månaders ålder, för det är då de blivit könsmogna. De börjar då märka revir (vänder rumpan mot något och sprutar ut en lätt dusch). Mina honkatter har blivit könsmogna ett par månader tidigare. En del veterinärer vill inte kastrera förrän katterna blivit könsmogna. De vill att katterna ska vara färdigutvecklade.
Här kastererar dom bara efter att katten blivit 6 månader. Så jag bokar tid till när kissen är precis 6 månader :)
#2 Vart har du fått den informationen ifrån?
Om man ska vänta tills katten är färdigutvecklad så lär man ju få vänta tills den är minst tre fyra år.
Stolt ägare till tre La permer
Min kille kasterades när han var 12 veckor, så jag köpte honom kastrerad. Mycket praktiskt.
#2 Det där med att tidig kastrering hämmar tillväxten finns det inga belägg för. Den extra muskelmassa (och t.ex. kindpåsar) som fertila hankatter utvecklar (p.g.a. könshormon) försvinner vid kastrering oavsett hur länge man väntar.
Här kan man läsa mer om tidig kastrering: http://www.amaranti.se/halsa/tidigkastrering.html
Sajtvärd Katter iFokus