Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 982 ggr
Scorpio97
0

Hur mycket ska man ge?

Vi ger just nu enbart Pussis blötmat, efter att jag äntligen fått mamma att förstå att icas torrfoder inte är bra. Dom har ätit bara Pussis (vet att det inte är det bästa pga av sockret, men mamma vill inte byta), och vi har nu märkt att vår äldsta katt (12-13år) verkar vara konstant hungrig eller glömma bort att hon nyss har ätit. Trots att hon nyss har ätit så går hon till matskålarna och tigger.

Så nu är frågan, hur mycket blötmat ska dom ha per dag på ett ungefär? Har två yngre katter också, bör vara runt 3-4 år nu, en hona och en hane. Gissar att dom alla tre väger runt 2-3 kg.

Har läst på kattstatus-sidan som länkades i en annan tråd, men hittar inte hur mycket kalorier Pussi innehåller och kan därför inte räkna ut med hjälp av den.

Tacksam för svar! (:

//Jessie

sagan
0

Pussi burkar och portionspåsar innehåller 306kj/100g. Sockermängden som finns i är inte något att oroa sig för. Undvik att ge sorterna med spannmål i. Om du tycker att katterna är hungrigare försök dela upp maten på fler tillfällen under dagen. Det kan även vara så att dem är så vana vid torrfoder så att det för dem känns som att dem inte ätit om dem inte få torrkulor. Under en övergångsperiod skulle jag ge dem kanske en tesked torrisar tills dem vänjer sig. Mjau är billigare i kilopris. Kanske kan locka mamma att köpa det istället, prova kan du ju göra 😉

Lycka till.

Scorpio97
0

Tack, då kan jag räkna (: Nä, men det känns ändå inte bra att ge med socker, även om det inte är så farlig mängd. Det är burkarna vi ger, dock fisksmakerna (mamma tycker katterna äter bättre då). Ska föreslå att vi ska ge mat i mindre portioner mer ofta istället, just nu får dom morgon och kväll (och oftast någon liten smakbit från vår middag)

Dom har ätit enbart blötmat i typ två-tre månader nu, övergångsperioden borde väl vara över? (: Dom åt inte torrfoder så länge heller, och jag fick mamma att sluta med det främst eftersom två av dom började kissa blod, så jag vill ärligt talat inte ge något torrfoder :/

Har redan provat med penga-frågan. Spelar ingen roll, mamma svarar antingen att det är jobbigt att byta eller att katterna inte kommer äta det (vilket är lustigt, för dom är faktiskt uppfödda på mjau - jag vet inte varför vi började med pussi)

//Jessie

sagan
1

Det är bättre att ge burkmat än torrfoder så socker mängden är inget att oroa sig för. 🙂

Undvik att ge smakprov från er middag, det innehåller för mycket salter och sådant en katt inte bör äta. 

Är dem utekatter eller innekatter? Kan den äldre kissen ha mask om den ständigt är hungrig? Sen kan det även vara så att den vid något tillfälle tiggt och ni givit trots att den fått just innan. Dem lär sig olater snabbt 😉 Jamar jag så får jag mer. Om ni under en tid ignorerar jamandet så kommer det förhoppningsvis att upphöra då det inte ger resultat. 

Om möjligt dela upp maten på tre gånger. Morgon, eftermiddag och innan ni går i säng. Katter äter flera gånger om dagen ute i det vilda. Men det innebär inte att den har fri tillgång på mat med tanke på att den jagar och äter endast då den fångar sitt byte.

Lycka till!

Scorpio97
0

Oftast ger smakbitarna innan tillagning och kryddning (;

Det är utekatter, men det var inte så länge vi avmaskade. Den äldre har även en tendens att spy väldigt mycket när hon får mask, även när hon har väldigt lite. Men jag ska nämna det åt mamma, har hört att det finns sånna här kolla-masken-test på apoteket.

Det var först när vi skaffade småkatterna som den äldre började tigga, hon såg väl att det lönade sig då. Så vi får försöka tänka på det, att låta bli att ge mer när hon nyss har ätit.

Mamma tycker tyvärr att det är "onödigt" att ge fler gånger än två, även efter att jag berättat att katter oftast jagar många små byten, inte ett stort (som tex hund gör). Men jag ska försöka övertala henne, eller själv mata en extra gång någon gång på eftermiddagen (:

Tack för hjälpen förresten!

//Jessie