Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 2056 ggr
Wezza
4

Kan inte lämna henne...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är såhär att vi ska flytta (från Ullared till Gbg) och mamma vill inte ta med min lilla Hugo…Hon tycker inte att vara instäng i en lägenhet/mindre hus är ett liv för en katt. 

Hugos bakgrund: Hugo är 6-8 år gammal och har alltid fått gå ut och in som hon vill, fram tills 2-3 år sedan då jag flyttade. Jag och mamma flyttade till en lägenhet mitt i Ullared med 3 hundar. När vi flyttat så fick Hugo inte längre komma in i huset längre, då han inte gillar henne (!)….Jag kom dit några gånger i veckan då jag fortfarande hade min häst där, men det blev färre och färre gånger. Valentino (hästen) åkte iväg på foder och då slutade jag åka dit. Hugo blev smalare och pälslösare.

Mamma fick ett jobb i Gbg så när hon åkte dit å jag var ensam hemma så tog jag bussen och hämtade Hugo, hon fick inte det bästa torrfodret, men hon fick några skedar MJAU varje dag, efter 2 veckor vägde hon precis som en katt i hennes storlek ska väga (hon har behållit den nya vikten). Jag köpte en sele och en tröja till Hugo så att vi kunde gå ut lite, det var läskigt att vara i Ullared, så vi höll oss inne utan problem.

Förra gången Hugo var här så hade vi inte mycket val än att lämna henne i huset lite, då hon bara satt vid dörren och jamade dag/natt. 

Nu i onsdags så hämtade jag henne igen, när jag kom dit och såg henne å kunde känna pälsen genom mina fingrar (hon har all päls nu, så fluffig :)) Jag började (som alltid) storlipa av glädje. 

Nu: Om 13 dagar så är det sommarlov, och även dags att flytta nu i Juni/Juli. Jag kommer göra allt för att få Hugo med mig, hon förtjänar bättre än att sova i stallet! Jag har alla lösningar för att hon får det bra där, men mamma bryr sig typ inte…

Så skulle det nya livet med Hugo se ut: Det kommer vara jag, mamma, mammas kille, 2hundar och Rasmus (hans katt) som bor där (å Hugo då). Jag har 10 minuter till skolan som ligger mitt i centrum, men vi kommer bo i ett litet hus med grannar och skog (ett sånt litet ställe där alla känner alla typ). Jag skulle vara ute med Hugo 1-3 timmar om dagen, både i trädgården och skogen som är precis bakom huset, vi skulle leka, slappa och busa då. Inne skulle Hugo med självklarhet göra det hon är bäst på, äta och sova. På natten skulle jag och Hugo sova i min säng, och Smiley i hennes (ja, Smiley ska ha egen säng), (alla 3 på mitt rum).

Vad ska jag göra för att övertyga mamma, utöver det som jag skrivit? Hugo betyder allt för mig, jag har redan förlorat henne en gång, jag tänker inte göra det igen! Om mamma fortfarande kommer säga nej när det är dags för flytt, tänker jag hålla alla tummar å tassar i bilen för att Hugo ska vara tyst, då jag (i allra värsta fall) kommer ta med Hugo utan någons vetskap.

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Missne
7

Det är självklart att du ska ha med din Hugo! Jag tycker din mamma är jätteelak, både mot Hugo och dig. Det hjälper ju inte dig att jag tycker det och jag vet inte vad jag ska säga för att hjälpa dig. Men hon är som vuxen ansvarig för katten och kan inte bara lämna den. Snart kommer det till och med att finnas en lag som förbjuder sådant (lagförslag nu). Du älskar ju din katt, ska hon ta ifrån dig det? Och vad ska hända med Hugo? Ska hon låta Hugo svälta och dö? Ska hon göra så mot Hugo och dig?? Det är ju inte klokt. Och ska alla andra djur få vara där utom Hugo, bara för att Hugo inte gillar henne?? Alla djur behöver inte gilla alla, det är ju din katt och Hugo gillar dig. Säg till henne att Hugo behöver dig och du behöver Hugo. Du kanske kan prata med någon annan vuxen som hon respekterar och som kan lyssna på dig och tala för dig och Hugo?

Thaeri
2

Och om Hugo inte klarar det liv ni kan erbjuda så finns det bra mycket bättre nya hem än det du beskriver, men du vet ju inte om hon kommer trivas hos er förrän du har testat.

[Lilyz]
7

Jag tycker det låter som att Hugo får det bra där med mycket uppmärksamhet och en matte som älskar henne :) Håller tummarna för er, skulle själv aldrig klara mig utan mina missar! ❤️

Rafflan
0

Varför får du inte ta med hugo? vad säger hon är orsaken?

Wezza
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Orsaken (som hon säger iaf) är för att katter inte är gjorda för att vara inne hela dagen och använda sele, det är ju inget liv för en katt (nä, och om hon inte följer med kommer hon inte ha nåt liv alls)… (det är vad hon tycker)…

Visst, dom är inte gjorda för det, men det är inte hundar heller men det har hon haft i hela hennes liv. Jag vet att Hugo inte skulle bry sig särskilt mycket om att bli innekatt på heltid, för om hon får hänga med får hon ju kärlek, mat, värme, skydd, mm och någon som älskar henne över allt annat, stannar hon i huset, får hon ett tak, that´s it liksom….

Jag ska iaf skriva en lista på för och nackdelar med att bli innekatt (följa med), och en lista för hur katter klarar sig utmärkt att vara inne och ändå bli aktiverade (ska b.l.a bygga ett klösträd till Hugo då, om hon följer med), visa videon och förklara hur mycket Hugo betyder för mig (t.ex. att Hugo är min Disa, Disa är mammas hund som gick bort nu i mars, hon blev 15 år och var mammas bebis) Och ge henne en bok jag lånade på bibblan idag.

Håll alla tassar och tummar för oss, för vet verkligen inte vad jag ska ta mig till utan Hugo, vi har gått igenom så mycket tillsammans…. 🐱

Missne
1

I mitt liv har jag haft katter som varit ute och katter som varit inne. Nu är de inne och jag har nu en inhägnad kattgård åt dem. Förut bodde jag i en lägenhet och gick ut på koppelpromenad och hade inhägnad balkong. Det viktigaste för mina katter är att jag finns där för dem och att de får leka och gosa. Katter kan vara inne hur bra som helst för det allra allra mesta och det viktigaste i en katts liv är uppmärksamhet och kärlek. Hundar är som du skriver i så fall inte heller gjorda för att gå i koppel och sitta och ha tråkigt inomhus resten av tiden. Ännu mer onaturligt för en hund i så fall eftersom hundar är flockdjur… Hoppas det går bra nu!

Thaeri
1

Katter förstår inte skillnaden mellan ute och inne, däremot känner de av om de trivs med sin tillvaro eller inte.

Det är lättare att erbjuda en utekatt en stimulerande miljö, för den finns ju där automatiskt liksom, men samtidigt är det inte omöjligt att göra det inomhus heller.

Och inomhus kan man erbjuda en trygghet som man inte kan utomhus, även från kattens synvinkel: inga elaka grannkatter som försöker jaga bort en till exempel, eller andra djur som sprider konstiga dofter.

[Lilyz]
7

#5 Jag blir alldeles rörd av ditt engagemang, det är människor som du som alla katter borde ha till ägare :')

Wezza
1

Har påbörjat listorna nu, kommer säkert komma fler punkter.

Fördelar: (med att flytta)

Värme

Bra mat

KÄRLEK

Skydd

Trygg

Nackdelar:

Göra rent kattlådan ;)

[Thiah]
4

Jag tycker du är underbar för Hugo och ni hör ihop.

Appropå katter i sele + promenader så älskar min (inne)katt att  gå ut i sele och gå låååååånga promenader.  Han störs inte av selen mer än när han tror att han är en tiger och ska jaga små fåglar (matte är lite klumpig) 🤪

Jag tror att våra promenader ihop har fört oss närmare varandra. Vi har gosat utomhus, hittar på hyss och annat och allt detta när han var i koppel. 

Bilden är ifrån när jag och Lusse var ute i -20 grader + snöstorm. Allt detta kvittade Lusse, han skulle ut och vandra, matte fick snällt hänga på 😉 (märker nu att själva snöstormen inte syns eftersom vi är mellan husen men tro mig, det var snöstorm!😛)

Wezza
5

Vad som kommer hända vid flytt:

*Vid bra/hyfsat väder så skulle Hugo få vara ute i trädgården och/eller skogen 1-3 timmar om dagen.

*Hon riskerar inga skador förutom att bli TV beroende…

*Hon skulle bli älskad och omtyckt.

*Hugo skulle aldrig behöva vara ute vis skitväder såsom ösregn, hagel, snöstorm mm.

Vad som kommer/kan hända om Hugo inte får följa med:

*Hon svälter/blir mager å lätt som en fjäder.

*Tappa pälsen igen

*Hamna i slagsmål

*Bli dödad/skadad av t.ex. bilar, rovdjur, jägare mm.

*Förvildas

*Ingen som bryr sig om henne.

[Thiah]
2

#11 vilken bra lista. Hoppas din mamma förstår att ta henne med er

Mona22
6

#11 hade din mamma tänkt överge katten eller ? En katt klarar inte sig själv, det är en myt. 
Dessutom är det en myt att katter måste vara ute för att må bra.

Uppkatten
4

Det är väl bara att titta på fotona så ser man att du och din misse hör ihop! Självklart skiljer man inte några åt som älskar varandra så!

Katter har det alldeles utmärkt inne.

Att överge en katt är för övrigt inte tillåtet, eftersom man är skyldig enligt lag att se till sin katt minst två gånger per dygn.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

VildaVittra
0

Jag kan säga så här, att jag är en enorm motståndare till att katter ska hållas inne då jag aldrig sett en katt som mår riktigt bra av det. Lyckas du överbevisa mig med ex en film på hur bra katten har det inomhus (tänk på att jag kommer vara enormt kritisk) så har du en hel del att visa din mamma.

Och nej, jag skulle aldrig överge en katt, de som bor kvar i mitt förra hus har nuvarande ägaren (mamsen) tagit över, ville inte rucka på en fungerande flock med sina revir.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rafflan
4

Jag tror det kommer gå bra att ha katten inne, jag är för utekatter och föredrar att ha dem så, men bor man i lgh på 2:a vången väldigt nära en 80 väg, ja då blir katterna innekatter och dem är lika nöjda för det, här hemma har vi 3 levande bevis ;)

#15 vad är det du vill ha för bevis att dem trivs inne? naturliga beteenden? lek? avslappnade katter? katter i fin form/hull?

VildaVittra
0

#16 Brist på stressbeteenden som ex, men inte bara det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rafflan
3

#17 lite nyficken vad du tänker på för beteenden då? :)

VildaVittra
0

#18 Du menar så att TS kan redigera videon till att bara visa det jag vill se? 😉

sagan
6

#0 Du kan inte lämna kvar din katt om hon kommer att fara så illa. Om mamma vägrar låta henne följa med så försök att omplacera henne.

#15 Ger du katten allt den kan få ute mår den bra även inomhus. Kanske du borde läsa på lite om kattens behov och inse att den inte behöver vara ute för att vara lycklig. 😉Bara vi ägare tillgodoser behoven dem har.

VildaVittra
0

#20 Inte enligt min erfarenhet och kunskap. Och nej, jag behöver inte läsa på mer än jag redan gjort. Varför respekteras inte vi som är av en annan åsikt?

Jag vill hjälpa TS, men tydligen får man inte det om man inte rättar sig i "leden".

Rafflan
5

#19 nej bara ren nyfickenhet, jag föredrar att ha mina katter ute då det känns som det mest naturliga för dem, nu har jag dem som innekatt pga hur jag bor och ser absolut ingen skillnad i deras mående som utekatter och innekatter, dem verkar må PRECIS lika bra oavsett vad.

Så var nyficken på exakt vilket beteende du sett som fått dig att ogilla innekatter? :)

_Det är väl inget som sagt nåt elakt ang din åsikt? det är ett diskussions forum där många anser att katter mår bättre/lika bra som innekatter och dem kan väl säga det utan att det ska vara kritik emot dig? :P
_

VildaVittra
0

#22 Kanske inte i den här tråden, men i en vansinnigt massa andra. De frågorna du samt en annan ställde har alltid varit upprinnelsen till att kalla mig katthatare osv.

Hoppas på att bli överbevisad på den fronten.

Och nej, jag ogillar inga katter, tvärt om, därför  vägrar jag att utsätta dom för någon form av plågeri.

Rafflan
4

#23 I vilken mening har jag kallat dig katthatare?

menade ju att du ogillar att man håller katter "inlåsta" då du verkar tycka att katterna mår bäst som utekatter?

Dock är det snarare du som påstår att vi plågar våra katter genom att ha dem inne?

VildaVittra
0

#24 Läs igenom hela texten jag skrivit igen. I övrigt så svarade jag TS, men vill du så kan jag sluta försöka hjälpa henne, vilket vore olyckligt då jag tror att hon har bättre lycka med sin mamma om hon övertygar mig. 🙂

[Lilyz]
2

Alla får tycka precis vad de vill och ha sina egna åsikter baserade på egna erfarenheter.

Själv anser jag att det är indeviduellt för varje katt, vilka som måste leva som utekatter/innekatter och vilka som trivs som vilket som.

Jag har två katter som bor kvar hos min mamma där de idag lever lyckliga liv som utekatter, dom har dock varit innekatter under en tid när vi bodde i en lägenhet med olämplig omgivning. Den ena katten tycktes inte bry sig det minsta av att enbart vistas inomhus medan den andra inte trivdes lika bra.

Jag har även två katter som bor hos mig i min lägenhet som enbart innekatter och kommer heller aldrig bli något annat. Flyttar jag till hus blir det en rastgård. Den ena är döv så riskerna med att släppa ut henne känns för stora. Den andra är väldigt rädd och orolig av sig vilket har sina förklaringar. Jag har försökt ta ut honom i sele men han får nästan panik. Han tycker det är lite spännande att vara med ute på balkongen men man märker efter ett tag att han blir lite väl stressad och måste tas in igen så han lugnar ner sig. Jag anser att båda är friska och lyckliga katter med mycket energi och livsglädje. Dom är mina bebisar och jag skulle göra vad som helst för dom.

Alltså tycker jag inte man kan säga bu eller bä innan man provat men vilket fall som helst ska inte katten lämnas kvar helt ensam och utan tillsyn! Då är det bättre att omplacera henne, OM hon inte trivs, till ett mer passande hem vilket även TS antagligen anser vara bättre än att överge henne.

Ojoj vad jag skriver :)

Mona22
3

Ts, ta med katten och prova. finns många som gjort om utekatter till innekatter utan problem, däribland jag. Har inget emot utekatter generellt utan bor man bra till så kan de vara ute men att säga att de måste vara ute för att må bra är en lögn. Möjligvis kan det gälla vissa katter men definitivt inte alla.

Katthemsmatten
2

TS Det låter som om din mamma inte vill ha med Hugo bara. Inte som om det finns någon reell grund för att inte låta din katt flytta med. Ett liv som du beskriver det kommer vara många gånger bättre än ett liv som stallkatt där jag uppfattar att omsorgen försvinner i o m att du flyttar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Wezza
6

Hugo & Smiley ❤️

(bilden tagen för 10sek sedan)

Katthemsmatten
3

Vilka mysiga kompisar!

Wezza
3

Vad ska jag göra om vår underbara trio splittras….

Katthemsmatten
3

Jag tycker du ska ta en allvarlig diskussion med din mor. Plocka fram så mycket material du kan finna ang. att ha katter ute och inne. Många svar får du ju både här och på andra iFokussidor som handlar om katter. Håller tummarna för att du ska få din mamma att inse att hon faktiskt har fel. Katter kan t o m lätt lära sig att på plats A är man utekatt och på plats B är man innekatt.

Kaiia
2

Du får se till att den inte splittras!

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

[Skyggisen]
5

Skulle vilja se en film på innekatt som plågas enligt VV 😃Min vän bor intill en väg och skulle aldrig drömma om att vara så oansvarig att han släppte ut den lös.Katten är 15 år och aldrig varit ute på egen tass,däremot så har husse gjort det kattsäkert på sin stora balkong,där katten vistas.Även gått med den i sele ett par ggr,men katten gillar inte att vara ute,den vill bara in.Mår hur bra som helst,leker som en kattunge,äter som en häst,och älskar att ligga i husses knä så fort möjligheter ges,lååångt ifrån en plågad innekatt!Tror nog det är människan själv som plågas av att se katter inomhus,då det verkar så att inställningen är att katter SKA bara vara ute.Eftersom det inte finns varken lagar eller vetenskapliga bevis på att katter "plågas"av att vara innekatt,så utgår jag ifrån att människan sätter sina egna känslor på kattens välbefinnande.Och OM den skulle plågas,,tänk vad många ägare som skulle anmälas för djurplågeri för sina innekatter,för plågade katter måste ju väsnas något hemskt,,,eller? 😮

Cahira
3

Gör en deal. Ta med katten och om Hugo inte trivs som innekatt kan ni omplacera Hugo där borta?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Nerdysiamese
2

jag förstår inte riktigt, skall pojkvännens katt Rasmus också överges eller anser din mamma att Rasmus funkar som innekatt men inte Hugo?

annars verkas det ju finnas en viss dubbelmoral där från din mors sida…

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Wezza
0

#36 Rasmus är ju redan där, och han är inte innekatt, han går ut och in som han vill.

Nerdysiamese
1

så varför skulle inte Hugo kunna göra det? o.0

min skepticism är absolut inte riktad mot dig, försöker bara förstå hur din mor resonerar

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Gosis12
2

Vilket modershjärta skulle inte smälta av att se din film och läsa denna tråd?🌺

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Mymlan
0

Är man minderårig så har man inte så mkt val om förälder bestämt sig enda man kan göra är att argumentera för sin sak.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Gatukorsning
4

TS - Du har skrivit en mycket bra lista med många hållbara argument. Det är jättebra!

Är det så att din mamma kanske inte tror att Hugo kommer att funka med den andra katten i huset?

Någon skrev att du ska göra en deal med din mamma, jag tycker det låter vettigt. Säg att din mamma låter dig ta med Hugo för att testa i 4 - 6 månader hur det går. Visar det sig att Hugo absolut inte mår bra där då så kan ni ju omplacera katten i stället.

Jag har två katter som bor inne, båda är hittekatter. Den ena har bott ute i många år innan han kom till mig och han visar inget som helst intresse av att vilja vara ute. Han vill inte ens gå ut på balkongen. Så en katt kan absolut välja att bo inne om den vill, och trivas alldeles utmärkt med det.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!