Utreda stress, allergi eller annat
Ja nu håller vi på att utreda varför våran Greta verkar stressad.
Jag personligen upplever att det handlar om just stress. Och veterinären ville även börja med att utreda den biten eftersom det inte funnits några andra tydliga symptom än just överdrivet tvättande. Mest på svansen och sidorna vid rumpan.
Dom kollade upp svamp eftersom hon är devon rex. Och jag ville att dom skulle kolla sköldkörtel när vi ändå var där eftersom jag läst att det kunde ge dessa symptom.
Veterinären ville i alla fall att vi skulle börja med feliway eller något foder från royal canin som hette calm. Har bara prövat feliway, men funderar om man kanske ska pröva fodret ändå men det är ju inte världens vettigaste foder så ser gärna en annan lösning.
Prövade att komplettera med zylkene också och eventuellt att det blev en liten förändring då men inte tillräckligt. Och vi är inne på månad 2.
Nu igår när jag bytte sängkläder upptäckte jag dock små, små kissfläckar så funderar om hon kanske ligger och sover och "läker" för det har aldrig varit några tydliga kissfläckar. Och har sett att vissa kissklumpar i lådan är lite mindre. Så urinprov blir det väl till veckan då för att utesluta sjukdom.
Någon idé annars vad man ska be veterinären kolla?
I övrigt så ska jag testa köpa hem fler olika leksaker eftersom hon kan bli less och räcker inte att variera med 3 olika vippor osv. Och jag måste aktivt leka med henne för hon leker inte mycket själv.
Men jag leker i flera timmar med henne varje dag nu, mycket mer än vad jag behövt göra innan. Hon har alltid varit en aktiv katt och vi har lekt mycket, varit på promenader så fort det är varmt ute osv men nu kräver hon betydligt mer men verkar ändå inte riktigt kunna låta bli att tvätta sig för mycket.
Har t.o.m märkt att hon snuttat på Sheris öra när dom legat och myst och då har hon nästan inte ens varit vaken.
Tyvärr är inte Greta mycket för att jobba för maten, utan det måste vara relativt lätt för att hon inte ska tappa intresset. Har prövat lite olika men hon ger ofta upp direkt. Jaktlekar är det som intresserar henne mest och då kan jag lyckas få henne så slut att hon lägger sig ner.
Tar tacksamt emot tips och ideér vad jag ska göra eller be veterinären kolla.
Rådfrågade kattbeteenderådgivare och enligt henne så ska man ge zylkene eller använda feliway i 3-4 månader innan man kan veta resultatet. Vad tror ni om det?
Men jag fortsätter gärna och utreder hos veterinären om det finns någon som har liknande erfarenheter och vad man bör kolla.
Och det sista eventuella problemet är att jag i november fick hem min första fågel (och i december kom den andra) och Greta vill verkligen in till dom. Och det var ju även deras revir innan som dom inte längre får gå in på. Men Gretas problem började innan så det är inte orsaken men det kanske inte hjälper heller. Men fåglarna vill inte ha katterna i närheten så kan tyvärr inte öppna upp där heller.
Och jag har ju tidigare varit arbetslös och varit hemma mycket men har nu börjat vara ute mer på praktik osv. Om det skulle kunna påverka.
Dom äter eukanuba och mjau blötmat (köper aldrig med fisk)
Och Greta är ca 5 och 1/2 år.
Vill bara ha råd hur jag ska få min bebis att må helt bra igen.
Ingen?
Hur gammal är kattkompisen och hur ser deras relation ut? När började det överdrivna tvättandet?
Sajtvärd Katter iFokus
Kompisen är lika gammal och dom är kullsystrar. Dom var ifrån varann ett par månader men annars växt upp med varann. Dom leker inte så mycket med varann, men ligger och sover och tvättar varann och så. Dom leker ju lite dagligen men det blir snabbt fräs istället när dom brottas så det brukar sluta ganska fort. Jag har egentligen inte lagt märke till det förrän jag insåg att pälsen var kortare vid svansen, men var till veterinären i november. Och är väl mer då jag blivit medveten om det.
#3 Är det någon av dem som tvättar respektive blir tvättad mer än den andra? Vem är det som tar initiativ till brottning och lek? Vem är det som fräser i samband med brottningen?
Hur ser det ut med resurserna i reviret? Dvs antal toalådor, matplatser, klösställen, gömställen, utkiksplatser och sovplatser? För att undvika att det uppstår konkurrens om dessa bör det finnas minst lika många av allt som antal katter + en extra. Det är också viktigt att man hittar rätt placering när det gäller t.ex. toalådor, matplatser, klösmöbler och utkiksplatser.
Sajtvärd Katter iFokus
#4 tvättningen skulle jag säga är ungefär lika. Ofta brukar dom ju ligga bredvid varandra och tvätta varann ett tag. Båda brukar ta initiativ och oftast är det Sheri som fräser. Och oftast när hon hamnar i underläge. Klösställen finns utspritt i hemmet, två klätterträd. Var tänkt att ett skulle stå i köket men där finns inte plats just nu så båda träden står i vardagsrummet och mellan dessa är en tvhylla de kan vara på. Samt att ena leder till ännu en utkiksplats. Ett av träden står i princip mitt i hela lägenheten och det andra ger utsikt över hela vardagsrummet och mot ena sovrummet och köket så rätt bra utsikt. Rummet som är stängt just nu är ju tyvärr ett av de bästa rummen för katterna där det finns en hylla vid fönstret, och en hylla som leder upp till garderoberna så jag hoppas på en lösning så jag kan öppna upp där igen. Finns två ställen i sovrummet dom kan hoppa upp på samt gömma sig under. Och så alla fönsterbrädor är deras förstås. Just ja klösmöjligheterna är både så dom kan ställa sig och sträcka sig och såna som finns på golvet och en trasmatta som brukar vara populär att springa och hoppas och klösa och brottas på. Sovplatser finns det gott om, gömställen också. Matplatser finns bara två + att jag brukar lägga ut torrfoder på olika ställen i lägenheten så dom får leta maten. Toalådorna är också bara två och en som används mest. Men jag har aldrig märkt att det ska vara några problem i samband med toalådorna t.ex. Men visst skulle man kunna pröva en tredje också. Vi hade en i sovrummet ett tag också men den användes aldrig. Bara de i vardagsrummet som används.
Tvättande nära urinöppningen och kissfläckar leder mina tankar till UVI. Om det svider när hon kissar lör hon försöka lindra det genom att slicka. UVI är ju också stressrelaterat. Undersökning för UVI och tillskott av Cystophan om det visar sig vara UVI. Kontakta en etolog eller beteendevetare för beteendeanalys för att komma till rätta med stressen.
#6 Jo det var min tanke också så det ska jag kolla upp först åtminstone. Vore ju samtidigt skönt om det vore så enkelt eftersom vi inte gjort någon annan skillnad dom senaste 5 åren förutom fler klösmöjligheter, större lägenhet osv :P
Det är väl synd att vi inte kollade upp UVI sist, men då fanns det ju inga symptom som att kissa utanför lådan, eller att det alls blivit annorlunda med toabesöken vad vi sett.
Och annars blir det att kolla upp mer. Har pratat med susanne hellman holmström en snabbis bara för att rådfråga dom första stegen och det var hon som sa att för att veta om feliway och zylkene ska ge effekt måste man ge det i 3-4 månader innan man kan bedöma.
Men först ska man såklart utesluta sjukdom.
Är Greta frisk får det bli att ta kontakt med henne igen men för en längre utredning på problemet.
Tack för råden. :)
Du ska inte ge Calm. Det är torrfoder med zylkéne i bara. Kostar skjortan och är inte nämvärt bra innehåll. Då är det bättre att ha på zylkene på maten du ger idag.
#8 Nä var inte så sugen på det för att innehållet i övrigt inte är så vettigt. Så det är alltså bara zylkene? Blir ju betydligt billigare att bara köpa hem zylkene varje månad och fortsätta ge det dom äter idag som är vettigare mat. :P
#9 L-tryptophan och mjölkprotein finns i Calm och Zylkéne trypsinhydrolyserat bovint kasein, en bioaktiv peptid (aminosyrekedja) Så det är inte exakt samma men har samma funktion kan man säga. Så det blir billigare att köpa kapslar. Och bättre om du kan ge foder som håller högre standard också 
Lite mer utförligt om vad som finns i CALM alfa-casozepin, ett mjölkprotein som finns i alfa-S1-kasein, L-Tryptofan, en aminosyra
Man kan köpa tryptofan separat och ge om man vill det (ingår tex. i Seren-UM). Dock har tryptofan kanske främst indikation mot depression, tvångsbeteenden och aggressivitet och det stämmer nog inte i TS katts fall. Skulle vara om det är tvångsmässigt slickande då.
Förutom fördelen att tillskott ger möjlighet att ge bra mat så ger det ju bättre kontroll över dosen. Skulle jag ge mina katter tillskott av tryptofan eller CTH skulle jag definitivt vilja kunna justera dosen.
Inte för att skrämma upp dig men hetstvättande va det symptom min katt hade när vi åkte in för koll, hade högt antal vita blodkroppar och det ledde vidare till ultraljud, misstanke om tumör, operation, och nu tror man ev FIP istället.
Men jag antar att ni tagit blodprov?
okej men vi ska först och främst och ta och kolla UVI. Och tänker be dom kolla upp lite nogare i pälsen så det inte finns någon orsak där. Känns lika bra när vi ändå ska dit istället för att åka åt och fram med henne för hon gillar inte direkt att vara hos veterinären.
#13 Blodprov togs sist vi var dit. Hoppas det går bra med katten din!
Lång väntan.
Har tid nästa vecka!
Hoppas bara vi lyckas så att fröken har kiss i blåsan så dom kan ta provet.
Lycka till. Hoppas allt går bra!
Tänkte bara uppdatera tråden.
Urinprovet gick bra, men där fanns det inget fel.
Vi fick fixa ännu ett blodprov också för att börja utreda allergi av olika slag och på Greta gav det utslag på allt men svagt vilket som jag förstod det kan vara vanligt även om dom egentligen inte har allergi mot t.ex pollen som hon nämnde. Men eftersom det visade svagt på allt så kan det vara något förstås. Om jag förstod veterinären helt korrekt.
Ska hämta ut kortison imorgon som hon ska äta tills nästa besök om 2 veckor så ska dom göra vidare undersökningar på hennes blodprov och så ska vi få träffa en veterinär som är kunnig inom allergiområdet som ska titta på Greta så ska vi se hur vi ska gå vidare med detta.
Så det är nog ett tag bort innan vi löst detta helt!
Kortisonet har helt klart förbättrat det, men proverna visade inget så nu börjar resan att utreda foderallergi!
Måste bara fråga om du provat med att utesluta kyckling? Det finns i de flesta foder. Jag vet de som ger sina katter barf för att undvika just kyckling.
Nä det har jag inte testat, men får väl skrivas upp på listan. :)
Veterinären skickade med ett foder som jag skulle testa men efter att Greta provsmakat några bitar verkar hon inte så impad och tigger sin vanliga mat. Och jag förstår henne med tanke på hur ovanligt oinbjudande maten luktar :P
Men finns ju andra sätt att utreda foderallergi på så får nog bli det då kanske.
Man brukat ge ett protein i taget för att kontrollera hur katten mår. Dvs man börjar med ex enbart kyckling i 6 veckor för att sen övergå till något annat. Förslagsvis så skulle jag börja med något som Greta inte vanligtvis äter.
Jo precis.
Det vi fick med oss hem innehåller hjort och det har hon då aldrig ätit förut. Nu smakade hon lite grann och gav upp att tigga sin gamla mat så får väl se om man tillslut kan få henne att äta det fodret. :P
Veterinären skulle kontakta oss om en månad för att höra hur det går, och satte att vi ska ge kortison i 5-6 veckor till men börja minska mängden om 3-4 veckor. Samt ska hon äta maten i 8 veckor innan vi går vidare om hon nu inte totalvägrar just det fodret förstås så får man pröva ge annan mat. :)
Vi bytte ju foder för nåt år sen nu tror jag, och hon har fått betydligt mer kyckling i sin diet så kanske är det som spökar då.
Jaså finns det foder som innehåller hjort. Det visste jag inte. Vad heter det? Här får de ibland rådjur, fast det är färskt sådant och det går ned vill jag lova.
Hjortfodret är nog det jag gav en katt som haft, när vi utredde allergi. Det hette Venison & Green Pea från Hill's, innehöll hjort och ärtor typ :) Nu minns jag inte men förstod det som att det mer var ett foder just för allergiutredning, kanske inte för att äta alltid (som svar till #23).
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Sen kan jag säga att katten blev fri från den klåda hon hade, men det skedde såpass snabbt att vi aldrig var säkra på om det var allergi. Katten fick börja äta annat protein och det fungerade bra igen med t ex kyckling.
Ville mest nämna att vi använt fodret och jag minns att katten iaf mådde bra under den tiden. Hoppas det blir bättre nu Emma---!
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Jo det är hills d/d och är inte tänkt hon ska äta det förevigt vad jag fattat det som. Mer bara för att utreda om det är allergi :)
Hon blev bättre av kortison, pälsen har växt ut. Lite sämre på svansen och upplever att hon nu tvättar sig mer igen och hon äter fortfarande det där fodret och det skulle ju i såna fall tala för att det trots allt inte är foderallergi. Men dom har ju kollat en massa annat och nu vet jag inte alls vad jag ska tro. Hade det enbart varit stress borde hon väl inte ha blivit så pass mycket bättre enbart av kortison? Idéer?