skaffa en till katt eller inte?
Jag har en ensamkatt just nu som är 8 månader och jag tror han skulle tycka det var jättekul med en kompis eftersom han är väldigt aktiv. Jag aktiverar honom mkt vi tränar med klicker, går promenader i skogen osv men han blir väldigt lätt uttråkad, så därför tror jag att det skulle vara bra för honom med en kompis. Problemet är bara att jag vill egentligen inte skaffa en till katt. det är ju så behändigt med bara en, han kan följa med när vi åker bort, det är lättare att träna bara en katt, lättare att gå ut i koppel osv. det är dessutom dyrare med två katter och mer att städa. Så vad tycker ni som haft en katt och sedan skaffat två? vad är fördelar och nackdelarna?
Jag hade min katt i ett år och sedan skaffade vi en till. De leker med varandra hela dagarna och sover jämte varandra 🙂 Innan hade jag dåligt samvete om jag lämnade min katt ensam en stund men inte nu längre, nu har dom ju varandra! Nackdelarna är ju att det kostar lite mer, men inte farligt mycket mer. Jag tycker det är värt för man får så mycket kärlek tillbaka 🙂 Min åsikt iallafall!
Min lilla kille levde som ensamkatt i två år men då han var (och är) väldigt aktiv och kräver mycket uppmärksamhet valde jag sen att skaffa sällskap åt honom. Han fick en liten syster så de kan busa med varandra och även hålla varandra sällskap när matte och husse jobbar.
Jag ångrar inte en sekund att jag skaffade en till katt för man märker att de uppskattar varandra väldigt mycket och leker varje dag vilket känns bra i mattehjärtat :)
Visst kostar det lite till men jag tycker inte katter är så jättedyra i drift och i övrigt tycker jag inte det gör så stor skillnad med en eller två katter. Man måste städa ofta med bara en katt också…
Lycka till med beslutandet :)