Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 11831 ggr
Beafer
2

Vuxenmat till kattunge?

I juli hämtar jag en kompis till Uzi. Jag har lite funderingar kring maten. Uzi äter Bozita blötmat och har även torrfoder framme när jag jobbar. Kan kattungar äta mat för vuxna katter?

Om inte, hur har ni gjort när ni har haft vuxen katt och kattunge?

IceJossan
1

Jadå det kan de. Faktum är att det många gånger blir så att kattungen äter vuxenmaten och den vuxna katten äter kattungematen när man har vuxen och unge tillsammans.
Se bara till så att maten innehåller minst 80% kött och minst 20% fett så är det lugna puckar :) Och kattungeblötmaten är ju densamma som vuxenblötmaten och dessutom jättebra.

elli-kleo
1

Om det är bra mat är det inga problem :) Bozita mjukmat är jättebra

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Beafer
0

Nu känner jag mig lite dum. Det står still i pallet så att säga ;) På analys av Eukanuba torrfoder som katten har utöver torrfodret står det: Protein: 35.0%, Fett: 22.0%

Och på Bozita blötmaten:

Råprotein: 9%, råfett 4%

Kyckling (92% i biten)

Är det alltså bättre att kattungen äter torrfodret då? Jag hade mer tänkt att kattbäbisen skulle få mjukmat och tänkte ställa torrisarna där hon inte når.

[[pimey]]
3

Blötmat är alltid bäst!

Beafer
0

Ja, det ser man ju på ingredienserna. Men vad händer om kattungen får för lite fett? Och är det inte alldeles för lite fett i blötmaten? Ursäkta om jag är helt trög, men jag vill verkligen försäkra mig om att det blir bra :)

MonicaLagerquist
0

Du kan inte jämföra blötmat med torrfoder utan att räkna om det till torrsubstans.

Stolt ägare till tre La permer

Beafer
0

#6 Det där med matte är inte min starka sida. Kollade ingredienser och analys. Men begriper inte alls % i blötmat. Hur får man fram rätt siffra på fettet i blötmat? Som sagt, jag är helt med på att blötmaten är bäst, men jag vill försäkra mig om att kattungen får i sig rätt mängd proetin och fett.

MonicaLagerquist
1

#7 På den här sidan kan du se hur du ska räkna.

http://www.kattstatus.se/sida50.html

Stolt ägare till tre La permer

IceJossan
2

Torrfodrets torrsubstans innehåller ca 38% protein och ca 24% fett om man räknar på att torrfodret innehåller 8% vatten vilket de flesta gör.

Blötmatens torrsubstans innehåller ca 52% protein och ca 23,5% fett. Bozita och Mjau blötmat innehåller 83% vatten.

Beafer
0

#9 Hjärtligt tack till dig :)

Cazzos
0

#9 Sparar den infon! 😉

LykkeLii
0

Mina rexar som liten gick snabbt över till vuxenfoder trots att jag försökte ge dem kattungemat så länge det gick. Mina fick också Eukanuba, vilket jag tycker är ett bra foder!

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

Kaiia
0

När min ena kisse var ny så hade vi två skålar, en med vuxentorrisar och en med kattunge. Kattungen åt från vuxenmaten och storkatten från kattungematen xD

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)