Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 2421 ggr
Whirlie
0

Lång, tjock kattpäls och skötsel

Min långhåriga huskatt har något så vansinnigt med päls, och framförallt underull (eller vad det kallas). Den är lång, tjock och väldigt tät.

Jag kammar igenom hennes päls några gånger i veckan, och ibland tar jag med en furminator. Jag har alltid känslan av att jag borde borsta igenom henne mer och oftare. Mitt fokus har varit att hålla henne tovfri under vinterhalvåret.

Nu när sommaren är här börjar jag dock mer och mer fundera över hennes tjocka päls och om det finns någonting jag kan göra för att den ska bli tunnare. Förutom att raka av den, vilke jag såklart inte vill. Kan jag tunna ut underhåren med en furminator? I dagsläget kan jag borsta henne med en sådan i 20 minuter och inte se någon direkt skillnad i pälstjocklek. Hur mycket och länge ska jag i så fall borsta med furminatorn?

Eller är det så att vissa katter helt enkelt har tjockare och längre päls, och väldigt mycket underull, så jag inte ska göra något direkt åt pälsen mer än fortsätta kamma den?

Ser fram emot svar från er som är betydligt mer vana vid päslvård än mig. Tack på förhand!

Whirlie
0

Puttar upp frågan och undrar om det var en dum fråga, eller om ingen kan svara på hur mkt underpäls som man kan eller bör ta bort :-)

Kaiia
0

Nu har jag ingen aning när det gäller pälsvård, då jag bara har haft korthåriga kissar, men ja, olika katter har olika pälsar. Vissa raser har jättemycket underull, och vissa har inget alls. Känner du att det är ett problem kan du väl försöka tunna ut pälsen, jag tror inte det påverkar kattens hälsa, men kissen är ju ändå skapt med den päls hen har, så jag skulle nog hålla mig till att borsta :P

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

[RMSLiners]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla katter har olika päls. Vår har också tjock, lång och mycket päls. Jag använder dock aldrig furminator på honom då det förstör hans pälsstruktur och plattar till pälsen så den känns tätare. Istället använder jag en stålkam och en karda. Sen badar jag honom med lämpligt schampo och sprayar han med anti statisk spray vilket gör hans päls luftig.

Whirlie
0

Tack för svar!

RMSLiners - använder du inget balsam? Sprayar du honom när han är torr? Borstar du pälsen medans den torkar eller får den torka först så borstar du igenom den efteråt?

Att jag måste borsta igenom pälsen ordentligt innan duschning har jag redan förstått :-)

[RMSLiners]
0

#4 Jodå balsam används men inte varje gång. Sprayen använder jag när han är torr. Borstar honom inte när han är blöt det förstör hans struktur utan låter han självtorka och sen borstas han.